Wat is er gerealiseerd?
Onafhankelijke cliëntondersteuning
Voor 2018 zijn concrete afspraken gemaakt met MEE-IJsseloevers over hun personele inzet en expertise binnen het CJG en CWO én het onderdeel onafhankelijke cliëntondersteuning. Met betrekking tot dit laatste wordt bedoeld informatie en advies alsmede algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie. Daarnaast wordt bijgedragen aan het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen.
Een deel van bovengenoemde werkzaamheden ook valt binnen de reguliere taken van het CJG en CWO waardoor een smalle vorm van cliëntondersteuning overblijft, te weten voorbereiding/inventarisatie, bijwonen van het gesprek en een nagesprek. In 2018 is gestart met de toegang 0-100, samenvoeging CJG en CWO, waarbij ook MEE nauw betrokken is.
Mantelzorg
De uitvoering van de beleidsnota Mantelzorg in Staphorst 2016-2020 verloopt volgens planning. Het aantal mantelzorgers dat een beroep doet op ondersteuning door Carinova neemt nog steeds toe. Dit houdt in dat inwoners Carinova steeds beter weten te vinden. Dat was ook een speerpunt uit de beleidsnota. De proef met lokale spreekuren is in de kernen IJhorst en Rouveen gestopt vanwege te weinig/geen bezoekers. In 2018 is ingezet op het thema Werk & Mantelzorg. Boer Staphorst is de eerste werkgever in onze gemeente die de erkenning “wij werken mantelzorgvriendelijk” heeft verkregen. De verschillende bedragen van het mantelzorgcompliment zijn in 2018 gelijkgetrokken onder de verschillende leeftijdscategorieën. In 2018 hebben meer mensen een compliment aangevraagd, maar van de verwachte explosieve groei was geen sprake.
OZO-verbindzorg
Ook OZO-verbindzorg is besproken. Het doel van Stichting OZO-verbindzorg is dat de medische en sociale zorg voor kwetsbare mensen (ouderen, gehandicapten, jongeren) optimaal wordt verricht door alle betrokken partijen in het Virtuele Verzorgingshuis OZOverbindzorg.nl. De cliënt staat centraal en heeft de regie. OZO-verbindzorg staat voor samenwerking en delen van zorg. De huisartsen vervullen hierbij een prominente rol. Zij zijn echter aangesloten bij VIP-Live een soortgelijk systeem van de Huisartsen Zorg Drenthe. Om die reden is niet gekozen om thans over te gaan tot een ander systeem.
Klankbordgroep Informele Zorg
De Klankbordgroep Informele Zorg heeft in 2018 tweemaal vergaderd. Verschillende onderwerpen/thema’s m.b.t. de informele zorg zijn besproken. Kennis en ervaring worden gedeeld en steeds meer wordt de samenwerking gezocht. Door de deelnemende organisaties (Carinova mantelzorgondersteuning, Carinova Vrijwillige Thuiszorg, Impluz, S1-verpleegkundige Icare, Praktijk Ondersteuner Huisartsen Staphorst, St. Welzijn Staphorst, diaconaal platform, Adviesraad Sociaal Domein, NPV en het Rode Kruis) wordt het overleg als zeer zinvol ervaren.
Welzijn
Met de Stichting Welzijn Staphorst worden jaarlijks een groot aantal prestatieafspraken gemaakt, gericht op de producten: gebiedsgericht werken/opbouwwerk, eenzaamheid, seniorenwerk, vrijwilligerswerk/participatie en het vrijwilligerssteunpunt. Op al deze terreinen wordt vanuit een voornamelijk faciliterende en stimulerende rol de samenwerking gezocht met andere organisaties. Gebleken is dat niet alle prestatieafspraken binnen een jaar opgepakt kunnen worden; daarom is ingaande 2018 een prioritering hierin aangebracht.
