Exploitatie | Begroting 2021 | Wijzigingen 2021 | Actuele Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Voordeel/Nadeel 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -2.880.408 | 345.316 | -2.535.092 | -2.231.038 | 304.054 | |
Baten | 27.284.055 | 1.430.117 | 28.714.172 | 29.005.027 | 290.855 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 24.403.647 | 1.775.433 | 26.179.081 | 26.773.989 | 594.909 | |
Onttrekkingen | 81.193 | 87.002 | 168.195 | 137.379 | -30.816 | |
Mutaties reserves | 81.193 | 87.002 | 168.195 | 137.379 | -30.816 | |
Gerealiseerd resultaat | 24.484.840 | 1.862.435 | 26.347.276 | 26.911.368 | 564.093 |
Toelichting op het overzicht van baten en lasten 2021
Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Bestuur (college van B&W) | Pensioenvoorziening wethouders: In plaats van een geraamde toevoeging aan de voorziening heeft in verband met een hogere rekenrente een onttrekking aan de pensioenvoorziening wethouders plaatsgevonden. Een hogere rekenrente betekent een lager benodigde pensioenvoorziening. | 145 | |
Wachtgeld voormalig wethouders | 54 | ||
Lagere cursus, reis en verblijf en overige kosten college van B&W. Deze lagere kosten zijn met name ontstaan door beperkende maatregelen, waardoor fysieke bijeenkomsten zijn afgelast. | 35 | ||
Raad | Hogere accountantskosten: Er is sprake van extra kosten voor de controle van de jaarrekening. Het betreffen kosten voor het controleren van SiSa-regelingen, TOZO en COVID-19. In afstemming met de Auditcommissie zijn er afspraken gemaakt over extra kosten voor dit jaar. | 26 | |
Burgerzaken | Verschuiving door interne doorbelasting overhead | 110 | |
Hogere opbrengsten reisdocumenten: als gevolg van de maatregelen rondom corona waren in 2020 minder aanvragen met als gevolg in 2021 meer dan geraamd. | 20 | ||
Hogere opbrengsten rijbewijzen | 10 | ||
Treasury | Hogere opbrengst SVN leningen. De hogere waardering van de SVN leningen moeten in de exploitatie verantwoord worden. Hierdoor moest een correctie worden gemaakt op de balans, dit heeft geleid tot een (positieve) afwijking van ongeveer € 11.000. Daarnaast is over deze SVN leningen € 4.000 rente ontvangen in 2021. | 15 | |
Algemene uitkering |
Hogere algemene uitkering: voordeel vanuit de decembercirculaire | 232 | |
Overige baten en lasten |
Budget onvoorzien van € 34.000 is voor slechts € 5.000 benut | 29 | |
Vennnootschapsbelasting | De voorlopige aanslag 2021 betreft € 22.000. In 2021 heeft de gemeente Staphorst een teruggave ontvangen van ongeveer € 28.000 over het boekjaar 2019. Per saldo een voordeel van € 6.000, terwijl er € 30.000 kosten VPB is geraamd. Dit voordeel wordt toegevoegd aan de reserve grondexploitatie en leidt hierdoor niet tot een jaarrekeningresultaat. Hierdoor ontstaat een voordeel in programma 0 en een nadeel in programma 8. | 36 | |
Overige | Lagere kosten externe inkoop, kosten verantwoord onder loonsomsturing | 40 | |
Vergoeding detachering medewerkers aan diverse gemeenten | 20 | ||
Stelpost loonsomsturing voormalig personeel Reestmond, meegenomen in de loonsomanalyse (paragraaf bedrijfsvoering) | 37 | ||
Salarissen programma 0. Voor een nadere toelichting op de loonsom wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering. | 24 | ||
Overige voor- en nadelen | 3 | ||
136 | 700 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve (x € 1.000) |
Reserve | Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Aflossing lening Vitens | Lening Vitens | 81 | 81 | ||
Taxatie wet WOZ | Zonder bestemming | 9 | |||
Mutatieverwerking kadaster | Zonder bestemming | 50 | 28 | ||
Coronacompensatie verkiezingen 2021 | Zonder bestemming | 28 | 28 | ||
Totaal |
168 | 137 | |||
Per saldo |
-168 | -137 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Reservemutaties (zie hierboven) | 56 | 87 |
Totaal incidentele lasten | 56 | 87 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Reservemutaties (zie hierboven) | 137 | 168 |
In plaats van een geraamde toevoeging aan de voorziening heeft in verband met een hogere rekenrente een onttrekking aan de pensioenvoorziening wethouders plaatsgevonden. Een hogere rekenrente betekent een lager benodigde pensioenvoorziening. | 49 | -97 |
Totaal incidentele baten | 186 | 71 |
Programma 1 - Openbare orde en veiligheid
Exploitatie | Begroting 2021 | Wijzigingen 2021 | Actuele Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Voordeel/Nadeel 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -1.449.298 | -201.955 | -1.651.254 | -1.490.785 | 160.469 | |
Baten | 56.992 | 0 | 56.992 | 70.558 | 13.565 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -1.392.306 | -201.955 | -1.594.261 | -1.420.227 | 174.034 | |
Stortingen | -6.000 | 6.000 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | 10.000 | 25.000 | 35.000 | 9.830 | -25.170 | |
Mutaties reserves | 4.000 | 31.000 | 35.000 | 9.830 | -25.170 | |
Gerealiseerd resultaat | -1.388.306 | -170.955 | -1.559.261 | -1.410.398 | 148.864 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Crisisbeheer/Brandweer | Lagere kosten veiligheidsregio IJsselland Dit voordeel ontstaat onder andere doordat er in de begroting 2021 een aanvullend bedrag is geraamd van € 40.000 voor toenemende kosten van de vrijwillige brandweer. Er is echter nog steeds geen besluit genomen hoe dit in te bedden in de brandweerorganisatie met als ultiem doel de vrijwilligheid te behouden en hoe de nadelige financiële effecten worden gedekt. Hierdoor zijn deze kosten nog niet gemaakt in 2021. Afgelopen zomer is bij het opstellen van de begroting 2022 dit bedrag al gecorrigeerd. Daarnaast hebben we in 2021 een teruggave ontvangen van de Veiligheidsregio voor het jaarrekeningresultaat 2020 van ongeveer € 37.000. |
80 | |
Openbare Orde en Veiligheid | Lagere kosten voor algemene plaatselijke verordening (APV) en Drank- en Horecavergunning (D&H). De beschikbare middelen voor 2021 ten aanzien van inhuren personeel is niet ingezet. Dit heeft te maken met het feit dat de ingehuurde boa’s voornamelijk belast waren met de controle op het naleven van coronamaatregelen. Hiervoor is door de Rijksoverheid een apart budget beschikbaar gesteld voor de gemeente. |
42 | |
Overig | Lagere toevoeging voorziening gebouwen (zie programma 9 voor nadere toelichting) | 6 | |
Salarissen programma 1. Voor een nadere toelichting op de loonsom wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering. | 20 | ||
Overige voor- en nadelen | 1 | ||
149 |
Toevoeging/onttrekking aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoeging/onttrekking aan reservesReserve (x € 1.000) |
Reserve | Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Afschrijving brandweerkazerne | Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen | 10 | 8 | ||
Regionale veiligheidsdag | Zonder bestemming | 15 | |||
Vergroten veiligheidsbeleving | Zonder bestemming | 10 | 2 | ||
Totaal |
35 | 10 | |||
Per saldo | -35 | -10 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar |
Actuele raming |
Reservemutaties excl. afschrijvingen (zie hierboven) | 2 | 25 |
