Programma 1 - Openbare orde en veiligheid

Beleidsverantwoording

Terug naar navigatie - Beleidsverantwoording

1.1 Integraal veiligheidsbeleid en uitvoeringsplan

Terug naar navigatie - 1.1 Integraal veiligheidsbeleid en uitvoeringsplan

Doelstelling begroting 2022
Openbare orde en veiligheid

In samenwerking met omliggende gemeenten Steenwijk, Kampen en Zwartewaterland is er in 2019 het integraal veiligheidsplan 2019-2022 vastgesteld. Het integraal veiligheidsplan dient in 2022 opnieuw vastgesteld te worden. De uitvoering is onder andere vastgelegd in de iv-matrix en is vastgesteld door de interlokale driehoek. 

Veiligheid is een voorwaarde voor een gezonde en dynamische samenleving. Samenwerking met de nationale politie, de veiligheidsregio en op het gebied van gezondheidszorg is van groot belang. 

Veilige woon- en leefomgeving
Samen met politie, OM, Veiligheidsregio en woningbouwcorporaties voeren we acties uit gericht op het creëren van een veilige woon- en leefomgeving. Zo wordt er samen met politie zorg gedragen voor toezicht op het Digitaal Opkopersregister en werken we aan brand- en inbraakpreventie. In de toekomst willen we nog meer richten op lokale- en/of veiligheidsactiviteiten. Het project Veilig Buitengebied is hier een voorbeeld van.

Integriteit en veiligheid
Samen met RIEC en politie rollen wij de regionale en lokale aanpak tegen ondermijnende criminaliteit uit. Onder andere is de APV in december 2020 geactualiseerd op enkele veiligheidsthema’s. Voor de aanpak aangaande ondermijning in het buitengebied wordt ingezet met het Project Veilig Buitengebied. Ook staat ondermijning centraal in de themaweek Veilig IJsselland. 

Zorg en veiligheid
Samen met veiligheidspartners werken we aan de oplossing van complexe casuïstiek. Dit doen we door middel van een integrale benadering in samenwerking met politie en andere veiligheidspartners. Zo is het zorg- en veiligheidsoverleg tot stand gekomen. Dit verdient verdere aandacht en doorontwikkeling. 

Bedrijf en veiligheid
Samen met ondernemers, politie, brandweer en marktpartijen maken we afspraken over het verder (collectief) beveiligen van onze bedrijventerreinen. Samen met horecaondernemers en politie maken we afspraken over veilig ondernemen en veilig uitgaan in Staphorst. 

Fysieke veiligheid
Samen met de Veiligheidsregio maken we afspraken over de brandweer en bereiden we ons voor op mogelijke crisissituaties. Afgelopen jaar is er onder andere veel aandacht aan de crisissituatie COVID-19 besteed. Daarnaast blijft het continueren van de samenwerking met Veiligheidsregio IJsselland van belang en worden plannen en rapportages getoetst op lokale aspecten. Ook evenementen maken hier onderdeel vanuit. Daarnaast werkt de gemeente samen met verschillende partners aan een veilige en rustige jaarwisseling.

Verantwoording 2022
Openbare orde en veiligheid
Hoewel het huidige Integraal Veiligheidsplan in 2022 afliep, heeft de intensieve periode tijdens de coronacrisis en de huidige vluchtelingencrisis invloed op het nieuw op te stellen meerjarenbeleidsplan. In afstemming met onze netwerkpartners ligt er de wens om het huidige IVP van Staphorst tot en met kwartaal 2 in 2023 door te laten lopen.

Veilige woon- en leefomgeving 
In 2022 is er onder andere flink ingezet op inbraakpreventie. Op communicatief gebied, maar ook zijn er diverse acties geweest in het kader van het Donkere Dagen Offensief, in samenwerking met de veiligheidspartners. Tevens is de gemeente een contract aangegaan met MMA.  

