Paragraaf 4 - Bedrijfsvoering

Organisatie algemeen

Terug naar navigatie - Organisatie algemeen

Een goed bestuur is er voor haar samenleving en bestuurt op democratische en transparante wijze met het algemeen belang voor ogen. Dat doen we lokaal met onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. In de regio werken we samen met de provincie, andere gemeenten en partners in samenwerkingsverbanden. Wij zijn dienstbaar aan de Staphorster samenleving.

Als stip op de horizon kleuren wij samen de toekomst van een ondernemend en verbindend Staphorst. Iedereen doet mee. Bij de doorontwikkeling van onze organisatie houden wij onze missie en visie voor ogen.

Visie
We vormen een betrouwbare organisatie met omgevingsbewuste medewerkers, die hun vak met passie uitvoeren. Vanuit dat vertrekpunt werken we oplossingsgericht om samen Staphorst te ontwikkelen. In verbondenheid met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties nemen we zo verantwoordelijkheid voor de woon-, werk- en leefomgeving.

Missie
We zijn een vernieuwende en ondernemende gemeente met karakter en lef. We geven de samenleving ruimte en vertrouwen om verantwoordelijkheid te nemen. Inwoners en bedrijven die ons nodig hebben kunnen op ons rekenen. We versterken en versnellen initiatieven uit de samenleving en werken samen voor het beste resultaat en gaan van “zorgen voor“ naar “zorgen dat”.

De paden langs waar we de stip op de horizon bereiken zijn de paden van de:

  • innovatieve plattelandseconomie;
  • gezonde en dynamische samenleving;
  • de verantwoorde vernieuwing.

Waarden
De vier waarden: betrouwbaar, samenwerken, omgevingsbewust en trots op ons werk, zijn het onderwerp van ons gesprek met elkaar. Wij vinden het belangrijk dat ons handelen vanuit deze waarden merkbaar is voor inwoners, ondernemers, verenigingen en organisaties. 

Personeel | HRM

Terug naar navigatie - Personeel | HRM

Loonsomsturing/formatie
In 2021 en 2022 is de loonsommonitor van Pinkroccade genaamd iNzicht ontwikkeld. In deze tool wordt de informatie vanuit verschillende bronsystemen (de salarisadministratie en de financiële administratie) ontsloten, zodat hier door de managers en coördinatoren vroegtijdig op gestuurd kan worden. In het formatieboek is voor de begroting 2022 oorspronkelijk 173,49 fte opgenomen, dit was inclusief ruim 5 stageplekken. Voor een goed en betrouwbaar inzicht zijn deze stageplekken uit het formatieboek gehaald, waardoor er eind 2022 nog 169,43 in het formatieboek staan opgenomen.




Het gemiddelde aantal fte's in dienst geeft enigszins een vertekend beeld, doordat de voormalige Reestmondmedewerkers (8 fte) niet in onze eigen salarisadministratie worden verwerkt. Hierdoor komt het werkelijk aantal gemiddelde fte's in dienst in 2022 op 158,3 fte.

De fte's in het formatieboek zijn als volgt verdeeld over de afdelingen:

Personeelsformatie in fte's

Organisatie onderdeel Formatieboek 2022
College + griffie + Babsen 5,56
Gemeentesecretaris + Management 4,00
Bestuur & Managementondersteuning 63,46
Fysieke Leefomgeving 67,38
Samenleving 29,04
Totaal 169,43

In het formatieboek 2022 is 169,43 fte opgenomen. De werkelijke invulling van deze formatie heeft voor 158,3 fte (€ 11.164.000)  door personeel in loondienst plaatsgevonden en voor een bedrag van € 2.133.000 door het inhuren van personeel. 

Ontwikkeling loonsom  (x €  1.000) 
De begrote loonsom 2022 is als volgt opgebouwd:

Primitieve begroting 2022 12.434.000
CAO-ontwikkelingen  186.000
Resultaatbestemming 2021 322.000
Voortgangsrapportage 2022 32.000
Thuiswerkvergoeding (CAO) 40.000
Totale loonsom 13.014.000

De werkelijke invulling van de begrote formatie is als volgt:

Loonkosten personeel in dienst (per saldo)   10.834.000
Inhuurkosten:    
I.v.m. vacatures 882.000  
I.v.m. ziektevervanging 314.000  
I.v.m. extra werkzaamheden 938.000  
    2.134.000
    12.968.000

Bovenstaande betekent dat er een onderuitputting van het loonbudget van € 46.000 is.

