Algemeen
Deze paragraaf gaat in op de doelstellingen, activiteiten en de financiële mate van betrokkenheid van de samenwerkingsverbanden waarin onze gemeente in financieel opzicht participeert en (tevens) een bestuurlijke invloed kan uitoefenen. Voor de visie op de verbonden partijen wordt verwezen naar de nota verbonden partijen. De opgenomen cijfers zijn de meest recent beschikbare cijfers op 12 maart 2020.
Beleidskader
De nota verbonden partijen is door de raad op 10 mei 2016 vastgesteld.
Paragraaf 5 - Verbonden partijen
3 | Bestaande verbonden partijen - Gemeenschappelijke regelingen
Terug naar navigatie - 3 | Bestaande verbonden partijen - Gemeenschappelijke regelingen1. GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN
Gemeenschappelijke GGD Regio IJsselland te Zwolle | |||
Bestuurlijk belang | 11 deelnemende gemeenten. Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft 1 stem. Gemeentelijke vertegenwoordiger: wethouder A. Mussche (plv. wethouder L. Mulder). |
||
Financieel belang gemeente | Het financieel belang komt tot uiting in de jaarlijkse bijdrage van € 748.400. Dit is 3,7% van het totaal van de ontvangen bijdragen door de GGD IJsseland. | ||
Openbaar belang/ doelstelling | GGD IJsselland werkt aan een gezonde samenleving: vitale inwoners in een gezonde leefomgeving. Dit doen we door het uitvoeren van onderzoek, het signaleren van gezondheidsrisico’s, het adviseren van gemeenten en inwoners, het bevorderen van gezond gedrag en het bieden van een vangnet voor mensen die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn. Zo vergroten we gelijke kansen op een gezond leven. We werken voor én met de elf gemeenten in IJsselland en samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving. GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen. |
||
Financiële kengetallen |
Bedragen (x €1.000) |
Begin van het jaar 2019 | Einde van het jaar 2019 |
Eigen vermogen | 3.014 | 2.423 |
|
Vreemd vermogen | 8.657 |
8.426 |
|
Financieel resultaat | 2018: 1.692 |
2019: 1.055- |
|
Risico's | Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). Voor de diensten Jeugdgezondheidszorg worden de kosten op basis van het aantal inwoners 0-18 jaar verdeeld. GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. Aanvullende producten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele additionele taken(maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor additionele producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten - naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de gemeente Staphorst klein. |
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland te Zwolle | |||
Bestuurlijk belang | 11 deelnemende gemeenten. Deelname in het algemeen bestuur door burgemeester J. ten Kate. |
||
Financieel belang gemeente | Het financieel belang komt tot uiting in de jaarlijkse bijdrage. Voor 2020: € 978.307. Percentage Staphorst van het totaal: 2,73 %. |
||
Openbaar belang/ doelstelling |
In oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio’s in werking getreden. Op basis hiervan zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s ingesteld waaronder Veiligheidsregio IJsselland (VRIJ). Veiligheidsregio IJsselland richt zich op het voorkomen en bestrijden (van de gevolgen) van branden, ongevallen, rampen en crises. Dit gebeurt in het gebied van de elf, via een gemeenschappelijke regeling, aangesloten gemeenten. | ||
Financiële kengetallen |
Bedragen (x € 1.000) |
Begin van het jaar 2019 |
Einde van het jaar 2019 |
Eigen vermogen | 5.065 | 5.376 | |
Vreemd vermogen | 32.077 | 30.935 | |
