Paragraaf 5 - Verbonden partijen
1 | Inleiding op de paragraaf
Algemeen
Deze paragraaf gaat in op de doelstellingen, activiteiten en de financiële mate van betrokkenheid van de samenwerkingsverbanden waarin onze gemeente in financieel opzicht participeert en (tevens) een bestuurlijke invloed kan uitoefenen.
Wat houdt het begrip verbonden partij in?
Een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk en financieel belang heeft (artikel 1 lid b BBV) |
Binnen deze definitie valt bijvoorbeeld niet het zwembad of bibliotheek. Immers de gemeente is niet in het bestuur vertegenwoordigd.
Nota Verbonden partijen
Bovenstaande aspecten zijn opgenomen in de 'Nota verbonden partijen” die op 10 mei 2016 door de raad is vastgesteld. De nota is bedoeld om het inzicht van de raad te versterken door bij iedere verbonden partij aan te geven: wat zijn de activiteiten, wat is het belang, de deelnemende partijen, aandeel en zeggenschap, het financiële belang, vermogenspositie en bedrijfsresultaten, risicoprofiel en ontwikkelingen. Daarnaast gaat de nota in op de besliskaders voor het aangaan van nieuwe participaties. Tenslotte is er aandacht besteedt aan de wens van de raad om de grip op de verbonden partijen te versterken.
Bepalingen BBV
Artikel 15 uit het BBV heeft betrekking op de verbonden partijen en luidt als volgt:
1. De paragraaf betreffende de verbonden partijen bevat ten minste: a. De visie op en de beleidsvoornemens omtrent verbonden partijen; b. De lijst van verbonden partijen, die wordt onderverdeeld in: - Gemeenschappelijke regelingen; - Vennootschappen en coöperaties; - Stichtingen en verenigingen; - Overige verbonden partijen. c. De lijst van verbonden partijen 2. In de lijst van verbonden partijen wordt ten minste de volgende informatie opgenomen: a. De wijze waarop de provincie onderscheidenlijk de gemeente een belang heeft in de verbonden partij en het openbaar belang dat ermee gediend wordt; b. Het belang dat de provincie onderscheidenlijk de gemeente in de verbonden partij heeft aan het begin en de verwachte omvang aan het einde van het begrotingsjaar; c. De verwachte omvang van het eigen vermogen en het vreemd vermogen van de verbonden partij aan het begin en aan het einde van het begrotingsjaar; d. De verwachte omvang van het financiële resultaat van de verbonden partij in het begrotingsjaar; e. De eventuele risico’s, als bedoeld in artikel 11, eerste lid, onderdeel b, van de verbonden partij voor de financiële positie van de provincie onderscheidenlijk gemeente. |
Visie op en de beleidsvoornemens omtrent verbonden partijen (art. 15 BBV, lid 1a)
In de toelichting bij artikel 15 1e lid sub a. wordt voorgeschreven dat de visie op en de beleidsvoornemens omtrent verbonden partijen beperkt kan blijven tot een algemene visie op en de beleidsvoornemens omtrent het inschakelen van de verbonden partijen. Dat kan bijvoorbeeld gaan over de uitgangspunten die worden gehanteerd bij de vraag wanneer wel of wanneer er juist geen gebruik gemaakt van verbonden partijen voor het realiseren van beleid en welk soort type rechtspersoon (privaat- of publiekrechtelijk) wordt gebruikt en voor welk doel. Deze kaders zijn vastgelegd in de nota 'Verbonden partijen', vastgesteld op 10 mei 2016. Het is daarom niet noodzakelijk om ieder jaar dit ongewijzigde kader op te nemen in deze paragraaf.
Opbouw paragraaf
In het tweede hoofdstuk wordt ingegaan op de ontwikkelingen en/of eventuele problemen bij de huidige verbonden partijen. In het derde hoofdstuk wordt uitvoering gegeven aan art.15 van het BBV. Door op deze wijze verantwoording af te leggen in deze paragraaf, wordt tevens uitvoering gegeven aan artikel 21 lid 1 van de financiële verordening:
Bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in de paragraaf verbonden partijen de verplichte onderdelen op grond van artikel 15 BBV op. |
De verbonden partijen voor onze gemeente kunnen we indelen in 3 categorieën:
1 | Gemeenschappelijke regelingen | 2 | Vennootschappen en corporaties | 3 | Stichtingen en verenigingen |
GGD Regio IJsselland | N.V. BNG | Stichting MCR |
Veiligheidsregio IJsselland | N.V. Rendo Holding | |
Werkvoorzieningsschap Reestmond | N.V. Rova | |
Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland |
N.V. Vitens | |
Omgevingsdienst IJsselland | Enexis Holding N.V. | |
Wadinko N.V. | ||
Verkoop Essent/Attero: |
Opname in programmabegroting
Om het inzicht in de concrete beleidsprestaties, maatschappelijke effecten die via de inzet van de verbonden partijen worden gerealiseerd te bevorderen is deze informatie ook in de afzonderlijke programma's opgenomen.
2 | Ontwikkelingen bij (bestaande) verbonden partijen
Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland
Op 1 januari 2018 is de Bedrijfsvoeringsorganisatie Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland (hierna: RSJ-IJsselland) van start gegaan. Het RSJ-IJsselland komt voort uit de samenvoeging van de BVO Uitvoeringsorganisatie Jeugd IJsselland en het programmamanagement. Vanaf 1 juni 2019 wordt de facturatie bij de eigen gemeenten georganiseerd. De inkoop en contractmanagement blijft bij deRSJ-IJsselland.
