Uitgaven

5,04%
€ -3.234.144
5,04% Complete

Inkomsten

60,45%
€ 39.721.547
60,45% Complete

Saldo

2419,03%
€ 36.487.403

Programma 0 - Algemeen bestuur en organisatie

Uitgaven

5,04%
€ -3.234.144
5,04% Complete

Inkomsten

60,45%
€ 39.721.547
60,45% Complete

Saldo

2419,03%
€ 36.487.403

Bestuurlijk verantwoordelijk

Terug naar navigatie - Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. Taakveld Portefeuillehouder
0.1 Bestuur J. ten Kate
0.2 Burgerzaken L. Mulder
0.5 Treasury L. Mulder
0.61 OZB woningen L. Mulder
0.62 OZB niet-woningen L. Mulder
0.64 Belastingen overig L. Mulder
0.7 Alg. Uitk. en Ov. Uitk. Gem. fonds L. Mulder
0.8 Overige baten en lasten L. Mulder
0.9 Vennootschapsbelasting L. Mulder
0.10 Mutatie reserves L. Mulder
0.11 Resultaat baten en lasten L. Mulder

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

0.1 Regionale, strategische en pragmatische samenwerking

Terug naar navigatie - 0.1 Regionale, strategische en pragmatische samenwerking

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Als zelfstandige gemeente werken we strategisch en pragmatisch samen. We bundelen en benutten krachten en kijken naar mogelijkheden om zo goed en efficiënt mogelijk samen te kunnen werken, zowel binnen de eigen organisatie, als met andere gemeenten, partners of andere marktpartijen.

Wat willen we bereiken?
We willen de opgaven waar de gemeente Staphorst nu voor staat en die nog op ons afkomen in de komende jaren, goed kunnen uitvoeren. Daarbij willen we de kwaliteit van onze producten en diensten en de kracht van de organisatie op peil houden. We staan met ons gezicht naar buiten, richten ons op de regio Zwolle en laten onze meerwaarde door een goede samenwerking in de regio blijken.

Wat gaan we daarvoor doen?
In de eerste plaats willen we ervoor zorgen dat we de huidige processen zo efficiënt mogelijk kunnen blijven uitvoeren binnen de ambtelijke organisatie. We willen kunnen inspelen op maatschappelijke- of overheidsontwikkelingen en de veranderende ambities en prioriteiten die de komende jaren op ons afkomen. Hierbij gaan we gebruik maken van de uitkomsten van het rapport ‘Op weg naar een toekomstbestendig personeelsbestand’ en de strategische personeelsontwikkeling. Daar gaan we mee aan de slag. 

In de tweede plaats zullen we actief collega’s van andere gemeenten en samenwerkingspartners in de regio blijven benaderen om opgaven samen op te pakken waar dat mogelijk is. Een zelfstandige gemeente van onze omvang heeft veel baat bij samenwerking. Dit vraagt om onderhoud en eventueel opzetten van nieuwe netwerken of samenwerkingen. Samenwerking vraagt inzet van beide partijen, maar levert ook voor beiden voordelen op. We brengen in beeld wat we (zelf) doen en wat we niet, of laten doen. We kijken vervolgens naar kansen om zo efficiënt en slim mogelijk (samen te) werken.

Stand van zaken begroting 2025
Zoals staat in het voorontwerp van de Nota ruimte zijn de opgaven in Nederland zo groot dat we “naar analogie van de wederopbouw, zonder overdrijven kunnen spreken van de wederombouw van Nederland”.  Er is veel fysieke ruimte nodig voor een toekomstbestendig evenwicht tussen landbouw en natuur, een klimaatneutrale en circulaire samenleving en sterke regio’s. 
De gemeente Staphorst beschikt over relatief veel ruimte en heeft bovendien een strategische ligging ten opzichte van Zwolle en het knooppunt van de A28 / A32. Hierdoor verwachten we dat er op de (middel)lange termijn bij ruimtelijke ontwikkelingen steeds vaker een beroep gedaan zal worden op Staphorster grondgebied. Daarnaast hebben we zelf ook ambities waarbij regionale samenwerking een vereiste is. 
We nemen daarom actief deel aan de regionale samenwerking in onder meer de regio Zwolle en diverse regionale programma’s. We zijn een volwaardige gesprekspartner op bestuurlijk, politiek en ambtelijk niveau. We verkennen of en hoe we kunnen bijdragen aan regionale opgaven. De belangen van Staphorst behartigen we vanuit regionaal perspectief. Hierbij is het nodig om als gemeente strategische keuzes te maken in de eigen ambities (waar gaan we voor en wat laten we los?) en de consequenties die dat heeft te aanvaarden. Ook zijn we lid van de K80 geworden. 

