Ombuigingen |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
Toelichting |
Inzet reserve riolering |
360 |
360 |
360 |
360 |
n) |
Raming inkomst algemene uitkering Jeugd |
|
|
260 |
260 |
o) |
Verlaging dotatie reserve onderhoud wegen |
100 |
100 |
|
|
p) |
Verlaging kwaliteitsniveau openbaar groen |
|
67 |
100 |
100 |
q) |
Besparing kosten jeugdzorg |
|
100 |
200 |
200 |
r) |
Totaal ombuigingen |
460 |
627 |
920 |
920 |
|
(x €1.000) |
n. Maatregel inzet reserve riolering
Parallel aan het begrotingsproces is de nota Reserves & Voorzieningen geactualiseerd.
Hierbij is per reserve bezien of de hoogte in overeenstemming met de noodzaak is. Daarbij bleek onder andere dat het verantwoord is dat de reserve riolering ruimte biedt om € 3 miljoen aan genoemde reserve te onttrekken.
Voorgesteld wordt hiertoe te besluiten en deze vrijvallende € 3 miljoen in te zetten voor het dekken van de afschrijvingslasten van een aantal gemeentelijke gebouwen, en het huidige materieel.
o. Maatregel raming inkomst algemene uitkering jeugd
Het kabinet heeft dit voorjaar besloten om gemeenten in deze kabinetsperiode tegemoet te komen door in 2019 € 420 miljoen extra beschikbaar te stellen en in 2020 en 2021 jaarlijks € 300 miljoen. Voor de gemeente Staphorst is dit in 2021 € 260.000. Doordat vanaf 2022 en volgende geen middelen beschikbaar zijn gesteld moeten deze inkomsten volgens de regelgeving als incidenteel in de begroting worden geraamd.
Gelet op de gemeentebrede problematiek binnen het sociaal domein en de veronderstelling dat het volgende kabinet deze extra bijdrage aan de gemeenten minimaal zal continueren hebben de gezamenlijke toezichthouders besloten dat de ontvangst van het laatste jaar geëxtrapoleerd mag worden voor de jaren 2022 en 2023.
Als voorwaarde is bepaald dat deze extra middelen afzonderlijk zichtbaar in de begroting worden geraamd en dat van de gemeenten wordt verwacht dat deze die maatregelen nemen om de kosten binnen het sociaal domein te beheersen.
p. Maatregel verlaging dotatie reserve onderhoud wegen 2020 en 2021
Het kwaliteitsniveau van de wegen wordt in de meerjarenbegroting op het beheerniveau basis onderhouden. De consequenties van het terugbrengen van kwaliteitsniveau basis naar laag zal op de korte termijn een financiële besparing geven, maar deze besparing verdampt op lange termijn geheel doordat dan grotere en dus duurdere onderhoudsmaatregelen moeten worden uitgevoerd. Wel wordt voorgesteld om in 2020 en 2021 minder uit te geven aan onderhoud wegen. Dit is realistisch, omdat de wegen er goed bij liggen. Hierdoor kan tijdelijk het onderhoud op sommige wegen uitgesteld worden, zonder aan de basis van het kwaliteitsniveau afbreuk te doen.
q. Maatregel verlaging kwaliteitsniveau openbaar groen
Ter uitvoering van de Financiële Verordening wordt iedere vier jaar een groenbeheerplan aan uw raad (planning begin 2020) ter vaststelling aan geboden. De procedure hiervoor is inmiddels gestart met een raadsstartnotitie. Daarin wordt, gelet op de huidige financiële positie, voorgesteld om te kiezen voor beheerscenario 2. Dat wil zeggen dat het onderhoud van het openbaar groen in de woongebieden, op de bedrijventerreinen, rondom de sportvelden en in het buitengebied wordt verlaagd van kwaliteitsniveau Basis naar kwaliteitsniveau Laag. Dit levert vanaf 2022 een structurele besparing op van € 100.000. De aanpassing van de huidige lopende contracten kan in 2021 gedeeltelijk voor een bedrag van € 67.000 worden geëffectueerd.
r. Maatregel besparing kosten jeugdzorg
Ervaring van andere gemeenten leert dat minder financiële middelen behoeven te worden ingezet door het extra investeren in preventie en in een sterke toegang. Het doel is deze kanteling in aanpak ook in onze gemeente met voortvarendheid op te pakken.
