Toelichting op het overzicht van baten en lasten 2019
Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie
Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie
(x € 1.000) | Begroting 2019 voor wijziging | Begroting 2019 na wijziging | Realisatie 2019 | Voordeel/nadeel |
Baten | 25.227 - | 24.896 - | 25.162- | 266 |
Lasten | 2.996 | 2.554 | 3.021 | 467 - |
Saldo | 22.231 - | 22.342 - | 22.141 - | 201 - |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 22.231 - | 22.342 - | -22.141 - | 201 - |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 81 - | 85 |
153 | 68 - |
Resultaat na bestemming | -22.312 - | 22.257 - | 21.988 - | 269 |
Te verklaren verschil: € 269.000 nadeel
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Raad | lagere loonkosten taakveld bestuur | 50 | |
B&W | lagere lasten vergoeding B.&W. | 43 | |
wachtgelden en pensioenen hoger | 31 | ||
begeleiding en advies hoger |
22 | ||
hogere toevoeging pensioen voorziening wethouder | 314 | ||
Raadsgriffie | lagere pers.- en studiekostenvergoeding | 33 | |
hogere kosten accountantscontrole 2018 |
24 | ||
Burgerzaken | per saldo hogere loonkosten burgerzaken, gedekt via loonsomsturing |
49 | |
doorberekenen automatisering en cursuskosten overhead | 91 | ||
lagere opbrengst leges burgerzaken |
31 |
||
Treasury | geen doorbelaste rente investeringen | 151 | |
OZB | lagere kosten belastingen OZB | 82 | |
doorberekenen automatisering en cursuskosten overhead | 31 | ||
hogere kosten Wet WOZ |
20 | ||
hogere vergoeding uitvoering Wet WOZ |
55 | ||
Belastingen overig |
hogere loonkosten taakveld belasting overig | 16 | |
Algemene uitkering |
hogere algemene uitkering |
354 | |
Overige |
restant geraamd op onvoorzien (in exploitatiesaldo) | 161 | |
idem gereserveerde personeelslasten |
100 | ||
hogere lasten vennootschapsbelasting |
36 |
||
overige verschillen programma 0 | 9 | ||
986 | 717 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve (x € 1.000) |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Aflossing lening N.V. Vitens | 0 | 81 | 0 | 81 | 0 |
Taxatie wet WOZ |
0 | 65 | 0 | 0 | 0 |
Nota burgerkracht |
0 | 6 | 0 | 2 | 0 |
Niet gebruikte reserve dekkingsmiddelen onvoorzien |
237 |
237 |
|||
Totaal |
237 | 152 | 237 | 83 | 0 |
Per saldo |
85 |
153 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Hogere toevoeging voorziening wethouders |
314 | ||
Nota burgerkracht |
2- | 5 | |
Totaal incidentele lasten | 312 | 5 | 0 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Algemene uitkering 2017 + 2018 |
6 | ||
Rente lening Vitens |
81 |
81 | |
Nota burgerkracht |
2 | 5 | |
Totaal incidentele baten | 90 | 86 | 0 |
Programma 1 - Openbare orde en veiligheid
Programma 1 - Openbare orde en veiligheid
(x € 1.000) | Begroting 2019 voor wijziging | Begroting 2019 na wijziging | Realisatie 2019 | Voordeel/ nadeel |
Baten | 61 - | 61 - | 62 - | 1 |
Lasten | 1.329 | 1.330 | 1.279 | 51 |
Saldo | 1.268 | 1.269 | 1.217 | 52 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 1.268 | 1.269 | 1.217 | 52 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 0 | 0 |
0 | 0 |
Resultaat na bestemming | 1.268 | 1.269 | 1.217 | 52 |
Te verklaren verschil: € 52.000 voordeel
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Crisisbeheer/Brandweer | Veiligheidsregio teruggaaf 2018 |
26 | |
Openbare Orde en Veiligheid | Lagere kosten APV en DHW | 24 | |
Overige verschillen programma 1 | 2 | ||
0 | 52 |
Toevoeging/onttrekking aan reserves
Er zijn geen toevoegingen/ onttrekking aan reserves.
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Teruggaaf Veiligheidsregio 2018 |
26 | 0 | 0 |
Totaal incidentele baten | 26 | 0 | 0 |
Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
( x €1.000) | Begroting 2019 voor wijziging | Begroting 2019 na wijziging | Realisatie 2019 | Voordeel/ nadeel |
Baten | 68 - | 69 - | 226 - | 157 |
Lasten | 2.943 | 3.213 | 2.522 | 691 |
Saldo | 2.875 | 3.145 | 2.296 | 848 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 2.875 | 3.145 | 2.296 | 848 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 587 - | 848- | 315 - | 533- |
Resultaat na bestemming | 2.287 | 2.297 | 1.981 | 315 |
Te verklaren verschil: € 315.000 voordeel
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Wegen | Lagere loonkosten taakveld wegen |
79 | |
Diverse kosten wegen lager | 95 | ||
Hogere kosten weerkamer en onderhoud meldsysteem | 20 | ||
Lagere kapitaallasten gladheidsbestrijding | 20 | ||
Vergoeding degeneratiekosten |
83 | ||
Vergoeding instemmingsbesluit schade kabels en leidingen |
21 | ||
Vergoeding schade bermen en sloten | 12 | ||
Geen doorbelaste rente |
25 | ||
20 | 335 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve (x € 1.000) |
Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Reservering uitvoering wegenbeheersplan |
wegenbeheer |
660 | 660 | |||
Uitvoering wegennota 2016 - 2020 |
wegenbeheer |
979 | 793 | |||
Afschrijving diverse wegen |
inv. maatsch. nut | 380 | 111 |
|||
Verkeersplan | res. verk. onts. | 13 | 12 | |||
Boombeheer en beleidsplan |
Res. z. bestem. |
21 |
21 | |||
Renovatie zandwegen |
res. grondexp. | 10 | 6 | |||
