Toelichting op het overzicht van baten en lasten 2022

Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie

Terug naar navigatie - Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie
Exploitatie Begroting 2022 Wijzigingen 2022 Actuele begroting 2022 Realisatie 2022 Voordeel/Nadeel 2022
Lasten -2.822.601 -115.881 -2.938.482 -2.005.597 932.885
Baten 30.065.193 2.821.293 32.886.486 33.407.963 521.477
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 27.242.592 2.705.412 29.948.004 31.402.366 1.454.362
Stortingen 0 0 0 -2.313 -2.313
Onttrekkingen 0 104.907 104.907 74.000 -30.907
Mutaties reserves 0 104.907 104.907 71.687 -33.220

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

 

Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Bestuur

Onttrekking pensioenvoorziening (voormalig en huidige) wethouders
Op basis van de begroting 2022 werd verwacht dat er ongeveer € 100.000  toegevoegd zou moeten worden aan de pensioenvoorziening. De actuariële waardeberekeningen van de pensioenverplichtingen worden altijd achteraf ontvangen, op basis van deze overzichten wordt de mutatie aan de voorziening bepaald. Er zijn twee externe variabelen die de jaarlijkse toevoeging of onttrekking sterk beïnvloeden.

  1. Dit betreft onder andere de pensioenstijging. Eind november is bekend geworden dat de ABP pensioenen met 11,96% stijgen, deze stijging moet volgens het BBV ook gehanteerd worden als richtlijn voor wethouders. Dit zou (bij een gelijkblijvende rekenrente) moeten leiden tot een hogere toevoeging aan de voorziening.
  2. De grootste variabele is de rekenrente. De rekenrente eind 2021 ten opzichte van eind 2022 is met een factor 5 verhoogd. De rekenrente was namelijk ongeveer 0,5% en is nu ongeveer 2,5%. Dit heeft exponentieel effect op de de berekening van het doelvermogen en daarmee de jaarlijkse mutatie in de voorziening. Dit leidt tot een (forse) onttrekking aan de voorziening.

Door de tweede variabele is er in 2022 sprake van een onttrekking aan de voorziening van ongeveer 300.000  in plaats van een toevoeging aan de voorziening van ongeveer € 100.000. Per saldo een voordeel van € 396.000 ten opzichte van begroot.

  396
  Accountantscontrole
De commissie BBV heeft aangegeven dat de lasten van de accountantscontrole van het boekjaar 2022 verantwoord moeten worden in het boekjaar 2023, de lasten moeten namelijk verantwoord worden in het jaar dat ook de prestatie plaatsvindt. Dit levert eenmalig een voordeel van € 38.000 op in het boekjaar 2022. 
  38
  Raad en raadscommissies 
In 2022 is de vrije ruimte van de werkkosten regeling overschreden. De overschrijding wordt veroorzaakt door de vergoeding van de raadsleden die een groot deel van de vrije ruimte in beslag neemt. Over het gedeelte dat buiten de vrije ruimte valt, wordt 80% belasting geheven. Dit heeft geleid tot een nadeel van € 15.000.
15  
  Raadsgriffie
In het raadsbesluit van 18 januari 2022 is besloten om tijdelijk extern in te huren ter ondersteuning van de raadsgriffie voor gemiddeld zestien uur per week. De werkelijke inhuurkosten bedroegen ongeveer € 18.000, en zijn verantwoord op deze post.
18  
Burgerzaken Lagere opbrengsten leges voor burgerlijke stand. 11  
OZB woningen Jaarlijkse herwaardering wet WOZ woningen
In de voortgangsrapportage 2022 is er € 28.000 extra beschikbaar gesteld voor het inhuren van een inkoper voor Europese aanbesteding van hertaxaties en door nieuwe prijsafspraken met het taxatiebureau die de bezwaren/beroepen afwikkelt. Echter zijn er minder bezwaren afgewikkeld dan verwacht. Hierdoor zijn er minder kosten gemaakt dan verwacht. De kosten voor de aanbesteding van de inkoper vielen ook lager uit dan verwacht. Dit leidt tot een voordeel van € 21.000.
  21
  Uitvoering Wet WOZ Zwartewaterland
De Gemeente Zwartewaterland heeft de post software niet in rekening gebracht conform de afspraken. De uitgekeerde proceskostenvergoeding aan No Cure No Pay bureaus vielen lager uit dan verwacht.
  38
Treasury  Hogere dividendopbrengsten
In verband met een in 2022 verwacht hoog netto resultaat en hoog liquiditeitssaldo, stellen Directie en RvC van Wadinko voor, in tegenstelling tot het eerder vastgestelde dividendbeleid van € 1,5 miljoen per jaar, in 2022 een interim dividend uit te keren van € 3 miljoen. Hierdoor zijn de dividendopbrengsten ongeveer € 31.000 hoger dan geraamd. Daarnaast hebben we van overige nutsbedrijven € 6.000 meer dividend ontvangen dan geraamd.
  37
  Rente op de schatkist
Vanaf 14 september is de ééndagsrente op de schatkist boven de 0% gekomen, hierdoor heeft de gemeente renteopbrengsten op het saldo van de schatkist ontvangen. In de periode september tot en met december lag het saldo tussen afgerond € 32 miljoen in september en € 27 miljoen in december. De ééndagsrente liep per dag op, met een gemiddelde van ongeveer 1%. Dit resulteerde in een renteopbrengst van € 102.000 die niet geraamd was. 
  102
Algemene uitkering
In de decembercirculaire zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor onder andere energietoeslag 2023 en meerkosten Oekraïne (leerlingenvervoer en zorg).   365
Overige baten en lasten

Het voordelig saldo op de post onvoorzien wordt met name veroorzaakt doordat deze post is gebruikt als stelpost voor "gelabeld geld" vanuit circulaires van het gemeentefonds, waar nog geen concrete plannen onder liggen.

Dit zijn onder andere:

  • Versterking dienstverlening (resultaatbestemming 2021) van € 74.000
  • Septembercirculaire 2022, middelen invoeringskosten omgevingswet € 305.000
  • Septembercirculaire 2022, labelen middelen wet kwaliteitsborging bouw € 50.000
  • Overige € 28.000 

Deze post is gedetailleerd weergegeven in de toelichting op het overzicht van baten en lasten 2022, onderdeel: Onvoorzien. 

  458
Overige Overige voor- en nadelen   10
    44 1.465

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve (x € 1.000)
Reserve Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Resultaatbestemming 2021:          
Versterking dienstverlening Zonder bestemming   74   74
Overige:          
Verschuldigde VPB grondexploitatie Grondexploitatie   31 2  
Totaal
    105 2 74
Per saldo
  -105 -72

Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele lasten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Resultaatbestemming 2021:    
Versterking dienstverlening   74 
Overige:    
Verschuldigde VPB grondexploitaties 2 31
Totaal incidentele lasten 2 105
     
Incidentele baten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Resultaatbestemming 2021:    
Versterking dienstverlening 74 74
Overige:    
Verschuldigde VPB grondexploitaties 2 31 
Totaal incidentele baten 76 105

Programma 1 - Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Programma 1 - Openbare orde en veiligheid
Exploitatie Begroting 2022 Wijzigingen 2022 Actuele begroting 2022 Realisatie 2022 Voordeel/Nadeel 2022
Lasten -1.446.546 86.580 -1.359.965 -1.405.425 -45.460
Baten 57.847 0 57.847 76.038 18.191
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -1.388.698 86.580 -1.302.118 -1.329.387 -27.269
Stortingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 8.182 23.352 31.534 14.207 -17.327
Mutaties reserves 8.182 23.352 31.534 14.207 -17.327

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Crisisbeheer/Brandweer Lagere kosten Veiligheidsregio IJsselland
De kosten voor de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland zijn € 12.000 lager dan begroot, in verband met een hogere teruggave over de bijdrage 2021.
  12
  Kosten corona
Begin 2022 zijn er nog extra kosten gemaakt ten behoeve van het coronatoegangsbewijs. 
5  
Openbare Orde en Veiligheid Integrale veiligheid
Vanwege verschillende crisismomenten is er in 2022 behoorlijk geïnvesteerd in veiligheid. Met name het cameratoezicht heeft extra geld gekost hetgeen niet was begroot. Ook zijn er vanuit veiligheidsoverweging een tweetal bodycams aangeschaft, dit was in eerste instantie een pilot.  Daarnaast is er extra expertise ingehuurd (communicatie en notulist).

