Uitgaven
0,45%€ 175.443
Inkomsten
0,65%€ 244.960
Saldo
€ -69.517
Programma 3 - Economie en ondernemen
Uitgaven
0,45%€ 175.443
Inkomsten
0,65%€ 244.960
Saldo
€ -69.517
De gemeente Staphorst is een gemeente met ondernemers en ondernemingen waar wij trots op zijn. De ondernemende cultuur en de daaruit voortvloeiende maakindustrie horen onmiskenbaar bij de identiteit van de gemeente Staphorst. Het belang voor de plaatselijke werkgelegenheid is groot. Daarom willen wij een aantrekkelijke vestigingsplaats blijven voor ondernemers. De gemeente Staphorst zal zo min mogelijk drempels opwerpen voor de doorontwikkeling van het bedrijfsleven. Ook is er aandacht voor innovatieve ondernemers en het verlagen van de regeldruk. Staphorst wil ondernemers goed faciliteren door goed bereikbare en veilige bedrijventerreinen. Ook is er ruimte voor de verscheidenheid en de fase waarin ondernemers verkeren. Zo ook voor starters en bedrijven die groei doormaken.
Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. | Taakveld | Portefeuillehouder |
3.1 | Economische ontwikkeling | ing. L. Mulder |
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | ing. L. Mulder |
3.3 | Bedrijvenloket | ing. L. Mulder |
3.4 | Economische promotie | ing. L. Mulder |
Beleidskader
Beleid | Verordeningen |
Bedrijventerreinenvisie gemeente Staphorst | Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade |
Beleidsnota reclameborden | Algemene verordening ondergrondse infrastructuur gemeente Staphorst |
Beleidsnotitie hergebruik monumentale schuren | Verordening op de heffing en invordering van de forensenbelasting 2019 |
Beleidsnotitie open plekken Staphorst, 5e wijziging | Verordening op de heffing en invordering van marktgelden 2019 |
Beleidsnotitie toepassing uitvoeringskader rood voor rood Staphorst | Verordening op de markt te IJhorst |
Beleidsnotitie vent- en standplaatsvergunningen | Verordening op de warenmarkt voor de gemeente Staphorst 2006 |
Detailhandelsvisie gemeente Staphorst | Verordening op de heffing en invordering van de toeristenbelasting 2019 |
Horecanotitie gemeente Staphorst | Verordening winkeltijden gemeente Staphorst 2014 |
Industrielawaaibeleid De Streek | |
Notitie nadere regels winkeluitstallingen en terrassen 2015 | |
Toepassing uitvoeringskader hergebruik Vrijkomende Agrarische Bebouwing (VAB) | |
Beleidslijn toepassing wet BIBOB | |
Handboek kabels en leidingen (AVOI) gemeente Staphorst |
Ambities en activiteiten
Bedrijventerreinen
Wij gaan verder met de al in gang gezette ontwikkeling van bedrijventerreinen. We zorgen daarbij voor een juiste verhouding tussen de beschikbare oppervlakte, werkgelegenheid en de belasting van de infrastructuur. Van belang is tijdig aan te sluiten bij de behoefte.
Startende ondernemers
Wij gaan in kaart brengen welke behoeften aan ruimte en ondersteuning er bij startende ondernemers bestaat en op welke wijze de gemeente de behoefte aan kennisdeling kan ondersteunen.
Winkelhart
Wij willen het winkelhart versterken samen met omwonenden en de ondernemers die er al een begin mee hebben gemaakt. Wij gaan onderzoeken welke wensen er bij omwonenden, ondernemers en bezoekers bestaan ten aanzien van het winkelcentrum. Dat onderzoek richt zich op zowel de verscheidenheid, de inrichting van het winkelcentrum, de functie van ‘ontmoeten’, veiligheid, de bereikbaarheid en het parkeren. Wij komen met een plan dat leidt tot een meer dynamisch, divers winkelgebied, met oog voor de functie van ontmoeten.
Verkeersveiligheid winkelcentrum
In het al eerder genoemde fietsplan hebben we aandacht voor de bevordering van de verkeersveiligheid in het winkelcentrum.
Nieuwe bestemmingen
Wij bieden ondernemers die geconfronteerd worden met het vrijvallen van agrarische gebouwen in principe ruimte om te komen tot nieuwe bestemmingen. Wij bewaken hierbij wel de belangen van bestaande agrarische bedrijven en de omgeving. Wij bieden daarbij onze landbouwbedrijven in het buitengebied ruimte voor (ondergeschikte) nevenactiviteiten zoals de verkoop van streekproducten of plattelandstoerisme.
Indicatoren
Wat mag economie en ondernemen ons kosten?
Exploitatie | Realisatie 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Meerjarenraming 2021 | Meerjarenraming 2022 | Meerjarenraming 2023 | |
Lasten | 201.901 | 253.840 | 175.443 | 178.074 | 180.746 | 183.457 | |
Baten | -221.169 | -206.420 | -244.960 | -247.134 | -249.342 | -251.582 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -19.269 | 47.420 | -69.517 | -69.060 | -68.596 | -68.124 | |
Stortingen | 225.056 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | -8.024 | -85.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | 217.032 | -85.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | 197.763 | -37.580 | -69.517 | -69.060 | -68.596 | -68.124 |
Afwijkingen t.o.v. 2019 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving | Voordeel | Nadeel |
Het overschot van dit taakveld is toegenomen met € 32 van € 37 naar € 69. De belangrijkste oorzaken zijn: | ||
Hogere baten: Verhoging van de forensenbelasting en de toeristenbelasting |
€ 40 |
Betrokkenheid verbonden partijen
Niet van toepassing.