Totaal incidentele lasten | 2 | 25 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Reservemutaties excl. afschrijvingen (zie hierboven) | 2 | 25 |
Teruggaaf Veiligheidsregio IJsselland | 37 | |
Totaal incidentele baten | 39 | 25 |
Programma 2 - Verkeer en vervoer
Exploitatie | Begroting 2021 | Wijzigingen 2021 | Actuele Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Voordeel/Nadeel 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -2.902.913 | -154.321 | -3.057.234 | -2.174.479 | 882.755 | |
Baten | 79.686 | 0 | 79.686 | 220.556 | 140.870 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -2.823.228 | -154.321 | -2.977.548 | -1.953.923 | 1.023.626 | |
Stortingen | -860.000 | 0 | -860.000 | -867.071 | -7.071 | |
Onttrekkingen | 1.304.090 | 140.872 | 1.444.962 | 530.074 | -914.888 | |
Mutaties reserves | 444.090 | 140.872 | 584.962 | -336.997 | -921.959 | |
Gerealiseerd resultaat | -2.379.138 | -13.449 | -2.392.586 | -2.290.920 | 101.667 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Verkeer & vervoer | Hogere opbrengsten voor aanleg van kabels en leidingen. Conform de algemene verordening ondergrondse infrastructuur ontvangt de gemeente Staphorst een vergoeding per meter voor aanleg kabels en leiding in gemeentegrond. In 2021 is in Rouveen en IJhorst een glasvezelnetwerk aangelegd en de gemeente heeft vergoedingen ontvangen van nutsbedrijven voor de verbinding tussen het windpark in Staphorst en het station in Meppel. |
75 | |
Hogere degeneratieopbrengsten voor wegen | 27 | ||
Hogere kosten gladheidsbestrijding. Tijdens de wintermaanden is er meer gestrooid, wat heeft geleid tot hogere kosten. | 30 | ||
Hogere energiekosten voor de openbare verlichting. De eindafrekening van de energieleverancier over 2020 is hoger uitgevallen. Daarnaast is er schade herstelt aan enkele lichtmasten. | 34 | ||
Lagere kosten verkeersveiligheid. In verband met corona zijn minder projecten uitgevoerd. Ook hebben minder overleggen plaatsgevonden met bewoners en belanghebbenden. Er zijn minder verzoeken gedaan voor het houden van verkeerstellingen en diverse offertes zijn iets voordeliger uitgevallen dan begroot. | 34 | ||
Lagere kosten straatreiniging | 25 | ||
Overige | Saldo overige voor- en nadelen | 5 | |
64 | 166 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve (x € 1.000) |
Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Reservering uitvoering wegenbeheersplan |
Wegenbeheer |
860 | 1.024 | 860 | 328 |
Reservering zandput Hooidijk | Zandput Hooidijk | 7 | |||
Afschrijvingen programma 2 |
Afschrijvingen investeringen openbare ruimte met maatschappelijk nut | 280 | 128 | ||
Afschrijvingen programma 2 | Afschrijvingen vervoermiddelen | 34 | |||
Renovatie zandwegen |
Grondexploitatie | 4 | 4 | ||
Winterlogicsysteem | Grondexploitatie | 20 | |||
Onderzoek fietspad Gorterlaan/Achthoevenweg | Grondexploitatie | 12 | 12 | ||
Haven | Grondexploitatie | 26 | |||
Onderzoek ontsluiting Rouveen | Zonder bestemming | 18 | 4 | ||
Inspectie kunstwerken | Zonder bestemming | 15 | 6 | ||
Actualisatie fietspadenplan |
Zonder bestemming | 5 | |||
Halteplaats NS | Zonder bestemming | 2 | |||
Onderzoek op- en afritten A28 |
Verkeersontsluiting | 41 | 12 | ||
Totaal | 860 | 1.445 | 867 | 530 | |
Per saldo | -585 | 337 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Reservemutaties excl. afschrijvingen (zie hierboven) | 907 | 1.001 |
Totaal incidentele lasten | 907 | 1.001 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Reservemutaties excl. afschrijvingen (zie hierboven) | 368 | 1.165 |
Hogere opbrengsten voor aanleg van kabels en leidingen | 88 | 13 |
Totaal incidentele baten | 456 | 1.178 |
Programma 3 - Economie en ondernemen
Exploitatie | Begroting 2021 | Wijzigingen 2021 | Actuele Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Voordeel/Nadeel 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -200.645 | -3.538.092 | -3.738.737 | -1.966.712 | 1.772.025 | |
Baten | 207.488 | 3.447.396 | 3.654.884 | 2.234.485 | -1.420.398 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 6.843 | -90.696 | -83.854 | 267.773 | 351.626 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | -299.931 | -299.931 | |
Onttrekkingen | 0 | 125.474 | 125.474 | 120.661 | -4.813 | |
Mutaties reserves | 0 | 125.474 | 125.474 | -179.270 | -304.744 | |
Gerealiseerd resultaat | 6.843 | 34.778 | 41.620 | 88.503 | 46.883 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Economische ontwikkelingen | Lagere kosten economische ontwikkelingen | 10 | |
Economische promotie | Hogere opbrengsten toeristenbelasting. Er hebben meer toeristische overnachtingen plaatsgevonden dan begroot. | 35 | |
Overige | Overige voor- en nadelen | 2 | |
0 | 47 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve (x € 1.000) |
Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
De Esch III | Grondexploitatie | 3 | |||
Bullingerslag | Grondexploitatie | 297 | 118 | ||
Leader III- lokale projectbijdragen |
Zonder bestemming | 54 | 2 | ||
Promotie Gemeente Staphorst | Zonder bestemming | 10 | |||
Ondersteuning startende ondernemers | Zonder bestemming | 15 | |||
Herziening detailhandelvisie | Zonder bestemming | 20 | |||
Nieuwe bestemming vrijkomende agrarische gebouwen | Zonder bestemming | 5 | 1 | ||
Detailhandelvisie: uitvoering | Zonder bestemming | 22 | |||
Totaal | 126 | 300 | 121 | ||
Per saldo | -126 |
179 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Reservemutaties (zie hierboven) | 185 | 126 |
Totaal incidentele lasten | 185 | 126 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Reservemutaties (zie hierboven) | 3 | 126 |
Totaal incidentele baten | 3 | 126 |
Programma 4 - Onderwijs
Exploitatie | Begroting 2021 | Wijzigingen 2021 | Actuele Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Voordeel/Nadeel 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -1.670.784 | -84.728 | -1.755.512 | -1.683.481 | 72.031 | |
Baten | 399.739 | -13.703 | 386.036 | 436.896 | 50.860 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -1.271.045 | -98.430 | -1.369.475 | -1.246.585 | 122.890 | |
Stortingen | -18.000 | 18.000 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | 464.000 | 55.949 | 519.949 | 442.822 | -77.127 | |
Mutaties reserves | 446.000 | 73.949 | 519.949 | 442.822 | -77.127 | |
Gerealiseerd resultaat | -825.045 | -24.481 | -849.526 | -803.762 | 45.764 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Huisvesting | Lagere toevoeging voorziening gebouwen (zie programma 9 voor nadere toelichting) | 18 | |
Onderwijsbeleid+leerlingzaken | Lagere kosten en hogere opbrengsten voor Peutergroepen en Onderwijs Achterstand Beleid (OAB), er is een verbinding tussen deze 2 producten. Er zijn voor € 25.000 minder kosten gemaakt. Het ontvangen OAB budget is een SiSa-regeling en moet volledig verantwoord kunnen worden. De definitieve beschikking (28 september 2021) viel € 38.621 hoger uit dan begroot. We kunnen dit bedrag volledig verantwoorden. Vanwege de verbinding tussen beide producten zijn de bedragen gesaldeerd. | 63 | |
