1. Blz. 1 Jaarstukken 2022
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2022
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Aanbieding en leeswijzer
        1. Blz. 5 Aanbieding en voorstel
        2. Blz. 6 Leeswijzer
      2. Blz. 7 Samenvatting
        1. Blz. 8 Overzicht resultaat per programma
        2. Blz. 9 Financiële samenvatting
      3. Blz. 10 Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie
        1. Blz. 11 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
        2. Blz. 12 Beleidsverantwoording
          1. Blz. 13 0.1 Voorbereidingen treffen mbt de invoering Wet Open Overheid
          2. Blz. 14 0.2 Organisatieontwikkeltraject 'Ons Gesprek'
        3. Blz. 15 Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 16 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
      4. Blz. 17 Programma 1 - Openbare orde en veiligheid
        1. Blz. 18 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
        2. Blz. 19 Beleidsverantwoording
          1. Blz. 20 1.1 Integraal veiligheidsbeleid en uitvoeringsplan
        3. Blz. 21 Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 22 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
      5. Blz. 23 Programma 2 - Verkeer en vervoer
        1. Blz. 24 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
        2. Blz. 25 Beleidsverantwoording
          1. Blz. 26 2.1 Verbreding spoorwegovergang J.J. Gorterlaan
          2. Blz. 27 2.2 Fietspadenplan - Aanleg ontbrekende schakel J.J. Gorterlaan & fietspad Heerenweg
          3. Blz. 28 2.3 Verbeteren aansluiting A28
        3. Blz. 29 Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 30 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
      6. Blz. 31 Programma 3 - Economie en ondernemen
        1. Blz. 32 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
        2. Blz. 33 Beleidsverantwoording
          1. Blz. 34 3.1 Ontwikkeling bedrijventerreinen
        3. Blz. 35 Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 36 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
      7. Blz. 37 Programma 4 - Onderwijs
        1. Blz. 38 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
        2. Blz. 39 Beleidsverantwoording
          1. Blz. 40 4.1 Doorontwikkelen Peutergroepen
          2. Blz. 41 4.2 Opstellen nieuw integraal huisvestingsplan scholen (i.s.m. schoolbesturen)
          3. Blz. 42 4.3 Lokale uitvoering geven aan het regionale plan basisvaardigheden
        3. Blz. 43 Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 44 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
      8. Blz. 45 Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme
        1. Blz. 46 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
        2. Blz. 47 Beleidsverantwoording
          1. Blz. 48 5.1 Uitvoering geven sport- en beweegakkoord
          2. Blz. 49 5.2 Bestrijding eikenprocessierups
          3. Blz. 50 5.3 Doorontwikkeling recreatie en natuurgebieden
          4. Blz. 51 5.4 Revitalisering recreatieparken
        3. Blz. 52 Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 53 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
      9. Blz. 54 Programma 6 - Sociaal domein
        1. Blz. 55 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
        2. Blz. 56 Beleidsverantwoording
          1. Blz. 57 6.1 Actualiseren beleid burger- en overheidsparticipatie
          2. Blz. 58 6.2 Inzetten op preventie en integraal werken in het sociaal domein
          3. Blz. 59 6.3 Implementatie van de Nieuwe Wet Inburgering
          4. Blz. 60 6.4 Inzetten op kostenbeheersing uitgaven jeugd / wmo
          5. Blz. 61 6.5 Uitvoering geven aan gedecentraliseerde taken beschermd wonen
        3. Blz. 62 Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 63 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
      10. Blz. 64 Programma 7 - Gezondheid en milieu
        1. Blz. 65 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
        2. Blz. 66 Beleidsverantwoording
          1. Blz. 67 7.1 Uitvoering geven aan het Lokaal preventie-akkoord (waaronder terugdringen alcohol- en drugsgebruik en gezonde leefstijl)
          2. Blz. 68 7.2 Energie & Klimaat (incl. klimaatadaptatie en circulaire economie)
        3. Blz. 69 Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 70 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
      11. Blz. 71 Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
        1. Blz. 72 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
        2. Blz. 73 Beleidsverantwoording
          1. Blz. 74 8.1 Ontwikkeling Woningbouw (De Slagen, Rouveen-zuid, Poeleweg) incl. Vechthorst
          2. Blz. 75 8.2 Invoering Omgevingswet (incl. gevolgen kostendekkendheid leges)
        3. Blz. 76 Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 77 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
      12. Blz. 78 Programma 9 - Overhead
        1. Blz. 79 Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
        2. Blz. 80 Beleidsverantwoording
          1. Blz. 81 9.1 Verbouw gemeentehuis
          2. Blz. 82 9.2 Strategische personeelsplanning (incl. balans ambitie & capaciteit, duurzame inzetbaarheid personeel en het nieuwe werken)