Financieel resultaat | 2018: 1.454 |
2019: 759 |
|
Risico's | Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. Deze zijn in een rapportage vastgelegd. De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, wijzigingen in beleid of financiering van de Rijksoverheid en complexiteit Europese aanbestedingen. Op basis van alle risico’s met bijbehorende inschatting is een analyse gemaakt van het benodigde weerstandsvermogen voor Veiligheidsregio IJsselland. Hiervoor is de simulatiemethodiek Monte-Carlo gebruikt. Veiligheidsregio IJsselland heeft op dit moment een beschikbaar weerstandsvermogen (reserve) van één miljoen euro. Het algemeen bestuur heeft in het voorjaar van 2017 besloten om vooralsnog met de huidige beschikbare reserve/ weerstandscapaciteit van één miljoen euro te volstaan in plaats van de berekende 1,18 miljoen euro. De eventuele aanpassing van de hoogte van de aan te houden reserve/ weerstandscapaciteit is aan de orde als uit de praktijk blijkt dat dat nodig is. |
Gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningsschap Reestmond te Meppel | |||
Bestuurlijk belang | De gemeenten Meppel, Westerveld en Staphorst nemen deel. Staphorst levert als lid voor het DB en AB: wethouder A. Mussche. In het Algemeen Bestuur is de gemeente vertegenwoordigd door wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | Het financieel belang komt tot uiting in de jaarlijkse bijdrage 2020: € 1.831.000 . Na aanpassing van de begroting 2020 door een geschil inzake de onderlinge verdeling van de financiële last tussen de drie deelnemende gemeenten is de bijdrage verlaagd tot € 1.154.000. | ||
Openbaar belang/ doelstelling | Het zorg dragen voor aangepaste werkgelegenheid voor personen met medische/ of sociale beperkingen. | ||
Financiële kengetallen |
Bedragen (x €1.000) | Begin van het jaar 2019 | Einde van het jaar 2019 |
Eigen vermogen | 2.093 | 2.345 | |
Vreemd vermogen | 3.208 | 6.311 |
|
Financieel resultaat | 2018: 1.327 - |
2019: 369 |
|
Risico's | Bijdragen gemeenten De gemeenten die de gemeenschappelijke regeling hebben getroffen, waaronder Staphorst, zijn verantwoordelijk voor de volledige financiering van deze regeling, ook als dit onverwachte verliezen betreft. De impact van de risico’s is geschat op € 447.720,- met een waarschijnlijke impact van € 176.930. Deze verwachting is gebaseerd op het gewogen gemiddelde van alle inschattingen van kansen en impact. De algemene reserve, die ultimo 2019 € 184.000 bedraagt, is in principe volledig beschikbaar als incidentele weerstandscapaciteit en is momenteel van voldoende omvang teneinde dit risico op te vangen. |
Gemeenschappelijke regeling Serviceteam Jeugd IJsselland te Zwolle |
|||
Bestuurlijk belang | 11 gemeenten nemen deel in deze nieuwe vorm van een GR, waar geen sprake is van een algemeen bestuur; alleen van een dagelijks bestuur. In dit dagelijks bestuur is Staphorst vertegenwoordigd door wethouder A. Mussche. Het bestuur besluit bij volstrekte meerderheid van stemmen. | ||
Financieel belang gemeente | Het financieel belang komt tot uiting in de jaarlijkse bijdrage. Dit betreft 2,5 % van de totale bijdrage uit de GR die de RSJ-IJsselland ontvangt. Voor 2020, bedroeg de bijdrage € 46.404 exclusief budget voor de zorgkosten (doorbetaling kosten jeugdzorg aan de RSJ die zorg draagt voor facturatie enz.). |
||
Openbaar belang/ doelstelling | Uitvoeringsorganisatie die in opdracht van de samenwerkende gemeenten verantwoordelijk is voor jeugdhulp. De kerntaken bestaan uit inkoop van de jeugdhulp en contractbeheer/contractmanagement, bevoorschotten en afhandelen facturatie en het leveren van financiële monitoring van de jeugdhulp. |