Leerlingenvervoer. Er is een toename van het aantal leerlingen, waardoor hogere kosten zijn gemaakt, € 27.000. Daarnaast ook een hogere eigen bijdrage ontvangen door toename van het aantal leerlingen in het vervoer en een vergoeding ad. € 5.000 ontvangen voor vervoer van een leerling uit een buurgemeente. Per saldo een nadeel van ongeveer € 17.000. | 17 | ||
Overige | Overige voor- en nadelen | 18 | |
35 | 81 |
Toevoeging/onttrekking aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoeging/onttrekking aan reservesReserve (x € 1.000) | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Afschrijving schoolgebouwen | Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen | 464 | 443 | ||
Bestuursopdracht uitv.org.prim.onderw | Zonder bestemming | 8 | |||
Havo technasium | Zonder bestemming |
18 | |||
Peuterspeelpleinen |
Zonder bestemming |
30 | |||
Totaal | 520 | 443 | |||
Per saldo | -520 | -443 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Reservemutaties excl. afschrijvingen (zie hierboven) | 56 | |
Totaal incidentele lasten | 56 | |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Reservemutaties excl. afschrijvingen (zie hierboven) | 56 | |
Totale incidentele baten | 56 |
Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme
Exploitatie | Begroting 2021 | Wijzigingen 2021 | Actuele Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Voordeel/Nadeel 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -3.611.730 | -1.197.023 | -4.808.753 | -3.732.805 | 1.075.948 | |
Baten | 225.524 | -24.975 | 200.549 | 390.583 | 190.035 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -3.386.206 | -1.221.999 | -4.608.205 | -3.342.222 | 1.265.983 | |
Stortingen | -95.000 | 95.000 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | 628.824 | 900.711 | 1.529.535 | 476.983 | -1.052.552 | |
Mutaties reserves | 533.824 | 995.711 | 1.529.535 | 476.983 | -1.052.552 | |
Gerealiseerd resultaat | -2.852.382 | -226.288 | -3.078.670 | -2.865.239 | 213.430 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Sportbeleid en activering | Hogere baten en lasten sportstimulering, per saldo een voordeel van ongeveer € 14.000. | 4 | 18 |
Sportaccommodaties | Diverse lagere kosten voor sportaccomodaties | 20 | |
Lagere huuropbrengsten voor sport | 15 | ||
Zwembad De Broene Eugte: in 2021 zijn er € 77.000 coronagelden toegekend. Daar staat tegenover dat een specifieke uitkering (SPUK) IJsbanen en zwembaden is ontvangen. Per saldo geen overschrijding. | 77 | 77 | |
Hogere SPUK uitkering (BTW compensatie sport). Dit wordt met name veroorzaakt door de ontvangen nabetaling over 2019 ter grootte van € 35.172, omdat het subsidieplafond in 2019 niet werd overschreden. Zodoende kreeg elke gemeente 100% subsidie uitgekeerd op basis van de werkelijke uitgaven in 2019 (aan de hand van de SiSa-verklaring). Ten opzichte van de begrote opbrengst is dit een voordeel van ongeveer € 40.000. |
40 | ||
Cultuurpresentatie en participatie | Hogere opbrengst cultuureducatie | 24 | |
Cultureel erfgoed | Lagere kosten monumenten. In een regulier jaar worden er meer kosten gemaakt voor info-avonden, organisatie Open Monumentendag en dergelijke kosten. Deze hebben vanwege corona niet plaatsgevonden in 2021 | 9 | |
Openbaar groen en recreatie | Lagere kosten natuur & landschap in verband met een project dat niet is uitgevoerd in 2021 | 18 | |
Lagere kosten groenvoorziening langs wegen in verband met minder capaciteit aannemers, hierdoor worden werkzaamheden van 2021 pas in 2022 uitgevoerd | 14 | ||
Recreatie en toerisme, minder kosten in verband met corona | 12 | ||
Subsidie vitalisering recreatieparken: De kosten in 2020 zijn abusievelijk ten laste van de reserve zonder bestemming gebracht in plaats van een vrijval van de provinciale subsidie. In 2021 is dit gecorrigeerd, waardoor het voordeel ten gunste komt van het jaarrekeningresultaat | 31 | ||
Lagere kosten speeltoestellen. In verband met de langere levertijd in de coronaperiode zijn een aantal toestellen pas in februari 2022 geplaatst. Hiervoor wordt ook een voorstel tot resultaatbestemming opgenomen | 22 | ||
Overige | Salarissen programma 5. Voor een nadere toelichting op de loonsom wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering. | 48 | |
Extra toevoeging voorziening gebouwen (zie programma 9 voor nadere toelichting) | 41 | ||
Overige voor- en nadelen | 17 | ||
137 | 350 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve (x € 1.000) | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Breedtesport | Met bestemming | 12 | 12 | ||
Afschrijving gymzalen | Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen | 85 | 87 | ||
Afschrijving sportaccommodaties voetbal | Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen | 110 | 108 | ||
Afschrijving speeltoestellen | Afschrijvingen investeringen openbare ruimte met maatschappelijk nut | 10 | 16 | ||
Programma recreatie en toerisme |
Zonder bestemming | 42 | 42 | ||
Stichting recreatie en toerisme | Zonder bestemming | 50 | |||
Gebiedsontwikkeling en kwaliteitsslag | Zonder bestemming | 125 | 48 | ||
Routenetwerk fiets- & wandelpaden | Zonder bestemming | 60 | |||
Opstellen beleidsplan verkoop/gebruik gemeentegrond | Zonder bestemming | 25 | |||
Bijdrage AMBC | Zonder bestemming | 113 | 57 | ||
Culturele vormingsactiviteiten | Zonder bestemming | 5 | 9 | ||
Meerjarig impuls recreatie en toerisme | Zonder bestemming | 30 | |||
Groenrenovatieplan | Zonder bestemming | 10 | 9 | ||
Particulier bomenbeleid | Zonder bestemming | 13 | |||
Langjarig beheer landschapsplan | Zonder bestemming | 50 | |||
Herplant 600 bomen | Zonder bestemming | 90 | |||
Fauna- en florawet | Zonder bestemming | 40 | |||
Snoeien en rooien bomen | Zonder bestemming | 45 | |||
Groot onderhoud openbaar groen |
Zonder bestemming |
350 | 66 | ||
Vitalisering recreatieparken | Zonder bestemming | 19 | |||
Ommetjes speelplaatsen |
Zonder bestemming | 75 | |||
Boombeheer binnen beb. kom |
Zonder bestemming | 39 | |||
Boombeheer buiten beb. kom |
Zonder bestemming | 132 | 22 | ||
Totaal | 1.530 | 476 | |||
Per saldo | -1.530 | -476 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Reservemutaties excl. afschrijvingen (zie hierboven) | 265 | 1.325 |
Totaal incidentele lasten | 265 | 1.325 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Reservemutaties excl. afschrijvingen (zie hierboven) | 265 | 1.325 |
Totaal incidentele baten | 265 | 1.325 |
Programma 6 - Sociaal domein
Exploitatie | Begroting 2021 | Wijzigingen 2021 | Actuele Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Voordeel/Nadeel 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -11.524.564 | -1.635.766 | -13.160.330 | -12.687.520 | 472.810 | |
Baten | 2.211.787 | 573.985 | 2.785.772 | 2.957.636 | 171.864 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -9.312.778 | -1.061.781 | -10.374.559 | -9.729.884 | 644.674 | |
Stortingen | -10.000 | 10.000 | 0 | -207.474 | -207.474 | |
Onttrekkingen | 10.000 | 345.000 | 355.000 | 384.575 | 29.575 | |
Mutaties reserves | 0 | 355.000 | 355.000 | 177.101 | -177.899 | |
