(x € 1.000) | Begroting 2018 voor wijziging | Begroting 2018 na wijziging | Realisatie 2018 | Incidenteel |
Baten | 23.899 - | 23.899 - | 24.225- | 0 |
Lasten | 2.842 | 2.616 | 2.422 | 43 |
Saldo | 21.057 - | 21.284 - | 21.803 - | 43 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 21.057 - | 21.284 - | 21.803 - | 43 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 81 - | 51 |
144 | 0 |
Resultaat na bestemming | 21.138 - | 21.233 - | 21.659 - | 43 |
Te verklaren verschil: € 426.000 voordeel
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Raad | lagere loonkosten taakveld bestuur | 33 | |
hogere vergoeding raadsleden kleine gemeenten | 46 | ||
B&W | hogere vergoeding B.&W. | 17 | |
hogere kosten rekenkamer (deels 2017) | 20 | ||
wachtgelden en pensioenen hoger | 32 | ||
verhuiskostenvergoeding | 10 | ||
bestuurs/onderzoek en overige kosten lager | 40 | ||
lagere toevoeging pensioen voorziening wethouder | 63 | ||
Raadsgriffie | lagere pers.- en studiekostenvergoeding | 11 | |
Gemeentelijke samenwerking | hogere kosten en hogere baten gemeentelijke samenwerking | 18 | |
loonkostenvergoeding WEZO Zwolle | 64 | ||
Burgerzaken | per saldo lagere loonkosten burgerzaken | 28 | |
doorberekenen automatisering en cursuskosten overhead | 82 | ||
Treasury | geen renteontvangst kort geld | 100 | |
hoger dividend nutsbedrijven | 23 | ||
rente hypothecaire lening industrie terrein De Esch 3 | 29 | ||
hoger dividend BNG | 16 | ||
verkoop BNG Government Bond Fonds.i.v.m. verwachte koersdaling 2/7 i.pv 1/7 |
63 | ||
OZB | lagere kosten belastingen OZB | 72 | |
doorberekenen automatisering en cursuskosten overhead | 20 | ||
lager kosten Wet WOZ Zwartewaterland | 33 | ||
vergoeding uitvoering Wet WOZ Zwartewaterland lager | 17 | ||
hogere opbrengsten OZB | 46 | ||
Belastingen overig |
hogere loonkosten taakveld belasting overig | 28 | |
Algemene uitkering |
hogere algemene uitkering 2016, 2017 en 2018 | 76 | |
Overige |
restant geraamd op onvoorzien (in exploitatiesaldo) | 63 | |
idem gereserveerde personeelslasten |
170 | ||
overige verschillen programma 0 | 14 | ||
404 | 830 |
Voordeel: € 426
Reserve (x € 1.000) |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Aflossing lening N.V. Vitens | 0 | 81 | 0 | 81 | 0 |
Niet gebruikte gereserveerde middelen onvoorzien |
132 | 0 | 132 | 0 | 0 |
Hogere algemene uitkering sociaal domein |
0 | 0 | 93 | 0 | 0 |
Totaal |
132 | 81 | 225 | 81 | 0 |
Per saldo |
51 |
144 |
Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Nota burgerkracht | 6 | t.l.v. reserve | 20 | ||
Optimalisering dienstverlening | 2 | t.g.v. reserve |
20 | ||
Terug ontvangst VPB 2016 | 11 - | ||||
Rekenkameronderzoek kosten 2017 | 6 | ||||
ProDemos stemwijzer | 10 | ||||
Verhuiskostenvergoeding burgemeester | 10 | ||||
Koersverlies BNG Fin.Bonds.Fund | 20 | ||||
Totaal incidentele lasten | 43 | 0 | 0 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Algemene uitkering 2016 + 2017 |
29 | ||||
Verkoop winst BNG Bond Fonds |
123 | ||||
Totaal incidentele baten | 152 | 0 | 0 |
(x € 1.000) | Begroting 2018 voor wijziging | Begroting 2018 na wijziging | Realisatie 2018 | Incidenteel |
Baten | 59 - | 59 - | 77 - | 0 |
Lasten | 1.249 | 1.264 | 1.255 | 0 |
Saldo | 1.191 | 1.206 | 1.179 | 0 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 1.191 | 1.206 | 1.179 | 0 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 6 | 9 - | 6 | 0 |
Resultaat na bestemming | 1.197 | 1.197 | 1.185 | 0 |
Te verklaren verschil: € 12.000 voordeel
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Crisisbeheer/Brandweer | Lagere loonkosten taakveld crisisbeheer/brandweer | 11 | |
Lagere kosten rampenbestrijding | 8 | ||
Openbare Orde en Veiligheid | Lagere loonkosten taakveld openbare orde en veiligheid | 15 | |
Lagere kosten APV en DHW | 6 | ||
Hogere kosten integrale veiligheid |
17 | ||
Provinciale vergoeding Talen Recycling |
13 | ||
Hogere overige vergoedingen |
5 | ||
Overige verschillen programma 1 | 1 | ||
32 | 44 |
Voordeel: € 12
Reserve (x € 1.000) |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Reservering groot onderhoud gemeentelijke gebouwen |
6 | 6 | |||
LvI regionale veiligheidsdag te Staphorst |
15 | ||||
Totaal | 6 | 15 | 6 | ||
Per saldo |
9 - |
6 |
Incidentele lasten |
Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Regionale veiligheidsdag |
15 | 15 | t.l.v. reserve | 2 | |
Totaal incidentele lasten | 0 | 15 | 15 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Regionale veiligheidsdag |
15 | 15 | t.l.v. reserve | 2 | |
Totaal incidentele baten | 0 | 15 | 15 |
( x €1.000) | Begroting 2018 voor wijziging | Begroting 2018 na wijziging | Realisatie 2018 | Incidenteel |
Baten | 63 - | 63 - | 105 - | 9 |
Lasten | 2.804 | 2.966 | 2.255 | 12 |
Saldo | 2.741 | 2.903 | 2.150 | 20 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 2.741 | 2.903 | 2.150 | 20 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 685 - | 818 - | 106 - | 0 |
Resultaat na bestemming | 2.056 | 2.084 | 2.044 | 20 |
Te verklaren verschil: € 41.000 voordeel
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Wegen | Lagere onderhoudskosten asfaltwegen | 14 | |
Idem elementenverhardingen | 42 | ||
Lagere kosten onkruidbestrijdingsmiddelen | 11 | ||
Idem kunstwerken | 11 | ||
uitgaven kredieten voorgaande jaren niet t.l.v. reserves |
20 |
||
Hogere onderhoudskosten bermen, greppels, sloten | 12 | ||
Lagere kosten derden bestrijding gladheid | 11 | ||
Lagere kapitaallasten gladheidsbestrijding | 30 | ||
Lagere kosten elektra door LED/armaturen | 15 | ||
Hogere kosten lichtmasten | 50 | ||
Hogere kosten verkeersborden inhuur Reestmond | 12 | ||
94 | 134 |
Voordeel: € 40
Reserve (x € 1.000) |
Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Reservering uitvoering wegenbeheersplan |
wegenbeheer |
660 | 660 | |||
