Portefeuillehouder
L. Mulder

We onderzoeken wat de wensen van onze inwoners en ondernemers zijn en passen onze dienstverlening daarop aan. De uitkomsten van de enquête over de dienstverleningskanalen worden betrokken bij de verdere besluitvorming.

Status
In de zomer van 2018 is een enquête over onze dienstverlening gehouden. De uitkomsten daarvan zijn gebruikt voor het verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening en verwerkt in het uitvoeringsprogramma dienstverlening 2018-2021.

Steeds meer producten en diensten bieden we digitaal aan. Zodat men zelf zaken online kan regelen met de gemeente. Vanaf 2020 is bijvoorbeeld online aangifte doen van verhuizen of geboorte mogelijk.

We werken aan de digitale toegankelijkheid van de website, zodat deze door iedereen kan worden gebruikt, ook door bezoekers met een beperking. In 2020 zijn we gestart met de voorbereidingen voor het vernieuwen van de website. In 2021 pakken we dit verder op.

Inwoners kunnen vanaf 16 maart 2020 alleen op afspraak bij ons terecht. Voor veel producten en diensten kunnen inwoners makkelijk zelf online een afspraak inplannen. Bij het maken van een afspraak ziet de inwoner in één oogopslag welke data en tijdstippen beschikbaar zijn. Voor zaken waarvoor online geen afspraak kan worden gemaakt, kan men telefonisch of via e-mail contact opnemen. De pilot voor het op afspraak werken wordt door Corona enigszins gewijzigd uitgevoerd..

In 2020 is Fixi, een nieuw meldingssysteem voor meldingen openbare ruimte, aangeschaft en geïmplementeerd. Inwoners kunnen eenvoudig via www.staphorst.nl/meldingen of de Fixi app (anoniem) een melding doen. Meldingen worden aan de betreffende locatie gekoppeld, foto’s kunnen makkelijk worden toegevoegd en (de statussen van) meldingen kunnen gevolgd worden.