Agrarische hulpverlening is ingeschakeld om boeren met hulpvragen te ontlasten (deze expertise was niet intern aanwezig).

Er zijn eind 2022 kosten gemaakt voor beveiliging rondom de locatie Hotel Waanders. Ook is er op verschillende avonden beveiliging ingezet in en rondom het gemeentehuis tijdens raadsvergaderingen. 
33  
  Lijkschouwingen
In 2022 zijn hogere kosten voor lijkschouwing geweest.
7  
  Hogere kosten Overige Bijzondere wetten
Onkosten betreffende Anti Discriminatie (Vizier) zijn verhoogd. 
8  
Overige Overige voor- en nadelen 3  
    56 12

Toevoeging/onttrekking aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoeging/onttrekking aan reserves

Reserve (x € 1.000)
Reserve Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
Regionale veiligheidsdag Zonder bestemming   15    
Vergroten veiligheidsbeleving Zonder bestemming   8   6
Overige:          
Afschrijvingen  brandweerkazerne Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen   8   8
Totaal
    31   14
Per saldo   -31 -14

Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Incidentele lasten Realisatie begrotingsjaar

Actuele raming

Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 6 23 
Totaal incidentele lasten 6 23
Incidentele baten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 6 23 
Totaal incidentele baten 6 23

Programma 2 - Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Programma 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat
Exploitatie Begroting 2022 Wijzigingen 2022 Actuele begroting 2022 Realisatie 2022 Voordeel/Nadeel 2022
Lasten -2.981.230 -152.462 -3.133.692 -3.453.147 -319.455
Baten 80.686 41.000 121.686 247.191 125.505
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -2.900.544 -111.462 -3.012.006 -3.205.957 -193.951
Stortingen -860.000 0 -860.000 -919.174 -59.174
Onttrekkingen 1.361.428 85.507 1.446.935 1.751.805 304.870
Mutaties reserves 501.428 85.507 586.935 832.630 245.696

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Verkeer & Vervoer Klein onderhoud wegen heeft meer gekost dan begroot. 14  
  Verkeersborden en installaties
In de voortgangsrapportage 2022 is € 25.000 extra budget bijgeraamd voor het wassen van verkeersbebording. In verband met de drukke werkzaamheden heeft dit niet in 2022 plaatsgevonden.
  30 
  Coördinatie kabels en leidingen
Conform de algemene verordening ondergrondse infrastructuur ontvangt de gemeente een vergoeding per meter voor aanleg van kabels en leidingen. De meeropbrengsten in 2022 zijn met name het gevolg van de aanleg van glasvezel en veel werk vanuit de nutsbedrijven.
  52 
  Bermen, sloten, greppels langs wegen
Er is meer uitgegeven aan bermbeheer in verband met veiligheid bermen.
7  
Overige Saldo overige voor- en nadelen 9  
    30 82

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve (x € 1.000)
Reserve
Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:           
Onderzoek haven Grondexploitatie   26    
Onderzoek ontsluiting Rouveen Zonder bestemming   13   3
Inspectie kunstwerken Zonder bestemming   9   5
Onderzoek op- en afritten A28
Verkeersontsluiting   29   24
Overige:          
Reservering uitvoering wegenbeheersplan
Wegenbeheer
860 1.047 860 1.545
Opbrengsten degeneratiekosten Wegenbeheer     50  
Reservering zandput Hooidijk Zandput Hooidijk     9  
Afschrijvingen wegen, kunstwerken, openbare verlichting, straatmeubilair, parkeren
Afschrijvingen investeringen openbare ruimte met maatschappelijk nut   288   141
Afschrijvingen middelen gladheidsbestrijding Afschrijvingen vervoermiddelen   34   34
Totaal   860 1.446 919 1.752
Per saldo   -586 -833

Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele lasten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 32 78
Overige:    
Reservering uitvoering wegenbeheersplan 860 860 
Opbrengsten degeneratiekosten 50  
Reservering zandput Hooidijk 9  
Totaal incidentele lasten 951 938
     
Incidentele baten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 32 78
Overige:    
Reservering uitvoering wegenbeheersplan 1.545 1.047
Totaal incidentele baten 1.577 1.125

Programma 3 - Economie en ondernemen

Terug naar navigatie - Programma 3 - Economie en ondernemen
Exploitatie Begroting 2022 Wijzigingen 2022 Actuele begroting 2022 Realisatie 2022 Voordeel/Nadeel 2022
Lasten -214.048 -2.963.309 -3.177.357 -4.363.416 -1.186.059
Baten 219.258 2.886.987 3.106.245 6.458.142 3.351.897
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 5.210 -76.322 -71.112 2.094.725 2.165.837
Stortingen 0 0 0 -2.133.109 -2.133.109
Onttrekkingen 5.000 103.695 108.695 12.827 -95.868
Mutaties reserves 5.000 103.695 108.695 -2.120.282 -2.228.977

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Economische ontwikkelingen Hogere kosten plattelandsontwikkeling
De ontwikkelingen in de agrarische sector zijn in de loop van afgelopen jaar zeer ingrijpend gebleken. In het kader van de gebiedsgerichte aanpak stikstof en het provinciaal programma landelijk gebied is de inbreng van Staphorst gevraagd. Om een gedegen en een breed gedragen visie door Staphorst te kunnen opstellen, is adviesbureau Stimuland ingeschakeld. Dit heeft geleid tot een rapport dat zowel aan Gedeputeerde Staten als aan de minister is aangeboden. Deze kosten waren niet voorzien en dus ook niet begroot. 
25  
Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen Hogere kosten weekmarkt Staphorst
De energiekosten (elektra) zijn fors gestegen door de hoge tarieven. Daarnaast is er meer onderhoud uitgevoerd aan installaties.
23  
Economische promotie Lagere opbrengsten toeristenbelasting
Het aantal overnachtingen in de recreatiesector was in 2022 lager dan begroot. Dit is pas na afloop van het belastingjaar exact inzichtelijk.
14  
Overige Overige voor- en nadelen 1  
    63 0

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve (x € 1.000)
Reserve
Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
Leader III- lokale projectbijdragen Zonder bestemming   52   3
Promotie gemeente Staphorst Zonder bestemming   10   10
Herziening detailhandelvisie Zonder bestemming    20    
Detailhandelvisie: uitvoering Zonder bestemming    22    
Overige:          
De Esch III Grondexploitatie     76  
Winst De Esch IV Grondexploitatie     1.732  
Winst Bullingerslag Grondexploitatie     325  
Afschrijvingen beveiliging industrieterrein Grondexploitatie   5    
Totaal     109 2.133 13
Per saldo    -109
2.120

Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Incidentele lasten  Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 13 104 
Overige:    
Winsten diverse grondexploitaties (De Esch III, De Esch IV, Bullingerslag) 2.133  
Totaal incidentele lasten 2.146 104
     
Incidentele baten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 13 104 
Overige:    
Winsten diverse grondexploitaties (De Esch III, De Esch IV, Bullingerslag) 2.133  
Totaal incidentele baten 2.146 104

Programma 4 - Onderwijs

Terug naar navigatie - Programma 4 - Onderwijs
Exploitatie Begroting 2022 Wijzigingen 2022 Actuele begroting 2022 Realisatie 2022 Voordeel/Nadeel 2022
Lasten -1.789.407 65.198 -1.724.208 -1.730.711 -6.503
Baten 391.652 20.000 411.652 573.414 161.762
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -1.397.755 85.198 -1.312.556 -1.157.297 155.259
Stortingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 487.822 43.758 531.580 498.640 -32.941
Mutaties reserves 487.822 43.758 531.580 498.640 -32.941

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Onderwijsbeleid+leerlingzaken Peutergroepen en OAB
Er is in het tweede kwartaal een nieuw financieringsmodel opgezet voor de peutergroepen. Er wordt nu, naast de subsidie van de gemeente, ook gebruik gemaakt van de kinderopvangtoeslag. Vooraf was moeilijk te voorspellen hoe dit financieel zou uitpakken. Het blijkt een positieve uitwerking op de begroting te hebben. Met minder financiële inbreng van de gemeente is hetzelfde bereikt.

