Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. | Taakveld | Portefeuillehouder |
8.1 | Ruimtelijke ordening | ing. L. Mulder |
8.2 | Grondexploitatie | ing. L. Mulder |
8.3 | Wonen en bouwen | ing. L. Mulder |
Speerpunten
Ontwikkeling woningbouw
Het college heeft in juni ’20 ingestemd met het concept-bestemmingsplan De Slagen 2e fase (max. 114 woningen). Afhankelijk van de proceduredoorloop worden naar verwachting in Q2 van 2021 de eerste kavels uitgegeven.
• Op de locatie IJhorst–Poeleweg komen max. 39 woningen. Het ontwerpbestemmingsplan en ontwerpbeeldkwaliteitsplan zijn ter inzage gelegd.
• Na vaststelling van het bestemmingsplan kan de kavelverkoop starten, parallel aan het bouwrijp maken.
• Bestemmingsplan Rouveen-Zuid is in voorbereiding en wordt naar verwachting medio 2021 aan de raad aangeboden.
Voor 2021 worden er nieuwe prestatieafspraken gemaakt met wooncorporatie VechtHorst, o.b.v. de (geactualiseerde) Woonvisie 2020-2024. Hierin komt onder meer de sociale huurwoningenopgave aan bod.
Omgevingswet
Wat betreft het programma Omgevingswet zullen de projecten verder worden opgestart en uitgevoerd die voortvloeien uit het Programmaplan 2020-2029, dat in 2020 door college en raad werd goedgekeurd.
Vanuit EPOS zijn vergunningverlening en RO qua bedrijfs- en werkprocessen al grotendeels ingericht volgens de nieuwe wet. Hier werken we verder aan, samen met burgers en professionals, zodat steeds meer processen in de Fysieke Leefomgeving ‘Omgevingswetproof’ worden.
Belangrijke projecten die de komende jaren worden uitgevoerd en afgerond zijn: de aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en veranderingen op het gebied van Toezicht en Handhaving. Ook projecten rond het Omgevingsplan en verminderde regelgeving zullen medio 2020/2021 worden opgestart, rekening houdend met de kernwaarden van EPOS.
Bij alle projecten geldt dat het belangrijk is om de organisatie qua kennis en cultuur zo breed mogelijk voor te bereiden op de nieuwe wetgeving/werkwijze.
Het doel van al deze projecten is om als gemeente bij inwerkingtreding van de Omgevingswet te voldoen aan alle minimale wettelijke vereisten, terwijl we ook minimaal ons huidige dienstverleningsniveau kunnen bieden.
Pilot circulair energielandschap
In de Omgevingsvisie van de gemeente Staphorst is ten zuiden van Rouveen een duurzaam energielandschap ingetekend. Realisatie van bedrijvigheid past echter niet in het ruimtelijke beleid van de provincie Overijssel.
Toch hebben Gedeputeerde Staten positief gereageerd op het starten van een pilot om de mogelijkheden van een duurzaam energielandschap in Staphorst te verkennen. Hierdoor kan in de visie van GS geëxperimenteerd worden met het inpassen van energieopwekking en energieopslag in het landschap.
De pilot is inmiddels gestart. Het behoud van ruimtelijke kwaliteit is een belangrijk aandachtspunt. Daarnaast is het van belang dat er daadwerkelijk sprake zal zijn van een energielandschap met meerdere elementen van opwekking en opslag van een substantiële omvang.
Provincie en gemeente maken afspraken over onder andere de vestigingsvoorwaarden, de ontwikkelstrategie en over het aanpassen van het provinciaal ruimtelijk beleid.
Wat mag volkshuisvesting en ruimtelijke ordening ons kosten?
Exploitatie | Realisatie 2019 | Begroting 2020 na wijzigingen | Begroting 2021 | Meerjarenraming 2022 | Meerjarenraming 2023 | Meerjarenraming 2024 | |
Lasten | 4.245.356 | 2.731.131 | 2.407.339 | 2.288.817 | 2.330.583 | 2.365.542 | |
Baten | -3.174.046 | -1.473.000 | -1.672.280 | -1.692.871 | -1.713.757 | -1.738.114 | |
Saldo van baten en lasten voor bestemming | 1.071.309 | 1.258.131 | 735.059 | 595.946 | 616.826 | 627.428 | |
Stortingen | 1.316.030 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | |
Onttrekkingen | -1.020.296 | -335.000 | -150.450 | -30.907 | -31.370 | -31.370 | |
Mutaties reserves | 295.734 | -331.000 | -146.450 | -26.907 | -27.370 | -27.370 | |
Saldo van baten en lasten na bestemming | 1.367.043 | 927.131 | 588.609 | 569.039 | 589.455 | 600.058 |
Afwijkingen t.o.v. 2020 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving | Voordeel | Nadeel |
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 523 naar € 588. De mutatie betreft meerjarenschijf 2021 uit de begroting 2020 versus huidige begroting 2021. | ||
Nieuw beleid Omgevingswet De beschikbare middelen die in 2018 tot nu beschikbaar zijn gesteld, zullen niet voldoende zijn om aan alle minimale vereisten van de Omgevingswet te voldoen en daarbij ons huidige dienstverleningsniveau te kunnen blijven borgen. Hiervoor dient een extra incidenteel bedrag van € 400.000 te worden toegekend aan het programma, waarvan het merendeel is begroot voor de ontwikkeling van een gemeente dekkend Omgevingsplan. Dit bedrag is dus nodig om aan onze wettelijke taken als gemeente te kunnen voldoen. Het incidentele bedrag van € 400.000 is nu verdeeld over 3 jaar, te weten € 80.000 in 2021, € 160.000 in 2022 en € 160.000 in 2023. |
80 |
|
Bezuinigingsmaatregel |
90 |
Reservemutaties programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) |
Onttrekking |
Storting |
Jaarlijkse dotatie en onttrekking voor groot onderhoud gemeentelijke woningen | 4 | |
Onttrekking EPOS | 120 |
|
Onttrekking vennootschapsbelasting grondexploitatie | 30 |
|
Betrokkenheid verbonden partijen
Niet van toepassing.