Voor 2018 waren de speerpunten: stimuleren ontmoetingsactiviteiten (Buurtkamer Rouveen), bestrijding eenzaamheid, wederkerigheid, mede opzetten Vitaal & Veilig Thuis en mogelijkheden onderzoeken van het opzetten van een algemene vrijwillige hulpdienst (hulpnetwerk IJhorst).
Voorliggende/algemene voorzieningen
In 2018 is ingezet op het verder verkennen, ontwikkelen en stimuleren van het gebruik van algemene en collectieve voorzieningen. Dit kan de zelfredzaamheid/eigen kracht van de burgers stimuleren en langer zelfstandig blijven wonen bevorderen. Tevens wordt voorkomen dat gebruik gemaakt wordt van duurdere geïndiceerde voorzieningen. Dus investeren aan de voorkant bespaart aan de achterkant. Voorbeelden hiervan zijn de digitale sociale kaart Staphorst en het project MEE Op Weg. In 2018 zijn de projecten Vitaal & Veilig Thuis ontwikkeld en is een start gemaakt met de verkenning van een combinatie van ontmoeting, (niet)geïndiceerde dagbesteding en respijtzorg. Ook de eerdergenoemde Buurtkamer Rouveen en Hulpnetwerk IJhorst zijn passende voorbeelden. Voor de ontwikkeling van dergelijk voorzieningen zijn in ieder geval voor de jaren 2018 en 2019 bedragen beschikbaar gesteld van € 50.000 per jaar.
MEE Op Weg
In 2018 is het project MEE Op Weg geëvalueerd. Helaas moest de conclusie getrokken worden dat er onvoldoende mogelijkheden zijn om trajecten stelselmatig in te zetten. Oorzaak hiervoor zien we vooral in de ongunstige OV-verbinding tussen Staphorst en de scholen van de leerlingen in het doelgroepenvervoer. Daarnaast is er sprake van relatief zware problematiek onder de leerlingen die gebruik maken van het leerlingenvervoer. Voor het Wmo-vervoer lijkt OV ook geen goed alternatief te kunnen bieden, omdat de bestemmingen van de doelgroep vooral lokaal zijn. We zien MEE Op Weg nog steeds als een goede mogelijkheid om aangepast vervoer te voorkomen. Vandaar dat er afspraken zijn gemaakt om trajecten wel incidenteel in te kunnen zetten.
Dementievriendelijke openbare ruimte
Het is de verwachting dat het aantal inwoners met dementie de komende jaren flink zal stijgen. Ouderen, en ook ouderen met dementie, blijven steeds langer thuis wonen. Dat heeft ook effect op de openbare ruimte. Er is een onderzoek gedaan wat belangrijke zaken zijn om in het achterhoofd te houden bij het inrichten van de openbare ruimte. Dementievriendelijke omgeving zullen we aanhaken op het thema toegankelijkheid, waar we op basis van het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap mee aan de slag zullen gaan.
Toezicht kwaliteit Wmo
De gemeente is verantwoordelijk voor het toezicht op de kwaliteit van de ingekochte Wmo-voorzieningen. De GGD IJsselland voert het toezicht uit voor de gemeenten in de regio IJsselland (Dalfsen, Deventer, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen-Hardenberg, Raalte Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle. De GGD voert onderzoeken uit naar aanleiding van calamiteiten (11 stuks), signaal gestuurde onderzoeken (8 stuks) en preventief toezicht (18 stuks). Tevens zijn er nog 9 overige/vervolg onderzoeken uitgevoerd. De onderzoeksverslagen worden gedeeld met de gemeenten die betrokken zijn bij de onderzoeken. Dit betreft gemeenten waarvan cliënten zorg ontvangen bij de desbetreffende aanbieder.
Toezicht rechtmatigheid Wmo
Vanuit de Wmo zijn gemeenten ook verantwoordelijk voor het toezien op de rechtmatigheid van de Wmo-voorzieningen. Het gaat hierbij om het waarborgen van de bestedingen vanuit het Wmo-budget. Eind 2018 is besloten om de Sociale Recherche in de regio IJssel-Vechtstreek aan te wijzen als toezichthouder Wmo als het gaat om rechtmatigheid. Met ingang van 2019 wordt hiermee gestart.