0.2 Ondersteuning initiatieven samenleving

Terug naar navigatie - 0.2 Ondersteuning initiatieven samenleving

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

We ondersteunen initiatieven vanuit de samenleving. Wij stimuleren het functioneren van wijk- en dorpsraden en hechten waarde aan het betrekken van inwoners bij beleid (burgerparticipatie). De ondersteuning van initiatieven komt ook tot uiting in het Stimuleringsfonds. Het Stimuleringsfonds wordt na vaststelling van de nota Burgerkracht 2.0 door de raad geïntroduceerd.

Wat willen we bereiken?
We willen goed in verbinding staan met inwoners, ondernemers, verenigingen, kerken, maatschappelijke organisaties, partners en ruimte geven voor goede, en bij Staphorst passende, initiatieven. We geven ruimte aan initiatieven en streven naar minder belemmerende regels. Daarmee willen wij onze dienstverlening verbeteren.

Wat gaan we daarvoor doen?
Initiatieven vanuit de samenleving geven we de ruimte en faciliteren we. We versterken de verbinding en het gesprek met de samenleving en staan open voor nieuwe vormen van samenwerking. Bij belangrijke onderwerpen staan wij in goed contact met onze inwoners en betrekken we daarbij de wijk- en dorpsraden. We zullen actief terugkoppelen wat de stand van zaken is, zowel bij grote als kleine onderwerpen.

Stand van zaken begroting 2025
Het huidige participatiebeleid is verwoord in de nota ‘We doen het samen’. De nota is vastgesteld op 11 juni 2024 door de gemeenteraad. Met de nota beschrijven we waaraan participatie binnen de gemeente Staphorst dient te voldoen. Hierdoor is – zowel voor inwoners, alsmede voor het college van burgemeester en wethouders, de gemeenteraad en de ambtelijke organisatie – duidelijk hetgeen onder participatie wordt verstaan, en hoe de gemeente hieraan vorm wil geven.

In 2024 (en de daarop volgende jaren) wordt het beleid uit de nota 'We doen het samen' geïmplementeerd en verankerd. Een aantal voorbeelden van acties zijn:
•    Het optimaliseren van kennis, het verbeteren van competenties en het bewerkstelligen van gedragsverandering bij medewerkers op dit vlak is onderdeel van de samenhangende aanpak in de ontwikkeling van een sterke ambtelijke organisatie (zie ook ambitie 0.3 Een dienstbare en dienstverlenende organisatie en ambitie 9.1 Goed werkgeverschap, een toekomstige, adequate en efficiënte (ambtelijke) organisatie). Hierin is expliciet aandacht voor ‘hoe kijken we naar inwoners’ en ‘hoe gaan we met hen om’.
•    We stellen een participatiecoördinator aan en vormen een team met participatiespecialisten (participatiepool). Bij nieuwe projecten, plannen of beleid kan voor het toepassen van het afwegingskader en het opstellen van het participatieplan een beroep worden gedaan op de expertise van de medewerkers uit de pool. Daarnaast kunnen deze medewerkers tijdens een participatietraject worden ingezet.
•    We stellen een Ontwikkelfonds in. Door meer ruimte te bieden aan initiatieven bieden we inwoners meer mogelijkheden om te werken aan de kwaliteit van hun samenleving. In 2024 wordt voor het ontwikkelfonds een subsidieregeling opgesteld en organiseren we een loket (aanspreekpunt).
•    De samenwerking met de advies-, dorps- en wijkraden gaan we verstevigen door de rollen en verwachtingen te verduidelijken (al dan niet schriftelijk door middel van een samenwerkingsovereenkomst).

