1. Blz. 1 Jaarstukken 2018
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2018
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Aanbieding en leeswijzer
        1. Blz. 5 Aanbieding en voorstel
        2. Blz. 6 Leeswijzer
      2. Blz. 7 Samenvatting
        1. Blz. 8 Financiële samenvatting
      3. Blz. 9 Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie
        1. Blz. 10 Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie
        2. Blz. 11 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
        3. Blz. 12 Beleidskader
        4. Blz. 13 Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2018
          1. Blz. 14 Borging legitimatie gemeenschappelijke regelingen
            1. Blz. 15 Deelname Werkgroep Regio IJsselland
            2. Blz. 16 Vernieuwen nota verbonden partijen
          2. Blz. 17 Het behouden van eigen democratische legitimatie
            1. Blz. 18 Raad in vroeg stadium informeren op hoofdzaken en beleidsvoornemens
          3. Blz. 19 Realistische aanpak samenwerking andere gemeenten
            1. Blz. 20 'Slim samenwerken'
            2. Blz. 21 Gesprekken met Zwartewaterland en Steenwijkerland
            3. Blz. 22 Verkenning uitvoeren naar de mogelijkheden tot samenwerking
          4. Blz. 23 Vergroten onderaanneming
            1. Blz. 24 Opdrachten in kleinere porties verdelen
          5. Blz. 25 VOG voor vrijwilligers
            1. Blz. 26 Gratis VOG voor vrijwilligers
          6. Blz. 27 Vastleggen overall strategie Burgerparticipatie
            1. Blz. 28 Vastleggen overall strategie Burgerparticipatie
          7. Blz. 29 OZB met niet meer dan de inflatiecorrectie verhogen
            1. Blz. 30 OZB met niet meer dan de inflatiecorrectie verhogen
          8. Blz. 31 Meerjarenoverzicht lasten burgers
            1. Blz. 32 Meerjarenoverzicht lasten burgers
          9. Blz. 33 Indicatoren
        5. Blz. 34 Wat heeft het gekost?
        6. Blz. 35 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
        7. Blz. 36 Lopende investeringen eind 2018
        8. Blz. 37 Investeringen die afgerond zijn in 2018
      4. Blz. 38 Programma 1 - Openbare orde en veiligheid
        1. Blz. 39 Programma 1 - Openbare orde en veiligheid
        2. Blz. 40 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
        3. Blz. 41 Beleidskader
        4. Blz. 42 Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2018
          1. Blz. 43 Waardering brandweervrijwilligers en behoud kazerne huidige locatie
            1. Blz. 44 Waardering brandweervrijwilligers en behoud kazerne huidige locatie
          2. Blz. 45 ‘Vinger aan de pols’ houden bij intergemeentelijke samenwerking Veiligheidsregio
            1. Blz. 46 Oog voor hulpverlening aan kleinschalige ongevallen door hulpdiensten
            2. Blz. 47 Uitdragen van de eigenheid, de kwetsbaarheid en identiteit van de gemeente
          3. Blz. 48 Brandweerkazerne Staphorst
            1. Blz. 49 Behoud kazerne Staphorst
          4. Blz. 50 Ambulancepost Lichtmis met aanrijtijden binnen de normen
            1. Blz. 51 Aanrijtijden binnen de normen
            2. Blz. 52 Behoud ambulancepost
          5. Blz. 53 Groter veiligheidsgevoel burger en ondernemer
            1. Blz. 54 Groter veiligheidsgevoel burger en ondernemer
          6. Blz. 55 Voldoende wijkagenten, zichtbaar en actief
            1. Blz. 56 Voldoende wijkagenten, zichtbaar en actief
          7. Blz. 57 Stimuleren en ondersteunen veiligheid bij uitgaan
            1. Blz. 58 Stimuleren en ondersteunen veiligheid bij uitgaan
          8. Blz. 59 Preventieve voorlichting veiligheid en inbraak
            1. Blz. 60 Preventieve voorlichting veiligheid en inbraak
          9. Blz. 61 Onderzoek en mogelijkheden cameratoezicht invalswegen
            1. Blz. 62 Onderzoek en mogelijkheden cameratoezicht invalswegen
          10. Blz. 63 Toezicht en handhaving ketenbeleid
            1. Blz. 64 Evaluatie ketenbeleid
            2. Blz. 65 Ketenbeleid
            3. Blz. 66 Wildkamperen
          11. Blz. 67 Gebruik burgernet en AED
            1. Blz. 68 Gebruik burgernet en AED
          12. Blz. 69 Faciliteren politiesteunpunt in IJhorst en Rouveen
            1. Blz. 70 Faciliteren politiesteunpunt in IJhorst en Rouveen
          13. Blz. 71 Indicatoren
        5. Blz. 72 Wat heeft het gekost?
        6. Blz. 73 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
        7. Blz. 74 Lopende investeringen eind 2018
        8. Blz. 75 Investeringen die afgerond zijn in 2018
      5. Blz. 76 Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
        1. Blz. 77 Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
        2. Blz. 78 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
        3. Blz. 79 Beleidskader
        4. Blz. 80 Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2018
          1. Blz. 81 Opstellen gemeentelijk verkeers- en vervoerplan (GVVP) of verkeerscirculatieplan
            1. Blz. 82 Opstellen gemeentelijk verkeers- en vervoerplan (GVVP) of verkeerscirculatieplan
          2. Blz. 83 Verbetering en verplaatsing op- en afritten A-28
            1. Blz. 84 Verbetering, verplaatsing en realisatie op- en afritten A28
          3. Blz. 85 Het onttrekken van zwaar verkeer uitwijken naar Industrieweg/ De Baarge/ Oosterparallelweg
            1. Blz. 86 Het onttrekken van zwaar verkeer uit wijken naar Industrieweg, De Baarge, Oosterparallelweg
          4. Blz. 87 Waarborgen continuïteit voortgang verbetering verkeersontsluiting CZ
            1. Blz. 88 Waarborgen continuïteit voortgang verbetering verkeersontsluiting CZ
          5. Blz. 89 Fietsvriendelijker maken centrum Staphorst
            1. Blz. 90 Fietsvriendelijker maken centrum Staphorst
          6. Blz. 91 Aanpak onveilige verkeerssituaties
            1. Blz. 92 Aanpak onveilige verkeerssituaties
          7. Blz. 93 Verbetering verkeersveiligheid en doorstroming Stovonde
            1. Blz. 94 Verbetering verkeersveiligheid en doorstroming Stovonde
          8. Blz. 95 Realiseren ontbrekend stuk fietspad ter hoogte van Waanders/ Stovonde
            1. Blz. 96 Realiseren ontbrekend stuk fietspad ter hoogte Waanders (Stovonde)
          9. Blz. 97 Realisatie verandering spoorwegovergang
            1. Blz. 98 Realisatie verandering spoorwegovergang Gorterlaan
          10. Blz. 99 Onderzoek uitbreiding carpoolplaats Lichtmis en Staphorst
            1. Blz. 100 Carpoolplaats lichtmis: Is in onderzoek
            2. Blz. 101 Carpoolplaats Staphorst
          11. Blz. 102 Ontwikkeling fietspad Achthoevenweg/ Kanlaan
            1. Blz. 103 Achthoevenweg
            2. Blz. 104 Kanlaan
          12. Blz. 105 Ontwikkeling fietspaden zodat aansluiting ontstaat met fietspaden buurgemeenten
            1. Blz. 106 Ontwikkeling fietspaden zodat aansluiting ontstaat met fietspaden buurgemeenten
          13. Blz. 107 Verkennen kavelruil bij fietsroutes i.v.m. veiligheid
            1. Blz. 108 Verkennen kavelruil bij fietsroutes i.v.m. veiligheid
          14. Blz. 109 Behouden voldoende ruime parkeergelegenheid
            1. Blz. 110 Behouden voldoende ruime parkeergelegenheid
          15. Blz. 111 Het gratis parkeren blijft gewaarborgd
            1. Blz. 112 Gratis parkeren blijft gewaarborgd
          16. Blz. 113 Parkeernorm 2.0 instellen
            1. Blz. 114 Parkeernorm 2.0 instellen
          17. Blz. 115 Bij nieuw plannen voorkomen haaks parkeren
            1. Blz. 116 Bij nieuwe plannen voorkomen haaks parkeren
          18. Blz. 117 Voldoende parkeerruimte bij nieuwe winkels
            1. Blz. 118 Voldoende parkeerruimte bij nieuwe winkels
          19. Blz. 119 Verbeteren brugdekken in Staphorst Zuid en relinen duiker Dekkersland
            1. Blz. 120 Verbeteren brugdekken Staphorst Zuid
          20. Blz. 121 Bereiken toegankelijk en bereikbaar openbaar vervoer voor een ieder
            1. Blz. 122 Aanleg ontbrekende bus instapplateaus
            2. Blz. 123 Overleg komst NS-station
          21. Blz. 124 Behoud en efficiënte van de openbaar vervoersverbinding met aandacht voor lijn 40
            1. Blz. 125 Behoud en efficiënte van de openbaar vervoersverbinding met aandacht voor lijn 40
          22. Blz. 126 Indicatoren
        5. Blz. 127 Wat heeft het gekost?
        6. Blz. 128 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
        7. Blz. 129 Lopende investeringen eind 2018
        8. Blz. 130 Investeringen die afgerond zijn in 2018
      6. Blz. 131 Programma 3 - Economie en ondernemen
        1. Blz. 132 Programma 3 - Economie en ondernemen
        2. Blz. 133 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
        3. Blz. 134 Beleidskader
        4. Blz. 135 Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2018
          1. Blz. 136 Kennisdeling
            1. Blz. 137 Kennisdeling
          2. Blz. 138 Startende ondernemers
            1. Blz. 139 Startende ondernemers
          3. Blz. 140 Bewustwording ondernemers mogelijkheden lokale jeugd
            1. Blz. 141 Bewustwording ondernemers mogelijkheden lokale jeugd
          4. Blz. 142 Social return gemeente
            1. Blz. 143 Participatieplaatsen realiseren
            2. Blz. 144 Realiseren beschutte werkplekken
            3. Blz. 145 Social return gemeente
          5. Blz. 146 Werk als basis
            1. Blz. 147 Werk als basis
          6. Blz. 148 Behoefte aan ruimte op industrieterreinen in kaart brengen
            1. Blz. 149 Behoefte aan ruimte op industrieterreinen in kaart brengen
            2. Blz. 150 Overleg met de Provincie over de locatie Uithofsweg
            3. Blz. 151 Overzicht verstrekken uitgeefbare kavels op andere industrieterreinen
          7. Blz. 152 Leegstand bedrijventerreinen tegengaan
            1. Blz. 153 Faciliteren marktpartijen voor herontwikkeling bestaande en leegstaande panden
            2. Blz. 154 In exploitatie nemen Oosterparallelweg
          8. Blz. 155 Informerende rol bij uitbreiding haven Meppel
            1. Blz. 156 Informerende rol bij uitbreiding haven Meppel
          9. Blz. 157 Aanleg glasvezel
            1. Blz. 158 Vervullen van stimulerende rol glasvezelnetwerk
          10. Blz. 159 Opstellen akkoord ‘Samen werkt Beter’
            1. Blz. 160 Opstellen akkoord ‘samen werkt beter’
          11. Blz. 161 Creëren veilige omgeving om te ondernemen
            1. Blz. 162 Creëren veilige omgeving om te ondernemen
          12. Blz. 163 Inzetten bedrijvencontactpersoon / accountmanager
            1. Blz. 164 Koppeling van bedrijvencontactpesoon (accountmanager) met het team voorzieningen
            2. Blz. 165 Voorstel tot invulling geven aan bedrijfscontactpersoon (accountmanager)
          13. Blz. 166 Aansluiten bij platform ondernemers en werkgevers
            1. Blz. 167 Aansluiten bij platform ondernemers en werkgevers
          14. Blz. 168 Indicatoren
        5. Blz. 169 Wat heeft het gekost?
        6. Blz. 170 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
        7. Blz. 171 Lopende investeringen eind 2018
        8. Blz. 172 Investeringen die afgerond zijn in 2018
      7. Blz. 173 Programma 4 - Onderwijs
        1. Blz. 174 Programma 4 - Onderwijs
        2. Blz. 175 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
        3. Blz. 176 Beleidskader
        4. Blz. 177 Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2018
          1. Blz. 178 In beeld brengen gevolgen Wet Passend Onderwijs
            1. Blz. 179 In beeld brengen gevolgen Wet Passend Onderwijs
          2. Blz. 180 Overdracht schoolgebouwen
            1. Blz. 181 Gebouwen meenemen in een gemeentelijk vastgoedvisie
            2. Blz. 182 MJOP wordt door gemeenten uitgevoerd
            3. Blz. 183 Overleg met scholen over goede overdracht
          3. Blz. 184 Handhaven combinatiefunctionaris
            1. Blz. 185 Handhaven combinatiefunctionaris
          4. Blz. 186 In stand houden kleine scholen d.m.v. ‘Staphorster Maat’
            1. Blz. 187 In stand houden kleine scholen d.m.v. ‘Staphorster Maat’
          5. Blz. 188 Onderzoek mogelijkheden zwemonderwijs i.k.v. veiligheid
            1. Blz. 189 Onderzoek mogelijkheden zwemonderwijs i.k.v. veiligheid
          6. Blz. 190 Burgerschapsvorming op agenda Lokaal Educatief Overleg
            1. Blz. 191 Burgerschapsvorming op agenda Lokaal Educatief Overleg
          7. Blz. 192 Indicatoren
        5. Blz. 193 Wat heeft het gekost?
        6. Blz. 194 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
        7. Blz. 195 Lopende investeringen eind 2018
        8. Blz. 196 Investeringen die afgerond zijn in 2018
      8. Blz. 197 Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme
        1. Blz. 198 Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme
        2. Blz. 199 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
        3. Blz. 200 Beleidskader
        4. Blz. 201 Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2018
          1. Blz. 202 Mogelijk maken van breedtesport
            1. Blz. 203 Mogelijk maken van breedtesport
          2. Blz. 204 Treffen van voorzieningen voor veilig onderkomen sportbeoefening
            1. Blz. 205 Treffen van voorzieningen voor veilig onderkomen sportbeoefening
          3. Blz. 206 Kritisch bekijken huurcontracten sportaccommodaties
            1. Blz. 207 Kritisch bekijken huurcontracten sportaccommodaties
          4. Blz. 208 Onderzoek mogelijkheden verplaatsing AMBC
            1. Blz. 209 Onderzoek mogelijkheden verplaatsing AMBC
          5. Blz. 210 Verbetering accommodatie VV IJhorst
            1. Blz. 211 Voorstel accommodatie V.V. IJhorst
          6. Blz. 212 Behoud Zwembad als basisvoorziening
            1. Blz. 213 Behoud zwembad
          7. Blz. 214 Onafhankelijk museum Staphorst
            1. Blz. 215 Onafhankelijk museum Staphorst
          8. Blz. 216 Verbeteren bereikbaarheid museumboerderij
            1. Blz. 217 Verbeteren bereikbaarheid museumboerderij
          9. Blz. 218 Behouden dorpsgezicht monumenten
            1. Blz. 219 Behouden dorpsgezicht monumenten
          10. Blz. 220 Vervullen goede signaalfunctie Rijksdienst
            1. Blz. 221 Actief informeren bij wijzigingen
            2. Blz. 222 Overleg met dienst Cultureel Erfgoed
          11. Blz. 223 Vlaggen op kerktorens
            1. Blz. 224 Vlaggen op de kerktorens
          12. Blz. 225 Financiële ondersteuning gemeentelijke monumenten
            1. Blz. 226 Financiële ondersteuning gemeentelijke monumenten
          13. Blz. 227 Openstelling natuur t.b.v. educatie en recreatie
            1. Blz. 228 Openstelling natuur t.b.v. educatie en recreatie
          14. Blz. 229 Aanleg fietspaden
            1. Blz. 230 Actief participeren en financieel ondersteunen nieuwe projecten
            2. Blz. 231 Actualisatie van het beleidsplan fietspaden
            3. Blz. 232 Voortzetting samenwerking marketing Oost en Ondernemend Reestdal
          15. Blz. 233 Diverse activiteiten ikv bevorderen recreatie en toerisme
            1. Blz. 234 Diverse activiteiten ikv bevorderen recreatie en toerisme
          16. Blz. 235 Geen belemmering activiteiten op evenemententerrein
            1. Blz. 236 Aanpassing beleid
            2. Blz. 237 Evaluatie maximum aantal A-evenementen
            3. Blz. 238 Steekproefsgewijs controle op geluidnormen en alcoholcontrole minderjarigen
          17. Blz. 239 Behouden Staphorstdagen
            1. Blz. 240 Behouden Staphorstdagen
          18. Blz. 241 Onderzoek mogelijkheden activiteitenterrein Rouveen
            1. Blz. 242 Onderzoek mogelijkheden activiteitenterrein Rouveen
          19. Blz. 243 Evenementen goedkoper maken en eenduidigheid over activiteiten op de Tippe
            1. Blz. 244 Evenementen goedkoper maken en eenduidigheid over activiteiten op de Tippe
          20. Blz. 245 Marktterrein bestemmen als evenemententerrein
            1. Blz. 246 Marktterrein bestemmen als evenemententerrein
          21. Blz. 247 Recreatie ontwikkelen tot een economische pijler
            1. Blz. 248 Recreatie ontwikkelen tot een economische pijler
          22. Blz. 249 Realisatie oplaadpunten voor E-bikes en auto's in recreatiegebieden
            1. Blz. 250 Realisatie oplaadpunten voor e-bikes en auto’s in recreatiegebieden
          23. Blz. 251 Subsidiemogelijkheden recreatie en toerisme beter benutten
            1. Blz. 252 Subsidiemogelijkheden recreatie en toerisme beter benutten
          24. Blz. 253 Indicatoren
        5. Blz. 254 Wat heeft het gekost?
        6. Blz. 255 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
        7. Blz. 256 Lopende investeringen eind 2018
        8. Blz. 257 Investeringen die afgerond zijn in 2018
      9. Blz. 258 Programma 6 - Sociaal domein
        1. Blz. 259 Programma 6 - Sociaal domein
        2. Blz. 260 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
        3. Blz. 261 Beleidskader
        4. Blz. 262 Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2018
          1. Blz. 263 Goede afstemming MCR en gemeentelijke panden Rouveen
            1. Blz. 264 Besluit verkopen voormalige bibliotheek
            2. Blz. 265 Evalueren gebruik MCR
          2. Blz. 266 Het behouden van zorg en wonen in woonkernen
            1. Blz. 267 Het behouden van zorg en wonen in woonkernen
          3. Blz. 268 Aanvragen van instellingen die zorg willen aanbieden zullen beoordeeld worden aan de hand van de planologische kaders
            1. Blz. 269 Aanvragen van instellingen die zorg willen aanbieden zullen beoordeeld worden aan de hand van de planologische kaders
          4. Blz. 270 Faciliteren bij samenwerkingsverbanden
            1. Blz. 271 Faciliteren samenwerkingsverbanden
          5. Blz. 272 Stimuleren WMO-raad
            1. Blz. 273 Evalueren en nader bepalen rol WMO-Raad
            2. Blz. 274 Waarborgen contactfunctie
          6. Blz. 275 Stimuleren rol mantelzorgers
            1. Blz. 276 Stimuleren rol mantelzorgers
          7. Blz. 277 Inwoning o.g.v. mantelzorg wordt correct en snel afgewerkt
            1. Blz. 278 Inwoning o.g.v. mantelzorg wordt correct en snel afgewerkt
          8. Blz. 279 Opstellen beleidsnotitie vrijwilligers
            1. Blz. 280 Opstellen beleidsnotitie vrijwilligers
          9. Blz. 281 Duidelijkheid locatie dienstencentrum
            1. Blz. 282 Duidelijkheid locatie dienstencentrum
          10. Blz. 283 Helpende hand huwelijkstherapie
            1. Blz. 284 Helpende hand huwelijkstherapie
          11. Blz. 285 Monitoren decentralisatiegelden
            1. Blz. 286 Middelen voor uitvoering 3 D's beleidsmatig en financieel volgen
            2. Blz. 287 Sturen op risico's bij het monitoren van de decentralisatiegelden
          12. Blz. 288 Steuntje in de rug voor de ‘minima’
            1. Blz. 289 ‘Steuntje in de rug voor de minima’
          13. Blz. 290 Zoveel mogelijk mensen aan het werk krijgen d.m.v. aanbieden re-integratie-activiteiten
            1. Blz. 291 Onderzoek vormgeving Wsw voorziening en samenwerking op voorziening-nivo
            2. Blz. 292 Uitvoering van participatiewet
          14. Blz. 293 Het leveren van tegenprestatie door personen met uitkering
            1. Blz. 294 Het leveren van tegenprestatie door personen met uitkering
          15. Blz. 295 Terugdringen van laaggeletterdheid onder allochtonen/nieuwkomers
            1. Blz. 296 Terugdringen van laaggeletterdheid onder allochtonen en nieuwkomers
          16. Blz. 297 Hogere frequentie van bijeenkomsten tussen kerken en gemeente
            1. Blz. 298 Hogere frequentie van bijeenkomsten tussen kerken en gemeente
          17. Blz. 299 Invoering Decentralisatie WMO - AWBZ
            1. Blz. 300 Herzien huidig systeem huishoudelijke hulp
            2. Blz. 301 Kostenreductie vervoersstromen
            3. Blz. 302 Oprichten netwerkorganisatie CWO, tweede schil + Kernteam.
            4. Blz. 303 Verder vormgeven aan Kernteam en tweede schil
            5. Blz. 304 Verder vormgeven aan koppeling tussen zorg en maatschappelijke ondersteuning
            6. Blz. 305 WMO-beleid gestalte geven in samenwerking met lokale partijen
          18. Blz. 306 Identiteitsgebonden zorginstellingen toegang geven tot de zorg
            1. Blz. 307 Identiteitsgebonden zorginstellingen toegang geven tot de zorg
          19. Blz. 308 Het open staan voor aanvragen van private instellingen waarin identiteit-gebonden zorg wordt geboden
            1. Blz. 309 Open staan voor aanvragen van private instellingen waarin identiteitsgebonden zorg wordt geboden
          20. Blz. 310 Behoud jeugdwerker
            1. Blz. 311 Behoud jeugdwerker
          21. Blz. 312 Handhaving huisvesting jongerenwerker in bibliotheek
            1. Blz. 313 Handhaving huisvesting jongerenwerker in bibliotheek
          22. Blz. 314 Opzetten toegankelijke setting zorgverlening
            1. Blz. 315 Opzetten toegankelijke setting zorgverlening
          23. Blz. 316 Handhaven afspraken geleidelijke overgang transitie jeugdzorg
            1. Blz. 317 Het Transitiearrangement Jeugdzorg regio IJsselland wordt uitgevoerd
            2. Blz. 318 Inkoop benodigde zorg
            3. Blz. 319 Regelen zorgcontinuïteit en jeugdhulpaanbod
          24. Blz. 320 Goede afstemming tussen de diverse partijen
            1. Blz. 321 Gemeente maakt afspraken over gegevesnuitwisseling en privacy
            2. Blz. 322 Gemeente maakt koppeling met CORV (justitiële keten)
          25. Blz. 323 Contacten tussen overheid en kerk worden voortgezet
            1. Blz. 324 Contacten tussen overheid en kerk worden voortgezet
          26. Blz. 325 Invulling geven aan beleidsplan ‘We doen het samen’
            1. Blz. 326 Invulling geven aan beleidsplan ‘We doen het samen’
          27. Blz. 327 Voorlichting over en stimuleren van een gezond eet- en leefpatroon
            1. Blz. 328 Voorlichting over en stimuleren van een gezond eet- en leefpatroon
          28. Blz. 329 Preventieve maatregelen gebruik alcohol bij jeugd
            1. Blz. 330 Preventieve maatregelen gebruik alcohol bij jeugd
          29. Blz. 331 Indicatoren
        5. Blz. 332 Wat heeft het gekost?
        6. Blz. 333 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
        7. Blz. 334 Lopende investeringen eind 2018
        8. Blz. 335 Investeringen die afgerond zijn in 2018
      10. Blz. 336 Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
        1. Blz. 337 Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
        2. Blz. 338 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
        3. Blz. 339 Beleidskader
        4. Blz. 340 Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2018
          1. Blz. 341 Opstellen GRP
            1. Blz. 342 Opstellen GRP
          2. Blz. 343 Evalueren 1e fase omgekeerd inzamelen + rekening houden vervolgtraject buitengebied
            1. Blz. 344 Evalueren 1e fase omgekeerd inzamelen
            2. Blz. 345 Rekening houden vervolgtraject buitengebied
          3. Blz. 346 Verduurzaming gemeentelijke gebouwen
            1. Blz. 347 Verduurzaming gemeentelijke gebouwen
          4. Blz. 348 Geen uitbreiding windturbines, gemeente houdt regie windenergie
            1. Blz. 349 Bij behalen duurzaamheidsdoelstellingen geen gebruik van windenergie
            2. Blz. 350 College houdt de regie op het proces en voert actief overleg met de provincie
            3. Blz. 351 Geen uitbreiding windturbines, gemeente houdt regie windenergie
          5. Blz. 352 Mogelijkheden duurzaamheidsmaatregelen bij monumenten
            1. Blz. 353 Mogelijkheden duurzaamheidsmaatregelen bij monumenten
          6. Blz. 354 Onderzoek mogelijkheid bedekken gemeentelijke panden met zonnepanelen
            1. Blz. 355 Onderzoek mogelijkheid bedekken gemeentelijke panden met zonnepanelen
          7. Blz. 356 Actualiseren geuremissiekaart
            1. Blz. 357 Actualiseren geuremissiekaart
          8. Blz. 358 Vervullen voortrekkersrol ikv duurzaamheid
            1. Blz. 359 Mogelijkheid onderzoeken elektrische auto’s buitendienst
            2. Blz. 360 Permanente aandacht Rijks en Provinciale subsidies
            3. Blz. 361 Uitvoering geven aan duurzaamheidsactieplan
          9. Blz. 362 Renovatie begraafplaats Staphorst
            1. Blz. 363 Renovatie begraafplaats Staphorst
          10. Blz. 364 Indicatoren
        5. Blz. 365 Wat heeft het gekost?
        6. Blz. 366 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
        7. Blz. 367 Lopende investeringen eind 2018
        8. Blz. 368 Investeringen die afgerond zijn in 2018
      11. Blz. 369 Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
        1. Blz. 370 Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
        2. Blz. 371 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
        3. Blz. 372 Beleidskader
        4. Blz. 373 Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2018
          1. Blz. 374 Onderzoek naar efficiency binnen ruimtelijke ordening
            1. Blz. 375 Onderzoek naar efficiency binnen ruimtelijke ordening
          2. Blz. 376 Opstellen structuurvisie buitengebied
            1. Blz. 377 Omgevingsvisie
          3. Blz. 378 Opstellen beleidsplan VTH taken fysieke leefomgeving
            1. Blz. 379 Opstellen beleidsplan VTH taken fysieke leefomgeving
          4. Blz. 380 Oprichten taskforce ruimtelijke ordening
            1. Blz. 381 Oprichten taskforce ruimtelijke ordening
          5. Blz. 382 Afronden project de Slagen
            1. Blz. 383 Afronden project de Slagen
          6. Blz. 384 Leefbaar en bewoonbaar maken wijk de Slagen
            1. Blz. 385 Leefbaar en bewoonbaar maken wijk de Slagen
          7. Blz. 386 Zorgvuldig kijken naar inbreidingslocaties
            1. Blz. 387 Zorgvuldig kijken naar inbreidingslocaties
          8. Blz. 388 Actualisatie woonvisie
            1. Blz. 389 Actualisatie woonvisie
          9. Blz. 390 Afronden project Ruilverkaveling
            1. Blz. 391 Afronden project ruilverkaveling
          10. Blz. 392 Creëren van hobbymatig gebruik agrarische gronden voor bebouwing
            1. Blz. 393 Creëren van hobbymatig gebruik agrarische gronden voor bebouwing
          11. Blz. 394 Faciliteren mogelijkheden wonen met mantelzorg
            1. Blz. 395 Faciliteren mogelijkheden wonen met mantelzorg
          12. Blz. 396 Voorkom te dichte bebouwing op saneringslocaties
            1. Blz. 397 Evaluatie van het saneringsbeleid in de raad
            2. Blz. 398 Opstellen nieuw beleid
            3. Blz. 399 Voorkom te dichte bebouwing op saneringslocaties
          13. Blz. 400 Benutten van status plattelandswoning
            1. Blz. 401 Benutten van status plattelandswoning
          14. Blz. 402 Beter definiëren werkgroepen en kennistafels
            1. Blz. 403 Beter definiëren werkgroepen en kennistafels
          15. Blz. 404 Herziening Saneringsbeleid
            1. Blz. 405 Herziening saneringsbeleid
          16. Blz. 406 Stimulering woningbouw door starterslening ook van toepassing te verklaren op nieuwbouw
            1. Blz. 407 Evaluatie huidige startersleningen
            2. Blz. 408 Gelden beschikbaar laten komen aan kopers
          17. Blz. 409 Aanleg speelveld in de Slagen
            1. Blz. 410 Aanleg speelveld in de Slagen
          18. Blz. 411 Indicatoren
        5. Blz. 412 Wat heeft het gekost?
        6. Blz. 413 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
        7. Blz. 414 Lopende investeringen eind 2018
        8. Blz. 415 Investeringen die afgerond zijn in 2018
      12. Blz. 416 Programma 9 - Overhead
        1. Blz. 417 Programma 9 - Overhead
        2. Blz. 418 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
        3. Blz. 419 Beleidskader
        4. Blz. 420 Stand van zaken uit te voeren acties begroting 2018
          1. Blz. 421 Ontwikkelen strategisch personeelsbeleid
            1. Blz. 422 Ontwikkelen strategisch personeelsbeleid
          2. Blz. 423 Evaluatie reorganisatie
            1. Blz. 424 Doorontwikkeling organisatie
          3. Blz. 425 Inbrengen van (praktijk) ervaring uit het werkveld bij commissies
            1. Blz. 426 Andere adviesraden: bemensing uit het werkveld
            2. Blz. 427 Verkeersadviescommissie: vooraf overleg
          4. Blz. 428 Implementatie NUP
            1. Blz. 429 Implementatie NUP
          5. Blz. 430 Opstellen informatieveiligheidsbeleid
            1. Blz. 431 Opnemen afzonderlijke alinea in jaarverslag
            2. Blz. 432 Organisatiebreed informatie beveiligingsbeleid
          6. Blz. 433 Invoering BGT
            1. Blz. 434 Optimalisering bestanden
            2. Blz. 435 Registratie en uitwisseling SVB - BGT
          7. Blz. 436 Het uitstralen van identiteit van Staphorst
            1. Blz. 437 Uitstralen van identiteit van Staphorst
          8. Blz. 438 Redelijke en billijke eisen bij inkoop en aanbesteding
            1. Blz. 439 Toepassing volgens voorschriften uit de Gids Proportionaliteit
          9. Blz. 440 Constructieve houding ambtelijke organisatie
            1. Blz. 441 Constructieve houding ambtelijke organisatie
          10. Blz. 442 Doorontwikkeling P&C cyclus
            1. Blz. 443 Doorontwikkeling P&C cyclus
          11. Blz. 444 Versterken kaderstellende Raad
            1. Blz. 445 Versterken kaderstellende Raad
          12. Blz. 446 Herziening financiële verordening
            1. Blz. 447 Herziening financiële verordening
          13. Blz. 448 Openingstijden/ dienstverlening en klacht- en verbeterlijn
            1. Blz. 449 Openingstijden, dienstverlening en klacht- en verbeterlijn
          14. Blz. 450 Visie op dienstverlening
            1. Blz. 451 Uitvoeringsprogramma dienstverlening
            2. Blz. 452 Uitwerken visie volgens projectplan ‘Sterk in Dienstverlening’
          15. Blz. 453 Communicatievisie ontwikkelen
            1. Blz. 454 Communicatievisie ontwikkelen
          16. Blz. 455 Handelingsvrijheid dorps- en wijkraden
            1. Blz. 456 Handelingssvrijheid dorps- en wijkraden
          17. Blz. 457 Helder kader creëren en communiceren naar burgers en ondernemers
            1. Blz. 458 Beleidsnota Burgerparticipatie
            2. Blz. 459 Deelname aan kennistafels door betrokken burgers
            3. Blz. 460 Wijk- en dorpsraden faciliteren
          18. Blz. 461 Creëren van Kennistafels
            1. Blz. 462 Creëren van Kennistafels
        5. Blz. 463 Wat heeft het gekost?
        6. Blz. 464 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
        7. Blz. 465 Lopende investeringen eind 2018
        8. Blz. 466 Investeringen die afgerond zijn in 2018
      13. Blz. 467 Financiële samenvatting
        1. Blz. 468 Financiële samenvatting
      14. Blz. 469 Overzicht baten en lasten 2018
        1. Blz. 470 Overzicht baten en lasten 2018
      15. Blz. 471 Toelichting op het overzicht van baten en lasten 2018
        1. Blz. 472 Toelichting op het overzicht van baten en lasten 2018
        2. Blz. 473 Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie
          1. Blz. 474 Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie
          2. Blz. 475 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
          3. Blz. 476 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
          4. Blz. 477 Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
        3. Blz. 478 Programma 1 - Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 479 Programma 1 - Openbare orde en veiligheid
          2. Blz. 480 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
          3. Blz. 481 Toevoeging/onttrekking aan reserves
          4. Blz. 482 Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
        4. Blz. 483 Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
          1. Blz. 484 Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
          2. Blz. 485 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
          3. Blz. 486 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
          4. Blz. 487 Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
        5. Blz. 488 Programma 3 - Economie en ondernemen
          1. Blz. 489 Programma 3 - Economie en ondernemen
          2. Blz. 490 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
          3. Blz. 491 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
          4. Blz. 492 Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
        6. Blz. 493 Programma 4 - Onderwijs
          1. Blz. 494 Programma 4 - Onderwijs
          2. Blz. 495 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
          3. Blz. 496 Toevoeging/onttrekking aan reserves
          4. Blz. 497 Incidentele lasten en baten
        7. Blz. 498 Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme
          1. Blz. 499 Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme
          2. Blz. 500 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
          3. Blz. 501 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
          4. Blz. 502 Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
        8. Blz. 503 Programma 6 - Sociaal domein
          1. Blz. 504 Programma 6 - Sociaal domein
          2. Blz. 505 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
          3. Blz. 506 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
          4. Blz. 507 Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
        9. Blz. 508 Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
          1. Blz. 509 Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
          2. Blz. 510 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
          3. Blz. 511 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
          4. Blz. 512 Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
        10. Blz. 513 Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
          1. Blz. 514 Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
          2. Blz. 515 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
          3. Blz. 516 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves (x € 1.000)
          4. Blz. 517 Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
        11. Blz. 518 Programma 9 - Overhead
          1. Blz. 519 Programma 9 - Overhead
          2. Blz. 520 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
          3. Blz. 521 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
          4. Blz. 522 Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
        12. Blz. 523 Algemene dekkingsmiddelen
          1. Blz. 524 Algemene dekkingsmiddelen
          2. Blz. 525 1 | Lokale heffingen
          3. Blz. 526 2 | Algemene uitkeringen
          4. Blz. 527 3 | Dividend
          5. Blz. 528 4 | Saldo financieringsfunctie
          6. Blz. 529 5 | BTW-compensatiefonds
          7. Blz. 530 6 Overhead
        13. Blz. 531 Vennootschapsbelasting
          1. Blz. 532 Vennootschapsbelasting
        14. Blz. 533 Onvoorzien
          1. Blz. 534 Onvoorzien
        15. Blz. 535 Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/voorzieningen
          1. Blz. 536 Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/voorzieningen
          2. Blz. 537 Analyse begrotingsafwijkingen
          3. Blz. 538 Recapitulatie reserves (bedragen x € 1.000)
          4. Blz. 539 Recapitulatie voorzieningen (bedragen x € 1.000)
        16. Blz. 540 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen
          1. Blz. 541 WNT-verantwoording 2018 Gemeente Staphorst
      16. Blz. 542 Balans per 31 december 2018
        1. Blz. 543 Balans per 31 december 2018
      17. Blz. 544 Toelichting op de balans per 31 december 2018
        1. Blz. 545 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          1. Blz. 546 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        2. Blz. 547 Vaste activa
          1. Blz. 548 A | Immateriële vaste activa
          2. Blz. 549 B | Materiële vaste activa
          3. Blz. 550 C | Financiële vaste activa
        3. Blz. 551 Vlottende activa
          1. Blz. 552 A | Voorraden
          2. Blz. 553 B | Uitzettingen met een rente-typische looptijd korter dan één jaar
          3. Blz. 554 C | Liquide middelen
          4. Blz. 555 D | Overlopende activa
        4. Blz. 556 Vaste passiva
          1. Blz. 557 A | Eigen vermogen
          2. Blz. 558 B | Voorzieningen
          3. Blz. 559 C | Vaste schulden met een rente typische looptijd van één jaar of langer
        5. Blz. 560 Vlottende passiva
          1. Blz. 561 Vlottende Passiva
          2. Blz. 562 A | Kortlopende schulden
          3. Blz. 563 B | Overlopende passiva
        6. Blz. 564 Overige
          1. Blz. 565 A | Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          2. Blz. 566 B | Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren
    3. Blz. 567 Paragrafen
      1. Blz. 568 Paragraaf 1 - Weerstandsvermogen en risicomanagement
        1. Blz. 569 Inleiding op de paragraaf
        2. Blz. 570 A | Ontwikkeling weerstandsvermogen 2018
        3. Blz. 571 B | Beschikbare weerstandscapaciteit
        4. Blz. 572 C | Risicobeheersing
        5. Blz. 573 D | Kengetallen financiële positie
      2. Blz. 574 Paragraaf 2 - Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 575 Inleiding op de paragraaf
        2. Blz. 576 Wegenbeheer
        3. Blz. 577 Rioolbeheer
        4. Blz. 578 Waterbeheer
        5. Blz. 579 Groenbeheer
        6. Blz. 580 Gebouwenbeheer
      3. Blz. 581 Paragraaf 3 - Financiering
        1. Blz. 582 Inleiding op de paragraaf
        2. Blz. 583 1 | Uitgangspunten financieringsfunctie
        3. Blz. 584 2 | Belangrijke ontwikkelingen 2018: kengetallen
        4. Blz. 585 3 | Uitvoering financiering
        5. Blz. 586 4 | Risicoprofiel
        6. Blz. 587 5 | Rentetoerekening
      4. Blz. 588 Paragraaf 4 - Bedrijfsvoering
        1. Blz. 589 Organisatie algemeen
        2. Blz. 590 Samenwerking
        3. Blz. 591 Relevante beleidskaders
        4. Blz. 592 Personeel | HRM
        5. Blz. 593 Efficiënte Procedures Omgevingsrecht Staphorst (EPOS)
        6. Blz. 594 Project dienstverlening
        7. Blz. 595 Basisregistraties
        8. Blz. 596 Ontwikkeling burgerzaken
        9. Blz. 597 Inkopen en aanbesteding
        10. Blz. 598 Communicatie
        11. Blz. 599 Financiën
        12. Blz. 600 Beheerkosten
      5. Blz. 601 Paragraaf 5 - Verbonden partijen
        1. Blz. 602 1 | Inleiding op de paragraaf
        2. Blz. 603 2 | Ontwikkelingen bij (bestaande) verbonden partijen
        3. Blz. 604 3 | Opbrengst deelnemingen
        4. Blz. 605 4 | Bestaande verbonden partijen - Gemeenschappelijke regelingen
        5. Blz. 606 4 | Bestaande verbonden partijen - Vennootschappen en coöperaties
        6. Blz. 607 4 | Bestaande verbonden partijen - Stichtingen en verenigingen
      6. Blz. 608 Paragraaf 6 - Grondbeleid
        1. Blz. 609 Inleiding op de paragraaf
        2. Blz. 610 In exploitatie zijnde gronden
        3. Blz. 611 Strategische gronden
        4. Blz. 612 Herziene notitie grondexploitatie commissie BBV
        5. Blz. 613 Ontwikkelingen grondexploitatie
      7. Blz. 614 Paragraaf 7 - Lokale heffingen
        1. Blz. 615 Inleiding op de paragraaf
        2. Blz. 616 1 | Onroerende zaakbelasting
        3. Blz. 617 2 | Afvalstoffenheffing
        4. Blz. 618 3 | Rioolheffing/- aansluitbijdrage
        5. Blz. 619 4 | Forensenbelasting
        6. Blz. 620 5 | Toeristenbelasting
        7. Blz. 621 6 | Marktgelden/ standplaatsvergunningen
        8. Blz. 622 7 | Begraafrechten
        9. Blz. 623 8 | Hondenbelasting
        10. Blz. 624 Legesverordening
        11. Blz. 625 Gemeentelijke accomodaties
        12. Blz. 626 Kwijtschelding
        13. Blz. 627 Lastendruk
        14. Blz. 628 Samenvatting verhoging belastingen en retributies
        15. Blz. 629 Overig
      8. Blz. 630 Paragraaf 8 - Sociaal domein
        1. Blz. 631 Inleiding op de paragraaf
        2. Blz. 632 A | Decentralisatie Wmo
        3. Blz. 633 B | Decentralisatie jeugd
        4. Blz. 634 C | Decentralisatie participatiewet
        5. Blz. 635 D | Reserve sociaal domein
    4. Activiteiten
    5. Zoeken
    6. Publicatie bijlagen
    7. Contact
    8. PrivacyStatement
    9. Sitemap