Inkopen en aanbesteding

Terug naar navigatie - Inkopen en aanbesteding

De inkoopadviesfunctie is naast het op orde brengen van de nodige analyses en dossiers, in 2022 betrokken geweest bij een aantal aanbestedingen. Daarna is het proces van inhuur personeel geactualiseerd en is gestart met herinrichting van het contractenboek en bijbehorende procedures.

Informatiemanagement

Terug naar navigatie - Informatiemanagement

Speerpunt voor informatiemanagement is integrale advisering bij proces-, systeeminrichting en optimalisatie. In 2022 zijn een aantal activiteiten/projecten op dit gebied uitgevoerd, met name ten behoeve van het sociaal domein. Daarnaast zijn stappen gezet om het digitale werken verder te implementeren.  Daardoor kan in 2023 een nieuw intranet als basis voor een digitale samenwerkingsomgeving worden geïmplementeerd. Inmiddels zijn vrijwel alle processen waar dat kan digitaal ingericht en is de digitale handtekening geïmplementeerd. Hybride vergaderruimtes zijn ingericht (na herinrichting gemeentehuis volgen er nog een aantal). Door deze stappen is tijd- en plaatsonafhankelijk werken vrijwel geheel mogelijk geworden. 

ICT

Terug naar navigatie - ICT

Het digitale documentmanagement systeem, de i-navigator en anonimiseringssoftware zijn sinds de zomer ondergebracht in de Cloud als SaaS oplossing. De makelaarssuite volgt in 2023. Tevens zijn er werkzaamheden uitgevoerd in het kader van de verbouwing van het gemeentehuis. Om continuïteit te kunnen bieden is conform geplande vervangingscyclus diverse netwerkhardware vervangen. Centrale ICT-voorzieningen, als AntiVirus/Malware-detectie en back-up zijn ingericht conform de huidige standaard. Mede door de vluchtelingenproblematiek en uitstel in landelijke wetgeving zijn een aantal projecten verschoven naar 2023 (zoals intranet/samenwerkingsomgeving, Woo, onderdelen implementatie Omgevingswet en netwerktoegangsbeheer (NAC). Hierdoor is er minder uitgegeven in 2022 en zal het budget van 2022 overgeheveld worden naar 2023.  In 2022 is de gecorrigeerde ICT-begroting geheel in lijn met de gemeentelijke begrotingssystematiek voor het eerst toegepast.

Informatieveiligheid en privacy

Terug naar navigatie - Informatieveiligheid en privacy

Informatiebeveiliging en privacy blijven voortdurend om aandacht vragen, zowel in relatie tot het landelijk dreigingsbeeld als de gemeentelijke situatie. In 2022 zijn er diverse audits uitgevoerd. In alle gevallen heeft de gemeente voldaan aan de gestelde normen. Daarnaast zijn een aantal interne en externe (ICT- netwerk en phishing) tests uitgevoerd. In 2022 is het dreigingsbeeld en de vertaling daarvan (in maatregelen) geactualiseerd.

Aan de hand van de dreigings- en risicoanalyse, de resultaten van de tests en dataclassificaties zijn de nodige acties en projecten op het gebied van informatiebeveiliging uitgevoerd. Uitvoering hiervan vindt plaats conform de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). De BIO is het basisnormenkader voor informatiebeveiliging binnen alle overheidslagen (Rijk, gemeenten, provincies en waterschappen).

Naast aandacht voor privacy (bewustwordingscampagne) is er in 2022 voor een zestal processen een dataclassificatie uitgevoerd en zijn er twee DPIA’s (Data Protection Impact Assessments) uitgevoerd en de nodige (beveiligings)maatregelen getroffen.

