Uitgaven
30,62%€ 11.537.982
Inkomsten
9,91%€ 3.742.603
Saldo
€ 7.795.380
Programma 6 - Sociaal domein
Uitgaven
30,62%€ 11.537.982
Inkomsten
9,91%€ 3.742.603
Saldo
€ 7.795.380
Programma 6 - Sociaal domein
De eigen verantwoordelijkheid van burgers neemt toe. Daarom willen wij de burger laten participeren bij de beleidsontwikkeling. Burgers worden betrokken bij vraagstukken die hen direct aangaan, om zo de ervaringen uit de praktijk direct te kunnen toepassen en de kennis te verrijken. Daarnaast willen we iedere inwoner van de gemeente laten deelnemen aan de samenleving en maatschappelijke activiteiten. Bij de ouderenzorg hoort het tegengaan van vereenzaming. Om deze vereenzaming te voorkomen gaan wij verschillende (maatschappelijke) instanties intensiever betrekken bij de zorgvraagstukken.
De transitie Jeugdzorg zorgt ervoor dat per 1 januari 2015 de verantwoording van de jeugdzorg op de schouders van de gemeente komt te rusten. Het is een van de grootste uitdagingen in de komende periode.
Staphorst is landelijk gezien één van de jongste gemeenten. Wij streven naar een gemeente die er voor haar jeugd is, zonder onderscheid te maken tussen de zeer diverse achtergronden.
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. | Taakveld | Portefeuillehouder |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | drs. T.C. Segers MBA/ mr. A. Mussche |
6.2 | Wijkteams | mr. A. Mussche |
6.3 | Inkomensregelingen | mr. A. Mussche |
6.4 | Begeleide participatie | mr. A. Mussche |
6.5 | Arbeidsparticipatie | mr. A. Mussche |
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | mr. A. Mussche |
6.71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | mr. A. Mussche |
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | mr. A. Mussche |
Beleidskader
Beleid | Verordeningen | |
Beleidsnotitie de keten in beeld | Algemene subsidieverordening gemeente Staphorst | |
Beleidsnotitie Handhaven Wet Werk en Bijstand | Maatregelenverordening Participatiewet/IOAW/IOAZ gemeente Staphorst 2015 | |
Beleidsplan Integrale Schuldhulpverlening 2012-2015 gemeente Staphorst | Regeling categoriale bijzondere bijstand voor ouderen, chronisch zieken en gehandicapten | |
Beleidsplan Jeugdhulp 2015-2019 | Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen | |
Beleidsplan Participatiewet gemeente Staphorst 2015-2016 | Regeling mandaatverstrekking, machtiging en volmachtverlening aan de SVB | |
Beleidsregel Subsidieverstrekking Sociaal Cultureel Werk | Verordening re-integratie Participatiewet Gemeente Staphorst 2015 | |
Beleidsregels ambtshalve vermindering gemeentelijke belastingen | Verordening Adviesraad Sociaal Domein Gemeente Staphorst | |
Beleidsregels integrale schuldhulpverlening gemeente Staphorst | Verordening cliëntenparticipatie gemeentelijk Wet sociale werkvoorzieningen-beleid | |
Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning 2018 | Verordening cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand en Wet investeren in jongeren | |
Beleidsregels tegemoetkoming kosten kinderopvang sociaal medische indicatie | Verordening Fonds Deelname Maatschappelijke Activiteiten Staphorst 2016 | |
Besluit maatschappelijke ondersteuning 2017 | Verordening individuele inkomenstoeslag gemeente Staphorst 2015 | |
Gezondheidsmonitor jongeren | Verordening individuele studietoeslag gemeente Staphorst 2015 | |
Nadere regels Jeugdhulp gemeente Staphorst | Verordening jeugdhulp gemeente Staphorst | |
Nota Participatiebudget gemeente Staphorst | Verordening loonkostensubsidie Participatiewet gemeente Staphorst 2015 | |
Nota Preventief Jeugdbeleid gemeente Staphorst 2014-2019 | Verordening maatschappelijke ondersteuning |
|
Preventie- en handhavingsbeleid alcohol en drugs 2015-2018 | Verordening persoonsgebonden budget begeleid werken Wet sociale werkvoorziening | |
Protocol tijdelijk huisverbod | Verordening tegenprestatie Participatiewet gemeente Staphorst 2015 | |
Wmo-beleidsplan 2015-2018 Omzien naar elkaar | Verordening verrekening bestuurlijke boete bij recidive gemeente Staphorst 2015 | |
Beleidsnota mantelzorg 2016-2020 | Verordening Wet kinderopvang | |
Beleidsnotitie laaggeletterdheid | ||
Besluit Gegevensverstrekking samenwerking kwijtschelding Staphorst - GBLT |
Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2018
Goede afstemming MCR en gemeentelijke panden Rouveen
2e helft 2015 besluit nemen over al dan niet verkopen voormalige bibliotheek en evalueren gebruik MCR en afstemmen op wensen en verbeteringen.
