Paragraaf 7 - Lokale heffingen
Inleiding op de paragraaf
Algemeen
In deze paragraaf worden de belastingen die de gemeente heeft ontvangen toegelicht. Er zal gekeken worden naar de ontvangsten in relatie tot het verleden. Ook zal nader ingezoomd worden op afwijkingen ten opzichte van voorgaande jaren.
Belastingen
Het totale pakket van gemeentelijke belastingen en heffingen bestaat uit een 8-tal verschillende belastingen / heffingen.
1 | Onroerende Zaakbelasting (OZB) | 5 | Forensenbelasting |
2 | Afvalstoffenheffing | 6 | Marktgelden / standplaatsvergunningen |
3 | Rioolheffing / aansluitbijdrage | 7 | Begrafenisrechten |
4 | Toeristenbelasting | 8 | Hondenbelasting |
De uitvoeringsbepalingen van de lokale lasten is vastgesteld in de diverse belastingverordeningen. Voor de beleidsuitgangspunten die ten grondslag liggen aan de berekening van de totale heffingen en hoe deze bij de tariefstelling worden gehanteerd, wordt verwezen naar Nota Lokale Heffingen 2017. Samenvattend:
- bij het vaststellen van de ozb-tarieven wordt jaarlijks rekening gehouden met de waardeontwikkeling;
- voor wat betreft de tarieven van de afvalstoffen- en rioolheffing is het uitgangspunt dat deze kostendekkend zijn.
- De afvalstoffenheffing (vastrecht) is in 2016 voor het laatst verhoogd van € 134 naar € 140. Eventuele tekorten zijn gedekt middels de reserve matiging. De variabele tarieven (ledigingen) zijn niet gewijzigd en worden één op één doorbelast.
- De rioolheffing is in 2017 verhoogd van € 229 naar € 230 per huishouden. Een gebruiker van een niet-woning betaalt naar gelang de hoeveelheid water welke bij het waterleidingbedrijf wordt afgenomen of wordt opgepompt met een minimum van € 230. Bij de vaststelling van het vernieuwde GRP-V is bepaald dat de tarieven tot en met 2020 niet worden gewijzigd.
Leges
Daarnaast ontvangt de gemeente nog diverse leges, zoals leges omgevingsvergunning, leges bestemmingsplannen en leges burgerzaken. Deze zijn door de gemeenteraad gelegitimeerd middels door de raad vastgestelde verordeningen. Ook ontvangt de gemeente nog gelden uit de verhuur van gemeentelijke accommodaties. De tarieven van de leges en belastingen zijn de laatste jaren geïndexeerd op basis van de inflatiecorrectie.
1 | Onroerende zaakbelasting
Onder de naam ‘onroerende zaakbelastingen’ worden ter zake van binnen de gemeente gelegen onroerende zaken twee directe belastingen geheven:
- Een gebruikersbelasting van degene die bij het begin van het kalenderjaar een onroerende zaak die niet in hoofdzaak tot een woning dient, al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruikt;
- Een eigenarenbelasting van degene die bij het begin van het kalenderjaar van een onroerende zaak het genot heeft krachtens eigendom, bezit of beperkt recht.
Jaarlijkse herwaardering vindt plaats door modelmatige waardebepaling. Op systematische wijze wordt de waarde bepaald. De waardebepaling van woningen en niet-woningen zijn afzonderlijke processen. Voor woningen zijn gerealiseerde verkoopcijfers de basis. Voor niet-woningen verkoopcijfers, huurcijfers, de gecorrigeerde vervangingswaarde en landelijke taxatiewijzers voor bijvoorbeeld agrarische objecten. De waarde wordt vastgesteld op basis van de Wet waardering onroerende zaken en is de grondslag voor het heffen van onroerende zaakbelasting. Belanghebbenden en belastingplichtigen ontvangen jaarlijks een beschikking en de daarbij behorende aanslag gemeentelijke belastingen.
(bedragen x € 1.000,-)
Soort heffing (bedragen x 1.000) |
Werkelijke opbrengst 2018 |
Tarief 2018 |
Werkelijke opbrengst 2017 |
Tarief 2017 |
OZB woningen eigenaar | € 1.440 |
0,1023% |
€ 1.418 | 0,1038% |
OZB niet-woningen eigenaar | € 839 | 0,1745% | € 777 | 0,1651% |
OZB niet-woningen gebruiker | € 519 |
0,1409% | € 486 | 0,1327% |
Totalen | € 2.798 |
€ 2.681 |
Soort heffing | Laagste | Gemiddelde | Hoogste |
OZB woning eigenaar | 0,0414% | 0,1180% | 0,2612% |
OZB niet woning eigenaar |
0,0706% |
0,2740% |
0,9029% |
OZB niet woning gebruiker |
0,0000% |
0,2043% |
0,4642% |
In 2018 is alleen de inflatiecorrectie toegepast. Het OZB-tarief 2018 voor woningen in gemeente Staphorst zijn in onderstaand overzicht vergeleken met de overige gemeenten in Overijssel (bron: CijferNieuws.nl).
Tariefsoort | Plaats in hoogte tarieven (gerekend van laag naar hoog) provincie Overijssel |
Gemeenten die een lager tarief hebben gehanteerd in 2018 |
OZB woningen eigenaar |
1e | n.v.t. |
Type object | Gemiddelde waarde 2017 | Te betalen OZB 2017 | Gemiddelde waarde 2018 |
Te betalen OZB 2018 |
Gemiddelde waarde ontwikkeling in % | Gemiddelde stijging in OZB-lasten % |
Vrijstaande woning | € 300.000 | € 311 | € 305.000 |
€ 312 |
1,66 | 0,32 |
2^1 kap en geschakeld | € 221.000 | € 229 | € 230.000 |
€ 235 |
4,07 | 2,62 |
Vrijstaande woonboerderijen | € 331.000 | € 344 | € 336.000 |
€ 344 |
1,51 | 0,00 |
Rij- en hoekwoningen | € 168.000 | € 174 | € 170.000 |
€ 174 |
1,19 | 0,00 |
2^1 kap voor- en achterhuizen | € 150.000 | € 156 | € 155.000 |
€ 159 |
3,33 | 1,92 |
Boven- en benedenwoning | € 101.000 | € 105 | € 101.000 |
€ 103 |
0,00 | -1,90 |
Flats/appartementen | € 151.000 | € 157 | € 153.000 |
€ 157 |
1,32 | 0,00 |
2^1 woonboerderijen | € 250.000 | € 260 | € 254.000 |
€ 260 |
1,60 | 0,00 |
Recreatiewoningen | € 101.000 | € 105 | € 103.000 |
€ 105 |
1,98 | 0,00 |
Woonwagens | € 27.000 | € 28 | € 27.000 |
€ 28 |
0,00 | 0,00 |
Overige woningen | € 48.000 | € 50 | € 43.000 |
€ 44 |
-10,41 | -12 |
2 | Afvalstoffenheffing
Op grond van artikel 10.21 en 10.22 van de Wet Milieubeheer heeft de gemeente een verplichting tot inzameling van huishoudelijke afvalstoffen. Degene die feitelijk gebruik maakt van een perceel waar huishoudelijke afvalstoffen kunnen ontstaan is belastingplichtig.
Berekening vast-recht | Begroting 2017 | Rekening 2017 |
Begroting 2018 |
Rekening 2018 |
Vaste kosten per aansluiting (incl. gratis GFT-container, container voor oud papier en kunststoffen) | € 166 | € 104 | € 174 |
€ 149 |
Uit res. matiging afvalstoffenheffing | € 26 - | € 36 | € 34 |
€ 9 |
Vast recht tarief | € 140 | € 140 | € 140 | € 140 |
Het vast-recht tarief heeft zich de afgelopen jaren als volgt ontwikkeld:
2016-2018 (Alle aanbiedingen en inzamelingen met containers) |
2015-2012 | 2011-2008 |
€140 | €134 | €113 |
II. Ledigingstarief
De raad heeft keuzes gemaakt die voortvloeien uit het beleidsprogramma 'Van afval naar grondstof, anders denken anders doen'. Kern van het beleidsprogramma is een sterke reductie van de hoeveelheid restafval in de komende jaren door het stimuleren van de gescheiden inzameling van herbruikbare afvalstromen. Invoering had vooral effect op de tarieven voor gft-afval en niet voor restafval. Het tarief voor het aanbieden van een grijze container (restafval) is in 2018 niet gewijzigd en gelijk aan de tarieven van 2011 t/m 2017: € 9,21. Ook is geen indexverhoging toegepast.
Gemiddeld aantal aanbiedingen per aansluiting:
Container |
2018 | 2017 |
REST 240 |
3,61 | 3,48 |
REST 140 | 2,57 | 2,54 |
REST 40 | 0,49 | 1,46 |
REST 20 | 1,46 | 0,36 |
GFT 240 | 16,44 | 15,65 |
GFT 140 | 14,45 | 13,84 |
GFT 80 | 13,68 | 13,74 |
GFT 40 | 7,37 | 8,20 |
PAP 180 | 9,76 | 9,73 |
PMD 240 | 11,14 | 10,83 |
Alleen de ledigingen voor het REST-afval worden afzonderlijk doorberekend aan belastingplichtigen. De overige aanbiedingen zijn kostenloos.
Afvalstoffenheffing: | Tarief 2018 |
Tarief 2017 |
Vast recht | 140 | 140 |
Ledigingskosten | 32 | 35 |
Totaal ledigingskosten | 172 | 175 |
Tarief per container (240 liter) | 9,21 / 0,00 | 9,21 / 0,00 |
Tarief per container (140 liter) | 5,63 | 5,63 |
Tarief ondergrondse aanbieding | 1,55 | 1,55 |
De afvalstoffenheffing is budgetneutraal waarbij rekening gehouden wordt met het btw voordeel (BCF) en op advies van de toezichthouder (provincie Overijssel) worden de kosten voor straatvegen tot 25% meegenomen. Kosten voor kwijtschelding afvalstoffenheffing zijn ingecalculeerd.
Een eventueel voor- of nadeel in de afvalstoffenheffing komt ten gunste of ten laste van de reserve matiging tarief afvalstoffenheffing. Dit geldt ook voor de kosten van de uitvoering van het traject omgekeerde inzamelen zoals aanschaf en plaatsing ondergrondse containers en aanschaf minicontainers. Met dit laatste is in onderstaande tabel geen rekening gehouden.
Afvalstoffenheffing: | Werkelijk 2018 |
Werkelijk 2017 |
Kosten ophalen huisvuil | 1.156 | 1.018 |
Kosten straatvegen (25%) | 20 |
19 |
BTW voordeel | 227 |
198 |
Kwijtschelding | 22 |
29 |
Overhead en automatisering |
46 | |
Baten afvalstoffenheffing | 983- | 981 - |
Overige baten (o.a. dividend) | 435- | 495 - |
Saldo | 53 | 212 - |
Storting / onttrekking reserve | 53- | 212 |
Saldo van de reserve | 737 | 790 |
Omschrijving | 2018 |
2017 |
Het % van het aangeleverde afval dat is hergebruikt | 87 | 85 |
3 | Rioolheffing/- aansluitbijdrage
Rioolheffing bekostigt de taken voor de inzameling en het beheer van huishoudelijk afvalwater, regenwater en grondwater. Het tarief is de laatste jaren gelijk gebleven. De tarieven voor de eenmalige rioolaansluitbijdrage bij nieuw aan te sluiten woningen worden jaarlijks geïndexeerd.
Soort | Tarief 2018 |
Tarief 2017 |
Tarief oudere jaren |
Rioolheffing (elk huishouden) | € 230 |
€ 230 | |
Eenmalige primaire aansluiting | € 3.975 |
€ 3.916 | € 3.877/€ 3.820/€ 3.764/€ 3.690/€ 3.618 |
De heffingsmaatstaf verschilt per gemeente. Er zijn ook gemeenten die heffen naar één of meerpersoonshuishoudens. Sommige gemeenten heffen van eigenaar en gebruiker. Als we kijken naar de landelijke cijfers 2018 bedraagt het gemiddelde tarief € 194,- (gebaseerd op meerpersoonshuishoudens) en € 176,- (gebaseerd op eenpersoonshuishoudens). Het hoogste tarief is € 442,-.
Rioolheffing/aansluitbijdrage | Werkelijk 2018 |
Werkelijk 2017 |
Totale kosten | 1.153 | 1.137 |
Straatvegen (25% m.i.v. 2017) | 20 | 19 |
BTW-voordeel | 108 | 73 |
Kwijtschelding | 33 | 33 |
Overhead en automatisering | 242 | |
Opbrengst rioolheffing | 1.688- | 1.645 - |
Saldo | 132 - | 383 - |
Toevoeging/onttrekking reserve | 132 | 383 |
Saldo reserve | 6.258 | 6.126 |
4 | Forensenbelasting
Forensenbelasting betalen natuurlijke personen die binnen onze gemeente voor zich of hun gezin een gemeubileerde woning beschikbaar houden. Ze hebben geen hoofdverblijf in de gemeente. De opbrengst komt ten gunste van de algemene middelen. De heffingsmaatstaf is de WOZ-waarde. De tarieven zijn geïndexeerd en bedragen:
WOZ-waarde |
Tarief 2018 € |
Tarief 2017 € |
Minder dan €55.000 (stacaravans) | 96 | 95 |
€55.000 - €70.000 | 293 | 289 |
€70.000 - €80.000 | 338 | 333 |
€80.000 - €90.000 | 378 | 373 |
€90.000 - €100.000 | 422 | 416 |
€100.000 - €110.000 | 466 | 460 |
€110.000 - €120.000 | 504 | 497 |
€120.000 - €130.000 | 549 | 541 |
€130.000 - €140.000 | 578 | 570 |
€140.000 - €150.000 | 606 | 598 |
Meer dan €150.000 | 634 | 625 |
Werkelijk 2018 |
Werkelijk 2017 |
€ 57.400 | € 57.100 |
5 | Toeristenbelasting
Deze belasting wordt geheven van personen die tegen betaling gelegenheid bieden voor het houden van verblijf met overnachting binnen onze gemeente door personen die niet zijn ingeschreven in het bevolkingsregister van onze gemeente. De opbrengst moet worden gezien als een bijdrage in de kosten van de algemene voorzieningen die de gemeente treft en kunnen dus naar eigen inzicht worden aangewend. Het tarief en de totale opbrengst bedroeg:
Werkelijk 2018 | Werkelijk 2017 | |
Opbrengst | € 54.600 | € 66.700 |
Tarief | € 0,71 | € 0,70 |
6 | Marktgelden/ standplaatsvergunningen
Wij heffen marktgelden voor het innemen van standplaatsen voor de weekmarkt, maandmarkt en jaarmarkt. Daarnaast worden leges geheven voor standplaats- vergunningen en ventvergunningen in de gemeente.
Werkelijk 2018 € |
Werkelijk 2017 € |
|
Weekmarkt vaste standplaats/losse standplaats |
1,35/1,95 | 1,33/1,92 |
Maandmarkt vaste standplaats/losse standplaats |
3,10/3,60 | 3,05/3,55 |
Jaarmarkt | 10,05 | 9,90 |
Werkelijk 2018 |
Werkelijk 2017 |
|
Opbrengst | 23.902 | 23.371 |
Kosten | 21.862 | 26.492 |
Saldo | 2.040 | -3.121 |
7 | Begraafrechten
Op basis van deze verordening worden rechten geheven voor het gebruik van de begraafplaatsen te Staphorst, Rouveen en IJhorst. Daarnaast worden leges geheven voor verlengen van de begraafrechten.
Tarieven € |
Aantallen | ||
2018 |
2017 |
2018 |
|
Lijkbezorgingsrecht vanaf 12 jr. | 499 |
492 | 99 |
Lijkbezorgingsrecht 1 - 12 jr. | 412 | 406 | |
Lijkbezorgingsrecht 0 - 1 jr. | 209 | 206 | 2 |
Paaltje niet breder dan 0,50 m. | 59,50 | 59 | 20 |
Paaltje breder dan 0,50 m. | 85 | 84 | 55 |
Grondplaat | 85 | 84 | 42 |
Grafruimte 1 diep voor 30 jaar | 1.055 | 1.040 | 38 |
Grafruimte 1 diep voor 50 jaar | 1.755 | 1.730 | 9 |
Grafruimte 1 diep voor onbepaalde tijd | 7.034 | 6.930 | 1 |
Grafruimte 2 diep voor 30 jaar | 2.110 | 2.080 | 17 |
Grafruimte 2 diep voor 50 jaar | 3.510 | 3.460 | 4 |
Grafruimte 2 diep voor onbepaalde tijd | 14.068 | 13.860 | |
Grafruimte: omzetten naar onbepaalde tijd | 14.068 | 13.860 | |
Verlengen begraafrechten met 10 jaar | 352 | 347 | 152 |
Verlengen begraafrechten met 20 jaar | 704 | 695 | 146 |
Grafruimte voor urn | 1.055 | 1.010 | |
Plaatsen urn | 209 | 206 | 5 |
Inschrijven / overschrijven begraafrecht 1 diep | 22.50 | 22,20 | 44/97 |
Inschrijven / overschrijven 2 diep per grafruimte | 45.00 | 44,40 | 19/18 |
Werkelijk 2018 |
Werkelijk 2017 |
339.000 |
332.000 |
8 | Hondenbelasting
Er wordt een belasting geheven van houders van honden. De tarieven zijn verhoogd met de inflatiecorrectie.
x € |
2018 |
2017 |
Tarief 1e hond | 40 ,00 |
39,00 |
Tarief 2e en volgende | 89,00 | 88,00 |
Kennels | 252,00 | 249,00 |
Werkelijk 2018 |
Werkelijk 2017 |
55.500 | 54.200 |
Legesverordening
Onder de naam ‘leges’ worden een aantal verschillende rechten geheven. Deze heffing wordt opgelegd doordat de gemeente diensten verstrekt. De volgende leges geven als opbrengsten:
Soort |
Werkelijk 2018 |
Werkelijk 2017 |
Bouwleges (8830201) |
321 | 627 |
Bestemmingsplan (8810102) |
110 | 135 |
Bouwplan (8830001) |
32 | 56 |
Leges burgerzaken incl. rijksleges (802000-802999) |
284 | 295 |
APV vergunningen + overige bijzondere wetten (812111+812112) |
13 | 12 |
Totaal | 760 | 1.142 |
Gemeentelijke accomodaties
De gemeente Staphorst beschikt over een aantal accommodaties die elk jaar een huur of gebruikersvergoeding genereren. De tarieven worden elk jaar geïndexeerd en vastgesteld door het college van B en W.
Soort |
Werkelijk 2018 |
Werkelijk 2017 |
Dienstencentrum | 35 | 36 |
Sporthal | 52 |
55 |
Gymzalen | 24 |
32 |
Voetbalaccommodaties | 50 |
50 |
Totaal | 161 |
173 |
Kwijtschelding
Belastingplichtigen voor wie het buitengewoon bezwaarlijk is om de aanslag te betalen vanwege het lage inkomen kunnen kwijtschelding ontvangen voor rioolrecht en afvalstoffenheffing. In de ‘Leidraad Invordering’ staan de voorwaarden en berekeningen voor het verlenen van kwijtschelding.
Werkelijk 2018 |
Werkelijk 2017 |
|
Afgewezen | 14 | 17 |
Toegekend | 151 | 160 |
Gedeeltelijk toegekend | 0 | 4 |
Totaal | 165 |
181 |
Werkelijk 2018 |
Werkelijk 2017 |
55.044 |
61.967 |
De kwijtschelding evenals de hieraan gewerkte eigen uren en eventuele overige kosten verstrekkingen kwijtschelding in mindering worden gebracht op de reserves matiging tarief afvalstoffenheffing en vervanging riolering, waardoor uiteindelijk de belastingbetaler betaalt voor degene die kwijtschelding krijgt.
Lastendruk
Onderstaand geven wij u aan hoe de belastingdruk over 2018 en voorgaande jaren bedroeg.
In deze berekening zijn alleen die belastingen betrokken die nagenoeg voor iedereen van toepassing zijn.
Uitgangspunt: een eigenaar en bewoner van een ‘standaardwoning’ met een gemiddelde waarde die door meer dan één persoon wordt bewoond (bron Coelo). De gemiddelde WOZ waarde in 2018 is deze € 263.000. Alleen in de gemeenten Dinkelland en Dalfsen zijn de waarden hoger.
Soort |
2018 |
2017 | landelijk gemiddelde 2018 |
Afvalstoffenheffing (vast recht + variabel) | 172 | 171 | 253 |
Rioolheffing | 230 | 230 | 194 |
OZB | 262 | 258 | 274 |
Totaal | 664 | 659 | 721 |
Gemiddeld in de provincie | 728 | 811 |
Samenvatting verhoging belastingen en retributies
In bovenstaande uitkomsten over het jaar 2018 is rekening gehouden met het trendmatig verhogen van de belastingen, heffingen en retributies met 1,5%. Samenvattend zijn de volgende belastingen en rechten (extra) verhoogd.
Soort heffing | Verhoging / verlaging |
Onroerende Zaakbelasting | 1,5% trendmatige verhoging |
Rioolheffing | Geen verhoging, ook niet trendmatig |
Afvalstoffenheffing | Geen verhoging, ook niet trendmatig |
Leges en andere gemeentelijke heffingen | 1,5% trendmatige verhoging |
Woonforensen en toeristenbelasting | 1,5% trendmatige verhoging |
Begrafenisrechten | 1,5% trendmatige verhoging |
Sporttarieven (huur accommodaties) | 0% trendmatige verhoging (amendement) |
Leges bestemmingsplan en beoordelen verzoeken | Mogelijkheden toerekening kosten worden onderzocht via art.213 A onderzoek |
Overig
Woningen worden momenteel op basis van inhoud gewaardeerd. Uiterlijk in 2022 moeten alle WOZ-taxaties van woningen gebaseerd zijn op oppervlakte. Een verplichting die vanuit de Waarderingskamer wordt opgelegd.
De oppervlakten van alle woningen moeten worden geïnventariseerd en geregistreerd zodat het mogelijk is te taxeren op basis van oppervlakte. Omdat wij vanaf 2019 een nieuw taxatiebureau hebben zal dit direct worden meegenomen. Eerst in de schaduwwaardering, vervolgens definitief.