Uitvoering wegennota 2016 - 2020 |
wegenbeheer |
965 | 799 | |||
Boslaan |
inv. maatsch. nut | 10 | ||||
Lichtmasten |
inv. maatsch. nut | 4 - | ||||
Afschrijving diverse wegen |
inv. maatsch. nut | 387 | 18 - | |||
Renovatie zandwegen | inv. maatsch. nut | 10 | ||||
Afschrijving openbare verlichting | inv. maatsch. nut | 2 | ||||
Aanschaf sneeuwploeg | zonder bestemming |
10 | ||||
Aanschaf winterlogsysteem | reserve grondexpl. |
20 | ||||
Afschrijving Boslaan herinrichting | inv. maatsch. nut | 21 | ||||
Afschrijving fietspad Reggersweg | inv. maatsch. nut | 7 | ||||
Afschrijving Korte Kerkweg/Goudenregenstraat | inv. maatsch. nut | 25 | ||||
Afschrijving Ebbinge Wubbenlaan | inv. maatsch. nut | 7 | ||||
Afschrijving fietspad Gorterlaan | inv. maatsch. nut | 28 | ||||
Bijdrage carpoolplaatsen |
8 - | |||||
Bijdrage Hooidijk/Schagen zandafvoer Hooidijk | 7 | |||||
Totaal | 660 | 1.487 | 667 | 773 | 0 | |
Per saldo | 827 - | 106 - |
Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Aanschaf gladheid meldsysteem | 11 | begr. t.l.v. reserve | 20 | ||
Verkeersplan | 1 | begr. t.l.v. reserve | 20 | ||
Onderzoek afslag A28 | 7 | begr. t.l.v. reserve | 20 | ||
Carpoolplaats de Lichtmis | 9 - | begr. t.l.v. reserve | 20 | ||
Sneeuwploeg nr. 2 t.b.v. tractor |
10 | begr. t.l.v. reserve |
2 |
||
Renovatie diverse zandwegen |
10 | begr. t.l.v. reserve |
2 |
||
Winterlog systeem |
20 | begr. t.l.v. reserve |
2 |
||
Totaal incidentele lasten | 12 | 40 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Carpoolplaats De Lichtmis | 9 - |
begr. t.l.v. reserve | 2 | ||
Sneeuwploeg nr. 2 t.b.v. tractor |
10 |
begr. t.l.v. reserve |
2 |
||
Renovatie diverse zandwegen |
10 |
begr. t.l.v. reserve |
2 |
||
Winterlog systeem |
20 |
begr. t.l.v. reserve |
2 |
||
Totaal incidentele baten | 9 - |
40 |
(x € 1.000) | Begroting 2018 voor wijziging | Begroting 2018 na wijziging | Realisatie 2018 | Incidenteel |
Baten | 209 - | 209 - | 221 - | 2 - |
Lasten | 150 | 271 | 203 | 72 |
Saldo | 59 - | 62 | 19 - | 70 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 59 - | 62 | 19 - | 70 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 0 | 95 - | 8 - | 0 |
Resultaat na bestemming | 59 - | 33 - | 27 - | 70 |
Te verklaren verschil: € 7.000 nadeel
Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Lagere loonkosten totaal programma | 6 | |
Niet geraamde netto lasten regiodag | 26 | |
Niet geraamde vergoeding gemeente Meppel onderzoek haven |
9 | |
Geen afschrijving taakveld economische ontwikkeling | 5 | |
Lagere kosten weekmarkt en hogere opbrengst | 6 | |
Hogere opbrengsten standplaatsvergoedingen | 8 | |
Hogere toeristenbelasting en lagere forensenbelasting | 3 | |
35 | 28 |
nadeel: € 7
Reserve (x € 1.000) |
Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Herziening detailhandelsvisie |
zonder bestemming |
20 | ||||
Leader III - lokale projectbijdragen |
zonder bestemming |
75 |
8 | |||
Totaal | 95 | 8 | ||||
Per saldo | 95 - |
8 - |
Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Netto kosten Regio Zwolle Dag | 25 | t.l.v. reserve | |||
Gemeente Meppel, onderzoek haven | 9 | t.l.v. reserve |
|||
Maandmarkt IJhorst, intrekken facturen 2017 | 5 | t.l.v. reserve | |||
Regio Zwolle Dag | 25 | t.l.v. reserve | |||
Herziening detailhandelsvisie | 20 | t.l.v. reserve | 2 | ||
Leader III lokale projecten | 8 | 75 | t.l.v. reserve | 2 | |
Totaal incidentele lasten | 74 | 95 | 0 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Herziening detailhandelsvisie | 20 | t.l.v. reserve | 2 | ||
Intrekken factuur jaarmarkt 2017 | 6 - | ||||
Leader III lokale projecten | 8 |
75 | t.l.v. reserve | 2 | |
Totaal incidentele baten | 2 | 95 | 0 |
( x € 1.000) | Begroting 2017 voor wijziging | Begroting 2017 na wijziging | Realisatie 2017 | Incidenteel |
Baten | 260 - | 260 - | 338 - | 36 - |
Lasten | 1.563 | 1.618 | 1.661 | 65 |
Saldo | 1.303 | 1.358 | 1.323 | 29 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 1.303 | 1.358 | 1.323 | 29 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 463 - | 518 - | 469 - | 0 |
Resultaat na bestemming | 840 | 840 | 854 | 29 |
Te verklaren verschil: € 14.000 nadeel
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Onderwijsbeleid+leerlingzaken | Hogere loonkosten taakveld onderwijsbeleid | 16 | |
Geen waterschapslasten scholen in rekening gebracht | 4 | ||
krediet van 2014 m.b.t. groot onderhoud en renovatie schoolplein CNS/OBS niet t.l.v. reserve |
30 |
||
Hogere kosten vervoer gym onderwijs | 7 | ||
Lagere netto kosten leerlingenvervoer | 16 | ||
Hogere rijksbijdrage OAB | 83 | ||
Hogere kosten OAB en peuterspeelzaalwerk | 56 | ||
Overige verschillen programma 4 | |||
113 | 99 |
Nadeel: € 14
Reserve | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Afschrijving schoolgebouwen | reserve afschr.gebouwen |
481 | 481 | |||
Bestuursopdracht uitv.org.prim.onderw. |
zonder bestemming | 55 | 6 | |||
Onderhoudsprogramma gem.gebouw. | onderh.gem.gebouwen | 18 | 18 | |||
18 | 536 | 18 | 487 | |||
Per saldo | 518 - | 469 - |
Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Schoolplein CNS/OBS |
59 | t.l.v. reserve | 18 | ||
Bestuursopdracht uitvoering organisatie primair onderwijs |
6 | 55 | t.l.v. reserve |
||
Totaal incidentele lasten | 65 | 55 | 0 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Schoolplein CNS/OBS |
28 | ||||
Bestuursopdracht uitvoering organisatie primair onderwijs |
6 | t.l.v. reserve | 18 | ||
Gemeente Zwolle leerplichtwet 2016 + 2017 |
2 | ||||
Totaal incidentele baten | 36 | 0 | 0 |
( x € 1.000) | Begroting 2018 voor wijziging | Begroting 2018 na wijziging | Realisatie 2018 | Incidenteel |
Baten | 160 - | 160 - | 184 - | 124 - |
Lasten | 3.067 | 3.428 | 3.046 | 360 |
