Exploitatie | Begroting 2022 | Wijzigingen 2022 | Actuele begroting 2022 | Realisatie 2022 | Voordeel/Nadeel 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -2.822.601 | -115.881 | -2.938.482 | -2.005.597 | 932.885 | |
Baten | 30.065.193 | 2.821.293 | 32.886.486 | 33.407.963 | 521.477 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 27.242.592 | 2.705.412 | 29.948.004 | 31.402.366 | 1.454.362 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | -2.313 | -2.313 | |
Onttrekkingen | 0 | 104.907 | 104.907 | 74.000 | -30.907 | |
Mutaties reserves | 0 | 104.907 | 104.907 | 71.687 | -33.220 | |
Gerealiseerd resultaat | 27.242.592 | 2.810.319 | 30.052.911 | 31.474.053 | 1.421.142 |
Toelichting op het overzicht van baten en lasten 2022
Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Bestuur |
Onttrekking pensioenvoorziening (voormalig en huidige) wethouders
Door de tweede variabele is er in 2022 sprake van een onttrekking aan de voorziening van ongeveer 300.000 in plaats van een toevoeging aan de voorziening van ongeveer € 100.000. Per saldo een voordeel van € 396.000 ten opzichte van begroot. |
396 | |
Accountantscontrole De commissie BBV heeft aangegeven dat de lasten van de accountantscontrole van het boekjaar 2022 verantwoord moeten worden in het boekjaar 2023, de lasten moeten namelijk verantwoord worden in het jaar dat ook de prestatie plaatsvindt. Dit levert eenmalig een voordeel van € 38.000 op in het boekjaar 2022. |
38 | ||
Raad en raadscommissies In 2022 is de vrije ruimte van de werkkosten regeling overschreden. De overschrijding wordt veroorzaakt door de vergoeding van de raadsleden die een groot deel van de vrije ruimte in beslag neemt. Over het gedeelte dat buiten de vrije ruimte valt, wordt 80% belasting geheven. Dit heeft geleid tot een nadeel van € 15.000. |
15 | ||
Raadsgriffie In het raadsbesluit van 18 januari 2022 is besloten om tijdelijk extern in te huren ter ondersteuning van de raadsgriffie voor gemiddeld zestien uur per week. De werkelijke inhuurkosten bedroegen ongeveer € 18.000, en zijn verantwoord op deze post. |
18 | ||
Burgerzaken | Lagere opbrengsten leges voor burgerlijke stand. | 11 | |
OZB woningen | Jaarlijkse herwaardering wet WOZ woningen In de voortgangsrapportage 2022 is er € 28.000 extra beschikbaar gesteld voor het inhuren van een inkoper voor Europese aanbesteding van hertaxaties en door nieuwe prijsafspraken met het taxatiebureau die de bezwaren/beroepen afwikkelt. Echter zijn er minder bezwaren afgewikkeld dan verwacht. Hierdoor zijn er minder kosten gemaakt dan verwacht. De kosten voor de aanbesteding van de inkoper vielen ook lager uit dan verwacht. Dit leidt tot een voordeel van € 21.000. |
21 | |
Uitvoering Wet WOZ Zwartewaterland De Gemeente Zwartewaterland heeft de post software niet in rekening gebracht conform de afspraken. De uitgekeerde proceskostenvergoeding aan No Cure No Pay bureaus vielen lager uit dan verwacht. |
38 | ||
Treasury | Hogere dividendopbrengsten In verband met een in 2022 verwacht hoog netto resultaat en hoog liquiditeitssaldo, stellen Directie en RvC van Wadinko voor, in tegenstelling tot het eerder vastgestelde dividendbeleid van € 1,5 miljoen per jaar, in 2022 een interim dividend uit te keren van € 3 miljoen. Hierdoor zijn de dividendopbrengsten ongeveer € 31.000 hoger dan geraamd. Daarnaast hebben we van overige nutsbedrijven € 6.000 meer dividend ontvangen dan geraamd. |
37 | |
Rente op de schatkist Vanaf 14 september is de ééndagsrente op de schatkist boven de 0% gekomen, hierdoor heeft de gemeente renteopbrengsten op het saldo van de schatkist ontvangen. In de periode september tot en met december lag het saldo tussen afgerond € 32 miljoen in september en € 27 miljoen in december. De ééndagsrente liep per dag op, met een gemiddelde van ongeveer 1%. Dit resulteerde in een renteopbrengst van € 102.000 die niet geraamd was. |
102 | ||
Algemene uitkering |
In de decembercirculaire zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor onder andere energietoeslag 2023 en meerkosten Oekraïne (leerlingenvervoer en zorg). | 365 | |
Overige baten en lasten |
Het voordelig saldo op de post onvoorzien wordt met name veroorzaakt doordat deze post is gebruikt als stelpost voor "gelabeld geld" vanuit circulaires van het gemeentefonds, waar nog geen concrete plannen onder liggen.
Deze post is gedetailleerd weergegeven in de toelichting op het overzicht van baten en lasten 2022, onderdeel: Onvoorzien. |
458 | |
Overige | Overige voor- en nadelen | 10 | |
44 | 1.465 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve (x € 1.000) |
Reserve | Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Resultaatbestemming 2021: | |||||
Versterking dienstverlening | Zonder bestemming | 74 | 74 | ||
Overige: | |||||
Verschuldigde VPB grondexploitatie | Grondexploitatie | 31 | 2 | ||
Totaal |
105 | 2 | 74 | ||
Per saldo |
-105 | -72 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Resultaatbestemming 2021: | ||
Versterking dienstverlening | 74 | |
Overige: | ||
Verschuldigde VPB grondexploitaties | 2 | 31 |
Totaal incidentele lasten | 2 | 105 |
Incidentele baten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Resultaatbestemming 2021: | ||
Versterking dienstverlening | 74 | 74 |
Overige: | ||
Verschuldigde VPB grondexploitaties | 2 | 31 |
Totaal incidentele baten | 76 | 105 |
Programma 1 - Openbare orde en veiligheid
Exploitatie | Begroting 2022 | Wijzigingen 2022 | Actuele begroting 2022 | Realisatie 2022 | Voordeel/Nadeel 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -1.446.546 | 86.580 | -1.359.965 | -1.405.425 | -45.460 | |
Baten | 57.847 | 0 | 57.847 | 76.038 | 18.191 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -1.388.698 | 86.580 | -1.302.118 | -1.329.387 | -27.269 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | 8.182 | 23.352 | 31.534 | 14.207 | -17.327 | |
Mutaties reserves | 8.182 | 23.352 | 31.534 | 14.207 | -17.327 | |
Gerealiseerd resultaat | -1.380.516 | 109.932 | -1.270.584 | -1.315.180 | -44.596 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Crisisbeheer/Brandweer | Lagere kosten Veiligheidsregio IJsselland De kosten voor de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland zijn € 12.000 lager dan begroot, in verband met een hogere teruggave over de bijdrage 2021. |
12 | |
Kosten corona Begin 2022 zijn er nog extra kosten gemaakt ten behoeve van het coronatoegangsbewijs. |
5 | ||
Openbare Orde en Veiligheid | Integrale veiligheid Vanwege verschillende crisismomenten is er in 2022 behoorlijk geïnvesteerd in veiligheid. Met name het cameratoezicht heeft extra geld gekost hetgeen niet was begroot. Ook zijn er vanuit veiligheidsoverweging een tweetal bodycams aangeschaft, dit was in eerste instantie een pilot. Daarnaast is er extra expertise ingehuurd (communicatie en notulist). Agrarische hulpverlening is ingeschakeld om boeren met hulpvragen te ontlasten (deze expertise was niet intern aanwezig). Er zijn eind 2022 kosten gemaakt voor beveiliging rondom de locatie Hotel Waanders. Ook is er op verschillende avonden beveiliging ingezet in en rondom het gemeentehuis tijdens raadsvergaderingen. |
33 | |
Lijkschouwingen In 2022 zijn hogere kosten voor lijkschouwing geweest. |
7 | ||
Hogere kosten Overige Bijzondere wetten Onkosten betreffende Anti Discriminatie (Vizier) zijn verhoogd. |
8 | ||
Overige | Overige voor- en nadelen | 3 | |
56 | 12 |
Toevoeging/onttrekking aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoeging/onttrekking aan reservesReserve (x € 1.000) |
Reserve | Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
Regionale veiligheidsdag | Zonder bestemming | 15 | |||
Vergroten veiligheidsbeleving | Zonder bestemming | 8 | 6 | ||
Overige: | |||||
Afschrijvingen brandweerkazerne | Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen | 8 | 8 | ||
Totaal |
31 | 14 | |||
Per saldo | -31 | -14 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten | Realisatie begrotingsjaar |
Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 6 | 23 |
Totaal incidentele lasten | 6 | 23 |
Incidentele baten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 6 | 23 |
Totaal incidentele baten | 6 | 23 |
Programma 2 - Verkeer en vervoer
Exploitatie | Begroting 2022 | Wijzigingen 2022 | Actuele begroting 2022 | Realisatie 2022 | Voordeel/Nadeel 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -2.981.230 | -152.462 | -3.133.692 | -3.453.147 | -319.455 | |
Baten | 80.686 | 41.000 | 121.686 | 247.191 | 125.505 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -2.900.544 | -111.462 | -3.012.006 | -3.205.957 | -193.951 | |
Stortingen | -860.000 | 0 | -860.000 | -919.174 | -59.174 | |
Onttrekkingen | 1.361.428 | 85.507 | 1.446.935 | 1.751.805 | 304.870 | |
Mutaties reserves | 501.428 | 85.507 | 586.935 | 832.630 | 245.696 | |
Gerealiseerd resultaat | -2.399.116 | -25.955 | -2.425.071 | -2.373.326 | 51.745 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Verkeer & Vervoer | Klein onderhoud wegen heeft meer gekost dan begroot. | 14 | |
Verkeersborden en installaties In de voortgangsrapportage 2022 is € 25.000 extra budget bijgeraamd voor het wassen van verkeersbebording. In verband met de drukke werkzaamheden heeft dit niet in 2022 plaatsgevonden. |
30 | ||
Coördinatie kabels en leidingen Conform de algemene verordening ondergrondse infrastructuur ontvangt de gemeente een vergoeding per meter voor aanleg van kabels en leidingen. De meeropbrengsten in 2022 zijn met name het gevolg van de aanleg van glasvezel en veel werk vanuit de nutsbedrijven. |
52 | ||
Bermen, sloten, greppels langs wegen Er is meer uitgegeven aan bermbeheer in verband met veiligheid bermen. |
7 | ||
Overige | Saldo overige voor- en nadelen | 9 | |
30 | 82 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve (x € 1.000) |
Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
Onderzoek haven | Grondexploitatie | 26 | |||
Onderzoek ontsluiting Rouveen | Zonder bestemming | 13 | 3 | ||
Inspectie kunstwerken | Zonder bestemming | 9 | 5 | ||
Onderzoek op- en afritten A28 |
Verkeersontsluiting | 29 | 24 | ||
Overige: | |||||
Reservering uitvoering wegenbeheersplan |
Wegenbeheer |
860 | 1.047 | 860 | 1.545 |
Opbrengsten degeneratiekosten | Wegenbeheer | 50 | |||
Reservering zandput Hooidijk | Zandput Hooidijk | 9 | |||
Afschrijvingen wegen, kunstwerken, openbare verlichting, straatmeubilair, parkeren |
Afschrijvingen investeringen openbare ruimte met maatschappelijk nut | 288 | 141 | ||
Afschrijvingen middelen gladheidsbestrijding | Afschrijvingen vervoermiddelen | 34 | 34 | ||
Totaal | 860 | 1.446 | 919 | 1.752 | |
Per saldo | -586 | -833 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 32 | 78 |
Overige: | ||
Reservering uitvoering wegenbeheersplan | 860 | 860 |
Opbrengsten degeneratiekosten | 50 | |
Reservering zandput Hooidijk | 9 | |
Totaal incidentele lasten | 951 | 938 |
Incidentele baten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 32 | 78 |
Overige: | ||
Reservering uitvoering wegenbeheersplan | 1.545 | 1.047 |
Totaal incidentele baten | 1.577 | 1.125 |
Programma 3 - Economie en ondernemen
Exploitatie | Begroting 2022 | Wijzigingen 2022 | Actuele begroting 2022 | Realisatie 2022 | Voordeel/Nadeel 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -214.048 | -2.963.309 | -3.177.357 | -4.363.416 | -1.186.059 | |
Baten | 219.258 | 2.886.987 | 3.106.245 | 6.458.142 | 3.351.897 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 5.210 | -76.322 | -71.112 | 2.094.725 | 2.165.837 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | -2.133.109 | -2.133.109 | |
Onttrekkingen | 5.000 | 103.695 | 108.695 | 12.827 | -95.868 | |
Mutaties reserves | 5.000 | 103.695 | 108.695 | -2.120.282 | -2.228.977 | |
Gerealiseerd resultaat | 10.210 | 27.373 | 37.583 | -25.557 | -63.140 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Economische ontwikkelingen | Hogere kosten plattelandsontwikkeling De ontwikkelingen in de agrarische sector zijn in de loop van afgelopen jaar zeer ingrijpend gebleken. In het kader van de gebiedsgerichte aanpak stikstof en het provinciaal programma landelijk gebied is de inbreng van Staphorst gevraagd. Om een gedegen en een breed gedragen visie door Staphorst te kunnen opstellen, is adviesbureau Stimuland ingeschakeld. Dit heeft geleid tot een rapport dat zowel aan Gedeputeerde Staten als aan de minister is aangeboden. Deze kosten waren niet voorzien en dus ook niet begroot. |
25 | |
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | Hogere kosten weekmarkt Staphorst De energiekosten (elektra) zijn fors gestegen door de hoge tarieven. Daarnaast is er meer onderhoud uitgevoerd aan installaties. |
23 | |
Economische promotie | Lagere opbrengsten toeristenbelasting Het aantal overnachtingen in de recreatiesector was in 2022 lager dan begroot. Dit is pas na afloop van het belastingjaar exact inzichtelijk. |
14 | |
Overige | Overige voor- en nadelen | 1 | |
63 | 0 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve (x € 1.000) |
Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
Leader III- lokale projectbijdragen | Zonder bestemming | 52 | 3 | ||
Promotie gemeente Staphorst | Zonder bestemming | 10 | 10 | ||
Herziening detailhandelvisie | Zonder bestemming | 20 | |||
Detailhandelvisie: uitvoering | Zonder bestemming | 22 | |||
Overige: | |||||
De Esch III | Grondexploitatie | 76 | |||
Winst De Esch IV | Grondexploitatie | 1.732 | |||
Winst Bullingerslag | Grondexploitatie | 325 | |||
Afschrijvingen beveiliging industrieterrein | Grondexploitatie | 5 | |||
Totaal | 109 | 2.133 | 13 | ||
Per saldo | -109 |
2.120 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 13 | 104 |
Overige: | ||
Winsten diverse grondexploitaties (De Esch III, De Esch IV, Bullingerslag) | 2.133 | |
Totaal incidentele lasten | 2.146 | 104 |
Incidentele baten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 13 | 104 |
Overige: | ||
Winsten diverse grondexploitaties (De Esch III, De Esch IV, Bullingerslag) | 2.133 | |
Totaal incidentele baten | 2.146 | 104 |
Programma 4 - Onderwijs
Exploitatie | Begroting 2022 | Wijzigingen 2022 | Actuele begroting 2022 | Realisatie 2022 | Voordeel/Nadeel 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -1.789.407 | 65.198 | -1.724.208 | -1.730.711 | -6.503 | |
Baten | 391.652 | 20.000 | 411.652 | 573.414 | 161.762 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -1.397.755 | 85.198 | -1.312.556 | -1.157.297 | 155.259 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | 487.822 | 43.758 | 531.580 | 498.640 | -32.941 | |
Mutaties reserves | 487.822 | 43.758 | 531.580 | 498.640 | -32.941 | |
Gerealiseerd resultaat | -909.932 | 128.956 | -780.976 | -658.657 | 122.318 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Onderwijsbeleid+leerlingzaken | Peutergroepen en OAB Er is in het tweede kwartaal een nieuw financieringsmodel opgezet voor de peutergroepen. Er wordt nu, naast de subsidie van de gemeente, ook gebruik gemaakt van de kinderopvangtoeslag. Vooraf was moeilijk te voorspellen hoe dit financieel zou uitpakken. Het blijkt een positieve uitwerking op de begroting te hebben. Met minder financiële inbreng van de gemeente is hetzelfde bereikt. Er zijn lagere kosten en hogere opbrengsten gerealiseerd voor Onderwijs Achterstand Beleid (OAB) en peutergroepen, beide producten hebben een overlopende relatie. Het ontvangen OAB budget is een SiSa-regeling en moet volledig verantwoord kunnen worden. De beschikking viel € 11.000 hoger uit door een ophoging van het Rijk. |
17 |
160 |
Nationaal Programma Onderwijs De gemeente heeft vanuit het Rijk middelen ontvangen voor haar rol in voorschoolse educatie, primair en voortgezet onderwijs. De baten en lasten hiervan zijn gelijk aan elkaar. |
129 | 129 | |
Leerplichtwet Er zijn nagekomen opbrengsten over voorgaande jaren. |
10 | ||
Leerlingenvervoer Er is een toename van het aantal leerlingen en de prijsindexatie was hoger dan geraamd, waardoor hogere kosten zijn gemaakt, € 47.000. Daarnaast ook een hogere eigen bijdrage ontvangen door toename van het aantal leerlingen in het vervoer. Per saldo een nadeel van ongeveer € 37.000. |