Er zijn lagere kosten en hogere opbrengsten gerealiseerd voor Onderwijs Achterstand Beleid (OAB) en peutergroepen, beide producten hebben een overlopende relatie. Het ontvangen OAB budget is een SiSa-regeling en moet volledig verantwoord kunnen worden. De beschikking viel € 11.000 hoger uit door een ophoging van het Rijk. 






17
160
  Nationaal Programma Onderwijs
De gemeente heeft vanuit het Rijk middelen ontvangen voor haar rol in voorschoolse educatie, primair en voortgezet onderwijs. De baten en lasten hiervan zijn gelijk aan elkaar.
129 129
  Leerplichtwet
Er zijn nagekomen opbrengsten over voorgaande jaren.
  10
  Leerlingenvervoer
Er is een toename van het aantal leerlingen en de prijsindexatie  was hoger dan geraamd, waardoor hogere kosten zijn gemaakt, € 47.000. Daarnaast ook een hogere eigen bijdrage ontvangen door toename van het aantal leerlingen in het vervoer. Per saldo een nadeel van ongeveer € 37.000.
37  
Overige Overige voor- en nadelen   6
    183 305

Toevoeging/onttrekking aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoeging/onttrekking aan reserves
Reserve (x € 1.000) Reserve
Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
Vakonderwijs: Havo technasium Zonder bestemming
  18    
Opstellen Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP)
Zonder bestemming
  35   20
Uitbreidingskosten CNS  Zonder bestemming     25   25
Uitbreidingskosten De Triangel  Zonder bestemming    11   11
Overige:          
Afschrijvingen schoolgebouwen Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen   443   443
Totaal     532   499
Per saldo   -532 -499

Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Incidentele lasten (deel t.g.v. reserves) Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 56 89
Totaal incidentele lasten 56 89
     
Incidentele baten (deel t.l.v. reserves) Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 56 89
Totale incidentele baten 56 89

Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme

Terug naar navigatie - Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme
Exploitatie Begroting 2022 Wijzigingen 2022 Actuele begroting 2022 Realisatie 2022 Voordeel/Nadeel 2022
Lasten -3.774.413 -1.035.305 -4.809.718 -4.384.471 425.247
Baten 206.261 -14.000 192.261 358.263 166.001
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -3.568.152 -1.049.305 -4.617.457 -4.026.208 591.249
Stortingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 518.507 884.020 1.402.527 802.812 -599.715
Mutaties reserves 518.507 884.020 1.402.527 802.812 -599.715

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Sportbeleid en activering Sportstimulering
De inzet buurtsportcoach is uitgebreid. Daar staan ook inkomsten tegenover vanuit een specifieke uitkering.
27 47
Sportaccommodaties  Lage kosten voor kleedkameraccommodaties
Er is minder uitgegeven aan schoonmaakkosten en onderhoud aan gebouwen. De waterschapslasten vielen ook lager uit. Dit leidt tot een voordeel van ongeveer  € 19.000. 
  19
  Hogere kosten voor gymzalen en lagere kosten sporthal
Voor de gymzalen is dit jaar meer geld uitgegeven aan onderhoud inventaris en voor de sporthal juist minder. De gymzaal Rouveen bevindt zich in het MCR Rouveen waar vier keer per jaar een verbruikersvergoeding voor in rekening wordt gebracht door de stichting. In 2021 was één periode niet in rekening gebracht welke alsnog in 2022 is gefactureerd. Per saldo een nadeel van € 2.000. 
28 26
  Zwembad
Er is een specifieke uitkering ontvangen voor zwembaden en ijsbanen. Deze specifieke uitkering is uitbetaald aan het zwembad.
80 80
Openbaar groen en recreatie Hogere kosten wijkgroen
De groenrenovatie stond voor 2022 gepland, echter is dit pas  in 2023 gerealiseerd. Hierdoor is het beheer en onderhoud van de groenvakken een jaar uitgesteld en kon de geraamde bezuiniging van € 91.000 niet gerealiseerd worden. Daarnaast zijn door de inflatie de kosten voor het groenonderhoud ook fors gestegen. 
92  
  Lagere kosten recreatie, toerisme en evenementen
Als gevolg van de na-ijl corona effecten zijn er minder plannen ontwikkeld of voor subsidie voorgedragen. Verwacht mag worden dat 2023 een inhaaleffect gaat laten zien.
  17
  Speelruimte
Er is minder geïnspecteerd en gerepareerd dan was begroot. Dit heeft te maken met het feit dat er in 2020 veel toestellen zijn vervangen in het kader van de inhaalslag wegens achterstallig onderhoud. Dit leidt tot een klein voordeel van afgerond € 8.000.

  8
  Lagere kosten beheer bomen
Op het structurele budget voor beheer bomen is ongeveer € 16.000 overgehouden, omdat er ook veel achterstallig onderhoud is ingehaald in 2022, waarvoor de kosten zijn verantwoord op de daarvoorbestemde incidentele budgetten (zie bijlage 4: overzicht incidentele budgetten eind 2022).
  16
Overige Overige voor- en nadelen   6
    227 219

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve  (x € 1.000) Reserve
Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
Stichting recreatie en toerisme Zonder bestemming   50   50
Gebiedsontwikkeling en kwaliteitsslag Zonder bestemming   77    
Routenetwerk fiets- & wandelpaden Zonder bestemming   60    
Bijdrage AMBC Zonder bestemming   56   39
Meerjarig impuls recreatie en toerisme Zonder bestemming   30    
Particulier bomenbeleid Zonder bestemming   13    
Langjarig beheer landschapsplan Zonder bestemming   50    
Herplant 600 bomen Zonder bestemming   90   90
Fauna- en florawet Zonder bestemming   40   8
Snoeien en rooien bomen Zonder bestemming   45    
Groot onderhoud openbaar groen
Zonder bestemming
  284   255
Vitalisering recreatieparken Zonder bestemming   19   18
Ommetjes speelplaatsen
Zonder bestemming   75    
Boombeheer binnen beb. kom
Zonder bestemming   39   28
Boombeheer buiten beb. kom
Zonder bestemming   110   69
Opstellen beleidsplan spelen en bewegen Zonder bestemming   20    
Beleid ongewenste soorten en invasieve exoten Zonder bestemming   20    
Projectplan permanente bewoning/revitalisering recreatiewoningen Zonder bestemming   80    
Resultaatbestemming 2021:          
Speeltoestellen Zonder bestemming   22   22
Overige:          
Breedtesport Met bestemming   12   12
Afschrijvingen gymzalen Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen   87   87
Afschrijvingen sportaccommodaties voetbal Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen   108   108
Afschrijvingen speeltoestellen Afschrijvingen investeringen openbare ruimte met maatschappelijk nut    16   16
Totaal     1.403   803
Per saldo    -1.403 -803

Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Incidentele lasten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 557 1.158 
Resultaatbestemming 2021:     
Speeltoestellen 22 22 
Totaal incidentele lasten 579 1.180
     
Incidentele baten  Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 557 1.158 
Resultaatbestemming 2021:     
Speeltoestellen 22 22 
Overige:    
Breedtesport 12 12
Totaal incidentele baten 591 1.192

Programma 6 - Sociaal domein

Terug naar navigatie - Programma 6 - Sociaal domein
Exploitatie Begroting 2022 Wijzigingen 2022 Actuele begroting 2022 Realisatie 2022 Voordeel/Nadeel 2022
Lasten -12.545.735 -2.731.671 -15.277.406 -14.039.485 1.237.921
Baten 2.243.326 2.426.331 4.669.657 4.932.457 262.800
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -10.302.409 -305.340 -10.607.749 -9.107.028 1.500.721
Stortingen 0 -185.749 -185.749 -1.214.760 -1.029.011
Onttrekkingen 92.000 127.904 219.904 74.629 -145.275
Mutaties reserves 92.000 -57.845 34.155 -1.140.132 -1.174.286

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Samenkracht en burgerparticipatie Nieuwkomers, statushouders
Verschil tussen lasten en baten ten opzichte van de begroting, zie voor een nadere toelichting de paragraaf vluchtelingstroom.
32 12
  Ondersteuning mantelzorg
Het voordeel is ontstaan doordat een deel van de subsidie 2021 niet was benut en in 2022 is gecrediteerd.
  24
  Subsidiering sociaal cultureel werk
Het voordeel is ontstaan doordat niet alle subsidies benut zijn.
  10
  Voorliggende maatschappelijke dienstverlening
Er zijn nagekomen kosten uit 2021 verantwoord.
24  
  Welzijnswerk
Het voordeel is ontstaan doordat een deel van de subsidie 2021 niet was benut en in 2022 is gecrediteerd.
  28
  Doorontwikkeling voorveld
Het voordeel is ontstaan doordat er bij de eindverantwoording van het project Family Factory de niet bestede middelen gecrediteerd zijn.
  27
Wijkteams Ondersteuning team samenleving
Er zijn eenmalige kosten geweest voor bijvoorbeeld  het vormen van het Risicosignaleringsoverleg en het drukken van het beleidsplan.
15  
  Inkomensvoorzienigen
De lasten voor sociale uitkeringen zijn licht lager dan begroot.
  45
Inkomensregelingen Sociale recherche
Er zijn minder bijzondere onderzoeken gevraagd aan de sociale recherche. 
  15
  Bijstandsverlening zelfstandigen
Het aantal aanvragen BBZ na afloop van de TOZO is minder gebleken dat verwacht. Het extra bedrag van € 50.000 in de voortgangsrapportage 2022 is overbodig gebleken. Daarnaast is er een eindafrekening ontvangen over 2020 met een terug te betalen bedrag, wat resulteert in lagere baten.
14 53
  Bijzondere bijstand.  Op dit product is de energietoeslag verantwoord.  Er is meer uitgegeven dan geraamd. 25  
Begeleide participatie Sociale werkvoorziening
De overschrijding van het budget komt voort uit een te lage inschatting van de salarislasten van de medewerkers die een dienstverband hebben op basis van een dienstverleningsovereenkomst. Verwacht was dat deze uitgaven vanwege ziekte en mogelijk arbeidsongeschiktheid wat lager zouden zijn.  
45  
Arbeidsparticipatie Participatiebudget
De hogere lasten zijn ontstaan door uitgaven i.v.m. re-integratie statushouders.
12  
Maatwerkvoorzieningen (WMO) Scootmobielen en individuele vervoersvoorzieningen
Naast de toename van complexe voorzieningen zijn met ingang van het nieuwe contract de tarieven gestegen (met name de onderhoudskosten). 
25  
  Woningaanpassingen
Er zijn minder woningenaanpassingen uitgevoerd dan verwacht. Een kleine mutatie in aantallen heeft een groot effect op het budget.
  48
Maatwerkdienstverlening 18+ Individuele hulp bij het huishouden
In verband met nieuwe contracten zijn de tarieven fors gestegen. Daarnaast blijft er een toename in aanvragen sinds invoering van het abonnementstarief. 
97  
  Groepsbegeleiding WMO
Het aantal aanvragen blijft afnemen; deze trend is ingezet tijdens de coronacrisis.
  271
  Individuele begeleiding WMO
Het aantal indicaties blijft licht dalen, maar in de begroting is rekening gehouden met een grotere afname.
62  
  PGB WMO
Het aantal PGB houders is in 2022 gedaald naar 5. Er zijn veel passende zorgaanbieders gecontracteerd, waardoor een PGB minder ingezet wordt.
  63
  Schuldregeling
De verwachting dat het aantal aanvragen bij de GKB zou toenemen is niet uitgekomen. Het omgekeerde is juist het geval. 
  67
Maatwerkdienstverlening 18- Zorg in natura
In 2022 zijn er 309 unieke jeugdigen met een lopende toewijzing. Dit is een daling ten opzichte van 2021 met 13.  
In de realisatie 2022 zijn ook declaraties opgenomen die betrekking hebben op boekjaar 2021 dit zijn kosten met betrekking tot vervoer, Corona-meerkosten, eenmalige contracten en onderwijs-zorgarrangementen.
Op basis van nieuwe wetgeving is € 45.000 geboekt onder Geëscaleerde zorg 18 in plaats van Maatwerkdienstverlening
  150
  PGB jeugd
Er is een verschuiving van PGB naar Zorg in Natura (ZIN). Voor 2022 komt de overschrijding door één jeugdige met een forse PGB-toewijzing. Dit was niet te voorzien.
68  
Geëscaleerde zorg 18+  Wet verplichte GGZ (WvGGZ)
Er is geen apart budget geraamd. In het najaar van 2022 is er een onderzoek uitgevoerd door de GGD van € 14.000 en er is een functionaris aangesteld bij de centrumgemeente Zwolle. De kosten van deze functionaris zijn doorbelast naar de gemeente Staphorst. Voor het jaar 2023 is er wel € 20.000 begroot. Het betreft een incidenteel nadeel.
23  
Geëscaleerde zorg 18-  Een deel van de kosten voor jeudzorg in natura is op basis van nieuwe wetgeving verantwoord onder geëscaleerde zorg 18-  (in plaats van maatwerkdienstverlening). 45  
Overige Overige voor- en nadelen 1  
    488 814

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve  (x € 1.000) Reserve
Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
De Herberg Zwolle Zonder bestemming   10   10
Bijdrage regio Zwolle Human Capital Agenda Zonder bestemming   32   31
Projectplan dienstencentrum Zonder bestemming   50    
Tijdelijke opvang gebruikers dienstencentrum Zonder bestemming   80    
Overige:          
Oekraïne 2022 (zie paragraaf vluchtelingenstroom) Zonder bestemming     693  
Beschermd wonen Beschermd wonen 186   490 34
Kansrijk wonen Beschermd wonen   48 31  
Totaal   186 220 1.214 75
Per saldo   -34 1.140

Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)
Incidentele lasten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 41 172
Voorbereidingskrediet Berkenlaan 1  92 286
Overige:    
Oekraïne 2022 2.121 1.940
Beschermd wonen 521 185
Kansrijk wonen 31 48
Totaal incidentele lasten 2.806 2.631
     
Incidentele baten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 41 172
Voorbereidingskrediet Berkenlaan 1  92 286
Overige:    
Oekraïne 2022 2.121 1.940
Beschermd wonen 521 185
Kansrijk wonen 31 48
Totaal incidentele baten 2.806 2.631

Programma 7 - Volksgezondheid en milieu

Terug naar navigatie - Programma 7 - Volksgezondheid en milieu
Exploitatie Begroting 2022 Wijzigingen 2022 Actuele begroting 2022 Realisatie 2022 Voordeel/Nadeel 2022
Lasten -5.293.950 -572.877 -5.866.827 -5.534.603 332.225
Baten 3.560.474 15.000 3.575.474 3.804.765 229.291
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -1.733.476 -557.877 -2.291.354 -1.729.838 561.516
Stortingen 0 0 0 -188.582 -188.582
Onttrekkingen 487.000 456.783 943.783 610.112 -333.671
Mutaties reserves 487.000 456.783 943.783 421.530 -522.253

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Volksgezondheid  Openbare gezondheidszorg
De lagere kosten worden grotendeels veroorzaakt doordat de beschikbaar gestelde middelen m.b.t.  het Uitvoeringsprogramma Lokaal Gezondheidsbeleid en Gezond Meedoen Staphorst! door corona slechts gedeeltelijk in 2020 en 2021 zijn ingezet. Afgesproken is toen dat die middelen ook in 2022 ingezet mochten worden. Hierdoor zijn nagenoeg geen nieuwe aanvragen binnengekomen om die projecten te kunnen voortzetten in dat jaar.
  74
  Gezondheidszorg Oekraïne
De kosten die de GGD gemaakt heeft voor de opvang van Oekraïners zijn in rekening gebracht bij de gemeente. Zie ook de paragraaf vluchtelingenstroom.
27  
Riolering Lagere opbrengsten en lagere kosten voor het rioolaansluitrecht
Het nadeel ontstaat doordat er minder aansluitingen zijn geweest dan begroot, hierdoor zijn er € 56.000 minder opbrengsten dan begroot. De directe aansluitkosten zijn € 17.000 minder dan begroot. Inschatten is lastig omdat het meestal individuele aansluitingen betreft voor particuliere initiatieven, waardoor de opbrengsten jaarlijks fluctueren. In de paragraaf lokale heffingen zijn alle kosten die samenhangen met het rioolaansluitrecht nader gespecificeerd.
56 17
  Voordeel baten, lasten en reservemutaties product riool in taakveld 7.2
Alle toerekenbare kosten en opbrengsten voor het product riool worden nader gespecificeerd in de paragraaf lokale heffingen.
  5
Afval Voordeel baten en lasten product afval in taakveld 7.3 
Alle toerekenbare kosten en opbrengsten voor het product afval worden nader gespecificeerd in de paragraaf lokale heffingen.
  45
Milieu Hogere kosten Omgevingsdienst IJsselland
De overschrijding betreft een aantal meerwerkopdrachten en meer adviesverzoeken die zijn uitgezet bij de Omgevingsdienst IJsselland en ons aandeel in het verwachte jaarrekeningresultaat 2022 op basis van geleverde uren.
39  
Begraven Hogere opbrengsten en hogere kosten begraven
De opbrengsten voor begraafplaatsrechten zijn € 20.000 hoger dan geraamd en de kosten voor begraven zijn € 10.000 hoger dan geraamd. Per saldo een voordeel van € 10.000.
10 20
Overige Overige voor- en nadelen   10
    132 171

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve (x € 1.000) Reserve
Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
E&K budgetten Duurzaamheid   331 189  
E&K budgetten
Zonder bestemming   487   487
Windenergie
Zonder bestemming
  4   1
Permanent meetsysteem Wiede Gat Zonder bestemming
  13    
Onderzoek flora en fauna
Zonder bestemming
  54    
Dynamische geurkaart Zonder bestemming   55   7
Overige:          
Kostendekkendheid riolering 2022 Riolering       115
Totaal     944 189 610
Per saldo   -944 -422

Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Incidentele lasten  Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 495  944
Totaal incidentele lasten
495 944
     
Incidentele baten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 495 944 
Overige:    
Kostendekkendheid riolering 155  
Totaal incidentele baten 650 944

Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening

Terug naar navigatie - Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Exploitatie Begroting 2022 Wijzigingen 2022 Actuele begroting 2022 Realisatie 2022 Voordeel/Nadeel 2022
Lasten -2.462.836 -475.508 -2.938.345 -2.671.797 266.547
Baten 1.702.603 0 1.702.603 3.606.292 1.903.689
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -760.233 -475.508 -1.235.741 934.495 2.170.236
Stortingen 0 0 0 -1.442.453 -1.442.453
Onttrekkingen 30.907 408.277 439.184 161.113 -278.071
Mutaties reserves 30.907 408.277 439.184 -1.281.340 -1.720.524

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Ruimtelijke ordening Hogere opbrengsten en hogere kosten voor bestemmingsplannen
Aan de overschrijding van de kosten liggen voornamelijk de volgende oorzaken ten grondslag:

a. er zijn meer zittingen van de Omgevingskamer geweest (90  in plaats van de geschatte 70). Dit brengt hogere kosten met zich mee en
b. de onkosten voor de afhandeling van planschadeclaims en de uitgekeerd planschadebedragen zijn ten laste van deze post gebracht. Met initiatiefnemers van ruimtelijke plannen wordt overigens contractueel vastgelegd, dat uitgekeerde planschades worden doorberekend aan initiatiefnemers. 

In 2022 ligt het aantal aanvragen fors hoger dan verwacht. Dit heeft geresulteerd in hogere inkomsten (leges). Per saldo een voordeel van ongeveer € 40.000.
41 81
  Onderbesteding incidentele budgetten programma 8 omgevingswet & omgevingsplan
Deze incidentele budgetten zijn gedekt uit de exploitatie of resultaatbestemming 2021, waardoor de onderbesteding ten gunste van de exploitatie komt. Het restantbudget voor het omgevingsplan wordt opnieuw beschikbaar gesteld in 2023, vergelijkbaar met alle overige incidentele budgetten (bijlage 4).
  92
Wonen & bouwen Hogere opbrengsten bouwleges
In 2022 zijn er meer leges opgelegd dan begroot, de hoeveelheid aan aanvragen was vergelijkbaar met voorgaande jaren maar er zijn enkele grote aanvragen ingediend. De aanvraag waar de meeste leges zijn opgelegd betreft het plan Rieverst in IJhorst, het realiseren van 150 recreatiewoningen. 
  227
  Hogere opbrengsten Omgevingsvergunningen voor afwijkende bouwplannen
In 2022 is sprake geweest van een groter aantal aanvragen dan begroot. Dit heeft geresulteerd in een hogere legesopbrengst. Verhoudingsgewijs zijn er meer verzoeken afgedaan door de Omgevingskamer, waardoor de kosten voor afwijkende bouwplannen ook lager waren dan begroot.
  76
  Lagere opbrengsten en kosten welstand 
Er zijn veel aanvragen welstand gedaan door CPOS-professionals, hierdoor zijn er € 16.000 minder inkomsten welstand voor de gemeente. Het Oversticht rekent rechtstreeks af met CPOS-professionals. De kosten voor welstand zijn ook € 9.000 lager.
16 9
  Verkoop woning Gemeenteweg 83
Door de verkoop van de woning hoeft er in 2022 niet toegevoegd te worden aan de voorziening gebouwen. Ook kan het opgebouwde bedrag in de voorziening vrijvallen.
  7
  Lagere kosten volkshuisvesting
Afgelopen jaar zijn er minder kosten gemaakt dan begroot. Afgelopen jaar is de functie beleidsmedewerker voor onder andere volkshuisvesting namelijk een paar maanden (deels) niet bezet geweest. Dit maakt dat er minder dingen zijn opgepakt en daardoor minder kosten zijn gemaakt. In 2023 staat een woonbehoefte onderzoek en de woonzorgvisie op de planning, waardoor de lagere kosten in 2022 waarschijnlijk eenmalig zijn. 
  8
Overige Overige voor- en nadelen   6
    57 506

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves (x € 1.000)
Reserve (x € 1.000)
Reserve
Geraamde toevoeging
Geraamde onttrekking
Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
Leefbaarheid de Slagen  Grondexploitatie   11   10
Implementatie nieuwe omgevingswet Zonder bestemming   145   67
Geovisie landelijke voorziening Zonder bestemming   64   2
Woonservicegebieden Zonder bestemming   54   2
Voorbereidingskrediet flexwoningen Zonder bestemming    110    24
Resultaatbestemming 2021:          
Kwaliteitsborging bouw- en woningtoezicht Zonder bestemming    10    10
Inhaalwerkzaamheden RO Zonder bestemming    35    35
Omgevingsplan Zonder bestemming   11   11
Overige:          
Exploitatiebijdragen de Slagen Wegenbeheer     7  
Verkoop kavels Triangellocatie Rouveen Grondexploitatie     47  
Verkoop kavel Levensboomlocatie Rouveen Grondexploitatie     327  
Verkoop groenstrook De Esch III Grondexploitatie     193  
Exploitatiebijdragen de Slagen Grondexploitatie     14  
Verkoop perceel Oostermenneweg Grondexploitatie      15  
Verkoop ruilgrond Scholenland & Tiphoeksweg Grondexploitatie     533  
Winst Poeleweg Grondexploitatie     90  
Verkoop woning Gemeenteweg 83 Zonder bestemming      208  
Exploitatiebijdragen de Slagen Zonder bestemming     8  
Totaal     440 1.442 161
Per saldo   -440 1.281

Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Incidentele lasten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 105  383
Omgevingsplan   80
Resultaatbestemming 2021:    
Kwaliteitsborging bouw- en woningtoezicht   10
Inhaalwerkzaamheden RO 35 35
Omgevingsplan 9 11
Overige:    
Exploitatiebijdragen De Slagen 22  
Winst Poeleweg 90  
Verkoop diverse gronden (Triangel-, Levensboomlocatie, De Esch III, Oostermenneweg, Scholenland, Tiphoeksweg) 1.116  
Verkoop woning Gemeenteweg 83 208  
Totaal incidentele lasten 1.584 519
     
Incidentele baten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 105  383
Resultaatbestemming 2021:    
Kwaliteitsborging bouw- en woningtoezicht 10 10
Inhaalwerkzaamheden RO 35 35
Omgevingsplan 11 11
Overige:    
Exploitatiebijdragen De Slagen 22  
Winst Poeleweg 90  
Verkoop diverse gronden (Triangel-, Levensboomlocatie, De Esch III, Oostermenneweg, Scholenland, Tiphoeksweg) 1.116  
Verkoop woning Gemeenteweg 83 208  
Totaal incidentele baten 1.596 439

Programma 9 - Overhead

Terug naar navigatie - Programma 9 - Overhead
Exploitatie Begroting 2022 Wijzigingen 2022 Actuele begroting 2022 Realisatie 2022 Voordeel/Nadeel 2022
Lasten -7.768.110 -978.700 -8.746.811 -8.174.062 572.749
Baten 172.853 -39.442 133.411 666.875 533.465
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -7.595.258 -1.018.143 -8.613.400 -7.507.187 1.106.213
Stortingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 410.099 763.039 1.173.138 738.098 -435.040
Mutaties reserves 410.099 763.039 1.173.138 738.098 -435.040

Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen de realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Taakveld Omschrijving Nadeel Voordeel
Personeel Vergoeding uren vluchtelingenstroom
Naast de activering van de uren van investeringskredieten, zijn ook de gemaakte uren van de vluchtelingenstroom (Oekraïne, CNO, statushouders) ten gunste van de exploitatie gebracht. Hier stond immers een vergoeding tegenover. Dit is gebeurd, omdat een groot deel van de personen niet is vervangen door inhuur voor hun reguliere werk. 
  284
  Vrijval voorziening voormalig personeel
In 2022 is een vaststellingsovereenkomst gesloten met een voormalig medewerker. De uitbetaling in 2022 als gevolg van de gesloten vaststellingsovereenkomst, heeft ertoe geleid dat er in de toekomst geen kosten meer gemaakt hoeven te worden. Dit leidt tot een vrijval van de voorziening van € 120.000.
  120
  Toevoeging voorziening verlofsparen
Conform de uitspraken van het BBV is een voorziening gevormd voor de uren, die conform de CAO-gemeenten als bron kunnen dienen voor het verlofsparen, van de medewerkers die gebruik maken van verlofsparen. De dotatie is de opbouw van het spaarverlof maal een gemiddeld uurtarief, wat in 2022 heeft geleid tot een dotatie van € 21.000.
21  
  Loonsom 
Het voordeel in programma 9 betreft € 69.000. De totale loonsom heeft een voordeel van € 46.000. Hiervan is een gedetailleerde toelichting gegeven in de paragraaf bedrijfsvoering, onderdeel personeel-HRM.
  69 
  Personeel en organisatieontwikkeling
De kosten van vacaturevervulling, zoals werving- en selectiekosten zijn € 14.500 lager dan begroot.
  16 
  Opleidingen en trainingen
De medewerkers hebben minder gebruik gemaakt van de geboden opleidingsfaciliteiten en loopbaanbegeleiding dan gebudgetteerd, voordeel van € 75.000. De eerder vergoede studiekosten van een vertrokken medewerker zijn terugbetaald door de nieuwe werkgever, dit leidt tot een voordeel van € 25.000. 
  100
  ARBO
Het Periodiek Medisch Onderzoek van de medewerkers was gepland in 2022. Dit zal in 2023 plaatsvinden. 
  24 
  Lagere kosten uitwerken motie 131
In de voortgangsrapportage  2022 is het budget verhoogd voor het uitwerken van motie 131 met € 17.000.  Dit wordt uitgevoerd door een extern bureau, hiermee is al gestart  maar het advies is nog niet afgerond in 2022. Hierdoor is er slechts € 4.100 aan kosten gemaakt in 2022. De afronding vindt plaats in 2023.
  14 
ICT Systeembeheer tbv DOSZ-gem.
Betreft de kosten van de gezamenlijke contracten met de Gemeente Dalfsen en Zwartewaterland. Deze kosten zijn doorbelast naar deze gemeenten.  De gemaakte kosten worden verrekend met de opbrengsten die zijn ontvangen van de Gemeente Dalfsen en Zwartewaterland.
64 64
  Informatiemanagement
Bij het vaststellen van de jaarrekening 2021 is er middels een resultaatbestemming een budget van €92.000 beschikbaar gesteld in 2022, zodat de uitvoering van een aantal ICT projecten kon doorgaan. Dit budget is niet volledig gebruikt, en dit leidt tot een voordeel van € 36.000. 
  36
  Doorbelasting directe kosten
Dit betreffen diverse doorbelastingen waaronder de kosten van software, abonnementen en cursussen en opleidingen. Deze worden doorbelast naar het programma waar deze betrekking op hebben. 
  57
  Lagere afschrijvingskosten en kleine uitgaven voor hardware ICT dan begroot
In 2022 zijn er € 36.000 minder kosten gemaakt voor aanschaf van hardware onder de activeringsgrens (< € 10.000).
  36
Gegevensbeheer Documentatie en vakliteratuur
Inmiddels is door interne inzet een bezuiniging gerealiseerd van € 7.000 ondanks een toename van et aantal abonnementen en de prijsindexatie. De beoogde taakstelling is niet volledig gerealiseerd. Een kritische beoordeling op de afname van abonnementen en verdere bezuinigingen blijft het uitgangspunt.
12  
  Posterverwerking
De feitelijke uitgaven voor postverwerking zijn gelijk gebleven ondanks een prijsindexatie. Inzet is wel de mogelijkheid van het digitaal verzenden van de formele post te realiseren.  Dit is nog niet de praktijk. 
12  
Huisvesting Hogere kosten huisvesting gemeentehuis
Dit wordt met name veroorzaakt door de gestegen energieprijzen.
19  
  Lagere toevoeging aan de voorziening gebouwen   7
Werkplaats openbare werken Werkplaats openbare werken
Er zijn meer kosten gemaakt naar aanleiding van de brand op 14 november 2021 in de timmerwerkplaats, daarnaast zijn er meer kosten gemaakt voor onderhoud aan installaties, elektra en bedrijfskleding. Hier staan hogere opbrengsten tegenover, er is een schade-uitkering ontvangen van de verzekering. Per saldo een voordeel van ongeveer € 12.000.
34 46
  Vervoersmiddelen
De overschrijding wordt met name veroorzaakt door de gestegen brandstofprijzen. Daarnaast zijn er extra reparaties uitgevoerd in verband met aantasting van het zout op de verrijker en schade aan een vrachtwagen door werken in de storm. De kosten van de schade aan de vrachtwagen zijn uitgekeerd door de verzekering. Per saldo een nadeel van € 62.000.
77 15
Overige Overige voor- en nadelen   21
    239 910

Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves
Reserve (x € 1.000) Reserve
Geraamde toevoeging Geraamde onttrekking Werkelijke toevoeging Werkelijke onttrekking
Incidentele budgetten:          
Uitvoering programma dienstverlening Zonder bestemming   126    
Doorontwikkeling buitendienst
Zonder bestemming   72   6
Project dienstverlening optimalisatie Zonder bestemming   38   30
Koppeling IJVI/DECOS
Zonder bestemming   85   23
Informatiemanagement Zonder bestemming   205   44
Doorontwikkeling organisatie/onderhoud organisatiecultuur Zonder bestemming   40   40
Zij-klepelmaaier sloten Zonder bestemming   5    
Rolbezem sneeuwploeg Zonder bestemming   7    
Resultaatbestemming 2021:          
Informatiemanagement Zonder bestemming   92   92
Arbo-budget Zonder bestemming   16   16
Restant coronasteunpakket 2021 - loonsomruimte Zonder bestemming   322   322
Overige:          
Afschrijvingen gemeentehuis Afschrijvingen gemeentelijke gebouwen   74   74
Afschrijvingen vervoermiddelen Afschrijvingen vervoermiddelen   91   91
Totaal      1.173   738
Per saldo   -1.173 -738

Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Incidentele lasten en baten (x € 1.000)

Incidentele lasten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 143 578
Resultaatbestemming 2021:    
Informatiemanagement 56 92
Arbo-budget 12 16
Restant coronasteunpakket 2021 - loonsomruimte 322 322
Totaal incidentele lasten 533 1.008
     
Incidentele baten Realisatie begrotingsjaar Actuele raming
Incidentele budgetten:    
Zoals opgenomen onder toevoeging/onttrekking aan reserves 143 578 
Resultaatbestemming 2021:    
Informatiemanagement 92 92 
Arbo-budget 16 16 
Restant coronasteunpakket 2021 - loonsomruimte 322 322 
Totaal incidentele baten 573 1.008

Algemene dekkingsmiddelen

1 | Lokale heffingen

Terug naar navigatie - 1 | Lokale heffingen

De gemeente Staphorst kent de volgende niet bestedingsgebonden gemeentelijke heffingen:

Omschrijving (x € 1.000) Begroting 2022 Actuele begroting 2022 Realisatie 2022
OZB eigenaar woningen 2.167 1.963 1.965
OZB gebruiker niet woningen 821 750 745
OZB eigenaar niet woningen 1.248 1.127 1.121
Hondenbelasting 61 61 64
Forensenbelasting 83 83 88
Toeristenbelasting 95 125 111

2 | Algemene uitkeringen

Terug naar navigatie - 2 | Algemene uitkeringen

De verantwoorde algemene uitkeringen uit het gemeentefonds zijn gebaseerd op ten tijde van het opstellen van de jaarrekening bekende informatie ter zake, zijnde de verrekening in januari 2023. De raming in de primitieve begroting was gebaseerd op de meicirculaire van het vorige begrotingsjaar voor een bedrag van € 24.810.000 met een uitkeringsfactor van 1,704. In 2022 is er € 28.469.178 ontvangen aan algemene uitkeringen. In dit bedrag is een positieve verrekening opgenomen van € 39.122 over het jaar 2020 en negatieve verrekening van € 28.593 over het jaar 2021.

In het jaar 2022 zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor energietoeslag 2022 en 2023 (€ 840.000), uitvoeringskosten klimaatakkoord (€ 170.000) en invoeringskosten omgevingswet/wet kwaliteitsborging bouw (€ 355.000). Een mutatie van € 1.711.000 heeft betrekking op de ontwikkeling uitkeringsfactor en BCF plafond. Tevens zijn er in de algemene uitkering ook middelen beschikbaar gesteld voor Oekraïense vluchtelingen met betrekking tot leerlingenvervoer en meerkosten sociaal domein (€ 108.000). De kosten voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen zijn vergoed middels een specifieke uitkering. In het jaar 2022 zijn er nog extra middelen vanuit het coronasteunpakket ontvangen voor de gemeenteraadsverkiezingen en gemeentelijke inkomstenderving in verband met COVID-19 (€ 39.000).

3 | Dividend

Terug naar navigatie - 3 | Dividend

Verantwoord zijn de navolgende dividenden en ontvangen interest:

(Bedragen x € 1.000) Begroting primair 2022 Begroting 2022 na wijziging Gerealiseerd 2022
Programma 0 Enexis N.V. - dividend 16 16 22
Programma 0 Enexis N.V. - rente aandh. lening 2 2 2
Programma 0 Rendo N.V. - dividend 282 217 217
Programma 0 Wadinko - dividend 20 20 50
Programma 0 Bank Nederlandse Gemeenten - dividend 54 68 68
Programma 7 Rova N.V. - dividend 55 55 89
Programma 7 Rova N.V. - achtergestelde lening 30 30 30
 Totaal   459 408 478

Het dividend en de rente van de achtergestelde lening Rova wordt als bate meegenomen in de kostendekkendheid berekening van de afvalstoffenheffing. Een hogere dividendopbrengst heeft een lagere onttrekking uit de reserve of een hogere dotatie aan de voorziening tot gevolg.

4 | Saldo financieringsfunctie

Terug naar navigatie - 4 | Saldo financieringsfunctie

Er is geen doorbelaste rente excl. grondexploitatie.

Omschrijving (x € 1.000) Begroting 2022 Actuele begroting 2022 Realisatie 2022
Lasten -3 -3 -4
Baten 23 12 122

5 | BTW-compensatiefonds

Terug naar navigatie - 5 | BTW-compensatiefonds

De afwijkingen tussen de jaren is hoofdzakelijk een gevolg van een hoger of een lager bedrag aan investeringen waarop het BCF van toepassing is (openbaar nut: riolering, wegen, plantsoenen etc.).

(x € 1.000) Rekening 2021 Rekening 2022
Gedeclareerde bedragen 2.341 2.955

6 | Overhead

Terug naar navigatie - 6 | Overhead

De overheadtoerekening wordt bepaald conform de systematiek zoals opgenomen in de financiële verordening 2021.

Dit betreft een overheaddoorrekening op basis van personeelslasten en ziet er als volgt uit: (personeelslasten taakveld) / (totale personeelslasten alle taakvelden exclusief overhead) x overhead = opslag taakveld. In deze benadering wordt de overhead volledig omgeslagen naar rato van de personele kosten. Het bijbehorende overheadpercentage (op de directe personele lasten van de taakvelden) betreft 96,69% voor 2022.

Berekening dekkingspercentage
Voor een berekening van de dekkingspercentages rioolheffing, afvalstoffenheffing, leges burgerzaken, leges lijkbezorgingsrechten en leges omgevingsvergunningen wordt verwezen naar de paragraaf lokale heffingen.

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting

Per 1 januari 2016 zijn publiekrechtelijke rechtspersonen (gemeenten, provincies en waterschappen) belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting, voor zover zij een onderneming drijven (die structureel winstgevend is). Op 16 december 2019 is de vaststellingsovereenkomst met de belastingdienst ondertekend.

In 2022 is aangifte gedaan voor het jaar 2020. Het belastbare bedrag (fiscale winst) over 2020 is € 215.227 negatief. Het volledige betaalde bedrag van de voorlopige aanslag 2020 à € 24.750 is terugontvangen. Voor 2022 is een voorlopige aanslag betaald van € 22.437. De verrekening van het terugontvangen bedrag 2020 en het betaalde bedrag 2022, komt ten gunste van de reserve grondexploitatie.

Onvoorzien

Terug naar navigatie - Onvoorzien

In de primitieve begroting is in het programma een post voor onvoorziene uitgaven opgenomen ad € 35.028. De raming van deze post is gebaseerd op een bedrag van € 2 per inwoner. 

In het begrotingsjaar zijn de volgende begrotingswijzigingen ten laste van de onvoorziene uitgaven gebracht.

Onderwerp
(x € 1.000)
Primaire begroting 2022 Begrotingswijziging in raadsvergadering d.d. Bedrag begrotingswijziging Bedrag
Onvoorzien vrij beschikbaar 35     35
Meicirculaire 2021, labelen middelen voogdij 18+ 333 4 oktober 2022 -333 0
Verlagen inhuur -7     -7
Versterking dienstverlening (resultaatbestemming)   29 juni 2022 74 74
Septembercirculaire 2022, labelen middelen invoeringskosten omgevingswet   8 november 2022 305 305
Septembercirculaire 2022, labelen middelen wet kwaliteitsborging bouw   8 november 2022 50 50
Saldo onvoorzien vrij beschikbaar einde jaar 361   96 457

De post onvoorzien fungeert ook als stelpost voor gelabelde middelen waar nog geen concrete plannen voor zijn gemaakt. 

Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves/voorzieningen

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

Terug naar navigatie - Toevoegingen en onttrekkingen reserves
Exploitatie Begroting 2022 Wijzigingen 2022 Actuele begroting 2022 Realisatie 2022 Voordeel/Nadeel 2022
0 Bestuur en ondersteuning
471012 Toev.res. grondexploitatie 0 0 0 -2.313 -2.313
871011 Bes.res. zonder bestemming 0 74.000 74.000 74.000 0
871012 Bes.res. grondexploitatie 0 30.907 30.907 0 -30.907
Totaal 0 Bestuur en ondersteuning 0 104.907 104.907 71.687 176.594
1 Veiligheid
871011 Bes.res. zonder bestemming 0 23.352 23.352 6.026 -17.327
871022 Bes.res. afs.gem.gebouwen 8.182 0 8.182 8.182 0
Totaal 1 Veiligheid 8.182 23.352 31.534 14.207 -17.327
2 Verkeer, vervoer & waterstaat
471015 Toev.res. zandput Hooidijk 0 0 0 -8.872 -8.872
471019 Toev.res. asfalt-&elementverh. -860.000 0 -860.000 -910.302 -50.302
871011 Bes.res. zonder bestemming 0 22.332 22.332 7.670 -14.662
871012 Bes.res. grondexploitatie 0 26.337 26.337 0 -26.337
871014 Bes.res. afs.inv.openb.r.m.nut 287.980 0 287.980 140.993 -146.987
871019 Bes.res. asfalt-&elementverh. 1.039.357 7.643 1.047.000 1.544.851 497.851
871020 Bes.res. verkeersontsluiting 0 29.195 29.195 24.200 -4.995
871023 Bes.res. afs.gem.vervoermidd. 34.090 0 34.090 34.090 0
Totaal 2 Verkeer, vervoer & waterstaat 501.428 85.507 415.921 832.630 416.709
3 Economie
471012 Toev.res. grondexploitatie 0 0 0 -2.133.109 -2.133.109
871011 Bes.res. zonder bestemming 0 103.695 103.695 12.827 -90.868
871012 Bes.res. grondexploitatie 5.000 0 5.000 0 -5.000
Totaal 3 Economie 5.000 103.695 108.695 -2.120.282 -2.011.587
4 Onderwijs
871011 Bes.res. zonder bestemming 45.000 43.758 88.758 55.817 -32.941
871022 Bes.res. afs.gem.gebouwen 442.822 0 442.822 442.822 0
Totaal 4 Onderwijs 487.822 43.758 531.580 498.640 -32.941
5 Sport, cultuur & recreatie
871011 Bes.res. zonder bestemming 295.000 884.020 1.179.020 579.305 -599.715
871014 Bes.res. afs.inv.openb.r.m.nut 16.488 0 16.488 16.488 0
871021 Bes.res. met bestemming 12.000 0 12.000 12.000 0
871022 Bes.res. afs.gem.gebouwen 195.019 0 195.019 195.019 0
Totaal 5 Sport, cultuur & recreatie 518.507 884.020 1.402.527 802.812 -599.715
6 Sociaal domein
471011 Toev.res. zonder bestemming 0 0 0 -693.488 -693.488
471029 Toev.res. sociaal domein 0 -185.749 -185.749 -521.272 -335.523
871011 Bes.res. zonder bestemming 92.000 80.000 172.000 41.113 -130.887
871029 Bes.res. beschermd wonen 0 47.904 47.904 33.516 -14.388
Totaal 6 Sociaal domein 92.000 -57.845 -149.845 -1.140.132 -990.286
7 Volksgezondheid & milieu
471027 Toev.res. duurzaamheid 0 0 0 -188.582 -188.582
871011 Bes.res. zonder bestemming 487.000 125.933 612.933 494.991 -117.942
871016 Bes.res. rioolbeheer 0 0 0 115.121 115.121
871027 Bes.res. duurzaamheid 0 330.850 330.850 0 -330.850
Totaal 7 Volksgezondheid & milieu 487.000 456.783 943.783 421.530 1.365.313
8 Volkshuisvesting & Ruimt.ord.
471011 Toev.res. zonder bestemming 0 0 0 -215.710 -215.710
471012 Toev.res. grondexploitatie 0 0 0 -1.219.450 -1.219.450
471019 Toev.res. asfalt-&elementverh. 0 0 0 -7.293 -7.293
871011 Bes.res. zonder bestemming 0 428.566 428.566 150.663 -277.903
871012 Bes.res. grondexploitatie 30.907 -20.289 10.618 10.450 -168
Totaal 8 Volkshuisvesting & Ruimt.ord. 30.907 408.277 439.184 -1.281.340 -842.156
9 Overhead
871011 Bes.res. zonder bestemming 245.000 763.039 1.008.039 572.999 -435.040
871022 Bes.res. afs.gem.gebouwen 74.375 0 74.375 74.375 0
871023 Bes.res. afs.gem.vervoermidd. 90.724 0 90.724 90.724 0
Totaal 9 Overhead 410.099 763.039 1.173.138 738.098 -435.040

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen

WNT-verantwoording 2022 Gemeente Staphorst

Terug naar navigatie - WNT-verantwoording 2022 Gemeente Staphorst

Het voor de gemeente toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2022 € 216.000 (Algemeen bezoldigingsmaximum).

1. Bezoldiging topfunctionarissen

1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functievervulling

Gegevens 2022
bedragen x € 1 S. Voortman M. Kragting
Functiegegevens Griffier Gemeentesecretaris
Aanvang en einde functievervulling in 2022 01/01-31/12 01/01-31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 1,0
Dienstbetrekking? Ja Ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 76.902 109.268
Beloningen betaalbaar op termijn 12.671 20.258
Subtotaal 89.573 129.526
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 216.000 216.000
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag N.v.t. N.v.t.
 
Bezoldiging 89.573 129.526
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t. N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t. N.v.t.
Gegevens 2021
bedragen x € 1 S. Voortman M. Kragting
Functiegegevens Griffier Gemeentesecretaris
Aanvang en einde functievervulling in 2021 01/01-31/12 01/01-31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 1,0
Dienstbetrekking? Ja Ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 71.102 105.647
Beloningen betaalbaar op termijn 12.329 20.375
Subtotaal 83.431 126.022
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 209.000 209.000
 
Bezoldiging 83.431 126.022

1b. Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking in de periode kalendermaand 1 t/m 12:
Niet van toepassing

1c. Toezichthoudende topfunctionarissen:
Niet van toepassing

1d. Topfunctionarissen met een totale bezoldiging van € 1.800 of minder:
Niet van toepassing

1e. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.800:
Niet van toepassing

1f. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.800 waarop de anticumulatie bepaling van toepassing is:
Niet van toepassing

1g. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van € 1.800 of minder waarop de anticumulatiebepaling van toepassing is:
Niet van toepassing

2. Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen

Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen met of zonder dienstbetrekking inclusief degenen die op grond van hun voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris worden aangemerkt:
Niet van toepassing

3. Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT

Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2022 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.