Begroting 2019 |
Blz. 1 |
Begroting 2019 |
Blz. 2 |
Programma’s |
Blz. 3 |
Aanbieding |
Blz. 4 |
Aanbieding |
Blz. 5 |
Procedure behandeling begroting 2019 en meerjarenraming 2020 - 2022 |
Blz. 6 |
Uitgangspunten kerncijfers |
Blz. 7 |
Samenvatting |
Blz. 8 |
Financiële samenvatting 2019 - 2022 |
Blz. 9 |
Beleidsmatige samenvatting |
Blz. 10 |
Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie |
Blz. 11 |
Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie |
Blz. 12 |
Bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 13 |
Beleidskader |
Blz. 14 |
Ambities |
Blz. 15 |
Zelfstandigheid |
Blz. 16 |
We blijven aangesloten bij lopende samenwerkingsverbanden |
Blz. 17 |
Ondersteuning initiatieven |
Blz. 18 |
Het ondersteunen van initiatieven in de samenleving |
Blz. 19 |
Goed werkgeverschap |
Blz. 20 |
Aanpassen/verbeteren arbeidsvoorwaarden |
Blz. 21 |
Banen realiseren in het kader van de wet banenafspraak |
Blz. 22 |
Opleiding en ontwikkeling van medewerkers |
Blz. 23 |
Opstellen arbobeleidsplan voor de periode 2019-2023 |
Blz. 24 |
Verbeteren HR gesprekscyclus |
Blz. 25 |
Inperken inhuur |
Blz. 26 |
Inperken externe inhuurkrachten tot maximaal 10% |
Blz. 27 |
Dienstverlening |
Blz. 28 |
Organiseren van een klankbordgroep, panel of platform |
Blz. 29 |
Steeds meer producten en diensten bieden we digitaal aan |
Blz. 30 |
We gaan onderzoek doen naar het inzetten van WhatsApp (voor bedrijven) en een chatfunctie op de website |
Blz. 31 |
We nemen deel aan de burger- en ondernemerspeiling van ‘Waarstaatjegemeente’ |
Blz. 32 |
We onderzoeken wat de wensen van onze inwoners en ondernemers zijn en passen onze dienstverlening daarop aan |
Blz. 33 |
We zijn online dichterbij, meer zichtbaar en beter bereikbaar door de inzet van social media |
Blz. 34 |
Indicatoren |
Blz. 35 |
Wat mag algemeen bestuur en organisatie ons kosten? |
Blz. 36 |
Afwijkingen t.o.v. 2018 toegelicht (bedragen x € 1.000) |
Blz. 37 |
Voortgang investeringen |
Blz. 38 |
Betrokkenheid verbonden partijen |
Blz. 39 |
Programma 1 - Openbare orde en veiligheid |
Blz. 40 |
Programma 1 - Openbare orde en veiligheid |
Blz. 41 |
Bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 42 |
Beleidskader |
Blz. 43 |
Ambities |
Blz. 44 |
Wijkagenten |
Blz. 45 |
Opstellen integraal veiligheidsbeleid & uitvoeringsplan m.b.t. wijkagenten |
Blz. 46 |
Veiligheidsbeleving |
Blz. 47 |
Opstellen integraal veiligheidsbeleid & uitvoeringsplan m.b.t. veiligheidbeleving |
Blz. 48 |
Behoud voorzieningen |
Blz. 49 |
Behoud van de hulpverleningsposten en bewaken aanrijtijden |
Blz. 50 |
Veiligheid |
Blz. 51 |
Opstellen integraal veiligheidsbeleid en uitvoeringsplan |
Blz. 52 |
We vragen onze inwoners zelf een bijdrage te leveren aan een veilige woon- en leefomgeving |
Blz. 53 |
Voorlichting en bewustwording |
Blz. 54 |
Samen met de betrokken partijen blijven we werken aan een veilige en rustige jaarwisseling in de gemeente |
Blz. 55 |
Indicatoren |
Blz. 56 |
Wat mag openbare orde en veiligheid ons kosten? |
Blz. 57 |