Aanschaf sneeuwploeg | Res. z. bestem. | 10 | 10 | |||
Herinrichting omgeving station | Res. z. bestem. |
20 | 0 | |||
Actualisatie fietsplan |
Res. z. bestem. | 25 | 21 | |||
Onderzoek op- en afritten A28 |
Res. z. bestem. | 50 | 0 | |||
Totaal | 660 | 1.508 | 660 | 975 | 0 | |
Per saldo | 848 - | 315 - |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Reserve wegennota |
660 | 660 | |
Groot onderhoud reserve wegennota | 794 | 979 | |
Fietspadenplan | 21 | 25 | |
Sneeuwploeg nr. 2 t.b.v. tractor |
10 | 10 | 10 |
Renovatie diverse zandwegen |
6 | 10 | |
Boombeheer en beleidsplan |
21 | 21 | |
Verkeersplan |
12 | 13 |
|
Totaal incidentele lasten | 1.525 | 1.718 | 10 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Vergoeding degeneratiekosten |
95 |
||
Groot onderhoud reserve wegennota | 794 |
979 | |
Fietspadenplan | 21 |
25 | |
Sneeuwploeg nr. 2 t.b.v. tractor |
10 | 10 |
10 |
Renovatie diverse zandwegen |
6 | 10 |
|
Verkeersplan |
12 |
13 |
|
Boombeheer en beleidsplan |
21 |
21 |
|
Totaal incidentele baten | 959 |
1.058 | 10 |
Programma 3 - Economie en ondernemen
Programma 3 - Economie en ondernemen
(x € 1.000) | Begroting 2019 voor wijziging | Begroting 2019 na wijziging | Realisatie 2019 | Voordeel/ nadeel |
Baten | 206 - | 220 - | 112 - | 108 - |
Lasten | 159 | 364 | 143 | 221 |
Saldo | 47 - | 144 | 31 | 113 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 47 - | 144 | 31 | 113 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 0 | 202- | 20 - | 181 - |
Resultaat na bestemming | 47 - | 58 - | 11 |
69 - |
Te verklaren verschil: € 69.000 nadeel
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Lagere loonkosten totaal programma | 11 | |
Lagere kosten derden bedrijvenpromotie etc. |
13 | |
Niet geraamde vergoeding gemeente Meppel onderzoek haven |
9 | |
Geen kosten plattelandsontwikkeling |
7 | |
Geen vergoeding reclamemasten 2019 | 50 | |
Voorziening dubieus reclamemasten 2017 en 2018 |
100 | |
Hogere opbrengsten standplaatsvergoedingen | 8 | |
Hogere toeristenbelasting en lagere forensenbelasting | 32 | |
Overige verschillen programma 3 |
1 |
|
150 | 81 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve (x € 1.000) |
Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Glasvezelnet |
zonder bestemming |
50 | 3 | |||
Leader III- lokale projectbijdragen |
zonder bestemming | 67 |
9 |
|||
Uitvoering detailhandelsvisie |
zonder bestemming | 30 |
8 |
|||
Onderzoek en haalbaarheid haven |
zonder bestemming | 35 |
||||
Onderzoek startende ondernemingen |
zonder bestemming | 15 |
||||
Onderzoek nieuwe bestemming vrijkomende agrarische grond |
zonder bestemming |
5 |
||||
Totaal | 202 | 21 | ||||
Per saldo | 202 - |
21 - |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Uitvoering detailhandelsvisie |
8 | 30 | 20 |
Glasvezelnet buitengebied |
3 | 50 | |
Leader III lokale projecten | 8 | 67 | 75 |
Totaal incidentele lasten | 21 | 147 | 95 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Uitvoering detailhandelsvisie | 8 | 30 | 20 |
Glasvezelnet buitengebied |
3 |
50 | |
Leader III lokale projecten | 9 |
67 | 75 |
Reclamemast langs A28 |
150 - |
||
Totaal incidentele baten | 129 - |
147 | 95 |
Programma 4 - Onderwijs
Programma 4 - Onderwijs
( x € 1.000) | Begroting 2019 voor wijziging | Begroting 2019 na wijziging | Realisatie 2019 | Voordeel / nadeel |
Baten | 338 - | 338 - | 366 - | 28 |
Lasten | 1.579 | 1.698 | 1.680 | 18 |
Saldo | 1.241 | 1.360 | 1.314 | 46 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 1.241 | 1.360 | 1.314 | 46 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 466 - | 585 - | 524 - | 61 - |
Resultaat na bestemming | 775 | 775 | 790 | 15 - |
Te verklaren verschil: € 15.000 nadeel
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Onderwijsbeleid+leerlingzaken | Hogere kosten OZB en verzekering |
10 | |
Herinspectie MJOP | 7 | ||
Lagere vergoeding rioolrechten en onderhoudsbijdrage |
8 |
||
Hogere kosten vervoer gym onderwijs | 18 | ||
Hogere netto kosten leerlingenvervoer | 22 | ||
Geen doorbelaste rentelasten | 46 | ||
Hogere bijdrage leerplichtwet |
10 | ||
Overige verschillen programma 4 | 6 | ||
71 | 56 |
Toevoeging/onttrekking aan reserves
Reserve | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Bestuursopdracht uitv.org.prim.onderw | zonder bestemming |
48 | 40 | |||
Afschrijving schoolgebouwen | reserve afschr.gebouwen | 466 | 466 | |||
Havo technasium | zonder bestemming |
20 | 1 | |||
Huisvesting peutergroepen |
zonder bestemming |
50 | 17 | |||
0 | 584 | 524 | ||||
Per saldo | 584 - | 524 - |
Incidentele lasten en baten
Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Bestuursopdracht uitvoering organisatie primair onderwijs |
40 | 49 | |
Vakonderwijs Havo |
1 |
20 |
|
Huisvesting peuterspeelzalen |
17 |
50 |
|
Totaal incidentele lasten | 58 | 119 | 0 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Bestuursopdracht uitvoering organisatie primair onderwijs |
6 | ||
Vakonderwijs Havo |
1 |
20 | |
Huisvesting peuterspeelzalen |
17 |
50 | |
Gemeente Zwolle leerplichtwet 2018 |
5 | ||
Totaal incidentele baten | 36 | 0 | 0 |
Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme
Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme
( x € 1.000) | Begroting 2019 voor wijziging | Begroting 2019 na wijziging | Realisatie 2019 | Voordeel / nadeel |
Baten | 230 - | 230 - | 285 - | 55 |
Lasten | 3.140 | 3.595 | 3.064 | 531 |
Saldo | 2.910 | 3.365 | 2.779 | 586 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 2.910 | 3.365 | 2.779 | 586 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 122 - | 562 - | 205 - | 358 - |
Resultaat na bestemming | 2.788 | 2.802 | 2.573 | 229 |
Te verklaren verschil: € 229.000 voordeel
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Sport | Lagere loonkosten taakveld sportbeleid | 38 | |
Opstellen sport en beweegvisie | 20 | ||
Sportaccommodaties | Lagere loonkosten taakveld sportaccommodaties | 16 | |
Hogere kosten onderhoud sportaccommodaties | 34 | ||
Gymlokalen | Lagere personeelslasten sporthal | 15 | |
Sporthal | Hogere onderhoudskosten sporthal en gymlokaal | 31 | |
Geen doorbelaste rente |
23 | ||
Cultuur | Lagere loonkosten taakveld cultuurpresentatie | 18 | |
Lagere loonkosten taakveld cultureel erfgoed | 9 | ||
Openbaar groen | Lagere kosten waterhuishouding | 23 | |
Lagere kosten landschapsplan- natuurwet | 26 | ||
Lager regulier onderhoud plantsoenen | 15 | ||
Kosten wijkgroen Rouveen |
17 |
||
Lagere kosten groenvoorziening langs wegen |
51 | ||
Lagere kosten bomen (binnen en buiten beb. kom) |
84 | ||
Hogere kosten bestrijding ziekt en plagen |
9 |
||
Recreatie | Recreatie en toerisme - lagere kosten | 10 | |
Lagere kosten derden speelplaatsen en trapveldjes | 8 | ||
Overige verschillen programma 5 |
4 |
||
111 | 340 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Onderhoud gemeentelijke gebouwen | onderh.gem.gebouwen | 81 | 97 | 83 | 19 | |
Breedtesport | met bestemming | 12 | 12 | |||
Afschrijving gymzaal Staphorst | afschr.gebouwen | 50 | 50 | |||
Afschrijving sportacc. VV Staphorst | afschr.gebouwen | 60 | 6 | |||
LvI - Klok van Wou |
zonder bestemming | 15 | 5 | |||
LvI - Recreatie en toerisme |
zonder bestemming | 47 | 3 | |||
Openbaar groen |
zonder bestemming |
30 | ||||
Afschrijving speeltoestellen |
5 |
5 | ||||
Cult. vorming activeiten |
5 |
|||||
Digiborden bibliotheek |
7 |
|||||
Ommetjes speelplaatsen |
90 |
|||||
Groenbeheerplan opstellen |
25 |
22 | ||||
Langjarig beheer landschapsplan |
25 |
|||||
Boombeheer binnen beb. kom |
35 |
|||||
Boombeheer buiten beb. om |
50 |
17 | ||||
Liquiditeitsproblemen Zwembad |
90 |
90 | ||||
Totalen | 81 | 644 | 83 | 228 | 0 | |
Per sado | 563 - | 205 - |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Res. groot onderhoud gebouwen |
83 | 81 | |
Groenbeheerplannen | 22 | 25 | |
Boombeheer buiten beb. kom | 17 | 50 | |
Liquiditeitsproblemen Zwembad |
90 | 90 | |
Kosten groot onderhoud sportgebouwen |
20 | 97 | |
Klok van Wou |
6 | 15 | |
Recreatie en toerisme |
5 | 47 | |
Totaal incidentele lasten | 244 | 406 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Breedtesport | 12 | 12 | |
Groenbeheerplannen | 22 | 25 | |
Bomenbeheer buiten beb. kom |
17 | 50 | |
Liquiditeitsproblemen Zwembad | 90 | 90 | |
Kosten groot onderhoud sportgebouwen |
20 | 97 | |
Klok van Wou |
6 | 15 | 25 |
Recreatie en Toerisme |
5 | 47 | |
Totaal incidentele baten |
173 | 337 | 25 |
Programma 6 - Sociaal domein
Programma 6 - Sociaal domein
(x € 1.000) | Begroting 2019 voor wijziging | Begroting 2019 na wijziging | Realisatie 2019 | Voordeel / nadeel |
Baten | 2.276 - | 2.296 - | 2.608 - | 312 |
Lasten | 10.804 | 12.250 | 12.121 | 128 |
Saldo | 8.527 | 9.953 | 9.513 | 440 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 8.527 | 9.953 | 9.513 | 440 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 0 |
950 - | 1.010- | 60 |
Resultaat na bestemming | 8.527 | 9.003 | 8.503 | 500 |
Te verklaren verschil: € 500.000 voordeel
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Samenkracht en burgerparticipatie | Lagere loonkosten taakveld samenkracht en burgerparticipatie | 5 | |
Lagere baten en lagere kosten nieuwkomers (bekostiging loopt in 2019 via de algemene uitkering i.p.v COA) |
49 | 7 | |
Deb. nieuwkomers 2018 via algemene uitkering (bekostiging loopt in 2019 via de algemene uitkering) |
31 | ||
Lagere kosten collectieve vervoersvoorziening |
13 | ||
Lagere kosten ondersteuning mantelzorg |
14 | ||
Lagere personeelskosten dienstencentrum |
10 | ||
Lagere inkomsten dienstencentrum |
5 | ||
Terugontvangen de Kern 2018 |
16 | ||
lagere kosten adviesraad sociaal domein |
8 |
||
Inkomensregelingen | Lager gemeentelijk aandeel inkomensvoorziening Wet BUIG | 447 | |
Hogere bijdrage inkomensvoorziening Wet BUIG | 32 | ||
Doorberekende automatiserings- en cursuskosten overhead |
23 | ||
Hogere kosten bijzondere controle | 25 | ||
Afrekening 2018 bijstandsverlening zelfstandigen |
36 | ||
Lagere nadeel bijzondere bijstand |
44 |
||
Overige verschillen programma 6 |
13 | ||
Totaal | 139 | 639 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie | |
Onderhoudsprogramma gem.gebouwen dienstencentrum | onderh.gem.gebouwen | 20 | 22 | 18 | 0 | |
Doorontwikkeling sociaal domein |