0.3 Een dienstbare en dienstverlenende gemeente

Terug naar navigatie - 0.3 Een dienstbare en dienstverlenende gemeente

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

We zijn een dienstbare en dienstverlenende gemeente. Dat betekent onder meer goed bereikbaar en laagdrempelig toegankelijk. We spelen in op de verschillende behoeften van inwoners, ondernemers en andere partijen waarmee we in verbinding staan. De coronapandemie heeft een versnelling van de digitale dienstverlening teweeggebracht. De digitale dienstverlening blijven we (door-)ontwikkelen en de fysieke dienstverlening ontwikkelt daar in mee.
We willen een toegankelijk gemeentehuis houden. De mogelijkheid voor direct contact is en blijft waardevol. We richten ons daarom op een toekomstbestendige hybride dienstverlening, zodat daarmee zoveel mogelijk in de verschillende behoeften en ontwikkelingen wordt voorzien.

Wat willen we bereiken?
De gemeente heeft van alle overheden het beste zicht op wat zich bij haar inwoners afspeelt. De gemeente heeft de rol van eerste overheid en is ook eerste aanspreekpunt voor de overheid. Om die rol goed uit te kunnen voeren, moet de gemeente laagdrempelig en goed te bereiken zijn.

We willen dat onze bereikbaarheid, beschikbaarheid en dienstverlening op een bij Staphorst passend (ambitie)niveau is. Dat we doen wat we beloven en dat inwoners weten wanneer en wat zij van de gemeente kunnen verwachten. Wij informeren actief en tijdig over de voortgang, we communiceren daarover helder door middel van een bij de aanvrager passend communicatiemiddel. Fysieke dienstverlening vanuit het gemeentehuis blijft het uitgangspunt. Dienstverlening op afspraak in spreekruimten verlenen we als dat mogelijk is. Huisbezoeken worden, waar nodig en mogelijk, geïntensiveerd. We passen digitale dienstverlening toe als dit voor de inwoner leidt tot betere dienstverlening of als dit wettelijk noodzakelijk is en sturen, zonder iemand daartoe te verplichten, aan op zoveel mogelijk laagdrempelige digitale communicatie en informatievoorziening.

Wat gaan we daarvoor doen?
De visie op dienstverlening zal worden herijkt. Dit doen we met de ambtelijke organisatie en betrokken inwoners (burgerpanel/burgerparticipatie). Op basis hiervan stellen we een activiteitenplan op, waarin ook is aangegeven welke middelen nodig zijn. Acties betreffen een mix van systeem- en procesinrichting, optimalisatie daarvan en investeringen in opleiding van medewerkers (kennis en competenties, houding en gedrag).

We zorgen er ook voor dat informatie digitaal beschikbaar is en dat telefonische bereikbaarheid, binnen vooraf vastgestelde en gecommuniceerde tijden, op orde is.

Stand van zaken begroting 2025
Om beter in verbinding te zijn met (groepen in) de samenleving, halen we actiever op wat er leeft in de Staphorster samenleving. Welke onderwerpen zijn actueel en belangrijk, hoe wordt hierover gedacht, welke emoties (zorgen en verlangens) spelen mee en hoe kan de gemeente hiermee omgaan? 
Om de verbinding te versterken, willen we vervolgens de vraagstukken bespreekbaar maken, interactie op gang brengen tussen (relevante groepen) inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties en met elkaar nieuwe handelingsperspectieven ontwikkelen om met vraagstukken om te gaan. 

0.4 In verbinding met de samenleving (Nieuw)

Terug naar navigatie - 0.4 In verbinding met de samenleving (Nieuw)

Wat is de ontwikkeling en opgave?

Om beter in verbinding te zijn met (groepen in) de samenleving, willen we actiever ophalen wat er leeft in de Staphorster samenleving. Welke onderwerpen zijn actueel en belangrijk, hoe wordt hierover gedacht, welke emoties (zorgen en verlangens) spelen mee en hoe kan de gemeente hiermee omgaan?

Om de verbinding te versterken, willen we vervolgens de vraagstukken bespreekbaar maken, interactie op gang brengen tussen (relevante groepen) inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties en met elkaar nieuwe handelingsperspectieven ontwikkelen om met vraagstukken om te gaan. 

Wat mag algemeen bestuur en organisatie ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag algemeen bestuur en organisatie ons kosten?
Exploitatie Realisatie 2023 Actuele begroting 2024 Begroting 2025 Meerjarenbegroting 2026 Meerjarenbegroting 2027 Meerjarenbegroting 2028
Lasten -2.601.606 -2.903.909 -3.234.144 -3.475.396 -3.596.372 -3.789.683
Baten 36.148.505 38.506.925 39.489.228 38.693.397 39.848.365 40.072.215
Saldo van baten en lasten voor bestemming 33.546.899 35.603.016 36.255.085 35.218.001 36.251.992 36.282.532
Stortingen -115.379 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 68.667 236.998 232.319 82.803 32.803 32.803
Mutaties reserves -46.712 236.998 232.319 82.803 32.803 32.803

Afwijkingen t.o.v. begroting 2024 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. begroting 2024 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 36.314.000 (batig saldo) naar € 36.487.000 (batig saldo). Dit is het verschil tussen de meerjarenschijf 2025 uit de begroting 2024 versus huidige begroting 2025. 
De belangrijkste afwijkingen zijn:

Begrotingswijziging septembercirculaire 2023

445  
Lagere algemene uitkering - meicirculaire
In de meicirculaire is de gewijzigde bbp-indexatie vervroegd van het jaar 2027 naar het jaar 2024, hierdoor daalt het volume en LPO accres vanaf het jaar 2024. Voor de jaren 2026 tot en met 2029 vindt compensatie plaats door het schrappen van de opschalingskorting.
  272
Hogere contributie VNG   16
Ozb-opbrengsten indexatie 2025 obv CPI
Zoals opgenomen in de zomernota worden de OZB opbrengsten het eerste jaar geïndexeerd met het CPI-index van T-2 (2023). De volgende jaren worden geïndeceerd met 1,5%.
221  

Onvoorzien
Vrijval kapitaalslasten 2025 - Er zijn voorafgaand aan het IHP kapitaallasten opgenomen op de post onvoorzien ter hoogte van € 67.000. In het jaar 2024 worden geen investeringen in schoolgebouwen gerealiseerd waardoor er geen kapitaalslasten in 2025 ontstaan.

Vrijval onderhoudsvoorziening - De jaarlijkse dotatie aan de voorziening groot onderhoud wordt bepaald aan de hand van het meerjarig beheersplan. In de oorspronkelijke raming van het (meerjarig) beheersplan zijn er een aantal aanpassingen doorgevoerd voor het gemeentehuis en de gemeentewerf. Dit heeft geleid tot een lagere dotatie van €131.000 aan de voorziening groot onderhoud. Het bedrag is opgenomen op de post onvoorzien en kan eventueel ingezet worden voor onderhoudskosten of kapitaalslasten in afwachting van het nieuwe (meerjarig) beheerplan die in 2025 wordt geactualiseerd. Dit is nader toegelicht in de paragraaf  Onderhoud en kapitaalgoederen.

  65

Loonkosten
De loonsombegroting en indexatie van de lonen leidt tot mutaties in alle programma's. Daarnaast is er sprake van verschuivingen van de loonkosten tussen de verschillende programma's en taakvelden. De totale loonsombegroting  is nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering en kan hier het beste geanalyseerd worden.

  140

Reservemutaties programma

Terug naar navigatie - Reservemutaties programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Onttrekking Storting

Onttrekking vennootschapsbelasting grondexploitatie

32  

Onttrekken t.b.v. de nota inwonersparticipatie "We doen het samen"
Voor de nota inwonersparticipatie "We doen het samen" wordt incidenteel € 200.000 beschikbaar gesteld, dit betreft een cofinanciering van inwonersinitiatieven. Een eventueel restant budget wordt overgeheveld naar de daarop volgende jaren.

 200  

Betrokkenheid verbonden partijen

Terug naar navigatie - Betrokkenheid verbonden partijen

N.V. BNG te Den Haag
Betrokkenheid Bank Nederlandse Gemeenten als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
N.V. Rendo te Meppel

Betrokkenheid Rendo als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
N.V. Vitens te Zwolle
Betrokkenheid Vitens als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
N.V. Enexis te 's-Hertogenbosch
Betrokkenheid Enexis als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
Wadinko B.V. te Zwolle
Betrokkenheid Wadinko als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten

Meer (financiële) informatie over de verbonden partijen is opgenomen in Paragraaf 5 | Verbonden partijen.