Exploitatie | Begroting 2020 | Wijzigingen 2020 | Actuele Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Voordeel/Nadeel 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -3.819.341 | 998.990 | -2.820.351 | -2.643.334 | 177.017 | |
Baten | 25.940.945 | 449.250 | 26.390.195 | 26.820.499 | 430.304 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 22.121.604 | 1.448.240 | 23.569.844 | 24.177.165 | 607.320 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | -34.000 | -34.000 | |
Onttrekkingen | 81.193 | 91.538 | 172.731 | 122.174 | -50.557 | |
Mutaties reserves | 81.193 | 91.538 | 172.731 | 88.174 | -84.557 | |
Gerealiseerd resultaat | 22.202.797 | 1.539.778 | 23.742.575 | 24.265.339 | 522.763 |
Toelichting op het overzicht van baten en lasten 2020
Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Bestuur | Vergoeding detachering medewerkers | 59 | |
B&W | Hogere toevoeging aan de pensioenvoorziening wethouders, door lagere rekenrente. Een lagere rekenrente betekent netto een hogere dotatie aan de reserve. | 66 | |
Lagere overige kosten o.a. representatiekosten, cursus etc. | 13 | ||
Raad | Accountantskosten, wegens aanvullende werkzaamheden corona | 8 | |
Burgerzaken | Overschrijding kosten burgerzaken door interne doorbelasting (verschuiving van kosten) | 100 | |
Treasury | Kosten naheffing omzetbelasting ivm Nedvang (verrekening via reserve grondexploitatie) | 23 | |
OZB | Overschrijding kosten OZB door interne doorbelasting (verschuiving van kosten) | 30 | |
Hogere lasten uitvoering wet WOZ Zwartewaterland (dit verloop kosten neutraal) | 23 | 7 | |
Algemene uitkering |
Hogere opbrengst algemene uitkering | 371 | |
Overige |
Lagere last vennootschapsbelasting (verrekening via reserve grondexploitatie) | 40 | |
Salarissen personeel programma 0, door interne verschuivingen van de loonsom zijn er per programma voor- en nadelen. Gesaldeerd voor programma 0 is dit een voordeel Voor een nadere toelichting op de loonsom wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering. |
219 | ||
Saldo overige voor- en nadelen | 63 | ||
250 | 709 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve (x € 1.000) |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Aflossing lening Vitens | 0 | 81 | 0 | 81 | 0 |
Taxatie Wet WOZ | 0 | 16 | 0 | 7 | 0 |
Project optimaliseren dienstverlening | 0 | 76 | 0 | 34 | 0 |
Totaal |
0 | 173 | 0 | 122 | 0 |
Per saldo |
-173 | -122 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Hogere toevoeging pensioenvoorziening wethouders | 66 | ||
Taxatie wet WOZ | 7 | 16 | |
Project optimaliseren dienstverlening | 34 | 76 | |
Rentelasten naheffing BTW Nedvang | 23 | ||
Totaal incidentele lasten | 130 | 92 | |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Aflossing lening Vitens | 81 | 81 | |
Taxatie wet WOZ | 7 | 16 | |
Project optimaliseren dienstverlening | 34 | 76 | |
Totaal incidentele baten | 122 | 173 |
Programma 1 - Openbare orde en veiligheid
Exploitatie | Begroting 2020 | Wijzigingen 2020 | Actuele Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Voordeel/Nadeel 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -1.458.630 | -81.550 | -1.540.180 | -1.486.437 | 53.743 | |
Baten | 56.150 | -5.000 | 51.150 | 45.351 | -5.799 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -1.402.480 | -86.550 | -1.489.030 | -1.441.086 | 47.944 | |
Onttrekkingen | 10.000 | 0 | 10.000 | 8.182 | -1.818 | |
Mutaties reserves | 10.000 | 0 | 10.000 | 8.182 | -1.818 | |
Gerealiseerd resultaat | -1.392.480 | -86.550 | -1.479.030 | -1.432.904 | 46.126 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Crisisbeheer/Brandweer | Teruggaaf bijdrage Veiligheidsregio IJsselland 2019 | 21 | |
Hogere lasten coronavirus. Er zijn kosten gemaakt voor aanvullende werkzaamheden i.v.m. de diverse lockdowns, nadere regelingen etc. Voor een nadere toelichting op de effecten van het coronavirus op de gemeentelijke organisatie wordt verwezen naar paragraaf 8. | 113 | ||
Openbare Orde en Veiligheid | Organisatie Oud&Nieuw | 12 | |
Overig | Salarissen personeel programma 1, door interne verschuivingen van de loonsom zijn er per programma voor- en nadelen. Gesaldeerd voor programma 1 is dit een voordeel Voor een nadere toelichting op de loonsom wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering. |
126 | |
113 | 159 |
Toevoeging/onttrekking aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoeging/onttrekking aan reservesReserve (x € 1.000) |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Afschrijving gemeentelijke gebouwen - brandweerkazerne | 0 | 10 | 0 | 8 | 0 |
Totaal |
0 | 10 | 0 | 8 | 0 |
Per saldo | 10 | 8 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele baten | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Teruggaaf Veiligheidsregio IJsselland 2019 | 21 | ||
Totaal incidentele lasten | 21 |
Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
Exploitatie | Begroting 2020 | Wijzigingen 2020 | Actuele Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Voordeel/Nadeel 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -2.922.896 | -21.296 | -2.944.192 | -2.379.757 | 564.435 | |
Baten | 84.200 | 0 | 84.200 | 154.136 | 69.936 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -2.838.696 | -21.296 | -2.859.992 | -2.225.621 | 634.371 | |
Stortingen | -560.000 | 0 | -560.000 | -583.958 | -23.958 | |
Onttrekkingen | 1.294.859 | -8.607 | 1.286.253 | 831.581 | -454.672 | |
Mutaties reserves | 734.859 | -8.607 | 726.253 | 247.623 | -478.630 | |
Gerealiseerd resultaat | -2.103.837 | -29.903 | -2.133.740 | -1.977.998 | 155.741 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijzigingTaakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Verkeer & vervoer | Lagere lasten gladheidsbestrijding. Door de milde winter in 2020 is er minder gestrooid dan geraamd. | 41 | |
Lagere kosten straatreiniging | 13 | ||
Lagere kosten verkeersveiligheid, met name belijning en bewegwijzering | 14 | ||
Hogere baten verkeersveiligheid door ontvangen subsidie | 21 | ||
Overig | Salarissen personeel programma 2, door interne verschuivingen van de loonsom zijn er per programma voor- en nadelen. Gesaldeerd voor programma 2 is dit een voordeel Voor een nadere toelichting op de loonsom wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering. |
64 | |
Saldo overige voor- en nadelen | 3 | ||
156 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve (x € 1.000) |
Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Reservering uitvoering wegenbeheersplan |
wegenbeheer |
560 | 808 | 560 | 609 | |
Reservering zandput Hooidijk | res. zandput hooidijk | 24 | ||||
Afschrijvingen programma 2 |
inv. maatsch. nut | 276 | 107 | |||
Afschrijvingen programma 2 | vervoermiddelen | 35 | 40 | |||
Renovatie zandwegen |
res. grondexp. | 50 | 50 | |||
Onderzoek ontsluiting Rouveen | Res. z. bestem. | 25 | 7 | |||
Aanschaf zij-klepel | Res. z. bestem. | 5 | ||||
Inspectie kunstwerken | Res. z. bestem. | 15 | ||||
Aanschaf rolbezem | Res. z. bestem. | 7 | ||||
Sneeuwploeg | Res. z. bestem. |
10 | 10 | |||
Actualisatie fietspadenplan |
Res. z. bestem. | 4 | 1 | |||
Onderzoek op- en afritten A28 |
Res. verkeersontsluiting | 50 | 9 | |||
Totaal | 1.286 | 585 | 832 | |||
Per saldo | 726 | 247 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Reserve wegennota | 609 | 808 | 1.008 |
Renovatie zandwegen | 50 | 50 | 50 |
Onderzoek ontsluiting Rouveen | 7 | 25 | 25 |
Sneeuwploeg | 10 | 10 | 10 |
Actualisatie fietspadenplan | -1 | 4 | 4 |
Onderzoek op- en afritten A28 | 9 | 50 | 50 |
Totaal incidentele lasten | 684 | 947 | 1.147 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Ontvangst degeneratiekosten Hooidijk | 24 | 0 | 0 |
Reserve wegennota | 560 | 560 | 560 |
Subsidie verkeersveiligheid | 21 | 0 | 0 |
Totaal incidentele baten | 605 | 560 | 560 |
Programma 3 - Economie en ondernemen
Exploitatie | Begroting 2020 | Wijzigingen 2020 | Actuele Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Voordeel/Nadeel 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -175.443 | -80.777 | -256.220 | -140.194 | 116.026 | |
Baten | 244.960 | -85.000 | 159.960 | 190.422 | 30.462 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 69.517 | -165.777 | -96.260 | 50.228 | 146.488 | |
Onttrekkingen | 0 | 58.087 | 58.087 | 4.405 | -53.682 | |
Mutaties reserves | 0 | 58.087 | 58.087 | 4.405 | -53.682 | |
Gerealiseerd resultaat | 69.517 | -107.690 | -38.173 | 54.633 | 92.806 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Lagere lasten bedrijvenpromotie en relatiebeheer, met name lagere voorlichting en advertentiekosten | 18 | |
Lagere kosten economische ontwikkeling | 9 | |
Lagere kosten plattelandsontwikkeling | 6 | |
Hogere baten toeristenbelasting, in de voortgangsrapportage is er € 21.500 afgeraamd door de verwachte effecten van het coronavirus. Het binnenlands toerisme is in de afgelopen zomer echter toegenomen i.p.v afgenomen. | 25 | |
Salarissen personeel programma 3, door interne verschuivingen van de loonsom zijn er per programma voor- en nadelen. Gesaldeerd voor programma 3 is dit een voordeel Voor een nadere toelichting op de loonsom wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering. |
15 | |
Saldo overige voor- en nadelen | 20 | |
0 | 93 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve (x € 1.000) |
Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Leader III- lokale projectbijdragen |
zonder bestemming | 58 | 4 | |||
Totaal | ||||||
Per saldo | -58 |
-4 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Leader III- lokale projectbijdragen | 4 | 58 | |
Totaal incidentele lasten | 4 | 58 |
Programma 4 - Onderwijs
Exploitatie | Begroting 2020 | Wijzigingen 2020 | Actuele Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Voordeel/Nadeel 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -1.658.626 | -272.190 | -1.930.816 | -1.883.572 | 47.244 | |
Baten | 393.930 | 0 | 393.930 | 398.876 | 4.946 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -1.264.696 | -272.190 | -1.536.886 | -1.484.695 | 52.191 | |
Stortingen | -18.000 | 0 | -18.000 | -18.000 | 0 | |
Onttrekkingen | 464.000 | 272.190 | 736.190 | 659.064 | -77.126 | |
Mutaties reserves | 446.000 | 272.190 | 718.190 | 641.064 | -77.126 | |
Gerealiseerd resultaat | -818.696 | 0 | -818.696 | -843.632 | -24.936 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Huisvesting | Hogere kosten huisvesting onderwijsinstellingen door stijgende OZB- en verzekeringslasten. Daarnaast heeft er voor de laatste keer een herinspectie MJOP plaats gevonden i.v.m. wettelijke overgang naar de scholen. | 38 | |
Lagere baten, door overdracht MJOP minder doorbelasting van kosten | 18 | ||
Onderwijsbeleid+leerlingzaken | Hogere lasten leerlingenvervoer | 15 | |
Lagere lasten peuterspeelzalen doordat VVE locaties nog niet zijn uitgebreid, daarnaast is de nieuwe lesmethode en volgsysteem nog niet aangeschaft. De impact van het coronavirus op de werkzaamheden was groot. | 92 | ||
Overig | Salarissen personeel programma 4, door interne verschuivingen van de loonsom zijn er per programma voor- en nadelen. Gesaldeerd voor programma 4 is dit een nadeel Voor een nadere toelichting op de loonsom wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering. |
47 | |
Overige voor- en nadelen | 1 | ||
118 | 93 |
Toevoeging/onttrekking aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoeging/onttrekking aan reserves
Reserve | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Bestuursopdracht uitv.org.prim.onderw | zonder bestemming |
9 | 1 | |||
Onderhoud schoolgebouwen | gebouwenbeheer | 18 | 18 | |||
