Programma 7 - Gezondheid en milieu

Beleidsverantwoording

Terug naar navigatie - Beleidsverantwoording

7.1 Uitvoering geven aan het Lokaal preventie-akkoord (waaronder terugdringen alcohol- en drugsgebruik en gezonde leefstijl)

Terug naar navigatie - 7.1 Uitvoering geven aan het Lokaal preventie-akkoord (waaronder terugdringen alcohol- en drugsgebruik en gezonde leefstijl)

Doelstelling begroting 2022
Gaan voor een vitale samenleving

Hierbij willen we ons focussen op de thema’s roken, alcohol en overgewicht. Door aansluiting te zoeken bij bestaande projecten vanuit Gezond Meedoen Staphorst! willen we samenhang creëren en effectiever interventies inzetten die de gezondheid van de inwoners van de gemeente Staphorst bevorderen. Aansluiting bij het Beweeg- en sportakkoord moet worden vorm gegeven. Door deze verbinding krijgt de ‘Regiegroep Staphorst in beweging’ een stevige positie in het bevorderen van een gezonde leefstijl van de inwoners (zie ook 5.1).

Verantwoording 2022
In 2022 zijn het Lokaal Preventieakkoord (LPA) en het Beweeg- en sportakkoord, inhoudelijk ongewijzigd, samengevoegd onder de naam Vitaliteitsakkoord. Het Vitaliteitsakkoord is als project onderdeel van het platform Gezond Meedoen Staphorst!

Vanuit het Vitaliteitsakkoord worden activiteiten vorm gegeven m.b.t. Inclusief bewegen en sporten, Duurzame infrastructuur, Vitale aanbieders, Van Jongs af aan vaardig in bewegen, Bijzondere prestaties inspireren, Gezonde leefstijl en Mentale gezondheid. Op deze manier wordt een meer integrale aanpak gerealiseerd.

7.2 Energie & Klimaat (incl. klimaatadaptatie en circulaire economie)

Terug naar navigatie - 7.2 Energie & Klimaat (incl. klimaatadaptatie en circulaire economie)

Doelstelling begroting 2022
Op weg naar een energieneutrale gemeente

Op 12 mei 2020 zijn ambities vastgesteld ten aanzien van de thema’s energietransitie, klimaatadaptatie en circulaire economie. Om deze ambities te realiseren, zijn in de begroting 2021 incidentele middelen ter beschikking gesteld. Het beleidsproces is omstreeks medio 2022 afgerond. Er is dan een Regionale Energiestrategie, uitnodigingskader grootschalige energie-opwek, Transitie Visie Warmte, uitvoeringsplan monumenten, groen gas strategie, uitvoeringsagenda klimaatadaptatie, plan over duurzame inzet van groene reststromen en een startnotitie waarin richting wordt gegeven aan het thema circulaire economie. Deze plannen moeten vervolgens geborgd worden in het omgevingsbeleid zoals omgevingsvisie en omgevingsplan. Parallel daaraan verschuift de focus medio 2022 van strategie naar uitvoering. We gaan dan actief aan de slag met energiebesparing in de gebouwde omgeving, opwek van duurzame energie, het aanpassen op hitte, droogte & wateroverlast en circulaire inzet van grondstoffen. De raad ontvangt jaarlijks een rapportage over de voortgang van het programma.

Verantwoording 2022
Op 12 mei 2020 zijn ambities vastgesteld ten aanzien van de thema’s energietransitie, klimaatadaptatie en circulaire economie. Om deze ambities te realiseren, zijn in de begroting 2021 incidentele middelen ter beschikking gesteld. Het beleidsproces is medio 2022 afgerond. Er is een Regionale Energiestrategie 1.0. Fase 1 van het uitnodigingskader grootschalige energie-opwek de Transitie Visie Warmte en de uitvoeringsagenda klimaatadaptatie is vastgesteld. De focus ligt momenteel bij de uitvoering. De raad ontvangt jaarlijks een rapportage over de voortgang van het programma.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2022 Wijzigingen 2022 Actuele begroting 2022 Realisatie 2022 Voordeel/Nadeel 2022
Lasten -5.293.950 -572.877 -5.866.827 -5.534.603 332.225
Baten 3.560.474 15.000 3.575.474 3.804.765 229.291
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -1.733.476 -557.877 -2.291.354 -1.729.838 561.516
Stortingen 0 0 0 -188.582 -188.582
Onttrekkingen 487.000 456.783 943.783 610.112 -333.671
Mutaties reserves 487.000 456.783 943.783 421.530 -522.253

Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Omschrijving Nadeel Voordeel
Openbare gezondheidszorg
De lagere kosten worden grotendeels veroorzaakt doordat de beschikbaar gestelde middelen met betrekking tot het Uitvoeringsprogramma Lokaal Gezondheidsbeleid en Gezond Meedoen Staphorst! door corona slechts gedeeltelijk in 2020 en 2021 zijn ingezet. Afgesproken is toen dat die middelen ook in 2022 ingezet mochten worden. Hierdoor zijn nagenoeg geen nieuwe aanvragen binnengekomen om die projecten te kunnen voortzetten in dat jaar.
  74
Hogere kosten Omgevingsdienst IJsselland
De overschrijding betreft een aantal meerwerkopdrachten en meer adviesverzoeken die zijn uitgezet bij de Omgevingsdienst IJsselland en ons aandeel in het verwachte jaarrekeningresultaat 2022 op basis van geleverde uren.
39  

Voor een gedetailleerde verklaring wordt verwezen naar de toelichting op de jaarrekening.