          3. Blz. 83 9.3 Implementatie visie op control
          4. Blz. 84 9.4 Informatiemanagement / informatiebeveiliging
        3. Blz. 85 Wat heeft het gekost?
        4. Blz. 86 Belangrijkste verschillen tussen realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
      13. Blz. 87 Samenvatting financiële positie
        1. Blz. 88 Financiële positie
      14. Blz. 89 Jaarrekening: Overzicht baten en lasten 2022
        1. Blz. 90 Baten en lasten 2022
      15. Blz. 91 Toelichting op het overzicht van baten en lasten 2022
        1. Blz. 92 Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie
          1. Blz. 93 Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie
          2. Blz. 94 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
          3. Blz. 95 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
          4. Blz. 96 Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
        2. Blz. 97 Programma 1 - Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 98 Programma 1 - Openbare orde en veiligheid
          2. Blz. 99 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
          3. Blz. 100 Toevoeging/onttrekking aan reserves
          4. Blz. 101 Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
        3. Blz. 102 Programma 2 - Verkeer en vervoer
          1. Blz. 103 Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
          2. Blz. 104 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
          3. Blz. 105 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
          4. Blz. 106 Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
        4. Blz. 107 Programma 3 - Economie en ondernemen
          1. Blz. 108 Programma 3 - Economie en ondernemen
          2. Blz. 109 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
          3. Blz. 110 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
          4. Blz. 111 Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
        5. Blz. 112 Programma 4 - Onderwijs
          1. Blz. 113 Programma 4 - Onderwijs
          2. Blz. 114 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
          3. Blz. 115 Toevoeging/onttrekking aan reserves
          4. Blz. 116 Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
        6. Blz. 117 Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme
          1. Blz. 118 Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme
          2. Blz. 119 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
          3. Blz. 120 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
          4. Blz. 121 Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
        7. Blz. 122 Programma 6 - Sociaal domein
          1. Blz. 123 Programma 6 - Sociaal domein
          2. Blz. 124 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
          3. Blz. 125 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
          4. Blz. 126 Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
        8. Blz. 127 Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
          1. Blz. 128 Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
          2. Blz. 129 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
          3. Blz. 130 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
          4. Blz. 131 Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
        9. Blz. 132 Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
          1. Blz. 133 Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
          2. Blz. 134 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
          3. Blz. 135 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves (x € 1.000)
          4. Blz. 136 Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
        10. Blz. 137 Programma 9 - Overhead