Afschrijving schoolgebouwen | reserve afschr.gebouwen | 464 | 443 | |||
Havo technasium | zonder bestemming |
19 | 1 | |||
Huisvesting peutergroepen |
zonder bestemming |
33 | 3 | |||
Overdracht reserve combischool | onderhoud combischool | 211 | 211 | |||
18 | 736 | 18 | 659 | |||
Per saldo | -718 | -641 |
Incidentele lasten en baten
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en batenIncidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Bestuursopdracht uitv.org.prim.onderw | 1 | 9 | 9 |
Havo technasium | 1 | 19 | 19 |
Huisvesting peutergroepen | 3 | 33 | 33 |
Overdracht reserve combischool | 211 | 211 | 0 |
Totaal incidentele lasten | 214 | 272 | 61 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Onderhoud schoolgebouwen | 18 | 18 | 18 |
Totaal incidentele baten | 18 | 18 | 18 |
Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme
Exploitatie | Begroting 2020 | Wijzigingen 2020 | Actuele Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Voordeel/Nadeel 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -3.411.369 | -875.727 | -4.287.096 | -3.266.369 | 1.020.727 | |
Baten | 228.236 | -23.250 | 204.986 | 234.956 | 29.970 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -3.183.133 | -898.977 | -4.082.110 | -3.031.414 | 1.050.696 | |
Stortingen | -115.000 | 0 | -115.000 | -115.000 | 0 | |
Onttrekkingen | 313.076 | 883.763 | 1.196.839 | 533.436 | -663.403 | |
Mutaties reserves | 198.076 | 883.763 | 1.081.839 | 418.436 | -663.403 | |
Gerealiseerd resultaat | -2.985.057 | -15.214 | -3.000.271 | -2.612.977 | 387.294 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Sportbeleid en activering | Hogere baten en lasten sportstimulering, door subsidie | 10 | 10 |
Sportaccommodaties | Lagere kosten onderhoud kleedaccommodatie voetbal | 16 | |
Hogere kosten onderhoud sportvelden voetbal, met name door extra onderhoud aan installaties | 24 | ||
Aanvullende subsidie Zwembad | 20 | ||
Hogere bijdrage SPUK, nagekomen 2019 | 16 | ||
Cultureel erfgoed | Lagere kosten verbetering en advisering monumenten | 10 | |
Openbaar groen en recreatie | Door een niet volledige personele bezetting, vanwege ziekte en een vacature, was er te weinig capaciteit om het werk op gebied van groenvoorzieningen, boombeheer en natuur en landschap uit te kunnen voeren. Er is met name minder gesnoeid en er zijn minder controles uitgevoerd. Voor 2021 is de bezetting weer op orde. De verwachting is om met de reeds beschikbaar gestelde structurele en incidentele budgetten aan de hand van een aangepast plan, in 5 jaar tijd de gehele gemeente door te gaan en de achterstanden in het groen weg te werken. | 113 | |
Lagere kosten groenvoorziening langs wegen van € 46.000. Er is minder gesnoeid dan begroot. Hierbij speelt evenals in bovenstaande afwijking de personele bezetting ook een rol. In de begroting 2020 is er per abuis een incidenteel bedrag van € 50.000 opgenomen. Dit bedrag is in 2019 incidenteel beschikbaar gesteld, maar ook meegenomen in 2020. In 2021 is deze € 50.000 niet meer opgenomen in de begroting. |
94 | ||
Lagere kosten wijkgroen | 9 | ||
Lagere kosten speelplaatsen | 16 | ||
Lagere kosten waterhuishouding, met name waterschapslasten | 28 | ||
Lagere lasten inhuur ecoloog . Er is minder aanvraag geweest die ondersteuning nodig had van externe ecoloog. Voor een deel heeft dit te maken gehad met Corona waardoor er minder werkzaamheden gezamenlijk met de ecoloog uitgevoerd konden worden. | 42 | ||
Lagere lasten recreatie en toerisme | 20 | ||
Overig | Salarissen personeel programma 5, door interne verschuivingen van de loonsom zijn er per programma voor- en nadelen. Gesaldeerd voor programma 5 is dit een voordeel Voor een nadere toelichting op de loonsom wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering. |
50 | |
Saldo overige voor- en nadelen | 17 | ||
54 | 441 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Onderhoud gemeentelijke gebouwen | onderh.gem.gebouwen | 115 | 111 | 115 | 21 | |
Breedtesport | met bestemming | 12 | 12 | |||
Afschrijving gymzaal Staphorst | afschr.gebouwen | 81 | 88 | |||
Afschrijving sportacc. VV Staphorst | afschr.gebouwen | 110 | 108 | |||
Klok van Wou |
zonder bestemming | 9 | 9 | |||
Recreatie en toerisme |
zonder bestemming | 50 | 0 | |||
Bijdrage AMBC | zonder bestemming | 200 | 87 | |||
Openbaar groen |
zonder bestemming |
175 | 0 | |||
Vitalisering recreatieparken | zonder bestemming | 50 | 31 | |||
Houtsingels | zonder bestemming | 50 | 50 | |||
Ommetjes speelplaatsen |
volkshuisvesting | 90 | 15 | |||
Groenstroken |
zonder bestemming | 3 | 3 | |||
Groenbeheerplan | zonder bestemming | 30 | 20 | |||
Langjarig beheer landschapsplan |
zonder bestemming | 75 | 25 | |||
Boombeheer binnen beb. kom |
zonder bestemming | 70 | 66 | |||
Boombeheer buiten beb. om |
zonder bestemming | 82 | 0 | |||
Totalen | 115 | 1.198 | 115 | 535 | ||
Per sado | -1.083 | -420 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Breedtesport | 12 | 12 | 12 |
Klok van Wou | 9 | 9 | 9 |
Bijdrage AMBC | 87 | 200 | 200 |
Vitalisering recreatieparken | 31 | 50 | 50 |
Houtsingels | 50 | 50 | 50 |
Ommetjes speelplaatsen | 15 | 90 | 90 |
Groenstroken | 3 | 3 | 3 |
Groenbeheerplan | 20 | 30 | 30 |
Landschapsplan | 25 | 75 | 75 |
Bomenbeheer | 66 | 152 | 152 |
Aanvullende subsidie zwembad | 20 | 0 | 0 |
Totaal incidentele lasten | 338 | 671 | 671 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Groot onderhoud gebouwen | 115 | 115 | 115 |
Lager onderhoud groenvoorziening | 50 | 0 | 0 |
Totaal incidentele baten | 165 | 115 | 115 |
Programma 6 - Sociaal domein
Exploitatie | Begroting 2020 | Wijzigingen 2020 | Actuele Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Voordeel/Nadeel 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -12.189.586 | -1.833.975 | -14.023.561 | -14.019.032 | 4.529 | |
