Programma 6 - Sociaal domein

Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk

Terug naar navigatie - Wat omvatte het programma | Wie is bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. Taakveld Portefeuillehouder
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie J. ten Kate / mr. A. Mussche
6.2 Wijkteams A. Mussche
6.3 Inkomensregelingen A. Mussche
6.4 Begeleide participatie A. Mussche
6.5 Arbeidsparticipatie A. Mussche
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) A. Mussche
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ A. Mussche
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- A. Mussche
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ A. Mussche
6.82 Geëscaleerde zorg 18- A. Mussche

Beleidsverantwoording

Terug naar navigatie - Beleidsverantwoording

6.1 Actualiseren beleid burger- en overheidsparticipatie

Terug naar navigatie - 6.1 Actualiseren beleid burger- en overheidsparticipatie

Doelstelling begroting 2022
Nota burgerkracht
Door bestuurlijke prioriteitstelling is de actualisering van dit beleid de afgelopen jaren achterwege gebleven. Ad hoc zijn er wel impulsen gegeven, zowel door bestuur (aanpak Levensboomlocatie) als ambtelijk (digitale participatie in Coronatijd). In 2022 wordt ruimte genomen voor een nieuw integraal plan.

Verantwoording 2022
Op initiatief van de gemeenteraad is in het eerste kwartaal 2022 de Quick scan lokale democratie uitgevoerd. De vervolgstappen die naar aanleiding van de uitkomst hiervan zijn gezet hebben het hele jaar 2022 in beslag genomen. Vanwege de verwevenheid met burgerparticipatiebeleid  is tijdens dit proces afgesproken om het opstellen van de nieuwe beleidsnota wat later op te pakken. Eind 2023 zal het ontwerp van nieuw beleid gereed zijn.

6.2 Inzetten op preventie en integraal werken in het sociaal domein

Terug naar navigatie - 6.2 Inzetten op preventie en integraal werken in het sociaal domein

Doelstelling begroting 2022
We blijven in 2022 met elan en voortvarendheid sturen op de integrale benadering in het sociaal domein en op de samenwerking met partijen die actief zijn in het voorveld. Doel van de integrale benadering en van het nog meer inzetten op voorkoming van problemen en (vroeg)signalering is om het gebruik van duurdere voorzieningen (nog meer) te voorkomen (zie ook 6.4.). Richtinggevend voor de integrale samenwerking tussen alle partijen in Staphorst zal het in 2021 ontwikkelde integraal beleidsplan sociaal domein 2022 e.v. zijn met haar duidelijke ambities, maatschappelijke effecten en een op elkaar afgestemd geheel aan activiteiten.

Verantwoording 2022
Ook in 2022 is actief ingezet op het bevorderen van samenwerking tussen de organisaties werkzaam in het voorliggende veld en meer afstemming en samenhang tussen het aanbod van activiteiten en interventies. Dit vanuit het beleidsplan “Iedereen doet mee” en het programma Gezond Meedoen Staphorst!. We zien al een duidelijke toename van het aantal aanvragen bij vrij toegankelijke organisaties in het voorveld, zoals maatschappelijk werk en cliëntondersteuning. Dit moet leiden tot minder (dure) maatwerkvoorzieningen. De consulenten uit Team Samenleving spelen hierbij een belangrijke rol.
In 2022 is ook verder de verbinding gelegd tussen de uitvoerende medewerkers van de organisaties die participeren in de stuurgroep GMS!. 
De laatste maanden van 2022 is het concept projectplan “Versterken Integrale samenwerking/toekomstige basisstructuur voorveld” opgesteld. Begin 2023 wordt dit in de stuurgroep GMS! besproken waarna tot uitvoer zal worden overgegaan. Dit alles draagt bij aan een verdere versterking van het voorveld.

6.3 Implementatie van de Nieuwe Wet Inburgering

Terug naar navigatie - 6.3 Implementatie van de Nieuwe Wet Inburgering

Doelstelling begroting 2022
Op 1 januari 2022 wordt de nieuwe inburgeringswet van kracht. In deze wet wordt de regie op het inburgeren van asiel-, gezins- en andere migranten bij de gemeente neergelegd. Voor onze gemeente is dit een bijna volledig nieuwe taak. Hoewel het om een beperkt aantal (toekomstige) inwoners van Staphorst gaat is het belang van integratie in de lokale en Nederlandse samenleving groot. We hebben ons goed voorbereid en zien de invoering met vertrouwen tegemoet.

Verantwoording 2022
Statushouders vallen onder de nieuwe inburgeringswet wanneer hun verblijfsstatus is toegekend op of na 1 januari 2022. Door de beperkte doorstroming in de asielketen (de beperkte beschikbaarheid van woningen) zijn er in 2022 in onze gemeente nauwelijks statushouders gevestigd die onder deze wet vallen en waarvoor de gemeente de regisserende verantwoordelijkheid draagt. Op de meeste statushouders is de oude wet nog van toepassing. 
Dit heeft betekent dat er nog weinig beroep is gedaan op de ingekochte (onderwijs) voorzieningen.

