We blijven het beleid voortzetten om meer te investeren in de aanpak tegen alcoholmisbruik en drugsgebruik. De bewustwording van risico’s van alcohol, drugs en schermgebruik, waaronder gameverslaving, willen we vergroten.
Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
Terug naar navigatie - Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijkNr. | Taakveld | Portefeuillehouder |
7.1 | Volksgezondheid | mr. A. Mussche |
7.2 | Riolering | mr. A. Mussche |
7.3 | Afval | ing. L. Mulder |
7.4 | Milieubeheer | ing. L. Mulder |
7.5 | Begraafplaatsen | mr. A. Mussche |
Wat hebben wij bereikt?
Terug naar navigatie - Wat hebben wij bereikt?Aanpak alcoholmisbruik en drugsgebruik
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Beleid gezondheid
Bij de inrichting van het publieke domein zorgen wij voor extra aandacht op het gebied van de gezondheid. Bij beleidsplannen nemen we dit als paragraaf op en schatten we de toegevoegde waarde van het plan op de volksgezondheid in.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Gezonde leefstijl
Wij hebben het doel bewustwording te vergroten op het gebied van een gezonde levensstijl en het belang van voldoende bewegen. Hiervoor komen we met een Integraal gezondheidsplan waarbij het ‘positief gezondheid denken’ centraal staat en de nadruk ligt op preventie.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Energieneutraal
In de komende periode starten wij het proces om te komen tot het behalen van de doelstelling om in 2050 energieneutraal te zijn. We stellen hiervoor korte en middellange termijndoelen op.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Energietransitie
Onze ambitie is om vanuit de samenleving zelf - via gedrag, houding en acceptatie - de energietransitie te bewerkstelligen, in plaats van dit aan de samenleving op te leggen. Door de verantwoordelijkheid en uitvoering in de samenleving terug te leggen, kan er draagvlak worden gevonden. Dit willen wij samen oppakken met de provincies en waterschappen om in de regio de verbindingen met de inwoners en het bedrijfsleven te leggen.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Integrale aanpak
Bij de uitvoering van maatregelen die de duurzaamheid bevorderen zoeken we naar sterke verbindingen met andere beleidsvelden (bijv. woningrenovatie, verduurzaming monumenten, verlichting). Dit maakt onderdeel uit van de ambitie om energieneutraal te worden.
Verduurzamen
Wij stellen een actieplan op om te bezien op welke wijze we (overheids-)gebouwen, zoals het gemeentehuis, scholen en sportaccommodaties gaan verduurzamen. Dit doen we in samenspraak met de gebruikers en andere belanghebbenden.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Zonne-energie
Zonne-energie is een belangrijke vorm van energieopwekking in de energietransitie. Het uitgangspunt hierbij is dat ‘dakgebonden’-installaties de voorkeur hebben boven ‘grondgebonden’-installaties op landbouwgrond. Dit maakt onderdeel uit van de ambitie om energieneutraal te worden.
Zorgvuldige en spaarzame omgang energie
Het is van belang om zorgvuldig en spaarzaam om te gaan met energie. Om die reden investeren we in bewustwording van inwoners en ondernemers om hen te inspireren maatregelen te treffen die leiden tot energiebesparing of andere verduurzaming. De gemeente Staphorst zal hierbij nadrukkelijk aansluiten bij de plannen van de provincie. Dit maakt onderdeel uit van de ambitie om energieneutraal te worden.
Afvalstromen
We continueren de huidige vorm van afvalinzameling en bevorderen gescheiden afvalstromen en het verminderen van restafval.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie | Begroting 2020 | Wijzigingen 2020 | Actuele Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Voordeel/Nadeel 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -4.521.809 | -685.128 | -5.206.937 | -4.567.442 | 639.495 | |
Baten | 3.301.660 | 0 | 3.301.660 | 3.506.901 | 205.241 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -1.220.149 | -685.128 | -1.905.277 | -1.060.541 | 844.736 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | -212.141 | -212.141 | |
Onttrekkingen | 321.185 | 584.796 | 905.981 | 259.824 | -646.157 | |
Mutaties reserves | 321.185 | 584.796 | 905.981 | 47.683 | -858.298 | |
Gerealiseerd resultaat | -898.964 | -100.332 | -999.296 | -1.012.859 | -13.562 |
Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Lagere onttrekking uit de reserve afval i.v.m. veranderende btw regeling voor het gescheiden inzamelen van afval. In 2020 is er een uitspraak geweest van de Hoge Raad dat de gemeente beschouwd wordt als ondernemer voor de omzetbelasting bij het gescheiden inzamelen van afval. Dit heeft geleid tot een BTW correctie over de afgelopen 5 jaar. Het effect op het gerealiseerde resultaat ontstaat, doordat hierdoor een lagere onttrekking uit de reserve afvalstoffenheffing mogelijk is. Op de totale reservepositie van de gemeente heeft dit geen impact. De vrij besteedbare reserves neemt sneller af dan geraamd en de reserve afvalstoffenheffing neemt minder snel af dan geraamd. |
195 | |
Voor een gedetailleerde verklaring wordt verwezen naar de toelichting op de jaarrekening.