Belastingen

Terug naar navigatie - Belastingen

Momenteel vindt er een verkenning plaats op het gebied van verruimen lokaal belastinggebied. Er wordt tussen rijk en gemeenten gesproken over een nieuwe of aangepaste financieringssystematiek. De wens is om per 2026 tot een nieuwe wijze van bekostigen te komen, waarbij verruiming van het lokale belastinggebied een te onderzoeken onderdeel is. Het rapport ‘Bepalen betekent betalen’ (2015) beveelt een significante uitbreiding van het gemeentelijk belastinggebied aan. Het gaat daarbij om autonome keuzes, niet om het bekostigen van rijksdoeleinden. 

Geovisie

Terug naar navigatie - Geovisie

De GEO-beheerorganisatie is afgelopen jaren ingevoerd in de organisatie. Deze bestaat uit enkele functies. De medewerkers houden zich onder andere bezig met het beheer van de BGT en BOR en het bijhouden van kaartmateriaal welke hun oorsprong vinden in diverse basis- en kernregistraties. Deze informatie is vervolgens te raadplegen met een kaartviewer. Vanwege de samenhang met de verschillende basisregistraties (BGT, BAG en WOZ) en gegevensbeheer is de GEO-beheerorganisatie hieraan toegevoegd. Hierdoor ontstaat een sterker geheel en een beter samenwerkingsverband. Als gevolg van vertrek van enkele medewerkers wordt gezocht naar nieuwe medewerkers waarbij zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met ontwikkeling zoals de DSO en de SOR.

Overzicht van afkortingen:

  • GEO = Is een afkorting van geografisch, een  term voor informatie met een ruimtelijk component
  • BGT = Basisregistratie Grootschalige Topografie
  • BOR = Beheer Openbare Ruimte
  • GIS = Geografisch informatiesysteem
  • BAG = Basisregistratie Adressen en Gebouwen
  • WOZ = Waardering onroerende zaken
  • SOR = Samenhangende objectenregistratie
  • DSO = Digitale Stelsel Omgevingswet

Samenhangende objectenregistratie 
Een samenhangende objectenregistratie (SOR) of centrale objectenregistratie (COR) is één centraal georganiseerde uniforme registratie met daarin basisgegevens over objecten in de fysieke werkelijkheid. Daaronder worden de objecten verstaan die in het terrein zichtbaar zijn, zoals gebouwen, wegen, water, spoorlijnen en bomen, aangevuld met enkele objecten als woonplaatsen en openbare ruimten. In de objectenregistratie gaan in ieder geval de basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) en de basisregistratie grootschalige topografie (BGT) op. Daarnaast is het de bedoeling dat ook het gedeelte van de WOZ-administratie waarin objectgegevens zijn opgenomen en een aantal basisgegevens uit de registraties voor het beheren van de openbare ruimte (BOR) in de objectenregistratie worden opgenomen. Hierdoor wordt dubbele opslag van objectinformatie zoveel mogelijk voorkomen (éénmalig registreren, meervoudig gebruik).

Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ)

Terug naar navigatie - Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ)

De onroerendgoedmarkt en zeker de woningmarkt is sterk in beweging. Deze ontwikkelingen zijn zodanig dat velen het vertrouwen in het functioneren van de woningmarkt verliezen. Ook is er een groeiende groep mensen die geen toegang meer heeft tot een betaalbare zelfstandige woonruimte. Deze ontwikkeling kan van invloed zijn op het draagvlak van de WOZ.

Bij de uitvoering van de WOZ wordt veel aandacht aan communicatie en laagdrempelig, informeel contact besteed. Er is veel aandacht voor de kwaliteit van de gegevens zoals geregistreerd in de basisregistraties, de onderlinge afstemming en ontwikkelingen. De WOZ-uitvoering wordt in toenemende mate een geïntegreerd onderdeel van de bijhouding van (GEO) basisregistraties. Dit vraagt capaciteit. Hierin is geïnvesteerd.

AO/IC VIC Control

Terug naar navigatie - AO/IC VIC Control

Rechtmatigheidsverklaring
De invoering van de rechtmatigheidsverantwoording vindt nu daadwerkelijk plaats met ingang van boekjaar 2023. Deze zou in eerste instantie al ingevoerd worden met ingang van boekjaar 2021, maar door allerlei oorzaken is dit uitgesteld met twee jaar.

Op dit moment verstrekt de accountant bij de jaarrekening van de gemeente een controleverklaring met een oordeel over de getrouwheid en rechtmatigheid. Het tweede oordeel over rechtmatigheid is vanaf 2023 geen taak meer van de accountant, maar wordt dit onderdeel een taak van het college zelf om zich daarover te verantwoorden. Waar voorheen het gesprek over rechtmatigheid tussen de gemeenteraad en accountant werd gevoerd, gaat dit nu plaatsvinden tussen gemeenteraad en college. Met als doel om de kaderstellende- en controlerende rol van de gemeenteraad op dit vlak te versterken. Let wel, het gaat hier om de financiële rechtmatigheid.

Met deze rechtmatigheidsverantwoording zal door het college verantwoording worden afgelegd over de naleving van de regels, die relevant zijn voor het financiële reilen en zeilen van de gemeente. Over de naleving van de grens voor Europees aanbesteden bijvoorbeeld, misbruik en oneigenlijk gebruik, maar ook dient verantwoording afgelegd te worden over de lasten, waarvoor geen voorafgaande dekking opgenomen was in de begroting.

Daar waar nu nog de accountant hierover verslag uitbrengt en het gesprek voert met de gemeenteraad, zal vanaf het boekjaar 2023 door het college zelf een verantwoording moeten worden opgesteld, die opgenomen wordt in de jaarrekening en wel in de paragraaf bedrijfsvoering. De gemeenteraad gaat vervolgens hierover in gesprek met het college en kan zo zijn controlerende rol beter vervullen. De gemeenteraad bepaalt straks ook waar de grens ligt. Wanneer wil de gemeenteraad geïnformeerd worden? Voor iedere euro of boven een bepaald bedrag? Deze zogeheten verantwoordingsgrens – één getal – zal tussen de 0 en 3 procent van de lasten moeten liggen. Er wordt druk gewerkt om te zorgen dat de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording op een juiste wijze zal verlopen.

Fraude en Risicomanagement
Vanaf het boekjaar 2022 is de accountant verplicht te vermelden welke frauderisico’s zij hebben geïdentificeerd en welke werkzaamheden ten aanzien van deze risico’s ze hebben uitgevoerd. Hiervoor is gebruik gemaakt van het nieuw opgestelde gemeentebrede fraude risicoanalyse, welke gecombineerd is met risico’s inzake misbruik en oneigenlijk gebruik. Misbruik en oneigenlijk gebruik spelen vooral een rol bij die activiteiten waarbij de informatie van derden (belanghebbenden) van groot belang is voor het verlenen en/of vaststellen van uitkeringen, subsidies, heffingen, belastingen en vergunningen, oftewel “inwoner, instelling of organisatie” Bij fraude is veelal sprake van “eigen medewerkers”. 

Uitvoering en verantwoording van het beleidsplan heeft plaatsgevonden volgens de PDCA-cyclus:                                       

  • De verbijzonderde interne controle heeft periodiek gesprekken gevoerd met proceseigenaren die uitvoering geven aan de meest kritische processen in de organisatie, met als doel om de grootste risico’s in het proces en de beheersmaatregelen en controles hierop in kaart te brengen. Het gaat hierbij niet alleen om financiële processen, maar ook processen rondom privacy, ICT en ondermijning.
  • De risico’s zijn vervolgens opgenomen in de verschillende werkprogramma’s per proces, inclusief de beheersmaatregelen.
  • Op deze kritische processen zijn vervolgens interne controles uitgevoerd. De bevindingen zijn besproken met de proceseigenaren en de afdelingsmanager, die vervolgens een formele reactie geeft.
  • In 2022 is niet gebleken dat er sprake is geweest van mogelijke fraude of misbruik en oneigenlijk gebruik binnen de gecontroleerde processen.
  • Vervolgens gaat er ook periodiek overleg plaatsvinden door de verbijzonderde interne controle met coördinatoren/managers/bestuur. In dit overleg wordt besproken in hoeverre er frauderisico’s of misbruik en oneigenlijk gebruik zich hebben voorgedaan, wat de gevolgen zijn geweest, het mogelijk benoemen van nieuwe risico’s en hoe we deze gaan beheersen. 

