Omschrijving
|
Voordeel |
Nadeel |
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 9.114 naar € 10.210. De mutatie betreft meerjarenschijf 2022 uit de begroting 2021 versus huidige begroting 2022. De belangrijkste afwijkingen zijn: |
|
|
Diverse posten De gemeenteraad heeft op 15 december 2020 besloten een (technische) begrotingswijziging door te voeren in verband met het overnemen van medewerkers van Reestmond. Deze mutatie betreft een verschuiving over de programma's en is budgettair neutraal. De verschuiving is met name veroorzaakt doordat de loonkosten van de medewerkers Reestmond vanaf 2021 met name in programma 5 en 9 worden verantwoord en voorheen werden de kosten grotendeels verantwoord in programma 6. |
233 |
|
Bestaand beleid Hogere bijdrage aan GR Reestmond De financiële bijdrage die in 2022 van de gemeente Staphorst wordt verwacht is € 892.000. Dit bedrag ligt hoger dan het bedrag dat was opgenomen in de meest recente meerjaren-doorrekening. Dit wordt veroorzaakt door de verschuivingen in de onderlinge verhouding van het personeelsbestand per gemeente, waardoor ons aandeel voor 2022 € 35.000 hoger uitvalt. Gezien de leeftijdsopbouw van het personeel zal ons aandeel op de langere termijn waarschijnlijk licht stijgen.
Bijdrage Reestdal BV Per 2021 is een gewijzigde financiële verhouding tussen de deelnemers aan de GR Reestmond van kracht geworden. De bijdrage van Staphorst aan de GR is daardoor fors verlaagd. Bij de verwerking van die wijziging in de begroting is verzuimd om de uitgaven die vanuit een dienstverleningsovereenkomsten aan Reestdal BV worden gedaan mee te nemen. Deze wijziging betreft € 100.000.
|
|
135 |
Bestaand beleid Extra budget jeugd Schaarse middelen leiden tot ingrijpende en ongewenste maatregelen. Want nood breekt wet, als het geld er niet is kan het ook niet worden uitgegeven. Om de begroting meerjarig sluitend te krijgen zijn er in de afgelopen jaren taakstellingen opgenomen in de meerjaren begroting waarvan we wisten dat die pijn zouden gaan doen. In 2019 is in de begroting een taakstelling van € 200.000 besparing vanaf 2022 op het budget voor jeugdzorg opgenomen. Nu bekend is geworden dat het rijk eindelijk over de brug is gekomen met extra geld voor jeugdzorg ontstaat er ruimte om de uit nood ontstane taakstellingen kritisch tegen het licht te houden en andere keuzes te maken. Er wordt in deze begroting uitvoering gegeven aan de eerste 2 prioriteiten van motie 105 'budgetten jeugdzorg'.
1. Compensatie voor extra budget Jeugdzorg in natura € 550.000,-; 2. Compensatie voor de voorgestelde taakstellende bezuiniging van € 200.000,-;
|
|
750 |
Bestaand beleid Aframen persoonsgebonden budget jeugd (PGB) Door inzet op een verlaging van het aantal PGB-ers is er sprake van een afname op het product persoonsgebonden budget. Op basis van de werkelijke uitgaven van de afgelopen jaren is een bedrag van € 60.000 afgeraamd. |
60 |
|
Bestaand beleid Correctie budget WMO voorzieningen Als gevolg van o.a. de invoering van het Wmo abonnementstarief is de vraag naar huishoudelijke hulp exceptioneel gestegen. Op basis van de aanvragen en de werkelijke uitgaven is het noodzakelijk om de begroting aan te passen en een bedrag van € 130.000 bij te ramen. Ook voor rolstoelen en scootmobielen zijn de kosten hoger dan begroot, dit werd gecompenseerd door lagere kosten dan begroot voor woningaanpassingen. Deze posten zijn daarom niet gecorrigeerd. |
|
130 |
Bestaand beleid Aframen budget persoonsgebonden budget WMO (PGB) Evenals bij jeugd is er bij de wmo ingezet op een afname van het aantal PGB-ers. Ook hierbij is er sprake van een afname op het product persoonsgebonden budget. Op basis van de werkelijke uitgaven van de afgelopen jaren is een bedrag van € 130.000 afgeraamd. |
130 |
|
Bestaand beleid Correctie budget (bijzondere) bijstand Afgelopen jaren is er een daling van het aantal uitkeringsgerechtigden te zien met als gevolg een fors positief resultaat op dit product in de afgelopen jaren. Het effect op het aantal uitkeringsgerechtigden door corona is tot nu toe minimaal. De doeluitkering inkomensvoorziening is gebaseerd op het aantal uitkeringen van t-2 (tweejaren terug), deze wordt op basis van de dalende uitkeringen naar beneden bijgesteld. Het financiële effect van een daling van het aantal uitkeringsgerechtigden voor de komende jaren is daardoor minimaal. Er is voorzichtig afgeraamd met een bedrag van € 15.000,-
|
15 |
|
Bestaand beleid Verhoging bijdrage regionaal werkbedrijf Het Regionaal Werkbedrijf werd eerder geheel bekostigd door de centrumgemeente Zwolle. Met ingang van 2019 is een gemeentelijke bijdrage overeengekomen op basis van inwonertal. Deze bijdrage is ten laste gebracht van het Participatiebudget; daarvoor zijn eerder geen extra middelen opgenomen. Die middelen worden nu wel geraamd. |
|
9 |
Bestaand beleid Subsidie jongerenwerk De subsidie voor het jongerenwerk was niet goed opgenomen in de begroting. Deze is gecorrigeerd wat structureel leidt tot een hoger subsidiebedrag van € 30.000. |
|
30 |
Nieuw beleid 1 fte Consulent Werk en Inkomen (Schuldhulpverlening, Statushouders, Inburgering) Er is uitbreiding nodig bij de consulenten Inkomen & Werk vanwege de volgende taakuitbreidingen: - Nieuwe wet schuldhulpverlening (vroegsignalering, actief opzoeken bij betalingsachterstanden) - Dubbele taakstelling statushouders - Nieuwe wet inburgering (capaciteit voor brede intake en intensievere begeleiding) - Ook is de samenstelling van de groep uitkeringsgerechtigden aan het veranderen, het merendeel is niet ‘werkfit’ waardoor de begeleiding naar werk per kandidaat veel meer tijd en aandacht vraagt dan voorheen. |
|
75 |
Taakstelling efficiënter inrichten en samenwerken welzijn en cultuur Nu bekend is geworden dat het rijk eindelijk over de brug is gekomen met extra geld voor jeugdzorg ontstaat er ruimte om de uit nood ontstane taakstellingen kritisch tegen het licht te houden en andere keuzes te maken. Daarom is ervoor gekozen om taakstelling efficiënter inrichten en samenwerken welzijn en cultuur niet door te voeren. |
|
150 |
Bijstelling bestaand beleid (technische wijziging) Doorbelasting software Vanuit programma 9 wordt er € 51.500 doorbelast aan programma 6 voor het gebruik van software. |
|
52 |
Correctie post onvoorzien (technische wijziging) De kosten die bestemd zijn voor specifieke uitgaven, opgenomen onder stelposten, zijn verplaatst naar desbetreffende programma's waarop de kosten betrekking hebben. Voor programma 6 betreffen dit de kosten met betrekking tot (door)ontwikkelen voorliggend veld sociaal domein. Het betreft een verschuiving van € 200.000. |
|
200 |