In 2021 is voortvarend gewerkt aan lopende en nieuwe projecten binnen het programma Omgevingswet.
Het project Omgevingsplan is opgestart. De projectgroep is in 2021 vrijgemaakt om zich in te lezen in de thematiek en er is een begin gemaakt aan een projectplan in het kader van een pilot omgevingswet, welke een startsein gaat vormen voor de realisatie van een gemeentebreed omgevingsplan.
Met betrekking tot de aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet zijn de stappen gezet die waren beoogd: de benodigde software is aangeschaft en de benodigde acties om er voor te zorgen dat Staphorst tijdig wordt aangesloten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet zijn gezet. De komende periode zal daarom in het teken kunnen staan van het inventariseren van informatiebehoeften, het vullen van onze systemen en uiteraard met het oefenen met nieuwe (software)programma’s, werkwijzen en werkprocessen.
Op het gebied van de omgevingsvergunning, toezicht en handhaving hebben we onder andere stappen gezet in het kader van scholing op het gebied van de Wet kwaliteitsborging (Wkb) om onze processen op deze wetgeving in te richten. Hier borduren we in 2022 op voort. Daarnaast zijn in 2021 de eerste voorbereidingen getroffen op het gebied van onder andere de inrichting van een gemeentelijke adviescommissie, participatie en het adviesrecht. Een gerelateerd project dat eveneens is opgestart betreft de legesverordening.
Het voornemen om de organisatie met betrekking tot kennis en cultuur goed voor te bereiden is in 2021 opgepakt. Eind 2021 is er een partij aangetrokken om een incompany kennistraject uit te rollen. Dit traject vindt in Q1 en Q2 van 2022 plaats. Er is eveneens besloten dat de cultuurverandering onder de Omgevingswet wordt opgenomen in de uitrol van een breder organisatie doorontwikkeltraject. Dit wordt opgepakt buiten het programma Omgevingswet door de projectgroep Organisatie Doorontwikkeling.
Ten slotte is eind 2021 gestart met het opstellen van een herijking van het programmaplan. Dit is nodig, omdat per inwerkingtreding ergens aankomend jaar een hybride situatie ontstaat, waarin we enerzijds nog druk zijn met de implementatie anderzijds de wet ook in uitvoering is. Daarbij is de inwerkingtreding van de wet uitgesteld tot januari 2023. Dit vraagt om een andere focus, een andere strategie en het opnieuw doorlichten van de planning en beschikbare en benodigde middelen. Door een gebrek aan tijd is de herijking van het programmaplan niet in 2021 afgerond. Nu duidelijk is dat de wet weer opnieuw is uitgesteld vormt dit geen probleem en biedt het juist kans om kansen steviger te benutten en risico’s nog duidelijk er in beeld te brengen.
Al met al is in 2021 voortvarend doorgewerkt aan het programma en is er een basis gelegd voor 2022, een jaar waarin er op het gebied van de omgevingswet veel gaat gebeuren.