De gemeente Staphorst werkt door aan een gezonde en structureel sluitende meerjarige exploitatie en dat de reservepositie niet verder aangetast kan worden. In dit hoofdstuk gaan we in op de gehanteerde uitgangspunten van deze begroting. Verder lichten we het begrotingsbeeld toe. Feitelijk vormt dit hoofdstuk de samenvatting van de financiële begroting.
Financiële hoofdlijnen
Algemene uitgangspunten
Terug naar navigatie - Algemene uitgangspuntenIn het kader van het verder versterken van het financieel strategische beleid zijn de volgende uitgangspunten geformuleerd die de basis zijn voor het opstellen van de meerjarenbegroting 2022-2025:
- Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en de eigen financiële beleidsregels van de gemeente Staphorst (zoals de financiële verordening en de nota reserves en voorzieningen) zijn het uitgangspunt.
- De gemeentebegroting moet voldoen aan eisen voor het repressief toezicht die de provincie stelt in hun toezichtkader. De colleges van Gedeputeerde Staten van de twaalf provincies hebben hiervoor een "gemeenschappelijk toezichtkader (GTK 2020)" vastgesteld. Deze is van toepassing op de begroting 2022 en verder.
- Het financiële kader vormt het coalitieakkoord 2018 - 2022 'samen, voor elkaar!' en de uitwerking hiervan in het collegeprogramma.
- De zomernota 2021 is de kadernota voor de begroting 2022 en daarmee het uitgangspunt voor het opstellen van de begroting 2022 en meerjarenraming 2023-2025.
- Net als bij de begroting 2021 is het niet reëel om de reservepositie verder te laten verslechteren. Daarom moet nieuw beleid bekostigd worden uit bestaand beleid of bezuinigingen waarbij het uitgangspunt is dat de reservepositie niet verder mag verslechteren dan de stand ultimo de begroting 2020.
- De effecten van de coronacrisis zijn niet meegenomen in het structurele financiële beeld.
- De aanbevelingen vanuit het rapport n.a.v. de financiële scan van de provincie zijn opgevolgd in deze begroting.
- Loonsomstijging inclusief sociale lasten op basis van de laatst vastgestelde CAO, verwachte loonstijging van 1,3 % in het jaar 2022, de jaren erna is 1,5% per jaar geraamd. Geraamd op maximum functieschaal en medewerker met uitloopschaal op maximum uitloopschaal.
- Prijsindexatie overige budgetten van 1,5% per jaar (voor contracten).
- Bijstelling budgetten verbonden partijen op basis van de begroting 2022 van de diverse verbonden partijen.
1. Samenvatting begrotingssaldo
Terug naar navigatie - 1. Samenvatting begrotingssaldoBegrotingssaldo 2022-2024 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Saldo begroting 2021-2024 | -64 | 731 | 834 | n.v.t. |
Mutaties zomernota | -166 | -302 | -511 | -436 |
(structurele) mutaties voortgangsrapportage 2021 | -239 | -238 | -263 | -238 |
Bijstellingen begroting 2022 | 611 | 29 | 226 | 219 |
Saldo begroting 2022-2025 | 142 | 220 | 287 | 380 |
(x €1.000) |
De jaren 2022 t/m 2025 laten positieve begrotingssaldo's zien. Ten opzichte van de begroting 2021 en de zomernota 2021 is het begrotingssaldo voor 2022 door diverse bijstellingen verbeterd en zijn de meerjarenschijven 2023 t/m 2025 afgenomen.