Integriteit en Veiligheid
Afgelopen jaar is er gezamenlijk met veiligheidspartners opgetreden op het gebied van Integriteit en Veiligheid. Zo is het keurmerk Veilig Buitengebied behaald. De aanpak Veilig Buitengebied helpt publieke en private partijen gezamenlijk afspraken te maken om criminaliteit aan te pakken. De betrokken partijen zijn samengebracht, veiligheidsproblemen in kaart gebracht, oplossingen gezocht en maatregelen genomen. Onder andere heeft de gemeente een contract met Hogenkamp Agrarische Coaching afgesloten. Hiermee faciliteert de gemeente de agrarische sector op het gebied van (multi) complexe problematieken. Daarnaast is er een themaweek Veilig IJsselland gehouden. De themaweek richtte zich op bewustwording van ondermijning. Onder andere is hiervoor een lokbus met vaten ingezet. Daarnaast zijn er voorbereidingen getroffen voor 2023 waarin de gemeentelijke organisatie (ambtelijk) deelneemt aan een weerbaarheidsscan.

Zorg – en Veiligheid
In 2022 is de integrale benadering op casuïstiek in het zorg- en veiligheidsoverleg doorontwikkeld. Zo is er ook een risico signaleringsoverleg (RSO) voor jongeren van 0-27 ingericht. Diverse medewerkers en (veiligheid)partners nemen deel aan dit overleg, te denken valt aan onder andere consulenten jeugd, jeugd agent en jongerenwerkers. Naast het behalen van mooie resultaten, zoals interventies op jeugdoverlast kan het wettelijk delen van informatie (AVG) een aanpak belemmeren.  

Bedrijf en Veiligheid
Vanwege andere prioriteiten is er geen focus op bedrijf en veiligheid gelegd in 2022. Ook vanuit ondernemers was er geen specifieke aandacht en behoefte voor een collectieve aanpak op het gebied van bedrijf en veiligheid. 

Fysieke Veiligheid
In 2022 is er veel capaciteit gegaan naar het onderdeel fysieke veiligheid, waar crisisbeheersing onder valt. In 2022 is er een kernteam ingericht om de vele verschillende onderwerpen die hebben gespeeld, goed te behandelen. Na het afschalen van coronamaatregelen, diende de oorlog in Oekraïne en de vluchtelingencrisis zich aan. Openbare Orde Veiligheid (OOV) heeft in beide onderwerpen gedurende 2022 een prominente bijdrage gehad. Dit zal naar verwachting ook in 2023 aanhouden. Daarnaast speelden zowel landelijk als lokaal veel spanningen rondom het thema stikstof, wat zich uitte in boerenprotesten. In Staphorst was er sprake van een blokkade op de A28. Naast de onrust over de komst van statushouders in hotel Waanders, was tegelijkertijd sprake van een demonstratie van KOZP. Dit strandde in een escalatie bij de afrit A28/ Achthoevenweg waarbij de ME ingezet diende te worden. Ook in de aanloop naar de jaarwisseling bleef het onrustig wat maakte dat er op Kerstavond opnieuw ME is ingezet. De tegenstellingen in de maatschappij zijn voelbaar, dit zal ook in 2023 weerslag hebben op de capaciteit bij Openbare Orde Veiligheid.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2022 Wijzigingen 2022 Actuele begroting 2022 Realisatie 2022 Voordeel/Nadeel 2022
Lasten -1.446.546 86.580 -1.359.965 -1.405.425 -45.460
Baten 57.847 0 57.847 76.038 18.191
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -1.388.698 86.580 -1.302.118 -1.329.387 -27.269
Stortingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 8.182 23.352 31.534 14.207 -17.327
Mutaties reserves 8.182 23.352 31.534 14.207 -17.327

Belangrijkste verschillen tussen realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Belangrijkste verschillen tussen realisatie en de begroting na wijziging (x € 1.000)
Omschrijving Nadeel Voordeel
Integrale veiligheid
Vanwege verschillende crisismomenten is er in 2022 behoorlijk geïnvesteerd in veiligheid. Met name het cameratoezicht heeft extra geld gekost, hetgeen niet was begroot. Ook zijn er vanuit veiligheidsoverweging een tweetal bodycams aangeschaft, dit was in eerste instantie een pilot. Daarnaast is er extra expertise ingehuurd (communicatie en notulist).

Agrarische hulpverlening is ingeschakeld om boeren met hulpvragen te ontlasten (deze expertise was niet intern aanwezig).

Er zijn eind 2022 kosten gemaakt voor beveiliging rondom de locatie Hotel Waanders. Ook is er op verschillende avonden beveiliging ingezet in en rondom het gemeentehuis tijdens raadsvergaderingen. 
33  

Voor een gedetailleerde verklaring wordt verwezen naar de toelichting op de jaarrekening.