Paragraaf 4 - Bedrijfsvoering

Organisatie algemeen

Terug naar navigatie - Organisatie algemeen

In ons streven naar een toekomstbestendige organisatie waarbij optimale dienstverlening richting inwoners, ondernemers en partners vooropstaat gaan we langs vijf verhaallijnen verder bouwen aan de organisatie van Staphorst. De eerste lijn is de Omgevingsvisie, dit gaat over de ontwikkeling van Staphorst als gemeente en onze visie op hoe we Staphorst verder willen ontwikkelingen.  De tweede lijn is Mooi Wark, aan de hand van het rapport Mooi Wark gaan we de negen genoemde zoekgebieden inzetten om onze organisatie toekomstbestendig in te richten.  De derde lijn betreft Visie Dienstverlening. Deze lijn gaat over de manier waarop wij onze inwoners helpen, onze dienstverlening. De vierde lijn heet Hygiëne, dit betreft verbetertrajecten om bepaalde processen beter te laten verlopen. De laatste lijn tenslotte gaat over Rolduidelijkheid. Hierbij gaat het over over de taken en verantwoordelijkheden van onze medewerkers. 

Informatiemanagement

Terug naar navigatie - Informatiemanagement

Visie en projecten
In 2024/2025 zal de i-visie 2021 worden geactualiseerd. In het kader van o.a. het BMC traject ‘mooi Wark’ is door raad en college aangegeven dat de ambitie wat betreft ICT inzet en innovatie hoger dient te zijn en daarbij is ook de inzet van AI als kans aangeduid. Dit zal in de visie van 2025 worden opgenomen.
Het meerjareninvesteringsplan I&ICT is in 2024 geëvalueerd en het meerjareninvesteringsplan is geactualiseerd voor projecten en investeringen in de periode 2025-2027. Hierbij is nog geen rekening gehouden met mogelijke investeringen die voorvloeien uit de te actualiseren I-visie en ‘mooi Wark’. 

Digitaal(samen) werken
In 2024 is gestart met de inrichting van een digitale samenwerkingsomgeving om samenwerking (over organisatie grenzen heen) en projectmatig werken veilig en gebruiksvriendelijk te ondersteunen. Gestart is met een aantal overzichtelijke taakvelden en projecten. Dit wordt in 2025 verder binnen de afdelingen en teams, uiteindelijk gemeentebreed, geïmplementeerd.
De implementatie van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) is in 2024 gestart en zal ook in 2025 de nodige aandacht en inzet vergen.

Gemeentebrede actualisatie van digitaal zaakgericht werken, archiveren en procesoptimalisatie 
Het lopende traject van actualisatie van digitaal zaakgericht werken & archiveren inclusief procesoptimalisatie waarbij papieren dossiers worden vervangen door digitale dossiers inclusief passende werkwijzen en archief-omgeving wordt verder doorgezet in 2025. Het wordt afhankelijk van behoefte per proces/team gepland en uitgevoerd. Er zal in 2025 worden aangesloten bij de uitwerking van ‘mooi Wark’.

Dienstverlening
De Visie op Dienstverlening is één van de vijf verhaallijnen waarlangs we de organisatie van Staphorst toekomstbestendig houden/maken. De geactualiseerde visie zal bij vaststelling waarschijnlijk leiden tot een aantal projecten en derhalve een meerjareninvesteringsplan, de omvang daarvan is nu nog niet te voorzien.

Informatieveiligheid
De implementatie van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) wordt, mede aan de hand van de opgestelde jaarkalender, voorgezet. Dit leidt de komende jaren tot een groot aantal acties en investeringen. De belangrijkste investeringen zijn opgenomen in het IM meerjareninvesteringsplan. Voorts hebben in 2025 de implementatie van een Information Security Management System ISMS), audits en een nieuw awareness programma (in combinatie met het thema privacy) de nodige aandacht.
De BIO wordt vervangen door de NIS2-richtlijn. NIS2 is een aanscherping van het huidige BIO kader en acties en zal leiden tot aanvullende maatregelen. Waarschijnlijk wordt dit in 2025 geëffectueerd, eventuele investeringen die hieruit voorvloeien zijn niet in deze begroting opgenomen.  

Privacy
Bewustwording (voor zowel privacy als informatieveiligheid) van alle gemeentelijke medewerkers is een continu punt van aandacht. In 2024 is een nieuw bewustwordingsprogramma geïmplementeerd dat in 2025 een vervolg krijgt. Specifieke zal aandacht worden geschonken aan de betrokkenheid van alle medewerkers.

Personeel | HRM

Terug naar navigatie - Personeel | HRM

In de begroting 2024 is door uw raad geld beschikbaar gesteld voor formatie-uitbreiding (14,33 fte, € 1.585.000). Dit is in eerste instantie incidenteel beschikbaar gesteld voor de jaarschijven 2024-2025. 

Loonsombudget
Het begrote loonsombudget 2025 bedraagt € 16.780.000. In de meerjarenbegroting 2024 zijn de lonen aanvullend geïndexeerd. Het daadwerkelijke percentage dat in de meerjarenbegroting 2025 is toegepast, is lager dan in de meerjarenbegroting 2024. Dit leidt tot een voordeel van € 133.000 verdeeld over alle programma's. 

  Begroot  2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Begroot 2028
Structureel loonsombudget 15.859 16.780 17.554 18.335 18.335
Incidenteel loonsombudget 1.585 1.585      
Totaal  17.444 18.365 17.554 18.335 18.335

Bedragen x €1.000

Externe inhuur
Door de krappe arbeidsmarkt wordt het invullen van vacatures met personeel in loondienst steeds lastiger. Daarnaast zijn de uurtarieven van externe inhuur fors gestegen. 

HR Gesprekscyclus
In 2025 wordt de in 2024 geimplementeerde HR gesprekscyclus geevalueerd. Deze HR gesprekscyclus sluit beter aan bij de stip op de Staphorster horizon (de praatplaat), de kernwaarden van de organisatie en de wens om medewerkers meer zelf de regie te geven over hun loopbaan.

Opleiden en ontwikkelen
Ook in 2025 zal het opleiden en ontwikkelen van personeel een belangrijke rol spelen in het HRM beleid. Hierbij is aandacht voor zowel vakinhoudelijke opleidingen en trainingen, maar ook voor opleidingen en trainingen in het kader van persoonlijke ontwikkeling. Het doel is om de duurzame inzetbaarheid van medewerkers te vergroten. Ook is er aandacht voor het intern doorstromen, hier zal vanuit het Strategisch Personeelsontwikkelplan expliciet aandacht voor zijn. 

Formatiesturing
In het formatieboek is voor 2025 e.v. 186,79 fte opgenomen, dit is ten opzichte van 2024 een toename van 1,70 fte. Dit betreft voor 1,00 fte formatie op de buitendienst i.v.m. inbesteding van werkzaamheden, 0,63 fte formatie t.b.v. WOO-werkzaamheden en 0,07 fte afrondingsverschil.

Personeelsformatie in fte's

Organisatie onderdeel Formatie
2024
Formatie
Begroot 2025
Formatie
Begroot 2026
Formatie
Begroot 2027
Formatie
Begroot 2028
College + griffie + Babsen 5,89 5,89 5,89 5,89 5,89
Secretaris + management 4,00 4,00 4,00 4,00 4,00
Bestuur & Managementondersteuning 70,71 71,34 71,34 71,34 71,34
Fysieke Leefomgeving 69,08 70,08 70,08 70,08 70,08
Samenleving 35,42 35,48 35,48 35,48 35,48
Totaal organisatie 185,09 186,79 186,79 186,79 186,79

CAO gemeenteambtenaren
Per 31 maart 2025 loopt de huidige CAO af. De lonen zijn geïndexeerd met 4,45% in 2025, 4,61% in 2026 en 4,45% in 2027. 2028 hebben we vooralsnog constant verondersteld.

Gemeentelijke heffingen

Terug naar navigatie - Gemeentelijke heffingen

Tussen rijk en gemeenten wordt gesproken over een nieuwe of aangepaste financieringssystematiek. De wens is om per 2026 tot een nieuwe bekostigingswijze te komen. Verruiming van het lokale belastinggebied is op dat moment een te onderzoeken onderdeel. Dat betekent dat de verruiming momenteel nog op zich laat wachten, zeker niet voor 2027. De bedoeling is om een verschuiving te laten plaatsvinden van rijksbelastingen naar lokale belastingen, waaraan wel randvoorwaarden zijn gekoppeld. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de financiële verhoudingen die op orde moeten zijn, geen verhoging van de totale lastendruk, een groter belastinggebied wat geen doel op zich is, maar verband houdt tussen bepalen, betalen en verantwoorden. Bepalen betekent betalen is het motto. Momenteel zijn er geen veranderingen in deze ontwikkelingsfase ten opzichte van vorig jaar.

Kleine belastingen
Kleine belastingen die voortvloeien naar de algemene middelen, zoals honden-, toeristen- en forensenbelasting worden misschien afgeschaft of vervangen worden door andere belastingen. Dit wordt meegenomen in het onderzoek naar de verruiming van het gemeentelijk belastinggebied. Ook andere belastingen zullen aangepast worden, maar dat gaat om belastingen die Staphorst momenteel niet heft en dus geen directe gevolgen heeft. 
Omgevingswet 
Vanaf 2024 is de Omgevingswet van toepassing. De legesverordening is hier volledig op aangepast. De komende jaren zal dit steeds beter gespecificeerd worden om zo ook de kostendekkendheid goed in beeld te krijgen. 

Mijn Staphorst
Het belastingloket is uitgebreid. Zo zijn alle nota’s en eventuele verminderingen nu zichtbaar op Mijn Staphorst. Een mooie ontwikkeling, waarbij voor alle belastingplichtigen naast de actuele nota’s ook historie zichtbaar is. Daarnaast wordt het openstaande saldo getoond. Voor de toekomst hopen we op nog meer mogelijkheden en uitbreiding van dit portaal voor zowel natuurlijke personen als bedrijven.  

Digitaliseren
Wij zijn continue bezig om processen te digitaliseren of te vereenvoudigen. Ook is er volop aandacht voor interne controles, waarbij we vragen en rapportages zoveel mogelijk bundelen. 

Ontwikkelingen uitvoering WOZ/BAG/GEO

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen uitvoering WOZ/BAG/GEO

Het is belangrijk te zorgen voor maatschappelijk draagvlak en vertrouwen in de WOZ-waarden. Dit wordt door de Waarderingskamer benadrukt. Daarom moet de WOZ-uitvoering de komende jaren mee-ontwikkelen met maatschappelijke en technische ontwikkelingen. Deze ontwikkelingen vragen om investeringen van de gemeenten en hebben overigens een breder bereik dan uitsluitend de WOZ-uitvoering. Voorbeelden hiervan zijn:
•    verandering van de markt als gevolg van de energietransitie/duurzaamheid;
•    ontwikkelingen in de woningmarkt als gevolg van tekort aan aanbod;
•    veranderende behoefte van belanghebbenden aan transparantie;
•    groeiende behoefte van belanghebbenden aan rechtsbescherming;
•    toename van het aantal objecten (areaal uitbreiding);
•    toename van het aantal reacties op de WOZ beschikkingen / aanslagen gemeentelijke belastingen;
•    toename aantal reacties van no-cure-no-pay bureaus;
•    integratie van gegevensbeheer voor WOZ en geo-registraties;
•    modernisering taxatieverslagen. Deze worden vanaf 2025 uitgebreider;
•    veranderingen als gevolg van de invoering van de Omgevingswet;
•    veranderingen als gevolg van de invoering van de Wet Kwaliteitsborging;
•    groeiend belang voor kwaliteitsbeheer en correcte uitwisseling met de Landelijke Voorziening WOZ;
•    het geleidelijk toenemen van het aantal toepassingen van de WOZ-waarde buiten de belastingheffing.
•    verantwoording over informatieveiligheid en informatiearchitectuur in het WOZ-domein. 

Ontwikkelingen burgerzaken

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen burgerzaken

Digitalisering producten burgerzaken
Het is voor inwoners mogelijk om diverse zaken via de gemeentelijke website te regelen. Voorbeelden hiervan zijn: verhuizingen, uittreksels BRP, stempassen, geboorteaangiftes, aangiftes van overlijden, verklaringen omtrent gedrag, inname vermissing reisdocumenten, afschriften Burgerlijke Stand, emigratie, wijziging naamgebruik, aanvragen huwelijken/geregistreerd partnerschap, verzoeken verstrekkingsbeperkingen, en aanvragen verlengen rijbewijs. Het moet mogelijk blijven aanvragen aan het gemeenteloket te doen.  
Digitalisering betekent dat diensten 24/7 aangevraagd kunnen worden en ook een verandering in de werkprocessen. De menselijke factor blijft nodig. Het klantcontact verandert maar de complexiteit neemt toe.

Landelijke Aanpak Adreskwaliteit
Alle overheidsinstanties gebruiken de Basisregistratie Personen (BRP); van de GGD en het Sociaal Loket tot de Belastingdienst. Een correcte registratie van adressen van inwoners is voor de taken van deze instanties erg belangrijk, maar ook voor personen zelf. Om die reden is Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) in het leven is geroepen en verplicht sinds mei 2023. Staphorst is sinds begin 2023 aangesloten. Bij vermoedelijke onjuistheden vindt er onderzoek plaats zoals een huisbezoek afleggen om te controleren of geselecteerde adressen en bewoners in overeenstemming zijn met de BRP. Hiertoe worden door het Ministerie van BZK-adressen in onze gemeente geselecteerd. LAA wordt uitgevoerd in samenwerking met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en een aantal uitvoeringsorganisaties. De uitvoeringsorganisaties zijn instanties die wettelijke taken van de overheid uitvoeren. In Staphorst zijn sinds de aansluiting enkele meldingen gekomen waarop wij actie hebben moeten ondernemen. Daarnaast vinden er regelmatig adresonderzoeken plaats door o.a. ineens vertrekkende Oekraïners. 

Reisdocumentenpiek
Bijna tien jaar geleden werd de geldigheidsduur voor paspoorten en identiteitskaarten verlengd van vijf naar tien jaar. In 2014 ging deze nieuwe regel van kracht waardoor volwassenen die tussen 2014 en 2018 een reisdocument hebben aangevraagd, vanaf 2024 weer een nieuwe ID-kaart of paspoort mogen aanvragen. In de periode 2024 -2029 is sprake van een piek naar aanleiding van de huidige reisdocumentendip (2019-2023).

Verbeteren Reisdocumentenstelsel
De komende jaren wordt landelijk gewerkt aan een toekomstbestendig stelsel van paspoorten en identiteitskaarten. In het programma Verbeteren Reisdocumentenstelsel (VRS) wordt het stelsel geleidelijk aangepakt. Het doel is: de kwaliteit, fraudebestendigheid en betrouwbaarheid van het stelsel naar een hoger niveau tillen.

Verkiezingen
In 2024 vonden er Europese Parlementsverkiezingen plaats. In 2026 zijn er Gemeenteraadsverkiezingen, in 2027 verkiezingen voor de Provinciale Staten, Eerste Kamer en Waterschap en in 2028 zijn er weer Tweede Kamerverkiezingen. 

Extra werkzaamheden als gevolg van de vluchtelingenopvang 
De opvang van de Oekraïners en andere vluchtelingen betekent ook dat deze mensen ingeschreven moeten worden in de BRP.

Communicatie

Terug naar navigatie - Communicatie

Bestuurders, management, vak afdelingen, samenwerkingspartners, crisis-/veiligheidssituaties en de pers vragen doorlopend advies, inzet en ondersteuning over communicatie. Zonder communicatiestrategie en zonder afstemming over en prioritering van de beschikbare capaciteit, bepaalt de waan van de dag hoe de gemeente communiceert.
Van belang is waar communicatie daadwerkelijk het verschil kan maken bij maatschappelijke opgaven. Communicatie strategie en het stellen van prioriteiten in relatie tot beschikbare capaciteit helpt hierbij. 

Juridische kwaliteitszorg

Terug naar navigatie - Juridische kwaliteitszorg

Juridische Kwaliteitszorg staat voor de manier waarop het bestuur, het MT en de ambtelijke organisatie de juridische kwaliteit in het handelen van de organisatie kunnen verbeteren. Het is belangrijk dat kwaliteitszorg is geborgd en dat het voldoende ruimte en aandacht krijgt in het continue werkproces. Het is wenselijk een nulmeting te kunnen doen en het onder de loep nemen van de juridische kwaliteit in algemene zin. Dat maakt het mogelijk om met eventuele knelpunten aan de slag te kunnen. Tegelijkertijd constateren we dat er door prioriteit te moeten geven aan urgentere werkzaamheden, de aandacht voor een nulmeting op de achtergrond terechtkomt. Ook de toename van taken die de gemeente krijgt en de groei van de organisatie is daarop van invloed. Hoewel de kwaliteitszorg altijd onderdeel uitmaakt van reguliere werkzaamheden en het werkproces continu aan veranderingen en verbeteringen onderhevig is, is het belangrijk dat dit op een structurele manier vorm kan krijgen. Als er prioriteit gegeven kan worden aan juridische kwaliteitszorg, kan op langere termijn de kwaliteit in de volle breedte op peil gehouden of verbeterd worden.

Ondermijning en Wet Bibob

Terug naar navigatie - Ondermijning en Wet Bibob

Ondermijnende criminaliteit neemt vele vormen aan en kan landelijk en lokaal zeer ontwrichtend zijn. Ook in Staphorst hebben we te maken met vormen van ondermijnende criminaliteit.
In de strijd tegen ondermijning heeft de bestuurlijke aanpak een belangrijke plaats. Het is van belang om de bestuurlijke instrumenten, waaronder het beleid voor de toepassing van de Wet Bibob (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur) te actualiseren en het toepassingsbereik uit te breiden zodat het aantal Bibob-toetsen uitgebreid kan worden. Om te voorkomen dat de gemeente onbedoeld ondermijnende activiteiten faciliteert, is het ook van belang dat er interne en externe bewustwording wordt gecreëerd. Hiermee kan een waterbedeffect voorkomen worden en wordt een gezond ondernemersklimaat gestimuleerd, gecreëerd en gewaarborgd. Inmiddels is er een plan van aanpak voor het actualiseren en implementeren van het Bibob-beleid vastgesteld. Hier wordt inmiddels uitvoering aangegeven. 

AO/IC VIC control

Terug naar navigatie - AO/IC VIC control

Rechtmatigheidsverklaring
De invoering van de rechtmatigheidsverantwoording heeft nu daadwerkelijk plaats gevonden met ingang van het boekjaar 2023. In de bijlage bij de jaarrekening 2023 is door het College voor het eerst verantwoording worden afgelegd over de financiële rechtmatigheid. Vervolgens is in de paragraaf bedrijfsvoering nader ingegaan op de verantwoording: Waar bestaat het bedrag aan financiële rechtmatigheidsfouten uit; Hoe zijn de fouten ontstaan; Wat gaat het College eraan doen om in de toekomst deze fouten te voorkomen.
Om te komen tot afgifte van een rechtmatigheidsverantwoording door het College  wordt jaarlijks het normenkader vastgesteld. Verbijzonderde Interne Controle
De inrichting en beheersing van de processen zal dusdanig moeten zijn dat het College met een gerust hart een uitspraak kan doen over de rechtmatigheid van de uitgaven.
Daarvoor worden onderstaande zaken gerealiseerd:
•    Het verbeteren van de interne processen en de beheersing ervan, waardoor een adequaat functionerend systeem ontstaat van interne beheersing en -controle, om te waarborgen dat de gemeente bij alle (financiële) beheers handelingen en transacties de wet- en regelgeving naleeft;
•    Duidelijke positionering van de verschillende rollen en taken binnen het onderdeel rechtmatigheid in de gehele organisatie (van Raad tot proceseigenaar);
•    Structurele borging hiervan in de organisatie.

Om dit te bereiken wordt op dit moment uitvoering gegeven aan de implementatie van de Visie op control.

De Verbijzonderde Interne Controle (VIC) zal dan ook dusdanig ingericht worden dat de belangrijkste financiële processen onderworpen worden aan een interne controle. De controle zal worden ingericht volgens het vast te stellen  Intern Controleplan 2024.

Verbijzonderde Interne Controle
De inrichting en beheersing van de processen zal dusdanig moeten zijn dat het College met een gerust hart een uitspraak kan doen over de rechtmatigheid van de uitgaven. Daarvoor worden onderstaande zaken gerealiseerd:
•    Het verbeteren van de interne processen en de beheersing ervan, waardoor een adequaat functionerend systeem ontstaat van interne beheersing en -controle, om te waarborgen dat de gemeente bij alle (financiële) beheers handelingen en transacties de wet- en regelgeving naleeft;
•    Duidelijke positionering van de verschillende rollen en taken binnen het onderdeel rechtmatigheid in de gehele organisatie (van Raad tot proceseigenaar);
•    Structurele borging hiervan in de organisatie.
Om dit te bereiken wordt op dit moment uitvoering gegeven aan de implementatie van de Visie op control.

De Verbijzonderde Interne Controle (VIC) zal dan ook dusdanig ingericht worden dat de belangrijkste financiële processen onderworpen worden aan een interne controle. De controle zal worden ingericht volgens het vast te stellen  Intern Controleplan 2024.

Fraude en Risicomanagement
De accountant is verplicht te vermelden welke frauderisico’s zij hebben geïdentificeerd en welke werkzaamheden ten aanzien van deze risico’s ze hebben uitgevoerd. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van het nieuw opgestelde gemeentebrede fraude risicoanalyse, welke gecombineerd is met risico’s inzake misbruik en oneigenlijk gebruik. Misbruik en oneigenlijk gebruik spelen vooral een rol bij die activiteiten waarbij de informatie van derden (belanghebbenden) van groot belang is voor het verlenen en/of vaststellen van uitkeringen, subsidies, heffingen, belastingen en vergunningen, oftewel “inwoner, instelling of organisatie” Bij fraude is veelal sprake van “eigen medewerkers”.  Dit document is eind 2023 vastgesteld en zal om de 4 jaar worden geactualiseerd. Het bespreekbaar maken en laten kennisnemen van dit beleid binnen alle geledingen van de organisatie, maakt de kans op fraude en misbruik en oneigenlijk gebruik kleiner.

Uitvoering en verantwoording van het beleidsplan zal plaats vinden volgens de PDCA-cyclus:
•    De Verbijzonderde Interne Controle (VIC) voert periodiek gesprekken met proceseigenaren die uitvoering geven aan de meest kritische processen in de organisatie, met als doel om de grootste risico’s in het proces en de beheersmaatregelen en controles hierop in kaart te brengen. Het gaat hierbij niet alleen om financiële processen, maar ook processen rondom privacy, ICT en ondermijning. Tijdens deze gesprekken zullen ook de fraude en misbruik/oneigenlijk gebruik risico’s aan de orde komen.
•    De risico’s zijn vervolgens opgenomen in de verschillende werkprogramma’s per proces, inclusief de beheersmaatregelen.
•    Op deze kritische processen worden vervolgens interne controles uitgevoerd. De bevindingen worden besproken met de proceseigenaren en de afdelingsmanager, die vervolgens een formele reactie geeft.
•    Vervolgens vindt er periodiek overleg plaats tussen de VIC en coördinatoren/managers/ bestuur. In dit overleg wordt besproken in hoeverre er frauderisico’s of misbruik en oneigenlijk gebruik zich hebben voorgedaan, wat de gevolgen zijn geweest, het mogelijk benoemen van nieuwe risico’s en hoe we deze gaan beheersen.
•    Aanpassing van beleid of nieuwe wetgeving, evenals nieuwe beheersmaatregelen naar aanleiding van geconstateerde risico’s of gesprek met managers/MT-leden zullen leiden tot een aangepast overzicht van risicogebieden en beheersmaatregelen. Hiermee wordt niet gewacht tot actualisatie van het misbruik en oneigenlijk gebruik beleid.

Visie op control
Voor het realiseren van bovengenoemde punten (nieuwe rechtmatigheidsverantwoording) wordt aangesloten bij de vastgestelde “Visie op Control”. Bij de ontwikkeling van deze visie was al voorgesorteerd op de wetswijziging:
•     De proceseigenaar (1e lijn) is primair verantwoordelijk voor de inrichting, uitvoering en beheersing van het werkproces (Geld, organisatie, Tijd, Informatie, Kwaliteit - GOTIK) De 1e lijn wordt integraal ondersteund door de 2e lijn (veelal bedrijfsvoering) op gebied van financiën, juridisch, inkoop, HRM,  IT en informatiemanagement. Er zullen dan ook afspraken worden gemaakt op welke wijze de samenwerking vorm wordt gegeven.
•    Vervolgens vindt toetsing  plaats door de 3e lijn op gebied van rechtmatigheid, getrouwheid, privacy en informatiebeveiliging. Belangrijk hierbij zal de vastlegging van resultaten zijn in de 1e, 2e en 3e lijn. Dit helpt het College om een uitspraak te kunnen doen over de financiële rechtmatigheid.
•    Tenslotte is er nog een 4e lijn controle. Dat zijn externe partijen die ook controles verrichten, toezicht houden.

Gedurende 2024 is de implementatie binnen de afdeling bestuur- en management-ondersteuning doorgevoerd. Mede hierdoor ontstaat meer duidelijkheid voor een ieder wie waar verantwoordelijk voor is op gebied van de beheersing van de processen. 
De uitrol voor de gehele organisatie is in 2024 stil komen te liggen, door vertrek medewerker VIC en de inzet die nodig was om te komen tot een nieuwe inrichting van de functie. Daarnaast speelde het gegeven dat de afdelingen andere prioriteiten hadden.