Uitgaven
4,21%€ 1.658.626
Inkomsten
1,05%€ 393.930
Saldo
€ 1.264.696
Programma 4 - Onderwijs
Uitgaven
4,21%€ 1.658.626
Inkomsten
1,05%€ 393.930
Saldo
€ 1.264.696
Goed onderwijs is van het grootste belang om in sociaal, maar zeker ook in economisch opzicht, goed te kunnen functioneren. Bij dat uitgangspunt horen goed toegeruste scholen, die hoogwaardig onderwijs bieden. Ook horen daarbij activiteiten die bijvoorbeeld laaggeletterdheid zoveel mogelijk voorkomen. Goed onderwijs vindt plaats in goed toegeruste, duurzame gebouwen, die zo mogelijk efficiënt ingezet worden ten gunste van andere maatschappelijke activiteiten.
Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. | Taakveld | Portefeuillehouder |
4.1 | Basisonderwijs | ing. L. Mulder |
4.2 | Onderwijshuisvesting | ing. L. Mulder |
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | ing. L. Mulder |
Beleidskader
Beleid | Verordeningen |
Ambtsinstructie voor de medewerker leerplicht/RMC van de gemeente Staphorst | Ambtsinstructie voor de medewerker leerplicht/RMC van de gemeente Staphorst 2014 |
Verordening leerlingenvervoer gemeente Staphorst 2017 | |
Verordening procedure overleg huisvesting onderwijs | |
Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Staphorst |
Ambities en activiteiten
Basisonderwijs
Wij zetten ons in om in iedere kern het basisonderwijs te behouden en coördineren een breed gedragen lokaal onderwijsbeleid.
Vakonderwijs
Wij komen in dialoog met het onderwijsveld en de ondernemers met een visie op vakonderwijs. Wij denken hierbij concreet aan denkers die doen, en verkennen ondermeer de behoefte aan een Vak-Havo en technasium.
Bibliotheken
Wij zetten ons in voor het behoud van de bibliotheken en faciliteren waar nodig samenwerking door bibliotheken met het onderwijs en andere partners.
Indicatoren
Wat mag onderwijs ons kosten?
Exploitatie | Realisatie 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Meerjarenraming 2021 | Meerjarenraming 2022 | Meerjarenraming 2023 | |
Lasten | 1.611.124 | 1.551.278 | 1.658.626 | 1.676.396 | 1.694.437 | 1.712.739 | |
Baten | -338.305 | -337.730 | -393.930 | -399.739 | -405.560 | -411.893 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 1.272.819 | 1.213.548 | 1.264.696 | 1.276.657 | 1.288.877 | 1.300.845 | |
Stortingen | 243.056 | 0 | 18.000 | 18.000 | 18.000 | 18.000 | |
Onttrekkingen | -487.075 | -486.000 | -464.000 | -464.000 | -464.000 | -464.000 | |
Mutaties reserves | -244.019 | -486.000 | -446.000 | -446.000 | -446.000 | -446.000 | |
Gerealiseerd resultaat | 1.028.800 | 727.548 | 818.696 | 830.657 | 842.877 | 854.845 |
Afwijkingen t.o.v. 2019 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving | Voordeel | Nadeel |
Het tekort van dit programma is toegenomen met € 91 van € 727 naar € 818. De belangrijkste oorzaken zijn: | ||
Lasten: Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) € 119 en peuterspeelzaalwerk € 52. Aan loonkosten is € 52 minder doorberekend. Baten: rijksvergoeding Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) € 60 |
€ 60 |
€ 119 |
Betrokkenheid verbonden partijen
Stichting dagelijks beheer MCR te Rouveen
Betrokkenheid Stichting Dagelijks Beheer MCR Rouveen als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
Meer (financiële) informatie over de verbonden partijen is opgenomen in Paragraaf 5 | Verbonden partijen.