Saldo | 2.906 | 3.268 | 2.862 | 236 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 2.906 | 3.268 | 2.862 | 236 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 302 - | 640 - | 187 - | 0 |
Resultaat na bestemming | 2.605 | 2.628 | 2.675 | 236 |
Te verklaren verschil: € 46.000 nadeel
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Sport | Lagere loonkosten taakveld sportbeleid | 35 | |
Lagere kosten sportstimulering | 8 | ||
Sportaccommodaties | Lagere loonkosten taakveld sportaccommodaties | 21 | |
Hogere huur sportaccommodaties | 4 | ||
Gymlokalen | Lagere onderhoud- en schoonmaakkosten | 10 | |
Sporthal | Lagere personeelslasten sporthal | 11 | |
Lagere energiekosten gymlokalen en sporthal | 8 | ||
Kwijtschelding rente en aflossing lening zwembad | 90 | ||
Cultuur | Lagere loonkosten taakveld cultuurpresentatie | 24 | |
Lagere loonkosten taakveld cultureel erfgoed | 9 | ||
Onderhoudskosten oorlogsmonument niet geraamd | 10 | ||
Openbaar groen | Hogere loonkosten taakveld openbaar groen en recreatie | 21 | |
uitgaven kredieten voorgaande jaren met name openbaar groen niet t.l.v. reserves |
133 | ||
Lagere kosten waterhuishouding | 22 | ||
Lager regulier onderhoud plantsoenen | 37 | ||
Bomen binnen bebouwde kom - huur hoogwerker | 15 | ||
Recreatie | recreatie en toerisme - lagere kosten | 15 | |
Overige verschillen taakveld 5 | |||
Activiteitenzone Rouveen | 23 | ||
Overige verschillen programma 5 |
2 | ||
271 | 227 |
nadeel: € 46
Reserve | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Onderhoud gemeentelijke gebouwen | onderh.gem.gebouwen | 50 | 220 | 50 | 54 | |
Breedtesport | met bestemming | 12 | 12 | |||
Afschrijving gymzaal Staphorst | afschr.gebouwen | 50 | 50 | |||
Afschrijving sportacc. VV Staphorst | afschr.gebouwen | 60 | 60 | |||
Groenstroken | zonder bestemming | 10 | 10 | |||
LvI - Klok van Wou |
zonder bestemming | 25 | 10 | |||
LvI - Kappen 420 bomen |
zonder bestemming | 28 | 28 | |||
LvI - Herplant 600 bomen |
zonder bestemming | 90 | ||||
LvI - Flora- en faunawet |
zonder bestemming | 40 | ||||
LvI - Snoeien en rooien van bomen |
zonder bestemming | 50 | 5 | |||
LvI - Afschrijving speelplaatsen |
maatschappelijk nut |
5 | 5 | |||
LvI - Recreatie en toerisme |
zonder bestemming | 50 | 3 | |||
LvI - Groenstroken Staphorst Zuid 1 |
grondexploitatie |
50 | 50 | |||
Totalen | 50 | 690 | 50 | 237 | 0 | |
Per sado | 640 - | 187 - |
Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Groot onderhoud sp.v.Sth.hoofdveld | 4 | t.l.v. reserve | |||
St. Zwembad kwijtschelding afl. 2017 | 84 | ||||
St. Zwembad kwijtschelding rente 2017 | 5 | ||||
Klok van Wou | 10 | 25 | 25 | t.l.v. reserve | 2 |
Restauratie oorlogsmonument | 10 | 70 | |||
Groenbeleidsplan | 2 | t.l.v. reserve | 20 | ||
Bossages noordelijk deel gemeente | 7 | t.l.v. reserve | 20 | ||
Herinrichting groenvoorziening Staphorst Zuid 1 | 56 | t.l.v. reserve | 2/20 | ||
Renovatie groenstroken en boombeheer | 52 | t.l.v. reserve | 20 | ||
Groenbeheerbestekken | 19 | t.l.v. reserve | 20 | ||
Particulier bomenbeleid | 3 | t.l.v. reserve | 20 | ||
Pilot langjarig landschapsbeheer | 29 | prov.subs. |
|||
Pilot langjarig landschapsbeheer tgv vlott.activa | 43 | prov.subs. | |||
Kappen 420 essen i.v.m. ziekte | 28 | 28 | 28 | t.l.v. reserve | 2 |
Herplant 600 bomen | 90 | 90 | t.l.v. reserve | 2 | |
Fauna- en florawet | 40 | 40 | t.l.v. reserve | 2 | |
Snoeien en rooien bomen | 5 | 50 | 50 | t.l.v. reserve | 2 |
Programma recreatie en toerisme | 3 | 50 | 50 | t.l.v. reserve | 2 |
Totaal incidentele lasten | 360 | 283 | 353 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Provincie Overijssel Afrekenen CultadBasis | 3 | ||||
Klok van Wou | 10 | 25 | 25 | begr. t.l.v. reserve | 2 |
Herinrichting groenvoorziening Staphorst Zuid 1 | 50 | begr. t.l.v. reserve | 2/20 | ||
Groenbeheerbestekken | 4 | begr. t.l.v. reserve | 20 | ||
Pilot langjarig landschapsbeheer prov. subsidie | 72 | prov. subsidie |
|||
Kappen 420 bomen | 28 | 28 | begr. t.l.v. reserve | 2 | |
Herplant 600 bomen | 90 | begr. t.l.v. reserve | 2 | ||
Fauna- en florawet | 40 | begr. t.l.v. reserve | 2 | ||
Snoeien en rooien van bomen | 5 | 50 | 50 | begr. t.l.v. reserve | 2 |
Programma recreatie en toerisme | 3 | 50 | 50 | begr. t.l.v. reserve | 2 |
Totaal incidentele baten |
124 | 333 | 125 |
(x € 1.000) | Begroting 2017 voor wijziging | Begroting 2017 na wijziging | Realisatie 2017 | Incidenteel |
Baten | 2.414 - | 2.414 - | 2.489 | 224 - |
Lasten | 10.659 | 11.219 | 11.400 | 224 |
Saldo | 8.245 | 8.805 | 8.911 | 0 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 8.245 | 8.805 | 8.911 | 0 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 186 - | 736 - | 1.115 - | 0 |
Resultaat na bestemming | 8.059 | 8.069 | 7.795 | 0 |
Te verklaren verschil: € 274.000 voordeel
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Samenkracht en burgerparticipatie | Lagere loonkosten taakveld samenkracht en burgerparticipatie | 33 | |
Lagere kosten collectieve vervoersvoorziening | 46 | ||
Hogere kosten ondersteuning mantelzorg |
24 | ||
Lagere personeelskosten dienstencentrum |
8 | ||
Lagere energiekosten dienstencentrum |
7 | ||
Lagere huur aan de bibliotheek voor jongerenwerk |
6 | ||
Lagere inkomsten dienstencentrum |
12 |
||
Lagere kosten maatschappelijke dienstverlening | 17 | ||
Inkomensregelingen | Lagere loonkosten taakveld inkomensregeling | 38 | |
Lager gemeentelijk aandeel inkomensvoorziening Wet BUIG | 148 | ||
Doorberekende automatiserings- en cursuskosten overhead |
24 | ||
Hogere kosten bijzondere controle | 10 | ||
Hoger nadeel BBZ (bijst.verl.zelfst.) | 17 | ||
Lager nadeel bijzondere bijstand |
37 | ||
Totaal | 77 | 350 |
Voordeel € 274
WMO Eigen bijdrage CAK:
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dat betekent dat door de gemeente geen zekerheid omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen kan worden verkregen.
