Uitgaven
9,73%€ 3.603.245
Inkomsten
3,55%€ -1.315.985
Saldo
€ -2.287.260
Programma 2 - Verkeer en vervoer
Uitgaven
9,73%€ 3.603.245
Inkomsten
3,55%€ -1.315.985
Saldo
€ -2.287.260
Programma 2 - Verkeer en vervoer
Een goede infrastructuur is voor onze gemeente van groot belang. Het is belangrijk voor de verkeersveiligheid, de luchtkwaliteit en de verkeershinder. Ook is het van groot belang voor de bereikbaarheid van onze gemeente, de bedrijven, het winkelgebied en woningen. Naast de genoemde onderwerpen is de openbare ruimte vaak ook de plaats waar mensen elkaar ontmoeten en recreëren.
Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. | Taakveld | Portefeuillehouder |
2.1 | Verkeer en vervoer |
mr. A. Mussche/ B. Krale |
2.5 | Openbaar vervoer | mr. A. Mussche/ B. Krale |
Beleidskader
Beleid | Verordeningen | |
Beleidsnota gedenktekens verkeersslachtoffers | Wegsleepverordening Staphorst | |
Beleidsplan licht in de openbare ruimte | ||
Gedragscode flora- en faunawet | ||
Gladheidsbestrijdingsplan 2017-2018 | ||
Notitie fietspaden gemeente Staphorst | ||
Waterplan Staphorst | ||
Wegcategoriseringsplan - binnen de bebouwde kom | ||
Wegenbeleidsplan 2013-2016 | ||
Gemeentelijk verkeersveiligheidsplan 2018 - gedragsbeïnvloedingsprojecten (verkeersplannen) |
Ambities
A28
Bereikbaarheid is essentieel voor de ontwikkeling van Staphorst. De ligging van de A28 biedt hiervoor kansen. Samen met andere overheden zetten we ons daarom in voor capaciteitsuitbreiding van de A28. Een goede en veilige ontsluiting van de A28 in onze gemeente is daarbij noodzakelijk. We zetten de verkenning naar verbetering en verplaatsing van de op- en afritten voort. Het komende jaar zullen we een krachtige lobby blijven uitvoeren, scenario’s onderzoeken en uitwerken met als doel te komen tot een raadsvoorstel voor verbetering en/of verplaatsing van de op- en afritten. Eerdere onderzoeksresultaten worden hierbij betrokken. Voor de haalbaarheid is financiering van andere overheden noodzakelijk.
Openbaar vervoer
Wij zetten ons in voor goede openbare vervoersvoorzieningen. Dit houdt concreet in dat wij inzetten op het behoud van lijn 40 en het verbeteren van de aansluiting op de overige vervoersdiensten.
Wat gaan we daarvoor doen?
Bereikbaarheid
Wij stellen een notitie op over de bereikbaarheid van de gemeente. Hierbij betrekken wij de vormen van openbaar vervoer, zoals bereikbaarheid per bus en trein. Dit omvat tevens een behoefteonderzoek aan extra openbaar vervoer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de wijk- of buurtbus.
Wat gaan we daarvoor doen?
Treinhalte
Wij zetten in op de realisatie van een treinhalte en gaan door met de ingezette dialoog met betrokken organisaties. Het uitgangspunt hierbij is dat een treinhalte het openbaar vervoer dient te verbeteren.
Haven
Ook wij zetten ons in voor de regio Zwolle en daarmee ook voor een sterke haven. Wij komen, in over- leg met onze samenwerkingspartners, binnen een jaar met een positiebepaling op basis van verschil- lende scenario’s. Bij deze positiebepaling betrekken wij ook onze inwoners en ondernemers.
Ontsluiting Rouveen
Wij gaan in de komende periode onderzoeken op welke manier de ontsluiting van Rouveen veiliger gemaakt kan worden en komen met concrete aanbevelingen.
Fietsplan
Wij komen met een fietsplan met maatregelen voor het bevorderen van de verkeersveiligheid. De raad stelt bij de vaststelling van dit plan de prioriteiten vast en betrekt hierbij lopende ontwikkelingen. Wij bevorderen in dit fietsplan de verkeersveiligheid, vooral voor kwetsbare weggebruikers, in de nabijheid van winkels, sportaccommodaties, zwembad, scholen en andere voorzieningen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Indicatoren
Gebied | 2014 | 2015 |
---|---|---|
Staphorst | 3 % | 7 % |
Overijssel | 11 % | 11 % |
Wat mag verkeer en vervoer ons kosten?
Exploitatie | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Meerjarenraming 2020 | Meerjarenraming 2021 | Meerjarenraming 2022 | |
Lasten | 2.116.046 | 2.878.883 | 2.943.245 | 2.984.310 | 3.019.485 | 3.055.327 | |
Baten | -190.536 | -63.000 | -68.510 | -69.538 | -70.581 | -71.639 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 1.925.510 | 2.815.883 | 2.874.735 | 2.914.773 | 2.948.904 | 2.983.688 | |
Stortingen en onttrekkingen | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Meerjarenraming 2020 | Meerjarenraming 2021 | Meerjarenraming 2022 | |
Stortingen | 757.695 | 660.000 | 660.000 | 660.000 | 660.000 | 660.000 | |
Onttrekkingen | 747.235 | 1.391.500 | 1.247.475 | 1.266.167 | 1.281.080 | 1.296.216 | |
Mutaties reserves | 10.460 | -731.500 | -587.475 | -606.167 | -621.080 | -636.216 | |
Gerealiseerd resultaat | 1.935.970 | 2.084.383 | 2.287.260 | 2.308.606 | 2.327.824 | 2.347.472 |
Afwijkingen t.o.v. 2018 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving | Voordeel | Nadeel |
Het nadeel van dit programma is toegenomen met € 203 van € 2.084 tot € 2.287. De belangrijkste afwijkingen zijn: | ||
Lagere lasten: Bermen, greppels en sloten - lagere kosten € 12; Openbare verlichting - geen huur materialen € 10. Totaal € 22. | € 22 | |
Hogere lasten: Loonkosten taakveld verkeer en vervoer € 124; toegerekende rente € 21 hoger; Openbare verlichting - hogere kosten aankoop armaturen en lichtmasten € 38; Verkeersveiligheid - verkeerstellingen €10; Verkeersboden- en installaties - inhuur Restmond € 11; Loonkosten taakveld Parkeren en Openbaar vervoer € 17. Totaal € 221. | € 221 |
Voortgang investeringen
Details | Investeringsbedrag | Uitgaven t/m 2017 | Uitgaven 2018 | Totale uitgaven t/m 2018 | Restant Krediet 2018 | |
Gladheidsmeldsysteem (uitbreiding met 3e sensor in Oude Rijksweg, Rouveen) (2017) | 20.000 | 4.361 | 11.301 | 15.661 | 4.339 | |
Herinrichting J.C. van Andelweg (2014) | 415.000 | 400.906 | 0 | 400.906 | 14.094 | |
Vervanging brug Veldhuisweg door duiker (2017) | 72.000 | 48.165 | 707 | 48.872 | 23.128 | |
Opstellen verkeerscirculatieplan (2015) | 50.000 | 35.680 | 1.281 | 36.961 | 13.039 | |
Fietspad ZSM (2017) | 535.000 | 49.500 | 290.700 | 340.200 | 194.800 | |
Onderzoek afslag A28 (2016) | 150.000 | 135.682 | 7.665 | 143.347 | 6.653 | |
Zuidelijke ontsluiting CZ Rouveen (2016) | 620.000 | 86.338 | 3.252 | 89.590 | 530.410 | |
Fietspad Kanlaan/Evenboersweg: uitvoeringskrediet (2017) | 2.395.000 | 182.733 | 741.928 | 924.661 | 1.470.339 | |
Vervanging verharding Ebbinge Wubbenlaan (2018) | 100.000 | 0 | 64.978 | 64.978 | 35.022 | |
Uitv. verl. plan: fase 5 oranje naar wit + cofin. "bewust verl." (2015) | 90.000 | 89.639 | 0 | 89.639 | 361 | |
Aanhangstrooier nr. 2 t.b.v. tractor (2018) | 44.000 | 0 | 43.250 | 43.250 | 750 | |
Sneeuwploeg nr. 2 t.b.v. tractor (2018) | 9.500 | 0 | 0 | 0 | 9.500 | |
Reconstructie spoorwegovergang JJ Gorterlaan (2017) | 896.000 | 24.639 | 0 | 24.639 | 871.362 | |
Voorbereidingskrediet herinrichting Korte Kerkweg (2017) | 270.000 | 17.000 | 16.670 | 33.670 | 236.330 | |
Voorbereidingskrediet herinrichting Staphorst Noord, fase 1 (2017) | 35.000 | 38.675 | 5.670 | 44.345 | -9.345 | |
Voorbereidingskrediet fietspad Heerenweg (2017) | 35.000 | 12.560 | 2.943 | 15.503 | 19.498 | |
Fietspad Gorterlaan (2017) | 50.000 | 11.835 | 6.828 | 18.663 | 31.337 | |
Voorbereidingskrediet herinrichting Ebbinge Wubbenlaan (2017) | 20.000 | 0 | 6.943 | 6.943 | 13.057 | |
Uitvoeringskrediet fiets- en wandelpad Reggersweg (2018) | 200.000 | 0 | 0 | 0 | 200.000 | |
Renovatie lichtmasten-areaal (2018) | 50.000 | 0 | 0 | 0 | 50.000 | |
Renovatie diverse zandwegen (2018) | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 10.000 | |
Winterlogic-systeem (2018) | 20.000 | 0 | 0 | 0 | 20.000 | |
Fietspadstrooier (2018) | 29.500 | 0 | 29.500 | 29.500 | 0 | |
Groot onderhoud kunstwerken (2016) | 490.000 | 224.095 | 186.085 | 410.180 | 79.820 | |
Groot onderhoud bruggen Dedemsvaartweg (2018) | 30.000 | 0 | 0 | 0 | 30.000 | |
Monitoring en evaluatie verkeer (2018) | 10.000 | 0 | 7.728 | 7.728 | 2.272 | |
Straatmeubilair centrum Staphorst (2018) | 33.000 | 0 | 0 | 0 | 33.000 | |
Carpoolplaats de Lichtmis: uitbreiding (2015) | 63.500 | 19.437 | 42.610 | 62.047 | 1.453 | |
Herstraten Oosterparallelweg (2017) | 144.400 | 0 | 0 | 0 | 144.400 | |
Totaal generaal | 6.886.900 | 1.381.245 | 1.470.037 | 2.851.282 | 4.035.618 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 6.736.900 | 1.381.245 | 1.248.211 | 2.629.456 | 4.107.444 |
Betrokkenheid verbonden partijen
Niet van toepassing.