Uitgaven

3,16%
€ -2.030.042
3,16% Complete

Inkomsten

1,53%
€ 1.005.349
1,53% Complete

Saldo

67,93%
€ -1.024.694

Programma 4 - Onderwijs

Uitgaven

3,16%
€ -2.030.042
3,16% Complete

Inkomsten

1,53%
€ 1.005.349
1,53% Complete

Saldo

67,93%
€ -1.024.694

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

4.1 In iedere kern basisonderwijs

Terug naar navigatie - 4.1 In iedere kern basisonderwijs

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Wij zetten ons ervoor in dat iedere kern basisonderwijs kan behouden.

Wat willen we bereiken?
We willen bereiken dat iedere kern binnen de gemeente Staphorst (aanbod van) basisonderwijs behoudt.

Wat gaan we daarvoor doen?
In Staphorst werken de tien basisscholen, met de daaraan verbonden peutergroepen, aan goed onderwijs voor alle leerlingen in onze gemeente. Hierover vindt onderling en met de gemeente goede samenwerking en afstemming plaats. Deze samenwerking en afstemming krijgt vanuit de scholen vorm binnen een uitvoeringsorganisatie die samengebracht is in de stichting ‘Jong in Staphorst’ waar alle scholen aan deelnemen. Als gemeente haken wij hierop aan. Om in iedere kern binnen de gemeente Staphorst (aanbod van) basisonderwijs te behouden monitoren we de leerlingenaantallen en ontwikkeling van de scholen en blijven we hierover goed in gesprek met de scholen.

Stand van zaken begroting 2025
We volgen de leerlingenprognoses en spelen in op ontwikkelingen. In 2023 is het IHP vastgesteld. In het voorjaar 2024 zijn hiervoor een vijftal business cases opgesteld. Eind 2024 willen we voor elke school een business case hebben opgesteld.
Aandachtspunt is het behoud van openbaar onderwijs in de kern Staphorst. De scholen voelen hier een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Bij het opstellen van de business cases is ook aandacht voor de school als  maatschappelijk middelpunt in dorpen. Dit betekent dat het gebouw steeds breder wordt ingezet dan alleen voor onderwijs. Denk aan buitenschoolse activiteiten of voorschoolse educatie en naschoolse opvang, maar ook de school als ontmoetingsplek, oefenruimte of plek voor verenigingen. (zie ook ambitie  6.1 Uitvoering ambities beleidsplan Iedereen doet mee en nieuw aandachtspunt, Sociale infrastructuur. 

4.2 Verbinding onderwijs met bedrijfsleven

Terug naar navigatie - 4.2 Verbinding onderwijs met bedrijfsleven

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Wij verbinden onderwijs en bedrijfsleven met elkaar, zodat leerlingen daarmee ondersteund worden in hun ontwikkeling en beroepskeuze en het bedrijfsleven in het aantrekken van en investeren in toekomstig (vak-)personeel.

Wat willen we bereiken?
We willen bereiken dat leerlingen worden ondersteund in hun ontwikkeling en beroepskeuze en het bedrijfsleven in het aantrekken van en investeren in toekomstig (vak-) personeel.

Wat gaan we daarvoor doen?
We initiëren en faciliteren het contact tussen onderwijs en bedrijfsleven. Zo is er onder andere een bijeenkomst geweest met alle scholen in het voortgezet onderwijs (VO) waar leerlingen uit Staphorst naartoe gaan. Eén school is daarop invulling gaan geven aan een koppeling van praktijk en theorie voor de havo en heeft vervolgens samen met bedrijven een stageprogramma opgezet voor havo 4-leerlingen. We hebben als gemeente de scholen met de bedrijven in contact gebracht en de meeste leerlingen uit Staphorst hebben een passende stageplek gevonden. De school en betrokken bedrijven zijn positief over de opgedane ervaringen. Onze activiteiten zijn er op gericht om de ontwikkeling van het praktijkonderwijs binnen de havo te borgen en ook binnen de andere scholen in te zetten.

Stand van zaken begroting 2025
De contacten tussen onderwijs en bedrijfsleven zijn gelegd. Binnen het voorgezet onderwijs (VO) zijn projecten opgezet om meer praktijk  in de HAVO te brengen. Onze rol is nu vooral het bieden van  ondersteuning op verzoek. Het onderwijs is betrokken bij de open bedrijvendag waar zowel leerlingen uit het VO als uit het PO naartoe gaan. 

4.3 Behoud van bibliotheken

Terug naar navigatie - 4.3 Behoud van bibliotheken

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

De bibliotheken vervullen in de gemeente een belangrijke functie, waar ook veel gebruik van wordt gemaakt. Een bibliotheek is een voorziening die een wezenlijke bijdrage levert aan ontwikkeling, onderwijs en aan het tegengaan (of verhelpen) van laaggeletterdheid. Daarom zetten wij ons ervoor in om de bibliotheken te behouden.

Wat willen we bereiken?
We zetten in op een toekomstbestendige bibliotheek met een brede maatschappelijke functie.

Wat gaan we daarvoor doen?
De bibliotheek heeft een belangrijke functie die bijdraagt aan lezen, schrijven en taalverwerving. Daarnaast heeft de bibliotheek ook een maatschappelijke functie als de plek waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten, informatie kunnen halen en basisvaardigheden kunnen ontwikkelen. Ook speelt de bibliotheek een belangrijke rol in het aan elkaar verbinden van maatschappelijke organisaties. Sinds kort heeft de bibliotheek dan ook zitting in de Stuurgroep Gezond Meedoen Staphorst waar de belangrijkste voorliggende partijen in Staphorst deelnemer van zijn.

Stand van zaken begroting 2025
De SPUK-aanvraag voor het verstevigen van de huidige bibliotheek locaties is in het najaar 2023 wederom afgekeurd (gemeenten zonder bibliotheekvestiging gingen voor). Onze aanvraag blijft wel staan, mochten er meer middelen beschikbaar komen. Met deze SPUK willen we de openingstijden in Staphorst verruimen en de voorzieningen in Rouveen uitbreiden. Ook roept motie M165 op om de mogelijkheden van een bibliotheekfunctie in het MFA in IJhorst te creëren mee te nemen in de planvorming. Onlangs is bekend gemaakt dat voor deze regeling 11 miljoen extra beschikbaar komt. Het is nog de vraag of dit voor Staphorst betekent dat het wel wordt toegekend. 

De provinciale subsidie Toekomstkracht is wel toegekend. Deze is gericht op het toekomstbestendig maken van het bibliotheekwerk en op de samenwerking van de bibliotheek met lokale partners, zoals de scholen en het voorliggend veld. Nederland vergrijst, wordt steeds diverser en digitalisering wordt langzamerhand de norm. Er is een stijgend tekort aan professionals (waaronder ook onderwijzers) en er is sprake van een toenemende kloof tussen inwoners die wel en die niet de benodigde vaardigheden bezitten om zich in de maatschappij staande te houden. De bibliotheek wil aansluiten op de behoeften van gebruikers en in de toekomst voor hen een veilige haven zijn waar vaardigheden worden ontwikkeld en actief burgerschap wordt gestimuleerd. Kortom, een bibliotheek die zowel individuele als maatschappelijke ontwikkeling faciliteert.

Om inwoners in de toekomst toereikend te kunnen faciliteren wordt er binnen de Stuurgroep Gezond Meedoen Staphorst door de bibliotheek samen met de scholen en de partijen in het voorveld plannen ontwikkelt. De gezamenlijkheid is daarbij een belangrijk punt en een essentiële voorwaarde om dat te bereiken is gezamenlijke huisvesting. Dit is momenteel een zeer urgent punt omdat de noodzakelijke adequate huisvesting voor voorliggende partijen en de bibliotheek in gemeente Staphorst te kort schiet. Hierdoor komt het bieden van hulp en ondersteuning aan inwoners in het gedrang. (zie ook ambitie 6.1 Uitvoering ambities beleidsplan Iedereen doet mee en nieuw aandachtspunt Sociale infrastructuur. 

4.4 Stimulering verduurzamings- en binnenklimaatprogramma's schoolgebouwen

Terug naar navigatie - 4.4 Stimulering verduurzamings- en binnenklimaatprogramma's schoolgebouwen

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Verduurzaming en een goed binnenklimaat van schoolgebouwen juichen wij toe. Door de gestegen energieprijzen is het belang groter dan ooit om op een duurzame(re) manier energie te gebruiken.
Wij stimuleren verduurzamings- en binnenklimaatprogramma’s voor schoolgebouwen.

Wat willen we bereiken?
Goede en duurzame onderwijshuisvesting is cruciaal voor goed onderwijs. Ten behoeve van goed onderwijs zijn duurzame schoolgebouwen nodig waarin het gezond en fijn is om te leren en werken. Dit leidt tot een hoger leerrendement en minder ziekteverzuim. We willen daarom een gedragen integraal huisvestingsplan waarin verduurzaming en klimaat een wezenlijk onderdeel is.

Wat gaan we daarvoor doen?
We stellen, samen met schoolbesturen en andere betrokkenen, een integraal huisvestingsplan (IHP) op.

Stand van zaken begroting 2025
Het streven is om samen met de schoolbesturen per school een business case op te stellen conform het bepaalde in het Integraal Huisvestingsplan. In september 2024 is in de raad een eerste voorstel gedaan om op basis van de voorliggende business cases verder uitvoering te geven aan het Integraal Huisvestingsplan.  

Wat mag onderwijs ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag onderwijs ons kosten?
Exploitatie Realisatie 2023 Actuele begroting 2024 Begroting 2025 Meerjarenbegroting 2026 Meerjarenbegroting 2027 Meerjarenbegroting 2028
Lasten -1.899.770 -2.086.643 -2.030.042 -2.862.575 -2.783.722 -1.888.127
Baten 580.677 463.211 432.527 438.599 444.762 451.433
Saldo van baten en lasten voor bestemming -1.319.093 -1.623.432 -1.597.516 -2.423.976 -2.338.960 -1.436.694
Stortingen 0 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 475.656 591.118 572.822 1.375.439 1.283.339 383.339
Mutaties reserves 475.656 591.118 572.822 1.375.439 1.283.339 383.339

Afwijkingen t.o.v. 2024 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. 2024 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is nauwelijks gemuteerd, de belangrijkste afwijkingen zijn:

Basisonderwijs huisvesting 
Met ingang van 2022 zijn de afspraken tussen de gemeente en de peuterspeelzalen gewijzigd. De gemeente ontvangt geen nota meer voor de huur van de peuterspeelzalen, maar het huurbedrag is opgenomen in de subsidie die de gemeente verstrekt. Het huurbedrag valt vrij op het budget basisonderwijshuisvesting.

41

 
Loonkosten
De loonsombegroting en indexatie van de lonen leidt tot mutaties in alle programma's. Daarnaast is er sprake van verschuivingen van de loonkosten tussen de verschillende programma's en taakvelden. De totale loonsombegroting  is nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering en kan hier het beste geanalyseerd worden.
  31
Overige mutaties   26

Reservemutaties programma

Terug naar navigatie - Reservemutaties programma
 Omschrijving (bedragen x € 1.000) Onttrekking Storting
Jaarlijkse onttrekking voor dekking kapitaallasten van peuterspeelzalen en schoolgebouwen 440  

IHP bijdrage klimaatbeheersing en verduurzaming
De gemeente verstrekt een eenmalige bijdrage aan de scholen voor de klimaatbeheersing en het verduurzamen van de schoolgebouwen. Vooruitlopend op de businesscases is er in de begroting 2025 en de meerjarenraming 2026-2028 € 133.000, € 970.000 en € 900.000 opgenomen voor de jaren 2025, 2026 en 2027. Het naar voren halen van de de klimaatbeheersing- en verduurzamingsmaatregelen in de definitieve businesscases heeft consequenties voor de verdeling over de jaren. Dit is in deze begroting nog niet verwerkt. 

133