Afwijkingen t.o.v. 2018 toegelicht (bedragen x € 1.000) |
Blz. 58 |
Voortgang investeringen |
Blz. 59 |
Betrokkenheid verbonden partijen |
Blz. 60 |
Programma 2 - Verkeer en vervoer |
Blz. 61 |
Programma 2 - Verkeer en vervoer |
Blz. 62 |
Bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 63 |
Beleidskader |
Blz. 64 |
Ambities |
Blz. 65 |
A28 |
Blz. 66 |
Actieve deelname aan het MIRT onderzoek |
Blz. 67 |
Voor een nieuwe aansluiting op de rijksweg A28 wordt een college- en raadsvoorstel opgesteld |
Blz. 68 |
Openbaar vervoer |
Blz. 69 |
Onderzoek uitbreiding of aanpassing lijn 40 |
Blz. 70 |
Bereikbaarheid |
Blz. 71 |
Wij gaan na of er behoefte is aan meer aanvullende voorzieningen |
Blz. 72 |
Treinhalte |
Blz. 73 |
Bij een positief besluit over uitbreiding dienstregeling Leeuwarden – Zwolle zal de mogelijke realisatie van een station in Staphorst verder worden voorbereid |
Blz. 74 |
Haven |
Blz. 75 |
Bepalen mate van deelname uitbreiding haven Meppel, afhankelijk van de uitkomsten van een onderzoek naar de voordelen voor Staphorster bedrijven/ondernemingen |
Blz. 76 |
Ontsluiting Rouveen |
Blz. 77 |
In gesprek met de dorpsraad Rouveen en vragen naar hun wensen en ideeën over de verkeersafwikkeling in Rouveen |
Blz. 78 |
Fietsplan |
Blz. 79 |
Het huidige fietsplan actualiseren |
Blz. 80 |
Indicatoren |
Blz. 81 |
Wat mag verkeer en vervoer ons kosten? |
Blz. 82 |
Afwijkingen t.o.v. 2018 toegelicht (bedragen x € 1.000) |
Blz. 83 |
Voortgang investeringen |
Blz. 84 |
Betrokkenheid verbonden partijen |
Blz. 85 |
Programma 3 - Economie en ondernemen |
Blz. 86 |
Programma 3 - Economie en ondernemen |
Blz. 87 |
Bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 88 |
Beleidskader |
Blz. 89 |
Ambities |
Blz. 90 |
Bedrijventerreinen |
Blz. 91 |
Er wordt ingezet op een spoedige realisatie van de bedrijventerreinen De Esch IV en V |
Blz. 92 |
Startende ondernemers |
Blz. 93 |
Informatieve bijeenkomsten organiseren voor ondernemers eventueel samen met het onderwijs |
Blz. 94 |
We onderzoeken waar startende ondernemers behoefte aan hebben via een enquête en/of het houden van interviews |
Blz. 95 |
Winkelhart |
Blz. 96 |
De gemeente onderhoudt contact met ondernemers-verenigingen, participeert, ondersteunt en faciliteert |
Blz. 97 |
De gemeente onderzoekt samen met de OSR de subsidiemogelijkheden |
Blz. 98 |
De OSR stelt een detailhandelsvisie op |
Blz. 99 |
Verkeersveiligheid winkelcentrum |
Blz. 100 |
De gemeente onderhoudt contact met ondernemers-verenigingen, participeert, ondersteunt en faciliteert |
Blz. 101 |
De gemeente onderzoekt samen met de OSR de subsidiemogelijkheden |
Blz. 102 |
De OSR stelt een detailhandelsvisie op |
Blz. 103 |
Nieuwe bestemmingen |
Blz. 104 |
Indien agrarische bebouwing vrijkomt, kent de gemeente via de beleidsdocumenten Rood voor Rood en Vrijkomende Agrarische bebouwing kaders voor hergebruik van deze percelen/bebouwing |
Blz. 105 |
Indicatoren |
Blz. 106 |
Wat mag economie en ondernemen ons kosten? |
Blz. 107 |
Afwijkingen t.o.v. 2018 toegelicht (bedragen x € 1.000) |
Blz. 108 |
Voortgang investeringen |
Blz. 109 |
Betrokkenheid verbonden partijen |
Blz. 110 |
Programma 4 - Onderwijs |
Blz. 111 |
Programma 4 - Onderwijs |
Blz. 112 |
Bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 113 |
Beleidskader |
Blz. 114 |
Ambities |
Blz. 115 |
Basisonderwijs |
Blz. 116 |
Uitvoering bestuursopdracht Primair Onderwijs |
Blz. 117 |
Vakonderwijs |
Blz. 118 |
Inventariseren bij het onderwijsveld en ondernemers of er behoefte is aan vakonderwijs |
Blz. 119 |
Bibliotheken |
Blz. 120 |
Behouden steunpunt in Rouveen (bibliotheek) |
Blz. 121 |
Uitvoering geven aan het gesloten convenant laaggeletterdheid |
Blz. 122 |
Updaten 'Visiedocument' op de bibliotheek in de gemeente Staphorst |
Blz. 123 |
Indicatoren |
Blz. 124 |
Wat mag onderwijs ons kosten? |
Blz. 125 |
Afwijkingen t.o.v. 2018 toegelicht (bedragen x € 1.000) |
Blz. 126 |
Voortgang investeringen |
Blz. 127 |
Betrokkenheid verbonden partijen |
Blz. 128 |
Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme |
Blz. 129 |
Bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 130 |
Beleidskader |
Blz. 131 |
Ambities |
Blz. 132 |
Nieuw sport- en beweegbeleid |
Blz. 133 |
Opstellen nieuw beleid om het bewegen en sporten van inwoners te stimuleren |
Blz. 134 |
Bewegen in de openbare ruimte |
Blz. 135 |
Openbare ruimten aantrekkelijker inrichten om bewegen en sporten te stimuleren |
Blz. 136 |
Sport- en beweegvoorzieningen online in kaart brengen |
Blz. 137 |
Culturele vormingsactiviteiten |
Blz. 138 |
Formuleren nieuwe visie op kunst en cultuur |
Blz. 139 |
Entree Staphorst |
Blz. 140 |
Project culturele hart van Staphorst |
Blz. 141 |
Project kop Muldersweg |
Blz. 142 |
Stimuleren cultureel erfgoed |
Blz. 143 |
Creëren kunstroute |
Blz. 144 |
Wandelroute opzetten met Museum Staphorst en de Monumentenadviesraad |
Blz. 145 |
Recreatiegebied |
Blz. 146 |
Ontwikkelen aantrekkelijke recreatiegebieden |
Blz. 147 |
Verblijf en recreatie |
Blz. 148 |
Uitwerking concrete plannen verblijf & recreatie gemeente Staphorst |
Blz. 149 |
Natuurgebied |
Blz. 150 |
Opstellen plan voor een goed en toegankelijk natuurgebied |
Blz. 151 |
Indicatoren |
Blz. 152 |
Wat mag sport, cultuur, recreatie en toerisme ons kosten? |
Blz. 153 |
Afwijkingen t.o.v. 2018 toegelicht (bedragen x € 1.000) |
Blz. 154 |
Voortgang investeringen |
Blz. 155 |
Betrokkenheid verbonden partijen |
Blz. 156 |
Programma 6 - Sociaal domein |
Blz. 157 |
Bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 158 |
Beleidskader |
Blz. 159 |
Ambities |
Blz. 160 |
Ontschotting decentralisaties |
Blz. 161 |
Vorming van één toegang 0-100 |
Blz. 162 |
Mantelzorgers |
Blz. 163 |
Mantelzorgers |
Blz. 164 |
Ondersteuning lokale initiatieven |
Blz. 165 |
Ondersteuning lokale initiatieven |
Blz. 166 |
Dagbesteding ouderen |
Blz. 167 |
Dagbesteding ouderen |
Blz. 168 |
Lokaal actieplan |
Blz. 169 |
Lokaal actieplan: waardig ouder worden |
Blz. 170 |
Verbeteren zorg en ondersteuning |
Blz. 171 |
Verbeteren zorg en ondersteuning |
Blz. 172 |
Preventief jeugdbeleid |
Blz. 173 |
Preventief jeugdbeleid |
Blz. 174 |
Kwaliteit jeugdzorg |
Blz. 175 |
Kwaliteit jeugdzorg |
Blz. 176 |
Begeleid wonen |
Blz. 177 |
Begeleid wonen |
Blz. 178 |
Reestmond |
Blz. 179 |
Reestmond |
Blz. 180 |
StaphorstWerkt! |
Blz. 181 |
StaphorstWerkt! |
Blz. 182 |
Werkzoekenden |
Blz. 183 |
Werkzoekenden |
Blz. 184 |
Integratiebeleid nieuwkomers |
Blz. 185 |
Integratiebeleid nieuwkomers |
Blz. 186 |
Armoedebestrijding |
Blz. 187 |
Armoedebestrijding |
Blz. 188 |
Schuldhulpverlening |
Blz. 189 |
Schuldhulpverlening |
Blz. 190 |
Indicatoren |
Blz. 191 |
Wat mag het sociaal domein ons kosten? |
Blz. 192 |
Afwijkingen t.o.v. 2018 toegelicht (bedragen x € 1.000) |
Blz. 193 |
Voortgang investeringen |
Blz. 194 |
Betrokkenheid verbonden partijen |
Blz. 195 |
Programma 7 - Gezondheid en milieu |
Blz. 196 |
Bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 197 |
Beleidskader |
Blz. 198 |
Ambities |
Blz. 199 |
Gezonde leefstijl |
Blz. 200 |
Afspraken maken met het onderwijs om te komen tot 'gezonde scholen' |
Blz. 201 |
Opstellen 'Lokaal gezondheidsplan' |
Blz. 202 |
Platform Alcohol&Drugs verbreden naar platform Lokaal Gezondheidsbeleid |
Blz. 203 |
Aanpak alcoholmisbruik en drugsgebruik |
Blz. 204 |
Aanbieden preventieprogramma t.a.v. alcohol-, drugs- en schermgebruik |
Blz. 205 |
Beleid gezondheid |
Blz. 206 |
Gezondheidsaspect aandacht geven in de notities die daarover worden opgesteld |
Blz. 207 |
Energieneutraal |
Blz. 208 |
Opstellen uitvoeringsprogramma grootschalige energieopwekking |
Blz. 209 |
Energietransitie |
Blz. 210 |
Uitkomsten energieopwekking blijven zoveel mogelijk binnen de samenleving |
Blz. 211 |
Zorgvuldige en spaarzame omgang energie |
Blz. 212 |
Zonne-energie |
Blz. 213 |
Verduurzamen |
Blz. 214 |
Opstellen uitvoeringsprogramma verduurzamen gemeentelijk vastgoed (energieneutraal) |
Blz. 215 |
Integrale aanpak |
Blz. 216 |
Afvalstromen |
Blz. 217 |
Continueren huidig systeem van omgekeerd inzamelen |
Blz. 218 |
Indicatoren |
Blz. 219 |
Wat mag gezondheid en milieu ons kosten? |
Blz. 220 |
Afwijkingen t.o.v. 2018 toegelicht (bedragen x € 1.000) |
Blz. 221 |
Voortgang investeringen |
Blz. 222 |
Betrokkenheid verbonden partijen |
Blz. 223 |
Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening |
Blz. 224 |
Bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 225 |
Beleidskader |
Blz. 226 |
Ambities |
Blz. 227 |
Woningbouw de Slagen |
Blz. 228 |
Regelmatig overleg met de ontwikkelaar m.b.t. woningbouw de Slagen |
Blz. 229 |
Behoefte woningbouw |
Blz. 230 |
Woononderzoek en herijking van de Woonvisie |
Blz. 231 |
Koop- en huurwoningen |
Blz. 232 |
Overleg met (project)-ontwikkelaars en woonstichting Vechthorst over invulling programma |
Blz. 233 |
Omgevingsvisie |
Blz. 234 |
Geen afzonderlijke beleidsnota's, maar nagaan of nieuw beleid in de cyclus van de Omgevingsvisie opgenomen kan worden |
Blz. 235 |
In het kader van EPOS aandacht besteden aan terugdringen van regelgeving en onderzoekplicht |
Blz. 236 |
De Streek |
Blz. 237 |
Transformatiebeleid binnen de Streek |
Blz. 238 |
Ruimtelijke kwaliteit dorpskernen |
Blz. 239 |
Ontwikkelen ruimtelijke plannen dorpskernen |
Blz. 240 |
Revitalisatie recreatieparken |
Blz. 241 |
Uitkomsten vitaliteitsscan bespreken en uitwerken tot een plan van aanpak voor Staphorst |
Blz. 242 |
Rieten daken |
Blz. 243 |
Samenstellen lijst met stimuleringsmogelijkheden voor behoud van rieten dak |
Blz. 244 |
Verlagen leges vergunningen |
Blz. 245 |
Onderzoek naar aanpassing leges bij onderhoud of opnieuw aanbrengen rieten dak |
Blz. 246 |
Onderzoek naar eventuele aanpassing leges in verband met beschermd dorpsgezicht |
Blz. 247 |
Indicatoren |
Blz. 248 |
Wat mag volkshuisvesting en ruimtelijke ordening ons kosten? |
Blz. 249 |
Afwijkingen t.o.v. 2018 toegelicht (bedragen x € 1.000) |
Blz. 250 |
Voortgang investeringen |
Blz. 251 |
Betrokkenheid verbonden partijen |
Blz. 252 |
Programma 9 - Overhead en financiën |
Blz. 253 |
Bestuurlijk verantwoordelijk |
Blz. 254 |
Beleidskader |
Blz. 255 |
Ambities |
Blz. 256 |
Collegeprogramma |
Blz. 257 |
Monitoring collegeprogramma |
Blz. 258 |
Gelijkblijvende belastingdruk |
Blz. 259 |
De tarieven voor de gemeentelijke belastingen en retributies worden enkel gecompenseerd voor de inflatie |
Blz. 260 |
Wat mag overhead en financiën ons kosten? |
Blz. 261 |
Afwijkingen t.o.v. 2018 toegelicht (bedragen x € 1.000) |
Blz. 262 |
Voortgang investeringen |
Blz. 263 |
Betrokkenheid verbonden partijen |
Blz. 264 |
Overzicht van baten en lasten |
Blz. 265 |
Overzicht van baten en lasten |
Blz. 266 |
Toelichting op het overzicht van baten en lasten |
Blz. 267 |
Algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 268 |
Overzicht incidentele lasten en baten per programma |
Blz. 269 |
Uiteenzetting financiële positie en de toelichting |
Blz. 270 |
Balans |
Blz. 271 |
Balans per 31 december (2018, 2019, 2020, 2021 en 2022) |
Blz. 272 |
Dekkingsplan begroting 2019 - 2022 |
Blz. 273 |
Aansluiting zomernota 2018 met uitkomst begroting 2019 |
Blz. 274 |
Uitkomst begroting 2019 en meerjarenraming 2020 - 2022 |
Blz. 275 |
Analyse (globale) begrotingsuitkomst 2019 met begroting 2018 en meerjarenraming 2020 - 2022 |
Blz. 276 |
Meerjarenraming 2021 - 2022 |
Blz. 277 |
Dekkingsplan begroting 2019 en meerjarenraming 2020 - 2022: niet nodig |
Blz. 278 |
Lijst van investeringen |
Blz. 279 |
Lijst van investeringen 2019 - 2022 |
Blz. 280 |
Lijst van investeringen |
Blz. 281 |
Belastingvoorstellen 2019 |
Blz. 282 |
Belastingvoorstellen 2019 |
Blz. 283 |
Overige financiële aandachtspunten en ontwikkelingen |
Blz. 284 |
Algemene uitkering (mei-circulaire 2018) |
Blz. 285 |
Reserves |
Blz. 286 |
Rentebeleid/ lijst van investeringen |
Blz. 287 |
Niet gebruikte kapitaallasten: bestemming |
Blz. 288 |
Decentralisaties (3D's) |
Blz. 289 |
Bezuinigings- en ombuigingsmaatregelen voorgaande en huidige begroting(en) |
Blz. 290 |
Paragraaf 1 - Weerstandsvermogen en risicomanagement |
Blz. 291 |
Inleiding op de paragraaf |
Blz. 292 |
A | Ontwikkeling weerstandsvermogen 2019 |
Blz. 293 |
B | Beschikbare weerstandscapaciteit |
Blz. 294 |
C | Risicobeheersing |
Blz. 295 |
D | Kengetallen financiële positie |
Blz. 296 |
Paragraaf 2 - Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 297 |
Inleiding op de paragraaf |
Blz. 298 |
Wegenbeheer |
Blz. 299 |
Rioolbeheer |
Blz. 300 |
Waterbeheer |
Blz. 301 |
Groenbeheer |
Blz. 302 |
Gebouwenbeheer |
Blz. 303 |
Paragraaf 3 - Financiering |
Blz. 304 |
Algemene inleiding op de paragraaf |
Blz. 305 |
Uitgangspunten financieringsfunctie |
Blz. 306 |
Uitvoering financieringsfunctie |
Blz. 307 |
Paragraaf 4 - Bedrijfsvoering |
Blz. 308 |
Organisatie algemeen |
Blz. 309 |
Samenwerking |
Blz. 310 |
Uitdagingen voor de ambtelijke organisatie |
Blz. 311 |
Relevante beleidskaders |
Blz. 312 |
Personeel | HRM |
Blz. 313 |
Loonsomsturing |
Blz. 314 |
Opleidingen ontwikkelen van medewerkers |
Blz. 315 |
Programmasturing |
Blz. 316 |
Programma dienstverlening |
Blz. 317 |
Ambities en ontwikkelingen |
Blz. 318 |
Burgerzaken |
Blz. 319 |
Basisregistraties |
Blz. 320 |
Wet waardering onroerende (Wet WOZ) |
Blz. 321 |
Inkopen en aanbesteden |
Blz. 322 |
Informatievoorziening en -veiligheid |
Blz. 323 |
Informatieveiligheid |
Blz. 324 |
Communicatie |
Blz. 325 |
Financiën |
Blz. 326 |
Beheerkosten |
Blz. 327 |
Paragraaf 5 - Verbonden partijen |
Blz. 328 |
Algemeen |
Blz. 329 |
Ontwikkelingen bij (bestaande) verbonden partijen |
Blz. 330 |
3 | Bestaande verbonden partijen - Gemeenschappelijke regelingen |
Blz. 331 |
3 | Bestaande verbonden partijen - Vennootschappen en coöperaties |
Blz. 332 |
3 | Bestaande verbonden partijen - Stichtingen en verenigingen |
Blz. 333 |
Paragraaf 6 - Grondbeleid |
Blz. 334 |
Algemene inleiding op de paragraaf |
Blz. 335 |
In exploitatie zijnde gronden |
Blz. 336 |
Strategische gronden |
Blz. 337 |
Ontwikkelingen grondexploitatie |
Blz. 338 |
Paragraaf 7 - Lokale heffingen |
Blz. 339 |
Ontwikkelingen (beleid en uitvoering) binnen de lokale heffingen |
Blz. 340 |
Onroerende zaakbelasting |
Blz. 341 |
Afvalstoffenheffing |
Blz. 342 |
Rioolheffing/- aansluitbijdrage |
Blz. 343 |
Forensenbelasting |
Blz. 344 |
Toeristenbelasting |
Blz. 345 |
Marktgelden/standplaatsvergunningen |
Blz. 346 |
Begraafrechten |
Blz. 347 |
Hondenbelasting |
Blz. 348 |
Overige heffingen/leges |
Blz. 349 |
Toelichtingen op de Lijst van Investeringen |
Blz. 350 |
Uitvoering Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) |
Blz. 351 |
Fietspad Heerenweg |
Blz. 352 |
Staphorst Noordoost fase 2 |
Blz. 353 |
Aanpassing kruising Ebbinge Wubbenlaan - Viaductweg |
Blz. 354 |
Omgeving station |
Blz. 355 |
Recreatie en Toerisme |
Blz. 356 |
Extra inzet/capaciteit sociaal domein (jaarschijf 2019) |
Blz. 357 |
Duurzaamheid |
Blz. 358 |
Vervanging vrachtwagen |
Blz. 359 |
Dienstverlening |
Blz. 360 |
Digitale Agenda 2020 |
Blz. 361 |
Raadsvoorstellen |
Blz. 362 |
Begroting 2019 + meerjarenraming 2020 - 2022 |
Blz. 363 |
Wijzigingen begroting 2019 |
Blz. 364 |
Belastingverordeningen 2019 |
Blz. 365 |