Portefeuillehouder: A. Mussche
Wat wordt voorgesteld?
Voortzetting van onze deelname aan,- en doorontwikkeling (naar energieloket 3.0.) van het energieloket West Overijssel.
Wat is het doel?
We willen (ambitie energieneutraal in 2050) en moeten (klimaatakkoord) aan de slag met de verduurzaming van woningen. Vanuit het klimaatakkoord ligt er de verplichting om hiertoe een onafhankelijk energieloket in het leven te roepen. Staphorst is al aangesloten bij het samenwerkingsverband energieloket West-Overijssel. We willen deze samenwerking continueren en verder ontwikkelen. Daarnaast geldt voor Staphorst dat zij de enige gemeente binnen het samenwerkingsverband is die nog niet werkt met gratis energiecoaches.
Waarom?
Met de vaststelling van het klimaatakkoord, en de uitvoering die daar straks aan gegeven moet worden, is een centraal aanspreekpunt van essentieel belang. Inwoners zullen met steeds meer vragen komen over hoe men ‘van het gas af moet gaan’. Hier is specifieke expertise voor nodig, die elke afzonderlijke gemeente niet in huis heeft. Het klimaatakkoord schrijft hier het volgende over: “Er moet een onafhankelijk (regionaal) energieloket zijn, onder verantwoordelijkheid van de gemeente, dat de spil is tussen de verschillende stakeholders in de wijkgerichte aanpak. Het energieloket kan onder regie van de gemeente een coördinerende rol hebben rondom de communicatie over de uitvoering van gemeentelijke besluiten en acties gericht op gebouweigenaren binnen de wijkgerichte aanpak. Het loket voorziet in het bieden van onafhankelijke informatie over de uitvoering van de wijkgerichte aanpak”
Hoe?
Door mee te doen aan het in oprichting zijnde regionale energieloket (website, klantvolgsysteem en klantcontactcentrum) van Overijssel.
Wanneer?
De looptijd van het regionale energieloket is in eerste instantie van 1-1-2021 t/m 31-12 2023. In 2023 wordt beoordeeld of verlening gewenst
Wat gaat het kosten en hoe is de dekking?
De kosten om mee te doen aan het regionale energieloket + kosten voor marketing en communicatie zijn geraamd op maximaal € 20.000 per jaar. Daarnaast wordt de mogelijkheid voor gratis energie advies aan huis verlengd. Hiervoor is jaarlijks maximaal € 20.000 beschikbaar. De totale kosten voor het energieloket (website, klantvolgsysteem, klantcontactcentrum, marketing & communicatie en gratis energieadvies aan huis, bedragen gedurende de periode 2021 t/m 2023 maximaal € 40.000 per jaar.