Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie
Een goed bestuur is er voor haar samenleving en bestuurt op democratische en transparante wijze met het algemeen belang voor ogen. Dit doen we op lokaal niveau met onze inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en verenigingen. In de regio werken we onder andere samen met de provincie, andere gemeenten en overheden. Wij zijn dienstbaar aan de Staphorster samenleving.
Onze missie definieert het bestaansrecht en de identiteit van onze organisatie.
Missie
"Staphorst is een gemeente met karakter, lef, vernieuwend en ondernemend;
Wij geven de Staphorster samenleving ruimte en vertrouwen om verantwoordelijkheid te nemen. Inwoners en bedrijven die ons nodig hebben, kunnen op ons rekenen. We versterken en versnellen initiatieven in de samenleving en werken samen aan resultaat; wij zetten ons in voor het proces van ‘zorgen voor’ naar ‘zorgen dat’.”
Onze missie is tegelijkertijd met de omgevingsvisie vastgesteld.
Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. | Taakveld | Portefeuillehouder |
0.1 | Bestuur | G.J. Kok MDR |
0.2 | Burgerzaken | ing. L. Mulder |
0.5 | Treasury | ing. L. Mulder |
0.61 | OZB woningen | ing. L. Mulder |
0.62 | OZB niet-woningen | ing. L. Mulder |
0.64 | Belastingen overig | ing. L. Mulder |
0.7 | Alg. Uitk. en Ov. Uitk. Gem. fonds | ing. L. Mulder |
0.8 | Overige baten en lasten | ing. L. Mulder |
0.10 | Mutatie reserves | ing. L. Mulder |
0.11 | Resultaat baten en lasten | ing. L. Mulder |
Speerpunten
Arbo/werkomstandigheden
Eind 2019 is er een RI&E opgesteld. In 2020 is er door de coronacrisis geen uitvoering gegeven aan het plan van aanpak RI&E. Dit zal in 2021 opgepakt worden. Het belangrijkste punt in dit plan is het opstellen van een integraal arbobeleid. Daarin is aandacht voor de inrichting van de werkplekken op het gemeentehuis, de thuiswerkplekken, de werkplekken op de werf, het dienstencentrum, de sporthal en gymzaal, en voor de vraag ‘hoe om te gaan met agressie?’
Informatiemanagement
Informatiemanagement gaat onder andere over informatiebeheer, -beveiliging en privacy. Het is de opgave om de beschikbare middelen - functies, processen, systemen en applicaties, maar vooral ook de aanwezige gegevens - zo veilig, efficiënt en effectief mogelijk in te richten en te benutten.
Doel is het zo goed mogelijk ondersteunen van Staphorst bij het realiseren van haar bestuurlijke opgaven; van voorbereiding en besluitvorming t/m uitvoering en controle achteraf. De belangrijkste activiteiten voor 2021 zijn:
• Verdere doorontwikkeling van de informatieorganisatie.
• Kwaliteitszorg inrichten: zowel ten aanzien van de in de organisatie (beschikbare) gegevens en rapportages als het gebruik daarvan in de processen.
• Het aanwezige applicatie- en gegevenslandschap herbezien en waar nodig optimaliseren.
• Implementatie van wettelijke vereisten zoals (het digitale stelsel van) de Omgevingswet.
• Doorontwikkeling van het digitaal zaakgericht werken en archiveren.
Wat mag algemeen bestuur en organisatie ons kosten?
Exploitatie | Realisatie 2019 | Begroting 2020 na wijzigingen | Begroting 2021 | Meerjarenraming 2022 | Meerjarenraming 2023 | Meerjarenraming 2024 | |
Lasten | 3.021.244 | 2.710.520 | 2.844.503 | 3.020.026 | 2.839.251 | 2.922.467 | |
Baten | -25.185.801 | -26.390.195 | -27.284.055 | -28.118.393 | -28.951.733 | -29.389.971 | |
Saldo van baten en lasten voor bestemming | -22.164.557 | -23.679.675 | -24.439.552 | -25.098.367 | -26.112.482 | -26.467.504 | |
Stortingen | 236.750 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | -83.482 | -81.193 | -81.193 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | 153.268 | -81.193 | -81.193 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo van baten en lasten na bestemming | -22.011.290 | -23.760.868 | -24.520.745 | -25.098.367 | -26.112.482 | -26.467.504 |
Afwijkingen t.o.v. begroting 2020 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving | Voordeel | Nadeel |
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 22.979 naar € 24.520. De mutatie betreft meerjarenschijf 2021 uit de begroting 2020 versus huidige begroting 2021. |
||
Bijstelling bestaand beleid Vanaf het jaar 2022 is een verwachte korting op het gemeentefonds geraamd. In het jaar 2022 € 425.000 en vanaf het jaar 2023 € 850.000 |
469 |
|
Bijstelling bestaand beleid |
|
130 |
Bijstelling bestaand beleid Hogere kosten automatisering Per abuis is de raming voor systeem-/netwerkbeheer € 27.200 te laag opgenomen, dit betreft een correctie. |
|
27 |
Nieuw beleid |
60 |
|
Nieuw beleid |
25 |
|
Nieuw beleid |
|
10 |
Bezuinigingsmaatregel |
135 |
|
Bezuinigingsmaatregel |
98 | |
Bezuinigingsmaatregel |
27
|
|
Bezuinigingsmaatregel |
5 |
|
Bezuinigingsmaatregel Inhuur derden De gemeente besteedt werkzaamheden uit aan derden. Door kritisch te kijken naar de uitbestedingen in relatie tot de kosten, verwachten wij een besparing te kunnen realiseren van 10%. |
7 |
|
Bezuinigingsmaatregel |
|
|
Bijstelling bestaand beleid |
|
|
Bijstelling bestaand beleid |
|
|
Reservemutaties programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) |
Onttrekking |
Storting |
Betreft onttrekking ten behoeve van lening Vitens die verdeeld is over 15 jaar. 2021 is het laatste jaar. |
81 |
|
Betrokkenheid verbonden partijen
N.V. BNG te Den Haag
Betrokkenheid Bank Nederlandse Gemeenten als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
N.V. Rendo te Meppel
Betrokkenheid Rendo als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
N.V. Vitens te Zwolle
Betrokkenheid Vitens als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
N.V. Enexis te 's-Hertogenbosch
Betrokkenheid Enexis als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
Wadinko B.V. te Zwolle
Betrokkenheid Wadinko als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
Meer (financiële) informatie over de verbonden partijen is opgenomen in Paragraaf 5 | Verbonden partijen.