37 | ||
Overige | Overige voor- en nadelen | 6 | |
183 | 305 |
Toevoeging/onttrekking aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoeging/onttrekking aan reservesReserve (x € 1.000) | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
Vakonderwijs: Havo technasium | Zonder bestemming |
18 | |||
Opstellen Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) |
Zonder bestemming |
35 | 20 | ||
Uitbreidingskosten CNS | Zonder bestemming | 25 | 25 | ||
Uitbreidingskosten De Triangel | Zonder bestemming | 11 | 11 | ||
Overige: | |||||
Afschrijvingen schoolgebouwen | Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen | 443 | 443 | ||
Totaal | 532 | 499 | |||
Per saldo | -532 | -499 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 56 | 89 |
Totaal incidentele lasten | 56 | 89 |
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 56 | 89 |
Totale incidentele baten | 56 | 89 |
Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme
Exploitatie | Begroting 2022 | Wijzigingen 2022 | Actuele begroting 2022 | Realisatie 2022 | Voordeel/Nadeel 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -3.774.413 | -1.035.305 | -4.809.718 | -4.384.471 | 425.247 | |
Baten | 206.261 | -14.000 | 192.261 | 358.263 | 166.001 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -3.568.152 | -1.049.305 | -4.617.457 | -4.026.208 | 591.249 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | 518.507 | 884.020 | 1.402.527 | 802.812 | -599.715 | |
Mutaties reserves | 518.507 | 884.020 | 1.402.527 | 802.812 | -599.715 | |
Gerealiseerd resultaat | -3.049.645 | -165.286 | -3.214.930 | -3.223.397 | -8.466 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Sportbeleid en activering | Sportstimulering De inzet buurtsportcoach is uitgebreid. Daar staan ook inkomsten tegenover vanuit een specifieke uitkering. |
27 | 47 |
Sportaccommodaties | Lage kosten voor kleedkameraccommodaties Er is minder uitgegeven aan schoonmaakkosten en onderhoud aan gebouwen. De waterschapslasten vielen ook lager uit. Dit leidt tot een voordeel van ongeveer € 19.000. |
19 | |
Hogere kosten voor gymzalen en lagere kosten sporthal Voor de gymzalen is dit jaar meer geld uitgegeven aan onderhoud inventaris en voor de sporthal juist minder. De gymzaal Rouveen bevindt zich in het MCR Rouveen waar vier keer per jaar een verbruikersvergoeding voor in rekening wordt gebracht door de stichting. In 2021 was één periode niet in rekening gebracht welke alsnog in 2022 is gefactureerd. Per saldo een nadeel van € 2.000. |
28 | 26 | |
Zwembad Er is een specifieke uitkering ontvangen voor zwembaden en ijsbanen. Deze specifieke uitkering is uitbetaald aan het zwembad. |
80 | 80 | |
Openbaar groen en recreatie | Hogere kosten wijkgroen De groenrenovatie stond voor 2022 gepland, echter is dit pas in 2023 gerealiseerd. Hierdoor is het beheer en onderhoud van de groenvakken een jaar uitgesteld en kon de geraamde bezuiniging van € 91.000 niet gerealiseerd worden. Daarnaast zijn door de inflatie de kosten voor het groenonderhoud ook fors gestegen. |
92 | |
Lagere kosten recreatie, toerisme en evenementen Als gevolg van de na-ijl corona effecten zijn er minder plannen ontwikkeld of voor subsidie voorgedragen. Verwacht mag worden dat 2023 een inhaaleffect gaat laten zien. |
17 | ||
Speelruimte Er is minder geïnspecteerd en gerepareerd dan was begroot. Dit heeft te maken met het feit dat er in 2020 veel toestellen zijn vervangen in het kader van de inhaalslag wegens achterstallig onderhoud. Dit leidt tot een klein voordeel van afgerond € 8.000. |
8 | ||
Lagere kosten beheer bomen Op het structurele budget voor beheer bomen is ongeveer € 16.000 overgehouden, omdat er ook veel achterstallig onderhoud is ingehaald in 2022, waarvoor de kosten zijn verantwoord op de daarvoorbestemde incidentele budgetten (zie bijlage 4: overzicht incidentele budgetten eind 2022). |
16 | ||
Overige | Overige voor- en nadelen | 6 | |
227 | 219 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve (x € 1.000) | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
Stichting recreatie en toerisme | Zonder bestemming | 50 | 50 | ||
Gebiedsontwikkeling en kwaliteitsslag | Zonder bestemming | 77 | |||
Routenetwerk fiets- & wandelpaden | Zonder bestemming | 60 | |||
Bijdrage AMBC | Zonder bestemming | 56 | 39 | ||
Meerjarig impuls recreatie en toerisme | Zonder bestemming | 30 | |||
Particulier bomenbeleid | Zonder bestemming | 13 | |||
Langjarig beheer landschapsplan | Zonder bestemming | 50 | |||
Herplant 600 bomen | Zonder bestemming | 90 | 90 | ||
Fauna- en florawet | Zonder bestemming | 40 | 8 | ||
Snoeien en rooien bomen | Zonder bestemming | 45 | |||
Groot onderhoud openbaar groen |
Zonder bestemming |
284 | 255 | ||
Vitalisering recreatieparken | Zonder bestemming | 19 | 18 | ||
Ommetjes speelplaatsen |
Zonder bestemming | 75 | |||
Boombeheer binnen beb. kom |
Zonder bestemming | 39 | 28 | ||
Boombeheer buiten beb. kom |
Zonder bestemming | 110 | 69 | ||
Opstellen beleidsplan spelen en bewegen | Zonder bestemming | 20 | |||
Beleid ongewenste soorten en invasieve exoten | Zonder bestemming | 20 | |||
Projectplan permanente bewoning/revitalisering recreatiewoningen | Zonder bestemming | 80 | |||
Resultaatbestemming 2021: | |||||
Speeltoestellen | Zonder bestemming | 22 | 22 | ||
Overige: | |||||
Breedtesport | Met bestemming | 12 | 12 | ||
Afschrijvingen gymzalen | Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen | 87 | 87 | ||
Afschrijvingen sportaccommodaties voetbal | Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen | 108 | 108 | ||
Afschrijvingen speeltoestellen | Afschrijvingen investeringen openbare ruimte met maatschappelijk nut | 16 | 16 | ||
Totaal | 1.403 | 803 | |||
Per saldo | -1.403 | -803 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 557 | 1.158 |
Resultaatbestemming 2021: | ||
Speeltoestellen | 22 | 22 |
Totaal incidentele lasten | 579 | 1.180 |
Incidentele baten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 557 | 1.158 |
Resultaatbestemming 2021: | ||
Speeltoestellen | 22 | 22 |
Overige: | ||
Breedtesport | 12 | 12 |
Totaal incidentele baten | 591 | 1.192 |
Programma 6 - Sociaal domein
Exploitatie | Begroting 2022 | Wijzigingen 2022 | Actuele begroting 2022 | Realisatie 2022 | Voordeel/Nadeel 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -12.545.735 | -2.731.671 | -15.277.406 | -14.039.485 | 1.237.921 | |
Baten | 2.243.326 | 2.426.331 | 4.669.657 | 4.932.457 | 262.800 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -10.302.409 | -305.340 | -10.607.749 | -9.107.028 | 1.500.721 | |
Stortingen | 0 | -185.749 | -185.749 | -1.214.760 | -1.029.011 | |
Onttrekkingen | 92.000 | 127.904 | 219.904 | 74.629 | -145.275 | |
Mutaties reserves | 92.000 | -57.845 | 34.155 | -1.140.132 | -1.174.286 | |
Gerealiseerd resultaat | -10.210.409 | -363.185 | -10.573.594 | -10.247.160 | 326.434 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Samenkracht en burgerparticipatie | Nieuwkomers, statushouders Verschil tussen lasten en baten ten opzichte van de begroting, zie voor een nadere toelichting de paragraaf vluchtelingstroom. |
32 | 12 |
Ondersteuning mantelzorg Het voordeel is ontstaan doordat een deel van de subsidie 2021 niet was benut en in 2022 is gecrediteerd. |
24 | ||
Subsidiering sociaal cultureel werk Het voordeel is ontstaan doordat niet alle subsidies benut zijn. |
10 | ||
Voorliggende maatschappelijke dienstverlening Er zijn nagekomen kosten uit 2021 verantwoord. |
24 | ||
Welzijnswerk Het voordeel is ontstaan doordat een deel van de subsidie 2021 niet was benut en in 2022 is gecrediteerd. |
28 | ||
Doorontwikkeling voorveld Het voordeel is ontstaan doordat er bij de eindverantwoording van het project Family Factory de niet bestede middelen gecrediteerd zijn. |
27 | ||