Reserve | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Onderhoudsprogramma gem.gebouwen dienstencentrum | onderh.gem.gebouwen | 4 | 190 | 4 | 88 | |
Doorontwikkeling sociaal domein |
sociaal domein | 100 | 45 | |||
Extra inzet sociaal domein |
sociaal domein | 400 | 148 | |||
Ontwikkeling WMO |
sociaal domein | 50 | 31 | |||
Tekort sociaal domein |
sociaal domein | 942 | ||||
Beschermd wonen |
sociaal domein | 135 | ||||
4 | 740 | 139 | 1.254 | |||
736 - |
1.115 - |
Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Doorontwikkelen sociaal domein | 45 | 100 | 100 | t.l.v. reserve 3D's |
2 |
Sociaal domein extra inzet | 148 | 400 | 400 | t.l.v. reserve 3D's | 2 |
Ontwikkelingen voorzieningen Wmo | 31 | 50 | 50 | t.l.v. reserve 3D's | 2 |
Totaal incidentele lasten | 223 | 550 | 550 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Doorontwikkelen sociaal domein |
45 | 100 | 100 | t.l.v. reserve 3D's | 2 |
Sociaal domein extra inzet |
148 | 400 | 400 | t.l.v. reserve 3D's | 2 |
Ontwikkelingen voorzieningen Wmo |
31 | 50 | 50 | t.l.v. reserve 3D's | 2 |
Totaal incidentele baten | 223 | 550 | 550 |
Begroting 2018 voor wijziging | Begroting 2018 na wijziging | Realisatie 2018 | Incidenteel | |
Baten | 3.140 - | 3.140 - | 3.511 - | 51 - |
Lasten | 4.475 | 4.795 | 4.450 | 95 |
Saldo | 1.335 | 1.655 | 939 | 44 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 1.335 | 1.655 | 939 | 44 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 271 - | 591 - | 20 |
0 |
Resultaat na bestemming | 1.064 | 1.064 | 959 | 44 |
Te verklaren verschil: € 105.000 voordeel
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Volksgezondheid | Lagere loonkosten taakveld volksgezondheid |
85 | |
Lagere kosten uitvoering programma alcohol &drugs | 11 | ||
Milieu | Lagere loonkosten taakveld milieubeheer |
46 | |
Niet geraamde loonkosten vergoeding milieu | 51 | ||
Hogere kosten OD IJsselland |
28 | ||
Doorber.autom.en cursuskst.overhead | 52 | ||
Hogere kosten toezicht en handhaving milieu | 72 | ||
Lagere kosten specialisme milieu | 42 | ||
Begraafplaatsen | Hogere loonkosten taakveld begraafplaatsen | 33 | |
Hogere opbrengst begraafrechten | 64 | ||
Overige verschillen programma 7 | 9 | ||
194 | 299 |
voordeel: € 105
Reserve | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Onderhoudsprogramma gem.gebouwen begraafpl. | onderh.gem.gebouwen | 5 | ||||
VD/ND saldo riolering | riolering | 80 | 132 | |||
VD/ND saldo afvalstoffenheffing | afvalstoffenheffing | 196 | 52 | |||
Uitvoering programma duurzaamheid (projectkosten) |
zonder bestemming |
220 | 22 | |||
Windenergie |
zonder bestemming | 50 | 35 | |||
Verbod asbestdaken |
zonder bestemming | 39 | 3 | |||
0 | 591 | 132 | 112 | |||
591 - |
20 |
Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Provincie Overijssel | 28 | begr. t.l.v. reserve |
|||
Trigion, beveiligsterrein | 44 | begr. t.l.v. reserve | |||
Algemeen Wabo lagere kosten 2017 | 12 - |
begr. t.l.v. reserve | |||
Groot onderhoud begraafpl. Scholenland | 1 |
begr. t.l.v. reserve | 20 | ||
Inrichting begraafpl. nieuw gedeelte Staphorst | 4 |
begr. t.l.v. reserve | 20 | ||
Begraafplaats Staphorst onderhoud 2e fase | 5 |
begr. t.l.v. reserve | 20 | ||
Uitvoering programma duurzaamheid | 22 |
220 |
220 | begr. t.l.v. reserve | 2 |
Verbod asbestdaken | 3 |
39 |
begr. t.l.v. reserve | 15 | |
Totaal incidentele lasten | 95 | 259 | 220 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Gem. Deventer Loonkostenvergoeding dec. 2017 |
4 | ||||
Gem. Wijhe/Olst RUD 2017 |
4 |
||||
Lagere kostenvergoeding 2017 dan geraamd |
16 |
||||
Schadeverg. milieu |
2 |
||||
Uitvoering programma duurzaamheid |
22 |
220 | 220 | begr. t.l.v. reserve |
2 |
Verbod asbestdaken |
3 |
39 | begr. t.l.v. reserve |
15 |
|
Totaal incidentele baten | 51 | 259 | 220 |
(x € 1.000) | Begroting 2018 voor wijziging | Begroting 2018 na wijziging | Realisatie 2018 | Incidenteel |
Baten | 3.385 - | 3.385 - | 2.603 - | 993 - |
Lasten | 3.872 | 4.457 | 2.826 | 1.139 |
Saldo | 487 | 1.072 | 223 | 146 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 487 | 1.072 | 223 | 146 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 31 - | 616 - | 959 | 0 |
Resultaat na bestemming | 456 | 456 | 1.182 | 146 |
Te verklaren verschil: € 726.000 nadeel
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Ruimtelijke Ordening | Hogere loonkosten taakveld R.O. | 66 | |
Hogere kosten planschade bestemm.plannen | 18 | ||
Grondexploitatie | Hogere loonkosten taakveld grondexploitatie | 39 | |
Hogere loonkosten taakveld wonen en bouwen |
236 | ||
Bouwen/wonen | Uitgaven kredieten voorgaande jaren niet t.l.v. reserves | 133 | |
Geen overige kosten omgevingsvergunning afwijken bouwplan | 40 | ||
Koppeling IJVI en Decos Join (geen krediet beschikbaar gesteld0 | 43 | ||
Minder betaalde kosten Welstand | 20 | ||
Bouwcontrole/handhaving-lagere kosten derden | 24 | ||
BAG en BGT - hogere kosten | 9 | ||
Lagere leges omgevingsvergunning afwijken bouwplan | 28 | ||
Lagere leges omgevingsvergunning bouwen | 200 | ||
Lagere ontvangsten leges welstand | 24 | ||
Overige verschillen taakveld 8 | 14 | ||
810 | 84 |
Nadeel: € 726
Reserve | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Onderhoud gemeentelijke gebouwen | onderh.gem.gebouwen | 15 | 1 | 15 | 15 | |
Herziening bestemmingsplannen | volkshuisvesting | 15 | ||||
Verschuldigde vpb grondexploitatie | grondexploitatie | 30 | 11 | 29 | ||
Nieuwe omgevingswet (implementatie) | zonder bestemming | 200 | ||||
Geovisie landelijke voorziening | zonder bestemming | 145 | 17 | |||
Inrichting leefomgeving De Slagen 1e fase | grondexploitatie | 240 | ||||
Winstneming industriegrond De Esch 3 | grondexploitatie | 250 | ||||
Winstneming woningbouw Rouveen West 4 | grondexploitatie | 100 | ||||
Winstneming Bullingerslag | grondexploitatie | 600 | ||||
Verkopen groenstroken | grondexploitatie | 40 | ||||
Bijdrage exploitatiebijdrage de Slagen | diversen | 3 | ||||
15 | 630 | 1.020 | 61 | |||
per saldo | 616 - |
959 |
Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Gebiedsontwikkeling Muldersweg | 13 | begr. t.l.v. reserve | 20 | ||