2. Bepaling structureel begrotingsaldo
Terug naar navigatie - 2. Bepaling structureel begrotingsaldoBepaling incidenteel saldo | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Incidentele lasten | 2.104 | 2.190 | 1.785 | 1.563 |
Incidentele baten | 2.246 | 2.258 | 2.030 | 1.824 |
Saldo incidenteel | 142 V | 68 V | 245 V | 261 V |
(x € 1.000) |
Bepaling structurele begrotingssaldo | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Saldo baten en lasten begroting | 142 V | 220 V | 287 V | 380 V |
Bij / af: Saldo incidenteel | 142 V | 68 V | 245 V | 261 V |
Structurele begrotingssaldo | 0 | 152 V | 42 V | 119 V |
(x €1.000) |
Hier wordt het saldo weergegeven waarbij de begroting en meerjarenraming structureel en reëel in evenwicht zijn. Structureel evenwicht betekent dat structurele lasten door structurele baten worden gedekt. Reëel evenwicht wil zeggen dat de ramingen volledig en realistisch zijn.
In het algemeen geldt voor:
- structurele baten en lasten dat deze tot nadere besluitvorming voor onbepaalde tijd in de begroting staan
- incidentele baten en lasten beïnvloeden het begrotingssaldo incidenteel
Om dit structurele evenwicht te kunnen bepalen is in deze begroting een limitatief overzicht van de incidentele baten en lasten opgenomen (zie toelichting op het overzicht van baten en lasten). Incidentele posten betreffen onder andere de mutaties in de reserves: toevoegingen en onttrekkingen.
De provincie Overijssel heeft als toezichthouder de wettelijke taak te beoordelen of er sprake is van structureel en reëel evenwicht.
Het structurele begrotingssaldo is voor alle jaren lager dan het (totale) begrotingssaldo, doordat we meer incidentele baten hebben dan incidentele lasten. Echter is het saldo wel voor alle jaren positief. Hierdoor kunnen we een begroting presenteren waarbij alle structurele lasten gedekt worden door structurele baten.
3. Opbouw begroting
Terug naar navigatie - 3. Opbouw begrotingBegrotingssaldo 2022 - 2025 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Saldo begroting 2021 | -64 | 731 | 834 | 834 |
Saldo mutaties bestaand beleid (zoals extra budget Jeugd, intrekken korting gemeentefonds en bijstelling automatisering) |
-643 | -349 | -281 | -366 |
Saldo mutaties nieuw beleid (zoals informatiemanagement, 1 fte Consulent Werk en Inkomen, bestrijding eikenprocessierups) |
-459 | -697 | -630 | -470 |
Saldo mutaties bezuinigingen | 400 | 400 | 400 | 400 |
Saldo zomernota 2021 voor reservemutaties | -766 | 85 | 323 | 398 |
Dekking nieuw beleid uit reserves (zoals informatiemanagement incidenteel, Projectplan permanente bewoning, Doorontwikkeling organisatie) |
536 | 344 | 0 | 0 |
Saldo zomernota 2021 na reservemutaties | -230 | 429 | 323 | 398 |
Bijstelling bestaand beleid (structurele effecten uit de voortgangsrapportage 2021) |
-239 | -238 | -263 | -238 |
Saldo na verwerking structurele effecten voortgangsrapportage | -469 | 191 | 61 | 161 |
Meicirculaire en voorschot septembercirculaire jeugdzorg 2022-2025 | 1316 | 720 | 681 | 822 |
Elimineren taakstellingen (bezuinigingen) | -737 | -737 | -736 | -739 |
Uitvoering motie 109 Omgevingsdienst | 50 | 50 | 50 | |
Uitvoering motie 104 Automatisering | 87 | 156 | 97 | 82 |
Overige bijstellingen (bestaand beleid) | -55 | -160 | 134 | 4 |
Bijstellingen begroting 2022 | 611 | 29 | 226 | 219 |
Saldo begroting 2022 | 142 | 220 | 287 | 380 |
(x € 1.000) |
In de toelichting op de diverse programma's worden de mutaties nader toegelicht.
4. Meerjaren Investeringsprognose
Terug naar navigatie - 4. Meerjaren InvesteringsprognoseIn onderstaande tabel zijn de nieuwe investeringen opgenomen, waarover in het verleden nog geen besluit heeft plaatsgevonden. Hierover is wel al reeds gecommuniceerd in de zomernota of als meerjarenpost in een voorgaande begroting. Voor een totaaloverzicht van investeringen wordt verwezen naar de bijlage 'Overzicht investeringen'. Dit betreft een overzicht van alle nieuwe investeringen aangevuld met de lopende investeringen, waarover in het verleden een besluit heeft plaatsgevonden.
