Uitgaven

18,62%
€ -11.956.246
18,62% Complete

Inkomsten

3,8%
€ 2.496.425
3,8% Complete

Saldo

627,17%
€ -9.459.821

Programma 9 - Overhead en financiën

Uitgaven

18,62%
€ -11.956.246
18,62% Complete

Inkomsten

3,8%
€ 2.496.425
3,8% Complete

Saldo

627,17%
€ -9.459.821

Bestuurlijk verantwoordelijk

Terug naar navigatie - Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. Taakveld Portefeuillehouder
0.4 Overhead  -
Onderverdeeld in: Personeel en Organisatie H. Brinkman
Gegevensbeheer L. Mulder
Wet open overheid H. Brinkman
Financiën L. Mulder
Inkoop en aanbesteding J.C. Bos
Algemene zaken J. ten Kate
Communicatie J. ten Kate
Huisvesting L. Mulder

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

9.1 Goed werkgeverschap, een toekomstbestendige, adequate en efficiënte (ambtelijke) organisatie

Terug naar navigatie - 9.1 Goed werkgeverschap, een toekomstbestendige, adequate en efficiënte (ambtelijke) organisatie

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Wij willen een goed werkgever zijn. We investeren in het aantrekken en behouden van kwalitatief goede werknemers. Er wordt een strategisch personeelsplan opgezet om in te toekomst te kunnen blijven beschikken over een adequate en efficiënte ambtelijke organisatie. In een arbeidsmarkt die een krapte kent, zijn passende arbeidsvoorwaarden, met daarin ruimte voor ontwikkelingsmogelijkheden, opleiding en vorming, belangrijk. We werken zoveel mogelijk vanuit de eigen organisatie, maar als zelfstandige gemeente benutten we ook externe expertise waar dat nodig is.
We streven naar een toekomstbestendige organisatie waarbij optimale dienstverlening richting inwoners, ondernemers en partners vooropstaat. Hiertoe wordt reeds een brede organisatiescan uitgevoerd met daarbij de focus op wat een passende formatieomvang voor een adequate en efficiënte ambtelijke organisatie zou zijn met de opgaven waar de gemeente Staphorst voor staat, de ambities die we hebben en wat nog op ons af komt in de komende jaren. De uitkomsten van deze organisatiescan vormen het vertrekpunt voor de begroting van 2023 en verder.

Wat willen we bereiken?
We gaan accuraat om met de veranderde verhouding tussen inwoner en overheid en we willen dat de organisatie aansluit op de veranderde vraag van inwoners. De (ambtelijke) organisatie moet – in een ook veranderde arbeidsmarkt – voldoende toegerust zijn en blijven op een zelfstandig voortbestaan en alle bestaande en toekomstige opgaven het hoofd kunnen bieden. We willen nu en in de toekomst beschikken over een kwalitatief (prestatie, houding, kennen en kunnen) en kwantitatief (aantallen) optimale personeelsbezetting.

Wat gaan we daarvoor doen?
De kernwaarden van waaruit de gemeente haar inwoners tegemoet treedt, zijn neergelegd in een organisatievisie. Dit is visueel vormgegeven in een praatplaat ‘Onze Staphorster stip op de horizon’. Die Staphorster stip is een innovatieve plattelandseconomie en een gezonde en dynamische samenleving met verantwoorde vernieuwing. Met nabuurschap en een no-nonsense mentaliteit als basis: ‘In Staphorst zijn we er voor elkaar en komt het voor elkaar’. Vanuit deze visie wordt met inwoners en medewerkers samengewerkt. Dat vraagt om daarop aansluitende competenties van medewerkers. Om in te kunnen spelen op veranderingen en ontwikkelingen, is een strategisch personeelsontwikkelingstraject gestart.

We hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt. Het is, net als voor andere werkgevers geldt, ook voor de gemeente Staphorst lastiger geworden om vacatures in te vullen. Voor werving wordt gebruik gemaakt van de Talentenregio, die een belangrijke rol speelt bij personeelsmobiliteit in de regio Zwolle. We blijven inzetten op het behouden, boeien en binden van kwalitatief goed personeel.

We behouden wat goed is, ontwikkelen door op de ingezette lijnen en denken strategisch na over de stappen die gezet moeten worden. Dit alles om een vitale gemeente te zijn en te blijven.

Stand van zaken begroting 2025
We werken aan het verbeteren van kennis, competenties en gedrag van medewerkers in het dagelijks contact en gesprek met inwoners. Verder willen we een toekomstbestendige organisatie blijven, die flexibel en veerkrachtig inspeelt op veranderende omstandigheden. Daarom gaan we:
•    investeren in onze medewerkers, in kwaliteit en in de ontwikkeling van hun vaardigheden. De nadruk ligt op behoud en werving van kwalitatief goed personeel. Met speciale aandacht voor de ervaren werkdruk onder medewerkers;
•    een organisatiestrategie voor de komende jaren opstellen;
•    de 'gereedschapskist' vanuit het rapport 'Mooi Wark' inzetten. Met de sturingsmogelijkheden: Ruimte geven, Participeren, Voorinvesteren, Samendoen, Poolen, Versoberen, Automatiseren, Uitbesteden en Stopzetten maken we keuzes in het uitvoeren van (nieuwe) taken. Hierbij wegen we de moeite die het kost, de impact op inwoners, de impact op medewerkers en het effect op de personeelsvraag af. 
•    de ontwikkelde methodieken rondom Projectmatig werken en Inwoners- en overheidsparticipatie implementeren;
•    extra inzetten op kansen op het gebied van digitaliseren/automatiseren.

9.2 Een duurzaam gezonde en robuuste financiële huishouding en een sluitende meerjarenbegroting

Terug naar navigatie - 9.2 Een duurzaam gezonde en robuuste financiële huishouding en een sluitende meerjarenbegroting

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Om onze taken, opgaven en ambities te kunnen uitvoeren moeten we beschikken over een duurzaam gezonde en robuuste financiële huishouding.

Wat willen we bereiken?
Een structureel sluitende meerjarenbegroting is voor ons het leidende principe, waarbij we onze ondergrens van € 6,2 miljoen hanteren voor de algemene reserves en investeringen dekken uit de exploitatie.

Wat gaan we daarvoor doen?
Onze taken, opgaven en ambities moeten worden uitgevoerd binnen de middelen die tot onze beschikking staan. We teren niet verder in op onze algemene reserves. Om inzicht te krijgen in de toekomstige vervangingsopgave wordt een inventarisatie van de aanwezige beheerplannen gemaakt en een doorkijk naar de vervangingsopgave voor de komende tien tot twintig jaar. De kosten van deze toekomstige vervangingsopgave worden als structurele kosten verwerkt in de begroting.

Stand van zaken begroting 2025
Vanaf 2026 krijgen we minder geld van het Rijk. Er zijn veel onzekerheden rond de ontwikkeling van de rijksbijdrage. Daarom blijven we de landelijke politieke besluitvorming goed volgen. Tegelijkertijd zullen we de komende jaren scherpe keuzes moeten maken in de uitvoering van ambities, beleid en investeringen. Samen met de gemeenteraad en de organisatie werken we toe naar een duurzaam financieel kader voor onze begroting, zodat we ons huishoudboekje op orde houden.

Wat mag overhead en financiën ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag overhead en financiën ons kosten?
Exploitatie Realisatie 2023 Actuele begroting 2024 Begroting 2025 Meerjarenbegroting 2026 Meerjarenbegroting 2027 Meerjarenbegroting 2028
Lasten -9.773.387 -11.756.276 -11.956.246 -10.201.210 -10.344.210 -10.317.300
Baten 486.033 108.646 110.576 112.235 112.373 114.058
Saldo van baten en lasten voor bestemming -9.287.353 -11.647.630 -11.845.670 -10.088.975 -10.231.837 -10.203.242
Stortingen 0 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 818.298 2.478.018 2.385.849 208.157 58.749 13.558
Mutaties reserves 818.298 2.478.018 2.385.849 208.157 58.749 13.558

Afwijkingen t.o.v. 2024 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. 2024 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 9.673.000 naar € 9.460.000 . De mutatie betreft meerjarenschijf 2025 uit de begroting 2024 versus huidige begroting 2025. 
De belangrijkste afwijkingen zijn:

Loonkosten
De loonsombegroting en indexatie van de lonen leidt tot mutaties in alle programma's. Daarnaast is er sprake van verschuivingen van de loonkosten tussen de verschillende programma's en taakvelden. De totale loonsombegroting  is nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering en kan hier het beste geanalyseerd worden.

182  

ICT automatiseringskosten
Op basis van het geactualiseerde IMPC is het automatiseringsbudget van ICT structureel bijgeraamd met €79.000.  Het bedrag is als volgt verdeeld over de afdelingen:

  • Fysieke leefomgeving: €35.000 voor een zaaksysteem voor zicht op "veelplegers, het vervangen van plansoftware en diverse andere dashboards/apps
  • Bestuur- en managementondersteuning: 26.000 benodigd voor diverse licenties en applicaties  t.b.v. de ontwikkelingen en projecten gerelateerd aan burgerzaken, belastingen en dienstverlening.
  • Samenleving: € 18.000 benodigd voor het integraal werken van 3 de teams in de Suite: WMO, Participatiewet en Jeugd en voor het inwonersportaal sociaal domein
  79
Verzekeringen
De jaarlijkse premie voor de Cyberverzekering en CAR-verzekering zijn toegenomen.
  23
Lagere dotatie onderhoudsvoorziening
Door aanpassingen in de geraamde onderhoudslasten voor het gemeentehuis en de gemeentewerf is een lagere dotatie opgenomen. Dit leidt tot een voordeel van € 152.000 in programma 9. Het voordeel dat in totaal behaald zal worden door een lagere dotatie (€ 131.000) zal toegevoegd worden aan een stelpost. Dit bedrag kan eventueel ingezet worden in afwachting van het (meerjarig) beheersplan die in 2025 geactualiseerd zal worden. Voor een uitgebreide toelichting wordt verwezen naar de paragraaf onderhoudskapitaalgoederen. 
152  

Huisvesting gemeentehuis
In het jaar 2024 wordt er een investering gerealiseerd met betrekking tot het kantoormeubilair. De verwachting is dat het onderhoud aan de inventaris de aankomende jaren afneemt. Het budget voor onderhoud inventaris is afgeraamd met € 11.000 en zal worden ingezet als dekking voor de afschrijvingskosten.

11 11
Diverse posten
In programma 9 zijn diverse budgetten bijgesteld met een saldo van € 19.000 nadelig. Een deel hiervan was ook al meegenomen in de zomernota onder de post "diversen".
  19

Reservemutaties programma

Terug naar navigatie - Reservemutaties programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Onttrekking Storting

Informatiemanagement
Op basis van het IMPC was er in de primaire begroting 2025 een incidenteel informatiemanagement budget beschikbaar ter hoogte van € 125.000.  Als gevolg van de actualisatie op het plan is het incidenteel budget toegenomen met€ 247.000 . De gelden worden ingezet voor implementatie van diverse applicaties. Het bedrag is verdeeld als volgt verdeeld over de drie afdelingen:

  • Fysieke leefomgeving € 43.000
  • Bestuur- en managementondersteuning € 118.000
  • Samenleving €45.000
  • Gemeentebreed € 41.000

In totaal wordt er € 372.000 onttrokken aan de reserve zonder bestemming.

372  

Wet open overheid
De incidentele kosten voor de invoering van de Wet Open Overheid worden geraamd op € 55.000.

55  

Incidentele formatie uitbreiding
De incidentele formatie uitbreiding die is opgenomen in de begroting 2024.

1.886  

Jaarlijkse onttrekking voor dekking kapitaalslasten gemeentelijke gebouwen

27   

Jaarlijkse onttrekking voor dekking gemeentelijke vervoersmiddelen

47