Jaarstukken 2019 |
Blz. 1 |
Jaarstukken 2019 |
Blz. 2 |
Programma’s |
Blz. 3 |
Aanbieding en leeswijzer |
Blz. 4 |
Aanbieding en voorstel |
Blz. 5 |
Leeswijzer |
Blz. 6 |
Samenvatting |
Blz. 7 |
Financiële samenvatting |
Blz. 8 |
Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie |
Blz. 9 |
Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie |
Blz. 10 |
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 11 |
Wat hebben wij bereikt? |
Blz. 12 |
Dienstverlening |
Blz. 13 |
Goed werkgeverschap |
Blz. 14 |
Indicatoren |
Blz. 15 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 16 |
Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000) |
Blz. 17 |
Lopende projecten eind 2019 |
Blz. 18 |
Projecten die afgerond zijn in 2019 |
Blz. 19 |
Programma 1 - Openbare orde en veiligheid |
Blz. 20 |
Programma 1 - Openbare orde en veiligheid |
Blz. 21 |
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 22 |
Wat hebben wij bereikt? |
Blz. 23 |
Veiligheidsbeleving |
Blz. 24 |
Oud en Nieuw |
Blz. 25 |
Ondermijning |
Blz. 26 |
Indicatoren |
Blz. 27 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 28 |
Belangrijkste verschillen tussen realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000) |
Blz. 29 |
Lopende projecten eind 2019 |
Blz. 30 |
Projecten die afgerond zijn in 2019 |
Blz. 31 |
Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat |
Blz. 32 |
Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat |
Blz. 33 |
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 34 |
Wat hebben wij bereikt? |
Blz. 35 |
Bereikbaarheid |
Blz. 36 |
Haven |
Blz. 37 |
Treinhalte |
Blz. 38 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 39 |
Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000) |
Blz. 40 |
Lopende projecten eind 2019 |
Blz. 41 |
Projecten die afgerond zijn in 2019 |
Blz. 42 |
Programma 3 - Economie en ondernemen |
Blz. 43 |
Programma 3 - Economie en ondernemen |
Blz. 44 |
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 45 |
Wat hebben wij bereikt? |
Blz. 46 |
De Esch IV en V en ontwikkelingen bedrijfsterrein |
Blz. 47 |
Detailhandelsvisie (ambitie Winkelhart) |
Blz. 48 |
Indicatoren |
Blz. 49 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 50 |
Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000) |
Blz. 51 |
Lopende projecten eind 2019 |
Blz. 52 |
Projecten die afgerond zijn in 2019 |
Blz. 53 |
Programma 4 - Onderwijs |
Blz. 54 |
Programma 4 - Onderwijs |
Blz. 55 |
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 56 |
Wat hebben wij bereikt? |
Blz. 57 |
Bestuursopdracht primair onderwijs |
Blz. 58 |
Indicatoren |
Blz. 59 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 60 |
Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000) |
Blz. 61 |
Lopende projecten eind 2019 |
Blz. 62 |
Projecten die afgerond zijn in 2019 |
Blz. 63 |
Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme |
Blz. 64 |
Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme |
Blz. 65 |
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 66 |
Wat hebben wij bereikt? |
Blz. 67 |
Investering pilot langjarig landschapsbeheer |
Blz. 68 |
Project Culturele Hart van Staphorst |
Blz. 69 |
Project Kop Muldersweg |
Blz. 70 |
Recreatie |
Blz. 71 |
Natuurgebied & Gebiedsontwikkeling en kwaliteitsslag |
Blz. 72 |
Indicatoren |
Blz. 73 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 74 |
Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000) |
Blz. 75 |
Lopende projecten eind 2019 |
Blz. 76 |
Projecten die afgerond zijn in 2019 |
Blz. 77 |
Programma 6 - Sociaal domein |
Blz. 78 |
Programma 6 - Sociaal domein |
Blz. 79 |
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 80 |
Wat hebben wij bereikt? |
Blz. 81 |
Vorming van één toegang 0-100 |
Blz. 82 |
Jeugd |
Blz. 83 |
WMO |
Blz. 84 |
Participatiewet (inclusief onderzoek Radar Advies) |
Blz. 85 |
Welzijn |
Blz. 86 |
Indicatoren |
Blz. 87 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 88 |
Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000) |
Blz. 89 |
Lopende projecten eind 2019 |
Blz. 90 |
Projecten die afgerond zijn in 2019 |
Blz. 91 |
Programma 7 - Volksgezondheid en milieu |
Blz. 92 |
Programma 7 - Volksgezondheid en milieu |
Blz. 93 |
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 94 |
Wat hebben wij bereikt? |
Blz. 95 |
Energieneutraal / energietransitie |
Blz. 96 |
Verduurzamen |
Blz. 97 |
Afvalstromen |
Blz. 98 |
Lokaal gezondheidsbeleid |
Blz. 99 |
Indicatoren |
Blz. 100 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 101 |
Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000) |
Blz. 102 |
Lopende projecten eind 2019 |
Blz. 103 |
Projecten die afgerond zijn in 2019 |
Blz. 104 |
Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening |
Blz. 105 |
Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening |
Blz. 106 |
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 107 |
Wat hebben wij bereikt? |
Blz. 108 |
Woningbouw De Slagen |
Blz. 109 |
Behoefte woningbouw (herijking woonvisie) |
Blz. 110 |
Omgevingswet |
Blz. 111 |
Omgevingsvisie |
Blz. 112 |
Revitalisering recreatieparken |
Blz. 113 |
Indicatoren |
Blz. 114 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 115 |
Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000) |
Blz. 116 |
Lopende projecten eind 2019 |
Blz. 117 |
Projecten die afgerond zijn in 2019 |
Blz. 118 |
Programma 9 - Overhead |
Blz. 119 |
Programma 9 - Overhead |
Blz. 120 |
Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 121 |
Wat hebben wij bereikt? |
Blz. 122 |
Meerjaren financiën gemeentelijke gebouwen |
Blz. 123 |
Loonsomsturing |
Blz. 124 |
Gelijkblijvende belastingdruk |
Blz. 125 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 126 |
Belangrijkste verschillen tussen realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000) |
Blz. 127 |
Lopende projecten eind 2019 |
Blz. 128 |
Projecten die afgerond zijn in 2019 |
Blz. 129 |
Financiële samenvatting |
Blz. 130 |
Financiële samenvatting |
Blz. 131 |
Jaarrekening: Overzicht baten en lasten 2019 |
Blz. 132 |
Overzicht baten en lasten 2019 |
Blz. 133 |
Toelichting op het overzicht van baten en lasten 2019 |
Blz. 134 |
Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie |
Blz. 135 |
Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie |
Blz. 136 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000) |
Blz. 137 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves |
Blz. 138 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000) |
Blz. 139 |
Programma 1 - Openbare orde en veiligheid |
Blz. 140 |
Programma 1 - Openbare orde en veiligheid |
Blz. 141 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000) |
Blz. 142 |
Toevoeging/onttrekking aan reserves |
Blz. 143 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000) |
Blz. 144 |
Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat |
Blz. 145 |
Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat |
Blz. 146 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging |
Blz. 147 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves |
Blz. 148 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000) |
Blz. 149 |
Programma 3 - Economie en ondernemen |
Blz. 150 |
Programma 3 - Economie en ondernemen |
Blz. 151 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000) |
Blz. 152 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves |
Blz. 153 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000) |
Blz. 154 |
Programma 4 - Onderwijs |
Blz. 155 |
Programma 4 - Onderwijs |
Blz. 156 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000) |
Blz. 157 |
Toevoeging/onttrekking aan reserves |
Blz. 158 |
Incidentele lasten en baten |
Blz. 159 |
Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme |
Blz. 160 |
Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme |
Blz. 161 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging |
Blz. 162 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves |
Blz. 163 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000) |
Blz. 164 |
Programma 6 - Sociaal domein |
Blz. 165 |
Programma 6 - Sociaal domein |
Blz. 166 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000) |
Blz. 167 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves |
Blz. 168 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000) |
Blz. 169 |
Programma 7 - Volksgezondheid en milieu |
Blz. 170 |
Programma 7 - Volksgezondheid en milieu |
Blz. 171 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000) |
Blz. 172 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves |
Blz. 173 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000) |
Blz. 174 |
Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening |
Blz. 175 |
Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening |
Blz. 176 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000) |
Blz. 177 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves (x € 1.000) |
Blz. 178 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000) |
Blz. 179 |
Programma 9 - Overhead |
Blz. 180 |
Programma 9 - Overhead |
Blz. 181 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000) |
Blz. 182 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves |
Blz. 183 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000) |
Blz. 184 |
Algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 185 |
Algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 186 |
1 | Lokale heffingen |
Blz. 187 |
2 | Algemene uitkeringen |
Blz. 188 |
3 | Dividend |
Blz. 189 |
4 | Saldo financieringsfunctie |
Blz. 190 |
5 | BTW-compensatiefonds |
Blz. 191 |
6 Overhead |
Blz. 192 |
Vennootschapsbelasting |
Blz. 193 |
Vennootschapsbelasting |
Blz. 194 |
Onvoorzien |
Blz. 195 |
Onvoorzien |
Blz. 196 |
Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/voorzieningen |
Blz. 197 |
Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/voorzieningen |
Blz. 198 |
Analyse begrotingsafwijkingen |
Blz. 199 |
Recapitulatie reserves (bedragen x € 1.000) |
Blz. 200 |
Recapitulatie voorzieningen (bedragen x € 1.000) |
Blz. 201 |
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen |
Blz. 202 |
WNT-verantwoording 2019 Gemeente Staphorst |
Blz. 203 |
Balans per 31 december 2019 |
Blz. 204 |
Balans per 31 december 2019 |
Blz. 205 |
Toelichting op de balans per 31 december 2019 |
Blz. 206 |
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling |
Blz. 207 |
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling |
Blz. 208 |
Vaste activa |
Blz. 209 |
A | Materiële vaste activa |
Blz. 210 |
B | Financiële vaste activa |
Blz. 211 |
Vlottende activa |
Blz. 212 |
A | Voorraden |
Blz. 213 |
B | Uitzettingen met een rente-typische looptijd korter dan één jaar |
Blz. 214 |
C | Liquide middelen |
Blz. 215 |
D | Overlopende activa |
Blz. 216 |
Vaste passiva |
Blz. 217 |
A | Eigen vermogen |
Blz. 218 |
B | Voorzieningen |
Blz. 219 |
C | Vaste schulden met een rente typische looptijd van één jaar of langer |
Blz. 220 |
Vlottende passiva |
Blz. 221 |
Vlottende Passiva |
Blz. 222 |
A | Kortlopende schulden |
Blz. 223 |
B | Overlopende passiva |
Blz. 224 |
Overige |
Blz. 225 |
A | Niet uit de balans blijkende verplichtingen |
Blz. 226 |
B | Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren |
Blz. 227 |
C | Gebeurtenissen na balansdatum |
Blz. 228 |
Bijlage 1 Sisa verantwoordingsinformatie 2019 |
Blz. 229 |
Bijlage 2 Taakveldenoverzicht jaarrekening 2019 |
Blz. 230 |
Paragraaf 1 - Weerstandsvermogen en risicomanagement |
Blz. 231 |
Inleiding op de paragraaf |
Blz. 232 |
A | Ontwikkeling weerstandsvermogen 2019 |
Blz. 233 |
B | Beschikbare weerstandscapaciteit |
Blz. 234 |
C | Risicobeheersing |
Blz. 235 |
D | Kengetallen financiële positie |
Blz. 236 |
Paragraaf 2 - Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 237 |
Inleiding op de paragraaf |
Blz. 238 |
Wegenbeheer |
Blz. 239 |
Rioolbeheer |
Blz. 240 |
Waterbeheer |
Blz. 241 |
Groenbeheer |
Blz. 242 |
Gebouwenbeheer |
Blz. 243 |
Paragraaf 3 - Financiering |
Blz. 244 |
Inleiding op de paragraaf |
Blz. 245 |
1 | Uitvoering financiering |
Blz. 246 |
2 | Risicoprofiel |
Blz. 247 |
3 | Rentetoerekening |
Blz. 248 |
Paragraaf 4 - Bedrijfsvoering |
Blz. 249 |
Organisatie algemeen |
Blz. 250 |
Samenwerking |
Blz. 251 |
Relevante beleidskaders |
Blz. 252 |
Personeel | HRM |
Blz. 253 |
Ontwikkeling burgerzaken |
Blz. 254 |
Inkopen en aanbesteding |
Blz. 255 |
ICT |
Blz. 256 |
Financiën |
Blz. 257 |
Belastingen |
Blz. 258 |
Geovisie |
Blz. 259 |
Beheerkosten |
Blz. 260 |
Paragraaf 5 - Verbonden partijen |
Blz. 261 |
1 | Inleiding op de paragraaf |
Blz. 262 |
3 | Bestaande verbonden partijen - Gemeenschappelijke regelingen |
Blz. 263 |
3 | Bestaande verbonden partijen - Vennootschappen en coöperaties |
Blz. 264 |
3 | Bestaande verbonden partijen - Stichtingen en verenigingen |
Blz. 265 |
Paragraaf 6 - Grondbeleid |
Blz. 266 |
Inleiding op de paragraaf |
Blz. 267 |
In exploitatie zijnde gronden |
Blz. 268 |
Strategische gronden |
Blz. 269 |
Reserve voor grondexploitatie |
Blz. 270 |
Ontwikkelingen grondexploitatie |
Blz. 271 |
Paragraaf 7 - Lokale heffingen |
Blz. 272 |
Inleiding op de paragraaf |
Blz. 273 |
1 | Onroerende zaakbelasting |
Blz. 274 |
2 | Afvalstoffenheffing |
Blz. 275 |
3 | Rioolheffing/- aansluitbijdrage |
Blz. 276 |
4 | Forensenbelasting |
Blz. 277 |
5 | Toeristenbelasting |
Blz. 278 |
6 | Marktgelden/ standplaatsvergunningen |
Blz. 279 |
7 | Begraafrechten |
Blz. 280 |
8 | Hondenbelasting |
Blz. 281 |
Legesverordening |
Blz. 282 |
Gemeentelijke accomodaties |
Blz. 283 |
Kwijtschelding |
Blz. 284 |
Lastendruk |
Blz. 285 |
Samenvatting verhoging belastingen en retributies |
Blz. 286 |