Omschrijving van de investering | Meerjarenbegroting 2022-2025 | Dekking | ||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |||
Programma 2 | Verkeer en openbare ruimte | ||||||
Herinrichting Staphorst Noordoost fase 5: nieuw materiaal herinrichting | Structureel | 150.000 | Reserve afschrijving maatschappelijk nut | |||
Renovatie lichtmastenareaal 2022 | Structureel | 25.000 | Reserve afschrijving maatschappelijk nut | |||
Vervangen zoutloods gemeentewerf | Structureel | 115.000 | Exploitatie | |||
Reconstructie JC van Andelweg | Structureel | 275.000 | Exploitatie | |||
Fietspadenplan: Aanleg ontbrekende schakel JJ Gorterlaan | Structureel | 363.000 | Exploitatie | |||
Reconstructie paden Dorpspark Rouveen | Structureel | 44.000 | Exploitatie | |||
Afkoppelen en herinrichten Acaciastraat, Leliestraat ged. en Beukenlaan ged. in Rouveen | Structureel | 251.000 | Exploitatie | |||
Verkeersplan Rouveen | Structureel | 50.000 | Exploitatie | |||
Reconstructie Groensland | Structureel | 410.000 | Exploitatie | |||
Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie en toerisme | ||||||
Aanleg ventilatiesysteem gymlokaal Koedrift IJhorst | Structureel | 35.000 | Exploitatie | |||
Programma 9 | overhead | ||||||
Bestelbus met open laadbak | Structureel | 47.000 | Vervangingsinvestering t.l.v. Invest. budget nieuw beleid | |||
Pick-up bus met laadkraan | Structureel | 55.000 | Vervangingsinvestering t.l.v. Invest. budget nieuw beleid | |||
Maaiarm grote trekker | Structureel | 20.000 | Vervangingsinvestering t.l.v. Invest. budget nieuw beleid | |||
Kleine trekker | Structureel | 60.000 | Vervangingsinvestering t.l.v. Invest. budget nieuw beleid | |||
Grote trekker | Structureel | 210.000 | Vervangingsinvestering t.l.v. Invest. budget nieuw beleid | |||
Pick-up bomenploeg | Structureel | 45.000 | Vervangingsinvestering t.l.v. Invest. budget nieuw beleid | |||
Frontschuif voor shovel | Structureel | 35.000 | Vervangingsinvestering t.l.v. Invest. budget nieuw beleid | |||
Hardware ICT | Structureel | 377.658 | 140.000 | 35.000 | 115.000 | Exploitatie |
De kapitaalslasten behorende bij de investeringen in programma 9 t.b.v. de buitendienst worden gedekt uit het "investeringsbudget nieuw beleid". Deze post is vorig jaar opgenomen in de begroting om kapitaalslasten van vervangingsinvesteringen en investeringen in de toekomst structureel te dekken. Het structureel ramen en dekken van de kapitaalslasten in de exploitatie wordt beschouwd als nieuw beleid (robuust maken begroting), aangezien dit voorheen met name gedekt werd uit reserves. De investeringen op zich zelf zijn echter vervangingsinvesteringen, waarbij geen sprake is van uitbreiding.
5. Verloop reservepositie 2021-2025
Terug naar navigatie - 5. Verloop reservepositie 2021-20252021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Algemene reserves | |||||
Algemene reserve | 3.400 | 3.400 | 3.400 | 3.400 | 3.400 |
Reserve zonder bestemming | 4.104 | 2.940 | 1.912 | 1.207 | 792 |
Reserve voor grondexploitatie | 2.734 | 2.698 | 2.663 | 2.625 | 2.588 |
Saldo algemene reserves | 10.238 | 9.038 | 7.975 | 7.232 | 6.780 |
Bestemmingsreserves | |||||
Reserves dekking afschrijving investeringen | |||||
Reserve afschrijving openbare ruimte met maatschappelijk nut | 7.059 | 6.754 | 6.436 | 6.021 | 5.608 |
Reserve afschrijving gemeentelijke gebouwen | 10.864 | 10.143 | 9.470 | 8.799 | 8.138 |
Reserve afschrijving vervoermiddelen | 632 | 507 | 384 | 305 | 227 |
Subtotaal reserves dekking afschrijving investeringen | 18.555 | 17.404 | 16.290 | 15.125 | 13.973 |
Reserves t.b.v. kostendekkende tarieven |
|||||
Reserve rioolbeheer | 3.434 | 3.434 | 3.434 | 3.434 | 3.434 |
Reserve matiging afvalstoffenheffing | 379 | 379 | 379 | 379 | 379 |
Subtotaal reserves t.b.v. kostendekkende tarieven | 3.813 | 3.813 | 3.813 | 3.813 | 3.813 |
Reserves ter egalisatie van kosten | |||||
Reserve wegenbeheer (verkeersinfra) a. betonwegen b. asfalt- en elementenverharding |
4.000 2.059 |
4.000 1.880 |
4.000 1.685 |
4.000 1.474 |
4.000 1.247 |
Reserve gebouwenbeheer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reserve automatisering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal reserves ter egalisatie van kosten | 6.059 | 5.880 | 5.685 | 5.474 | 5.247 |
Overige reserves met bestemming | |||||
Reserve voor grondexploitatie met bestemming | 377 | 377 | 377 | 377 | 377 |
Reserve dekking nadelig begrotingssaldo '20-'22 | 847 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reserve zandput Hooidijk | 128 | 128 | 128 | 128 | 128 |
Reserve met bestemmingen | 129 | 117 | 115 | 113 | 110 |
Reserve verkeersontsluiting | 459 | 459 | 459 | 459 | 459 |
Reserve EPOS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reserve duurzaamheid | 82 | 82 | 82 | 82 | 82 |
Reserve sociaal domein | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reserve achtergestelde lening Vitens | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reserve beschermd wonen | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 |
Subtotaal overige bestemmingsreserves | 2.822 | 1.963 | 1.961 | 1.959 | 1.956 |
Saldo bestemmingsreserves | 31.249 | 29.060 | 27.749 | 26.371 | 24.989 |
Totaal reserves | 41.487 | 38.098 | 35.724 | 33.603 | 31.769 |
(x € 1.000) |
Algemene reserves
De algemene reserves betreft de vrij besteedbare reserve. In de nota reserves en voorzieningen is vastgelegd dat de algemene reserve minimaal 3,4 miljoen moet bedragen. De reserve zonder bestemming en de reserve voor grondexploitatie betreffen "vrij besteedbare reserves". Door de terugloop van de vrij besteedbare reserves in de afgelopen jaren is het uitgangspunt bij de begroting 2022 dat de vrij besteedbare reservepositie niet onder de grens van € 6,2 miljoen mag zakken. T.o.v. voorgaande begrotingen is de (vrij besteedbare) reservepositie verbeterd, met name door het terugdringen van de begrotingstekorten. De vrij besteedbare reservepositie neemt in de periode 2022 - 2025 af tot € 6,78 miljoen, maar blijft boven de ondergrens.
Reserves dekking afschrijving investeringen
De reserves ter dekking van afschrijving investeringen betreffen reserves die zijn ingesteld om kapitaallasten van investeringen uit afgelopen jaren te dekken. Deze reserves lopen terug, doordat de jaarlijkse kapitaallasten van diverse investeringen worden onttrokken uit deze reserve. Als alle investeringen zijn afgeschreven, zijn deze reserves leeg. In de exploitatie is er dan geen budget voor vervangingsinvesteringen, doordat de kapitaallasten van de investeringen worden gedekt door een onttrekking uit deze reserves. Bij vervangingsinvesteringen in de toekomst moet dus in de exploitatie ruimte vrij gemaakt worden om deze investeringen ten laste van het begrotingssaldo te brengen. Vanaf de begroting 2021 is meerjarig een post opgenomen voor vervangingsinvesteringen in de toekomst om zo ruimte te creëren voor vervangingsinvesteringen die nu nog gedekt worden uit de reserve dekking afschrijving investeringen. Hiermee wordt de begroting meer solide naar de toekomst.
Reserves t.b.v. kostendekkende tarieven
Dit betreffen de egalisatiereserves voor de kostendekkende tarieven. Voor- en nadelen op de producten riolering en afval worden via deze reserves geëgaliseerd.
Reserves ter egalisatie van kosten
Dit betreft de egalisatiereserve voor het onderhoud van de wegen.
Overige reserves
Dit betreffen alle overige reserves met een specifieke bestemming.
In bovenstaande grafiek ziet u het (geraamde) verloop van de reserves voor de periode 2021 t/m 2025. De vrij besteedbare reserve neemt af, van (afgerond) € 9 miljoen in 2022 naar € 6,8 miljoen in 2025. De totale reserves nemen af, van (afgerond) € 38 miljoen in 2022 naar € 32 miljoen in 2025.
6. Verloop voorzieningen 2021-2025
Terug naar navigatie - 6. Verloop voorzieningen 2021-20252021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Voorziening pensioenverplichting wethouders | 1.841 | 1.841 | 1.940 | 2.040 | 2.142 |
Voorziening zandput Hooidijk | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Voorziening voormalig personeel | 167 | 167 | 167 | 167 | 167 |
Voorziening reparatie 3e WW-jaar | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 |
Voorziening gebouwenbeheer | 1.797 | 19.42 | 1.266 | 1.449 | 1.466 |
Voorziening rioolbeheer | 0 | 35 | 35 | 35 | 35 |
Voorziening matiging afvalstoffenheffing | 0 | 46 | 93 | 139 | 185 |
Totaal voorzieningen | 3.861 | 4.186 | 3.657 | 3.988 | 4.154 |
(x €1.000)
De omvangrijke voorzieningen zijn hieronder kort toegelicht:
Voorziening pensioenverplichting wethouders
Het doel van deze voorziening is het reserveren van middelen ter dekking van verplichtingen die voortvloeien uit de wet APPA (Algemene Wet Pensioenverplichtingen Politieke Ambtsdragers).
Voorziening voormalig personeel
Deze voorziening is bedoeld ter dekking van de kosten voor de verplichtingen van vertrokken medewerkers.
Voorziening gebouwenbeheer
Op 17 november 2020 heeft de Raad besloten de reserve gebouwenbeheer om te zetten naar een voorziening gebouwenbeheer. In het gebouwenbeheerplan zijn de jaarlijks te verwachten kosten opgenomen. De daadwerkelijk gemaakte kosten worden gedekt uit de voorziening gebouwenbeheer. Jaarlijks vindt er een dotatie plaats.
Voorziening rioolbeheer en voorziening matiging afvalstoffenheffing
Gelet op de aanbevelingen en stellige uitspraken van de nieuwe notitie lokale heffingen van de commissie BBV, uitgekomen in het voorjaar van 2021 wordt er in de begroting 2022 gewerkt met een egalisatievoorziening voor de riool- en afvalstoffenheffing en niet langer met een egalisatiereserve. Het resultaat op de producten afval en riool wordt verrekend met de egalisatievoorziening en is daarmee in feite een gesloten systeem. Een dotatie aan de voorziening betreft daarom ook van derden verkregen middelen die in dit kader moeten worden besteed. Zonder deze egalisatievoorziening zouden er onnodige schommelingen ontstaan in de tarieven naar de burgers. De nota reserves & voorzieningen wordt in 2022 herzien en aan de gemeenteraad aangeboden.