Baten | 2.236.600 | 821.000 | 3.057.600 | 4.106.549 | 1.048.949 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -9.952.986 | -1.012.975 | -10.965.961 | -9.912.483 | 1.053.478 | |
Stortingen | -15.000 | 0 | -15.000 | -15.000 | 0 | |
Onttrekkingen | 0 | 607.441 | 607.441 | 108.663 | -498.778 | |
Mutaties reserves | -15.000 | 607.441 | 592.441 | 93.663 | -498.778 | |
Gerealiseerd resultaat | -9.967.986 | -405.534 | -10.373.520 | -9.818.820 | 554.700 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Samenkracht en burgerparticipatie | Lagere kosten nieuwkomers, wegens re-integratie naar participatie | 29 | |
Lagere kosten kinderopvang | 19 | ||
Lagere kosten vervoersvoorziening | 13 | ||
Lagere kosten ondersteuning mantelzorg | 12 | ||
Lagere kosten accommodatie sociaal cultureel werk | 11 | ||
Hogere baten accommodatie sociaal cultureel werk | 13 | ||
Hogere kosten ouderenzorg, o.a. hogere subsidie st. welzijn ouderen | 9 | ||
Inkomensregelingen | Lagere lasten inkomensvoorziening. Er waren in 2020 minder uitkeringsgerechtigden. Bij de voortgangsrapportage was het effect op het aantal uitkeringsgerechtigden i.vm. corona nog onbekend. Het aantal uitkeringsgerechtigden was lager dan begroot. | 218 | |
De doeluitkering inkomensvoorziening is hoger dan begroot. De doeluitkering is gebaseerd op het aantal uitkeringen van t-2, het voordeel is € 39.000 dan begroot. De terugvordering van bijstand is € 42.000 hoger dan begroot. | 81 | ||
Lagere lasten bijstandsverlening zelfstandigen | 27 | ||
Lagere lasten bijzondere bijstand | 14 | ||
Hogere doeluitkering bijzondere bijstand (nagekomen bate 2018) | 30 | ||
Verschil baten en lasten TOZO regeling, welke is verdisconteert in kosten overhead | 25 | ||
Lagere lasten bijzondere controles bijstand | 25 | ||
Lagere verhaalde bijstand | 10 | ||
Hogere kosten schuldregeling en sanering | 10 | ||
Lagere kwijtschelding gemeentelijke belastingen | 8 | ||
Overig | Lagere uitgaven structurele doorontwikkeling sociaal domein doordat diverse projecten zijn opgeschort ivm corona. Zie ook resultaatbestemming | 86 | |
Salarissen personeel programma 6, door interne verschuivingen van de loonsom zijn er per programma voor- en nadelen. Gesaldeerd voor programma 6 is dit een voordeel Voor een nadere toelichting op de loonsom wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering. |
31 | ||
Saldo overige voor- en nadelen | 59 | ||
88 | 642 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie | |
Onderhoudsprogramma gem.gebouwen dienstencentrum | onderh.gem.gebouwen | 15 | 15 | |||
Doorontwikkeling sociaal domein |
sociaal domein | 578 | 93 | |||
Ontwikkeling WMO |
sociaal domein | 19 | 19 | |||
De Herberg Zwolle | sociaal domein | 10 | ||||
Tekort sociaal domein t.o.v. primaire begroting |
sociaal domein | 0 | 314 | |||
Beschermd wonen |
sociaal domein | 317 | ||||
15 | 607 | 332 | 426 | |||
-592 | -94 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Tekort sociaal domein tov primaire begroting | 314 | 0 | 0 |
Doorontwikkeling sociaal domein | 93 | 578 | 578 |
Ontwikkeling WMO | 19 | 19 | 19 |
Totaal incidentele lasten | 426 | 597 | 597 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Teruggaaf beschermd wonen | 317 | 0 | 0 |
Lagere lasten en hogere baten inkomensvoorziening | 299 | 0 | 0 |
Totaal incidentele baten | 516 | 0 | 0 |
Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
Exploitatie | Begroting 2020 | Wijzigingen 2020 | Actuele Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Voordeel/Nadeel 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -4.521.809 | -685.128 | -5.206.937 | -4.567.442 | 639.495 | |
Baten | 3.301.660 | 0 | 3.301.660 | 3.506.901 | 205.241 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -1.220.149 | -685.128 | -1.905.277 | -1.060.541 | 844.736 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | -212.141 | -212.141 | |
Onttrekkingen | 321.185 | 584.796 | 905.981 | 259.824 | -646.157 | |
Mutaties reserves | 321.185 | 584.796 | 905.981 | 47.683 | -858.298 | |
Gerealiseerd resultaat | -898.964 | -100.332 | -999.296 | -1.012.859 | -13.562 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Volksgezondheid | Lagere lasten openbare gezondheidszorg, uitgestelde werkzaamheden ivm corona (zie ook resultaatbestemming) | 67 | |
Afval | Lagere onttrekking uit de reserve afval i.v.m. veranderende btw regeling voor het gescheiden inzamelen van afval. In 2020 is er een uitspraak geweest van de Hoge Raad dat de gemeente beschouwd wordt als ondernemer voor de omzetbelasting bij het gescheiden inzamelen van afval. Dit heeft geleid tot een BTW correctie over de afgelopen 5 jaar. Het effect op het gerealiseerde resultaat ontstaat, doordat hierdoor een lagere onttrekking uit de reserve afvalstoffenheffing mogelijk is. Op de totale reservepositie van de gemeente heeft dit geen impact. De vrij besteedbare reserves neemt sneller af dan geraamd en de reserve afvalstoffenheffing neemt minder snel af dan geraamd. |
195 | |
Milieu | Lagere lasten vergunningverlening | 18 | |
Begraafplaatsen | Lagere lasten onderhoud gebouwen en lagere afschrijvingen | 40 | |
Hogere kosten groenbeheer begraafplaatsen | 25 | ||
Hogere baten begraafplaatsen | 37 | ||
Salarissen personeel programma 7, door interne verschuivingen van de loonsom zijn er per programma voor- en nadelen. Gesaldeerd voor programma 7 is dit een voordeel Voor een nadere toelichting op de loonsom wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering. |
69 | ||
Saldo overige voor- en nadelen | 21 | ||
245 | 231 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Onderhoudsprogramma gem.gebouwen | onderh.gem.gebouwen | 36 | 9 | |||
VD/ND saldo riolering | riolering | 212 | ||||
VD/ND saldo afvalstoffenheffing | afvalstoffenheffing | 285 | 148 | |||
Uitvoering programma duurzaamheid (projectkosten) |
zonder bestemming |
368 | 164 | |||
70+ woningen | zonder bestemming | 28 | 27 | |||
Grondfrees |
zonder bestemming | 3 | ||||
Energieloket |
zonder bestemming | 40 | ||||
Windenergie |
zonder bestemming |
38 | 31 | |||
Verbod asbestdaken |
zonder bestemming |
34 | ||||
Klimaatadaptie |
zonder bestemming |
20 | ||||
Onderzoek flora en fauna |
zonder bestemming |
54 | 12 | |||
905 | 212 | 391 | ||||
-905 | -179 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Onderhoud gem. gebouwen | 9 | 36 | |
Programma duurzaamheid | 164 | 368 | |
70+ woningen | 27 | 28 | |
Windenergie | 31 | 38 | |
Onderzoek flora en fauna | 12 | 54 | |
Totaal incidentele lasten | 243 | 524 |
Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Exploitatie | Begroting 2020 | Wijzigingen 2020 | Actuele Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Voordeel/Nadeel 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -2.378.711 | -671.994 | -3.050.705 | -2.560.760 | 489.945 | |
Baten | 1.683.000 | -210.000 | 1.473.000 | 2.143.725 | 670.725 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -695.711 | -881.994 | -1.577.705 | -417.035 | 1.160.670 | |
Stortingen | -4.000 | 0 | -4.000 | -702.317 | -698.317 | |
Onttrekkingen | 235.000 | 369.574 | 604.574 | 281.065 | -323.509 | |
Mutaties reserves | 231.000 | 369.574 | 600.574 | -421.251 | -1.021.825 | |
Gerealiseerd resultaat | -464.711 | -512.420 | -977.131 | -838.286 | 138.844 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Ruimtelijke Ordening | Lagere lasten bestemmingsplannen, met name minder gespecialiseerde inhuur | 16 | |
Wonen & bouwen | Lagere lasten omgevingsvergunningen afwijking bouwplannen | 28 | |
In 2020 zijn er geen uitgaven geweest op het onderdeel volkshuisvesting. , terwijl er wel een incidenteel budget beschikbaar was gesteld van € 25.000 | 40 | ||
Lagere lasten bouwcontrole/ handhaving | 9 | ||
Lagere baten bouwcontrole/ handhaving | 20 | ||
Hogere lasten vastgoedregistratie | 10 | ||
Hogere leges omgevingsvergunning afwijkend bouwplan | 11 | ||
Hogere baten omgevingsvergunningen. Bij de voortgangsrapportage zijn de verwachte baten omgevingsvergunningen afgeraamd met € 210.000. In het najaar zijn er echter enkele grotere vergunningsaanvragen geweest die voor een hogere opbrengst hebben gezorgd. Daarnaast was het volume aanvragen hoger, doordat er geanticipeerd werd op de aangescherpte BENG eisen in 2021. De oorspronkelijke raming is zelfs bijna gehaald. |
172 | ||
Lagere leges welstand | 8 | ||
Overig | Salarissen personeel programma 8, door interne verschuivingen van de loonsom zijn er per programma voor- en nadelen. Gesaldeerd voor programma 8 is dit een nadeel Voor een nadere toelichting op de loonsom wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering. |
62 | |
Saldo overige voor- en nadelen | 37 | ||
137 | 276 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves (x € 1.000)Reserve |
Reserve |
Geraamde toevoeging |
Geraamde onttrekking |
Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Onderhoud gemeentelijke gebouwen | onderh.gem.gebouwen | 4 | 4 | |||
Verschuldigde vpb grondexploitatie | grondexploitatie | 30 | -10 | |||
EPOS |
res. epos |
205 | 205 | |||
Uitbreiding Rouveen | zonder bestemming | 50 | ||||
Implementatie nieuwe omgevingswet | zonder bestemming | 198 | 33 | |||
Geovisie landelijke voorziening | zonder bestemming | 109 | 40 | |||
Leefomgeving de Slagen | grondexploitatie | 12 | 1 | |||
Leefbaarheid de Slagen | grondexploitatie | |||||
Woonvisie/ Buurstee Rouveen | grondexploitatie | |||||
EPOS 2017 en 2017 | zonder bestemming | |||||
Winstneming Rouveen West |
grondexploitatie | 141 | ||||
Winstneming De Esch 3 | grondexploitatie | 256 | 12 | |||
Winstneming Bullingerslag | grondexploitatie | 200 | ||||
Verkopen groenstroken |
grondexploitatie | 60 | ||||
Exploitatiebijdrage de Slagen | grondexploitatie | 42 | ||||
4 | 605 | 702 | 281 | |||
per saldo | -601 | 421 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Verschuldigde VPB | -10 | 30 | |
EPOS | 205 | 205 | |
Nieuwe omgevingswet | 33 | 198 | |
Geovisie | 40 | 109 | |
De Esch 3 | 12 | ||
De Slagen leefomgeving | 1 | 12 | |
Totaal incidentele lasten | 281 | 554 | |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Onderhoud gemeentelijke gebouwen | 4 | 4 | |
Totaal incidentele baten | 4 | 4 |
Programma 9 - Overhead
Exploitatie | Begroting 2020 | Wijzigingen 2020 | Actuele Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Voordeel/Nadeel 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -5.897.219 | -819.532 | -6.716.751 | -5.725.309 | 991.442 | |
Baten | 70.715 | 0 | 70.715 | 165.894 | 95.179 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -5.826.504 | -819.532 | -6.646.036 | -5.559.415 | 1.086.621 | |
Stortingen | -270.000 | 0 | -270.000 | -270.000 | 0 | |
Onttrekkingen | 453.061 | 334.625 | 787.686 | 534.302 | -253.384 | |
Mutaties reserves | 183.061 | 334.625 | 517.686 | 264.302 | -253.384 | |
Gerealiseerd resultaat | -5.643.443 | -484.907 | -6.128.350 | -5.295.113 | 833.237 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Personeel | Vrijval voorziening voormalig personeel. Enkele voormalige medewerkers zijn in dienst getreden en genereren voldoende inkomen, zodat de betalingsverplichting vervalt. De opgebouwde voorziening valt hierdoor voor een groot deel vrij, dit leidt tot een incidentele bate. | 586 | |
Hogere baten door detachering personeel | 9 | ||
Hogere lasten personeel en organisatieontwikkeling, met name voor werving medewerkers | 35 | ||
Lagere lasten reis- en verblijfkosten | 21 | ||
Lagere lasten representatiekosten | 8 | ||
Hogere lasten cursussen | 23 | ||
Lagere lasten bedrijfsgezondheidszorg | 16 | ||
ICT | Hogere lasten automatiseringsapparatuur | 53 | |
Doorbelasting overhead naar overige programma's (interne verrekening, geen invloed op het totaal resultaat) | 209 | ||
Hogere lasten en doorbelasting systeembeheer DOSZ | 86 | 86 | |
Informatievoorziening | Geen kapitaalslasten verbetering dienstverlening ivm uitgestelde investering | 17 | |
Huisvesting | Lagere lasten catering | 13 | |
Lagere lasten en opbrengsten kantine | 15 | 22 | |
Communicatie | Lagere lasten voorlichting en advertenties | 10 | |
Huisvesting | Hogere lasten werkplaats, o.a. onderhoud inventaris en gebouwen | 17 | |
Overig | Inruil vervoermiddelen | 5 | |
Saldo overige voor- en nadelen | 60 | ||
229 | 1.062 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Onderhoud gemeentelijke gebouwen | onderh.gem.gebouwen | 69 | 74 | 69 | 6 | |
Vervanging automatisering | automatisering | 201 | 173 | 201 | 231 | |
afschr.gem.huis | verb.gemeentehuis | 115 | 98 | |||
afschr. vervoermiddelen | vervoermiddelen | 91 | 98 | |||
Programma dienstverlening | zonder bestemming | 50 | 15 | |||
Toekomstbestendig gemeentehuis |
zonder bestemming | 50 | 7 | |||
Digitale agenda |
zonder bestemming | 53 | 57 | |||
Doorontwikkeling buitendienst |
zonder bestemming | 85 | 3 | |||
Koppeling IJVI/ DECOS |
zonder bestemming | 97 | 10 | |||
270 | 787 | 270 | 534 | |||
-517 | -264 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Onderhoud gemeentelijke gebouwen | 6 | 74 | |
Automatisering | 231 | 173 | |
Programma dienstverlening | 15 | 50 | |
Toekomstbestendig gemeentehuis | 7 | 50 | |
Digitale agenda | 57 | 53 | |
Doorontwikkeling buitendienst | 3 | 85 | |
Koppeling IJVI/ Decos | 10 | 97 | |
Totaal incidentele lasten | |||
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Onderhoud gemeentelijke gebouwen | 69 | 69 | |
Automatisering | 201 | 201 | |
Vrijval wachtgeldvoorziening | 586 | 0 | |
Totaal incidentele baten | 856 | 270 |
Algemene dekkingsmiddelen
Onder de Algemene dekkingsmiddelen vallen:
-1 Lokale heffingen
-2 Algemene uitkeringen
-3 Dividend
- 4 Saldo financieringsfunctie
- 5 BTW-compensatiefonds
- 6 Overhead
1 | Lokale heffingen
Terug naar navigatie - 1 | Lokale heffingenDe gemeente Staphorst kent de volgende niet bestedingsgebonden gemeentelijke heffingen:
(bedragen x € 1.000) | Begroting primair 2020 | Begroting 2020 na wijziging | Rekening 2020 | Incidenteel gerealiseerd |
OZB eigenaar woning | 1.676 | 1.676 | 1.682 | |
OZB gebruiker niet-woningen | 619 | 619 | 620 | |
OZB eigenaar niet-woningen | 980 | 980 | 975 | |
Hondenbelasting | 60 | 60 | 60 | |
Forensenbelasting | 81 | 81 | 77 | |
Toeristenbelasting | 74 | 53 | 64 | |
3.490 | 3.469 | 3.478 | 0 |
2 | Algemene uitkeringen
Terug naar navigatie - 2 | Algemene uitkeringenDe verantwoorde algemene uitkeringen uit het gemeentefonds zijn gebaseerd op ten tijde van het opstellen van de jaarrekening bekende informatie ter zake, zijnde de verrekening in januari 2021. De raming in de primitieve begroting was gebaseerd op de meicirculaire van het vorige begrotingsjaar voor een bedrag van € 22.105.250 met een uitkeringsfactor van 1,623. In 2020 is er € 22.476.336 ontvangen aan algemene uitkeringen. In dit bedrag is een positieve naverrekening opgenomen van € 14.778 over het jaar 2018 en € 15.245 over het jaar 2019.
Bijzonder in het jaar 2020 is dat er een extra circulaire is verschenen in de maand juni, in deze en ook de in circulaires van september en december is het corona-steunpakket opgenomen.
Het totaal aan corona-steunpakket voor het jaar 2020 bedraagt € 477.000 voor het jaar 2021 is reeds een bedrag ontvangen ad. € 215.000. Gezien de toegenomen financiële druk bij gemeenten door corona is de oploop in de opschalingskorting voor de jaren 2020 en 2021 geschrapt, deze zijn opgenomen in het corona steunpakket.
De middelen die zijn opgenomen in het corona-steunpakket zijn niet geoormerkt. De TOZO-regeling is een regeling voor de zzp’ers en kleine ondernemers, dit is een specifieke uitkering en moet verantwoord worden.
3 | Dividend
Terug naar navigatie - 3 | DividendVerantwoord zijn de navolgende dividenden en ontvangen interest:
(bedragen x € 1.000) | Begroting primair 2020 | Begroting 2020 na wijziging |
Gerealiseerd 2020 | Incidenteel gerealiseerd |
|
Programma 0 | Vitens N.V. - dividend |
16 | 0 | 0 | |
Programma 0 | Vitens N.V. - rente achtergestelde lening | 0 | 0 | 0 | |
Programma 0 | Enexis N.V. - dividend |
24 | 24 | 24 | |
Programma 0 | Enexis N.V. - rente aandh. lening | 0 | 0 | 1 | |
Programma 0 | Rendo N.V. - dividend | 325 | 325 | 325 | |
Programma 0 | Wadinco - dividend |
20 | 20 | 20 | |
Programma 0 | Bank Nederlandse Gemeenten - dividend |
85 | 41 | 38 | |
Programma 0 | Rova N.V. - dividend |
55 | 55 | 101 | |
Programma 0 | Rova N.V. - achtergestelde lening | 30 | 30 | 30 | |
Programma 0 | Schikking Attero | 2 | |||
555 | 495 | 610 | 2 |
Het dividend en de rente van de achtergestelde lening Rova wordt als bate meegenomen in het tarief van de afvalstoffenheffing. Een hogere dividendopbrengst heeft een lagere onttrekking uit de reserve tot gevolg.
4 | Saldo financieringsfunctie
Terug naar navigatie - 4 | Saldo financieringsfunctiePrimaire begroting 2020 | Begroting 2020 na wijziging | Gerealiseerd 2020 | Incidenteel gerealiseerd | |
Baten | 21 | 23 | 22 | |
Lasten | 7 | 7 | 7 | |
Saldo | -14 | -16 | -15 | |
Door belaste rente excl. grondexploitatie |
0 | 0 | 0 |
5 | BTW-compensatiefonds
Terug naar navigatie - 5 | BTW-compensatiefonds(x € 1.000) | Rekening 2019 | Rekening 2020 |
Gedeclareerde bedragen | 2.415 | 2.580 |
De afwijkingen tussen de jaren is hoofdzakelijk een gevolg van een hoger of een lager bedrag aan investeringen waarop het BCF van toepassing is (openbaar nut: riolering, wegen, plantsoenen etc.)
6 | Overhead
Terug naar navigatie - 6 | OverheadBerekening percentage overhead:
Totaal alle taakvelden 0 t/m 9 |
40.622 |
Programma 9 Overhead (taakveld 04) |
5.717 |
Totaal alle taakvelden 0 t/m 8 | 34.905 |
af: Rova (4.730.101) | 1.143 |
Bedrag basis berekening percentage overhead |
33.762 |
Percentage Overhead: € 5.717 / 1% van € 33.762 = 16,93%
Berekening dekkingspercentage
Voor een berekening van de dekkingspercentages rioolheffing, afvalstoffenheffing, leges burgerzaken, leges lijkbezorgingsrechten en leges omgevingsvergunningen wordt verwezen naar de paragraaf lokale heffingen.
Vennootschapsbelasting
Per 1 januari 2016 zijn publiekrechtelijke rechtspersonen (gemeenten, provincies en waterschappen) belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting, voor zover zij een onderneming drijven (die structureel winstgevend is). Op 16 december 2019 is de vaststellingsovereenkomst met de belastingdienst ondertekend.
In 2020 is aangifte gedaan voor het jaar 2018. Het belastbare bedrag (fiscale winst) over 2018 is €19.051 negatief. Het negatieve resultaat 2018 is verrekend met het positieve bedrag 2017. Hierdoor is er over 2017 een teruggaaf ontvangen van € 4.764 Voor 2020 is een voorlopige aanslag betaald van € 24.750. De betaalde belastingen komen ten laste van de reserve grondexploitatie.
Onvoorzien
In de primitieve begroting is in het programma een post voor onvoorziene uitgaven opgenomen ad €.34.000. De raming van deze post is gebaseerd op een bedrag van € 2 per inwoner. Dit komt neer op rond de 1% van het begrotingstotaal. Na opmaak oorspronkelijke begroting komt het bedrag op onvoorzien vrij beschikbaar uit op € 124.000. Daarnaast is € 85.000 gereserveerd voor personeelslasten.
In het begrotingsjaar zijn de volgende begrotingswijzigingen ten laste van de onvoorziene uitgaven gebracht.
Onderwerp (x € 1.000) |
Begrotingswijziging in raadsvergadering dd. | Bedrag | Realisatie programma |
Stelpost onvoorzien | 12 november 2019 |
34 | |
Stelpost functieaanpassing | 12 november 2019 | 90 | |
Stelpost loonstijging | 12 november 2019 | 85 | |
Saldo onvoorzien vrij beschikbaar einde jaar | 209 |
Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/voorzieningen
Toevoegingen en onttrekkingen reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen en onttrekkingen reservesExploitatie | Begroting 2020 | Wijzigingen 2020 | Actuele Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Voordeel/Nadeel 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 Bestuur en ondersteuning | ||||||
471019 | Toev.res. asfalt-&elementverh. | 0 | 0 | 0 | -34.000 | -34.000 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 91.538 | 91.538 | 40.981 | -50.557 |
871030 | Bes.res. achterg.len. Vitens | 81.193 | 0 | 81.193 | 81.193 | 0 |
Totaal 0 Bestuur en ondersteuning | 81.193 | 91.538 | 172.731 | 88.174 | 260.905 | |
1 Veiligheid | ||||||
871022 | Bes.res. afs.gem.gebouwen | 10.000 | 0 | 10.000 | 8.182 | -1.818 |
Totaal 1 Veiligheid | 10.000 | 0 | 10.000 | 8.182 | -1.818 | |
2 Verkeer, vervoer & waterstaat | ||||||
471015 | Toev.res. zandput Hooidijk | 0 | 0 | 0 | -23.958 | -23.958 |
471019 | Toev.res. asfalt-&elementverh. | -560.000 | 0 | -560.000 | -560.000 | 0 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 116.394 | 116.394 | 67.132 | -49.262 |
871014 | Bes.res. afs.inv.openb.r.m.nut | 251.328 | 25.000 | 276.328 | 106.915 | -169.413 |
871019 | Bes.res. asfalt-&elementverh. | 1.008.859 | -200.000 | 808.859 | 608.494 | -200.365 |
871020 | Bes.res. verkeersontsluiting | 0 | 50.000 | 50.000 | 8.950 | -41.050 |
871023 | Bes.res. afs.gem.vervoermidd. | 34.672 | 0 | 34.672 | 40.090 | 5.418 |
Totaal 2 Verkeer, vervoer & waterstaat | 734.859 | -8.607 | 743.466 | 247.623 | -495.843 | |
3 Economie | ||||||
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 58.087 | 58.087 | 4.405 | -53.682 |
Totaal 3 Economie | 0 | 58.087 | 58.087 | 4.405 | -53.682 | |
4 Onderwijs | ||||||
471025 | Toev.res. gebouwenbeheer | -18.000 | 0 | -18.000 | -18.000 | 0 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 61.160 | 61.160 | 5.211 | -55.949 |
871022 | Bes.res. afs.gem.gebouwen | 464.000 | 0 | 464.000 | 442.823 | -21.177 |
871025 | Bes.res. gebouwenbeheer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
871031 | Bes.res. onderh. combischool | 0 | 211.030 | 211.030 | 211.030 | 0 |
Totaal 4 Onderwijs | 446.000 | 272.190 | 173.810 | 641.064 | 467.254 | |
5 Sport, cultuur & recreatie | ||||||
471025 | Toev.res. gebouwenbeheer | -115.000 | 0 | -115.000 | -115.000 | 0 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 883.763 | 883.763 | 305.614 | -578.149 |
871021 | Bes.res. met bestemming | 12.000 | 0 | 12.000 | 12.000 | 0 |
871022 | Bes.res. afs.gem.gebouwen | 191.000 | 0 | 191.000 | 195.018 | 4.018 |
871025 | Bes.res. gebouwenbeheer | 110.076 | 0 | 110.076 | 20.804 | -89.272 |
Totaal 5 Sport, cultuur & recreatie | 198.076 | 883.763 | -685.687 | 418.436 | 1.104.123 | |
6 Sociaal domein | ||||||
471025 | Toev.res. gebouwenbeheer | -15.000 | 0 | -15.000 | -15.000 | 0 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 10.000 | 10.000 | 0 | -10.000 |
871029 | Bes.res. sociaal domein | 0 | 597.441 | 597.441 | 108.663 | -488.778 |
Totaal 6 Sociaal domein | -15.000 | 607.441 | -622.441 | 93.663 | 716.104 | |
7 Volksgezondheid & milieu | ||||||
471016 | Toev.res. rioolbeheer | 0 | 0 | 0 | -212.141 | -212.141 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 216.934 | 216.934 | 233.935 | 17.001 |
871017 | Bes.res. mat. afvalst.heffing | 285.000 | 0 | 285.000 | 16.969 | -268.031 |
871025 | Bes.res. gebouwenbeheer | 36.185 | 0 | 36.185 | 8.920 | -27.265 |
871027 | Bes.res. duurzaamheid | 0 | 367.862 | 367.862 | 0 | -367.862 |
Totaal 7 Volksgezondheid & milieu | 321.185 | 584.796 | 905.981 | 47.683 | 953.664 | |
8 Volkshuisvesting & Ruimt.ord. | ||||||
471012 | Toev.res. grondexploitatie | 0 | 0 | 0 | -698.317 | -698.317 |