6.4 Inzetten op kostenbeheersing uitgaven jeugd / wmo

Terug naar navigatie - 6.4 Inzetten op kostenbeheersing uitgaven jeugd / wmo

Doelstelling begroting 2022
Voor het besparen op kosten van geïndiceerde zorg in het kader van de Jeugdwet en Wmo moet er aan twee voorwaarden worden voldaan: een sterke toegang en een sterk integraal samenwerkend voorveld (zie ook 6.2). De verdere ontwikkeling van de toegang vraagt ook in 2022 onze aandacht. Daarnaast gaan we in 2022 inzetten op het reduceren van de negatieve kosteneffecten van het wmo-abonnementstarief en gaan we met de extra gelden voor jeugdzorg lokaal inzetten op de Hervormingsagenda Jeugd die landelijk zal worden uitgerold. Deze resultaten monitoren we periodiek.

Verantwoording 2022
Voor het besparen op kosten van geïndiceerde zorg in het kader van de Jeugdwet en Wmo moet er aan twee voorwaarden worden voldaan: een sterke toegang en een sterk integraal samenwerkend voorveld. Hieraan is in 2022 veel aandacht besteed, zie 6.2. Deze ontwikkeling loopt door in 2023.
Daarnaast is in 2022 ingezet op het reduceren van de negatieve kosteneffecten van het wmo-abonnementstarief en is jeugdzorg lokaal ingezet op de Hervormingsagenda Jeugd die landelijk zal worden uitgerold. In 2022 is het nieuwe integrale beleidsplan sociaal domein vastgesteld. In 2023 starten we met het monitoren van de daarin opgenomen maatschappelijke resultaten en koppelen we deze aan de financiële monitoring.

6.5 Uitvoering geven aan gedecentraliseerde taken beschermd wonen

Terug naar navigatie - 6.5 Uitvoering geven aan gedecentraliseerde taken beschermd wonen

Doelstelling begroting 2022
In de tweede helft van 2021 is de regiovisie en een lokale beleidsagenda ter vaststelling aangeboden aan de raad. In deze documenten staat beschreven hoe we uitvoering willen geven aan beschermd wonen in de eerste jaren na de doordecentralisatie. Hierbij is veel aandacht voor de beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis.

Verantwoording 2022
Met het oog op de aankomende doordecentralisatie van beschermd wonen is besloten om ook in 2023 en 2024 de Centrale Toegang van de GGD de toegang voor beschermd wonen voor alle cliënten uit de gemeente Staphorst uit te laten voeren. Over de keuze per 2025 wordt in 2023 verder nagedacht. Het is belangrijk dat het voor alle betrokkenen – cliënten, gemeente, Centrale Toegang en zorgaanbieders – tijdig helder is wat de doordecentralisatie voor hen betekent. Maandelijkse zijn er meerdere regionale overleggen om na te gaan welke acties er nodig zijn.

De belangrijkste voorwaarde om de beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis te kunnen maken, is de beschikbaarheid van geschikte woonruimte. Gezien de taaiheid om huisvesting te organiseren, is eerder al een projectleider ‘Wonen & Zorg’ geworven. Deze zal in 2023 met de huidige lokale partijen die WMO-begeleiding aanbieden, de mogelijkheid tot ambulante 24-uurs bereikbaarheid onderzoeken en de haalbaarheid van een eventuele pilot beschermd thuis(= geïndiceerde intensieve ambulante begeleiding thuis. (volwassenen) 

In 2022 is het project Kansrijk Wonen gestart waarin jongeren tijdelijk huisvesting krijgen waarbij ze voor praktische zaken  begeleid worden door een coach.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2022 Wijzigingen 2022 Actuele begroting 2022 Realisatie 2022 Voordeel/Nadeel 2022
Lasten -12.545.735 -2.731.671 -15.277.406 -14.039.485 1.237.921
Baten 2.243.326 2.426.331 4.669.657 4.932.457 262.800
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -10.302.409 -305.340 -10.607.749 -9.107.028 1.500.721
Stortingen 0 -185.749 -185.749 -1.214.760 -1.029.011
Onttrekkingen 92.000 127.904 219.904 74.629 -145.275
Mutaties reserves 92.000 -57.845 34.155 -1.140.132 -1.174.286

Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Omschrijving Nadeel Voordeel
Groepsbegeleiding WMO
Het aantal aanvragen blijft afnemen; deze trend is ingezet tijdens de coronacrisis.
  270
Individuele begeleiding WMO
Het aantal indicaties blijft licht dalen, maar in de begroting is rekening gehouden met een grotere afname.
62  
Individuele hulp bij het huishouden
In verband met nieuwe contracten zijn de tarieven fors gestegen. Daarnaast blijft er een toename in aanvragen sinds invoering van het abonnementstarief. 
97  

Voor een gedetailleerde verklaring wordt verwezen naar de toelichting op de jaarrekening.