Doelstelling begroting 2022
Kwalitatief en klantgerichte organisatie
In 2022 vindt een correctie in de begrotingssystematiek plaats met betrekking tot de ICT kosten. Deze correctie leidt de komende jaren tot een aanzienlijke hogere ICT begroting.
Dit komt doordat er in voorgaande jaren onvoldoende rekening was gehouden met afschrijvingen, de toename van (duurdere) mobiele werkplekken (laptops) en een aanzienlijke stijging van benodigde gebruikerslicenties. Daarnaast leidt het feit dat steeds meer software als service (in abonnementsvorm, SaaS) wordt afgenomen tot lagere eenmalige lasten, maar aanzienlijk hogere structurele lasten die ook niet meer binnen de gehanteerde begrotingssystematiek passen.
Staphorst voert de komende twee jaar een fors programma uit om zo veel mogelijk digitaal plaats- en tijdonafhankelijk te werken en te archiveren. Dit vergt investeringen in werkplekken en beschikbaarheid van digitale informatie en ook een digitale samenwerkingsomgeving maakt daar onderdeel van uit.
Daarnaast ligt er een aanzienlijke opgave op het vlak van het Sociaal Domein (ontvlechting informatiesysteem sociaal domein). Overige projecten zijn onder andere het verplaatsen van software naar de Cloud’ (SaaS, Software as service), aanvullende functionaliteit op de website en het archief.
De implementatie van een aantal nieuwe (wettelijke) ontwikkelingen en eisen vergt ook de komende jaren nadrukkelijk aandacht.
Daarnaast vergt informatiebeveiliging, zeker in het licht van het huidige dreigingsbeeld, de komende jaren specifiek aandacht, maatregelen en ook investeringen. Zowel het landelijk dreigingsbeeld, de voortdurende aanscherpingen in landelijke maatregelen en eisen (bijvoorbeeld zoals die uit de verplichte Baseline Informatiebeveiliging Overheid voortkomen). De provinciale adviezen en onze eigen Staphorster bevindingen bevestigen de noodzaak de komende jaren op dit gebied te blijven ontwikkelen, investeren, controleren en hierover te rapporteren.
Verantwoording 2022
In 2022 is de gecorrigeerde ICT begroting geheel in lijn met de gemeentelijke begrotingssystematiek toegepast.
In 2023 zal hierover, samen met verantwoording en actualisatie van het ICT meerjaren investeringsplan (2021), gedetailleerder verslag worden uitgebracht.
In hoofdlijnen loopt het plan op schema, een voorbeeld is de oplevering van de nieuwe website en EPOS site, geheel volgens planning.
Informatiebeveiliging en privacy blijven voortdurend om aandacht vragen, zowel in relatie tot het landelijk dreigingsbeeld als de gemeentelijke ontwikkelingen. Staphorst heeft ook in 2022 aan alle (verplichte, externe) audits voldaan.
Inmiddels zijn alle vrijwel alle processen waar dat kan digitaal ingericht. De digitale handtekening is geïmplementeerd. Hybride vergaderruimtes zijn ingericht (na herinrichting gemeentehuis volgen er nog een aantal). Door deze stappen is tijd- en plaat onafhankelijk werken vrijwel geheel mogelijk geworden.
Eind 2022 is de aanbesteding van het intranet gestart, deze wordt voor de zomer 2023 geïmplementeerd. Aansluitend wordt in de tweede helft 2023 een samenwerkingsomgeving opgezet.
De investeringen op het gebied van het sociaal domein zijn voorzien in 2024, vooronderzoek is gestart volgens planning.
Het digitale documentmanagement systeem, de i-navigator en anonimiseringssoftware zijn sinds de zomer ondergebracht in de Cloud als SaaS oplossing. De makelaarssuite volgt in 2023.
De gemeentelijke website en de EPOS zijn in 2022 vervangen en volgens planning opgeleverd, in middels vol in gebruik.
Bij zowel de Woo als Omgevingswet hebben wij te maken met landelijk uitstel van wetgeving en projecten. Staphorst volgt hier de landelijke lijn.
In 2022 is het dreigingsbeeld en de vertaling daarvan (in maatregelen) geactualiseerd en hebben verschillende acties plaatsgevonden.
Verdere uitwerking volgt in het informatiebeveiligingsplan 23-24.