Paragraaf 3 - Financiering

Inleiding op de paragraaf

Terug naar navigatie - Inleiding op de paragraaf

Algemeen
Basis vormt de Wet Financiering decentrale overheden (Wet Fido). Het doel van deze wet is het bevorderen van een solide financiering en kredietwaardigheid van de decentrale overheden evenals het beheersen van de renterisico’s. Onderdeel van deze wet is de Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (Ruddo). Uitvoering van de regelgeving vindt plaats door het vaststellen van kaders in het Treasurystatuut. Bovenstaande uitgangspunten worden hieronder nader toegelicht.

1 | Uitvoering financiering

Terug naar navigatie - 1 | Uitvoering financiering

Naast het statuut stelt de Gemeentewet een treasuryparagraaf verplicht in de begroting en jaarrekening. Dit is nader uitgewerkt in artikel 16 van de financiële verordening. Bij de rekening zal in de paragraaf financiering in ieder geval verslag gedaan worden van:
A ) Kasgeldlimiet
B ) Renterisiconorm
C ) EMU saldo
D ) Rentekosten en renteopbrengsten

A ) Kasgeldlimiet
Voor het uitzetten van gelden met een looptijd korter dan een jaar geldt een maximum bedrag. Deze kasgeldlimiet is wettelijk vastgesteld op 8,5% van het begrotingstotaal. De gemiddeld in een kwartaal opgenomen vlottende schuld (rekening-courantkredieten, kasgeldleningen) mag dit bedrag niet overschrijden. De gemeente had een kasgeldlening bij de BNG, deze is in mei 2022 volledig is afgelost.

B ) Renterisiconorm
De renterisico norm houdt in dat de jaarlijks verplichte aflossingen en renteherzieningen niet hoger mogen zijn dan 20% van het verwachte begrotingstotaal voor 2022 (€ 41 miljoen). In 2022 bedraagt de renterisico norm daarmee € 8,2 miljoen. De reguliere aflossing is voor 2022 € 50.837. De gemeente blijft hiermee ruim binnen de renterisiconorm. 

C ) EMU saldo
Het rijk heeft de gemeentelijke macronorm vertaald naar een individuele EMU-referentiewaarde per gemeente. Voor Staphorst is deze afgelopen jaar gesteld op - € 1,799 mln. De EMU-referentiewaarde is geen norm, maar een indicatie van het aandeel van de gemeente in de gezamenlijke tekortnorm.

In het volgende overzicht de ontwikkeling van het EMU saldo:

  (x €1.000) Rekening 2021 Rekening 2022 Begroting 2023
1 Exploitatiesaldo voor toevoeging aan c.q. onttrekking reserves -331 6.369 -2.859
+ 2 Afschrijvingen t.l.v. de exploitatie 1.546 1.469 1.706
+ 3 Bruto dotaties aan de post voorziening t.l.v. exploitatie 481 98 513
- 4 Uitgaven aan investeringen in (im)materiële activa die op de balans worden geactiveerd 2.813 4.380 7.449
+ 5 De in mindering op onder 4 bedoelde investeringen gebrachte ontvangen bijdragen van Rijk, Provincie of Europese Unie en overigen - 34 -
+ 6A Verkoopopbrengsten uit desinvesteringen in (im)materiële vaste activa (tegen verkoopprijs) 23 899 -
- 6B Boekwinst op desinvesteringen in (im)materiële vaste activa 3 533 -
- 7 Uitgaven aan de aankoop van grond en de uitgaven aan bouw-, woonrijp maken e.d. 215 2.695 1.065
+ 8A Verkoopopbrengsten van grond (tegen verkoopprijs) 1.682 7.308 2.067
- 8B Boekwinst op grondverkopen 179 2.521 2.896
- 9 Betalingen t.l.v. voorzieningen 149 319 756
- 10 Betalingen die niet via de exploitatie lopen, maar rechtstreeks
t.l.v. reserves worden gebracht en die niet vallen onder één van de andere genoemde posten
- - -
11 A Gaat u deelnemingen verkopen? Nee Nee Nee
-11B Zo ja, boekwinst bij verkoop van deelnemingen en aandelen - - -
  Berekend EMU saldo 42 5.729 -10.739

D ) Rentekosten en opbrengsten verbonden aan de financieringsfunctie
Hieronder wordt een opsomming gegeven van alle uitgezette en opgenomen gelden zoals deze opgenomen zijn in de rekening 2022.

Soort (bedragen x € 1.000)
Begin 2022 Mutatie 2022 Eind 2022 Opbrengst 2022 Begroot 2022
Uitgezette gelden op lange termijn 1.689 -672 1.017 49 1.651
Uitgezette gelden op korte termijn 18.318 8.905 27.223 103 1.711
Aandelenbezit 184   184   184
Opgenomen gelden korte termijn -51 51 0   0
Totaal 20.140 8.284 28.424 152 3.546

2 | Risicoprofiel

Terug naar navigatie - 2 | Risicoprofiel

Hieronder wordt ingegaan op mogelijke kredietrisico’s bij de gewaarborgde geldleningen, koersrisico’s bij de verschillende beleggingsproducten en een mogelijk valutarisico.

A ) Kredietrisico
Binnen de huidige portefeuille is nauwelijks sprake van enig kredietrisico.

B ) Koersrisico
Binnen de huidige portefeuille is nauwelijks sprake van enig koersrisico. 


C ) Valutarisico
De huidige beleggingen zijn allemaal in Nederlandse bedrijven en producten, waardoor er geen sprake is van valutarisico’s. Uiteraard kunnen de partijen waar de gemeente een belang in heeft overtollige gelden beleggen in buitenlandse beleggingsproducten. Dit zou dan ten koste (of ten gunste) kunnen gaan van de dividendopbrengst. Echter ook deze partijen hebben zich te houden aan de regels die hiervoor binnen het bestuur zijn afgesproken.

3 | Rentetoerekening

Terug naar navigatie - 3 | Rentetoerekening
Soort
2022
Externe rentelasten over kort en lang geld  4
Externe rentebaten  152
Totaal door te berekenen externe rente -148
Doorberekende rente 0
   
Boekwaarde v.d. materiële vaste activa 1 jan  30.028
Boekwaarde v.d. financiële vaste activa 1 jan  1.873
   
Omslagrente (alleen van materiële vaste activa) -0,4929
Omslagrente (van materiële en financiële vaste activa) -0,4639
Doorberekende omslagrente 0%
Bedragen  x € 1.000