Wijkteams | Ondersteuning team samenleving Er zijn eenmalige kosten geweest voor bijvoorbeeld het vormen van het Risicosignaleringsoverleg en het drukken van het beleidsplan. |
15 | |
Inkomensvoorzienigen De lasten voor sociale uitkeringen zijn licht lager dan begroot. |
45 | ||
Inkomensregelingen | Sociale recherche Er zijn minder bijzondere onderzoeken gevraagd aan de sociale recherche. |
15 | |
Bijstandsverlening zelfstandigen Het aantal aanvragen BBZ na afloop van de TOZO is minder gebleken dat verwacht. Het extra bedrag van € 50.000 in de voortgangsrapportage 2022 is overbodig gebleken. Daarnaast is er een eindafrekening ontvangen over 2020 met een terug te betalen bedrag, wat resulteert in lagere baten. |
14 | 53 | |
Bijzondere bijstand. Op dit product is de energietoeslag verantwoord. Er is meer uitgegeven dan geraamd. | 25 | ||
Begeleide participatie | Sociale werkvoorziening De overschrijding van het budget komt voort uit een te lage inschatting van de salarislasten van de medewerkers die een dienstverband hebben op basis van een dienstverleningsovereenkomst. Verwacht was dat deze uitgaven vanwege ziekte en mogelijk arbeidsongeschiktheid wat lager zouden zijn. |
45 | |
Arbeidsparticipatie | Participatiebudget De hogere lasten zijn ontstaan door uitgaven i.v.m. re-integratie statushouders. |
12 | |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | Scootmobielen en individuele vervoersvoorzieningen Naast de toename van complexe voorzieningen zijn met ingang van het nieuwe contract de tarieven gestegen (met name de onderhoudskosten). |
25 | |
Woningaanpassingen Er zijn minder woningenaanpassingen uitgevoerd dan verwacht. Een kleine mutatie in aantallen heeft een groot effect op het budget. |
48 | ||
Maatwerkdienstverlening 18+ | Individuele hulp bij het huishouden In verband met nieuwe contracten zijn de tarieven fors gestegen. Daarnaast blijft er een toename in aanvragen sinds invoering van het abonnementstarief. |
97 | |
Groepsbegeleiding WMO Het aantal aanvragen blijft afnemen; deze trend is ingezet tijdens de coronacrisis. |
271 | ||
Individuele begeleiding WMO Het aantal indicaties blijft licht dalen, maar in de begroting is rekening gehouden met een grotere afname. |
62 | ||
PGB WMO Het aantal PGB houders is in 2022 gedaald naar 5. Er zijn veel passende zorgaanbieders gecontracteerd, waardoor een PGB minder ingezet wordt. |
63 | ||
Schuldregeling De verwachting dat het aantal aanvragen bij de GKB zou toenemen is niet uitgekomen. Het omgekeerde is juist het geval. |
67 | ||
Maatwerkdienstverlening 18- | Zorg in natura In 2022 zijn er 309 unieke jeugdigen met een lopende toewijzing. Dit is een daling ten opzichte van 2021 met 13. In de realisatie 2022 zijn ook declaraties opgenomen die betrekking hebben op boekjaar 2021 dit zijn kosten met betrekking tot vervoer, Corona-meerkosten, eenmalige contracten en onderwijs-zorgarrangementen. Op basis van nieuwe wetgeving is € 45.000 geboekt onder Geëscaleerde zorg 18 in plaats van Maatwerkdienstverlening |
150 | |
PGB jeugd Er is een verschuiving van PGB naar Zorg in Natura (ZIN). Voor 2022 komt de overschrijding door één jeugdige met een forse PGB-toewijzing. Dit was niet te voorzien. |
68 | ||
Geëscaleerde zorg 18+ | Wet verplichte GGZ (WvGGZ) Er is geen apart budget geraamd. In het najaar van 2022 is er een onderzoek uitgevoerd door de GGD van € 14.000 en er is een functionaris aangesteld bij de centrumgemeente Zwolle. De kosten van deze functionaris zijn doorbelast naar de gemeente Staphorst. Voor het jaar 2023 is er wel € 20.000 begroot. Het betreft een incidenteel nadeel. |
23 | |
Geëscaleerde zorg 18- | Een deel van de kosten voor jeudzorg in natura is op basis van nieuwe wetgeving verantwoord onder geëscaleerde zorg 18- (in plaats van maatwerkdienstverlening). | 45 | |
Overige | Overige voor- en nadelen | 1 | |
488 | 814 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve (x € 1.000) | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
De Herberg Zwolle | Zonder bestemming | 10 | 10 | ||
Bijdrage regio Zwolle Human Capital Agenda | Zonder bestemming | 32 | 31 | ||
Projectplan dienstencentrum | Zonder bestemming | 50 | |||
Tijdelijke opvang gebruikers dienstencentrum | Zonder bestemming | 80 | |||
Overige: | |||||
Oekraïne 2022 (zie paragraaf vluchtelingenstroom) | Zonder bestemming | 693 | |||
Beschermd wonen | Beschermd wonen | 186 | 490 | 34 | |
Kansrijk wonen | Beschermd wonen | 48 | 31 | ||
Totaal | 186 | 220 | 1.214 | 75 | |
Per saldo | -34 | 1.140 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 41 | 172 |
Voorbereidingskrediet Berkenlaan 1 | 92 | 286 |
Overige: | ||
Oekraïne 2022 | 2.121 | 1.940 |
Beschermd wonen | 521 | 185 |
Kansrijk wonen | 31 | 48 |
Totaal incidentele lasten | 2.806 | 2.631 |
Incidentele baten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 41 | 172 |
Voorbereidingskrediet Berkenlaan 1 | 92 | 286 |
Overige: | ||
Oekraïne 2022 | 2.121 | 1.940 |
Beschermd wonen | 521 | 185 |
Kansrijk wonen | 31 | 48 |
Totaal incidentele baten | 2.806 | 2.631 |
Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
Exploitatie | Begroting 2022 | Wijzigingen 2022 | Actuele begroting 2022 | Realisatie 2022 | Voordeel/Nadeel 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -5.293.950 | -572.877 | -5.866.827 | -5.534.603 | 332.225 | |
Baten | 3.560.474 | 15.000 | 3.575.474 | 3.804.765 | 229.291 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -1.733.476 | -557.877 | -2.291.354 | -1.729.838 | 561.516 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | -188.582 | -188.582 | |
Onttrekkingen | 487.000 | 456.783 | 943.783 | 610.112 | -333.671 | |
Mutaties reserves | 487.000 | 456.783 | 943.783 | 421.530 | -522.253 | |
Gerealiseerd resultaat | -1.246.476 | -101.094 | -1.347.571 | -1.308.308 | 39.263 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Volksgezondheid | Openbare gezondheidszorg De lagere kosten worden grotendeels veroorzaakt doordat de beschikbaar gestelde middelen m.b.t. het Uitvoeringsprogramma Lokaal Gezondheidsbeleid en Gezond Meedoen Staphorst! door corona slechts gedeeltelijk in 2020 en 2021 zijn ingezet. Afgesproken is toen dat die middelen ook in 2022 ingezet mochten worden. Hierdoor zijn nagenoeg geen nieuwe aanvragen binnengekomen om die projecten te kunnen voortzetten in dat jaar. |
74 | |
Gezondheidszorg Oekraïne De kosten die de GGD gemaakt heeft voor de opvang van Oekraïners zijn in rekening gebracht bij de gemeente. Zie ook de paragraaf vluchtelingenstroom. |
27 | ||
Riolering | Lagere opbrengsten en lagere kosten voor het rioolaansluitrecht Het nadeel ontstaat doordat er minder aansluitingen zijn geweest dan begroot, hierdoor zijn er € 56.000 minder opbrengsten dan begroot. De directe aansluitkosten zijn € 17.000 minder dan begroot. Inschatten is lastig omdat het meestal individuele aansluitingen betreft voor particuliere initiatieven, waardoor de opbrengsten jaarlijks fluctueren. In de paragraaf lokale heffingen zijn alle kosten die samenhangen met het rioolaansluitrecht nader gespecificeerd. |
56 | 17 |
Voordeel baten, lasten en reservemutaties product riool in taakveld 7.2 Alle toerekenbare kosten en opbrengsten voor het product riool worden nader gespecificeerd in de paragraaf lokale heffingen. |
5 | ||
Afval | Voordeel baten en lasten product afval in taakveld 7.3 Alle toerekenbare kosten en opbrengsten voor het product afval worden nader gespecificeerd in de paragraaf lokale heffingen. |
45 | |
Milieu | Hogere kosten Omgevingsdienst IJsselland De overschrijding betreft een aantal meerwerkopdrachten en meer adviesverzoeken die zijn uitgezet bij de Omgevingsdienst IJsselland en ons aandeel in het verwachte jaarrekeningresultaat 2022 op basis van geleverde uren. |
39 | |
Begraven | Hogere opbrengsten en hogere kosten begraven De opbrengsten voor begraafplaatsrechten zijn € 20.000 hoger dan geraamd en de kosten voor begraven zijn € 10.000 hoger dan geraamd. Per saldo een voordeel van € 10.000. |
10 | 20 |
Overige | Overige voor- en nadelen | 10 | |
132 | 171 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve (x € 1.000) | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
E&K budgetten | Duurzaamheid | 331 | 189 | ||
E&K budgetten |
Zonder bestemming | 487 | 487 | ||
Windenergie |
Zonder bestemming |
4 | 1 | ||
Permanent meetsysteem Wiede Gat | Zonder bestemming |
13 | |||
Onderzoek flora en fauna |
Zonder bestemming |
54 | |||
Dynamische geurkaart | Zonder bestemming | 55 | 7 | ||
Overige: | |||||
Kostendekkendheid riolering 2022 | Riolering | 115 | |||
Totaal | 944 | 189 | 610 | ||
Per saldo | -944 | -422 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 495 | 944 |
Totaal incidentele lasten |
495 | 944 |
Incidentele baten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 495 | 944 |
Overige: | ||
Kostendekkendheid riolering | 155 | |
Totaal incidentele baten | 650 | 944 |
Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Exploitatie | Begroting 2022 | Wijzigingen 2022 | Actuele begroting 2022 | Realisatie 2022 | Voordeel/Nadeel 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -2.462.836 | -475.508 | -2.938.345 | -2.671.797 | 266.547 | |
Baten | 1.702.603 | 0 | 1.702.603 | 3.606.292 | 1.903.689 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -760.233 | -475.508 | -1.235.741 | 934.495 | 2.170.236 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | -1.442.453 | -1.442.453 | |
Onttrekkingen | 30.907 | 408.277 | 439.184 | 161.113 | -278.071 | |
Mutaties reserves | 30.907 | 408.277 | 439.184 | -1.281.340 | -1.720.524 | |
Gerealiseerd resultaat | -729.326 | -67.231 | -796.557 | -346.845 | 449.712 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Ruimtelijke ordening | Hogere opbrengsten en hogere kosten voor bestemmingsplannen Aan de overschrijding van de kosten liggen voornamelijk de volgende oorzaken ten grondslag: a. er zijn meer zittingen van de Omgevingskamer geweest (90 in plaats van de geschatte 70). Dit brengt hogere kosten met zich mee en b. de onkosten voor de afhandeling van planschadeclaims en de uitgekeerd planschadebedragen zijn ten laste van deze post gebracht. Met initiatiefnemers van ruimtelijke plannen wordt overigens contractueel vastgelegd, dat uitgekeerde planschades worden doorberekend aan initiatiefnemers. In 2022 ligt het aantal aanvragen fors hoger dan verwacht. Dit heeft geresulteerd in hogere inkomsten (leges). Per saldo een voordeel van ongeveer € 40.000. |
41 | 81 |
Onderbesteding incidentele budgetten programma 8 omgevingswet & omgevingsplan Deze incidentele budgetten zijn gedekt uit de exploitatie of resultaatbestemming 2021, waardoor de onderbesteding ten gunste van de exploitatie komt. Het restantbudget voor het omgevingsplan wordt opnieuw beschikbaar gesteld in 2023, vergelijkbaar met alle overige incidentele budgetten (bijlage 4). |
92 | ||
Wonen & bouwen | Hogere opbrengsten bouwleges In 2022 zijn er meer leges opgelegd dan begroot, de hoeveelheid aan aanvragen was vergelijkbaar met voorgaande jaren maar er zijn enkele grote aanvragen ingediend. De aanvraag waar de meeste leges zijn opgelegd betreft het plan Rieverst in IJhorst, het realiseren van 150 recreatiewoningen. |
227 | |
Hogere opbrengsten Omgevingsvergunningen voor afwijkende bouwplannen In 2022 is sprake geweest van een groter aantal aanvragen dan begroot. Dit heeft geresulteerd in een hogere legesopbrengst. Verhoudingsgewijs zijn er meer verzoeken afgedaan door de Omgevingskamer, waardoor de kosten voor afwijkende bouwplannen ook lager waren dan begroot. |
76 | ||
Lagere opbrengsten en kosten welstand Er zijn veel aanvragen welstand gedaan door CPOS-professionals, hierdoor zijn er € 16.000 minder inkomsten welstand voor de gemeente. Het Oversticht rekent rechtstreeks af met CPOS-professionals. De kosten voor welstand zijn ook € 9.000 lager. |
16 | 9 | |
Verkoop woning Gemeenteweg 83 Door de verkoop van de woning hoeft er in 2022 niet toegevoegd te worden aan de voorziening gebouwen. Ook kan het opgebouwde bedrag in de voorziening vrijvallen. |
7 | ||
Lagere kosten volkshuisvesting Afgelopen jaar zijn er minder kosten gemaakt dan begroot. Afgelopen jaar is de functie beleidsmedewerker voor onder andere volkshuisvesting namelijk een paar maanden (deels) niet bezet geweest. Dit maakt dat er minder dingen zijn opgepakt en daardoor minder kosten zijn gemaakt. In 2023 staat een woonbehoefte onderzoek en de woonzorgvisie op de planning, waardoor de lagere kosten in 2022 waarschijnlijk eenmalig zijn. |
8 | ||
Overige | Overige voor- en nadelen | 6 | |
57 | 506 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves (x € 1.000)Reserve (x € 1.000) |
Reserve |
Geraamde toevoeging |
Geraamde onttrekking |
Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
Leefbaarheid de Slagen | Grondexploitatie | 11 | 10 | ||
Implementatie nieuwe omgevingswet | Zonder bestemming | 145 | 67 | ||
Geovisie landelijke voorziening | Zonder bestemming | 64 | 2 | ||
Woonservicegebieden | Zonder bestemming | 54 | 2 | ||
Voorbereidingskrediet flexwoningen | Zonder bestemming | 110 | 24 | ||
Resultaatbestemming 2021: | |||||
Kwaliteitsborging bouw- en woningtoezicht | Zonder bestemming | 10 | 10 | ||
Inhaalwerkzaamheden RO | Zonder bestemming | 35 | 35 | ||
Omgevingsplan | Zonder bestemming | 11 | 11 | ||
Overige: | |||||
Exploitatiebijdragen de Slagen | Wegenbeheer | 7 | |||
Verkoop kavels Triangellocatie Rouveen | Grondexploitatie | 47 | |||
Verkoop kavel Levensboomlocatie Rouveen | Grondexploitatie | 327 | |||
Verkoop groenstrook De Esch III | Grondexploitatie | 193 | |||
Exploitatiebijdragen de Slagen | Grondexploitatie | 14 | |||
Verkoop perceel Oostermenneweg | Grondexploitatie | 15 | |||
Verkoop ruilgrond Scholenland & Tiphoeksweg | Grondexploitatie | 533 | |||
Winst Poeleweg | Grondexploitatie | 90 | |||
Verkoop woning Gemeenteweg 83 | Zonder bestemming | 208 | |||
Exploitatiebijdragen de Slagen | Zonder bestemming | 8 | |||
Totaal | 440 | 1.442 | 161 | ||
Per saldo | -440 | 1.281 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 105 | 383 |
Omgevingsplan | 80 | |
Resultaatbestemming 2021: | ||
Kwaliteitsborging bouw- en woningtoezicht | 10 | |
Inhaalwerkzaamheden RO | 35 | 35 |
Omgevingsplan | 9 | 11 |
Overige: | ||
Exploitatiebijdragen De Slagen | 22 | |
Winst Poeleweg | 90 | |
Verkoop diverse gronden (Triangel-, Levensboomlocatie, De Esch III, Oostermenneweg, Scholenland, Tiphoeksweg) | 1.116 | |
Verkoop woning Gemeenteweg 83 | 208 | |
Totaal incidentele lasten | 1.584 | 519 |
Incidentele baten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 105 | 383 |
Resultaatbestemming 2021: | ||
Kwaliteitsborging bouw- en woningtoezicht | 10 | 10 |
Inhaalwerkzaamheden RO | 35 | 35 |
Omgevingsplan | 11 | 11 |
Overige: | ||
Exploitatiebijdragen De Slagen | 22 | |
Winst Poeleweg | 90 | |
Verkoop diverse gronden (Triangel-, Levensboomlocatie, De Esch III, Oostermenneweg, Scholenland, Tiphoeksweg) | 1.116 | |
Verkoop woning Gemeenteweg 83 | 208 | |
Totaal incidentele baten | 1.596 | 439 |
Programma 9 - Overhead
Exploitatie | Begroting 2022 | Wijzigingen 2022 | Actuele begroting 2022 | Realisatie 2022 | Voordeel/Nadeel 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -7.768.110 | -978.700 | -8.746.811 | -8.174.062 | 572.749 | |
Baten | 172.853 | -39.442 | 133.411 | 666.875 | 533.465 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -7.595.258 | -1.018.143 | -8.613.400 | -7.507.187 | 1.106.213 | |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | 410.099 | 763.039 | 1.173.138 | 738.098 | -435.040 | |
Mutaties reserves | 410.099 | 763.039 | 1.173.138 | 738.098 | -435.040 | |
Gerealiseerd resultaat | -7.185.159 | -255.104 | -7.440.263 | -6.769.089 | 671.173 |
Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)Taakveld | Omschrijving | Nadeel | Voordeel |
Personeel | Vergoeding uren vluchtelingenstroom Naast de activering van de uren van investeringskredieten, zijn ook de gemaakte uren van de vluchtelingenstroom (Oekraïne, CNO, statushouders) ten gunste van de exploitatie gebracht. Hier stond immers een vergoeding tegenover. Dit is gebeurd, omdat een groot deel van de personen niet is vervangen door inhuur voor hun reguliere werk. |