Wat hebben we bereikt?
Het behouden van zorg en wonen in woonkernen
Wij houden zorg en wonen in woonkernen ter voorkoming van eenzaamheid en hogere financiële lasten.
Wat hebben we bereikt?
Aanvragen van instellingen die zorg willen aanbieden zullen beoordeeld worden aan de hand van de planologische kaders
Aanvragen van instellingen die zorg willen aanbieden zullen beoordeeld worden aan de hand van de planologische kaders. Om ongewenste versnippering of zelfs verschraling te voorkomen, bewaakt het college een blijvend samenhangend en evenwichtig zorgaanbod. In de kern Staphorst wordt aangesloten bij bestaande zorglocaties. De mogelijke gevolgen voor De Berghorst als locatie voor algemeen toegankelijke zorg zal in de belangenafweging worden meegenomen.
Faciliteren bij samenwerkingsverbanden
Wij willen de mogelijkheid creëren dat de gemeente eventueel faciliteert bij samenwerkingsverbanden tussen organisaties en verenigingen voor het in stand houden van gemeenschappelijke voorzieningen bij een terugtredende overheid.
Wat hebben we bereikt?
Stimuleren WMO-raad
Wij willen dat de WMO-raad haar werk voldoende kan blijven uitoefenen, ondanks de extra taken in de toekomst. Wij bieden ambtelijke ondersteuning door een volledige en correcte informatievoorziening aan de WMO-raad.
Wat hebben we bereikt?
Stimuleren rol mantelzorgers
Mantelzorgers vervullen een belangrijke functie in de samenleving. De gemeente stimuleert activiteiten die hen ondersteunen, bijvoorbeeld op het gebied van steun, advies en respijtzorg.
Wat hebben we bereikt?
Inwoning o.g.v. mantelzorg wordt correct en snel afgewerkt
Wij zorgen voor een snelle en correcte afwikkeling op ruimtelijk gebied, wanneer het inwoning betreft ten behoeve van mantelzorg.
Wat hebben we bereikt?
Opstellen beleidsnotitie vrijwilligers
Wij verzoeken van het college een beleidsnotitie voor vrijwilligers en mantelzorgers in de gemeente, aangezien zij steeds belangrijker worden voor samenleving en maatschappij.
Wat hebben we bereikt?
Duidelijkheid locatie dienstencentrum
Duidelijkheid over invulling locatie Dienstencentrum.
Wat hebben we bereikt?
Helpende hand huwelijkstherapie
Hier is al aandacht voor. Er wordt actief verwezen naar de maatschappelijk werk organisaties (curatieve zorg).
Wat hebben we bereikt?
Monitoren decentralisatiegelden
Gestuurd zal worden op het beheersen van risico’s en daar zal risicomanagement een noodzakelijk sturingsinstrument zijn en structurele aandacht eisen.
Steuntje in de rug voor de ‘minima’
Wij willen dat het college binnen een kalenderjaar met een voorstel komt om voor inwoners aan de rand van de samenleving mogelijkheden te bieden voor een spreekwoordelijk steuntje in de rug, bijvoorbeeld een geringe bijdrage voor muziekles, schoolreis, zwemonderwijs of lidmaatschap van een vereniging. Dit ten behoeve van een gezonde participatie in de Staphorster samenleving. Als aanvulling op het minimabeleid in de gemeente komt er een ‘Fonds deelname maatschappelijke activiteiten’ (FDMA).
Wat hebben we bereikt?
Zoveel mogelijk mensen aan het werk krijgen d.m.v. aanbieden re-integratie-activiteiten
De gemeente heeft de opdracht vanuit de Participatiewet om zoveel mogelijk inwoners naar vermogen aan het werk te krijgen. Hiertoe zal zij o.a. re-integratie-activiteiten moeten aanbieden.
Het leveren van tegenprestatie door personen met uitkering
Wij verwachten van elke inwoner met een gemeentelijke uitkering (die daartoe in staat is) een tegenprestatie en een actieve bijdrage aan de maatschappij. Dit in combinatie met de uitvoeringsmaatregelen voortvloeiende uit de Participatiewet.
Wat hebben we bereikt?
Terugdringen van laaggeletterdheid onder allochtonen/nieuwkomers
Terugdringen van laaggeletterdheid onder allochtonen/nieuwkomers. Hierbij biedt de gemeente (extra ondersteuning in) taalonderwijs.
Wat hebben we bereikt?
Hogere frequentie van bijeenkomsten tussen kerken en gemeente
Wij waarderen de samenwerking tussen overheid en kerken. Dus een hogere frequentie van bijeenkomsten naar inhoudelijke afstemming tussen betrokkenen in de kerken en betrokkenen namens de gemeente.
Wat hebben we bereikt?
Invoering Decentralisatie WMO - AWBZ
Het uitgangspunt van de decentralisatie WMO AWBZ is om zorg en ondersteuning zo dicht mogelijk bij huis te organiseren. Met de invoering van decentralisatie WMO AWBZ willen we bereiken: het terugdringen van het beroep op professionele zorg, het versterken van de sociale netwerken, zorg dicht bij huis en inwoners zo lang mogelijk zelfstandig thuis te laten wonen.
Wat hebben we bereikt?
- Herzien huidig systeem huishoudelijke hulp
- Kostenreductie vervoersstromen
- Oprichten netwerkorganisatie CWO, tweede schil + Kernteam.
- Verder vormgeven aan Kernteam en tweede schil
- Verder vormgeven aan koppeling tussen zorg en maatschappelijke ondersteuning
- WMO-beleid gestalte geven in samenwerking met lokale partijen
Identiteitsgebonden zorginstellingen toegang geven tot de zorg
Wij willen identiteitsgebonden zorginstellingen toegang geven tot de zorg, eventueel via onderaanneming.
Wat hebben we bereikt?
Het open staan voor aanvragen van private instellingen waarin identiteit-gebonden zorg wordt geboden
Het college staat open voor de aanvragen van private instellingen waarin identiteitsgebonden zorg wordt geboden.
Behoud jeugdwerker
Wij behouden de jeugdwerker voor de zorgen van de jongeren. Doel moet zijn de jongeren te laten doorstromen naar de samenleving, zodat zij zich voor zichzelf, en voor de gemeenschap, waardevol maken.
Wat hebben we bereikt?
Handhaving huisvesting jongerenwerker in bibliotheek
Huisvesting van de jeugdwerker in de bibliotheek wordt gehandhaafd.
Wat hebben we bereikt?
Opzetten toegankelijke setting zorgverlening
Wij willen een toegankelijke setting en zorgverlening opzetten voor ouders om eventuele problemen te kunnen bespreken om tot een gepaste oplossing te komen.
Wat hebben we bereikt?
Handhaven afspraken geleidelijke overgang transitie jeugdzorg
Wij handhaven de huidige afspraken voor een geleidelijke overgang van de transitie Jeugdzorg, zoals deze zijn opgenomen in het zogenaamde Transitiearrangement Jeugdzorg regio IJsselland.
Goede afstemming tussen de diverse partijen
Wij willen een goede afstemming tussen het CJG, het zorg- en adviesteam (ZAT-team) op scholen en het (kerk-) maatschappelijk werk. Wij waarderen hierin het huidig beleid en de huidige werkwijze.
Contacten tussen overheid en kerk worden voortgezet
De reguliere contacten tussen burgerlijke overheid en kerkelijke gemeenten zetten wij voort. Deze zijn waardevol voor het signaleren van vraagstukken op sociaal domein en zorg.
Wat hebben we bereikt?
Invulling geven aan beleidsplan ‘We doen het samen’
Visie ontwikkelen in kader van jeugd en bewegen.
Wat hebben we bereikt?
Voorlichting over en stimuleren van een gezond eet- en leefpatroon
Wij geven de jeugd in de gemeente voorlichting over een gezond eet- en leefpatroon. In de ontmoetingsplaatsen van de jeugd, zoals scholen, sport- en andere verenigingen wordt dat gestimuleerd.
Wat hebben we bereikt?
Preventieve maatregelen gebruik alcohol bij jeugd
Wij stimuleren de preventieve maatregelen die het te vroeg, te veel en te vaak gebruiken van alcohol – met name bij jongeren – tegengaan.
Wat hebben we bereikt?
Indicatoren
Gebied | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|
Staphorst | 5,2 | 5,1 | 4,2 | 5,9 |
Overijssel | 24,8 | 22,1 | 24,1 | 27,4 |
Gebied | % Jeugdwerkloosheid | % Kinderen in armoede |
---|---|---|
Staphorst | 0,24 % | 1,91 % |
Overijssel | 1,49 % | 5,34 % |
Gebied | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|
Staphorst | 16,2 | 15,2 | 16,7 | 14,9 |
Overijssel | 38,6 | 39,4 | 40,1 | 38,6 |
Gebied | 2016 | 2017 |
---|---|---|
Staphorst | 28 | 29 |
Overijssel | 65 | 68 |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begroting 2018 | Begrotingswijzigingen 2018 | Begroting 2018 na wijziging | Realisatie 2018 | Voordeel/Nadeel 2018 | |
Lasten | 10.658.612 | 560.000 | 11.218.612 | 11.399.587 | -180.975 | |
Baten | -2.413.864 | 0 | -2.413.864 | -2.488.535 | 74.671 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 8.244.748 | 560.000 | 8.804.748 | 8.911.052 | -106.304 | |
Onttrekkingen | 739.700 | 0 | 739.700 | 1.254.067 | -514.367 | |
Stortingen | 4.000 | 0 | 4.000 | 138.395 | -134.395 | |
Mutaties reserves | -735.700 | 0 | -735.700 | -1.115.672 | 379.972 | |
Gerealiseerd resultaat | 7.509.048 | 560.000 | 8.069.048 | 7.795.380 | 273.668 |
Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Lagere loonkosten taakveld samenkracht en burgerparticipatie | 33 | |
Lagere kosten collectieve vervoersvoorziening | 46 | |
Hogere kosten ondersteuning mantelzorg | 24 | |
Lagere kosten maatschappelijke dienstverlening |
17 | |
Hogere loonkosten taakveld inkomensregeling | 38 | |
Lager gemeentelijk aandeel inkomensvoorziening Wet BUIG | 148 | |
Doorberekenen automatisering en cursuskosten overhead | 24 | |
Lager nadeel bijzondere bijstand | 37 | |
Diverse overige afwijkingen |
2 |
|
Totaal te verklaren verschillen | 48 | 321 |
Voordeel: € 273.000
Lopende investeringen eind 2018
Details | Investeringsbedrag | Uitgaven t/m 2017 | Uitgaven 2018 | Uitgaven t/m 2018 | Restant Krediet 2018 | |
Nota Burgerkracht (2015) | 30.000 | 18.137 | 6.375 | 24.512 | 5.488 | |
Doorontwikkeling Sociaal Domein (2018) | 150.000 | 0 | 45.258 | 45.258 | 104.742 | |
Extra inzet/capaciteit Sociaal Domein (2018) | 700.000 | 0 | 147.790 | 147.790 | 552.210 | |
Ontwikkeling voorzieningen WMO (2018) | 50.000 | 0 | 30.784 | 30.784 | 19.216 | |
Participatietraject Levensboomlocatie (2018) | 50.000 | 0 | 10.759 | 10.759 | 39.241 | |
Totaal generaal | 980.000 | 18.137 | 240.966 | 259.103 | 720.897 |
Investeringen die afgerond zijn in 2018
Programma 6 heeft geen investeringen die afgerond zijn in 2018.