Inrichten leefomgeving De Slagen 1e fase |
240 |
begr. t.l.v. reserve | 19 | ||
EPOS | 94 | begr. t.l.v. reserve | 20 | ||
Omgevingsvisie Staphorst | 13 | begr. t.l.v. reserve | 20 | ||
Nieuwe omgevingswet |
200 | begr. t.l.v. reserve | 2 | ||
Opbrengst verkoop groenstroken | 40 | begr. t.l.v. reserve | |||
Leefbaarheid de Slagen | 10 | begr. t.l.v. reserve | 20 | ||
GeoVisie LV voor BAG, WOZ + BGT |
17 | 145 | begr. t.l.v. reserve | 9 | |
res. winstneming Rouveen West 4 | 100 | t.g.v. reserve grondexploitatie | 17 | ||
res. winstneming De Esch 3 | 250 | t.g.v. reserve grondexploitatie | 17 | ||
res. winstneming Bullingerslag | 600 | t.g.v. reserve grondexploitatie | 17 | ||
res. expl.bijdr. De Slagen |
3 | t.g.v. reserve grondexploitatie | 17 | ||
Totaal incidentele lasten | 1.139 | 585 | 0 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Inrichting leefomgeving de Slagen 1e fase |
240 | begr. t.l.v. reserve | 19 | ||
Nieuwe omgevingswet |
200 | 200 | begr. t.l.v. reserve | 2 | |
Opbrengst verkoop groenstroken |
40 | t.g.v. reserve | |||
GeoVisie LV voor BAG, WOZ + BGT | 145 | begr. t.l.v. reserve | 9 | ||
res. winstneming Rouveen West 4 | 100 | t.g.v. res. grondexploitatie | 17 | ||
res. winstneming De Esch 3 | 250 | t.g.v. res. grondexploitatie | 17 | ||
res. winstneming Bullingerslag | 600 | t.g.v. res. grondexploitatie | 17 | ||
res. exploitatiebijdrage De Slagen |
3 | t.g.v. res. grondexploitatie | 17 | ||
Totaal incidentele baten |
994 | 585 | 200 |
(x € 1.000) | Begroting 2018 voor wijziging | Begroting 2018 na wijziging | Realisatie 2018 | Incidenteel |
Baten | 95 - | 95 - | 282 - | 387 - |
Lasten | 5.149 | 5.902 | 5.672 | 405 |
Saldo | 5.054 | 5.807 | 5.389 | 19 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 5.054 | 5.807 | 5.389 | 19 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 134 - | 881 - | 482 - | 0 |
Resultaat na bestemming | 4.920 | 4.926 | 4.906 | 19 |
Te verklaren verschil: € 20 voordeel
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Personeel | Lagere personeelslasten |
322 | |
Hogere kosten inhuur derden |
430 | ||
Kosten consignatiedienst |
11 |
||
Hogere kosten vacaturevervulling |
36 | ||
Hogere studiebijdragen |
51 | ||
Aan taakvelden doorberekende cursuskosten | 37 | ||
Lagere kosten cafetariamodel, minder uren verkocht dan geraamd |
13 | ||
Hogere reis- en verblijfkosten | 13 | ||
Afname voorziening voormalig personeel | 19 | ||
Informatievoorziening |
Hogere kosten systeem- en netwerkbeheer | 61 | |
Aan taakvelden doorberekende automatiseringskosten | 228 | ||
Kosten opstellen privacybeleid (laatste 50%) | 18 | ||
Huisvesting | Hogere kosten onderhoud met name installaties | 15 | |
Mat. Openbare Werken |
Lagere afschrijvingslasten vervoermiddelen | 21 | |
Lagere kosten tractor (onderhoud en brandstof) | 15 | ||
Overige verschillen taakveld 9 |
1 | ||
636 | 655 |
Voordeel € 19
Reserve | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Onderhoud gemeentelijke gebouwen | onderh.gem.gebouwen | 33 | 118 | 33 | 17 | |
Vervanging automatisering | verv.automatisering | 200 | 199 | 201 | 270 | |
Res.verb./afschr.gem.huis | verb.gemeentehuis | 50 | 50 | |||
LvI - grondbak |
grondexploitatie | 4 | ||||
LvI - platte wagen |
grondexploitatie | 10 | 10 | |||
Organisatieontwikkeling | zonder bestemming | 313 | 122 | |||
Digitalisering archieven |
zonder bestemming | 197 | 116 | |||
Toekomstbestendig gemeentehuis |
zonder bestemming | 100 | 90 | |||
E-Overheidsvoorzieningen | zonder bestemming | 122 | 42 | |||
233 | 1.114 | 234 | 717 | |||
881 - | 482 - |
Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Ontwikkelbudget organisatie | 122 | 313 | 250 | begr. t.l.v. reserve | 20 |
Digitalisering archieven | 116 | 197 | 210 | begr. t.l.v. reserve | 20 |
Toekomstbestendig gemeentehuis |
55 |
100 |
begr. t.l.v. reserve | 20 |
|
E- Overheidsvoorzieningen |
42 |
122 |
begr. t.l.v. reserve | 20 |
|
Koppeling IJVI en Decos Join |
43 |
t.l.v. exploitatie |
|||
Kosten opstellen privacybeleid |
18 |
||||
Grondbak |
4 |
4 |
begr. t.l.v. reserve | 2 |
|
Platte wagen |
10 |
10 |
10 |
begr. t.l.v. reserve | 2 |
Werkkleding buitendienst |
1 |
begr. t.l.v. reserve | 20 |
||
Totaal incidentele lasten | 405 | 746 | 474 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging | Wijzigingsnr. | |
Ontwikkelbudget organisatie | 122 | 313 | begr. t.l.v. reserve | 20 | |
Digitalisering archieven | 116 | 197 | begr. t.l.v. reserve | 20 | |
Toekomstbestendig gemeentehuis |
90 | 100 | begr. t.l.v. reserve | 20 |
|
E- Overheidsvoorzieningen |
42 | 122 | begr. t.l.v. reserve | 20 |
|
Grondbak |
4 | 4 | begr. t.l.v. reserve | 2 |
|
Platte wagen |
10 | 10 | 10 | begr. t.l.v. reserve | 2 |
Verkoop vervoermiddelen |
8 |
begr. t.l.v. reserve | |||
Totaal incidentele baten | 387 | 746 | 14 |
Onder de Algemene dekkingsmiddelen vallen:
-1 Lokale heffingen
-2 Algemene uitkeringen
-3 Dividend
- 4 Saldo financieringsfunctie
- 5 BTW-compensatiefonds
- 6 Overhead
De gemeente Staphorst kent de volgende niet bestedingsgebonden gemeentelijke heffingen:
(bedragen x € 1.000) | Begroting primair 2018 | Begroting 2018 na wijziging | Rekening 2018 | Incidenteel gerealiseerd |
OZB eigenaar woning | 1.455 - | 1.455 - | 1.440 - | |
OZB gebruiker niet-woningen | 499 - | 499 - | 518 - | |
OZB eigenaar niet-woningen | 797 - | 797 - | 839 - | |
Hondenbelasting | 53 - | 53 - | 56 - | |
Forensenbelasting | 61 - | 61 - | 57 - | |
Toeristenbelasting | 48 - | 48 - | 55 - | |
2.914 - | 2.914 - | 2.965 - | 0 |
De verantwoorde algemene uitkeringen uit het gemeentefonds zijn gebaseerd op ten tijde van het opstellen van de jaarrekening bekende informatie ter zake, zijnde de verrekening in januari 2019. De raming in de primitieve begroting was gebaseerd op de meicirculaire van het vorige begrotingsjaar voor een bedrag van € 14.033.978 met een uitkeringsfactor van 1,502. Er heeft geen behandeling van de zomernota heeft plaats gevonden. Dit bedrag is ook niet bijgesteld. In de mei-circulaire 2018 is sprake van een verhoging met 21 punten tot 1,523. In de september-circulaire 2018 is deze verhoging ineens weer verlaagd met 33 punten tot 1,492 bijgesteld.
December 2018 geeft een uitkeringscator van 1,490, een afname van 12 punten t.o.v. de raming en komt uit op € 14.110.454. Dit is € 76.000 meer dan geraamd, door diverse in mei 2017 nog niet bekende decentralisatie-uitkeringen (maatschappelijke begeleiding, referendum, schulden en armoede, vergoeding raadsleden kleinen gemeenten, informatie energiemaatregelen - totaal € 80.000). De integratie-uitkering WMO is ook € 27.000 hoger. Daarnaast vallen enkele "aantal berekende eenheden" hoger uit dan geraamd, met name in de sociale sfeer (bijstandsontvangers en lager inkomens en minderheden). De decentralisatie-uitkering sociaal domein is oorspronkelijk gesraamd op € 5.714.667. Dit is ook niet bijgesteld. Deze komt volgens de laatst bekende gegeven uit op € 5.807.423, € 93.000 meer dan geraamd. Met ingang van 2019 is deze uitkering geïntegreerd in de algemene uitkering.
Verantwoord zijn de navolgende dividenden en ontvangen interest:
(bedragen x € 1.000) | Begroting primair 2018 | Begroting 2018 na wijziging |
Gerealiseerd 2018 | Incidenteel gerealiseerd |
|
Programma 0 | Vitens N.V. - dividend 2016 | 44 | 44 | 61 | |
Programma 0 | Vitens N.V. - rente achtergestelde lening | 6 | 6 | 5 | |
Programma 0 | Enexis N.V. - dividend 2016 | 24 | 24 | 23 | |
Programma 0 | Enexis N.V. - rente achtergestelde lening | 4 | 4 | ||
Programma 0 | Enexis N.V. - rente aandh. lening | 6 | |||
Programma 0 | Enexis N.V. - suppletievergoeding 2018 |
3 | |||
Programma 0 | Rendo N.V. - dividend 2016 | 323 | 323 | 325 | |
Programma 0 | Wadinco - dividend 2016 | 20 | 20 | 20 | |
Programma 0 | Bank Nederlandse Gemeenten - dividend 2016 | 60 | 60 | 76 | |
Programma 0 | BNG Financial Bond Fonds - uitkering | 1 | 1 | 0 | |
Programma 0 | BNG Government Bond Fonds - uitkering | 1 | 1 | 0 | |
Programma 0 | Winst verkoop 1/7 deel Fin.B.Fonds | 1 | 1 | 0 | |
Koersverlies deel Fin.B.Fonds |
20 - | 20 - | |||
Programma 0 | Winst verkoop 1/7 deel Gov.B.Fonds | 57 | 57 | 123 | 123 |
Programma 0 | Rova N.V. - dividend 2017 | 55 | 55 | 130 | |
Programma 0 | Rova N.V. - achtergestelde lening | 30 | 30 | 30 | |
625 | 625 | 782 | 103 |
Het dividend en de rente van de achtergestelde lening wordt als bate meegenomen in het tarief van de afvalstoffenheffing. Een hogere dividendopbrengst heeft een lagere onttrekking uit de reserve tot gevolg.
Primaire begroting 2018 | Begroting 2018 na wijziging | Gerealiseerd 2018 | Incidenteel gerealiseerd | |
Baten | 142 | 142 | 158 | |
Lasten | 43 | 43 | 43 | |
Saldo | 99 | 99 | 116 | |
Door belaste rente excl. grondexploitatie |
135 | 135 | 123 |
De werkelijk doorbelaste rente ten laste van de diverse produkten is iets lager dan oorspronkelijk geraamd, doordat de boekwaarde van de activa per 1-1-2018 ook lager is. De gemeente rekent rentelasten aan de diverse programma's toe, zodat die programma's een integraal beeld geven van de kosten die met de uitvoering gemoeid zijn. Er wordt geen rente gecalculeerd over het werkzame eigen vermogen en voorzieningen van de gemeente. De rente van de overtollige middelen die we ontvangen van de schatkist is nihil. Door de lage rente wordt met ingang van het begrotingsjaar 2014 geen 5% maar 4% rente doorberekend. In het begrotingsjaar 2015 en 2016 is dit 3%.
Vanaf 2017 zijn er nieuwe BBV voorschriften, waarbij is bepaald dat de door te doorberekende rente mag worden afgerond op 0,5% van het renteomslagpercentage. Omdat we weinig vreemd vermogen hebben is dit voor onze gemeente vrij laag. Voor het begrotingsjaar 2018 komt dit uit op 0,02%. De toegerekende rente in 2018 over de vaste materiële activa is 0,5%. Vanaf 2016 mag er geen rente meer worden berekend en bijgeschreven op de gronden, inclusief gronden in de grondexploitaties. Hier vanaf de begroting en rekening 2017 rekening mee gehouden.
(x € 1.000) | Rekening 2015 | Rekening 2016 | Rekening 2017 | Rekening 2018 |
Gedeclareerde bedragen | 1.900 | 2.017 | 1.823 | 2.615 |
De afwijkingen tussen de jaren is hoofdzakelijk een gevolg van een hoger of een lager bedrag aan investeringen waarop het BCF van toepassing is (openbaar nut: riolering, wegen, plantsoenen etc.)
Vanaf 1 januari 2003 hebben de gemeenten te maken met het BTW-compensatiefonds (BCF). Gemeenten kunnen daardoor een groot deel van de hen in rekening gebrachte BTW-voordruk terugkrijgen. Op 5 november 2009 is een raamovereenkomst (handhavingsconvenant) met de belastingdienst ondertekend. Controle zal vooraf plaatsvinden, zodat de gemeente niet voor verasssingen komt te staan. Dit geldt voor zowel de omzetbelasting, BTW-compensatiefonds, loonheffingen en invordering van belastinggelden. Er wordt samengewerkt op basis van transparantie, begrip en vertrouwen. Partijen streven naar een voortdurend inzicht in de actuele fiscale risico's en een snelle en actuele standpuntbepaling binnen de kaders van de wet, regelgeving en jurisprudentie. De rechtszekerheid wordt hierdoor vergroot. Het convenant is afgesloten voor onbepaalde tijd en wordt periodiek geëvalueerd.
