We actualiseren met regelmaat de actuele woningbouwbehoefte om een goed inzicht te krijgen in de behoefte en mogelijke uitbreidingsmogelijkheden.
Nr. | Taakveld | Portefeuillehouder |
8.1 | Ruimtelijke ordening | ing. L. Mulder |
8.2 | Grondexploitatie | ing. L. Mulder |
8.3 | Wonen en bouwen | ing. L. Mulder |
We actualiseren met regelmaat de actuele woningbouwbehoefte om een goed inzicht te krijgen in de behoefte en mogelijke uitbreidingsmogelijkheden.
We streven naar betaalbare koopwoningen en voldoende huurwoningen voor starters in alle kernen. Daarnaast streven we naar meer diversiteit in de woningvoorraad en houden speciale aandacht voor wonen en zorg.
De afgelopen jaren is vol ingezet op het vlot trekken van de woningbouw in de Slagen. Dit, samen met de veranderde situatie bij de ontwikkelaar, biedt mogelijkheden nu daadwerkelijk stappen te maken. We nemen het initiatief in De Slagen om te voorzien in de dringende behoefte aan woonruimte, ook voor onze jongeren. Samen met ontwikkelaars en bouwers stimuleren wij de verkoop en realisatie van nieuwe woningen. Gedateerde bouwplannen worden herzien en verbeterd. Samen met de (toekomstige) bewoners van De Slagen, de betrokken ontwikkelaars en bouwers komen we tot een verbetering van het gebiedsplan.
We gaan bij de beoordeling van nieuw en bestaand beleid kritisch kijken naar nut en noodzaak. Bestemmingsplannen, eisen van welstand en regelgeving ‘Beschermd dorpsgezicht’ worden herzien. Wij laten regels die niet nodig zijn of weinig toevoegen vervallen. In het bijzonder dringen we erf inrichtingsplannen en uitgebreide rapportages terug. Wij zullen de ruimte die de Omgevingswet biedt maximaal benutten.
We stimuleren het behoud van rieten daken aan De Streek zonder daarbij eigenaren extra verplichtingen op te leggen. We komen in samenwerking met de Monumentenadviesraad met een nadere analyse van stimuleringsmogelijkheden die hiertoe kunnen leiden. Het uitgangspunt blijft dat, behalve bewoners van rijksmonumenten, inwoners zelf mogen bepalen of ze wel of niet voor een riet-gedekte woning kiezen.
Wij onderzoeken de mogelijkheden de leges voor vergunningen te verlagen ten aanzien van rieten daken. Dit geldt ook voor de verhogingen in verband met beschermd dorpsgezicht.
Exploitatie | Begroting 2020 | Wijzigingen 2020 | Actuele Begroting 2020 | Realisatie 2020 | Voordeel/Nadeel 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -2.378.711 | -671.994 | -3.050.705 | -2.560.760 | 489.945 | |
Baten | 1.683.000 | -210.000 | 1.473.000 | 2.143.725 | 670.725 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -695.711 | -881.994 | -1.577.705 | -417.035 | 1.160.670 | |
Stortingen | -4.000 | 0 | -4.000 | -702.317 | -698.317 | |
Onttrekkingen | 235.000 | 369.574 | 604.574 | 281.065 | -323.509 | |
Mutaties reserves | 231.000 | 369.574 | 600.574 | -421.251 | -1.021.825 | |
Gerealiseerd resultaat | -464.711 | -512.420 | -977.131 | -838.286 | 138.844 |
Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Hogere baten omgevingsvergunningen. Bij de voortgangsrapportage zijn de verwachte baten omgevingsvergunningen afgeraamd met € 210.000. In het najaar zijn er echter enkele grotere vergunningsaanvragen geweest die voor een hogere opbrengst hebben gezorgd. Daarnaast was het volume aanvragen hoger, doordat er geanticipeerd werd op de aangescherpte BENG eisen in 2021. De oorspronkelijke raming is zelfs bijna gehaald. |
172 | |
In 2020 zijn er geen uitgaven geweest op het onderdeel volkshuisvesting. , terwijl er wel een incidenteel budget beschikbaar was gesteld van € 25.000 | 40 | |
Voor een gedetailleerde verklaring van de verschillen wordt verwezen naar de toelichting op de jaarrekening.