sociaal domein | 54 | 55 | |||
Extra inzet sociaal domein |
sociaal domein | 552 | 275 | |||
Ontwikkeling WMO |
sociaal domein | 50 | 30 | |||
Algemene voorzieningen | sociaal domein | 19 | 19 | |||
Tekort sociaal domein participatie inclusief Reestmond |
sociaal domein | 228 | 368 | |||
Tekort sociaal domein jeugd |
sociaal domein |
525 | 828 | |||
Tekort sociaal domein WMO |
sociaal domein |
294 | ||||
Beschermd wonen |
sociaal domein | 360 |
||||
Algemene uitkering |
sociaal domein | 481 | 481 |
|||
501 | 1.451 | 859 | 1.869 | |||
950 - |
1.010 - |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Groot onderhoud gebouwen | 18 | ||
Tekort sociaal domein | 1.490 | 1.429 | |
Maatsch. kern afrekening 2018 | 16 - | ||
Subsidie gemeente Meppel | 10 | ||
Gemeente Zwatewaterland RSR hulpmiddelen 2018 | 4 | ||
St. Saam Welzijn 2018 | 5 - | ||
RSJ afrekening jeugd 2018 | 30 - | ||
Totaal incidentele lasten | 1.471 | 1.429 | 0 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Wet BUIG inkomensvoorziening | 479 | ||
Subsidie Prins Margriet 2018 | 4 | ||
SZW voorlopige afrekening 2018 | 14 - | ||
Tekort sociaal domen | 1.490 | 1.429 | |
Totaal incidentele baten | 1.959 | 1.429 | 0 |
Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
Begroting 2019 voor wijziging | Begroting 2019 na wijziging | Realisatie 2019 | Voordeel / nadeel | |
Baten | 3.143 - | 3.288 - | 3.388 - | 100 |
Lasten | 4.305 | 4.810 | 4.401 | 409 |
Saldo | 1.162 | 1.522 | 1.013 | 509 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 1.162 | 1.522 | 1.013 | 509 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 299 - | 726 - | 213 - |
513 |
Resultaat na bestemming | 863 | 797 | 800 | 3 |
Te verklaren verschil: € 3.000 nadeel
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Volksgezondheid | Hogere loonkosten taakveld volksgezondheid |
9 | |
Hogere lasten inhuur Steenwijkerland | 5 | ||
GGD IJsselland afrekening 2018 |
54 | ||
Hogere kosten jeugdgezondheid CJG uniform deel (bekostiging via algemene uitkering) |
45 | ||
Milieu | Doorber.autom.en cursuskst.overhead | 20 | |
Lagere kosten toezicht en handhaving milieu | 12 | ||
Overschrijding krediet duurzaamheid windturbines/ windenergie |
12 | ||
Lagere kosten specialisme milieu | 30 | ||
Begraafplaatsen | Hogere kosten aanschaf materiaal |
11 | |
Hogere opbrengst begraafrechten | 41 | ||
Overige verschillen programma 7 | 31 | ||
134 | 137 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Onderhoudsprogramma gem.gebouwen begraafpl. | onderh.gem.gebouwen | 5 | 2 | 5 | ||
VD/ND saldo riolering | riolering | 73 | 116 | |||
VD/ND saldo afvalstoffenheffing | afvalstoffenheffing | 203 | 226 | |||
Uitvoering programma duurzaamheid (projectkosten) |
zonder bestemming |
255 | 85 | |||
Windenergie |
zonder bestemming | 15 | 15 | |||
Verbod asbestdaken |
zonder bestemming | 37 | 2 | |||
LvI klimaatadaptie |
zonder bestemming |
20 |
||||
LvI meetsysteem Wiede gat |
zonder bestemming |
12 |
||||
LvI dynamische geurkaart |
zonder bestemming |
55 |
||||
LvI onderzoek flora en fauna |
zonder bestemming |
60 |
||||
5 | 731 | 121 | 334 | |||
726 - |
212 - |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Groot onderhoud gebouwen |
5 | 5 | |
Storting reserve riolering |
116 | ||
Uitvoering programma duurzaamheid |
85 |
255 | 255 |
Windturbines/ windenergie | 27 |
15 | |
Flora en Fauna | 6 |
60 | |
Verbod asbestdaken | 2 |
37 | |
GGD IJsselland 2018 | 54 - |
||
PJO keetkeur 2018 |
1 |
||
OD IJsselland 2018 |
3 |
||
Totaal incidentele lasten | 191 | 371 | 255 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Uitvoering programma duurzaamheid |
85 | 255 | 255 |
Windturbines/ windenergie |
15 |
15 | |
Flora en Fauna |
6 | 60 | |
Verbod asbestdaken |
2 |
37 | |
Totaal incidentele baten | 108 | 366 | 255 |
Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
(x € 1.000) | Begroting 2019 voor wijziging | Begroting 2019 na wijziging | Realisatie 2019 | Voordeel / nadeel |
Baten | 2.697 - | 2.611 - | 3.174 - | 563 |
Lasten | 3.388 | 4.119 | 4.245 | 126 - |
Saldo | 691 | 1.507 | 1.071 | 436 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 691 | 1.507 | 1.071 | 436 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 280 - | 985 - | 59 | 1.043 - |
Resultaat na bestemming | 410 | 523 | 1.130 | 607 |
Te verklaren verschil: € 607.000 nadeel
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Ruimtelijke Ordening | Hogere loonkosten taakveld R.O. | 108 | |
Lagere kosten planschade bestemm.plannen | 38 | ||
Hogere leges bestemmingsplannen |
78 | ||
Grondexploitatie | Hogere loonkosten taakveld grondexploitatie | 44 | |
Afwaardering de Esch 0 |
900 | ||
Bouwen/wonen | Hogere loonkosten taakveld wonen en bouwen |
149 | |
Geen overige kosten omgevingsvergunning afwijken bouwplan | 40 | ||
Bouwcontrole/handhaving lagere kosten derden | 23 | ||
Hogere leges omgevingsvergunning afwijken bouwplan | 60 | ||
Hogere leges omgevingsvergunning bouwen | 337 | ||
Invordering dwangsommen |
22 | ||
Overige verschillen programma 8 | 4 | ||
1.205 | 598 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves (x € 1.000)
Reserve |
Reserve |
Geraamde toevoeging |
Geraamde onttrekking |
Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Onderhoud gemeentelijke gebouwen | onderh.gem.gebouwen | 5 | 7 | 5 | ||
Verschuldigde vpb grondexploitatie | grondexploitatie | 30 | 64 | |||
EPOS |
res. epos |
250 |
250 | |||
LvI Woonvisie | grondexploitatie | 25 | 12 | |||
Implementatie nieuwe omgevingswet | zonder bestemming | 200 | ||||
Geovisie landelijke voorziening | zonder bestemming | 128 | 17 | |||
Leefomgeving de Slagen fase 1 | grondexploitatie | 240 | 202 | |||
Leefbaarheid de Slagen | grondexploitatie | 19 | 7 | |||
Woonvisie/ Buurstee Rouveen | grondexploitatie | 84 | 30 | |||
EPOS 2017 en 2017 | zonder bestemming | 5 | 5 | |||
Winstneming Rouveen West |
grondexploitatie | 160 | ||||
Winstneming De Esch 3 | grondexploitatie | 520 |
||||
Winstneming Bullingerslag | grondexploitatie | 800 |
||||
Ywehof IJhorst | grondexploitatie | 430 | ||||
Verkopen groenstroken |
grondexploitatie | 72 |
||||
Exploitatiebijdrage de Slagen | divers | 32 |
||||
5 | 990 | 1.079 | 1.020 | |||
per saldo | 985 - |
59 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Groot onderhoud gebouwen | 5 | 5 | |
Aanslag VPB 2016/2017 | 64 | 30 |
|
Bes. reserve EPOS | 250 | 250 | |
EPOS incl overschrijding krediet | 30 | 5 | |
Woonvisie | 12 | 25 | |
Verkoop groenstroken | 11 | ||
Exploitatiebijdrage IJhorst | 72 | ||
Exploitatiebijdrage de Slagen | 32 | ||
Resultaat Rouveen-West | 160 | ||
Resultaat de Esch 3 | 800 | ||
Resultaat Bullingerslag | 430 | ||
Inrichting leefomgeving de Slagen | 209 | 259 | |
Geovisie BAG | 20 | 128 | |
Buurstee Rouveen | 30 | 84 | |
Afwaardering de Esch 0 | 900 |
||
Hogere loonkosten taakveld R.O. | 108 |
||
Hogere loonkosten taakveld wonen en bouwen | 149 |
||
Totaal incidentele lasten | 3.282 | 792 | 0 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Hogere legesopbrengsten | 475 | ||
Aanslag VPB 2016/2017 | 64 | 30 |
|
EPOS | 255 | 255 |
|
Woonvisie | 12 | 25 |
|
Verkoop groenstroken | 11 | ||
Exploitatiebijdrage IJhorst | 72 | ||
Exploitatiebijdrage de Slagen | 32 | ||
Resultaat Rouveen West | 160 | ||
Resultaat de Esch 3 | 800 | ||
Resultaat Bullingerslag | 430 | ||
Inrichting leefomgeving de Slagen | 209 | 259 | |
Geovisie BAG | 20 | 128 | |
Buurstee Rouveen | 30 | 84 | |
Totaal incidentele baten |
2.570 | 782 |
Programma 9 - Overhead
Programma 9 - Overhead
(x € 1.000) | Begroting 2019 voor wijziging | Begroting 2019 na wijziging | Realisatie 2019 | Voordeel / nadeel |
Baten | 47 - | 47 - | 196 - | 149 |
Lasten | 5.559 | 6.373 | 6.474 | 100 - |
Saldo | 5.512 | 6.326 | 6.277 | 49 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat voor bestemming | 5.512 | 6.326 | 6.277 | 49 |
Toevoeging/onttrekking aan reserve | 73 - | 1.478 - | 415 - | 1.061 - |
Resultaat na bestemming | 5.440 | 4.849 | 5.861 | 1.012 - |
Te verklaren verschil: € 1.012.000 nadeel
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Personeel | Lagere personeelslasten |
709 | |
Hogere kosten inhuur derden |
659 | ||
Overschrijding krediet organisatieontwikkeling | 23 | ||
Kosten consinatiedienst | 13 | ||
Hogere cursuskosten | 30 | ||
Doorbelaste overheadkosten | 41 | ||
Hogere reis-, verblijf en vergaderkosten | 18 | ||
Hogere kosten gemeentesecretaris | 56 | ||
Voorziening voormalig personeel | 159 | ||
Informatievoorziening | Hoger kosten informatievoorziening | 31 | |
Hogere kosten systeem- en netwerkbeheer | 22 | ||
Aan taakvelden doorberekende automatiseringskosten | 222 | ||
Huisvesting | Hogere kosten onderhoudskosten gemeentehuis |
25 | |
Hogere personeelskosten werkplaats |
8 | ||
Hogere onderhoudskosten werkplaats |
13 | ||
Mat. Openbare Werken |
Aanschaf veegzuigcombinatie krediet 2017 |
15 | |
Lagere afschrijving vrachtauto |
30 | ||
Onvoorzien | Geraamd nadelig saldo |
900 | |
Overige verschillen programma 9 |
42 | ||
2.014 | 1.002 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking | t.l.v. exploitatie |
Onderhoud gemeentelijke gebouwen | onderh.gem.gebouwen | 60 | 8 | 60 | 14 | |
Vervanging automatisering | verv.automatisering | 201 | 224 | 201 | 249 | |
Res.verb./afschr.gem.huis | verb.gemeentehuis | 50 | 50 | |||
Organisatieontwikkeling | zonder bestemming | 165 | 165 | |||
Digitalisering archieven |
zonder bestemming | 82 | 82 | |||
Toekomstbestendig gemeentehuis |
zonder bestemming | 9 | 9 | |||
E-Overheidsvoorzieningen | zonder bestemming | 75 | 30 | |||
Digatale agenda |
zonder bestemming | 100 | 47 | |||
Werkkleding buitendienst |
zonder bestemming | 2 | 1 | |||
Schaftkeet |
zonder bestemming | 14 | 14 | |||
Puincontainer |
zonder bestemming | 11 | 7 | |||
Afschrijving vrachtauto |
zonder bestemming | 31 | ||||
Knijperbak + rotator |
zonder bestemming | 9 | 8 | |||
Schuifpoort werf |
zonder bestemming | 9 | ||||
Nadelig saldo |
zonder bestemming | 900 |
||||
261 | 1.739 | 261 | 677 | |||
1.478 - | 416 - |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Toevoeging reserve automatisering | 201 | 201 | |
Groot onderhoud gebouwen | 75 | 118 | |
Organisatieontwikkeling | 199 | 165 | |
Digitalisering archieven | 82 | 81 | |
Digitale agenda | 47 | 100 | |
Toekomstbestendig gemeentehuis | 9 | 9 | |
E-Overheidsvoorziening | 30 | 75 | |
Waarnemend gemeentesecretaris | 56 | 58 | |
Voorziening gemeentesecretaris | 159 | ||
Koppeling IJVI en Decos Jin | 11 | ||
Schaftkeet | 14 | 14 | |
Puincontainer | 7 | 11 | |
Knijperbak/ rotator | 8 | 9 | |
Werkkleding buitendienst | 1 | 2 | |
Totaal incidentele lasten | 899 | 786 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Raming na wijziging | Raming voor wijziging |
Ontwikkelbudget organisatie | 165 | 165 | |
Digitalisering archieven | 82 | 82 | |
Digitale agenda |
47 | 100 | |
Toekomstbestendig gemeentehuis |
9 | 9 | |
E- Overheidsvoorzieningen |
30 | 75 | |
Groot onderhoud gebouwen |
15 | 58 | |
Schaftkeet |
14 | 14 | |
Puincontainer |
7 | 11 | |
Knijperbank/ rotator |
8 |
9 |
|
Werkkleding buitendienst |
1 |
2 |
|
Totaal incidentele baten | 387 | 746 | 14 |
Algemene dekkingsmiddelen
Algemene dekkingsmiddelen
Onder de Algemene dekkingsmiddelen vallen:
-1 Lokale heffingen
-2 Algemene uitkeringen
-3 Dividend
- 4 Saldo financieringsfunctie
- 5 BTW-compensatiefonds
- 6 Overhead
1 | Lokale heffingen
De gemeente Staphorst kent de volgende niet bestedingsgebonden gemeentelijke heffingen:
(bedragen x € 1.000) | Begroting primair 2019 | Begroting 2019 na wijziging | Rekening 2019 | Incidenteel gerealiseerd |
OZB eigenaar woning | 1.493 - | 1.493 - | 1.488 - | |
OZB gebruiker niet-woningen | 512 - | 542 - | 548 - | |
OZB eigenaar niet-woningen | 817 - | 862 - | 870 - | |
Hondenbelasting | 54 - | 54 - | 55 - | |
Forensenbelasting | 59 - | 59 - | 61 - | |
Toeristenbelasting | 49 - | 71 - | 102 - | |
2.984 - | 3.081 - | 3.124 - | 0 |
2 | Algemene uitkeringen
De verantwoorde algemene uitkeringen uit het gemeentefonds zijn gebaseerd op ten tijde van het opstellen van de jaarrekening bekende informatie ter zake, zijnde de verrekening in januari 2020. De raming in de primitieve begroting was gebaseerd op de meicirculaire van het vorige begrotingsjaar voor een bedrag van € 20.937.718 met een uitkeringsfactor van 1,502. In 2019 is er € 21.078.282 ontvangen aan algemene uitkeringen. In dit bedrag is een naverrekening opgenomen van € 15.779 over het jaar 2018 en € 10.767 negatief over het jaar 2017. De hogere uitkering wordt grotendeels verklaard door een bijdrage voor het sociaal domein.
3 | Dividend
Verantwoord zijn de navolgende dividenden en ontvangen interest:
(bedragen x € 1.000) | Begroting primair 2019 | Begroting 2019 na wijziging |
Gerealiseerd 2019 | Incidenteel gerealiseerd |
|
Programma 0 | Vitens N.V. - dividend |
42 | 32 | 17 | |
Programma 0 | Vitens N.V. - rente achtergestelde lening | 2 | 2 | 5 | |
Programma 0 | Enexis N.V. - dividend |
23 | 23 | 28 | |
Programma 0 | Enexis N.V. - rente aandh. lening | 1 | 1 | 4 | |
Programma 0 | Rendo N.V. - dividend | 322 | 322 | 325 | |
Programma 0 | Wadinco - dividend |
20 | 20 | 20 | |
Programma 0 | Bank Nederlandse Gemeenten - dividend |
48 | 73 | 85 | |
Programma 0 | BNG Financial Bond Fonds - uitkering | 1 | 1 | 0 | |
Programma 0 | BNG Government Bond Fonds - uitkering | 1 | 1 | 0 | |
Programma 0 |
Winst verkoop Fin.B.Fonds | 10 |
10 | 1 |
|
Programma 0 | Winst verkoop Gov.B.Fonds | 60 | 0 | 0 | |
Programma 0 | Rova N.V. - dividend |
55 | 95 | 95 | |
Programma 0 | Rova N.V. - achtergestelde lening | 30 | 30 | 30 | |
625 | 610 | 610 | 0 |
Het dividend en de rente van de achtergestelde lening wordt als bate meegenomen in het tarief van de afvalstoffenheffing. Een hogere dividendopbrengst heeft een lagere onttrekking uit de reserve tot gevolg.
4 | Saldo financieringsfunctie
Primaire begroting 2019 | Begroting 2019 na wijziging | Gerealiseerd 2019 | Incidenteel gerealiseerd | |
Baten | 3 | 3 | 45 | |
Lasten | 21 | 21 | 21 | |
Saldo | 18 | 18 | 25- | |
Door belaste rente excl. grondexploitatie |
153 | 153 | 0 |
5 | BTW-compensatiefonds
(x € 1.000) | Rekening 2018 | Rekening 2019 |
Gedeclareerde bedragen | 2.615 | 2.415 |
De afwijkingen tussen de jaren is hoofdzakelijk een gevolg van een hoger of een lager bedrag aan investeringen waarop het BCF van toepassing is (openbaar nut: riolering, wegen, plantsoenen etc.)
6 Overhead
Berekening percentage overhead:
Totaal alle taakvelden 0 t/m 9 |
42.251 |
Programma 9 Overhead (taakveld 04) |
6.474 |
Totaal alle taakvelden 0 t/m 8 | 35.777 |
af: Rova (4.730.101) | 1.091 |
Bedrag basis berekening percentage overhead |
34.686 |
Percentage Overhead: € 6.474 / 1% van € 34.686 = 18,66% (geraamd is: 18,27%)
Berekening dekkingspercentage
- Rioolheffing
Saldo t.g.v. reserve (lasten<baten) | 116 |
Lasten | 1.202 |
Lastenverhoging %overhead (18,66%) | 231 |
BTW-voordeel | 111 |
Totaal | 1.538 |
van taakveld 2.1 - verkeer en vervoer | |
25% straatreiniging | 15 |
Lastenverhoging % overhead (18,66%) | 4 |
van taakveld 6.3 - inkomensregelingen | |
Kwijtschelding rioolrechten | 32 |
Lastenverhoging % overhead (18,66%) | 6 |
Totale lasten incl. overhead, deel straatreiniging, kwijtschelding en BTW | 1.595 |
Baten | 1.717 |
- Afvalstoffenheffing
Eliminatie bijdrage Rova (dit is voornamelijk doorbetaling). Hiervoor is praktisch geen ambtelijke bemoeienis.
Saldo t.l.v. reserve (lasten>baten) | 225 |
Lasten | 1.249 |
af: kosten Rova |
1.112 - |
Bedrag berekening lasten percentage overhead | 137 |
lastenverhoging %overhead (18,66%) |
25 |
bij: kosten Rova |
1.112 |
BTW-voordeel | 220 |
Totaal | 1.495 |
van taakveld 2.1 - verkeer en vervoer | |
25% straatreiniging | 19 |
Lastenverhoging % overhead (18.66%) | 4 |
van taakveld 6.3 - inkomensregelingen | |
Kwijtschelding afvalstoffenheffing | 30 |
Lastenverhoging % overhead (18,66%) | 6 |
Totale lasten incl. overhead, deel straatreiniging, kwijtschelding en BTW |
1.553 |
Baten | 1.328 |
- Leges burgerzaken
Saldo (t.l.v. exploitatie) |
480 |
Lasten | 588 |
Lastenverhoging % overhead (18,66%) | 110 |
Totaal lasten |
698 |
Baten | 217 |
% baten v/d lasten |
31% |
- Leges lijkbezorgingsrechten
Saldo (t.l.v. exploitatie) |
49 |
Lasten | 327 |
Lastenverhoging % overhead (18,66%) | 61 |
Totaal lasten |
388 |
Baten | 339 |
% baten v/d lasten |
87 |
- Leges omgevingsvergunning
Saldo (t.l.v. exploitatie) |
714 |
Lasten | 1.412 |
Lastenverhoging % overhead (18,31%) | 264 |
BTW-voordeel |
118 |
Totaal: |
1.794 |
Baten | 1.080 |
% baten | 60% |
- Kosten overhead taakveld 8.2 - Grondexploitatie
Saldo (t.l.v. exploitatie) |
155 |
Lasten | 1.563 |
Lastenverhoging % overhead (18,31%) | 292 |
Totaal: |
1.855 |
Baten | 1.700 |
% baten | 92% |
Vennootschapsbelasting
Vennootschapsbelasting
Per 1 januari 2016 zijn publiekrechtelijke rechtspersonen (gemeenten, provincies en waterschappen) belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting, voor zover zij een onderneming drijven (die structureel winstgevend is).
Op 16 december 2019 is de vaststellingsovereenkomst met de belastingdienst ondertekend. In 2019 is aangifte gedaan voor de jaren 2016 en 2017. Het belastbare bedrag (fiscale winst) over 2016 is € 60.170, waarover € 12.055 vennootschapsbelasting is betaald. Over 2017 is dit € 314.420 met betaalde vennootschapsbelasting van € 68.605. De hogere aanslag van 2017 komt door het per 1 januari 2017 in exploitatie nemen van het industrieterrein Bullingerslag. Over de jaren 2018 en 2019 is voor beide een voorlopige aanslag betaald van € 28.000. De betaalde belastingen komen ten laste van de reserve grondexploitatie.
Onvoorzien
Onvoorzien
In de primitieve begroting is in het programma een post voor onvoorziene uitgaven opgenomen ad €.36.000. De raming van deze post is gebaseerd op een bedrag van € 2 per inwoner. Dit komt neer op rond de 1% van het begrotingstotaal. Na opmaak oorspronkelijke begroting komt het bedrag op onvoorzien vrij beschikbaar uit op € 55.034. Daarnaast is € 100.000 gereserveerd voor personeelslasten. Ook is het op de lijst van investeringen benodigde bedrag van € 417.000 voor structurele kosten gereserveerd op onvoorzien gereserveerde middelen. Het saldo per eind van het jaar ad € 236.750 is gereserveerd op de reserve wegenbeheer.
In het begrotingsjaar zijn de volgende begrotingswijzigingen ten laste van de onvoorziene uitgaven gebracht.
Onderwerp (x € 1.000) |
Begrotingswijziging in raadsvergadering dd. | Bedrag | Realisatie programma |
Primitieve begroting | 13 november 2018 |
36 | |
Gereserveerde middelen na opmaak begroting | 13 november 2018 | 19 | |
Voordelig begrotingssaldo | 55 | ||
Ten behoeve van investeringen |
13 november 2018 |
8 - |
|
Wijzigingen zomernota |
10 september 2019 |
208- |
|
saldo onvoorzien vrij beschikbaar einde jaar negatief | 161 - |
Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/voorzieningen
Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/voorzieningen
Lasten (toevoeging) | Baten (onttrekking) | ||||
Reserve | Begroting 2019 | Rekening 2019 | Begroting 2019 | Rekening 2019 | |
Programma 0 | Algemeen bestuur + organisatie | Niet gebruikte dekkingsmiddelen |
236.750 | 236.750 | ||
Programma 0 | Algemeen bestuur + organisatie | Preferente aandelen Vitens |
81.193 - |
81.193 - |
||
Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat | Wegen | 660.000 | 660.000 | ||
Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat | Verkeer |
979.475 - | 793.857 - | ||
Programma 4 | Onderwijs | Gemeentelijke gebouwen | 58.000 - | 58.000 - | ||
Programma 4 | Onderwijs | Gemeentelijke gebouwen | 58.000 - | 58.000 - | ||
Programma 4 | Onderwijs | Gemeentelijke gebouwen | 303.000 - | 303.000 - | ||
Programma 4 | Onderwijs | Gemeentelijke gebouwen | 105.000 - | 105.000 - | ||
Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie + toerisme | Gemeentelijke gebouwen | 81.000 | 83.000 | ||
Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie + toerisme | Met bestemming | 12.000 - | 12.000 - | ||
Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie + toerisme | Gemeentelijke gebouwen | 50.000 - | 50.000 - | ||
Programma 5 | Sport, cultuur, recreatie + toerisme | Gemeentelijke gebouwen | 60.000 - | 60.000 - | ||
Programma 6 | Sociaal domein | Gemeentelijke gebouwen | 20.000 | 18.000 | ||
Programma 6 | Sociaal domein | Verhoging algemene uitkering |
481.000 |
481.000 |
||
Programma 7 | Volksgezondheid en milieu |
Gemeentelijke gebouwen |
5.000 |
5.000 |
||
Programma 8 | Volkshuisv. + ruimtelijke ordening | Gemeentelijke gebouwen | 5.000 | 5.000 | ||
Programma 8 | Volkshuisv. + ruimtelijke ordening | VPB |
30.000- | 64.406 - | ||
Programma 9 | Overhead | Gemeentelijke gebouwen | 60.000 | 33.000 | ||
Programma 9 | Overhead | Automatisering | 201.000 | 201.000 | 233.500 - | 249.371 - |
Programma 9 | Overhead | Gemeentelijke gebouwen |
50.000 - |
50.000 - |
Analyse begrotingsafwijkingen
Hiervoor is ook reeds per programma en voor de algemene dekkingsmiddelen ingegaan op de verschillen tussen de realisatie en de begrotingscijfers voor en na wijziging.
Recapitulatie reserves (bedragen x € 1.000)
Stand 01-01-2019 | 53.186 | |
bij: jaarresultaat 2018 | 85 | |
bij: toevoegingen t.l.v. functie 980 | 2.869 | |
af: onttrekkingen t.g.v. functie 980 | 5.362 - | |
2.493- | ||
Stand 31-12-2019 | 50.780 |
Recapitulatie voorzieningen (bedragen x € 1.000)
Stand 01-01-2019 | 2.217 | |
bij: toevoegingen |
582 | |
af: onttrekkingen |
168- | |
idem t.g.v. reserves | - | |
414- | ||
Stand 31-12-2019 | 2.631 |
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen
WNT-verantwoording 2019 Gemeente Staphorst
De WNT is van toepassing op de gemeente Staphorst. Het voor de gemeente Staphorst toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2019 € 194.000,-(algemeen bezoldigingsmaximum).
1. Bezoldiging topfunctionarissen
1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functievervulling alsmede degenen die op grond van hun voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris worden aangemerkt
Gegevens 2019 |
|
|
|
bedragen x € 1 |
P. Rossen |
L. Roest |
S. Voortman |
Functiegegevens |
Gemeentesecretaris |
Griffier |
Griffier |
Aanvang en einde functievervulling in 2019 |
01/01-19/9 |
01/01-30/4 |
01/12-31/12 |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
Dienstbetrekking? |
ja |
ja |
ja |
Bezoldiging |
|
|
|
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen |
61.600 |
19.841 |
4.969 |
Beloningen betaalbaar op termijn |
13.894 |
3.261 |
933 |
Bezoldiging |
75.494 |
23.102 |
5.902 |
|
|
|
|
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum |
139.255 |
63.781 |
16.477 |
|
|
|
|
Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag |
N.v.t. |
N.v.t. |
N.v.t. |
|
|
|
|
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan |
N.v.t. |
N.v.t. |
N.v.t. |
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling |
N.v.t. |
N.v.t. |
N.v.t. |
Gegevens 2018 |
|
|
|
bedragen x € 1 |
P. Rossen |
L. Roest |
|
Functiegegevens |
gemeentesecretaris |
griffier |
|
Aanvang en einde functievervulling in 2018 |
01/01-31/12 |
01/01-31/12 |
|
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) |
1,0 |
1,0 |
|
Dienstbetrekking? |
ja |
ja |
|
Bezoldiging |
|
|
|
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen |
100.450 |
58.808 |
|
Beloningen betaalbaar op termijn |
16.148 |
8.841 |
|
Bezoldiging |
116.598 |
67.649 |
|
|
|
|
|
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum |
189.000 |
189.000 |
|
1b. Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking in de periode kalendermaand 1 tm 12
Gegevens 2019 |
||||
bedragen x € 1 |
D. van de Spek |
L. van Randsdorp |
||
Functiegegevens |
Interim secretaris |
Interim griffier |
||
Kalenderjaar |
2019 |
2018 |
2019 |
2018 |
Periode functievervulling in het kalenderjaar (aanvang – einde) |
23/09-31/12 |
|
15/04-15/12 |
|
Aantal kalendermaanden functievervulling in het kalenderjaar |
4 |
|
9 |
|
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum |
|
|
|
|
Maximum uurtarief in het kalenderjaar |
€ 187 |
€ 182 |
€ 187 |
€ 182 |
Maxima op basis van de normbedragen per maand |
103.600 |
|
214.200 |
|
Individueel toepasselijke maximum gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 |
79.101
|
214.000
|
||
Bezoldiging (alle bedragen exclusief btw) |
|
|
|
|
Werkelijk uurtarief lager dan het maximum uurtarief? |
Ja |
nvt |
Ja |
nvt |
Bezoldiging in de betreffende periode |
54.990 |
0 |
78.953 |
0 |
Bezoldiging gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 |
54.990 |
78.953 |
||
|
|
|
||
Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag |
N.v.t. |
N.v.t. |
||
|
|
|
|
|
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan |
N.v.t. |
N.v.t. |
||
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling |
N.v.t. |
N.v.t. |
1c. Toezichthoudende topfunctionarissen:
Niet van toepassing.
1d. Topfunctionarissen alsmede degenen die op grond van hun voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris worden aangemerkt met een bezoldiging van € 1.700 of minder:
Niet van toepassing.
1e De totale bezoldiging van een topfunctionaris alsmede degene die op grond van zijn/haar voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris wordt aangemerkt, voor al zijn/haar functies bij één WNT-instelling en eventuele aan deze WNT-instelling gelieerde rechtspersonen (uitsluitend te verantwoorden indien en voor zover er sprake is bij een topfunctionaris van bezoldiging voor andere werkzaamheden dan die als topfunctionaris bij de WNT-instelling en/of bezoldiging uit hoofde van werkzaamheden bij gelieerde rechtspersonen) :
Niet van toepassing.
1f. In het geval een leidinggevende topfunctionaris, op of na 1-1-2018 met een WNT-instelling een dienstbetrekking aangaat en hij/zij bij een of meer andere WNT-instellingen reeds een dienstbetrekking heeft als topfunctionaris, niet zijnde een toezichthoudende topfunctionaris, zijn bepaalde of alle onderdelen van onderstaande tabel van toepassing. Indien van toepassing kan het betreffende tabelonderdeel dienen als aanvulling op tabel 1a of 1d. Dit geldt in voorkomende gevallen ook voor diegene die op grond van zijn/haar voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris wordt aangemerkt:
Niet van toepassing.
2. Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen met of zonder dienstbetrekking alsmede degenen die op grond van hun voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris worden aangemerkt:
Niet van toepassing
3. Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT:
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2019 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.