||
Financiële kengetallen |
Bedragen (x €1.000) | Begin van het jaar 2019 | Einde van het jaar 2019 |
Eigen vermogen | 0 | 0 | |
Vreemd vermogen | 24.871 |
5.279 |
|
Financieel resultaat | 2018: 0 | 2019: 0 |
|
Risico's | Eventuele tekorten komen voor rekening van de deelnemende gemeenten. Hiervoor is een vereveningsovereenkomst opgesteld (betaling naar rato deelname). |
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle |
|||
Bestuurlijk belang | 11 gemeenten en provincie Overijssel nemen deel in deze GR. De oprichting vond plaats op 22 december 2016. Ingangsdatum 1 januari 2018. In het algemeen bestuur is Staphorst vertegenwoordigd door wethouder L. Mulder |
||
Financieel belang gemeente | Het financieel belang komt tot uiting in de jaarlijkse bijdrage. Voor 2019 een bijdrage (incl. EED van: € 501.077 | ||
Openbaar belang/ doelstelling | De Omgevingsdienst IJsselland wil: - een hoogwaardige bijdrage leveren aan een veilige, gezonde, aantrekkelijke en duurzame omgeving om in te wonen, werken en leven. - onder het motto ‘Lokale binding, regionale bundeling’ de Omgevingsdienst nabijheid met schaalvergroting combineren. De verbinding van kwaliteitsverbetering en efficiencywinst komt zo binnen bereik. - de Omgevingsdienst een betrouwbare partner zijn in de keten met het Openbaar Ministerie (OM), politie, Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) en Veiligheidsregio (VR) en een samenwerkingspartner van de waterschappen in Overijssel. De Omgevingsdienst heeft daarbij als doel om meerwaarde te creëren op het gebied van de fysieke leefomgeving. - van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijfsleven, de inwoners en de leefomgeving van IJsselland. |
||
Financiële kengetallen |
Bedragen (x €1.000) | Begin van het jaar 2019 |
Einde van het jaar 2019 |
Eigen vermogen | 755 |
401 |
|
Vreemd vermogen | 2.102 | 2.179 | |
Financieel resultaat | 2018: 755 | 2019: 5 | |
Risico's | De risico-inventarisatie zoals deze nu is vastgesteld resulteert in een benodigd weerstandsvermogen van 311.000 euro en bedraagt hiermee ongeveer 3% van de begroting. Het aanwezige weerstandsvermogen is op dit moment voldoende. |
3 | Bestaande verbonden partijen - Vennootschappen en coöperaties
Terug naar navigatie - 3 | Bestaande verbonden partijen - Vennootschappen en coöperatiesBNG Bank N.V. Den Haag | |||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen: 0,054%, portefeuillehouder: wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | 30.030 aandelen; één stem per aandeel van EUR 2,50. Totale waarde € 75.075. | ||
Openbaar belang/ doelstelling | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | ||
Financiële kengetallen | Op basis van een uitdrukkelijke aanbeveling van de Economic Systemic Risk Board (ECRB) heeft de Europese Centrale Bank (ECB) de banken laten weten haar aanbeveling omtrent het uitstellen of schrappen van de dividenduitkering over 2019 te verlengen tot eind 2020. De Raad van Commissarissen en Raad van Bestuur van de BNG hebben daarop besloten de uitbetaling van het dividend over 2019 tot die datum uit te stellen. Achtergrond hiervan is de significante schok die de coronapandemie de economie toebrengt en de rol die voor banken is voorzien om de effecten daarvan zoveel als mogelijk te mitigeren. De toezichthouder verwacht van banken dat zij zich tot het uiterste inspannen om hun klanten te helpen en hun vermogen maximaal beschikbaar houden om te investeren in de kredietverlening aan hun klanten. BNG Bank zal op 19 maart 2021 overgaan tot uitkering van een deel van het