Reestmond
Centrale doelstelling van Reestmond voor 2019 vormt de ingezette kanteling van productie-georiënteerd bedrijf naar een procesgestuurde arbeidsontwikkelorganisatie af te ronden maar vooral ook op zijn merites te beoordelen en evalueren.
De ambitie betekent concreet dat Reestmond zich in 2019 focust op:
- Optimalisering van de arbeidsontwikkeling van de medewerkers (doorstroom);
- Uitstroom van medewerkers waar mogelijk naar een werkplek op de reguliere arbeidsmarkt (detachering/ arbeidsovereenkomst met loonkostensubsidie) tot het moment dat dit bij gemeenten wordt belegd.
- Aanbod van een kwalitatief en kwantitatief voldoende aantal werksoorten voor de medewerkers van Reestmond.
- Realisatie van de optimale verdiencapaciteit en netto toegevoegde waarde per medewerker rekening houdende met de (beperkte) competenties en vaardigheden.
- Aanbod van maatwerkoplossingen aan opdrachtgevers gericht op realisatie van de optimale verdiencapaciteit (producten en detacheringen).
De uitvoering van de Wsw in de huidige vorm brengt een aantal kosten en opbrengsten met zich mee. In de uitgewerkte begroting is te zien, dat deze niet in balans staan tot een budget-neutrale exploitatie. Dit tekort zou dan gedekt moeten worden uit de gemeentelijke bijdrage.
Vitens
Voor de periode 2018-2020 zal het uit te keren dividend naar verwachting sterk dalen als gevolg van daling van het verwachte jaarlijkse resultaat. Vitens heeft dit aan de aandeelhouders gecommuniceerd in de AvA van 30 november 2017. Reden is dat door het Ministerie van Infrastructuur & Milieu de WACC (maximaal te behalen rendement) voor de jaren 2018 en 2019 vastgesteld op 3,4% (2016 en 2017: 4,2%).
In 2017 is een overwinst (t.o.v. toegestane WACC) gerealiseerd, net zoals in 2015 en 2016. Het teveel behaalde resultaat over boekjaar 2017 zal Vitens verwerken in de drinkwatertarieven van 2019. De verlaging van de WACC en de overwinst in 2016 en 2017 hebben beide een drukkend effect op het verwachte resultaat van 2018 en 2019 die in 2019 en 2020 wordt ontvangen. Vanaf 2020 wordt een stijging per aandeel voorzien.
Rendo
Na 2018 zal het resultaat structureel met ca. € 2 mln. dalen doordat de precariovergoeding in de tarieven vervalt.
3 | Opbrengst deelnemingen
Dividendontvangsten van de deelnemingen in de verschillende vennootschappen zoals die zijn opgenomen in de begroting en rekening 2018.
Begroting 2018 | Rekening 2018 | |
ROVA | 55 |
130 |
Rendo | 323 | 325 |
Vitens | 50 | 66 |
Enexis | 28 | 32 |
Deelnemingen i.k.v. verkoop Essent |
0 |
0 |
Wadinko | 20 | 20 |
BNG | 60 |
76 |
625 | 782 |
2014
Voor 2014 is een interim-dividend opgenomen bij de Rova ad € 50.000,-. Dit in verband met verkoop van NV Rova bedrijven (uitkering 2e deel).
2015
Rendo heeft het dividend voor de komende jaren bepaald op € 7,5 milj. Dit is een bijstelling met € 2,5 milj. Eerder werd nog uit gegaan van € 10 milj.
2016
Verkoop Vennootschap B.V.: € 19.457.
De vennootschap zal pas in 2019 kunnen worden geliquideerd omdat zij partij is bij een aantal andere juridische overeenkomsten die bij de verkoop van Essent aan RWE zijn afgesloten.
ROVA:
Einde deelneming in STIVAM: € 60.000 + dividend: € 66.000.
2017
Vitens en BNG keren een hoger dividend uit dan geraamd. Vitens: + 22 % en BNG: + 35%.
2018
ROVA: keert een hoger dividend : € 75.000 uit dan geraamd. Vitens en BNG; beide € 15.000 hoger.