471025 | Toev.res. gebouwenbeheer | -4.000 | 0 | -4.000 | -4.000 | 0 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 357.146 | 357.146 | 73.044 | -284.102 |
871012 | Bes.res. grondexploitatie | 30.000 | 12.428 | 42.428 | -9.965 | -52.393 |
871013 | Bes.res. grondexpl. met bes. | 0 | 0 | 0 | 12.986 | 12.986 |
871025 | Bes.res. gebouwenbeheer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
871026 | Bes.res. EPOS | 205.000 | 0 | 205.000 | 205.000 | 0 |
Totaal 8 Volkshuisvesting & Ruimt.ord. | 231.000 | 369.574 | -138.574 | -421.251 | -282.677 | |
9 Overhead | ||||||
471025 | Toev.res. gebouwenbeheer | -69.000 | 0 | -69.000 | -69.000 | 0 |
471028 | Toev.res. automatisering | -201.000 | 0 | -201.000 | -201.000 | 0 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 334.625 | 334.625 | 93.087 | -241.538 |
871022 | Bes.res. afs.gem.gebouwen | 115.000 | 0 | 115.000 | 98.125 | -16.875 |
871023 | Bes.res. afs.gem.vervoermidd. | 91.000 | 0 | 91.000 | 97.815 | 6.815 |
871025 | Bes.res. gebouwenbeheer | 74.061 | 0 | 74.061 | 14.019 | -60.042 |
871028 | Bes.res. automatisering | 173.000 | 0 | 173.000 | 231.255 | 58.255 |
Totaal 9 Overhead | 183.061 | 334.625 | -151.564 | 264.302 | 415.866 | |
Gerealiseerd resultaat | 2.190.374 | 3.193.408 | 5.383.782 | 1.392.279 | -3.991.502 |
Analyse begrotingsafwijkingen
Terug naar navigatie - Analyse begrotingsafwijkingenHiervoor is ook reeds per programma en voor de algemene dekkingsmiddelen ingegaan op de verschillen tussen de realisatie en de begrotingscijfers voor en na wijziging.
Recapitulatie reserves (bedragen x € 1.000)
Terug naar navigatie - Recapitulatie reserves (bedragen x € 1.000)Stand 01-01-2020 | 50.780 | |
af: jaarresultaat 2019 | 1.105 | |
bij: toevoegingen | 2.504 | |
af: onttrekkingen | 3.802 | |
-2.403 | ||
Stand 31-12-2020 | 48.377 |
Recapitulatie voorzieningen (bedragen x € 1.000)
Terug naar navigatie - Recapitulatie voorzieningen (bedragen x € 1.000)Stand 01-01-2020 | 2.631 | |
bij: toevoegingen |
260 | |
af: onttrekkingen |
832 | |
idem t.g.v. reserves | 0 | |
-572 | ||
Stand 31-12-2020 | 2.059 |
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen
WNT-verantwoording 2020 Gemeente Staphorst
Terug naar navigatie - WNT-verantwoording 2020 Gemeente StaphorstDe WNT is van toepassing op de gemeente Staphorst. Het voor de gemeente toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2020 € 201.000 (algemeen bezoldigingsmaximum).
1. Bezoldiging topfunctionarissen
1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functievervulling
Gegevens 2020 | ||
bedragen x € 1 | S. Voortman | M. Kragting |
Functiegegevens | Griffier | Gemeentesecretaris |
Aanvang en einde functievervulling in 2020 | 01/01-31/12 | 16/03-31/12 |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1,0 | 1,0 |
Dienstbetrekking? | Ja | Ja |
Bezoldiging | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | 63.052 | 82.317 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 11.331 | 15.436 |
Bezoldiging | 74.383 | 97.753 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 201.000 | 159.811 |
Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | N.v.t. | N.v.t. |
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | N.v.t. | N.v.t. |
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | N.v.t. | N.v.t. |
Gegevens 2019 | |||
bedragen x € 1 | P. Rossen | L. Roest | S. Voortman |
Functiegegevens | Gemeentesecretaris | Griffier | Griffier |
Aanvang en einde functievervulling in 2019 | 01/01-19/09 | 01/01-30/04 | 01/12-31/12 |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Dienstbetrekking? | Ja | Ja | Ja |
Bezoldiging | |||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | 61.600 | 19.841 | 4.969 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 13.894 | 3.261 | 933 |
Bezoldiging | 75.494 | 23.102 | 5.902 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 139.255 | 63.781 | 16.477 |
1b. Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking in de periode kalendermaand 1 t/m 12
bedragen x € 1 | D. vd Spek | |
Functiegegevens | Interim secretaris | |
Kalenderjaar | 2020 | 2019 |
Periode functievervulling in het kalenderjaar (aanvang-einde) | 01/01-16/03 | 23/09-31/12 |
Aantal kalendermaanden functievervulling in het kalenderjaar | 3 | 4 |
Omvang van het dienstverband in uren per kalenderjaar | 310 | 423 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | ||
Maximum uurtarief in het kalenderjaar | 193 | 187 |
Maxima op basis van de normbedragen per maand | 73.900 | 103.600 |
Individueel toepasselijke maximum gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 | 138.931 | |
Bezoldiging (alle bedragen exclusief btw) | ||
Werkelijk uurtarief lager dan het maximum uurtarief? | Ja | |
Bezoldiging in de betreffende periode | 40.300 | 54.990 |
Bezoldiging gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 | 95.290 | |
Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | 0 | |
Bezoldiging | 95.290 | |
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | N.v.t. | |
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | N.v.t. |
1c. Toezichthoudende topfunctionarissen:
Niet van toepassing
1d. Topfunctionarissen met een totale bezoldiging van € 1.700 of minder:
Niet van toepassing
1e. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.700:
Niet van toepassing
1f. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.700 waarop de anticumulatie bepaling van toepassing is:
Niet van toepassing
1g. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van € 1.700 of minder waarop de anticumulatiebepaling van toepassing is:
Niet van toepassing
2. Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen
Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen met of zonder dienstbetrekking inclusief degenen die op grond van hun voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris worden aangemerkt:
Niet van toepassing
3. Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Bezoldiging niet-topfunctionarissen:
Niet van toepassing