Goed onderwijs is van het grootste belang om in sociaal, maar zeker ook in economisch opzicht, goed te kunnen functioneren. Bij dat uitgangspunt horen goed toegeruste scholen, die hoogwaardig onderwijs bieden. Ook horen daarbij activiteiten die bijvoorbeeld laaggeletterdheid zoveel mogelijk voorkomen. Goed onderwijs vindt plaats in goed toegeruste, duurzame gebouwen, die zo mogelijk efficiënt ingezet worden ten gunste van andere maatschappelijke activiteiten.
De behoefte en mogelijkheden van een koppeling tussen praktijk en theorie voor HAVO-leerlingen zijn begin 2020 geïnventariseerd. Dit gebeurde tijdens een bijeenkomst met alle scholen voor het voortgezet onderwijs (VO) met leerlingen uit Staphorst. De scholengemeenschappen Pieter Zandt en Greijdanus gaven vervolgens aan graag samen verder te kijken hoe deze koppeling concreet kan worden vormgegeven. De andere scholen volgen de ontwikkelingen, maar nemen (nog) niet actief deel.
Met Pieter Zandt én met een aantal bedrijven in Staphorst zijn afspraken gemaakt om een pilot te draaien in Q1 en Q2 van 2021. Daarbij zullen HAVO 4 - leerlingen één dag per week stage lopen in een bedrijf met HBO-functies. 2021 is dus een pilotjaar. We hopen in Q2 van 2021 te evalueren en de andere VO scholen te inspireren.
De samenwerking met bedrijven biedt meerdere voordelen. Het biedt studenten perspectief, het geeft bedrijven de kans om jonge mensen al vroeg aan de sector of zelfs het bedrijf te binden, er zal een gerichtere en beter passende doorstroom ontstaan en het maakt regionaal talent zichtbaar.