Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie

Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk

Terug naar navigatie - Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. Taakveld Portefeuillehouder
0.1 Bestuur J. ten Kate
0.2 Burgerzaken L. Mulder
0.5 Treasury L. Mulder
0.61 OZB woningen L. Mulder
0.62 OZB niet-woningen L. Mulder
0.64 Belastingen overig L. Mulder
0.7 Alg. Uitk. en Ov. Uitk. Gem. fonds L. Mulder
0.8 Overige baten en lasten L. Mulder
0.9 Vennootschapsbelasting L. Mulder
0.10 Mutatie reserves L. Mulder
0.11 Resultaat baten en lasten L. Mulder

Beleidsverantwoording

Terug naar navigatie - Beleidsverantwoording

0.1 Voorbereidingen treffen mbt de invoering Wet Open Overheid

Terug naar navigatie - 0.1 Voorbereidingen treffen mbt de invoering Wet Open Overheid

Doelstelling begroting 2022
Samen met de samenleving

De Wet Open Overheid (Woo) is bedoeld om overheidsorganisaties transparanter te maken en moet ervoor zorgen dat overheidsinformatie beter vindbaar, uitwisselbaar, tijdig (openbaar) beschikbaar en eenvoudig te ontsluiten is. En daarnaast ook dat die informatie digitaal duurzaam bewaard wordt. Als de Woo van kracht wordt, vervangt deze wet de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De Woo verplicht overheidsorganisaties eerder in het proces meer informatie actief te publiceren.

De implementatie van de Woo is voorzien in de periode 2022-2026. Op dit moment zijn nog niet alle consequenties van het Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding en in het bijzonder daarbinnen de Woo te overzien. De huidige verwachting is dat de Woo een aanzienlijke impact heeft op de (inrichting van) de informatiehuishouding en processen, omdat in een veel vroegere procesfase informatie openbaar gemaakt dient te worden. Dit zal aanzienlijke investeringen in de huidige informatiesystemen en processen vergen. Daarnaast leidt de verplichte publicatie op een landelijk platform tot hogere kosten in de voorziening om daarop aan te sluiten en bijbehorende jaarlijkse abonnementskosten. 
De (Woo) eisen voor het in geordende staat digitaal duurzaam bewaren van informatie zullen leiden tot extra voorzieningen en aanpassingen in bestaande archiveringssystemen en processen.

Ter voorbereiding zal de afdeling Informatiemanagement samen met de teams Juridische zaken en Communicatie een plan van aanpak opstellen waarin, naast ambitie en implementatietempo, ook alle noodzakelijke investeringen in mensen, processen en systemen worden betrokken en in kaart gebracht. De raad wordt te zijner tijd nader geïnformeerd en nadrukkelijk bij het proces betrokken.

Verantwoording 2022
In 2022 is aan de eerste verplichtingen rondom de implementatie van de Woo voldaan, namelijk het aanstellen van een Woo-contactpersoon en de vermelding van de Woo op de gemeentelijke website. Tevens is de Woo geïntroduceerd aan de medewerkers.

Daarnaast is er een nulmeting in gang gezet, die op procesniveau onder andere een beeld moet geven van de huidige situatie en de te verwachten veranderingen.

In december 2022 is gebleken dat het landelijke platform waarop alle openbaargemaakte documenten moesten samenkomen (PLOOI) niet haalbaar blijkt en dat de minister van BZK op zoek gaat naar een eenvoudiger alternatief. Staphorst wacht, net zoals alle Nederlandse gemeenten, op de uitkomsten van dit onderzoek en nader advies.

De uitwerking van de nulmeting en voorbereiding van de volgende fasen vervolgen wij in 2023.

0.2 Organisatieontwikkeltraject 'Ons Gesprek'

Terug naar navigatie - 0.2 Organisatieontwikkeltraject 'Ons Gesprek'

Doelstelling begroting 2022
Kwalitatief en klantgerichte organisatie

De verhouding tussen inwoner en overheid is in de loop van de jaren veranderd en verandert nog steeds. Het is van groot belang dat de organisatie zich daar goed bewust van is en daar accuraat mee omgaat. Dat vraagt om permanente aandacht. De kernwaarden van waaruit wij onze inwoners tegemoet treden zijn neergelegd in een organisatievisie. Hoe en met welke uitgangspunten wordt er vanuit die visie met inwoners en met collega’s samengewerkt? Mogelijk vraagt dat om andere competenties van onze medewerkers dan voorheen. In de Omgevingswet wordt hier expliciet aandacht voor gevraagd. We willen de hele organisatie aan laten sluiten op de veranderende vraag, daarom starten we een ontwikkeltraject.

Verantwoording 2022
In 2022 is een start gemaakt met Stap Door. In dit traject/project hebben adviseurs van bureau Catharel, samen met een interne projectgroep, een aanpak voorbereid waarbij de verantwoordelijkheid voor ontwikkeling laag in de organisatie ligt. 
Op basis daarvan hebben alle teams een dagdeel ingevuld en is binnen de teams besproken in hoeverre ze zijn toegerust om te gaan met de veranderende verhouding tussen burger en overheid; daarbij is expliciet de verbinding met onze kernwaarden gelegd. 
Per team is nagegaan wat medewerkers in dit  verband zelf kunnen doen en wat hebben ze aan ondersteuning nodig om dit goed vorm te geven.
In 2023 is er (financiële)ruimte om daar per team  invulling aan te geven.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2022 Wijzigingen 2022 Actuele begroting 2022 Realisatie 2022 Voordeel/Nadeel 2022
Lasten -2.822.601 -115.881 -2.938.482 -2.005.597 932.885
Baten 30.065.193 2.821.293 32.886.486 33.407.963 521.477
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 27.242.592 2.705.412 29.948.004 31.402.366 1.454.362
Stortingen 0 0 0 -2.313 -2.313
Onttrekkingen 0 104.907 104.907 74.000 -30.907
Mutaties reserves 0 104.907 104.907 71.687 -33.220

Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Omschrijving Nadeel Voordeel
In de decembercirculaire zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor onder andere energietoeslag 2023 en meerkosten Oekraïne (leerlingenvervoer en zorg).   365

Onttrekking pensioenvoorziening (voormalig en huidige) wethouders 
Op basis van de begroting 2022 werd verwacht dat er ongeveer € 100.000  toegevoegd zou moeten worden aan de pensioenvoorziening. De actuariële waardeberekeningen van de pensioenverplichtingen worden altijd achteraf ontvangen, op basis van deze overzichten wordt de werkelijke mutatie aan de voorziening bepaald. Er zijn twee externe variabelen die de jaarlijkse toevoeging of onttrekking sterk beïnvloeden.

  1. Dit betreft onder andere de pensioenstijging. Eind november is bekend geworden dat de ABP pensioenen met 11,96% stijgen, deze stijging moet volgens het BBV ook gehanteerd worden als richtlijn voor wethouders. Dit zou (bij een gelijkblijvende rekenrente) moeten leiden tot een hogere toevoeging aan de voorziening.
  2. De grootste variabele is de rekenrente. De rekenrente eind 2021 ten opzichte van eind 2022 is met een factor 5 verhoogd. De rekenrente was namelijk ongeveer 0,5% en is nu ongeveer 2,5%. Dit heeft een exponentieel effect op de de berekening van het doelvermogen en daarmee de jaarlijkse mutatie aan de voorziening. Dit leidt tot een (forse) onttrekking aan de voorziening.

Door de tweede variabele is er in 2022 sprake van een onttrekking aan de voorziening van ongeveer € 300.000  in plaats van een toevoeging aan de voorziening van ongeveer € 100.000. Per saldo een voordeel van € 396.000 ten opzichte van begroot.

  396

Het voordelig saldo op de post onvoorzien wordt met name veroorzaakt doordat deze post is gebruikt als stelpost voor "gelabeld geld" vanuit circulaires van het gemeentefonds, waar nog geen concrete plannen onder liggen.

Dit zijn onder andere:

  • Versterking dienstverlening (resultaatbestemming 2021) van € 74.000
  • Septembercirculaire 2022, middelen invoeringskosten omgevingswet € 305.000
  • Septembercirculaire 2022, labelen middelen wet kwaliteitsborging bouw € 50.000
  • Overige € 28.000 

Deze post is gedetailleerd weergegeven in de toelichting op het overzicht van baten en lasten 2022, onderdeel: Onvoorzien. 

  458
Rente op de schatkist
Vanaf 14 september is de ééndagsrente op de schatkist boven de 0% gekomen, hierdoor heeft de gemeente renteopbrengsten op het saldo van de schatkist ontvangen. In de periode september tot en met december lag het saldo tussen afgerond € 32 miljoen in september en € 27 miljoen in december. De ééndagsrente liep per dag op, met een gemiddelde van ongeveer 1%. Dit resulteerde in een renteopbrengst van € 102.000 die niet geraamd was. 
  102

Voor een gedetailleerde verklaring wordt verwezen naar de toelichting op de jaarrekening.