Uitgaven
3,59%€ 1.329.019
Inkomsten
0,16%€ -60.750
Saldo
€ -1.268.269
Programma 1 - Openbare orde en veiligheid
Uitgaven
3,59%€ 1.329.019
Inkomsten
0,16%€ -60.750
Saldo
€ -1.268.269
Programma 1 - Openbare orde en veiligheid
Veiligheid is een voorwaarde voor een gezonde en dynamische samenleving. Samenwerking met de nationale politie, de veiligheidsregio en op het gebied van gezondheidszorg is van groot belang.
Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. | Taakveld | Portefeuillehouder |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer |
drs. T.C. Segers MBA |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | drs. T.C. Segers MBA |
Beleidskader
Beleid | Verordeningen | |
Beleidslijn toepassing Wet BIBOB | Algemene Plaatselijke Verordening, 3e wijziging | |
Beleidsnotitie de keten in beeld | Verordening binnentreden ter uitvoering noodverordeningen | |
Beleidsregel aanpak overlast | Brandveiligheidsverordening 2010 gemeente Staphorst | |
Evenementenbeleid | Wegsleepverordening Staphorst | |
Horecanotitie gemeente Staphorst | Mandaat huisverbod | |
Integraal veiligheidsplan gemeente Staphorst 2015-2018 | ||
Preventie- en handhavingsbeleid alcohol en drugs 2015-2018 | ||
Protocol tijdelijk huisverbod | ||
Regeling brandveiligheid en hulpverlening | ||
Uitvoering handhaving recreatief (nacht)verblijf buiten kampeerterreinen | ||
Externe veiligheidsvisie gemeente Staphorst |
Ambities
Wijkagenten
De politie is het meest effectief in de vorm van ‘blauw op straat’. In het bijzonder de wijkagent dient aanwezig, herkenbaar en zichtbaar te zijn. Het college blijft zich inzetten voor de aanwezigheid van het juiste aantal wijkagenten en het behouden van een politiepost in onze gemeente.
Wat gaan we daarvoor doen?
Veiligheidsbeleving
Handhaving is primair een taak van de politie. Ook daar waar het veiligheid betreft, is het van belang dat goed samengewerkt wordt. Wij nemen een proactieve rol in om samen met de politie de veiligheid en veiligheidsbeleving te vergroten.
Wat gaan we daarvoor doen?
Behoud voorzieningen
Wij zetten ons in voor het behoud van een goed opgeleide en toegeruste brandweer en brandweer- kazerne. Daarnaast zetten we ons in voor het behoud van een bemande ambulancepost. Voor beide hulpdiensten zien wij toe op naleving van de aanrijtijden.
Wat gaan we daarvoor doen?
Veiligheid
Wij zetten ons in voor het versterken van de veiligheid en het veiligheidsgevoel van onze inwoners. Hiervoor wordt de inzet en het gebruik van Burgernet en buurtpreventieapps gestimuleerd. Waar mogelijk en haalbaar versterkt de gemeente de veiligheid door de inzet van cameratoezicht op strategische posities in de gemeente.
Voorlichting en bewustwording
Wij gaan samen met betrokkenen, inwoners en organisaties aan de slag met voorlichting en werken aan bewustwording met betrekking tot de risico’s van vuurwerk, het persoonlijk letsel en brandgevaar. Wij denken hierbij bijvoorbeeld aan illegaal zwaar vuurwerk en aan het afsteken van vuurwerk nabij rietgedekte woningen, zoals aan De Streek.
Wat gaan we daarvoor doen?
Indicatoren
Gebied | Diefstal uit woning per 1.000 inwoners | Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners | Vernieling en beschadiging per 1.000 inwoners | Winkeldiefstal per 1.000 inwoners |
---|---|---|---|---|
Staphorst | 0,9 | 1,8 | 1,5 | 0,3 |
Overijssel | 2 | 4,1 | 4,1 | 1,7 |
Wat mag openbare orde en veiligheid ons kosten?
Exploitatie | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Meerjarenraming 2020 | Meerjarenraming 2021 | Meerjarenraming 2022 | |
Lasten | 1.166.406 | 1.264.087 | 1.329.019 | 1.351.340 | 1.371.469 | 1.391.884 | |
Baten | -60.471 | -58.500 | -60.750 | -61.661 | -62.586 | -63.525 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 1.105.936 | 1.205.587 | 1.268.269 | 1.289.679 | 1.308.882 | 1.328.359 | |
Stortingen en onttrekkingen | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Meerjarenraming 2020 | Meerjarenraming 2021 | Meerjarenraming 2022 | |
Stortingen | 6.000 | 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | 0 | 15.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | 6.000 | -9.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gerealiseerd resultaat | 1.111.936 | 1.196.587 | 1.268.269 | 1.289.679 | 1.308.882 | 1.328.359 |
Afwijkingen t.o.v. 2018 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving | Voordeel | Nadeel |
Het nadeel van dit programma is toegenomen met met € 72 van € 1.197 tot € 1.268. De belangrijkste afwijkingen zijn: | ||
Toename lasten: Veiligheidsregio IJsselland - hogere bijdrage € 30; loonkosten openbare orde en veiligheid € 64; Algemeen Plaatselijke verordening € 18 (ingeleend personeel en kosten derden). Totaal € 112 | € 112 | |
Afname lasten: Crisisbeheersing en brandweer € 17 ( loonkosten taakveld crisisbeheer en brandweer € 7, preparatie brandweer en rampenbestrijding € 10), Integrale veiligheid € 25 (lagere kosten derden € 10 en geen afschrijvingslasten € 15). Totaal € 42 | € 42 |
Voortgang investeringen
Details | Investeringsbedrag | Uitgaven t/m 2017 | Uitgaven 2018 | Totale uitgaven t/m 2018 | Restant Krediet 2018 | |
Lokale Veiligheidsdag (2018) | 15.000 | 0 | 0 | 0 | 15.000 | |
Beveiliging bedrijventerrein (2018) | 50.000 | 0 | 0 | 0 | 50.000 | |
Totaal generaal | 65.000 | 0 | 0 | 0 | 65.000 |
Betrokkenheid verbonden partijen
Veiligheidsregio IJsselland te Zwolle
Betrokkenheid Veiligheidsregio als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstelling/effecten
In oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio’s in werking getreden. Op basis hiervan zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s ingesteld waaronder Veiligheidsregio IJsselland (VRIJ). Veiligheidsregio IJsselland richt zich op het voorkomen en bestrijden (van de gevolgen) van branden, ongevallen, rampen en crises. Dit gebeurt in het gebied van de elf, via een gemeenschappelijke regeling, aangesloten gemeenten.