284 | |
Vrijval voorziening voormalig personeel In 2022 is een vaststellingsovereenkomst gesloten met een voormalig medewerker. De uitbetaling in 2022 als gevolg van de gesloten vaststellingsovereenkomst, heeft ertoe geleid dat er in de toekomst geen kosten meer gemaakt hoeven te worden. Dit leidt tot een vrijval van de voorziening van € 120.000. |
120 | ||
Toevoeging voorziening verlofsparen Conform de uitspraken van het BBV is een voorziening gevormd voor de uren, die conform de CAO-gemeenten als bron kunnen dienen voor het verlofsparen, van de medewerkers die gebruik maken van verlofsparen. De dotatie is de opbouw van het spaarverlof maal een gemiddeld uurtarief, wat in 2022 heeft geleid tot een dotatie van € 21.000. |
21 | ||
Loonsom Het voordeel in programma 9 betreft € 69.000. De totale loonsom heeft een voordeel van € 46.000. Hiervan is een gedetailleerde toelichting gegeven in de paragraaf bedrijfsvoering, onderdeel personeel-HRM. |
69 | ||
Personeel en organisatieontwikkeling De kosten van vacaturevervulling, zoals werving- en selectiekosten zijn € 14.500 lager dan begroot. |
16 | ||
Opleidingen en trainingen De medewerkers hebben minder gebruik gemaakt van de geboden opleidingsfaciliteiten en loopbaanbegeleiding dan gebudgetteerd, voordeel van € 75.000. De eerder vergoede studiekosten van een vertrokken medewerker zijn terugbetaald door de nieuwe werkgever, dit leidt tot een voordeel van € 25.000. |
100 | ||
ARBO Het Periodiek Medisch Onderzoek van de medewerkers was gepland in 2022. Dit zal in 2023 plaatsvinden. |
24 | ||
Lagere kosten uitwerken motie 131 In de voortgangsrapportage 2022 is het budget verhoogd voor het uitwerken van motie 131 met € 17.000. Dit wordt uitgevoerd door een extern bureau, hiermee is al gestart maar het advies is nog niet afgerond in 2022. Hierdoor is er slechts € 4.100 aan kosten gemaakt in 2022. De afronding vindt plaats in 2023. |
14 | ||
ICT | Systeembeheer tbv DOSZ-gem. Betreft de kosten van de gezamenlijke contracten met de Gemeente Dalfsen en Zwartewaterland. Deze kosten zijn doorbelast naar deze gemeenten. De gemaakte kosten worden verrekend met de opbrengsten die zijn ontvangen van de Gemeente Dalfsen en Zwartewaterland. |
64 | 64 |
Informatiemanagement Bij het vaststellen van de jaarrekening 2021 is er middels een resultaatbestemming een budget van €92.000 beschikbaar gesteld in 2022, zodat de uitvoering van een aantal ICT projecten kon doorgaan. Dit budget is niet volledig gebruikt, en dit leidt tot een voordeel van € 36.000. |
36 | ||
Doorbelasting directe kosten Dit betreffen diverse doorbelastingen waaronder de kosten van software, abonnementen en cursussen en opleidingen. Deze worden doorbelast naar het programma waar deze betrekking op hebben. |
57 | ||
Lagere afschrijvingskosten en kleine uitgaven voor hardware ICT dan begroot In 2022 zijn er € 36.000 minder kosten gemaakt voor aanschaf van hardware onder de activeringsgrens (< € 10.000). |
36 | ||
Gegevensbeheer | Documentatie en vakliteratuur Inmiddels is door interne inzet een bezuiniging gerealiseerd van € 7.000 ondanks een toename van et aantal abonnementen en de prijsindexatie. De beoogde taakstelling is niet volledig gerealiseerd. Een kritische beoordeling op de afname van abonnementen en verdere bezuinigingen blijft het uitgangspunt. |
12 | |
Posterverwerking De feitelijke uitgaven voor postverwerking zijn gelijk gebleven ondanks een prijsindexatie. Inzet is wel de mogelijkheid van het digitaal verzenden van de formele post te realiseren. Dit is nog niet de praktijk. |
12 | ||
Huisvesting | Hogere kosten huisvesting gemeentehuis Dit wordt met name veroorzaakt door de gestegen energieprijzen. |
19 | |
Lagere toevoeging aan de voorziening gebouwen | 7 | ||
Werkplaats openbare werken | Werkplaats openbare werken Er zijn meer kosten gemaakt naar aanleiding van de brand op 14 november 2021 in de timmerwerkplaats, daarnaast zijn er meer kosten gemaakt voor onderhoud aan installaties, elektra en bedrijfskleding. Hier staan hogere opbrengsten tegenover, er is een schade-uitkering ontvangen van de verzekering. Per saldo een voordeel van ongeveer € 12.000. |
34 | 46 |
Vervoersmiddelen De overschrijding wordt met name veroorzaakt door de gestegen brandstofprijzen. Daarnaast zijn er extra reparaties uitgevoerd in verband met aantasting van het zout op de verrijker en schade aan een vrachtwagen door werken in de storm. De kosten van de schade aan de vrachtwagen zijn uitgekeerd door de verzekering. Per saldo een nadeel van € 62.000. |
77 | 15 | |
Overige | Overige voor- en nadelen | 21 | |
239 | 910 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reservesReserve (x € 1.000) | Reserve |
Geraamde toevoeging | Geraamde onttrekking | Werkelijke toevoeging | Werkelijke onttrekking |
Incidentele budgetten: | |||||
Uitvoering programma dienstverlening | Zonder bestemming | 126 | |||
Doorontwikkeling buitendienst |
Zonder bestemming | 72 | 6 | ||
Project dienstverlening optimalisatie | Zonder bestemming | 38 | 30 | ||
Koppeling IJVI/DECOS |
Zonder bestemming | 85 | 23 | ||
Informatiemanagement | Zonder bestemming | 205 | 44 | ||
Doorontwikkeling organisatie/onderhoud organisatiecultuur | Zonder bestemming | 40 | 40 | ||
Zij-klepelmaaier sloten | Zonder bestemming | 5 | |||
Rolbezem sneeuwploeg | Zonder bestemming | 7 | |||
Resultaatbestemming 2021: | |||||
Informatiemanagement | Zonder bestemming | 92 | 92 | ||
Arbo-budget | Zonder bestemming | 16 | 16 | ||
Restant coronasteunpakket 2021 - loonsomruimte | Zonder bestemming | 322 | 322 | ||
Overige: | |||||
Afschrijvingen gemeentehuis | Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen | 74 | 74 | ||
Afschrijvingen vervoermiddelen | Afschrijvingen vervoermiddelen | 91 | 91 | ||
Totaal | 1.173 | 738 | |||
Per saldo | -1.173 | -738 |
Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)Incidentele lasten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 143 | 578 |
Resultaatbestemming 2021: | ||
Informatiemanagement | 56 | 92 |
Arbo-budget | 12 | 16 |
Restant coronasteunpakket 2021 - loonsomruimte | 322 | 322 |
Totaal incidentele lasten | 533 | 1.008 |
Incidentele baten | Realisatie begrotingsjaar | Actuele raming |
Incidentele budgetten: | ||
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves | 143 | 578 |
Resultaatbestemming 2021: | ||
Informatiemanagement | 92 | 92 |
Arbo-budget | 16 | 16 |
Restant coronasteunpakket 2021 - loonsomruimte | 322 | 322 |
Totaal incidentele baten | 573 | 1.008 |
Algemene dekkingsmiddelen
Onder de algemene dekkingsmiddelen vallen:
- Lokale heffingen
- Algemene uitkeringen
- Dividend
- Saldo financieringsfunctie
- BTW-compensatiefonds
- Overhead
1 | Lokale heffingen
Terug naar navigatie - 1 | Lokale heffingenDe gemeente Staphorst kent de volgende niet bestedingsgebonden gemeentelijke heffingen:
Omschrijving (x € 1.000) | Begroting 2022 | Actuele begroting 2022 | Realisatie 2022 | |
---|---|---|---|---|
OZB eigenaar woningen | 2.167 | 1.963 | 1.965 | |
OZB gebruiker niet woningen | 821 | 750 | 745 | |
OZB eigenaar niet woningen | 1.248 | 1.127 | 1.121 | |
Hondenbelasting | 61 | 61 | 64 | |
Forensenbelasting | 83 | 83 | 88 | |
Toeristenbelasting | 95 | 125 | 111 | |
Gerealiseerd resultaat | 4.475 | 4.109 | 4.093 |
2 | Algemene uitkeringen
Terug naar navigatie - 2 | Algemene uitkeringenDe verantwoorde algemene uitkeringen uit het gemeentefonds zijn gebaseerd op ten tijde van het opstellen van de jaarrekening bekende informatie ter zake, zijnde de verrekening in januari 2023. De raming in de primitieve begroting was gebaseerd op de meicirculaire van het vorige begrotingsjaar voor een bedrag van € 24.810.000 met een uitkeringsfactor van 1,704. In 2022 is er € 28.469.178 ontvangen aan algemene uitkeringen. In dit bedrag is een positieve verrekening opgenomen van € 39.122 over het jaar 2020 en negatieve verrekening van € 28.593 over het jaar 2021.
In het jaar 2022 zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor energietoeslag 2022 en 2023 (€ 840.000), uitvoeringskosten klimaatakkoord (€ 170.000) en invoeringskosten omgevingswet/wet kwaliteitsborging bouw (€ 355.000). Een mutatie van € 1.711.000 heeft betrekking op de ontwikkeling uitkeringsfactor en BCF plafond. Tevens zijn er in de algemene uitkering ook middelen beschikbaar gesteld voor Oekraïense vluchtelingen met betrekking tot leerlingenvervoer en meerkosten sociaal domein (€ 108.000). De kosten voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen zijn vergoed middels een specifieke uitkering. In het jaar 2022 zijn er nog extra middelen vanuit het coronasteunpakket ontvangen voor de gemeenteraadsverkiezingen en gemeentelijke inkomstenderving in verband met COVID-19 (€ 39.000).
3 | Dividend
Terug naar navigatie - 3 | DividendVerantwoord zijn de navolgende dividenden en ontvangen interest:
(Bedragen x € 1.000) | Begroting primair 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Gerealiseerd 2022 | |
Programma 0 | Enexis N.V. - dividend | 16 | 16 | 22 |
Programma 0 | Enexis N.V. - rente aandh. lening | 2 | 2 | 2 |
Programma 0 | Rendo N.V. - dividend | 282 | 217 | 217 |
Programma 0 | Wadinko - dividend | 20 | 20 | 50 |
Programma 0 | Bank Nederlandse Gemeenten - dividend | 54 | 68 | 68 |
Programma 7 | Rova N.V. - dividend | 55 | 55 | 89 |
Programma 7 | Rova N.V. - achtergestelde lening | 30 | 30 | 30 |
Totaal | 459 | 408 | 478 |
Het dividend en de rente van de achtergestelde lening Rova wordt als bate meegenomen in de kostendekkendheid berekening van de afvalstoffenheffing. Een hogere dividendopbrengst heeft een lagere onttrekking uit de reserve of een hogere dotatie aan de voorziening tot gevolg.
4 | Saldo financieringsfunctie
Terug naar navigatie - 4 | Saldo financieringsfunctieEr is geen doorbelaste rente excl. grondexploitatie.
Omschrijving (x € 1.000) | Begroting 2022 | Actuele begroting 2022 | Realisatie 2022 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | -3 | -3 | -4 | |
Baten | 23 | 12 | 122 | |
Gerealiseerd resultaat | 20 | 9 | 118 |
5 | BTW-compensatiefonds
Terug naar navigatie - 5 | BTW-compensatiefondsDe afwijkingen tussen de jaren is hoofdzakelijk een gevolg van een hoger of een lager bedrag aan investeringen waarop het BCF van toepassing is (openbaar nut: riolering, wegen, plantsoenen etc.).
(x € 1.000) | Rekening 2021 | Rekening 2022 | |
---|---|---|---|
Gedeclareerde bedragen | 2.341 | 2.955 |
6 | Overhead
Terug naar navigatie - 6 | OverheadDe overheadtoerekening wordt bepaald conform de systematiek zoals opgenomen in de financiële verordening 2021.
Dit betreft een overheaddoorrekening op basis van personeelslasten en ziet er als volgt uit: (personeelslasten taakveld) / (totale personeelslasten alle taakvelden exclusief overhead) x overhead = opslag taakveld. In deze benadering wordt de overhead volledig omgeslagen naar rato van de personele kosten. Het bijbehorende overheadpercentage (op de directe personele lasten van de taakvelden) betreft 96,69% voor 2022.
Berekening dekkingspercentage
Voor een berekening van de dekkingspercentages rioolheffing, afvalstoffenheffing, leges burgerzaken, leges lijkbezorgingsrechten en leges omgevingsvergunningen wordt verwezen naar de paragraaf lokale heffingen.
Vennootschapsbelasting
Per 1 januari 2016 zijn publiekrechtelijke rechtspersonen (gemeenten, provincies en waterschappen) belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting, voor zover zij een onderneming drijven (die structureel winstgevend is). Op 16 december 2019 is de vaststellingsovereenkomst met de belastingdienst ondertekend.
In 2022 is aangifte gedaan voor het jaar 2020. Het belastbare bedrag (fiscale winst) over 2020 is € 215.227 negatief. Het volledige betaalde bedrag van de voorlopige aanslag 2020 à € 24.750 is terugontvangen. Voor 2022 is een voorlopige aanslag betaald van € 22.437. De verrekening van het terugontvangen bedrag 2020 en het betaalde bedrag 2022, komt ten gunste van de reserve grondexploitatie.
Onvoorzien
In de primitieve begroting is in het programma een post voor onvoorziene uitgaven opgenomen ad € 35.028. De raming van deze post is gebaseerd op een bedrag van € 2 per inwoner.
In het begrotingsjaar zijn de volgende begrotingswijzigingen ten laste van de onvoorziene uitgaven gebracht.
Onderwerp (x € 1.000) |
Primaire begroting 2022 | Begrotingswijziging in raadsvergadering d.d. | Bedrag begrotingswijziging | Bedrag |
Onvoorzien vrij beschikbaar | 35 | 35 | ||
Meicirculaire 2021, labelen middelen voogdij 18+ | 333 | 4 oktober 2022 | -333 | 0 |
Verlagen inhuur | -7 | -7 | ||
Versterking dienstverlening (resultaatbestemming) | 29 juni 2022 | 74 | 74 | |
Septembercirculaire 2022, labelen middelen invoeringskosten omgevingswet | 8 november 2022 | 305 | 305 | |
Septembercirculaire 2022, labelen middelen wet kwaliteitsborging bouw | 8 november 2022 | 50 | 50 | |
Saldo onvoorzien vrij beschikbaar einde jaar | 361 | 96 | 457 |
De post onvoorzien fungeert ook als stelpost voor gelabelde middelen waar nog geen concrete plannen voor zijn gemaakt.
Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/voorzieningen
Toevoegingen en onttrekkingen reserves
Terug naar navigatie - Toevoegingen en onttrekkingen reservesExploitatie | Begroting 2022 | Wijzigingen 2022 | Actuele begroting 2022 | Realisatie 2022 | Voordeel/Nadeel 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0 Bestuur en ondersteuning | ||||||
471012 | Toev.res. grondexploitatie | 0 | 0 | 0 | -2.313 | -2.313 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 74.000 | 74.000 | 74.000 | 0 |
871012 | Bes.res. grondexploitatie | 0 | 30.907 | 30.907 | 0 | -30.907 |
Totaal 0 Bestuur en ondersteuning | 0 | 104.907 | 104.907 | 71.687 | 176.594 | |
1 Veiligheid | ||||||
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 23.352 | 23.352 | 6.026 | -17.327 |
871022 | Bes.res. afs.gem.gebouwen | 8.182 | 0 | 8.182 | 8.182 | 0 |
Totaal 1 Veiligheid | 8.182 | 23.352 | 31.534 | 14.207 | -17.327 | |
2 Verkeer, vervoer & waterstaat | ||||||
471015 | Toev.res. zandput Hooidijk | 0 | 0 | 0 | -8.872 | -8.872 |
471019 | Toev.res. asfalt-&elementverh. | -860.000 | 0 | -860.000 | -910.302 | -50.302 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 22.332 | 22.332 | 7.670 | -14.662 |
871012 | Bes.res. grondexploitatie | 0 | 26.337 | 26.337 | 0 | -26.337 |
871014 | Bes.res. afs.inv.openb.r.m.nut | 287.980 | 0 | 287.980 | 140.993 | -146.987 |
871019 | Bes.res. asfalt-&elementverh. | 1.039.357 | 7.643 | 1.047.000 | 1.544.851 | 497.851 |
871020 | Bes.res. verkeersontsluiting | 0 | 29.195 | 29.195 | 24.200 | -4.995 |
871023 | Bes.res. afs.gem.vervoermidd. | 34.090 | 0 | 34.090 | 34.090 | 0 |
Totaal 2 Verkeer, vervoer & waterstaat | 501.428 | 85.507 | 415.921 | 832.630 | 416.709 | |
3 Economie | ||||||
471012 | Toev.res. grondexploitatie | 0 | 0 | 0 | -2.133.109 | -2.133.109 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 103.695 | 103.695 | 12.827 | -90.868 |
871012 | Bes.res. grondexploitatie | 5.000 | 0 | 5.000 | 0 | -5.000 |
Totaal 3 Economie | 5.000 | 103.695 | 108.695 | -2.120.282 | -2.011.587 | |
4 Onderwijs | ||||||
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 45.000 | 43.758 | 88.758 | 55.817 | -32.941 |
871022 | Bes.res. afs.gem.gebouwen | 442.822 | 0 | 442.822 | 442.822 | 0 |
Totaal 4 Onderwijs | 487.822 | 43.758 | 531.580 | 498.640 | -32.941 | |
5 Sport, cultuur & recreatie | ||||||
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 295.000 | 884.020 | 1.179.020 | 579.305 | -599.715 |
871014 | Bes.res. afs.inv.openb.r.m.nut | 16.488 | 0 | 16.488 | 16.488 | 0 |
871021 | Bes.res. met bestemming | 12.000 | 0 | 12.000 | 12.000 | 0 |
871022 | Bes.res. afs.gem.gebouwen | 195.019 | 0 | 195.019 | 195.019 | 0 |
Totaal 5 Sport, cultuur & recreatie | 518.507 | 884.020 | 1.402.527 | 802.812 | -599.715 | |
6 Sociaal domein | ||||||
471011 | Toev.res. zonder bestemming | 0 | 0 | 0 | -693.488 | -693.488 |
471029 | Toev.res. sociaal domein | 0 | -185.749 | -185.749 | -521.272 | -335.523 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 92.000 | 80.000 | 172.000 | 41.113 | -130.887 |
871029 | Bes.res. beschermd wonen | 0 | 47.904 | 47.904 | 33.516 | -14.388 |
Totaal 6 Sociaal domein | 92.000 | -57.845 | -149.845 | -1.140.132 | -990.286 | |
7 Volksgezondheid & milieu | ||||||
471027 | Toev.res. duurzaamheid | 0 | 0 | 0 | -188.582 | -188.582 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 487.000 | 125.933 | 612.933 | 494.991 | -117.942 |
871016 | Bes.res. rioolbeheer | 0 | 0 | 0 | 115.121 | 115.121 |
871027 | Bes.res. duurzaamheid | 0 | 330.850 | 330.850 | 0 | -330.850 |
Totaal 7 Volksgezondheid & milieu | 487.000 | 456.783 | 943.783 | 421.530 | 1.365.313 | |
8 Volkshuisvesting & Ruimt.ord. | ||||||
471011 | Toev.res. zonder bestemming | 0 | 0 | 0 | -215.710 | -215.710 |
471012 | Toev.res. grondexploitatie | 0 | 0 | 0 | -1.219.450 | -1.219.450 |
471019 | Toev.res. asfalt-&elementverh. | 0 | 0 | 0 | -7.293 | -7.293 |
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 0 | 428.566 | 428.566 | 150.663 | -277.903 |
871012 | Bes.res. grondexploitatie | 30.907 | -20.289 | 10.618 | 10.450 | -168 |
Totaal 8 Volkshuisvesting & Ruimt.ord. | 30.907 | 408.277 | 439.184 | -1.281.340 | -842.156 | |
9 Overhead | ||||||
871011 | Bes.res. zonder bestemming | 245.000 | 763.039 | 1.008.039 | 572.999 | -435.040 |
871022 | Bes.res. afs.gem.gebouwen | 74.375 | 0 | 74.375 | 74.375 | 0 |
871023 | Bes.res. afs.gem.vervoermidd. | 90.724 | 0 | 90.724 | 90.724 | 0 |
Totaal 9 Overhead | 410.099 | 763.039 | 1.173.138 | 738.098 | -435.040 | |
Gerealiseerd resultaat | 2.540.945 | 2.815.492 | 5.356.437 | -1.162.150 | -6.518.587 |
Recapitulatie reserves (bedragen x € 1.000)
Terug naar navigatie - Recapitulatie reserves (bedragen x € 1.000)Stand 01-01-2022 | 46.883 | |
bij: jaarresultaat 2021 | 1.782 | |
bij: toevoegingen | 10.715 | |
af: onttrekkingen | 9.553 | |
2.944 | ||
Stand 31-12-2022 | 49.827 |
Recapitulatie voorzieningen (bedragen x € 1.000)
Terug naar navigatie - Recapitulatie voorzieningen (bedragen x € 1.000)Stand 01-01-2022 | 2.731 | |
bij: toevoegingen |
475 | |
af: onttrekkingen |
696 | |
idem t.g.v. reserves | ||
-221 | ||
Stand 31-12-2022 | 2.510 |
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen
WNT-verantwoording 2022 Gemeente Staphorst
Terug naar navigatie - WNT-verantwoording 2022 Gemeente StaphorstHet voor de gemeente toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2022 € 216.000 (Algemeen bezoldigingsmaximum).
1. Bezoldiging topfunctionarissen
1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functievervulling
Gegevens 2022 | ||
bedragen x € 1 | S. Voortman | M. Kragting |
Functiegegevens | Griffier | Gemeentesecretaris |
Aanvang en einde functievervulling in 2022 | 01/01-31/12 | 01/01-31/12 |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1,0 | 1,0 |
Dienstbetrekking? | Ja | Ja |
Bezoldiging | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | 76.902 | 109.268 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 12.671 | 20.258 |
Subtotaal | 89.573 | 129.526 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 216.000 | 216.000 |
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | N.v.t. | N.v.t. |
Bezoldiging | 89.573 | 129.526 |
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | N.v.t. | N.v.t. |
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | N.v.t. | N.v.t. |
Gegevens 2021 | ||
bedragen x € 1 | S. Voortman | M. Kragting |
Functiegegevens | Griffier | Gemeentesecretaris |
Aanvang en einde functievervulling in 2021 | 01/01-31/12 | 01/01-31/12 |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1,0 | 1,0 |
Dienstbetrekking? | Ja | Ja |
Bezoldiging | ||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | 71.102 | 105.647 |
Beloningen betaalbaar op termijn | 12.329 | 20.375 |
Subtotaal | 83.431 | 126.022 |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | 209.000 | 209.000 |
Bezoldiging | 83.431 | 126.022 |
1b. Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking in de periode kalendermaand 1 t/m 12:
Niet van toepassing
1c. Toezichthoudende topfunctionarissen:
Niet van toepassing
1d. Topfunctionarissen met een totale bezoldiging van € 1.800 of minder:
Niet van toepassing
1e. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.800:
Niet van toepassing
1f. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.800 waarop de anticumulatie bepaling van toepassing is:
Niet van toepassing
1g. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van € 1.800 of minder waarop de anticumulatiebepaling van toepassing is:
Niet van toepassing
2. Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen
Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen met of zonder dienstbetrekking inclusief degenen die op grond van hun voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris worden aangemerkt:
Niet van toepassing
3. Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2022 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.