goedgekeurde dividend 2019 ter grootte van circa EUR 25 miljoen (ongeveer € 0,45 per aandeel). Het resterende bedrag van circa EUR 46 miljoen blijft gereserveerd voor uitkering op een later moment. De uitkering van dit restant zal op basis van de ECB-aanbeveling niet vóór 30 september 2021 plaatsvinden en is onderworpen aan mogelijke toekomstige aanbevelingen van de ECB. Voor het jaar 2020 zal BNG Bank de aandeelhouders een voorstel tot winstverdeling doen dat in lijn is met het dividendbeleid van de bank. In het voorstel zal worden toegelicht dat uitkering niet zal plaatsvinden vóór 30 september 2021 en onderworpen is aan mogelijke toekomstige aanbevelingen van de ECB. |
||
Bedragen (x € 1 miljoen) |
Begin van het jaar 2020 | Einde van het jaar 2020 | |
Eigen vermogen | 4.887 | 5.097 | |
Vreemd vermogen | 144.802 | 155.262 | |
Achtergestelde schulden |
33 |
35 |
|
Dividend per aandeel | 2018: € 2,85 2019: € 1,27 2020: € 1,81 voorstel aan A.v.A.: gepland op: 22 april 2021. |
||
Financieel resultaat | 2018: € 337 2019: € 163 2020: € 221 vaststelling in A.V.A. : gepland op 22 april 2021. |
||
Risico's | Beperkt, tot deelname in het aandelenkapitaal. Het resultaat financiële transacties zal ook in de nabije toekomst gevoelig blijven voor politieke, economische en monetaire ontwikkelingen. |
||
Beleidsvoornemens, veranderingen | Het coronavirus heeft vergaande maatschappelijke gevolgen, ook voor onze klanten. Wat dit voor de bank betekent is nu nog niet in te schatten. Een betrouwbare uitspraak over het resultaat financiële transacties is niet te geven. Daarom achten we het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2020. |
Vennootschap NV Rendo Holding te Meppel |
|||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen: 4,34%, portefeuillehouder: wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | 43 aandelen ad € 453,77, totale waarde € 19.512. De dividenduitkering gaat naar verwachting omlaag van € 7,5 miljoen per jaar, naar € 6,5 miljoen in 2021. Voor de gemeente Staphorst zal de dividenduitkering hierdoor naar verwachting afnemen van € 325.000 naar € 282.000 over 2021. | ||
Openbaar belang/ doelstelling | De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt. | ||
Financiële kengetallen |
Bedragen (x €1.000) | Begin van het jaar 2019 | Einde van het jaar 2019 |
Eigen vermogen | 72.404 | 74.600 |
|
Vreemd vermogen | 84.199 |
92.685 |
|
Financieel resultaat | 2018: 10.000 | 2019: 9.500 |
|
Dividend (x €1) | 2018: 325.431 | 2019: 325.431 | |
Risico's | Risico’s: Beperkt, tot deelname aandelenkapitaal. Nasleep van de fraude in 2014. De totale schade als gevolg van fraude behelst ruim € 38 miljoen. RENDO probeert zoveel mogelijk van de geleden schade terug te halen. |
Vennootschap N.V. Rova te Zwolle |
|||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen: 3,09%. Portefeuillehouder: wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | 217 aandelen, nominale waarde € 113,45. Totale waarde € 24.618. Achtergestelde lening van € 378.903. Rentevergoeding: 8%. | ||
Openbaar belang/ doelstelling | Werken aan het terugdringen van afval en het bevorderen van hergebruik van grondstoffen. De gemeente Staphorst draagt zorg voor onze publieke leefomgeving en alles wat daarin gebeurt. Is verantwoordelijk voor de inzameling en verwerking van het afval van inwoners. Omdat beheer in alle dynamiek en hectiek van het dagelijkse leven efficiënt en effectief uit te kunnen voeren werken gemeenten w.o. Staphorst veelal samen. Zo ook binnen ROVA. Als gemeentelijke uitvoeringsorganisatie in dienst van 23 samenwerkende gemeenten heeft deze zich verbonden aan bovengenoemde maatschappelijke verantwoordelijkheid. ROVA heeft zich ontwikkeld tot een duurzaam dienstenbedrijf. Duurzame ontwikkeling begint bij het besef van het dragen van verantwoordelijkheid naar toekomstige generaties en het zuinig moeten zijn op de schaarse grondstoffen die worden verbruikt. ROVA streeft bij het zorg dragen van de leefomgeving voortdurend naar optimalisatie langs vier thema’s: 1. Milieu: Onze missie is om zorg te dragen voor een schone en duurzame leefomgeving voor de inwoners van onze aandeelhoudende gemeenten. In die duurzame leefomgeving voelen mensen zich prettig, omdat ze er gezond kunnen wonen, werken en recreëren. In die leefomgeving is het niet meer vanzelfsprekend dat waardevolle grondstoffen worden verspild door ze eenmalig te gebruiken en op een laagwaardige manier te verwijderen. 2. Service: Als uitvoeringsorganisatie van en voor gemeenten hebben wij een maximale focus op de dienstverlening aan de inwoners van onze gemeenten. Klantgerichtheid vertaalt zich in tevredenheid over onze dienstverlening. Wij investeren ook in voorlichting en educatie om inwoners bewust te maken van het effect van hun handelen op het milieu. 3. Sociaal: De inzet, kennis en kunde van onze medewerkers vormen de basis voor ons succes. Onze medewerkers zijn daarom van grote waarde voor onze organisatie. Ons beleid is vanzelfsprekend gericht op de duurzame inzetbaarheid en beschikbaarheid van medewerkers. Daarbij geven wij invulling aan onze maatschappelijke verantwoordelijkheid door ook werkgelegenheid te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. 4. Financieel: ROVA heeft haar doelstellingen op gebied van milieu altijd weten te combineren met een gezond financieel resultaat. De afgelopen jaren is een gestage omzetgroei gerealiseerd. Omzetstijging en financieel resultaat zijn echter geen leidende doelen. Het streven is om de beheerkosten voor de gemeenten zoveel mogelijk te beperken. |
||
Financiële kengetallen |
Bedragen (x € 1.000) |
Begin van het jaar 2019 | Eind van het jaar 2019 |
Eigen vermogen | 36.742 | 38.203 | |
Vreemd vermogen | 53.791 |
51.447 | |
Financieel resultaat |
2018: 5.784 | 2019: 5.686 |
|
Dividend (x €1) |
2018: 94.303 | 2019: 101.851 |
|
Risico's | Beperkt, tot: 1. Deelname aandelenkapitaal. 2. Verstrekte achtergestelde lening ad € 379.000 (afgerond). In het geval van faillissement van de ROVA worden de gemeenten achtergesteld: de achtergestelde gemeenten komen in de volgorde van schuldeisers dus achter de concurrente schuldeisers, en heeft slechts voorrang ten opzichte van de aandeelhouders. |
Vennootschap N.V. Vitens te Zwolle |
|||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen: 0,32%. Aantal aandelen: 18.531, de nominale waarde per aandeel is € 0,24. Totale waarde: € 4.571. Portefeuillehouder: wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | De aandelen van Vitens zijn voor 100 procent in handen van provincies en gemeenten. Vitens kent 110 aandeelhouders, die gezamenlijk 5.777.247 aandelen bezitten. Staphorst bezit 18.531 aandelen ad € 1. Totale waarde: € 18.531. Stemrecht op aandelen: 0,321 %. Tevens heeft de gemeente Staphorst een achtergestelde lening met een oorspronkelijk bedrag ad € 1.217.900 (ontstaan in 2006 door omzetting preferente aandelen) en een looptijd van 15 jaar. Rentevergoeding o.b.v. 10 jarige geldlening + 1%. Restant hoofdsom eind 2017: € 324.766 tegen een percentage van 2,12%. |
||
Openbaar belang/ doelstelling | Het produceren, distribueren en leveren van drinkwater aan onze klanten en de daarbij horende dienstverlening. Doelstelling : excellente dienstverlening leveren aan de klanten en duurzame inzet van de bronnen en infrastructuur om de klanten ook op lange termijn te kunnen voorzien van betrouwbaar en goed drinkwater. |
||
Financiële kengetallen |
Bedragen (x € 1 miljoen) |
Begin van het jaar 2019 |
Eind van het jaar 2019 |
Eigen vermogen | 533 | 533 | |
Vreemd vermogen | 1.234 | 1.293 | |
Financieel resultaat na belastingen | 2018: 13 |
2019: 11,1 |
|
Dividend |
2018: 16.678 |
2019: 0 |
|
Risico's | Beperkt tot deelname aandelenkapitaal en verstrekte achtergestelde lening oorspronkelijk € 1.217.900 (ontstaan in 2006) met een looptijd van 15 jaar (t/m 2021). Rentevergoeding: o.b.v. 10 jarige staatslening + 1%. |
Vennootschap Enexis Holding N.V. |
|||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen: 0,0226% Portefeuillehouder: wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | Op 29 december 2016 heeft de gemeente Staphorst de aflossing van de EDON lening omgezet in aankoop 1.448 aandelen Enexis Holding. Totaal aantal aandelen eind 2019: 33.779. Nominale waarde per aandeel: € 0,46. Totale waarde van de aandelen: € 14.671. Deze zijn in 2019 gewaardeerd op € 30,38 per stuk. Daarnaast heeft de gemeente Staphorst in 2020 een converteerbare hybride aandeelhouderslening verstrekt aan Enexis Holding N.V. voor een bedrag van € 112.836. |
||
Openbaar belang/ doelstelling | Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,8 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt. | ||
Financiële kengetallen |
Bedragen (x € 1 miljoen) |
Begin van het jaar 2020 | Eind van het jaar 2020 |
Eigen vermogen | 4.112 | 4.116 | |
Vreemd vermogen | 4.146 | 4.635 | |
Financieel resultaat | 2019: 210 |
2020: 108 |
|
Dividend per aandeel |
2018: € 0,82 |
2019: € 0,70 |
|
Risico's | Beperkt tot deelname aandelenkapitaal. Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V. Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. Het risico is echter gemitigeerd middels een overeengekomen streefwaarde van € 100 miljoen voor het jaarlijkse dividend. |
Vennootschap Wadinko B.V. te Zwolle |
|||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen: 1,67%, portefeuillehouder wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | 40 aandelen, geen balanswaarde | ||
Openbaar belang/ doelstelling | De vennootschap heeft tot doel het deelnemen in ondernemingen en vennootschappen, met name die welke ten doel hebben het stimuleren van en het deelnemen in ontwikkelingen en projecten op het gebied van milieu, techniek en innovatie, alsmede het daartoe deelnemen in andere ondernemingen en vennootschappen. |
||
Financiële kengetallen |
Bedragen (x €1.000) | Begin van het jaar 2019 | Einde van het jaar 2019 |
Eigen vermogen | 67.999 |
68.870 |
|
Vreemd vermogen | 1.512 |
1.605 |
|
Financieel resultaat | 2018: 1.536 |
2019: 2.065 |
|
Dividend (x €1) | 2018: 20.000 |
2019: 20.000 |
|
Risico's | Het eigen vermogen van Wadinko op basis van deelname = 1,67% Inherent aan haar doelstellingen loopt Wadinko risico’s. Door de interne maatregelen, met betrekking tot risicobeheersing, zoals beschreven in de jaarrekening, zijn de risico’s voor de aandeelhouders beperkt. |
CSV Amsterdam B.V. (voorheen Claim staat Vennootschap B.V.) te 's Hertogenbosch |
|||
Bestuurlijk belang |
Via stemrecht op aandelen 0,0216%, portefeuillehouder wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | 432 aandelen: 0,0216% van gestort aandelenkapitaal ad € 20.000 = € 4,32. | ||
Openbaar belang/ doelstelling | Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V. De statuten zijn gewijzigd zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult: a. namens de verkopende aandeelhouders van Essent een eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat als gevolg van de WON; b. namens de verkopende aandeelhouders van Attero eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO BV (hierna Waterland); c. het geven van instructies aan de escrow-agent wat betreft het beheer van het bedrag dat op de escrow-rekening n.a.v. de verkoop van Attero is gestort. |
||
Financiële kengetallen |
Bedragen (x €) | Begin van het jaar 2020 | Eind van het jaar 2020 |
Eigen vermogen | 451.905 |
392.593 |
|
Vreemd vermogen | 83.583 |
27.162 |
|
Financieel resultaat | 2019: 294.085 - | 2020: 172.219 |
|
Risico's | Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap. De cijfers van 2020 zijn nog voorlopig. Het positief jaarresultaat in 2020 wordt mede veroorzaakt door het ontvangen rentevoordeel ter waarde van € 363K. In de AHC is afgesproken dat hiervan een werkkapitaal van €150K wordt aangehouden waardoor het restant van € 213K (363K-150K) in het voorjaar van 2020 tezamen met de vrijval Escrow (€ 7.951K) is uitgekeerd aan de aandeelhouders. |
Vennootschap PBE (publiekelijk belang elektriciteitsproductie) B.V. te 's Hertogenbosch |
|||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen 0,0216%, Portefeuillehouder wethouder L. Mulder. | ||
Financieel belang gemeente | 432 aandelen. Nominale waarde per aandeel: € 0,01. Totale waarde aandelen: € 1,00. |
||
Openbaar belang/ doelstelling | Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd, de vennootschap kan worden ontbonden en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang. | ||
Financiële kengetallen |
Bedragen (x €) | Begin van het jaar 2020 | Eind van het jaar 2020 |
Eigen vermogen | 1.589.543 | 1.569.395 | |
Vreemd vermogen | 455.015 | 19.533 |
|
Fianancieel resultaat | 2019: 15.402 - | 2020: 20.148- | |
Risico's | Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal in deze vennootschap. |
3 | Bestaande verbonden partijen - Stichtingen en verenigingen
Terug naar navigatie - 3 | Bestaande verbonden partijen - Stichtingen en verenigingenStichting dagelijks beheer MCR te Rouveen |
|||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht in dagelijks bestuur van de MCR. Partijen: - Vereniging tot instandhouding van de Hervormde Scholen op Gereformeerde grondslag, te Rouveen; - Vereniging voor Gereformeerd Primair Onderwijs 'de Zevenster'; - Gemeente Staphorst. Portefeuillehouder wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | De exploitatiebijdrage aan de stichting voor de kosten van de sportzalen en peuterspeelzaal. |
||
Openbaar belang/ doelstelling | De gemeente geeft het publieksbelang en de behartiging hiervan vorm via de privaatrechtelijke weg door: - De wettelijke zorgplicht voor het aanbieden van een ruimte voor gymlessen; - Het initiëren en te faciliteren van het multifunctionele karakter van de MCR vorm en inhoud te geven; - Ruimte te bieden aan het peuterspeelzaalwerk; - De openbare bibliotheek een uitleenruimte ter beschikking te stellen. Door deze constructie worden de beide andere gebruikers hierbij betrokken. |
||
Financiële kengetallen | Bedragen (x €) | Begin van het jaar 2019 | Einde van het jaar 2019 |
Eigen vermogen | 117.208 |
102.731 |
|
Vreemd vermogen | 6.497 |
18.358 | |
Resultaat | 2018: 58.172 | 2019: 14.477 - | |
Risico's | Doordat de exploitatie en beheer van de bijzondere scholen wettelijk op afstand zijn gezet, is er geen sprake van volledige betrokkenheid. De gemeente heeft een (gering) aandeel in deze stichting n.l.: 27%. Basis: vloeroppervlakte. |