Maatwerkvervoer
In 2018 is de regionale aanbesteding voor het maatwerkvervoer afgerond. Vanaf medio 2019 zal de nieuwe vervoerder invulling geven aan het Wmo-, leerlingen- en jeugdvervoer. Begin 2019 zal daarom in het teken staan van de implementatie om de overgang naar een nieuwe vervoerder en de nieuwe spelregels zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Beschermd wonen/maatschappelijke opvang
Beschermd wonen en maatschappelijke opvang zijn een lokale verantwoordelijkheid die in samenwerking met regiogemeentes en centrumgemeente wordt ingevuld. Binnenkort zal er een convenant worden getekend om ook voor de komende jaren de samenwerking te bekrachtigen. Binnen de samenwerking in de regio zijn er belangrijke stappen gezet om te werken aan ambitie op de thema’s:
1. Zo lang mogelijk zelfstandig wonen
2. Zo snel mogelijk weer zelfstandig wonen
3. Samenwerking in de keten
Daarnaast zijn we in 2018 begonnen met de voorbereidingen op 2021. Zoals het nu lijkt zal per 2021 beschermd wonen namelijk niet meer gefinancierd worden via de centrumgemeenteconstructie. Individuele gemeentes zijn dan naast inhoudelijk verantwoordelijk ook financieel verantwoordelijk voor beschermd wonen. Verder is in 2018 besloten om een deel van de regionaal opgebouwde reserves beschermd wonen/maatschappelijke opvang vrij te laten vallen naar individuele gemeentes. Het is de bedoeling dat deze gelden worden geïnvesteerd in de lokale maatschappelijke ondersteuning zodat beschermd wonen niet ingezet hoeft te worden.
Begeleiding
Voor de maatwerkvoorzieningen begeleiding is in 2018 op regionaal niveau (Staphorst, Meppel, Hoogeveen en de Wolden) een inkoopproces doorlopen. De samenwerkende gemeenten hebben op basis van hun ervaring van de afgelopen jaren en hun visie op de Wmo begeleiding gekozen voor een Open House procedure. Bij deze procedure mogen alle aanbieders inschrijven en wordt bij het voldoen aan de gestelde eisen met de aanbieders een overeenkomst gesloten. Met ingang van 1 januari 2019 is met 87 aanbieders een contract gesloten met einddatum 31 december 2021. De gemeenten hebben de mogelijkheid om de looptijd met telkens 1 jaar te verlengen tot uiterlijk 31 december 2025. Tevens bestaat de mogelijkheid om gedurende de looptijd van de overeenkomst aanbieders toe te laten mits ze voldoen aan de gestelde eisen.
Ondersteuning in het huishouden (Huishoudelijke hulp)
In 2016 hebben wij in regionaal verband: Meppel, Westerveld, Hoogeveen/De Wolden en Staphorst een inkoopprocedure opgestart voor de inkoop van de maatwerkvoorziening ondersteuning in het huishouden. Dit heeft er toe geleidt dat met ingang van 1 januari 2017 in totaal 10 aanbieders gecontracteerd zijn. Deze contracten hebben een looptijd van 2 jaar met de mogelijkheid tot twee keer een verlenging met één jaar.
De tarieven voor ondersteuning in het huishouden zijn aangepast met ingang van het verlengingsjaar van het contract, te weten per 1 januari 2019.
Bij Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB), in werking getreden op 1 juni 2017, heeft de toenmalige staatssecretaris bepaald dat gemeenten de tarieven moeten baseren op reële kostprijzen. De vaste Regionale werkgroep inkoop Wmo heeft zelf een onderzoek gedaan naar reële kostprijzen. Daarbij is gebruik gemaakt van de rekentool ‘Hulp bij Huishouden (HbH)’ die tot stand is gekomen met medewerking van onder anderen de bracheorganisaties BTN en Actiz, de FNV en de VNG. De aanbieders is gevraagd om deze rekentool in te vullen. Op basis van deze uitkomsten zijn de gemiddelde kostprijzen berekend. De uitkomsten hiervan hebben geleid tot het verhogen van de tarieven voor ondersteuning, te weten ondersteuning basis te verhogen van € 23,40 naar € 27,31 per uur en de ondersteuning plus van € 25,80 naar € 27,69 per uur.
Overige maatwerkvoorzieningen
Voor het leveren van rolstoelen, vervoersvoorzieningen (scootmobielen, aangepaste fietsen etc) en woonvoorzieningen heeft de gemeente een contract met RSR uit Nieuwleusen. Dit contract had een looptijd tot 31 mei 2018, maar er is gebruik gemaakt van de mogelijkheid om het contract met een jaar te verlengen.
Invoering van het abonnementstarief Wmo
In het Regeerakkoord is afgesproken dat voor Wmo-voorzieningen een maximale periodebijdrage van € 17,50 zal worden ingevoerd. Voor de invoering van het abonnementstarief is een wetswijziging vereist en daarom kan de maatregel pas per 1 januari 2020 volledig worden ingevoerd. Voor 2019 wordt er gekozen voor een tussenvorm in de vorm van het aanpassen van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015. In artikel 3.8 eerste lid van het Uitvoeringsbesluit is bepaald dat de oorspronkelijke bedragen per periodebijdrage zijn vervallen en vervangen worden door de maximale periodebijdrage van € 17,50. Deze wijziging is verwerkt in artikel 14 van de verordening.
Werkelijke uitgaven 2018 (x € 1.000)
Het takenpakket WMO heeft geleid tot onderstaande indeling, waarbij aangesloten is bij de landelijke functie-indeling, zoals die voorgeschreven is:
Omschrijving |
Taakveld |
Rekening 2018
|
Begroting 2018
|
Rekening 2017 |
Rekening 2016 |
Mantelzorg |
6.1 |
95 |
72 |
79 |
55 |
Toegang (hieronder vallen ook doventolk, crisisbeheer, onafhankelijk cliëntondersteuning, volledig pakket thuis)
|
6.2 |
136 |
204 |
143 |
209 |
Minimafonds (= fonds deelname maatschap. activiteit, bijdrage wtcg.collect zorgv, compensatie eigen risico |
6.3 |
63 |
115 |
58 |
12 |
Groepsbegeleiding, incl. vervoer en personeel |
6.71 |
508 |
466 |
607 |
531 |
Individuele begeleiding (zorg in natura) |
6.71 |
493
|
350 |
476 |
362 |
Ontvangst CAK |
6.71 |
0 |
-45 |
0 |
0 |
PGB begeleiding |
6.71 |
218 |
335 |
189 |
418 |
Totaal |
|
1.513 |
1.472 |
1.552 |
1.587 |
Personeelslasten +10% |
|
151 |
147 |
99 |
|
TOTAAL |
|
1.664 |
1.619 |
1.651 |
1.587 |
Opbrengst/ uitkering Sociaal Deelfonds |
|
1.668 |
-1.651 |
-1.844 |
-2.147 |
Toelichting
De invoering van het objectieve verdeelmodel WMO leidt tot een achteruitgang van ruim € 1 milj, aan opbrengst gedurende de jaren 2015-2019( van € 2.3 milj naar € 1.3 milj) Door indexatie is dit bedrag voor 2018 toegenomen tot € 1.650.000. De verwachting was dat de kosten zullen stabiliseren rondom de € 1,6 milj - 1.7 milj. vanaf het jaar 2017. Voor het jaar 2018 blijkt deze aanname uit te komen. De totale kosten ad € 1.668.000 liggen in lijn met de begroting. Er vindt een verschuiving plaats van PGB's naar Zorg in Natura.