4 | Bestaande verbonden partijen - Gemeenschappelijke regelingen
Per verbonden partij zullen we ingaan op de verplichte onderdelen uit artikel 15 BBV (zie bovenstaand) :
1. GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN
Gemeenschappelijke GGD Regio IJsselland te Zwolle | |||
Bestuurlijk belang |
11 deelnemende gemeenten. Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft 1 stem. Gemeentelijke vertegenwoordiger: wethouder A. Mussche (plv. wethouder L. Mulder). |
||
Financieel belang gemeente |
Het financieel belang komt tot uiting in de jaarlijkse bijdrage. |
||
Openbaar belang/ doelstelling |
GGD IJsselland: voor een gezonde samenleving (Missie december 2016). |
||
Financiële kengetallen (x €1.000) |
Omschrijving |
Begin van het jaar | Einde van het jaar |
Eigen vermogen | 2017: 1.549 | 2017: 1.378 | |
Vreemd vermogen | 2017: 5.947 |
2017: 5.733 |
|
Financieel resultaat | 2016: 79 | 2017: 211 | |
Risico's |
Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). Voor de diensten Jeugdgezondheidszorg worden de kosten op basis van het aantal inwoners 0-18 jaar verdeeld. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de gemeente Staphorst klein. |
||
Beleidsvoornemens, veranderingen |
In 2018 is een nieuwe bestuursperiode ingegaan. Het bestuur van GGD IJsselland ontwikkelt in 2018 het beleid voor de langere termijn in de vorm van een nieuwe bestuursagenda. |
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland te Zwolle | |||
Bestuurlijk belang | 11 deelnemende gemeenten. Deelname in het algemeen bestuur door burgemeester T.C. Segers. | ||
Financieel belang gemeente |
Het financieel belang komt tot uiting in de jaarlijkse bijdrage. Voor 2018: € 923.437. |
||
Openbaar belang/ doelstelling |
In oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio’s in werking getreden. Op basis hiervan zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s ingesteld waaronder Veiligheidsregio IJsselland (VRIJ). Veiligheidsregio IJsselland richt zich op het voorkomen en bestrijden (van de gevolgen) van branden, ongevallen, rampen en crises. Dit gebeurt in het gebied van de elf, via een gemeenschappelijke regeling, aangesloten gemeenten. | ||
Financiële kengetallen |
Bedragen (x € 1.000) |
Begin van het jaar 2018 |
Einde van het jaar 2018 (voorlopig) |
Eigen vermogen | 3.025 | 3.611 | |
Vreemd vermogen | 33.321 | 32.077 | |
Financieel resultaat | 2017: 556 |
2018: 1.454 |
|
Risico's |
Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. Deze zijn in een rapportage vastgelegd. De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, wijzigingen in beleid of financiering van de Rijksoverheid en complexiteit Europese aanbestedingen. |
||
Beleidsvoornemens, veranderingen |
Voorafgaand aan de begroting 2017 is de verdeelmethodiek herzien. Door het algemeen bestuur is op 23 maart 2016 namelijk gekozen voor een combinatiemodel voor de verdeling van de kosten. De kosten worden vanaf 2017 voor 75% verdeeld op basis van de historische kosten en voor 25% op basis van een meer geobjectiveerde methodiek, te weten het gemeentefonds. Voor Veiligheidsregio IJsselland blijft er nog een te realiseren taakstelling voor de ontoereikende BTW compensatie van structureel 130.000 euro (vanaf 2024). Dit nadeel is tijdens het proces van de regionalisering al in beeld gebracht. |
Gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningsschap Reestmond te Meppel | |||
Bestuurlijk belang |
De gemeenten Meppel, Westerveld en Staphorst nemen deel. |
||
Financieel belang gemeente |
Het financieel belang komt tot uiting in de jaarlijkse bijdrage. 2017: € 77.000. |
||
Openbaar belang/ doelstelling | Het zorg dragen voor aangepaste werkgelegenheid voor personen met medische/ of sociale beperkingen. | ||
Financiële kengetallen (x €1.000) |
Bedragen | Begin van het jaar | Einde van het jaar |
Eigen vermogen | 2017: 4.165 | 2017: 2.875 | |
Vreemd vermogen | 2017: 2.210 | 2017: 2.213 | |
Financieel resultaat | 2016: 3 |
2017: minus 1.178 |
|
Risico's |
Bijdragen gemeenten De personele reducties vinden uiteraard haar weerslag in afnemende begrote toegevoegde waarden. Hiertegenover staan slechts beperkte afnamen van de (nagenoeg volledig vaste) kostenstructuur. Bij ongewijzigd beleid zal dit leiden tot hogere bijdragen van de deelnemende gemeenten. |
||
Beleidsvoornemens, veranderingen |
Een belangrijke gebeurtenis die in 2017 heeft plaatsgevonden, is de besluitvorming over de verkenningen die in het kader van de ‘Ontwikkelagenda Reestmond’ zijn verricht. De De kanteling naar een proces-gestuurde organisatie wordt in 2018 daadwerkelijk gemaakt. De gemeentelijke groenactiviteiten zullen vanaf 2019 geen onderdeel meer uitmaken van Reestmond. Ook zal Remet BV (de voormalige afdeling metaal) in 2019 vervreemd worden aan een marktpartij. |
Gemeenschappelijke regeling Serviceteam Jeugd IJsselland te Zwolle |
|||
Bestuurlijk belang |
11 gemeenten nemen deel in deze nieuwe vorm van een GR, waar geen sprake is van een algemeen bestuur; alleen van een dagelijks bestuur. In dit dagelijks bestuur is Staphorst vertegenwoordigd door wethouder A. Mussche. Het bestuur besluit bij volstrekte meerderheid van stemmen. |
||
Financieel belang gemeente |
Het financieel belang komt tot uiting in de jaarlijkse bijdrage. Dit betreft 2,3 % van de totale bijdrage uit de GR die de RSJ-IJsselland ontvangt. |
||
Openbaar belang/ doelstelling |
Uitvoeringsorganisatie die in opdracht van de samenwerkende gemeenten verantwoordelijk is voor jeugdhulp. De kerntaken bestaan uit inkoop van de jeugdhulp en contractbeheer/contractmanagement, bevoorschotten en afhandelen facturatie en het leveren van financiële monitoring van de jeugdhulp. |
||
Financiële kengetallen (x €1.000) |
Bedragen | Begin van het jaar | Einde van het jaar |
Eigen vermogen | 2017: 0 | 2017: 0 | |
Vreemd vermogen | 2017: 15.123 | 2017: 16.423 | |
Financieel resultaat | 2016: 0 | 2017: 0 |
|
Risico's |
Door de deelnemende gemeenten wordt 85% van het ontvangen rijksbudget voor Jeugdhulp doorbetaald aan de RSJ-IJsselland die zorg draagt voor het volledige facturatieproces Jeugdhulp. Eventuele tekorten komen voor rekening van de deelnemende gemeenten. Hiervoor is een vereveningsovereenkomst opgesteld (betaling naar rato deelname). In hoeverre de huidige budgetten toereikend zijn is onduidelijk. De invoering van het objectief verdeelmodel heeft ook gevolgen voor de RSJ-IJsselland. |
||
Beleidsvoornemens, veranderingen |
Het betreft hier een uitvoeringsorganisatie. De beleidsvoornemens worden binnen de diverse gemeenten zelf opgesteld. Per 1 januari 2018 is de tenaamstelling aangepast; Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland (hierna: RSJ-IJsselland}, als opvolger van de BVO. Vanaf 1 juni 2019 wordt de facturatie bij de eigen gemeenten georganiseerd. De inkoop en contractmanagement blijft bij deRSJ-IJsselland. |
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle |
|||
Bestuurlijk belang |
11 gemeenten en provincie Overijssel nemen deel in deze GR. |
||
Financieel belang gemeente |
Het financieel belang komt tot uiting in de jaarlijkse bijdrage. Voor 2018 een bijdrage (incl. EED van: € 502.404. |
||
Openbaar belang/ doelstelling |
De Omgevingsdienst IJsselland wil: |
||
Financiële kengetallen (x €1.000) |
Bedragen | Begin van het jaar | Einde van het jaar |
Eigen vermogen | 0 | 0 | |
Vreemd vermogen | 0 | 2.089 | |
Financieel resultaat | 0 | 755 | |
Risico's |
Er zijn in 2018 diverse uitdagingen geweest op het gebied van de ICT. Het opzetten van de kantoorautomatisering, enkele taak specifieke applicaties en de applicatie voor het primaire proces IJVI. De kantoorautomatisering heeft zowel in hard- als software een goede start gekend en draait naar tevredenheid. De taak specifieke applicaties zijn in een projectvorm aangevlogen en kenden een moeizamere start. Dit heeft mede geresulteerd in het feit dat de accounts bij de partners langer in stand blijven dan de oorspronkelijke planning. Eind 2018 is het project op één applicatie na afgerond, deze wordt momenteel opgepakt. De applicatie voor het primaire proces IJVI werkt technisch naar behoren. Gedurende 2018 bleek echter dat er op het gebied van de data conversie en kwaliteit nog een inhaalslag gemaakt moet worden om bijvoorbeeld een goede planning voor de bezoeken (toezicht) te kunnen uitdraaien. Dit is in 2018 opgepakt en kent zijn vervolg in 2019, waarvoor nadere voorstellen worden ontwikkeld. |
||
Beleidsvoornemens, veranderingen |
De primaire meerwaarde van de Omgevingsdienst is gelegen in de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving van de milieutaken. In het tweede jaar wordt de basis hiervan verder verstevigd en uitgebouwd. In 2019 wordt ook de samenwerking met de Veiligheidsregio en de GGD verder geïntensiveerd. Beide gemeenschappelijke regelingen zijn ook actief in het fysieke domein. In 2018 is hiermee al een aanvang gemaakt door bijvoorbeeld gezamenlijk vorm te geven aan een voorlichtingsprogramma voor nieuwe gemeenteraden. Binnen het werkveld van de Omgevingsdienst zijn er veel nieuwe ontwikkelingen, zoals de komst van de Omgevingswet met het bijbehorende Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) en de opgaven op het gebied van energie, duurzaamheid en klimaatadaptatie. Ook de sanering van asbestdaken < 2024 in Overijssel is een dossier dat onze aandacht vraagt. |
4 | Bestaande verbonden partijen - Vennootschappen en coöperaties
BNG Bank N.V. Den Haag |
|||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen: 0,054%, portefeuillehouder: wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | 30.030 aandelen; één stem per aandeel van EUR 2,50. Totale waarde € 75.075. | ||
Openbaar belang/ doelstelling | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen. De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (één stem per aandeel van EUR 2,50). |
||
Financiële kengetallen |
Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in de BNG Bank. (Hierbij is het gevolg van een eventuele gemeentelijke samenvoeging buiten beschouwing gelaten). | ||
Bedragen (x € 1 miljoen) |
01-01-2018 | 31-12-2018 | |
Eigen vermogen | 4.687 | 4.991 | |
Vreemd vermogen | 135.041 | 132.518 | |
Achtergestelde schulden |
31 |
32 |
|
Dividend per aandeel |
2017: € 2,53 per aandeel, in 2018: € 2,85 per aandeel. |
||
Financieel resultaat | Over 2017: € 393 miljoen; over 2018: € 337 miljoen. |
||
Risico's |
Beperkt, tot deelname in het aandelenkapitaal. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. |
||
Beleidsvoornemens, veranderingen |
De BNG is gestart met met het BNG Duurzaamheidsfonds. Hiermee komt het tegemoet aan de groeiende kredietvraag van zakelijke initiatiefnemers voor lokale duurzame projecten. |
Vennootschap NV Rendo Holding te Meppel |
|||
Bestuurlijk belang | via stemrecht op aandelen: 4,34%, portefeuillehouder: wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | 43 aandelen ad € 453,77, totale waarde € 19.512. Er is besloten voor de periode 2014-2017 tot een dividenduitkering van € 7.5 milj per jaar. Voor Staphorst betekent dit € 322.500. Gezien alle onzekerheden kan er geen sprake zijn van dividendgarantie. | ||
Openbaar belang/ doelstelling |
De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt. |
||
Financiële kengetallen (x €1.000) |
Bedragen | Begin van het jaar | Einde van het jaar |
Eigen vermogen | 2017: 67.246 | 2017: 70.342 |
|
Vreemd vermogen | 2017: 67.910 |
2017: 66.962 |
|
Financieel resultaat | 2016: 13.185 | 2017: 10.596 |
|
Dividend (x €1) | 2016: 325.558 | 2017: 325.431 |
|
Risico's |
Risico’s: Ontwikkelingen: Na 2018 zal het resultaat structureel met ca. € 2 mln. dalen doordat de precariovergoeding in de tarieven vervalt. N.V. RENDO opereert in een gereguleerde markt, onder toezicht van de Autoriteit Consumenten & Markt (ACM). Elke drie jaar stelt de ACM de maximale tarieven vast. In die periode gaan de gereguleerde tarieven in 3 stappen omlaag als gevolg van lager ingeschatte kapitaalskosten (WACC). Dit is een stimulans voor RENDO om te komen tot kostenbesparing, en zo toch de aandeelhouders een redelijk rendement te kunnen bieden. |
||
Beleidsvoornemens, veranderingen |
Eind 2015 heeft RENDO haar strategie voor de periode 2016 – 2020 bepaald. Naast het transport van gas, elektriciteit en warmte, richt Rendo zich op het vervoer van data.. Belangrijk aandachtspunt is dat RENDO – glasvezel dan ook een volwaardig nieuw onderdeel binnen RENDO wordt. Rendo investeert de komende periode in de aanleg van glasvezelnetwerken. Van een netbeheerder als RENDO worden ook van rijkswege investeringen in de energie-infrastructuur verwacht. Mogelijk wordt de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur (AVOI) en forse eisen die aan Rendo worden gesteld op ICT gebied. In de AvvA d.d. 18 december 2018 is ingestemd met de missie dat in 2030 Rendo slechts nog duurzaam gas distribueert. |
Vennootschap N.V. Rova te Zwolle |
|||
Bestuurlijk belang | via stemrecht op aandelen: 3,09%. Portefeuillehouder: wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | 217 aandelen, nominale waarde € 113,45. Totale waarde € 24.618. Achtergestelde lening van € 378.903. Rentevergoeding: 8%. | ||
Openbaar belang/ doelstelling |
Werken aan het terugdringen van afval en het bevorderen van hergebruik van grondstoffen. De gemeente Staphorst draagt zorg voor onze publieke leefomgeving en alles wat daarin gebeurt. Is verantwoordelijk voor de inzameling en verwerking van het afval van inwoners. Omdat beheer in alle dynamiek en hectiek van het dagelijkse leven efficiënt en effectief uit te kunnen voeren werken gemeenten w.o. Staphorst veelal samen. Zo ook binnen ROVA. Als gemeentelijke uitvoeringsorganisatie in dienst van 23 samenwerkende gemeenten heeft deze zich verbonden aan bovengenoemde maatschappelijke verantwoordelijkheid. ROVA heeft zich ontwikkeld tot een duurzaam dienstenbedrijf. Duurzame ontwikkeling begint bij het besef van het dragen van verantwoordelijkheid naar toekomstige generaties en het zuinig moeten zijn op de schaarse grondstoffen die worden verbruikt. ROVA streeft bij het zorg dragen van de leefomgeving voortdurend naar optimalisatie langs vier thema’s: |
||
Financiële kengetallen |
Bedragen (x € 1.000) |
Begin van het jaar |
Eind van het jaar |
Eigen vermogen |
2017: 35.778 |
2017: 36.516 | |
Vreemd vermogen | 2017: 50.476 |
2017: 53.433 | |
Financieel resultaat |
2016: 9.142 |
2017: 7.441 | |
Dividend (x €1) |
2016: 161.464 | 2017: 130.303 | |
Risico's | Beperkt, tot: 1. Deelname aandelenkapitaal. Met ingang van 01-01-2010 heeft uitbreiding plaatsgevonden van het aandelenkapitaal met 24 aandelen tot 217 aandelen met een totaalwaarde ad € 24.618 (fl. 250 p/st.) 2. Verstrekte achtergestelde lening ad € 379.000 (afgerond). In 2001 hebben de deelnemende gemeenten en de Regio (GGD IJsselland) met de ROVA een achtergestelde lening gesloten. Omdat de Regio geen afvaltaken meer had is in 2009 door de AvA besloten dat leningbedrag van de Regio pro rato te verdelen over de oorspronkelijk deelnemende gemeenten. In het geval van faillissement van de ROVA worden de gemeenten achtergesteld: de achtergestelde gemeenten komen in de volgorde van schuldeisers dus achter de concurrente (dat wil zeggen gewone) schuldeisers, en heeft slechts voorrang ten opzichte van de aandeelhouders. |
||
Beleidsvoornemens, veranderingen |
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 30 november 2015 is het strategisch beleidskader voor de periode 2016-2020 vastgesteld. Bij de vaststelling daarvan is gekeken naar de aansluiting op de strategische ontwikkelvisie (actualisatie december 2012) en zijn vervolgens de ontwikkelthema’s voor de komende jaren scherp gesteld. Aanscherping governance (goed bestuur) binnen ROVA Om de kritische houding van de AvA te versterken wordt ingezet op een versterking van het financieel ambtelijk vooroverleg: AROF. Deze AROF vindt nu eenmaal per jaar plaats en is vooral informatief van karakter. Het AROF vindt momenteel plaats voorafgaand aan de jaarrekening. |
Vennootschap N.V. Vitens te Zwolle |
|||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen: 0,32%. Aantal aandelen: 18.531, de nominale waarde per aandeel is € 0,24. Totale waarde: € 4.571. Portefeuillehouder: wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente |
De aandelen van Vitens zijn voor 100 procent in handen van provincies en gemeenten. Vitens kent 110 aandeelhouders, die gezamenlijk 5.777.247 aandelen bezitten. Staphorst bezit 18.531 aandelen ad € 1. Totale waarde: € 18.531. Stemrecht op aandelen: 0,321 %. |
||
Openbaar belang/ doelstelling |
Het produceren, distribueren en leveren van drinkwater aan onze klanten en de daarbij horende dienstverlening. Doelstelling : excellente dienstverlening leveren aan de klanten en duurzame inzet van de bronnen en infrastructuur om de klanten ook op lange termijn te kunnen voorzien van betrouwbaar en goed drinkwater. |
||
Financiële kengetallen |
Bedragen (x € 1 miljoen) |
Beging van het jaar |
Eind van het jaar |
Eigen vermogen |
2017: 489,1 |
2017: 533,7 |
|
Vreemd vermogen | 2017: 1.249,2 | 2017: 1.194,4 | |
Financieel resultaat voor belastingen | 2016: 48,5 |
2017: 19,4 |
|
Dividend |
2016: 62.265 (€ 3,36 per aandeel) |
2017: 61.152 (€ 3,30 per aandeel) |
|
Risico's |
Beperkt tot deelname aandelenkapitaal en verstrekte achtergestelde lening oorspronkelijk € 1.217.900 (ontstaan in 2006) met een looptijd van 15 jaar (t/m 2021). Rentevergoeding: o.b.v. 10 jarige staatslening + 1%. |
||
Beleidsvoornemens, veranderingen |
Voor de periode 2018-2020 zal het uit te keren dividend naar verwachting sterk dalen als gevolg van daling van het verwachte jaarlijkse resultaat. Vitens heeft dit aan de aandeelhouders gecommuniceerd in de AvA van 30 november 2017. In 2017 is door het Ministerie van Infrastructuur & Milieu de WACC (maximaal te behalen rendement) voor de jaren 2018 en 2019 vastgesteld op 3,4% (2016 en 2017: 4,2%). Verwacht resultaat 2018 bedraagt € 20,5 milj. (€ 1,42 dividend per aandeel = € 26.310). Betaalbaar te stellen in 2019. Verwacht resultaat 2019 bedraagt € 12,5 milj. (€ 0,87 dividend per aandeel = € 16.120). Betaalbaar te stellen in 2020. Verwacht resultaat 2020 bedraagt € 26,9 milj. (€ 1,86 dividend per aandeel = € 34.560). Betaalbaar te stellen in 2021. Verwacht resultaat 2021 bedraagt €35,0 milj. (€ 2,42 dividend per aandeel = € 44.800). Betaalbaar te stellen in 2022. Op dit moment is herijking van het financieel beleid niet wenselijk. Dat betekent dat het huidige financieel beleid leidend is voor het komend jaarplan proces (2019). Daarna, begin 2019, zal herijking plaatsvinden. Deze wordt voorgelegd in de AvA van april 2019. |
Vennootschap Enexis Holding N.V. |
|||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen: 0,0216% Portefeuillehouder: wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | Op 29 december 2016 heeft de gemeente Staphorst de aflossing van de EDON lening omgezet in aankoop 1.448 aandelen Enexis Holding. Totaal aantal aandelen eind 2017: 33.779. Nominale waarde per aandeel: € 0,46. Totale waarde van de aandelen: € 14.671. |
||
Openbaar belang/ doelstelling |
Altijd en overal in het voorzieningengebied van Enexis kunnen beschikken over stroom en gas, tegen aanvaardbare aansluit- en transporttarieven. |
||
Financiële kengetallen |
Bedragen (x € 1 miljoen) |
01-01-2018 | 31-12-2018 |
Eigen vermogen | 3.808 | 4.024 | |
Vreemd vermogen | 3.860 |
3.691 |
|
Financieel resultaat | 2017: € 207 |
2018: € 243 |
|
Dividend per aandeel |
€ 0,69 |
€ 0,82 |
|
Risico's |
Beperkt tot deelname aandelenkapitaal. Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V. Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. Het risico is echter gemitigeerd middels een overeengekomen streefwaarde van € 100 miljoen voor het jaarlijkse dividend. |
||
Beleidsvoornemens, veranderingen |
Nederland zit middenin de energietransitie om te verduurzamen. Steeds meer klanten van Enexis willen verduurzamen, nieuwe samenwerkingsverbanden komen tot stand en de rol van netbeheerders verandert. Samen met stakeholders blijft Enexis werken aan oplossingen om de energievoorziening te verduurzamen. Met het oog op de twee strategische pijlers ‘excellent netbeheer’ en ‘versnellen van de energietransitie’, zijn voor 2019 vier prioriteiten vastgesteld: veilig werken, klantgedreven werk, verbeterprojecten voor de klant en de energietransitie versnellen. |
Vennootschap Wadinko B.V. te Zwolle |
|||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen: 1,67%, portefeuillehouder wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | 40 aandelen, geen balanswaarde | ||
Openbaar belang/ doelstelling | De vennootschap heeft tot doel het deelnemen in ondernemingen en vennootschappen, met name die welke ten doel hebben het stimuleren van en het deelnemen in ontwikkelingen en projecten op het gebied van milieu, techniek en innovatie, alsmede het daartoe deelnemen in andere ondernemingen en vennootschappen. |
||
Financiële kengetallen (x €1.000) |
Bedragen | Begin van het jaar | Einde van het jaar |
Eigen vermogen | 2017: 65,6 |
2017: 67,7 |
|
Vreemd vermogen | 2017: 1,4 |
2017: 1,5 |
|
Financieel resultaat | 2017: 1,5 |
2017: 3,2. |
|
Dividend (x €1) | 2016: 20 | 2017: 20 |
|
Risico's |
Het eigen vermogen van Wadinko op basis van deelname = 1,67% |
||
Beleidsvoornemens, veranderingen |
In de aandeelhoudersvergadering van 05 juni 2016 is het beleid voor de jaren 2016-2020 goedgekeurd. Het huidige beleid zal worden voortgezet met als doelstelling:
Innovatie en duurzaamheid zijn bij de Wadinko-participaties belangrijke onderwerpen, die ook voortdurend aan de orde komen in gesprekken met de directies. Wadinko is er stellig van overtuigd dat een gezonde autonome groei alleen mogelijk is bij die ondernemingen, die zoeken naar nieuwe duurzame oplossingen. |
CBL Vennootschap B.V. te 's Hertogenbosch |
|||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen 0,0216%, Portefeuillehouder wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | 432 aandelen. Nominale waarde per aandeel: € 4,32. |
||
Openbaar belang/ doelstelling |
De functie van deze vennootschap was de verkopende aandeelhouders van energiebedrijf Essent te vertegenwoordigen als medebeheerder (naast RWE, Essent en Enexis) van het CBL Escrow Fonds en te fungeren als "doorgeefluik" voor betalingen in en uit het CBL Escrow Fonds. Voor zover na beëindiging van alle CBL’s (CBL: Cross Border Leases) en de betaling uit het CBL Escrow Fonds van de daarmee corresponderende voortijdige beëindigingvergoedingen nog geld overblijft in het CBL Escrow Fonds, wordt het resterende bedrag in de verhouding 50%-50% verdeeld tussen RWE en verkopende aandeelhouders. |
||
Financiële kengetallen |
Bedragen | 01-01-2018 | 31-12-2018 |
Eigen vermogen | € 146.779 |
€ 136.957 | |
Vreemd vermogen | € 16.517 |
€ 22.040 | |
Financieel resultaat |
minus € 18.881 |
minus € 9.822 |
|
Risico's |
Met de liquidatie van het CBL Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de Verkopende Aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat wordt aangehouden in de vennootschap. ($ 1 mln.) Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de Verkopende Aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81 BW. |
||
Beleidsvoornemens, veranderingen |
Het initieel vermogen in het CBL Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, $ 275 mln. Eind juni 2016 is het CBL Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag is volledig uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang in de vennootschap. Ondanks dat het CBL Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden. De verwachting is dat de vennootschap in 2019 of begin 2020 zal kunnen worden ontbonden en/of zal kunnen fuseren met één van de andere vennootschappen die bij de verkoop van Essent zijn |
Vennootschap Vordering op Enexis B.V. te 's Hertogenbosch |
|||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen 0,0216%, Portefeuillehouder wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | Op 29 december 2016 is de EDON lening van de gemeente Staphorst omgezet in aankoop aandelen Enexis Holding. N.V. Daarnaast zijn 19 pro rato aandelen 'vordering op Enexis' ontvangen. Totaal aandelen: 451. |
||
Openbaar belang/ doelstelling |
Als gevolg van de invoering van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) in Nederland werd Essent per 30 juni 2009 gesplitst in een netwerkbedrijf (later Enexis) enerzijds en een productie- en leveringsbedrijf (het deel dat verkocht is aan RWE) anderzijds. 2e Tranche: 3e Tranche: 4e Tranche: |
||
Financiële kengetallen |
Bedragen |
01-01-2018 | 31-12-2018 |
Eigen vermogen | € 9.172 |
negatief € 2.290 |
|
Vreemd vermogen | € 356.319.796 | € 356.324.436 | |
Financieel resultaat | 2017: negatief € 14.825 |
2018: negatief € 11.462 |
|
Risico's |
De aandeelhouders lopen zeer beheerst geachte risico’s op Enexis voor de niet-tijdige betaling van rente en/of aflossing en, in het ergste geval, faillissement van Enexis en voor het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. |
||
Beleidsvoornemens, veranderingen |
Op dit moment resteert alleen nog de lening van de 4e tranche. De 4e tranche mag niet vervroegd worden afgelost. Afhankelijk van het resultaat van een aantal financiële ratio’s zou de 4e tranche eventueel geconverteerd kunnen worden in eigen vermogen. |
Verkoop Vennootschap B.V. te 's Hertogenbosch |
|||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen 0,0216%, Portefeuillehouder wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | 432 aandelen. Nominale waarde per aandeel: € 4,32. |
||
Openbaar belang/ doelstelling |
Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent. (namens de verkopende aandeelhouders Essent) |
||
Financiële kengetallen |
Bedragen | 01-01-2018 | 31-12-2018 |
Eigen vermogen | € 150.934 |
€ 112.116 |
|
Vreemd vermogen | € 5.697 |
€ 30.170 |
|
Financieel resultaat |
2017: negatief € 66.690 |
2018: negatief € 38.818 |
|
Risico's |
Het initieel vermogen in het General Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, € 800 mln. Eind juni 2016 is het General Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag is volledig uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang in de vennootschap. |
||
Beleidsvoornemens, veranderingen |
Het initieel vermogen in het General Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, € 800 mln. Eind juni 2016 is het General Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag is volledig uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang in de vennootschap. Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden. |
CSV Amsterdam B.V. (voorheen Claim staat Vennootschap B.V.) te 's Hertogenbosch |
|||
Bestuurlijk belang |
Via stemrecht op aandelen 0,0216%, portefeuillehouder wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | 432 aandelen: 0,0216% van gestort aandelenkapitaal ad € 20.000 = € 4,32. | ||
Openbaar belang/ doelstelling |
Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V. De statuten zijn gewijzigd zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult: (ad. a) (ad. b) (ad. c) |
||
Financiële kengetallen |
Bedragen | 01-01-2018 | 31-12-2018 |
Eigen vermogen | € 869.698 |
€ 745.990 |
|
Vreemd vermogen | € 53.292 |
€ 44.765 |
|
Financieel resultaat | 2017: negatief € 109.945 |
2018: negatief € 123.708 |
|
Risico's |
Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van Waterland als gevolg van garanties en vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven tot het bedrag van € 8.035.783,- die nog resteert op de escrow-rekening en voor het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. |
||
Beleidsvoornemens, veranderingen |
De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims worden afgewikkeld. Eventuele claims kunnen door Waterland tot 5 jaar na completion (mei 2019) worden ingediend. Na afwikkeling van deze eventuele claims van Waterland zal de escrow-rekening kunnen worden opgeheven en het restant op deze rekening kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang. |
Vennootschap PBE (publiekelijk belang elektriciteitsproductie) B.V. te 's Hertogenbosch |
|||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht op aandelen 0,0216%, Portefeuillehouder wethouder L. Mulder. | ||
Financieel belang gemeente | 432 aandelen. Nominale waarde per aandeel: € 0,01. Totale waarde aandelen: € 1,00. |
||
Openbaar belang/ doelstelling |
Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent (namens de verkopende aandeelhouders Essent). Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta N.V. (destijds 50% aandeelhouder, nu 70% aandeelhouder) heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (PBE). In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta N.V. een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, het 50% belang in EPZ alsnog geleverd aan RWE. |
||
Financiële kengetallen |
Bedragen | 01-01-2018 | 31-12-2018 |
Eigen vermogen | € 1.620.245 | € 1.604.945 | |
Vreemd vermogen | € 17.940 |
€ 23.506 |
|
Fianancieel resultaat | 2017 negatief: € 18.459 |
2018: negatief € 15.300 | |
Risico's |
Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. |
||
Beleidsvoornemens, veranderingen |
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden. |
4 | Bestaande verbonden partijen - Stichtingen en verenigingen
Stichting dagelijks beheer MCR te Rouveen |
|||
Bestuurlijk belang | Via stemrecht in dagelijks bestuur van de MCR. Partijen: - Vereniging tot instandhouding van de Hervormde Scholen op Gereformeerde grondslag, te Rouveen; - Vereniging voor Gereformeerd Primair Onderwijs 'de Zevenster'; - Gemeente Staphorst. Portefeuillehouder wethouder L. Mulder. |
||
Financieel belang gemeente | De exploitatiebijdrage aan de stichting voor de kosten van de sportzalen en peuterspeelzaal. |
||
Openbaar belang/ doelstelling | De gemeente geeft het publieksbelang en de behartiging hiervan vorm via de privaatrechtelijke weg door: - De wettelijke zorgplicht voor het aanbieden van een ruimte voor gymlessen; - Het initiëren en te faciliteren van het multifunctionele karakter van de MCR vorm en inhoud te geven; - Ruimte te bieden aan het peuterspeelzaalwerk; - De openbare bibliotheek een uitleenruimte ter beschikking te stellen. Door deze constructie worden de beide andere gebruikers hierbij betrokken. |
||
Financiële kengetallen | Begin van het jaar | Einde van het jaar | |
Eigen vermogen | n.b. | 2017: € 59.036 |
|
Vreemd vermogen | n.b. | 2017: € 16.533 | |
Resultaat | - |
2017: negatief € 163.696 toelichting resultaat 2017: € 36.186 afwikkeling voorg. jaren: negatief € 199.881 |
|
Risico's | Doordat de exploitatie en beheer van de bijzondere scholen wettelijk op afstand zijn gezet, is er geen sprake van volledige betrokkenheid. De gemeente heeft een (gering) aandeel in deze stichting n.l.: 27%. Basis: vloeroppervlakte. |