Paragraaf 7 - Lokale heffingen

Inleiding op de paragraaf

Terug naar navigatie - Inleiding op de paragraaf

Algemeen

Belastingen
De uitvoeringsbepalingen van de lokale lasten is vastgesteld in de diverse belastingverordeningen. De tarieven worden het eerste jaar geïndexeerd met de CPI-index van t-2, dit leidt tot een percentage van 3,8% voor 2025. De volgende jaren worden voorlopig geïndexeerd met 1,5%. Jaarlijks wordt dit geactualiseerd.

Vergelijking omliggende gemeenten
In sommige alinea's wordt een vergelijking gemaakt met omliggende gemeenten. Hiervan maken we gebruik van de Coelo lokale lasten calculator.

Belastingen en heffingen
De paragraaf lokale heffingen geeft een toelichting van alle lokale belastingen die we in Staphorst heffen. We onderscheiden de verwachtte en werkelijke opbrengst van de afgelopen jaren. Gemeentelijke heffingen bestaan uit:
-    Algemene belastingen (bijv. ozb, toerist, forens)
-    Bestemmingsheffingen (bijv. afval, riool)
-    Retributies (bijv. leges, begraafrechten)

De gemeenteraad stelt alle belastingverordeningen vast.

Toerekening overhead op basis van directe personele lasten: 
In de financiële verordening is bepaald dat de overhead wordt toegerekend op basis van een vast percentage van de directe personeelslasten. Zo wordt een groter bedrag toegerekend aan arbeidsintensieve taken. De ondersteuning, middelen en leiding zijn voornamelijk gericht op de mensen die de taken utivoeren. Er is een causaal verband gelegd tussen de directe personele lasten in kader van een lokale heffing en de doorbelasting van de overhead.

Een uitwerking van overheaddoorrekening op basis van personeelslasten ziet er als volgt uit: (personeelslasten taakveld) / (totale personeelslasten alle taakvelden exclusief overhead) x overhead = opslag taakveld. In deze benadering wordt de overhead volledig omgeslagen naar rato van de personele kosten. Het bijbehorende overheadpercentage (op de directe personele lasten van de taakvelden) betreft 86,92% voor de begroting 2025.

Onroerende zaakbelasting

Terug naar navigatie - Onroerende zaakbelasting

Onder de naam ‘onroerendezaakbelastingen’ wordt een eigenarenbelasting geheven van woningen en niet-woningen en een gebruikersbelasting niet-woningen. De opbrengsten vloeien voort in de algemene middelen. Basis voor de tariefsberekening zijn de begrote opbrengsten 2025. Voor 2025 gaan we uit van de werkelijke opbrengsten 2024 en de indexatie van het CPI. Er wordt rekening gehouden met de marktontwikkeling. 

Soort heffing Begrote opbrengst 2025
x 1.000
Begrote opbrengst 2024 
x 1.000
Begrote opbrengst 2023 (na wijziging)
x 1.000
Werkelijke opbrengst 2023
x 1.000
OZB E W € 2.403 € 2.266 € 2.221 € 2.220
OZB E NW € 1.420 € 1.295 €1.304  € 1.305
OZB G NW € 932 € 860 € 838 € 840
Totalen € 4.755 € 4.421 € 4.363 € 4.365
*E=eigenaar, G=gebruiker, W=woning, NW=niet woning

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Afvalstoffenheffing

Onder de naam afvalstoffenheffing wordt een belasting geheven voor percelen waar huishoudelijke afvalstoffen kunnen ontstaan. De basis voor deze heffing ligt in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer. 

Vast recht  en ledigingen 
Het vast recht stijgt in 2025 met € 10 naar € 217. Dit is een stijging van 4,8%. Dit is noodzakelijk gelet op de toegenomen (verwerkings)kosten voor afval. Een deel van de kosten wordt gedekt uit de reserve matiging afvalstoffenheffing. De ledigingstarieven blijven op advies van de ROVA gelijk.