Berekening percentage overhead:
Totaal alle taakvelden 0 t/m 9 |
37.679 |
Programma 9 Overhead (taakveld 04) |
5.671 |
Totaal alle taakvelden 0 t/m 8 | 32.008 |
af: Rova (4.730.101) | 1.038 |
Bedrag basis berekening percentage overhead |
30.970 |
Percentage Overhead: € 5.671 / 1% van € 30.970= 18,31% (geraamd is: 16,14%)
Berekening dekkingspercentage
- Rioolheffing
Saldo t.g.v. reserve (lasten<baten) | 132 |
Lasten | 1.174 |
Lastenverhoging %overhead (18,31%) | 212 |
BTW-voordeel | 107 |
Totaal | 1.493 |
van taakveld 2.1 - verkeer en vervoer | |
25% straatreiniging | 20 |
Lastenverhoging % overhead (18,31%) | 4 |
van taakveld 6.3 - inkomensregelingen | |
Kwijtschelding rioolrechten | 33 |
Lastenverhoging % overhead (18,31%) | 6 |
Totale lasten incl. overhead, deel straatreiniging, kwijtschelding en BTW | 1.556 |
Baten | 1.688 |
- Afvalstoffenheffing
Eliminatie bijdrage Rova (dit is voornamelijk doorbetaling). Hiervoor is praktisch geen ambtelijke bemoeienis.
Saldo t.l.v. reserve (lasten>baten) | 52 |
Lasten | 1.177 |
af: kosten Rova |
1.059 - |
Bedrag berekening lasten percentage overhead | 118 |
lastenverhoging%overhead (18,31%) |
19 |
bij: kosten Rova |
1.059 |
BTW-voordeel | 227 |
Totaal | 1.422 |
van taakveld 2.1 - verkeer en vervoer | |
25% straatreiniging | 20 |
Lastenverhoging % overhead (18.31%) | 4 |
van taakveld 6.3 - inkomensregelingen | |
Kwijtschelding afvalstoffenheffing | 22 |
Lastenverhoging % overhead (18,31%) | 4 |
Totale lasten incl. overhead, deel straatreiniging, kwijtschelding en BTW |
1.472 |
Baten | 1.420 |
- Leges burgerzaken
Saldo (t.l.v. exploitatie) |
286 |
Lasten | 516 |
Lastenverhoging % overhead (18,31%) | 94 |
Totaal lasten |
610 |
Baten | 324 |
% baten v/d lasten |
53% |
- Leges lijkbezorgingsrechten
Saldo (t.l.v. exploitatie) |
34 |
Lasten | 315 |
Lastenverhoging % overhead (18,31%) | 58 |
Totaal lasten |
373 |
Baten | 339 |
% baten v/d lasten |
91 |
- Leges omgevingsvergunning
Saldo (t.l.v. exploitatie) |
1.336 |
Lasten | 1.467 |
Lastenverhoging % overhead (18,31%) | 269 |
BTW-voordeel |
134 |
Totaal: |
1.870 |
Baten | 524 |
% baten | 29% |
- Kosten overhead taakveld 8.2 - Grondexploitatie
Lasten bouwgronden in exploitatie |
379 |
Lastenverhoging percentage overhead 18,31% |
69 |
448 |
Per 1 januari 2016 is de belastingplicht in de vennootschapsbelasting uitgebreid voor overheidslichamen en daarmee ook voor gemeenten. De nieuwe wet beoogt niet alle activiteiten van de gemeente in de heffing maar slechts die activiteiten waarmee de gemeente deelneemt aan het economische verkeer en in concurrentie treedt met de private sector. Voor nagenoeg alle activiteiten van de gemeente geldt dat niet voldaan wordt aan de ondernemerscriteria en deze niet worden geraakt door de VPB (vennootschapsbelasting). Voor veel activiteiten geldt dat ofwel sprake is van het aanbieden van een collectie goed (geen deelname economisch verkeer) of sprake is van structureel verlieslatende activiteiten.
Buiten het grondbedrijf oefent de gemeente op dit moment geen zelfstandige activiteiten uit die leiden tot een verwachte belastingplicht. Voor de inkomsten van de reclamemast is nog onduidelijkheid. Is dit deelname aan het economisch verkeer en valt het onder vermogensbeheer wat is vrijgesteld. Het enigste wat de gemeente doet is jaarlijks een nota te sturen, te boeken en de ontvangst te verwerken. Ook is er nog onduidelijkheid over het te hanteren rentepercentage. Voor de jaren 2016 en 2017 zijn voorlopige aanslagen betaald van jaarlijks
€ 30.000. De voorlopige aangifte van 2016 geeft een verschuldigd bedrag van € 19.257 (incl. € 406 rente). In het voorjaar van 2019 zal de aangifte van 2017 worden ingediend en in de loop van 2019 die van 2018. De voordelen van de grondexploitatie worden jaarlijks ten gunste gebracht van de reserve grondexploitatie. Omdat het belasting betreft over de fiscale winsten van de grondexploitatie worden de verschuldigde bedragen ten laste van deze reserve grondexploitatie gebracht.
In de primitieve begroting is in het programma een post voor onvoorziene uitgaven opgenomen ad €.32.000. De raming van deze post is gebaseerd op een bedrag van € 2 per inwoner. Dit komt neer op rond de 1% van het begrotingstotaal. Na opmaak oorspronkelijke begroting komt het bedrag op onvoorzien vrij beschikbaar uit op € 62.811. Daarnaast is € 170.000 gereserveerd voor personeelslasten. Ook is het op de lijst van investeringen benodigde bedrag van € 250.000 voor structurele kosten gereserveerd op onvoorzien gereserveerde middelen. Het saldo per eind van het jaar ad € 132.300 is gereserveerd op de reserve wegenbeheer.
In het begrotingsjaar zijn de volgende begrotingswijzigingen ten laste van de onvoorziene uitgaven gebracht.
Onderwerp (x € 1.000) |
Begrotingswijziging in raadsvergadering dd. | Bedrag | Realisatie programma | Nr. begrotingswijziging |
Primitieve begroting | 14 november 2017 |
36 | ||
Gereserveerde middelen na opmaak begroting | 38 | |||
Voordelig begrotingssaldo | 74 | |||
3. stemhulp stemwijzer |
19 januari 2018 |
10 - | 3 | |
5. inrichting raadzaalkap.lst.aanv.krediet |
23 januari 2018 |
2 - | 5 | |
saldo onvoorzien vrij beschikbaar einde jaar negatief | 63 - |
Bij deze begrotingswijzigingen worden de volgende toelichting gegeven:
De voor- en nadelen worden grotendeels veroorzaakt door: | |
3. inzet stemhulp gemeenteraadsverkiezingen 2018 |
€ 10.000 |
5. beschikbaarstelling van een aanvullend krediet voor de inrichting van de raadszaal |
€ 54.000 |
Lasten (toevoeging) | Baten (onttrekking) | ||||
Reserve | Begroting 2018 | Rekening 2018 | Begroting 2018 | Rekening 2018 | |
Programma 0 | Algemeen bestuur + organisatie | Niet gebruikte dekkingsmiddelen |
132.300 | 132.300 | ||
Programma 0 | Algemeen bestuur + organisatie | Preferente aandelen Vitens |
81.193 - |
81.193 - |
||
Programma 1 | Openbare Orde en Veiligheid | Gemeentelijke gebouwen | 6.000 | 6.000 | ||
Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat | Wegen | 660.000 | 660.000 | ||
Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat | Zandput Hooidijk | 6.612 | |||
Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat | Verkeer |
965.000 - | 799.105 - | ||
Programma 4 | Onderwijs | Gemeentelijke gebouwen | 18.000 | 18.000 | ||
Programma 4 | Onderwijs | Gemeentelijke gebouwen | 49.000 - | 49.000 - | ||
Programma 4 | Onderwijs | Gemeentelijke gebouwen | 58.000 - | 58.000 - | ||
Programma 4 | Onderwijs | Gemeentelijke gebouwen | 96.000 - | 96.000 - | ||
Programma 4 | Onderwijs | Gemeentelijke gebouwen | 108.000 - | 108.000 - | ||
Programma 4 | Onderwijs | Gemeentelijke gebouwen | 50.000 - | 50.000 - | ||
Programma 4 | Onderwijs | Gemeentelijke gebouwen | 120.000 - | 120.000 - | ||
Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie + toerisme | Gemeentelijke gebouwen | 50.000 | 50.000 | ||
Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie + toerisme | Met bestemming | 12.000 - | 12.000 - | ||
Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie + toerisme | Gemeentelijke gebouwen | 50.000 - | 50.000 - | ||
Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie + toerisme | Gemeentelijke gebouwen | 60.000 - | 60.000 - | ||
Programma 6 | Sociaal domein | Gemeentelijke gebouwen | 4.000 | 4.000 | ||
Programma 8 | Volkshuisv. + ruimtelijke ordening | Gemeentelijke gebouwen | 15.000 | 15.000 | ||
Programma 8 | Volkshuisv. + ruimtelijke ordening | VPB |
30.000- | 29.417 - | ||
Programma 9 | Overhead | Gemeentelijke gebouwen | 33.000 | 33.000 | ||
Programma 9 | Overhead | Automatisering | 200.000 | 201.000 | 199.000 - | 269.779 - |
Programma 9 | Overhead | Zonder bestemming |
199.000 - |
269.779 - |
||
Programma 9 | Overhead | Gemeentelijke gebouwen |
50.000 - |
50.000 - |
Hiervoor is ook reeds per programma en voor de algemene dekkingsmiddelen ingegaan op de verschillen tussen de realisatie en de begrotingscijfers voor en na wijziging. Bij dit totaaloverzicht wordt aanvullend nog de volgende toelichting gegeven:
De overschrijding van programma 3 - Economie wordt veroorzaakt door:
Kosten van de door de gemeente georganiseerde Regiodag Zwolle d.d. 13 juni 2018. Op het moment van de samenstelling van de begroting (2017) waren deze kosten niet bekend. In 2018 is geen zomernota vastgesteld waardoor ook niet is bij geraamd.
De overschrijding van programma 4 - Onderwijs wordt veroorzaakt door:
Bij de vaststelling van de begroting 2014 in november 2013 is een krediet beschikbaar gesteld voor groot onderhoud en nieuwe inrichting van 8 basisscholen in de gemeente Staphorst. Per school is dit 1x in de 10 jaar € 15.000. Voor de schoolpleinen CNS/OBS is in het verslagjaar € 59.000 betaald. Hiervoor is een provinciale bijdrage schoolbuurtpleinen van € 28.000 ontvangen. De overige 6 basisscholen hebben de bijdrage al eerder geld gehad.
De overschrijding van programma 5 -Sport, Cultuur, Recreatie en Toerisme wordt veroorzaakt door:
Aan de uitvoering van werkzaamheden waarvoor in voorgaande jaren kredieten beschikbaar zijn gesteld is in 2018 uitvoering gegeven. Het betreffen met nam herinrichting groenvoorziening Staphorst-Zuid I, renovatie groenstroken en boombeheer en groenbeheerbestekken. Deze bedragen zijn als lasten in 2018 meegenomen en niet ten laste van de reserves gebracht.
De overschrijding van programma 8 -Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening wordt veroorzaakt door:
Hoger doorberekende loonkosten voor zowel het taakveld R.O en het taakveld wonen en bouwen. De ontvangen leges voor zowel omgevingsvergunning afwijking bouwplan en omgevingsvergunning bouwen zijn aanzienlijk lager dan geraamd. Voor diverse in voorgaande jaren beschikbaar gestelde kredieten zijn in 2018 kosten gemaakt. Deze zijn als lasten in 2018 meegenomen en niet ten laste van de reserves gebracht. Het betreft met name EPOS. Minder grote uitgaven zijn gedaan voor gebiedsontwikkeling Muldersweg, omgevingsvisie Staphorst en leefbaarheid De Slagen.
Stand 01-01-2018 | 54.077 | |
bij: jaarresultaat 2017 | 349 | |
bij: toevoegingen t.l.v. functie 980 | 2.503 | |
af: onttrekkingen t.g.v. functie 980 | 3.743 - | |
1.240- | ||
Stand 31-12-2018 | 53.186 |
Stand 01-01-2018 | 2.256 | |
bij: toevoegingen |
53 | |
af: onttrekkingen |
92 - | |
idem t.g.v. reserves | - | |
39- | ||
Stand 31-12-2018 | 2.217 |
De WNT is van toepassing op de gemeente Staphorst. Het voor de gemeente Staphorst toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2018 € 189.000,-
1. Bezoldiging topfunctionarissen
1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functievervulling
Bedragen x € 1 | P.F.G. Rossen | L. Roest |
Functiegegevens | Gemeentesecretaris | Griffier |
Aanvang en einde functievervulling in 2018 | 01/01 - 31/12 | 01/01 - 31/12 |
Omvang dienstverband (in fte) | 1,0 | 1,0 |
Dienstbetrekking? | ja | ja |
Bezoldiging | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 100.450 |
€ 58.808 |
Beloningen betaalbaar op termijn | € 16.148 |
€ 8.841 |
Subtotaal | € 116.598 | € 67.649 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | € 189.000 | € 189.000 |
-/- onverschuldigd betaald bedrag | n.v.t. | n.v.t. |
Totaal bezoldiging 2017 |
€ 116.598 | € 67.649 |
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan |
n.v.t. |
n.v.t. |
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | n.v.t. | n.v.t. |
Gegevens 2017 | ||
Aanvang en einde functievervulling in 2017 |
01/01 - 31/12 | 01/01 - 31/12 |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1,0 | 0,95 |
Dienstbetrekking? | ja | ja |
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 97.052 | € 54.062 |
Beloningen betaalbaar op termijn | € 15.006 | € 6.804 |
Totaal bezoldiging 2017 | € 112.058 | € 60.866 |
1b. Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking in de periode kalendermaand 1 t/m 12
Niet van toepassing
1c. Toezichthoudende topfunctionarissen
Niet van toepassing
1d. Topfunctionarissen met een bezoldiging van € 1.700 of minder
Niet van toepassing
1e. In het geval een topfunctionaris, niet zijnde een toezichthoudende topfunctionaris, op of na 1-1-2018 met een WNT-instelling een dienstbetrekking aangaat en hij/zij bij andere WNT-instellingen reeds een dienstbetrekking heeft als topfunctionaris, niet zijnde een toezichthoudende topfunctionaris, zijn bepaalde of alle onderdelen van onderstaande tabel van toepassing. Indien van toepassing kan het betreffende tabelonderdeel dienen als aanvulling op tabel 1a of 1d.
Niet van toepassing
2. Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen met of zonder dienstbetrekking
Niet van toepassing
3. Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2018 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.