Paragraaf 5 - Verbonden partijen

Inleiding op de paragraaf

Terug naar navigatie - Inleiding op de paragraaf

Algemeen
Deze paragraaf gaat in op de doelstellingen, activiteiten en de financiële mate van betrokkenheid van de samenwerkingsverbanden waarin onze gemeente in financieel opzicht participeert en (tevens) een bestuurlijke invloed kan uitoefenen. Voor de visie op de verbonden partijen wordt verwezen naar de nota verbonden partijen.

Beleidskader
De nota verbonden partijen is door de raad op 11 mei 2021 vastgesteld.

2 | Bestaande verbonden partijen - Gemeenschappelijke regelingen

Terug naar navigatie - 2 | Bestaande verbonden partijen - Gemeenschappelijke regelingen
 De Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) IJsselland te Zwolle
Bestuurlijk belang 11 deelnemende gemeenten. Deelname in algemeen bestuur wethouder J.C. Bos. Iedere gemeente heeft 1 stem.
Financieel belang gemeente Het financieel belang komt tot uiting in de jaarlijkse bijdrage van € 930.000  voor 2024. Dit is 3,7% van het totaal van de ontvangen bijdragen door de GGD IJsselland.
Openbaar belang/ doelstelling GGD IJsselland voor een gezonde samenleving.

Positieve gezondheid is het uitgangspunt. Dit betekent dat gezondheid wordt gezien als het vermogen je aan te passen en eigen regie te voeren bij fysieke, emotionele  en sociale uitdagingen in het leven. 

Gezondheid is een belangrijke voorwaarde om mee te kunnen doen in de maatschappij.
GGD zet zich in voor publieke gezondheid.
Publieke gezondheid staat voor het beschermen en bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Ook gaat publieke gezondheid over het in kaart brengen en volgen van de gezondheidssituaties in onze regio.  Voor de definitie van gezondheid volgen we het concept Positieve Gezondheid, waarin veerkracht en eigen regie centraal staan.

GGD opereert in de publieke gezondheid op het snijvlak van zorg, markt en politiek en kiezen daarbinnen welke specifieke waarde we kunnen toevoegen. GGD werkt voor en met de elf gemeenten in IJsselland en samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving.

GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen.
Financiële kengetallen
(x €1.000)
 
  Jaarrekening 2023 (stand 31-12-2023) Begroting 2024 (stand 31-12-2024) Begroting 2025 (stand 31-12-2025)
Eigen vermogen 3.191 2.495 2.495
Vreemd vermogen 4.551 4.020 3.742
Resultaat 1.146  0 0
Risico's Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie.
Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling.
Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort.
Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de deelnemende gemeenten klein.
Ontwikkelingen In de programmabegroting zijn de verwachte ontwikkelingen verwerkt.  Ten opzichte van de begroting 2024 neemt het volume van de begroting 2025 toe, deze heeft betrekking op prijs- en loonindexeringen.
Veiligheidsregio IJsselland te Zwolle
Bestuurlijk belang 11 deelnemende gemeenten. Deelname in het algemeen bestuur door burgemeester J. ten Kate.
Financieel belang gemeente Het financieel belang komt tot uiting in de jaarlijkse bijdrage die is vastgesteld in december 2021. Betreft 2,82% voor de gemeente Staphorst.
Openbaar belang/ doelstelling  Veiligheidsregio IJsselland richt zich op het voorkomen en bestrijden (van de gevolgen) van branden, ongevallen, rampen en crises. Dit gebeurt in het gebied van de elf, via een gemeenschappelijke regeling, aangesloten gemeenten.
Financiële kengetallen
(x €1.000)
  Jaarrekening 2023 (stand 31-12-2023) Begroting 2025 (stand 31-12-2025) Begroting 2025 (stand 31-12-2026)
Eigen vermogen 5.417 5.702 5.827
Vreemd vermogen 39.700 40.449 40.307
Resultaat 652 0 0
Risico's Er heeft recent een evaluatie plaatsgevonden waarbij een risico-inventarisatie is uitgevoerd om de kwetsbaarheden van onze organisatie te identificeren. Vanuit diverse teams is input gegeven voor de mogelijke risico’s waarmee de organisatie wordt geconfronteerd, waarbij met name de focus lag op mogelijke aanzienlijke financiële gevolgen. De tien risico's met de grootste impact worden gepresenteerd in de paragraaf weerstandsvermogen.

De nota ‘Weerstandsvermogen en risicomanagement’ is, na zeven jaar, geactualiseerd en op 27 maart 2024 door het algemeen bestuur vastgesteld. Bij een positief jaarrekeningresultaat wordt jaarlijks door het algemeen bestuur besloten of dit resultaat wordt toegevoegd aan de algemene reserve. Daarbij wordt een bandbreedte van 1 tot 1,5 miljoen aangehouden, zoals dat in de nota is geadviseerd.

Ontwikkelingen In de aanloop naar de begroting 2024 heeft de Veiligheidsregio een toets laten uitvoeren op de toekomstbestendigheid van de meerjarenbegroting. De algemene conclusie is dat de meerjarenbegroting 2024-2027 een goede basis is voor de continuïteit van de organisatie. Echter, een aantal ontwikkelingen, zoals informatieveiligheid en de invoering van de omgevingswet, leidt mogelijk tot meerkosten die niet structureel uit de begroting gefinancierd kunnen worden. Dit geldt ook voor de opgave om een toekomstbestendige uitrukorganisatie voor de brandweer te creëren, binnen de kaders die door Europese regelgeving gesteld worden. Dergelijke ontwikkelingen leiden tot nieuw beleid, zonder dat bestaand beleid kan worden afgebouwd. Bestuurlijk is het van belang de begroting goed te blijven monitoren om steeds vroegtijdig te kunnen beoordelen in welke mate “nieuw voor oud” als leidend principe voor de begroting kan gelden.

Verder zorgt de Veiligheidsregio ervoor dat ze aangesloten zijn bij de 'drie grote werken' die de komende jaren door de Raad van Commandanten en Directeuren Veiligheidsregio (RCDV) voorrang hebben gekregen. Dit zijn:
  1. Toekomstbestendige brandweerzorg
  2. Herziening van het brandweeronderwijs
  3. Bovenregionale crisisbeheersing en daaraan gekoppelde informatievoorziening
Werkvoorzieningsschap Reestmond te Meppel
Bestuurlijk belang De gemeenten Meppel, Westerveld en Staphorst nemen deel aan de Gemeenschappelijke Regeling Reestmond. Wethouders L. Mulder en J.C. Bos zijn vertegenwoordigd het Algemeen Bestuur namens de gemeente Staphorst. In het Dagelijks Bestuur is de gemeente vertegenwoordigd door wethouder J.C. Bos.
Financieel belang gemeente In de begroting 2025 is een gemeentelijke bijdrage  van € 991.000 opgenomen.
Openbaar belang/ doelstelling Het zorg dragen voor aangepaste werkgelegenheid voor personen met medische of sociale beperkingen.
Financiële kengetallen
(x €1.000)
  Jaarrekening 2023 (stand 31-12-2023) Begroting 2025 (stand 31-12-2025)
Gemeentelijk belang in verbonden partij 8%  
Eigen vermogen € 2.618 € 3.154
Vreemd vermogen € 2.382 € 1.789
Operationeel resultaat (voor gem. bijdr.) -/- € 10.091 -/- € 11.999
Risico's De impact van de risico's is geschat op € 892.000 met een waarschijnlijke impact van € 272.000. Deze verwachting is gebaseerd op het gewogen gemiddelde van alle inschattingen van kansen en impact. De algemene reserve, die ultimo 2023 € 1.566.000 bedraagt is momenteel van voldoende omvang teneinde dit risico op te vangen.
Ontwikkelingen
De hoofdtaak van Reestmond is Beschut Werken goed te organiseren, waarbij medewerkers continue worden uitgedaagd om zich verder te ontwikkelen. Daarnaast is de bestaande structuur beschikbaar voor Nieuw Beschut en trajecten om mensen naar ieders vermogen te ontwikkelen om deel te nemen aan de reguliere arbeidsmarkt. Dit proces vraagt constante aandacht.
Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland (BVO)
Bestuurlijk belang De (bedrijfs) uitvoeringsorganisatie - BVO is opgericht door 11 gemeenten: Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle. Bovengenoemde 11 gemeenten nemen in deze nieuwe vorm van een GR , waar geen sprake is van een algemeen bestuur, alleen van een dagelijks bestuur. In dit dagelijks bestuur is Staphorst vertegenwoordigd door wethouder J.C. Bos. Het bestuur besluit bij volstrekte meerderheid van stemmen.
Financieel belang gemeente Het financieel belang komt tot uiting in de jaarlijkse bijdrage: voor 2024 is een bijdrage van € 49.377 opgenomen in de begroting. Dit betreft 2,39% van de totale bijdrage uit de GR die RSJ IJsselland ontvangt. Betreft de kosten van de uitvoeringsorganisatie sec; derhalve exclusief het budget voor de zorg kosten.
Openbaar belang/ doelstelling De uitvoeringsorganisatie is opgericht door 11 gemeenten die in opdracht van deze samenwerkende gemeenten verantwoordelijk is voor de inkoop, contractmanagement, monitoring, (financiële) administratie en regionale inhoudelijke thema's van de jeugdhulp.
Financiële kengetallen
(x €1.000)
  Jaarrekening 2023 (stand 31-12-2023) Begroting 2024 (stand 31-12-2024)

Begroting 2025 (stand 31-12-2025)

Eigen vermogen 0 0 0
Vreemd vermogen 717 0 0
Resultaat 0 0 0
Risico's Gezien de risico's, de mitigerende maatregelen en de huidige bijdrageregeling is het niet nodig om een eigen weerstandsvermogen op te bouwen binnen het RSJ IJsselland. 
Ontwikkelingen In 2025 zetten we verder in op het verbeteren van de samenwerking, afstemming en samenhang. RSJ blijft werken aan zorgcontinuïteit. kostenbeheersing en kwaliteit.
Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle
Bestuurlijk belang Deelname in Algemeen Bestuur. Portefeuillehouder: wethouder H. Brinkman
Financieel belang gemeente Op basis van de begroting 2025 is de bijdrage van de gemeente Staphorst: € 728.000
Openbaar belang/ doelstelling De Omgevingsdienst behartigt de individuele en gezamenlijke belangen van de deelnemers op het gebied van de fysieke leefomgeving en ziet op de vergunningverlening, het toezicht op de naleving en de handhaving van de voorschriften zoals opgenomen in de relevante regelgeving. De primaire meerwaarde van de Omgevingsdienst is gelegen in de uitvoering van milieutaken. De Omgevingsdienst IJsselland wil een hoogwaardige bijdrage leveren aan een veilige, gezonde, aantrekkelijke en duurzame omgeving om in te wonen, werken en leven. 
Financiële kengetallen
(x €1.000)
  Jaarrekening 2023 (stand 31-12-2023) Begroting 2025 (stand 31-12-2024) Begroting 2025 (stand 31-12-2025)
Eigen vermogen 516 316 316
Vreemd vermogen 2.855 3527 3.531
Resultaat 345 0 0
 Risico's In de begroting van de Omgevingsdienst is aangegeven dat de risico-inventarisatie zoals deze nu is vastgesteld resulteert in een benodigd weerstandsvermogen van 311.000 euro. 
Ontwikkelingen

Het programma Samen Toekomstbestendig richt zich op de doorontwikkeling van de organisatie. In de huidige implementatiefase wordt gewerkt aan drie programmalijnen:
1. het fundament versterken;
2. meer waarde leveren door regionaal programmeren en risicogericht werken;
3.informatie gestuurd werken door efficiënt informatie inwinnen, verstrekken en –ontsluiten.

In de begroting 2025 is rekening gehouden met deze drie programmalijnen.

3 | Bestaande verbonden partijen - Vennootschappen en coöperaties

Terug naar navigatie - 3 | Bestaande verbonden partijen - Vennootschappen en coöperaties
BNG Bank N.V. , Den Haag 
Bestuurlijk belang Eén stem per aandeel van € 2.50. Portefeuillehouder: wethouder L. Mulder
Financieel belang gemeente 30.030 aandelen ad € 2,50 totale waarde € 75.075. 
Openbaar belang/ doelstelling BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Financiële kengetallen
(x €1 milj.)
BNG Bank is een sterk gekapitaliseerde bank. Ratingbureaus Fitch, Moody’s en S&P waarderen BNG Bank op het hoogste ratingniveau. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld. Provincies en gemeenten worden geacht vooruit te kijken tot en met het komende begrotingsjaar, maar de BNG bank deze financiële informatie niet verstrekken. BNG Bank emitteert leningen, die beursgenoteerd zijn. Om die reden is BNG Bank gehouden aan de regels die de Autoriteit Financiële Markten stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie. Het verstrekken van cijfers en verwachtingen over eigen vermogen en netto resultaat valt daar uitdrukkelijk onder. BNG Bank gaat pas tot publicatie van de gerealiseerde resultaten over na behandeling van de door de externe accountant goedgekeurde jaarrekening en het voorstel tot winstuitkering door de Raad van Commissarissen. Gegeven de complexiteit van de boekhoudkundige regelgeving die voor het bankwezen geldt en de omvang van de balans van BNG Bank, kunnen de definitieve gegevens over het lopende jaar 2023 in de loop van 2024 beschikbaar worden gesteld. De laatst bekende financiële kengetallen zijn:
  Jaarrekening 2023  (geen begroting aanwezig, stand 31-12-2023)
Eigen vermogen 4.412                                             -    2022:   4.306
Vreemd vermogen 110.819                                       -    2022:  107.459
Netto resultaat  254                                                  -    2022:  300 
Resultaat per aandeel 2023: € 2,16 per aandeel   -     2021: € 2,50 per aandeel
Risico's Beperkt, tot deelname in het aandelenkapitaal. Het resultaat financiële transacties zal ook in de nabije toekomst gevoelig blijven voor politieke, economische en monetaire ontwikkelingen. Verwacht wordt dat de impact van de oorlog in Oekraïne en de (sterk) oplopende inflatie hun weerslag op de winstontwikkeling zullen hebben.
N.V. Rendo te Meppel
Bestuurlijk belang Via stemrecht op aandelen: 4,3%, portefeuillehouder: wethouder L. Mulder.
Financieel belang gemeente 43 aandelen ad € 453,77, totale waarde € 19.512.
Openbaar belang/ doelstelling De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.
Financiële kengetallen
(x €1.000)
  Jaarrekening 2023 (stand 31-12-2023)
Eigen vermogen 79.688
Vreemd vermogen 109.465
Resultaat

7.283

Risico's Beperkt, tot deelname aandelenkapitaal. Zie ook financieel belang.
Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten.
N.V. Rova te Zwolle
Bestuurlijk belang Via stemrecht op aandelen: 3,09%.
Portefeuillehouder L . Mulder.
Financieel belang gemeente
  1. 217 aandelen A, betreft domein Afval en Grondstoffen en exploitatie stortplaats. Per 31 december 2022 heeft NV ROVA Holding in totaal 11.681 aandelen (A, B en C) verdeeld over de verschillende aandeelhouders. De nominale waarde per aandeel bedraagt voor € 113,45.
  2. Achtergestelde lening van: € 378.903. Rentevergoeding: 8%.
Openbaar belang/ doelstelling Werken aan het terugdringen van afval en het bevorderen van hergebruik van grondstoffen. De gemeente Staphorst draagt zorg voor onze publieke leefomgeving en alles wat daarin gebeurt. Is verantwoordelijk voor de inzameling en verwerking van het afval van inwoners. Omdat beheer in alle dynamiek en hectiek van het dagelijkse leven efficiënt en effectief uit te kunnen voeren werken gemeenten w.o. Staphorst veelal samen. Zo ook binnen ROVA. Als gemeentelijke uitvoeringsorganisatie in dienst van 23 samenwerkende gemeenten heeft deze zich verbonden aan bovengenoemde maatschappelijke verantwoordelijkheid. ROVA heeft zich ontwikkeld tot een duurzaam dienstenbedrijf. Duurzame ontwikkeling begint bij het besef van het dragen van verantwoordelijkheid naar toekomstige generaties en het zuinig moeten zijn op de schaarse grondstoffen die worden verbruikt.
Financiële kengetallen
(x €1.000)
  Jaarrekening 2023 ( stand 31-12-2022)
Eigen vermogen 39.348
Vreemd vermogen 58.278
Resultaat 5.384
Risico's Beperkt, tot:
  1. Deelname aandelenkapitaal.
  2. Verstrekte achtergestelde lening ad € 379.000 (afgerond).
    In het geval van faillissement van de ROVA worden de gemeenten achtergesteld: de achtergestelde gemeenten komen in de volgorde van schuldeisers dus achter de concurrente schuldeisers, en heeft slechts voorrang ten opzichte van de aandeelhouders.
  3. Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten (maakt onderdeel uit van de kostendekkendheid van het product afval).
N.V. Vitens te Zwolle
Bestuurlijk belang Via stemrecht op aandelen: 0,32%, aantal aandelen: 18.531. Portefeuillehouder: wethouder L. Mulder.
Financieel belang gemeente 18.531 aandelen ad € 1, in totaliteit € 18.531.
Openbaar belang/ doelstelling Het produceren, distribueren en leveren van drinkwater aan onze inwoners en andere afnemers en de daarbij horende dienstverlening.
Financiële kengetallen
(x €1 mln.)
  Jaarrekening 2023 (stand 31-12-2022)
Eigen vermogen 677,7
Vreemd vermogen 1696,7
Resultaat 27,2
Risico's Beperkt tot deelname aandelenkapitaal. Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten.
Enexis Holding N.V. te 's Hertogenbosch
Bestuurlijk belang Via stemrecht op aandelen: 0,0226%.
Portefeuillehouder: wethouder L. Mulder.
Financieel belang gemeente Totaal aantal aandelen: 33.779. 
Daarnaast heeft de gemeente Staphorst in 2020 een converteerbare hybride aandeelhouderslening verstrekt aan Enexis Holding N.V. voor een bedrag van € 112.836.

Begin 2023 heeft een aandelenwaarding plaatsgevonden, de puntschatting bedraagt € 38,83 per aandeel.
Openbaar belang/ doelstelling

Doelstelling: Enexis beheert het energienetwerk voor elektriciteit en aardgas in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 miljoen klanten (huishoudens, bedrijven en overheden) voor gas en € 2,9 miljoen klanten voor elektriciteit. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.

Beleidsvoornemens:
In het voorjaar van 2024 heeft de AvA ingestemd met aanpassing van het strategisch plan (2022) in verband met de nieuwe wet collectieve warmtevoorziening (zie ook hiervoor onder Ontwikkelingen en onzekerheden). Enexis treft op basis daarvan voorbereidingen voor een actieve rol bij de ontwikkeling van initiatieven in haar verzorgingsgebied.
In het strategisch plan is verder gekozen voor focus op kerntaken met drie hoofddoelen:
1. Wij sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes
Mede richting geven aan maatschappelijk optimale keuzes voor een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem van de toekomst en een haalbare weg daarnaartoe.

2. Wij bieden iedereen altijd toegang tot energie
Voor iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur met behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijk kosten.

3. Klanten weten wat ze aan ons hebben
Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en marktpartijen.

Financiële kengetallen
(x €1 mln.)
  Jaarrekening 2023 (stand 31-12-2023)
Eigen vermogen 5.320
Vreemd vermogen 5.140
Resultaat na belasting 72
Risico's  Verkenningen van netbeheer NL en de individuele netbeheerders geven aan dat de energietransitie een enorme investeringsopgave en daaruit voortvloeiende kapitaalbehoefte tot gevolg heeft. Uitgangspunt is dat Enexis financieel solide blijft, geen financiële risico’s neemt en tenminste een A credit-rating behoudt. 
Wadinko B.V. te Zwolle
Bestuurlijk belang Via stemrecht op aandelen: 1,67%.
Portefeuillehouder wethouder L. Mulder.
Financieel belang gemeente 40 aandelen, geen balanswaarde.
Openbaar belang/ doelstelling De vennootschap heeft tot doel het deelnemen in ondernemingen en vennootschappen, met name die welke ten doel hebben het stimuleren van en het deelnemen in ontwikkelingen en projecten op het gebied van milieu, techniek en innovatie, alsmede het daartoe deelnemen in andere ondernemingen en vennootschappen.
Financiële kengetallen
(x €1 mln.)
  Jaarrekening 2023 (stand 31-12-2023)
Eigen vermogen 82,7
Vreemd vermogen 8,7
Resultaat (netto winst) 1,9
Risico's Inherent aan haar doelstellingen loopt Wadinko risico’s. Door de interne maatregelen, met betrekking tot risicobeheersing, zoals beschreven in de jaarrekening, zijn de risico’s voor de aandeelhouders beperkt. Een aanvullend risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten.
CSV Amsterdam B.V. te 'S-Hertogenbosch 
Bestuurlijk belang Via stemrecht op aandelen: 0,0216%.
Portefeuillehouder wethouder L. Mulder.
Financieel belang gemeente 432 aandelen : 0,0216% van gestort aandelenkapitaal ad € 20.000,- € 4,32.
Openbaar belang/ doelstelling

Publiek belang: Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent en Attero. (namens de verkopende aandeelhouders van Essent en Attero).

De organisatie vervult drie doelstellingen:
a. namens de verkopende aandeelhouders van Essent een eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat als gevolg van de WON;
b. namens de verkopende aandeelhouders van Attero eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V.
c. het geven van instructies aan de escrow-agent wat betreft het beheer van het bedrag dat op de escrow-rekening n.a.v. verkoop Attero is gestort.

CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de
Aandeelhoudersommissie, de gerechtelijke procedure voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. In februari 2024 heeft CSV de motivering beroepschrift tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting bij de Rechtbank ingediend. De inhoudelijke zitting bij de Rechtbank
staat gepland op 3 september 2024. Afhankelijk van de uitspraak van de Rechtbank (verwachting eind 2024) zal, in overleg met de Aandeelhouderscommissie van CSV, de
procedure al dan niet worden voortgezet.
 
Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de Aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.

Financiële kengetallen Balans Jaarrekening 2023 (stand 31-12-2023)
Eigen vermogen € 84.349
Waarvan reserves - € 15.651
Vreemd vermogen € 64.446
Waarvan voorzieningen € 0
 Resultaat na belasting  - € 125.730
Risico's Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap. 
Publiek belang elektriciteitsproductie B.V. te 's-Hertogenbosch 
Bestuurlijk belang Via stemrecht op aandelen: 0,0216%.
Portefeuillehouder wethouder L. Mulder.
 Financieel belang gemeente  432 aandelen. Nominale waarde per aandeel: € 0,01. Totale waarde aandelen: € 1,00.
Openbaar belang/ doelstelling Publiek belang: Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent. (namens de verkopende aandeelhouders Essent).

Het bestuur van de vennootschap heeft met het Ministerie van Klimaat en Energie, ZEH Energy BV en Energy Resources Holding BV in februari 2024 overeenstemming bereikt over de terugtreding van PBE als contractpartij uit het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Daarmee resteren er geen openstaande contractuele verplichting meer en kan PBE als vennootschap worden ontbonden. Het bestuur van de
vennootschap treft op moment van het schrijven van dit memo voorbereidingen voor het definitief opheffen van de vennootschap en om de resterende liquide middelen na de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 26 september 2024 uit te keren aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Financiële kengetallen Balans Jaarrekening 2023 (stand 31-12-2023)
Eigen vermogen € 1.443.974
Waarvan reserves - € 52.848
Vreemd vermogen € 31.981
Waarvan voorzieningen € 0
Resultaat na belasting - € 36.040
Risico's Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal in deze vennootschap. 

4 | Bestaande verbonden partijen - Stichtingen en verenigingen

Terug naar navigatie - 4 | Bestaande verbonden partijen - Stichtingen en verenigingen
Stichting dagelijks beheer MCR te Rouveen
Bestuurlijk belang Via stemrecht in dagelijks bestuur van de MCR.
Andere partijen in de stichting: basisschool de Triangel en basisschool de Levensboom.   
Financieel belang gemeente De exploitatiebijdrage aan de stichting voor de kosten van de sportzalen en peuterspeelzaal. Voor het jaar 2024 is geraamd op: € 45.044.
Openbaar belang/ doelstelling De gemeente geeft het publieksbelang en de behartiging hiervan vorm via de privaatrechtelijke weg door:
  • De wettelijke zorgplicht voor het aanbieden van een ruimte voor gymlessen;
  • Het initiëren en te faciliteren van het multifunctionele karakter van de MCR vorm en inhoud te geven;
  • Ruimte te beiden aan het peuterspeelzaalwerk;
  • De openbare bibliotheek een uitleenruimte ter beschikking te stellen.
Door deze constructie worden de beide andere gebruikers hierbij betrokken.
Financiële kengetallen
(x € 1.000)
  Jaarrekening 2023 (stand 31-12-2023)
Eigen vermogen 42.564                          2022: 103.143
Vreemd vermogen 118.470                       2022: 135.625   
  Resultaat -/-60.579                     2022:  -/-5.169
Risico's Doordat de exploitatie en beheer van de bijzondere scholen wettelijk op afstand zijn gezet, is er geen sprake van volledige betrokkenheid.  De gemeente heeft een (gering) aandeel in deze stichting n.l.: 27 %.  Basis: vloeroppervlakte.