Overzicht van de tarieven in €
  Tarief 2025 Tarief 2024 Tarief 2023
Vast recht 217 207 197
Variabel deel 40 40  40
Gemiddelde tarief  257 247 237

Lastendruk afvalstoffenheffing omliggende gemeenten in €
Hieronder vindt u de gemiddelde lastendruk van omliggende gemeenten voor het jaar 2024. Afwijkingen zijn, naast tarieven, ook te verklaren doordat het gemiddeld aantal ledigingen per gemeente verschillend is.

Staphorst Dalfsen Zwartewaterland Steenwijkerland Meppel
247 258 245 257 218
Ontwikkeling kosten inzameling en reserve matiging afvalstoffenheffing (bedragen x €1.000)
Afvalstoffenheffing Begroting 2025 Begroting 2024 Werkelijk 2023
Kosten ophalen huisvuil (incl. automatisering) 1.400 1.334 1.186
Kosten straatreiniging (25%) 15 14 12
BTW  271 257 225
Kwijtschelding 27 27 32
Personeelslasten 79 108 93
Overhead
69 97 87
Baten afvalstoffenheffing -1.552 -1.481 -1.404
Overige baten (oa dividend en vergoeding verpakkingsmateriaal) -260 -273 -274
Dotatie aan (egalisatie)voorziening     42
Onttrekking uit de reserve -49 -50 n.v.t.
Onttrekking uit de voorziening   -33  
Saldo 0 0 0

De geraamde stand en verloop van de reserve en de voorziening matiging afvalstoffenheffing wordt gepresenteerd in de financiële begroting, onderdeel "Overzicht reservepositie". Er dient opgemerkt te worden dat de kostendekkendheidsberekening jaarlijks opnieuw gemaakt wordt bij het opstellen van de begroting en het bepalen van het tarief op basis van de meest recente ontwikkelingen.

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Rioolheffing

Rioolheffing is een bestemmingsheffing die op grond van artikel 228a van de Gemeentewet wordt geheven voor de riool- en waterzorgtaken die een gemeente heeft. In 2022 is een kostendekkingsplan vastgesteld. Hierbij is een doorrekening gemaakt voor de rioolheffing. Voor 2025 kan het tarief gelijk blijven aan voorgaand jaar. De heffingsmaatstaf voor bedrijven is het waterverbruik en voor percelen die enkel hemelwater aanbieden een percentage van de WOZ-waarde. 

Tariefvergelijking met enkele andere omliggende gemeenten in €
Hieronder ziet u de tarieven voor rioolheffing bij woningen vergeleken met omliggende gemeenten (bron Coelo lokale lasten calculator - meerpersoonshuishouden).

Staphorst Dalfsen Zwartewaterland Steenwijkerland Meppel
€ 208 € 143 € 314 € 208 € 183
Overzicht baten/lasten riolering: (x €1.000
Rioolheffing Begroting  2025 Begroting 2024  Werkelijk 2023
Kosten riolering (incl. automatisering) 1.011 1.002 1.078
Kosten straatreiniging (25%) 15 14 19
BTW 134 139 135
Kwijtschelding 29 36  25 
Personeelslasten 214 198 171
Overhead
186 180 166
Baten rioolheffing -1.510 -1.500 -1.479
 Onttrekking uit de reserve     -115
 Onttrekking uit de voorziening -79 -69  
Saldo 0

De geraamde stand en verloop van de reserve en de voorziening rioolbeheer wordt gepresenteerd in de financiële begroting, onderdeel "Overzicht reservepositie". Er dient opgemerkt te worden dat de kostendekkendheidsberekening jaarlijks opnieuw gemaakt wordt bij het opstellen van de begroting en het bepalen van het tarief op basis van de meest recente ontwikkelingen. 

Rioolaansluitbijdrage

Terug naar navigatie - Rioolaansluitbijdrage

Op basis van artikel 229 Gemeentewet heft de gemeente een rioolaansluitbijdrage voor de totstandkoming van een rioolaansluiting op gemeentelijke voorzieningen. Ook is het rioolaansluitbeleid hierop van toepassing. De aansluitbijdrage wordt niet afzonderlijk geheven voor percelen die onder de gemeentelijke uitbreidingsplannen vallen. Daar zijn de kosten verwerkt in de grondprijs.  

Soort Tarief 2025 Tarief 2024 Tarief 2023
Éenm. primaire aansluiting € 4.156 € 4.156 € 4.156
Overzicht baten/lasten riolering: (x €1.000)
Riool aansluitbijdrage Begroting  2025 Begroting 2024 Werkelijk 2023
Kosten riolering 67 86 206
BTW 14 18  43
Loonkosten 24 21 20
Overhead
20 19 19
Opbrengst aansluitbijdrage -91 -121  -251
Saldo 34 23 37

De opbrengsten voor rioolaansluitrechten kunnen jaarlijks behoorlijk schommelen. De rioolaansluitbijdrage 2025 heeft een kostendekkendheid percentage van (afgerond) 72%.

Forensenbelasting

Terug naar navigatie - Forensenbelasting

Deze belasting wordt geheven van personen die binnen de gemeente voor zich of hun gezin een gemeubileerde woning beschikbaar houden, zonder in de gemeente het hoofdverblijf te hebben. De wettelijke grondslag ligt in artikel 223 van de Gemeentewet. De grondslag voor deze belasting is de (WOZ)-waarde. Het belastingbedrag wordt door middel van tariefklassen vastgesteld, deze tarieven kunt u vinden in de belastingverordening. 

Opbrengsten forensenbelasting:

 Begroting 2025 Begroting 2024 Begroting 2023 Werkelijk 2023
86.000 85.000 84.000 95.000

Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - Toeristenbelasting

Deze belasting wordt geheven van personen die tegen een vergoeding verblijf houden binnen onze gemeente en niet zijn ingeschreven in de basisregistratie persoonsgegevens.

Uitgangspunten
Het tarief voor 2025 wordt € 1,25 per overnachting voor de periode 2025 - 2027. Hiermee wordt gecorrigeerd voor de inflatie ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Gelet op het lagere aantal overnachtingen in 2023 wordt vooralsnog geen rekening gehouden met een significant hogere opbrengst dan geraamd. Het tarief is de afgelopen jaren altijd constant gebleven op € 1,00 per overnachting.

In onderstaand overzicht vindt u de tarieven van 2024.

Staphorst Dalfsen Zwartewaterland Steenwijkerland Meppel
€ 1,00 € 0,95 / 1,40 € 1,10 € 1,10 -

Opbrengsten toeristenbelasting:

  Begroting 2025 Begroting 2024 (na wijzigingen) Begroting 2023 Werkelijk 2023
Opbrengst € 133.000 € 102.000 € 126.000 € 91.000
Tarief € 1,25 € 1,00 € 1,00 € 1,00

 

Marktgelden/standplaatsvergunningen

Terug naar navigatie - Marktgelden/standplaatsvergunningen

Onder de naam marktgelden wordt een recht geheven voor het innemen van standplaatsen voor de wekelijkse markt te Staphorst. Ook worden leges geheven voor standplaatsvergunningen in de gemeente. De grondslag ligt in artikel 229 van de Gemeentewet.
De opbrengsten bedragen afgerond:

  Begroting 2025 Begroting 2024 Begroting 2023 Werkelijk 2023
Opbrengsten weekmarkt en standplaatsen €37.000  € 36.500 € 36.000 € 34.000

 

Begraafrechten

Terug naar navigatie - Begraafrechten

Begraafrechten, wettelijke benaming is lijkbezorgingsrechten, worden geheven voor het gebruik van de begraafplaatsen en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met het begraven in ruime zin op de gemeentelijke begraafplaatsen. De opbrengst mag niet meer dan kostendekkend zijn.

De kosten van begraven en begraafplaatsen zijn (in €)

  Begroting 2025 Begroting 2024
Begroting 2023 Werkelijk 2023
Kosten begraven 771.000 663.000 626.000 660.000

De opbrengsten van begraven en begraafplaatsen zijn (in €)

  Begroting 2025 Begroting 2024
Begroting 2023 Werkelijk 2023
Opbrengsten begraven 383.000 378.000 356.000 309.000

Percentage kostendekkendheid

  Begroting 2025 Begroting 2024 Begroting 2023 Werkelijk 2023
Totaal 49% 57% 54% 45%

Hondenbelasting

Terug naar navigatie - Hondenbelasting

Er wordt een belasting geheven van houders van honden, volgens artikel 226 Gemeentewet. De opbrengsten zijn als volgt:

 De opbrengst hondenbelasting: (in €)
Begroting 2025 Begroting 2024 Begroting 2023 Werkelijk 2023
65.000

63.000

62.000 64.000

Overige heffingen/leges

Terug naar navigatie - Overige heffingen/leges

Legesverordening
Onder de naam 'leges' worden een aantal verschillende rechten/retributies geheven conform artikel 229 Gemeentewet. Deze heffing wordt opgelegd doordat de gemeente diensten verstrekt en mag maximaal kostendekkend zijn. 

De opbrengsten van leges omgevingswet zijn (in €)

  Begroting 2025 Begroting 2024
 Bouwleges 659.000  636.000
 Omgevingsplan (wijziging) 66.000  64.000
 Afwijkingen omgevingsplan 51.000  50.000
 Welstand 25.000  25.000
Totaal 801.000  775.000

De opbrengsten van de overige leges worden in onderstaande tabel weergegeven:

Soort Raming 2025 Raming 2024 Raming 2023 Werkelijk 2023
Leges burgerzaken (incl. rijksl.) 348 321 216 224
APV (evenementen)vergunningen 13  12 12 14
Totaal 361 333 228 238
(x € 1.000)

Kwijtschelding

Belastingplichtigen voor wie het buitengewoon bezwaarlijk is om de aanslag gemeentelijke belastingen te betalen vanwege het lage inkomen kunnen voor kwijtschelding in aanmerking komen. In de 'Leidraad Invordering' staan de voorwaarden en berekeningen voor het verlenen van kwijtschelding. Voor wat betreft kwijtschelding is de verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2023 van toepassing. 

Aantal in behandeling genomen verzoeken om kwijtschelding riool- en afvalstoffenheffing:
Kwijtscheldingsverzoeken
Raming 2025 Raming 2024 Raming 2023 Werkelijk 2023
Afgewezen 25 31 31 26
Toegekend 125 125 125 126
Gedeeltelijk toegekend 0 3 3 0
Totaal 150 159 159 152

Lastendruk
In deze paragraaf hebben wij per belastingsoort aangegeven hoeveel de geraamde opbrengst in het begrotingsjaar 2025 zal zijn. Om dit enigszins 'tastbaar' te maken geven wij u aan hoe de belastingdruk over 2024 en voorgaande jaren bedroeg. In deze berekening zijn alleen die belastingen betrokken die nagenoeg voor iedereen van toepassing zijn. Uitgangspunt zijn de lasten voor een eigenaar en bewoner van een “standaardwoning” met een gemiddelde waarde. De daadwerkelijke gemiddelde woning waarde in 2024 was € 348.000. In de vergelijking hieronder is rekening gehouden met de daadwerkelijke gemiddelde waarden 2024 en de verwachte stijging 2025. In de jaren ervoor is het ook gebaseerd op de toen gemiddelde woningwaarden. Voor de raming 2025 is uitgangspunt standaardwoning met waarde van € 364.000 (rekening houdend met waardeontwikkeling).

Soort 2025 2024 2023 2022
Afvalstoffenheffing (vast + variabel) 257 247 237 237
Rioolheffing 208 208 208 208
OZB 382 368 361 324
Totaal 847 823 806 769