Aandachtspunten:

  • Bovengenoemd document dient nog vastgesteld te worden en zal om de 4 jaar worden geactualiseerd.
  • Aanpassing van beleid of nieuwe wetgeving, evenals nieuwe beheersmaatregelen naar aanleiding van geconstateerde risico’s of gesprek met managers/MT-leden zullen leiden tot een aangepast overzicht van risicogebieden en beheersmaatregelen. Hiermee wordt niet gewacht tot actualisatie van het misbruik en oneigenlijk gebruik beleid.
  • Het bespreekbaar maken en laten kennisnemen van dit beleid binnen alle geledingen van de organisatie maakt de kans op fraude en misbruik en oneigenlijk gebruik kleiner. Dit moet nog plaatsvinden.

Programma dienstverlening

Terug naar navigatie - Programma dienstverlening

De gemeentelijke website (www.staphorst.nl) inclusief het EPOS deel is in 2022 vernieuwd. Daarnaast zijn een aantal dienstverleningsprocessen geactualiseerd. Een investeringsplan en de nadere personele invulling zullen onderdeel uitmaken van de in eind 2023 vast te stellen visie op dienstverlening. In afwachting hiervan is de huidige vacatureruimte nog niet ingevuld.

Wet open overheid

Terug naar navigatie - Wet open overheid

In 2022 is aan de eerste verplichtingen rondom de implementatie van de Woo voldaan, namelijk het aanstellen van een Woo-contactpersoon en de vermelding van de Woo op de gemeentelijke website. Tevens is de Woo binnen de organisatie geïntroduceerd. Daarnaast is er een nulmeting in gang gezet, die op procesniveau onder andere een beeld moet geven van de huidige situatie en de te verwachten veranderingen.

Indien het BBV het voorschrijft, zal in de begroting 2024 een afzonderlijke paragraaf opgenomen worden voor de Wet open overheid.

Huisvesting

Terug naar navigatie - Huisvesting

In juni 2021 hebben het MT, college en de gemeenteraad ingestemd met het projectplan Toekomstbestendig gemeentehuis. De gemeenteraad heeft een krediet van € 2,7 miljoen euro beschikbaar gesteld voor verduurzaming van het gemeentehuis en interne aanpassingen. Na het doorvoeren van alle verduurzamingsmaatregelen heeft het gemeentehuis energielabel A.

Voor het project hebben in 2022 werkzaamheden aan de buitenzijde en installaties plaats gevonden:

  • Het platte dak is vernieuwd en voorzien van extra isolatie;
  • Het merendeel van het glas is vernieuwd door beter isolerend glas;
  • De buitenzijde is volledig geschilderd;
  • De installaties aan de binnenzijde (warmte, koelen, ventilatie) is vervangen;
  • Het toegangscontrolesysteem is vernieuwd en voorbereid op de aanpassingen binnenzijde.

Door het uitvoeren van de verschillende maatregelen is energielabel C bereikt. Hierdoor wordt voldaan aan de wetgeving dat een kantoorgebouw groter dan 100m² minimaal energielabel C moet hebben op 1 januari 2023. Daarnaast is het ontwerp binnenzijde uitgewerkt in 2022. Hiervoor hebben overleggen plaatsgevonden met diverse collega’s, de interne werkgroep, stuurgroep, bouwkundig adviseur en de interieurontwerper. Er zijn documenten opgesteld of verder uitgewerkt, zoals bouwkundige tekeningen, interieurtekeningen, een vloer- en wandplan, en kleur- en materiaalstaat. Dit alles is gedeeld met de aannemer om de verbouwing binnenzijde zo goed mogelijk voor te bereiden. Voor enkele aanpassingen wordt een pilot gedaan voordat tot aanschaf wordt overgegaan. Zo is er in 2022 een videobelcel geïnstalleerd waarin collega’s kunnen video vergaderen, zodat zij zelf niet afgeleid worden en de collega’s om hen heen niet storen.

De volgende verduurzamingsmaatregelen worden uitgevoerd tijdens de werkzaamheden binnenzijde:

  • Schuine daken vanaf de binnenzijde extra isoleren;
  • Alle verlichting vervangen door ledverlichting;
  • Zonnepanelen aanbrengen.

Voor het herinrichten en verduurzamen van de binnenzijde van het gemeentehuis is de aanbesteding gedaan en gunning verleend. In januari 2023 heeft de uitvoering aangevangen.