-
Blz. 1
Begroting 2025
-
Blz. 2
Begroting 2025
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Aanbieding
-
Blz. 5
Aanbieding
-
Blz. 6
Samenvatting
-
Blz. 7
Inleiding
-
Blz. 8
Algemene uitgangspunten
-
Blz. 9
Infographic
-
Blz. 10
Financiële samenvatting 2025 - 2028
-
Blz. 11
Structurele begrotingssaldo
-
Blz. 12
Samenvatting begrotingssaldo
-
Blz. 13
Meerjaren Investeringsprognose
-
Blz. 14
Verloop reservepositie 2024-2028
-
Blz. 15
Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie
-
Blz. 16
Bestuurlijk verantwoordelijk
-
Blz. 17
Speerpunten
-
Blz. 18
0.1 Regionale, strategische en pragmatische samenwerking
-
Blz. 19
0.2 Ondersteuning initiatieven samenleving
-
Blz. 20
0.3 Een dienstbare en dienstverlenende gemeente
-
Blz. 21
0.4 In verbinding met de samenleving (Nieuw)
-
Blz. 22
Wat mag algemeen bestuur en organisatie ons kosten?
-
Blz. 23
Afwijkingen t.o.v. begroting 2024 toegelicht (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 24
Reservemutaties programma
-
Blz. 25
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 26
Programma 1 - Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 27
Bestuurlijk verantwoordelijk
-
Blz. 28
Speerpunten
-
Blz. 29
1.1 Een veilige gemeente
-
Blz. 30
1.2 Goed beschikbare en toegeruste hulpdiensten
-
Blz. 31
1.3 Voorlichting en bewustwording
-
Blz. 32
Wat mag openbare orde en veiligheid ons kosten?
-
Blz. 33
Afwijkingen t.o.v. 2024 toegelicht (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 34
Reservemutaties programma
-
Blz. 35
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 36
Programma 2 - Verkeer en vervoer
-
Blz. 37
Bestuurlijk verantwoordelijk
-
Blz. 38
Speerpunten
-
Blz. 39
2.1 Regionale bereikbaarheid door verbetering ontsluiting A28
-
Blz. 40
2.2 Regionale bereikbaarheid door een treinstation in Staphorst
-
Blz. 41
2.3 Fietspadenplan voor de raadsagenda
-
Blz. 42
2.4 Herinrichting Schipgravenweg in Rouveen
-
Blz. 43
Wat mag verkeer en vervoer ons kosten?
-
Blz. 44
Afwijkingen t.o.v. 2024 toegelicht (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 45
Reservemutaties programma
-
Blz. 46
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 47
Programma 3 - Economie en ondernemen
-
Blz. 48
Bestuurlijk verantwoordelijk
-
Blz. 49
Speerpunten
-
Blz. 50
3.1 Ontwikkeling bedrijventerreinen
-
Blz. 51
3.2 Circulair energielandschap
-
Blz. 52
3.3 Een aantrekkelijk winkelhart in Staphorst
-
Blz. 53
3.4 Een vitale agrarische sector
-
Blz. 54
3.5 Ruimte voor Defensie (Nieuw)
-
Blz. 55
Wat mag economie en ondernemen ons kosten?
-
Blz. 56
Afwijkingen t.o.v. 2024 toegelicht (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 57
Reservemutaties programma
-
Blz. 58
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 59
Programma 4 - Onderwijs
-
Blz. 60
Bestuurlijk verantwoordelijk
-
Blz. 61
Speerpunten
-
Blz. 62
4.1 In iedere kern basisonderwijs
-
Blz. 63
4.2 Verbinding onderwijs met bedrijfsleven
-
Blz. 64
4.3 Behoud van bibliotheken
-
Blz. 65
4.4 Stimulering verduurzamings- en binnenklimaatprogramma's schoolgebouwen
-
Blz. 66
Wat mag onderwijs ons kosten?
-
Blz. 67
Afwijkingen t.o.v. 2024 toegelicht (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 68
Reservemutaties programma
-
Blz. 69
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 70
Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme
-
Blz. 71
Bestuurlijk verantwoordelijk
-
Blz. 72
Speerpunten
-
Blz. 73
5.1 Optimaal, functioneel, breed en toekomstbestendig faciliteitengebruik voor beweging en sport
-
Blz. 74
5.2 Inclusief sporten en aanjagen sport- en bewegingsonderwijs
-
Blz. 75
5.3 Inzet behoud cultureel erf- en gedachtegoed
-
Blz. 76
5.4 Versterking natuur- en recreatiegebieden, vitale vakantieparken
-
Blz. 77
5.5 Verlagen administratieve lastendruk
-
Blz. 78
Wat mag sport, cultuur, recreatie en toerisme ons kosten?
-
Blz. 79
Afwijkingen t.o.v. 2024 toegelicht (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 80
Reservemutaties programma
-
Blz. 81
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 82
Programma 6 - Sociaal domein
-
Blz. 83
Bestuurlijk verantwoordelijk
-
Blz. 84
Speerpunten
-
Blz. 85
6.1 Uitvoering ambities sociaal beleidsplan ‘Iedereen doet mee’
-
Blz. 86
6.2 Gemeenschappelijke regeling Reestmond wijzigen naar inkoopmodel voor doelgroep
-
Blz. 87
6.3 Deelname aan maatschappelijke activiteiten door jong en oud
-
Blz. 88
6.4 Passende sociale infrastructuur (Nieuw)
-
Blz. 89
6.5 Opvang vluchtelingen (Nieuw)
-
Blz. 90
Wat mag het sociaal domein ons kosten?
-
Blz. 91
Afwijkingen t.o.v. 2024 toegelicht (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 92
Reservemutaties programma
-
Blz. 93
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 94
Programma 7 - Gezondheid en milieu
-
Blz. 95
Bestuurlijk verantwoordelijk
-
Blz. 96
Speerpunten
-
Blz. 97
7.1 Warmtetransitie
-
Blz. 98
7.2 Tegengaan energiearmoede
-
Blz. 99
7.3 Lokale en grootschalige opwek via zon en wind
-
Blz. 100
7.4 Ondersteuning initiatieven groen gas en andere hernieuwbare gassen
-
Blz. 101
7.5 Ondersteuning initiatieven tegengaan zwerfafval
-
Blz. 102
7.6 Netwerkversterking (Nieuw)
-
Blz. 103
Wat mag gezondheid en milieu ons kosten?
-
Blz. 104
Afwijkingen t.o.v. 2024 toegelicht (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 105
Reservemutaties programma
-
Blz. 106
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 107
Programma 8 - Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
-
Blz. 108
Bestuurlijk verantwoordelijk
-
Blz. 109
Speerpunten
-
Blz. 110
8.1 Beschermingsmaatregelen beschikbaarheid woningen benutten
-
Blz. 111
8.2 Woningbouw voor alle doelgroepen in alle kernen
-
Blz. 112
8.3 Herijken Omgevingsvisie als onderdeel van invoering beleidshuis
-
Blz. 113
8.4 Opwaardering Marktplein in kern Staphorst
-
Blz. 114
8.5 Kijken naar mogelijkheid voor een afscheidshuis in kern Staphorst
-
Blz. 115
Wat mag volkshuisvesting en ruimtelijke ordening ons kosten?
-
Blz. 116
Afwijkingen t.o.v. 2024 toegelicht (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 117
Reservemutaties programma
-
Blz. 118
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 119
Programma 9 - Overhead en financiën
-
Blz. 120
Bestuurlijk verantwoordelijk
-
Blz. 121
Speerpunten
-
Blz. 122
9.1 Goed werkgeverschap, een toekomstbestendige, adequate en efficiënte (ambtelijke) organisatie
-
Blz. 123
9.2 Een duurzaam gezonde en robuuste financiële huishouding en een sluitende meerjarenbegroting
-
Blz. 124
Wat mag overhead en financiën ons kosten?
-
Blz. 125
Afwijkingen t.o.v. 2024 toegelicht (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 126
Reservemutaties programma
-
Blz. 127
Betrokkenheid verbonden partijen
-
Blz. 128
Paragrafen
-
Blz. 129
Paragraaf 1 - Weerstandsvermogen en risicomanagement
-
Blz. 130
Inleiding op de paragraaf
-
Blz. 131
A | Ontwikkeling weerstandsvermogen
-
Blz. 132
B | Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 133
C | Risicobeheersing
-
Blz. 134
D | Kengetallen financiële positie
-
Blz. 135
Paragraaf 2 - Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 136
Inleiding op de paragraaf
-
Blz. 137
Wegenbeheer
-
Blz. 138
Rioolbeheer
-
Blz. 139
Waterbeheer
-
Blz. 140
Groenbeheer
-
Blz. 141
Gebouwenbeheer
-
Blz. 142
Onderwijshuisvesting
-
Blz. 143
Paragraaf 3 - Financiering
-
Blz. 144
Inleiding op de paragraaf
-
Blz. 145
Uitvoering financieringsfunctie
-
Blz. 146
Paragraaf 4 - Bedrijfsvoering
-
Blz. 147
Inleiding op de paragraaf
-
Blz. 148
Organisatie algemeen
-
Blz. 149
Informatiemanagement
-
Blz. 150
Personeel | HRM
-
Blz. 151
Gemeentelijke heffingen
-
Blz. 152
Ontwikkelingen uitvoering WOZ/BAG/GEO
-
Blz. 153
Ontwikkelingen burgerzaken
-
Blz. 154
Communicatie
-
Blz. 155
Juridische kwaliteitszorg
-
Blz. 156
Ondermijning en Wet Bibob
-
Blz. 157
AO/IC VIC control
-
Blz. 158
Paragraaf 5 - Verbonden partijen
-
Blz. 159
Inleiding op de paragraaf
-
Blz. 160
2 | Bestaande verbonden partijen - Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 161
3 | Bestaande verbonden partijen - Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 162
4 | Bestaande verbonden partijen - Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 163
Paragraaf 6 - Grondbeleid
-
Blz. 164
Inleiding op de paragraaf
-
Blz. 165
In exploitatie zijnde gronden
-
Blz. 166
Strategische gronden
-
Blz. 167
Ontwikkelingen (toekomstige) grondexploitatie
-
Blz. 168
Paragraaf 7 - Lokale heffingen
-
Blz. 169
Inleiding op de paragraaf
-
Blz. 170
Onroerende zaakbelasting
-
Blz. 171
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 172
Rioolheffing
-
Blz. 173
Rioolaansluitbijdrage
-
Blz. 174
Forensenbelasting
-
Blz. 175
Toeristenbelasting
-
Blz. 176
Marktgelden/standplaatsvergunningen
-
Blz. 177
Begraafrechten
-
Blz. 178
Hondenbelasting
-
Blz. 179
Overige heffingen/leges
-
Blz. 180
Paragraaf 8 - Openbaarheidsparagraaf (Woo)
-
Blz. 181
Inleiding op de paragraaf
-
Blz. 182
Wet open overheid
-
Blz. 183
Financiële begroting
-
Blz. 184
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 185
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 186
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 187
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 188
Incidentele lasten per programma
-
Blz. 189
Incidentele baten per programma
-
Blz. 190
Balans
-
Blz. 191
Balans per 31 december 2023 t/m 2028
-
Blz. 192
Overzicht reserves- en voorzieningenpositie
-
Blz. 193
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 194
Bijlagen
-
Blz. 195
Taakvelden overzicht
-
Blz. 196
Taakveldenoverzicht
-
Blz. 197
Overzicht investeringen
-
Blz. 198
Overzicht investeringen
-
Blz. 199
Indicatoren
-
Blz. 200
Liquiditeitsplanning
-
Blz. 201
Liquiditeitsplanning 2025 - 2028
-
Blz. 202
Kasstroomoverzicht 2025 - 2028
-
Blz. 203
PM posten
-
Blz. 204
PM posten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap