Voorstel
1. de gemeentebegroting voor het jaar 2019 vast te stellen;
2. met de meerjarenraming van de gemeentebegroting 2020 – 2022 in te stemmen.
Inleiding
1. aanbieding begroting 2019 en meerjarenraming 2020 - 2022
In de vergaderingen van ons college d.d. 2 en 9 oktober jl. zijn de begroting 2019 en meerjarenraming 2020 – 2022 behandeld.
Op 9 oktober is besloten uw raad aan te bieden:
- de begroting 2019,
- de meerjarenraming 2020 – 2022.
2. inhoud
De begroting 2019 en meerjarenraming 2020 - 2022 bevat:
- de programma’s: de uitwerking van het coalitieakkoord en collegeprogramma,
- voorstellen voor nieuw beleid,
- de verplichte paragrafen,
- de financiële begroting met toelichting,
- de meerjarenraming 2020 – 2022.
3. presentatievorm
- programma-indeling
De programma-indeling zoals die gold bij de begroting 2018 is gehandhaafd voor de nieuwe bestuursperiode waarbij uiteraard de nieuwe wettelijke regelgeving in acht wordt genomen.
- begrotingsapp/digitale wijze van inzien
De digitale presentatievorm is bij deze begroting sterk verbeterd. Daarbij zijn een tweetal uitgangspunten gehanteerd: toegankelijkheid en aantrekkelijkheid (look en feel).
Via de begrotingsapp: https://staphorst.begrotingsapp.nl/begroting-2019 kunnen alle 3 documenten uit de p & c–cyclus: begroting, zomernota en jaarrekening digitaal door uw raad en burgers worden geraadpleegd.
4. begrotingskaders
Belangrijke kaders als basis bij de samenstelling:
- het coalitieakkoord “samen, voor elkaar!” en de nadere uitwerking hiervan in het collegeprogramma 2018 – 2022,
- de aangedragen (aandachts)punten door ons college,
- de mei-circulaire 2018 van het gemeentefonds,
- de wet- en regelgeving (gem. wet, fin. verordening, bbv-voorschriften).
5. sluitende begroting en meerjarenraming
De gemeente Staphorst heeft een reëel en structureel sluitende begroting 2019 met een batig saldo van € 19.000 (afgerond). Ook de meerjarenraming 2020 – 2022 sluit met positieve uitkomsten.
6. geen dekkingsplan noodzakelijk
Voor het vierde achtereenvolgende jaar, en dat mag als uniek worden bestempeld, is het om die reden (een sluitende begroting en meerjarenraming) niet noodzakelijk uw raad aanvullend een dekkingsplan voor te leggen met daarin opgenomen maatregelen/voorstellen om een structureel sluitende begroting en/of meerjarenraming te realiseren.
Geconcludeerd kan worden dat onze gemeente een gezonde begrotingspositie heeft.
7. belastingvoorstellen en gemiddelde belastingdruk
Samengevat wordt voor het komende jaar 2019 voorgesteld:
- rioolheffing - geen verhoging; ook niet trendmatig.
- afvalstoffenheffing - geen verhoging van het vast-recht-gedeelte per aansluiting; ook niet trendmatig.
- onroerende zaakbelastingen - geen verhoging; wel trendmatige aanpassing (1,5%).
- leges omgevingsvergunning - invoering EPOS met gedifferentieerde tariefstelling.
- overige belastingen, heffingen - geen verhoging; wel trendmatige aanpassing met 1,5%.
De gemiddelde belastingdruk inclusief de trendmatige verhoging en gebaseerd op de ozb, afvalstoffenheffing en rioolheffing neemt komend jaar met slechts € 4 toe.
8. nieuw beleid: Lijst van Investeringen
Het nieuwe beleid is opgenomen in de Lijst van Investeringen. De autorisatiefunctie voor het beschikbaar stellen van deze geraamde uitgaven voor het kunnen uitvoeren van investeringen ligt bij uw raad. In de Financiële Verordening (art.5, 2e lid) vastgesteld d.d. 4 juli 2017 is bepaald dat bij de begrotingsbehandeling tegelijk de nieuwe investeringskredieten voor het begrotingsjaar = 2019 worden geautoriseerd.
Naast het feit dat dit zowel organisatorisch als bestuurlijk een belangrijke efficiencywinst oplevert geeft deze integrale behandeling tegelijk een kwaliteitsimpuls aan de begrotingsvergadering.
9. september-circulaire
De september-circulaire van het Gemeentefonds kan door de late ontvangst niet worden verwerkt in deze begroting. De gebruikelijke gedragslijn die wij hierbij hanteren is dat bij een eventuele positieve uitkomst hierover in de zomernota van 2019 wordt gerapporteerd. Dit omdat de praktijk regelmatig heeft uitgewezen dat bij een positieve uitkomst deze in de loop van het jaar regelmatig naar beneden wordt bijgesteld.
Bij een negatieve ontwikkeling en bovendien substantieel zullen wij u hierover separaat informeren.
Argumenten
1.1 de Gemeentewet schrijft de verplichting en termijnbepalingen voor
De Gemeentewet (artikel 190, lid 1) bepaalt dat jaarlijks door het college van burgemeester en wethouders een ontwerp-begroting moet worden aangeboden. Na vaststelling door uw raad zendt ons college de begroting en meerjarenraming binnen twee weken, doch in ieder geval voor 15 november van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting is vastgesteld aan gedeputeerde staten toe (artikel 191 Gemeentewet).
1.2 het college van gedeputeerde staten dient goedkeuring te verlenen
De begroting behoeft conform art. 203, lid 1 van de Gemeentewet de goedkeuring van het gedeputeerde staten.
1.3 de raad besluit over de programmabegroting
Het meezenden van de productenraming is geen verplichting en in het kader van het dualisme niet gewenst.
De wetgever heeft bepaald dat formeel behoren te worden vastgesteld:
- door de gemeenteraad: de programmabegroting (artikel 191. eerste lid Gemeentewet). De raad autoriseert op programma-totaal.
- het college van b & w: de productenraming (artikel 186, tweede lid Gemeentewet).
De productenraming is de nadere uitwerking van de programmabegroting en dient als afspraak tussen het college en de organisatie.
Kanttekeningen
1.1 het niet voldoen aan de voorschriften heeft consequenties
Indien de begroting niet (structureel) in evenwicht is en/of niet is voldaan aan de indieningstermijn van 15 november zal het college van Gedeputeerde Staten de begroting onder preventieve toezichtvorm plaatsen.
Keuze en effect
Via de zomernota 2019 en Jaarrekening 2019 wordt verantwoording afgelegd
Beleid- en regelgeving
- Gemeentewet,
- Besluit Begroting en Verantwoording en
- Financiële Verordening 2017 gemeente Staphorst
Financiën, risico’s en beheersmaatregelen
Samenvatting begroting 2019 en meerjarenraming 2020 – 2022
Omschrijving | Begroting 2019 |
Meerjarenraming (x € 1.000) |
||
2020 | 2021 | 2022 | ||
Uitkomst | + 19 | + 72 | + 277 | + 564 |
Dekkingsvoorstel | - | - | - | - |
Per saldo | + 19 | + 72 | + 277 | + 564 |
Belastingvoorstellen
Afvalstoffenheffing - geen verhoging vast recht gedeelte per aansluiting;
Rioolheffing - geen verhoging per aansluiting;
Leges omgevingsvergunning - als gevolg van invoering EPOS gedifferentieerde tariefstelling;
Overige heffingen en tarieven - trendmatige aanpassing met + 1,5%.
Uitvoering
Door vaststelling van de begroting 2019 wordt ons college van burgemeester en wethouders belast met de uitvoering en tevens geautoriseerd tot de bedragen zoals in de begroting inclusief de wijzigingen zijn vermeld. Via de uit te brengen zomernota en de jaarrekening legt het college verantwoording af over de voortgang van de begroting 2019 en het gevoerde beheer. Digitaal kan dit permanent worden geraadpleegd.
Communicatie
Gemeentelijke website
De begroting wordt via de gemeentelijke website als begrotings-app digitaal gepresenteerd.
Begrotingsspecial
Om de burgers te informeren is in “de Staphorster” van 23 oktober j.l. een begrotingsspecial gepubliceerd.
Media
Op 10 oktober heeft er een persbijeenkomst plaats gevonden. Het college heeft de begroting daarbij toegelicht.
Digitaal bijgevoegd / ter inzage liggende stukken
De begroting en meerjarenraming is voor de geïnteresseerde burgers te raadplegen via de begrotingsapp (staphorst.begrotingsapp.nl).
Burgemeester en wethouders van Staphorst,
drs. T.C. Segers, burgemeester
P.F.G. Rossen MPM, secretaris
De raad van de gemeente Staphorst;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 09-10-18
Gelet op:
Artikel 191, 1e lid van de Gemeentewet
B E S L U I T:
1. de gemeentebegroting voor het jaar 2019 vast te stellen;
2. met de meerjarenraming van de gemeentebegroting 2020 – 2022 in te stemmen.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Staphorst van 13-11-18
, voorzitter
, griffier