          1. Blz. 138 Programma 9 - Overhead
          2. Blz. 139 Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
          3. Blz. 140 Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
          4. Blz. 141 Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
        11. Blz. 142 Algemene dekkingsmiddelen
          1. Blz. 143 Algemene dekkingsmiddelen
          2. Blz. 144 1 | Lokale heffingen
          3. Blz. 145 2 | Algemene uitkeringen
          4. Blz. 146 3 | Dividend
          5. Blz. 147 4 | Saldo financieringsfunctie
          6. Blz. 148 5 | BTW-compensatiefonds
          7. Blz. 149 6 | Overhead
        12. Blz. 150 Vennootschapsbelasting
          1. Blz. 151 Vennootschapsbelasting
        13. Blz. 152 Onvoorzien
          1. Blz. 153 Onvoorzien
        14. Blz. 154 Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/voorzieningen
          1. Blz. 155 Toevoegingen en onttrekkingen reserves
          2. Blz. 156 Recapitulatie reserves (bedragen x € 1.000)
          3. Blz. 157 Recapitulatie voorzieningen (bedragen x € 1.000)
        15. Blz. 158 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen
          1. Blz. 159 WNT-verantwoording 2022 Gemeente Staphorst
      16. Blz. 160 Balans per 31 december 2022
        1. Blz. 161 Balans per 31 december 2022
      17. Blz. 162 Toelichting op de balans per 31 december 2022
        1. Blz. 163 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          1. Blz. 164 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        2. Blz. 165 Vaste activa
          1. Blz. 166 A | Materiële vaste activa
          2. Blz. 167 A | Materiële vaste activa
          3. Blz. 168 B | Financiële vaste activa
          4. Blz. 169 B | Financiële vaste activa
        3. Blz. 170 Vlottende activa
          1. Blz. 171 A | Voorraden
          2. Blz. 172 A | Voorraden
          3. Blz. 173 B | Uitzettingen met een rente-typische looptijd korter dan één jaar
          4. Blz. 174 B | Uitzettingen met een rente-typische looptijd korter dan één jaar
          5. Blz. 175 C | Liquide middelen
          6. Blz. 176 C | Liquide middelen
          7. Blz. 177 D | Overlopende activa
          8. Blz. 178 D | Overlopende activa
        4. Blz. 179 Vaste passiva
          1. Blz. 180 A | Eigen vermogen
          2. Blz. 181 A | Eigen vermogen
          3. Blz. 182 A | Eigen vermogen
          4. Blz. 183 A | Eigen vermogen
          5. Blz. 184 B | Voorzieningen
          6. Blz. 185 B | Voorzieningen
        5. Blz. 186 Vlottende passiva
          1. Blz. 187 A | Kortlopende schulden
          2. Blz. 188 A | Kortlopende schulden
          3. Blz. 189 B | Overlopende passiva
          4. Blz. 190 B | Overlopende passiva
        6. Blz. 191 Overige
          1. Blz. 192 A | Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          2. Blz. 193 B | Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren
          3. Blz. 194 C | Gebeurtenissen na balansdatum
      18. Blz. 195 Bijlage 1 Sisa verantwoordingsinformatie 2022
        1. Blz. 196 Sisa verantwoordingsinformatie 2020
      19. Blz. 197 Bijlage 2 Taakveldenoverzicht jaarrekening 2022
        1. Blz. 198 Taakveldenoverzicht
      20. Blz. 199 Bijlage 3 Overzicht investeringskredieten eind 2022
        1. Blz. 200 Lopende projecten programma 2
        2. Blz. 201 Afgeronde projecten programma 2
        3. Blz. 202 Lopende projecten programma 3
        4. Blz. 203 Lopende projecten programma 5
        5. Blz. 204 Lopende projecten programma 7
        6. Blz. 205 Afgeronde projecten programma 7
        7. Blz. 206 Lopende projecten programma 9
        8. Blz. 207 Afgeronde projecten programma 9
      21. Blz. 208 Bijlage 4 Overzicht incidentele budgetten eind 2022
        1. Blz. 209 Overzicht lopende incidentele budgetten 2022
        2. Blz. 210 Overzicht afgeronde incidentele budgetten 2022
      22. Blz. 211 Bijlage 5 Indicatoren
        1. Blz. 212 Indicatoren per programma
          1. Blz. 213 Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie
          2. Blz. 214 Programma 1 - Openbare orde en veiligheid
          3. Blz. 215 Programma 3 - Economie en ondernemen
          4. Blz. 216 Programma 4 - Onderwijs
          5. Blz. 217 Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme
          6. Blz. 218 Programma 6 - Sociaal domein
          7. Blz. 219 Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
          8. Blz. 220 Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
    3. Blz. 221 Paragrafen
      1. Blz. 222 Paragraaf 1 - Weerstandsvermogen en risicomanagement
        1. Blz. 223 Inleiding op de paragraaf
        2. Blz. 224 A | Ontwikkeling weerstandsvermogen 2022
        3. Blz. 225 B | Beschikbare weerstandscapaciteit
        4. Blz. 226 C | Risicobeheersing
        5. Blz. 227 D | Kengetallen financiële positie
      2. Blz. 228 Paragraaf 2 - Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 229 Inleiding op de paragraaf
        2. Blz. 230 Wegenbeheer
        3. Blz. 231 Rioolbeheer
        4. Blz. 232 Waterbeheer
        5. Blz. 233 Groenbeheer
        6. Blz. 234 Gebouwenbeheer
      3. Blz. 235 Paragraaf 3 - Financiering
        1. Blz. 236 Inleiding op de paragraaf
        2. Blz. 237 1 | Uitvoering financiering
        3. Blz. 238 2 | Risicoprofiel
        4. Blz. 239 3 | Rentetoerekening
      4. Blz. 240 Paragraaf 4 - Bedrijfsvoering
        1. Blz. 241 Organisatie algemeen
        2. Blz. 242 Personeel | HRM
        3. Blz. 243 Inkopen en aanbesteding
        4. Blz. 244 Informatiemanagement
        5. Blz. 245 ICT
        6. Blz. 246 Informatieveiligheid en privacy
        7. Blz. 247 Belastingen
        8. Blz. 248 Geovisie
        9. Blz. 249 Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ)
        10. Blz. 250 AO/IC VIC Control
        11. Blz. 251 Programma dienstverlening
        12. Blz. 252 Wet open overheid
        13. Blz. 253 Huisvesting
      5. Blz. 254 Paragraaf 5 - Verbonden partijen
        1. Blz. 255 1 | Inleiding op de paragraaf
        2. Blz. 256 2 | Bestaande verbonden partijen - Gemeenschappelijke regelingen
        3. Blz. 257 3 | Bestaande verbonden partijen - Vennootschappen en coöperaties
        4. Blz. 258 4 | Bestaande verbonden partijen - Stichtingen en verenigingen
      6. Blz. 259 Paragraaf 6 - Grondbeleid
        1. Blz. 260 Inleiding op de paragraaf
        2. Blz. 261 In exploitatie zijnde gronden
        3. Blz. 262 Strategische gronden
        4. Blz. 263 Reserve voor grondexploitatie
        5. Blz. 264 Ontwikkelingen en grondexploitaties
      7. Blz. 265 Paragraaf 7 - Lokale heffingen
        1. Blz. 266 Inleiding op de paragraaf
        2. Blz. 267 1 | Onroerende zaakbelasting
        3. Blz. 268 2 | Afvalstoffenheffing
        4. Blz. 269 3 | Rioolheffing/- aansluitbijdrage
        5. Blz. 270 4 | Forensenbelasting
        6. Blz. 271 5 | Toeristenbelasting
        7. Blz. 272 6 | Marktgelden/ standplaatsvergunningen
        8. Blz. 273 7 | Begraafrechten
        9. Blz. 274 8 | Hondenbelasting
        10. Blz. 275 Legesverordening
        11. Blz. 276 Gemeentelijke accomodaties
        12. Blz. 277 Kwijtschelding
        13. Blz. 278 Lastendruk
        14. Blz. 279 Samenvatting verhoging belastingen en retributies
      8. Blz. 280 Paragraaf 8 - Vluchtelingenstroom
        1. Blz. 281 Inleiding op de paragraaf
        2. Blz. 282 Kernteam Vluchtelingenstroom
        3. Blz. 283 Dienstverlening
        4. Blz. 284 Uitgaven gerelateerd aan de vluchtelingenstroom
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap