Programma 3 - Economie en ondernemen

Beleidsverantwoording

Terug naar navigatie - Beleidsverantwoording

3.1 Ontwikkeling bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - 3.1 Ontwikkeling bedrijventerreinen

Doelstelling begroting 2022
Ontwikkeling bedrijventerreinen

In aansluiting op een onherroepelijk bestemmings- en grondexploitatieplan voor bedrijventerrein De Esch IV (naar verwachting tweede helft 2021), wordt dit plangebied in 2022 bouwrijpgemaakt. Het gehele plangebied is inmiddels verkaveld met bedrijfspercelen voor lokale ondernemers, die in 2022 kunnen starten met het verwezenlijken van hun bouwplannen.

Voor bedrijventerrein Bullingerslag geldt, dat de laatste kavels naar verwachting in 2022 overgedragen worden (laatste verkopen worden in 2021 verwacht).

Op basis van aantoonbare gerealiseerde verkopen op de Esch IV en de Bullingerslag, zal over de overgebleven lokale vraagbehoefte in overleg getreden worden met de Provincie en de betrokken regiogemeentes. Dit op basis van het regionale afsprakendocument bedrijventerreinen, met als doel om voorbereidingen te kunnen treffen voor een nieuw bedrijventerrein. Als eerste wordt ingezet op de Esch 0, wat als plangebied in eigendom is van de gemeente.

Verantwoording 2022
De Esch IV
Het bestemmingsplan ‘De Esch IV’ is op 21 september 2021 vastgesteld en op 3 februari 2022 onherroepelijk geworden. Het bouwrijp maken is in 2022 gestart en dat zit momenteel in de afrondende fase. Alle bouwkavels zijn in het derde kwartaal 2022 notarieel overgedragen.

Bullingerslag
Dit terrein in vrijwel geheel uitgegeven. De laatste te verkopen kavel wordt in maart / april overgedragen. Een  uitbreiding van de Bullingerslag is voorbereid. De eerste verkenningen zijn in  2022 gestart.

Bedrijventerreinontwikkeling
In 2022 is er gewerkt aan het regionale afsprakendocument bedrijventerreinen, parallel daaraan heeft Steck voor Staphorst een lokaal behoefte onderzoek bedrijventerreinen uitgevoerd. 

Procedureel wordt er dit jaar als eerste gestart met De Esch 0.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2022 Wijzigingen 2022 Actuele begroting 2022 Realisatie 2022 Voordeel/Nadeel 2022
Lasten -214.048 -2.963.309 -3.177.357 -4.363.416 -1.186.059
Baten 219.258 2.886.987 3.106.245 6.458.142 3.351.897
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 5.210 -76.322 -71.112 2.094.725 2.165.837
Stortingen 0 0 0 -2.133.109 -2.133.109
Onttrekkingen 5.000 103.695 108.695 12.827 -95.868
Mutaties reserves 5.000 103.695 108.695 -2.120.282 -2.228.977

Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen realisatie en begroting na wijziging (x € 1.000)
Omschrijving Nadeel Voordeel
Hogere kosten plattelandsontwikkeling
De ontwikkelingen in de agrarische sector zijn in de loop van afgelopen jaar zeer ingrijpend gebleken. In het kader van de gebiedsgerichte aanpak stikstof en het provinciaal programma landelijk gebied is de inbreng van Staphorst gevraagd. Om een gedegen en een breed gedragen visie door Staphorst te kunnen opstellen, is adviesbureau Stimuland ingeschakeld. Dit heeft geleid tot een rapport dat zowel aan Gedeputeerde Staten als aan de minister is aangeboden. Deze kosten waren niet voorzien en dus ook niet begroot. 
25  
Hogere kosten weekmarkt Staphorst
De energiekosten (elektra) zijn fors gestegen door de hoge tarieven. Daarnaast is er meer onderhoud uitgevoerd aan installaties.
23  

Voor een gedetailleerde verklaring wordt verwezen naar de toelichting op de jaarrekening.