Met als motto: voorkomen is beter dan genezen. Problemen worden voorkomen (preventie) en zo vroeg mogelijk opgemerkt en aangepakt (vroeg-signalering en vroegtijdige interventies). Daarmee wordt het beroep op de voorzieningen en op de budgetten beperkt. Dit is een samenspel tussen scholen, jongerenwerk, GGD, welzijn, maatschappelijk werk, huisartsen als ook verenigingen e.a. partijen in de samenleving. Met de focus op preventie en vroegsignalering spelen wij als gemeente hierin een initiërende en faciliterende rol teneinde een samenhangend en afgestemd geheel te realiseren. Ook een sterke toegang draagt bij aan een verlaging van met name de kosten van gespecialiseerde zorg en voorzieningen. Belangrijke steekwoorden hierbij zijn:
- monitoring van de effectiviteit van de hulpverlening,
- procesregie voeren op de vraag en de uitvoering en
- integraal werken bij de casussen.
Deze aanpak zal tot bovenstaande besparing leiden.
Inkomstenverhoging |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
Toelichting |
Verhoging leges ex EPOS |
120 |
120 |
120 |
120 |
s) |
Verhoging leges EPOS |
40 |
40 |
40 |
40 |
t) |
Verhoging OZB met 10% per jaar |
291 |
610 |
1.009 |
1.490 |
u) |
Verhoging afvalstoffenheffing |
- |
- |
335 |
335 |
v) |
Verhoging toeristenbelasting |
20 |
20 |
20 |
20 |
w) |
Verhoging forensenbelasting |
20 |
20 |
20 |
20 |
x) |
Verhoging hondenbelasting |
5 |
5 |
5 |
5 |
y) |
Totaal inkomstenverhoging |
496 |
815 |
1.549 |
2.030 |
|
(x €1.000) |
s. Verhoging leges ex EPOS
Kenmerken van leges zijn dat de inwoner voor een aanwijsbaar product betaalt en het incidenteel karakter heeft zoals bijvoorbeeld reisdocumenten en vergunningen.
Om die reden wordt voorgesteld om voor deze producten een kostendekkend tarief te gaan hanteren. Het gemiddelde kostendekkendheidpercentage is 85%. Aanpassing tot 100% geeft een structurele verhoging van de inkomsten met: € 140.000.
t. Verhoging leges EPOS
Gelet op het gegeven dat voorgesteld wordt om nagenoeg alle heffingen en belastingen te verhogen wordt voorgesteld de tarieven EPOS eveneens met 15% te verhogen.
u. Verhoging OZB met 10% per jaar
Een verhoging van de ozb tarieven voor de jaren 2020 tot en met 2023 met 10% per jaar (exclusief indexatie en areaaluitbreiding) resulteert in een extra opbrengst van:
-2020: € 291.000
-2021: € 609.000
-2022: € 1.009.000
-2023: € 1.490.000
De tarieven zijn de afgelopen 6 jaar niet verhoogd en we worden nu gedwongen de OZB te verhogen om de begroting sluitend te krijgen. Deze maatregel wordt door veel gemeenten in het land doorgevoerd. Hiermee wordt tevens de beschikbare belastingcapaciteit van gemeente Staphorst deels benut.
v. Verhoging afvalstoffenheffing
Zowel de riool- als de afvalstoffenheffing dienen kostendekkend te zijn. De huidige heffingshoogte van de afvalstoffenheffing is dit niet. Het verschil wordt aangevuld uit de reserve afvalstoffenheffing die het karakter van een egalisatiereserve heeft. Afgerond gaat het om jaarlijks ruim € 300.000. Deze reserve is na het jaar 2021 uitgeput. Vanaf 2022 moet dit verschil door de afvalstoffenheffing worden gecompenseerd. Het gaat dan om een aanvullende verhoging van afgerond € 60 per aansluiting. Daarnaast zijn er op het gebied van afval nog meer ontwikkelingen: tegenvallende opbrengsten PMD-afval en verhoging verbrandingsbelasting per medio 2022. Het komende jaar zullen wij u hierover in de vorm van een beleidsnotitie nader informeren.
w en x. Verhoging toeristen- en forensenbelasting
In de zomernota en oplegnotitie is voorgesteld om de opbrengst van de toeristenbelasting met € 40.000 te verhogen. De motivatie hierbij was dat op het gebied van recreatie en toerisme onze gemeente fors wenste te investeren.
Door de inbreng van uw raad stellen wij voor de voorgestelde verhoging met (afgerond) 50% terug te brengen tot € 20.000 en dit verschil tot uitdrukking te brengen door verhoging van de forensenbelasting.
y. Verhoging hondenbelasting
De hondenbelasting wordt met 10% verhoogd in lijn met de verhoging van de andere gemeentelijke heffingen.