Gerealiseerd resultaat | -9.312.778 | -706.781 | -10.019.559 | -9.552.783 | 466.775 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Samenkracht en burgerparticipatie | Hogere baten en lasten nieuwkomers. De overschrijding van ruim € 15.000 wordt veroorzaakt door niet voorziene uitgaven in verband met een woningaanpassing voor de huisvesting van een groot statushoudersgezin. Deze uitgaven worden gecompenseerd door een specifieke uitkering die hiervoor is ontvangen. Hierover vindt in het jaar 2022 verantwoording plaats. Per saldo een voordeel van ongeveer € 11.000. | 15 | 26 |
Lagere kosten collectieve vervoersvoorziening. Er is hier sprake van een onderschrijding van ruim € 19.000. Door corona is er in 2021 minder gebruik gemaakt van het collectief vervoer. Daarnaast is er de algemene voorziening ANWB Automaatje, die voorliggend is en waar in de eerste plaats naar wordt verwezen. | 19 | ||
Lagere kosten Subsidiëring Sociaal Cultureel Werk. Vanwege corona hebben verschillende verenigingen en stichtingen geen beroep gedaan op de beschikbare subsidie. | 17 | ||
Lagere kosten door coronasteunmaatregel sociaal domein. Van de beschikbare twee ton is ongeveer € 46.000 niet gebruikt. | 46 | ||
Hogere kosten voor applicaties afdeling Samenleving. Om een beter inzicht te krijgen in de applicaties binnen het sociaal domein zijn in 2021 alle kosten gebundeld op dit product. Voor de kosten van het applicatiebeheer 2020 voor Dalfsen-Staphorst-Zwartewaterland (DSZ) was er sprake van een (onvoorziene) nabetaling. Daarnaast zijn de kosten voor 2021 hoger geweest dan begroot (andere presentatie, meer personele inzet). Daarnaast is de monitor sociaal domein in 2021 doorontwikkeld en is er ruimer gebruik gemaakt van Ervaringwijzer vanwege de uitbreiding van het Cliënt Ervarings Onderzoek (CEO). Eén en ander resulteert in een overschrijding van ruim € 79.000. |
79 | ||
Voorliggende maatschappelijke dienstverlening. In 2021 is een aanvullend bedrag van € 86.000 toegevoegd middels resultaatbestemming. Van het totale budget van € 530.000 is € 20.000 niet besteed. | 20 | ||
Inkomensregelingen | Inkomensvoorziening: Het aantal verstrekte Participatiewet- en IOA-uitkeringen is in 2021 gedaald, daartegenover staat wel een stijging van het aantal loonkostensubsidies. In 2021 is een lagere BUIG uitkering ontvangen van het Rijk dan begroot. |
102 | |
Sociale Recherche: Door de maatregelen omtrent corona konden er minder huisbezoeken uitgevoerd worden door de sociale recherche. Er is € 9.500 minder uitgegeven dan begroot. | 10 | ||
Bijstandsverlening zelfstandigen: Door een mutatie van de vorderingen en een vrijval van de uitvoeringskosten is een positief resultaat behaald. Het aantal uitkeringsaanvragen vertoonde een dalende lijn. |
72 | ||
Begeleide participatie | Nadeel sociale werkvoorziening: Het resultaat sociale werkvoorziening is afgerond € 47.000 lager uitgekomen dan na bijstelling voorzien. De begrotingsbijstelling (bestuursrapportage) van € 100.000 betrof een niet nauwkeurig bepaald (afge)rond bedrag. De hogere uitgaven vloeien voort uit een dienstverleningsovereenkomst (dvo), waarbij de feitelijke kosten van een dienstverband in rekening worden gebracht. Door langdurige ziekte vielen die in eerdere jaren lager uit. Per 2022 zijn de kosten die direct voortvloeien uit de GR en de kosten uit de dvo gescheiden begroot. | 47 | |
Arbeidsparticipatie | Participatiebudget: De hogere inkomsten van ruim € 24.000 worden onder andere veroorzaakt door de uitkering van bijna € 19.000 aan ESF subsidie (voor re-integratie activiteiten) en een rijksbijdrage van € 1.500 voor de modernisering van het proces loonkostensubsidie. | 24 | |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | Hogere kosten scootmobielen en individuele vervoersvoorzieningen. Naast de toename van complexe voorzieningen zijn met ingang van het nieuwe contract met onze hulpmiddelenleverancier de tarieven gestegen (met name de onderhoudskosten). Daarnaast is er in 2021 een complexe autoaanpassing gedaan van circa € 12.000. | 20 | |
Maatwerkdienstverlening 18+ | Individuele hulp bij het huishouden: Er is ruim € 34.000 meer uitgegeven dan begroot; dit is een gevolg van de sterke toename in het aantal aanvragen, die samenhangt met het abonnementstarief. | 34 | |
Groepsbegeleiding WMO: De uitgaven zijn € 34.000 lager uitgevallen, omdat er vanwege corona minder gebruik van deze voorziening is gemaakt. | 34 | ||
PGB WMO. De onderschrijding van € 47.000 wordt veroorzaakt door de daling van het aantal PGB houders naar 13. Er zijn veel passende zorgaanbieders gecontracteerd, waardoor er minder PGB wordt ingezet. Ook bij herindicaties wordt er omgezet van PGB naar ZIN. | 47 | ||
Schuldregeling: De lagere kosten van ruim € 38.000 wordt veroorzaakt doordat er beduidend minder vraag is geweest naar trajecten bij de GKB Drenthe. Over het jaar 2021 heeft de gemeente recht op een extra tegemoetkoming van € 8.500 (opbrengst) in de uitvoeringskosten van de regeling kinderopvangtoeslagaffaire. |
47 | ||
Maatwerkdienstverlening 18- | Lagere kosten en hoge opbrengst Jeugdzorg: De begroting is bij de voortgangsrapportage verhoogd met € 600.000; in het resultaat is er nu sprake van een onderschrijding van bijna € 142.000. De kosten voor jeugdzorg zijn ten opzichte van het jaar 2020 € 90.000 lager. De oorzaken hiervan zijn onder andere: lagere declaraties meerkosten corona, minder inzet van zorg via gecertificeerde instellingen, dit zijn incidentele voordelen. In een geschil over de verantwoordelijkheid voor de bekostiging van een traject van een jeugdige heeft de gemeente Staphorst ruim € 136.000 ontvangen van een andere gemeente. De afspraak hierover is tot stand gekomen nadat een advocaat hierover advies had uitgebracht. Deze ontvangst staat tegenover uitgaven die zijn gedaan in 2019 en 2020. |
278 | |
Overige | Doorbelasting overhead (budgettair neutraal: verschuiving over programma's) | 91 | |
Overige voor- en nadelen | 11 | ||
286 |
753 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve (x € 1.000) | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
De Herberg Zwolle | Zonder bestemming | 10 | 9 | ||
Coronasteunmaatregel sociaal domein | Zonder bestemming | 200 | 200 | ||
Doorontwikkeling sociaal domein | Zonder bestemming | 86 | 86 | ||
Lokaal gezondheidsbeleid | Zonder bestemming | 59 | 59 | ||
Beschermd wonen | Beschermd wonen | 207 | 30 | ||
Totaal | 355 | 207 | 384 | ||
Per saldo | -355 | -177 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Reservemutaties (zie hierboven) | 591 | 355 |
Totaal incidentele lasten | 591 | 355 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Reservemutaties (zie hierboven) | 384 | 355 |
Totaal incidentele baten | 384 | 355 |
Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
Exploitatie | Begroting 2021 | Wijzigingen 2021 | Actuele Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Voordeel/Nadeel 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -5.383.230 | -353.561 | -5.736.790 | -5.511.628 | 225.162 | |
Baten | 3.520.604 | -148.000 | 3.372.604 | 3.745.888 | 373.283 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -1.862.625 | -501.561 | -2.364.186 | -1.765.741 | 598.446 | |
Stortingen | -5.000 | -26.000 | -31.000 | -412.388 | -381.388 | |
Onttrekkingen | 711.803 | 351.023 | 1.062.826 | 1.119.315 | 56.489 | |
Mutaties reserves | 706.803 | 325.023 | 1.031.826 | 706.927 | -324.899 | |
Gerealiseerd resultaat | -1.155.822 | -176.538 | -1.332.360 | -1.058.814 | 273.546 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Volksgezondheid | Lagere kosten GGD. De overheadkosten zijn niet meer apart in de begroting van de GGD opgenomen en met ingang van 2022 ook niet meer in de begroting van de gemeente Staphorst. | 54 | |
Openbare gezondheidszorg: Bij de jaarrekening 2020 is middels resultaatbestemming € 59.000 overgeheveld naar het jaar 2021 voor het vormgeven van het lokaal gezondheidsbeleid. Het totale budget voor lokaal gezondheidsbeleid in het jaar 2021 bedroeg daarmee € 140.200. De meeste projecten zijn door corona later opgestart dan gepland en ook de uitvoering stagneerde daardoor meerdere keren. Hierdoor is de duur van de verschillende projecten verlengd; de tussenevaluaties van de projecten zullen pas in 2022 kunnen plaatsvinden; de financiële consequenties vanwege corona en eventuele verlenging van projecten worden in 2022 zichtbaar gemaakt en komen dan ten laste van het budget 2022. De toegevoegde resultaatbestemming kon daarom slechts gedeeltelijk worden ingezet. | 45 | ||
Milieu | Lagere lasten vergunningverlening. Minder externe kosten gemaakt voor juridische expertise van complexe dossiers. Het aantal complexe dossiers, waarvoor derden ingeschakeld moeten worden is afgenomen. | 66 | |
Hogere kosten Omgevingsdienst IJsselland. Conform het raadsbesluit van 15-02-2022 "Ontwerpbegrotingswijziging 2021 en 2022 Omgevingsdienst lJselland" zijn de hogere kosten betrekking hebbende op boekjaar 2021 door middel van een overlopende post (transitoria) in de jaarrekening opgenomen. | 22 | ||
Lagere kosten toezicht en handhaving: Wij hebben afgelopen jaar weinig extra taken laten uitvoeren door de Omgevingsdienst. Dit heeft gedeeltelijk te maken gehad met corona. | 24 | ||
Overige | Salarissen personeel programma 7. Voor een nadere toelichting op de loonsom wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering. | 107 | |
Saldo overige voor- en nadelen | 1 | ||
23 | 296 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve (x € 1.000) | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Saldo riolering 2021 | Riolering | 153 | |||
Saldo riolering 2017-2020 | Riolering | 345 | |||
Saldo afvalstoffenheffing | Afvalstoffenheffing | 11 | 127 | 117 | |
Overschot E&K budgetten | Duurzaamheid | 20 | 412 | ||
Overschot E&K budgetten | Zonder bestemming | 412 | |||
E&K budgetten |
Zonder bestemming | 635 | 222 | ||
Geluidsaneringsproject 70+ woningen | Zonder bestemming | 20 | 20 | ||
Windenergie |
Zonder bestemming |
7 | 2 | ||
Permanent meetsysteem Wiede Gat | Zonder bestemming |
13 | |||
Onderzoek flora en fauna |
Zonder bestemming |
54 | |||
Dynamische geurkaart | Zonder bestemming | 55 | |||
Totaal | 31 | 1.064 | 412 | 1.118 | |
Per saldo | -1.033 | -706 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Reservemutaties (zie hierboven) | 656 | 815 |
Totaal incidentele lasten |
656 | 815 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Reservemutaties (zie hierboven) | 1.118 | 1.064 |
Totaal incidentele baten | 1.118 | 1.064 |
Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Exploitatie | Begroting 2021 | Wijzigingen 2021 | Actuele Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Voordeel/Nadeel 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -2.487.339 | 654.086 | -1.833.253 | -2.486.483 | -653.230 | |
Baten | 1.672.280 | -1.003.500 | 668.780 | 1.615.306 | 946.526 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -815.059 | -349.414 | -1.164.473 | -871.177 | 293.296 | |
Stortingen | -4.000 | 4.000 | 0 | -118.058 | -118.058 | |
Onttrekkingen | 150.450 | 302.100 | 452.550 | 166.780 | -285.770 | |
Mutaties reserves | 146.450 | 306.100 | 452.550 | 48.722 | -403.828 | |
Gerealiseerd resultaat | -668.609 | -43.314 | -711.923 | -822.455 | -110.532 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Ruimtelijke Ordening | Lagere kosten project omgevingsplan. Op 31-11-2021 is voor 2021 € 25.000 beschikbaar gesteld door de gemeenteraad. Eind 2021 resteert hiervan nog € 11.000. | 11 | |
Lagere opbrengsten voor bestemmingsplannen | 11 | ||
Wonen & bouwen | Lagere opbrengsten bouwleges, in 2021 zijn er minder grote projecten geweest. In 2021 waren er met name minder aanvragen in categorie 2 (vanaf € 100.000) dan in een gemiddeld jaar. | 100 | |
Lagere opbrengsten welstand | 10 | ||
Overige | Overige voor- en nadelen: waaronder loonkosten, doorbelasting overhead en reservemutatie VPB | 0 | |
121 | 11 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves (x € 1.000)Reserve (x € 1.000) |
Reserve |
Geraamde toevoeging |
Geraamde onttrekking |
Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Verschuldigde VPB grondexploitatie | Grondexploitatie | 30 | 6 | ||
Leefbaarheid de Slagen | Grondexploitatie | 12 | 1 | ||
EPOS |
Epos | 120 | 120 | ||
Implementatie nieuwe omgevingswet | Zonder bestemming | 167 | 22 | ||
Geovisie landelijke voorziening | Zonder bestemming | 69 | 5 | ||
Exploitatiebijdrage de Slagen | Zonder bestemming | 10 | |||
Nadeel De Esch 3 |
Grondexploitatie | 1 | |||
Nadeel Rouveen West 4 | Grondexploitatie | 1 | |||
Nadeel Ywehof | Grondexploitatie | 16 | |||
Verkoop De Slagen Enexis |
Grondexploitatie | 34 | |||
Verkoop De Slagen |
Grondexploitatie | 1 | |||
Exploitatiebijdrage de Slagen | Grondexploitatie | 57 | |||
Exploitatiebijdrage de Slagen | Wegenbeheer | 10 | |||
Totaal | 452 | 118 | 166 | ||
Per saldo | -452 | -48 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Reservemutaties (zie hierboven) | 266 | 452 |
Omgevingswet | 14 | 25 |
Totaal incidentele lasten | 280 | 477 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Reservemutaties (zie hierboven) | 166 | 452 |
Omgevingswet | 14 | 25 |
Totaal incidentele baten | 180 | 477 |
Programma 9 - Overhead
Exploitatie | Begroting 2021 | Wijzigingen 2021 | Actuele Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Voordeel/Nadeel 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -6.782.187 | -1.393.184 | -8.175.371 | -7.575.467 | 599.904 | |
Baten | 71.776 | 221.860 | 293.636 | 532.813 | 239.178 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -6.710.411 | -1.171.324 | -7.881.735 | -7.042.653 | 839.082 | |
Stortingen | -284.000 | 83.000 | -201.000 | 0 | 201.000 | |
Onttrekkingen | 512.528 | 714.436 | 1.226.964 | 628.866 | -598.098 | |
Mutaties reserves | 228.528 | 797.436 | 1.025.964 | 628.866 | -397.098 | |
Gerealiseerd resultaat | -6.481.883 | -373.888 | -6.855.771 | -6.413.787 | 441.984 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Personeel | Werkkostenregeling In 2020 en 2021 hebben we, vanwege corona, een tijdelijke verruiming gehad van de vrije ruimte. Daarnaast zijn er vanwege minder fysieke bijeenkomsten minder kosten gemaakt. De tijdelijke verruiming is met ingang van 2022 niet meer van toepassing. |
27 | |
Door corona zijn er minder kosten gemaakt voor personeelsactiviteiten en lagere reis- en verblijfkosten. | 21 | ||
Lagere ARBO kosten: Als gevolg van corona zijn er dit jaar weinig trainingen geweest, terwijl dit wel aanbevelingen zijn vanuit de Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) 2019. Het plan van aanpak dat daaruit voorkwam heeft door capaciteit/prioriteit bij P&O in 2020 nagenoeg stil gelegen en is in maart 2021 pas weer opgepakt. Hiervoor ligt een voorstel tot resultaatbestemming. | 16 | ||
Vergoeding verlofsaldo voormalig personeel Reestmond: Dit betreft de vergoeding van Reestmond voor de verlofuren van de Reestmonders die per 01-01-2021 zijn overgegaan naar de gemeente Staphorst. | 33 | ||
De salarisadministratie van Zwartewaterland wordt niet meer door Staphorst uitgevoerd. De opbrengsten zijn hierdoor lager, maar de kosten ook. | 24 | 24 | |
Diverse lagere kosten personeel en organisatie ontwikkeling | 10 | ||
ICT | Lagere automatiseringskosten. Dit voordeel ontstaat met name doordat de extra aangevraagde middelen bij de voortgangsrapportage voor diverse projecten later zijn gestart dan gepland. In 2022 worden diverse projecten opgepakt, waarvoor een voorstel tot resultaatbestemming is opgenomen (€ 92.000). | 148 | |
Minder consultancy voor ICT ingehuurd dan begroot | 11 | ||
Informatievoorziening | Door activering van de aanschaf ICT-hardware is een incidenteel voordeel ontstaan in 2021. De afschrijvingskosten worden doorgeschoven naar 2022 en verder. | 36 | |
Huisvesting | Extra dotatie voorziening gebouwen. Het is niet toegestaan om het bedrag uit de reserve gebouwenbeheer volledig over te hevelen naar de voorziening groot onderhoud. Hierdoor moeten we in 2021 extra doteren. Dit geldt voor alle gemeentelijke gebouwen, waardoor u in de verschillende programma's voor- en nadelen ziet. Per saldo leidt dit tot een nadeel van € 191.000, waarvan € 179.000 in dit programma (overhead). | 179 | |
Lagere schoonmaakkosten. De loonkosten zijn verantwoord onder de loonsomsturing. | 45 | ||
Werkplaats openbare werken | Diverse hogere kosten ontstaan door brand, deze worden gedekt door verzekeringsopbrengsten. Ook is de bestelbus (volledig) afgeschreven in verband met de brandschade. | 8 | |
Overige | Diverse doorbelastingen, waaronder doorbelasting overhead (per saldo budgettair neutraal over alle programma's) en overige "technische" boekingen, waaronder activeren van projecturen. | 110 | |
Salarissen programma 9. Voor een nadere toelichting op de loonsom wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering. | 145 | ||
Overige voor- en nadelen | 11 | ||
203 | 645 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve (x € 1.000) | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Vervanging automatisering | Automatisering | 201 | 176 | ||
Afschrijving gemeentehuis | Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen | 111 | 98 | ||
Afschrijving vervoermiddelen | Afschrijvingen vervoermiddelen | 140 | 97 | ||
Uitvoering programma dienstverlening | Zonder bestemming | 126 | |||
Gemeentehuis onderzoek label C |
Zonder bestemming | 43 | 41 | ||
Doorontwikkeling buitendienst |
Zonder bestemming | 82 | 10 | ||
Project dienstverlening optimalisatie | Zonder bestemming | 42 | 4 | ||
Koppeling IJVI/DECOS |
Zonder bestemming | 87 | 1 | ||
Zij-klepelmaaier sloten | Zonder bestemming | 5 | |||
Rolbezem sneeuwploeg | Zonder bestemming | 7 | |||
Hogedrukreiniger | Zonder bestemming | 12 | |||
Klepelmaaierbak t.b.v. grote trekker | Zonder bestemming | 20 | |||
Onderbesteding loonsombudget 2020 | Zonder bestemming | 327 | 327 | ||
Functieherwaardering 2020 | Zonder bestemming | 51 | 51 | ||
Totaal | 201 | 1.229 | 629 | ||
Per saldo | -1.028 | -629 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Reservemutaties excl. afschrijvingen (zie hierboven) | 434 | 1.003 |
Totaal incidentele lasten | 434 | 1.003 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Reservemutaties excl. afschrijvingen (zie hierboven) | 434 | 978 |
Totaal incidentele baten | 434 | 978 |
Algemene dekkingsmiddelen
Onder de algemene dekkingsmiddelen vallen:
-1 Lokale heffingen
-2 Algemene uitkeringen
-3 Dividend
-4 Saldo financieringsfunctie
-5 BTW-compensatiefonds
-6 Overhead
1 | Lokale heffingen
Terug naar navigatie - 1 | Lokale heffingenDe gemeente Staphorst kent de volgende niet bestedingsgebonden gemeentelijke heffingen:
Omschrijving (x € 1.000) | Begroting 2021 | Actuele Begroting 2021 | Realisatie 2021 | |
---|---|---|---|---|
8061221 O.Z.B. eigenaar woningen | 1.898 | 1.898 | 1.910 | |
8062201 OZB gebruiker niet-won. | 702 | 702 | 707 | |
8062221 OZB eigenaar niet-won. | 1.108 | 1.088 | 1.071 | |
8064101 Hondenbelasting | 61 | 61 | 61 | |
8340101 Forensenbelasting | 82 | 82 | 81 | |
8340201 Toeristenbelasting | 84 | 84 | 110 | |
Gerealiseerd resultaat | 3.934 | 3.914 | 3.941 |
2 | Algemene uitkeringen
Terug naar navigatie - 2 | Algemene uitkeringenDe verantwoorde algemene uitkeringen uit het gemeentefonds zijn gebaseerd op ten tijde van het opstellen van de jaarrekening bekende informatie ter zake, zijnde de verrekening in januari 2022. De raming in de primitieve begroting was gebaseerd op de meicirculaire van het vorige begrotingsjaar voor een bedrag van € 22.512.000 met een uitkeringsfactor van 1,656. In 2021 is er € 24.243.762 ontvangen aan algemene uitkeringen. In dit bedrag is een positieve naverrekening opgenomen van € 30.028 over het jaar 2019 en € 7.050 over het jaar 2020.
In het jaar 2021 is er een zogenaamde maartbrief uitgegeven betreffende het 4e compensatiepakket corona (toevoeging € 158.622). Het totaal aan corona-steunpakket voor het jaar 2021 bedraagt € 710.000. In het jaar 2021 zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor jeugdzorg (€ 400.000), versterking dienstverlening (€ 70.000) en er zijn een aantal decentralisatie-uitkeringen toegevoegd (€ 80.000). Een mutatie van € 450.000 heeft betrekking op de ontwikkeling uitkeringsfactor en BCF plafond.
3 | Dividend
Terug naar navigatie - 3 | DividendVerantwoord zijn de navolgende dividenden en ontvangen interest:
(Bedragen x € 1.000) | Begroting primair 2021 | Begroting 2021 na wijziging | Gerealiseerd 2021 | Incidenteel gerealiseerd | |
Programma 0 | Vitens N.V. - dividend | 0 | 0 | 0 | |
Programma 0 | Vitens N.V. - rente achtergestelde lening | 1 | 1 | 2 | |
Programma 0 | Enexis N.V. - dividend | 23 | 17 | 17 | |
Programma 0 | Enexis N.V. - rente aandh. lening | 0 | 0 | 2 | |
Programma 0 | Rendo N.V. - dividend | 325 | 325 | 325 | |
Programma 0 | Wadinco - dividend | 20 | 0 | 0 | |
Programma 0 | Bank Nederlandse Gemeenten - dividend | 85 | 54 | 54 | |
Programma 7 | Rova N.V. - dividend | 55 | 55 | 90 | |
Programma 7 | Rova N.V. - achtergestelde lening | 30 | 30 | 30 | |
539 | 482 | 520 |
Het dividend en de rente van de achtergestelde lening Rova wordt als bate meegenomen in het tarief van de afvalstoffenheffing. Een hogere dividendopbrengst heeft een lagere onttrekking uit de reserve tot gevolg.
4 | Saldo financieringsfunctie
Terug naar navigatie - 4 | Saldo financieringsfunctieEr is geen doorbelaste rente excl. grondexploitatie.
Omschrijving (x € 1.000) | Begroting 2021 | Actuele Begroting 2021 | Realisatie 2021 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | -4 | -4 | -4 | |
Baten | 23 | 23 | 39 | |
Gerealiseerd resultaat | 19 | 19 | 35 |
5 | BTW-compensatiefonds
Terug naar navigatie - 5 | BTW-compensatiefonds(x € 1.000) | Rekening 2020 | Rekening 2021 |
Gedeclareerde bedragen | 2.580 | 2.341 |
De afwijkingen tussen de jaren is hoofdzakelijk een gevolg van een hoger of een lager bedrag aan investeringen waarop het BCF van toepassing is (openbaar nut: riolering, wegen, plantsoenen etc.).
6 | Overhead
Terug naar navigatie - 6 | OverheadDe overheadtoerekening wordt bepaald conform de systematiek zoals opgenomen in de financiële verordening 2021.
Dit betreft een overheaddoorrekening op basis van personeelslasten en ziet er als volgt uit: (personeelslasten taakveld) / (totale personeelslasten alle taakvelden exclusief overhead) x overhead = opslag taakveld. In deze benadering wordt de overhead volledig omgeslagen naar rato van de personele kosten. Het bijbehorende overheadpercentage (op de directe personele lasten van de taakvelden) betreft 96,24% voor 2021.
Berekening dekkingspercentage
Voor een berekening van de dekkingspercentages rioolheffing, afvalstoffenheffing, leges burgerzaken, leges lijkbezorgingsrechten en leges omgevingsvergunningen wordt verwezen naar de paragraaf lokale heffingen.
Vennootschapsbelasting
Per 1 januari 2016 zijn publiekrechtelijke rechtspersonen (gemeenten, provincies en waterschappen) belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting, voor zover zij een onderneming drijven (die structureel winstgevend is). Op 16 december 2019 is de vaststellingsovereenkomst met de belastingdienst ondertekend.
In 2021 is aangifte gedaan voor het jaar 2019. Het belastbare bedrag (fiscale winst) over 2019 is € 276.088 negatief. Het volledige bedrag van de voorlopige aanslag 2019 is terugbetaald. Voor 2021 is een voorlopige aanslag betaald van € 22.438. De betaalde belastingen komen ten laste van de reserve grondexploitatie.
Onvoorzien
In de primitieve begroting is in het programma een post voor onvoorziene uitgaven opgenomen ad € 34.510. De raming van deze post is gebaseerd op een bedrag van € 2 per inwoner. Dit komt neer op rond de 0,1% van het begrotingstotaal.
In het begrotingsjaar zijn de volgende begrotingswijzigingen ten laste van de onvoorziene uitgaven gebracht.
Onderwerp (x € 1.000) |
Begroting 2021 | Begrotingswijziging in raadsvergadering d.d. | Bedrag begrotingswijziging | Bedrag |
Onvoorzien vrij beschikbaar | 35 | 5 oktober 2021 | -5 | 30 |
Loonsomsturing | 438 | 10 november 2020 | -438 | 0 |
Activeren uren | -100 | 10 november 2020 | 100 | 0 |
Vacaturestop | -135 | 10 november 2020 | 135 | 0 |
Verlagen inhuur | -7 | -7 | ||
Onvoorzien lijst investeringen (cumulatief) | 303 | 5 oktober 2021 | -284 | 19 |
Reestmond | 15 december 2020 | 37 | 37 | |
Saldo onvoorzien vrij beschikbaar einde jaar | 534 | -455 | 79 |
Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/voorzieningen
Toevoegingen en onttrekkingen reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen en onttrekkingen reservesExploitatie | Begroting 2021 | Wijzigingen 2021 | Actuele Begroting 2021 | Realisatie 2021 | Voordeel/Nadeel 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 Bestuur en ondersteuning | ||||||
871000 | Beschikking reserve Progr. 0 | 81.193 | -81.193 | 0 | 0 | 0 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 87.002 | 87.002 | 56.195 | -30.807 |
871030 | Bes.res. achterg.len. Vitens | 0 | 81.193 | 81.193 | 81.184 | -9 |
Totaal 0 Bestuur en ondersteuning | 81.193 | 87.002 | 168.195 | 137.379 | -30.816 | |
1 Veiligheid | ||||||
471001 | Toevoeging reserve progr. 1 | -6.000 | 6.000 | 0 | 0 | 0 |
871001 | Beschikking reserve progr. 1 | 10.000 | -10.000 | 0 | 0 | 0 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 25.000 | 25.000 | 1.648 | -23.352 |
871022 | Bes.res. afs.gem.gebouwen | 0 | 10.000 | 10.000 | 8.182 | -1.818 |
Totaal 1 Veiligheid | 4.000 | 31.000 | 35.000 | 9.830 | -44.830 | |
2 Verkeer, vervoer & waterstaat | ||||||
471002 | Toevoeging reserve progr. 2 | -860.000 | 860.000 | 0 | 0 | 0 |
471015 | Toev.res. zandput Hooidijk | 0 | 0 | 0 | -7.071 | -7.071 |
471019 | Toev.res. asfalt-&elementverh. | 0 | -860.000 | -860.000 | -860.000 | 0 |
471028 | Toev.res. automatisering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
871002 | Beschikking reserve progr. 2 | 1.304.090 | -1.304.090 | 0 | 0 | 0 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 37.462 | 37.462 | 11.780 | -25.682 |
871012 | Bes.res. grondexploitatie | 0 | 62.360 | 62.360 | 16.023 | -46.337 |
871014 | Bes.res. afs.inv.openb.r.m.nut | 0 | 280.098 | 280.098 | 127.878 | -152.220 |
871019 | Bes.res. asfalt-&elementverh. | 0 | 1.023.992 | 1.023.992 | 328.448 | -695.544 |
871020 | Bes.res. verkeersontsluiting | 0 | 41.050 | 41.050 | 11.855 | -29.195 |
871023 | Bes.res. afs.gem.vervoermidd. | 0 | 0 | 0 | 34.090 | 34.090 |
Totaal 2 Verkeer, vervoer & waterstaat | 444.090 | 140.872 | 584.962 | -336.997 | -921.959 | |
3 Economie | ||||||
471012 | Toev.res. grondexploitatie | 0 | 0 | 0 | -299.931 | -299.931 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 125.474 | 125.474 | 2.987 | -122.487 |
871012 | Bes.res. grondexploitatie | 0 | 0 | 0 | 117.674 | 117.674 |
Totaal 3 Economie | 0 | 125.474 | 125.474 | -179.270 | -53.796 | |
4 Onderwijs | ||||||
471004 | Toevoeging reserve progr. 4 | -18.000 | 18.000 | 0 | 0 | 0 |
871004 | Beschikking reserve progr. 4 | 464.000 | -464.000 | 0 | 0 | 0 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 55.949 | 55.949 | 0 | -55.949 |
871022 | Bes.res. afs.gem.gebouwen | 0 | 464.000 | 464.000 | 442.822 | -21.178 |
Totaal 4 Onderwijs | 446.000 | 73.949 | 519.949 | 442.822 | -962.771 | |
5 Sport, cultuur & recreatie | ||||||
471005 | Toevoeging reserve progr. 5 | -95.000 | 95.000 | 0 | 0 | 0 |
871005 | Beschikking reserve progr. 5 | 628.824 | -628.824 | 0 | 0 | 0 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 1.312.535 | 1.312.535 | 253.476 | -1.059.059 |
871014 | Bes.res. afs.inv.openb.r.m.nut | 0 | 10.000 | 10.000 | 16.488 | 6.488 |
871021 | Bes.res. met bestemming | 0 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 0 |
871022 | Bes.res. afs.gem.gebouwen | 0 | 195.000 | 195.000 | 195.019 | 19 |
871025 | Bes.res. gebouwenbeheer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal 5 Sport, cultuur & recreatie | 533.824 | 995.711 | 1.529.535 | 476.983 | -2.006.518 | |
6 Sociaal domein | ||||||
471006 | Toevoeging reserve progr. 6 | -10.000 | 10.000 | 0 | 0 | 0 |
471029 | Toev.res. sociaal domein | 0 | 0 | 0 | -207.474 | -207.474 |
871006 | Beschikking reserve progr. 6 | 10.000 | -10.000 | 0 | 0 | 0 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 355.000 | 355.000 | 354.258 | -742 |
871029 | Bes.res. sociaal domein | 0 | 0 | 0 | 30.317 | 30.317 |
Totaal 6 Sociaal domein | 0 | 355.000 | 355.000 | 177.101 | -177.899 | |
7 Volksgezondheid & milieu | ||||||
471007 | Toevoeging reserve progr. 7 | -5.000 | 5.000 | 0 | 0 | 0 |
471017 | Toev.res. mat. afvalst.heffing | 0 | -11.000 | -11.000 | 0 | 11.000 |
471027 | Toev.res. duurzaamheid | 0 | -20.000 | -20.000 | -412.388 | -392.388 |
871007 | Beschikking reserve progr. 7 | 711.803 | -711.803 | 0 | 0 | 0 |
871010 | Beschikking algemene reserve | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 783.269 | 783.269 | 657.336 | -125.933 |
871016 | Bes.res. rioolbeheer | 0 | 152.557 | 152.557 | 344.728 | 192.171 |
871017 | Bes.res. mat. afvalst.heffing | 0 | 127.000 | 127.000 | 117.251 | -9.749 |
871027 | Bes.res. duurzaamheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal 7 Volksgezondheid & milieu | 706.803 | 325.023 | 1.031.826 | 706.927 | -324.899 | |
8 Volkshuisvesting & Ruimt.ord. | ||||||
471008 | Toevoeging reserve progr. 8 | -4.000 | 4.000 | 0 | 0 | 0 |
471011 | Toev.res. zonder bestemming | 0 | 0 | 0 | -10.469 | -10.469 |
471012 | Toev.res. grondexploitatie | 0 | 0 | 0 | -97.860 | -97.860 |
471019 | Toev.res. asfalt-&elementverh. | 0 | 0 | 0 | -9.730 | -9.730 |
471025 | Toev.res. gebouwenbeheer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
871008 | Beschikking reserve progr. 8 | 150.450 | -150.450 | 0 | 0 | 0 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 290.056 | 290.056 | 27.450 | -262.606 |
871012 | Bes.res. grondexploitatie | 0 | 42.494 | 42.494 | 19.330 | -23.164 |
871026 | Bes.res. EPOS | 0 | 120.000 | 120.000 | 120.000 | 0 |
Totaal 8 Volkshuisvesting & Ruimt.ord. | 146.450 | 306.100 | 452.550 | 48.722 | -403.828 | |
9 Overhead | ||||||
471009 | Toevoeging reserve progr. 9 | -284.000 | 284.000 | 0 | 0 | 0 |
471028 | Toev.res. automatisering | 0 | -201.000 | -201.000 | 0 | 201.000 |
871009 | Beschikking reserve progr. 9 | 512.528 | -512.518 | 10 | 0 | -10 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 800.359 | 800.359 | 434.108 | -366.251 |
871022 | Bes.res. afs.gem.gebouwen | 0 | 111.000 | 111.000 | 98.125 | -12.875 |
871023 | Bes.res. afs.gem.vervoermidd. | 0 | 140.000 | 140.000 | 96.633 | -43.367 |
871025 | Bes.res. gebouwenbeheer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
871028 | Bes.res. automatisering | 0 | 175.595 | 175.595 | 0 | -175.595 |
Totaal 9 Overhead | 228.528 | 797.436 | 1.025.964 | 628.866 | -1.654.830 | |
Gerealiseerd resultaat | 2.590.888 | 3.237.567 | 5.828.455 | 2.112.363 | -3.716.092 |
Analyse begrotingsafwijkingen
Terug naar navigatie - Analyse begrotingsafwijkingenHiervoor is ook reeds per programma en voor de algemene dekkingsmiddelen ingegaan op de verschillen tussen de realisatie en de begrotingscijfers voor en na wijziging.
Recapitulatie reserves (bedragen x € 1.000)
Terug naar navigatie - Recapitulatie reserves (bedragen x € 1.000)Stand 01-01-2021 | 48.508 | |
bij: jaarresultaat 2020 | 487 | |
bij: toevoegingen | 1.904 | |
af: onttrekkingen | 4.016 | |
-1.625 | ||
Stand 31-12-2021 | 46.882 |
Recapitulatie voorzieningen (bedragen x € 1.000)
Terug naar navigatie - Recapitulatie voorzieningen (bedragen x € 1.000)Stand 01-01-2021 | 2.060 | |
bij: toevoegingen |
872 | |
af: onttrekkingen |
201 | |
idem t.g.v. reserves | 0 | |
671 | ||
Stand 31-12-2021 | 2.731 |
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen
WNT-verantwoording 2021 Gemeente Staphorst
Terug naar navigatie - WNT-verantwoording 2021 Gemeente StaphorstHet voor de gemeente toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2021 € 209.000 (Algemeen bezoldigingsmaximum).
1. Bezoldiging topfunctionarissen
1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functievervulling
Gegevens 2021 | ||
bedragen x € 1 | S. Voortman | M. Kragting |
Functiegegevens | Griffier | Gemeentesecretaris |
Aanvang en einde functievervulling in 2021 | 01/01-31/12 | 01/01-31/12 |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1,0 | 1,0 |
Dienstbetrekking? | Ja | Ja |
Bezoldiging | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | 71.102 | 105.647 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 12.329 | 20.375 |
Subtotaal | 83.431 | 126.022 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 209.000 | 209.000 |
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | N.v.t. | N.v.t. |
Bezoldiging | 83.431 | 126.022 |
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | N.v.t. | N.v.t. |
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | N.v.t. | N.v.t. |
Gegevens 2020 | ||
bedragen x € 1 | S. Voortman | M. Kragting |
Functiegegevens | Griffier | Gemeentesecretaris |
Aanvang en einde functievervulling in 2020 | 01/01-31/12 | 16/03-31/12 |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1,0 | 1,0 |
Dienstbetrekking? | Ja | Ja |
Bezoldiging | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | 63.052 | 82.317 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 11.331 | 15.436 |
Subtotaal | 74.383 | 97.753 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 201.000 | 159.811 |
Bezoldiging | 74.383 | 97.753 |
1b. Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking in de periode kalendermaand 1 t/m 12:
Niet van toepassing
1c. Toezichthoudende topfunctionarissen:
Niet van toepassing
1d. Topfunctionarissen met een totale bezoldiging van € 1.700 of minder:
Niet van toepassing
1e. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.700:
Niet van toepassing
1f. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.700 waarop de anticumulatie bepaling van toepassing is:
Niet van toepassing
1g. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van € 1.700 of minder waarop de anticumulatiebepaling van toepassing is:
Niet van toepassing
2. Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen
Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen met of zonder dienstbetrekking inclusief degenen die op grond van hun voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris worden aangemerkt:
Niet van toepassing
3. Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2021 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.