Uitgaven

5,86%
€ -3.764.095
5,86% Complete

Inkomsten

5,52%
€ 3.624.976
5,52% Complete

Saldo

9,22%
€ -139.119

Programma 3 - Economie en ondernemen

Uitgaven

5,86%
€ -3.764.095
5,86% Complete

Inkomsten

5,52%
€ 3.624.976
5,52% Complete

Saldo

9,22%
€ -139.119

Bestuurlijk verantwoordelijk

Terug naar navigatie - Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. Taakveld Portefeuillehouder
3.1 Economische ontwikkeling L. Mulder / H. Brinkman 
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur L. Mulder / H. Brinkman 
3.3 Bedrijvenloket L. Mulder / H. Brinkman 
3.4 Economische promotie L. Mulder / H. Brinkman 

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

3.1 Ontwikkeling bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - 3.1 Ontwikkeling bedrijventerreinen

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

De terreinen De Esch 0, Bullingerslag en De Esch 5 worden (verder) ontwikkeld tot bedrijventerreinen, zodat voorzien wordt in de behoefte aan bedrijfsruimte voor ontwikkelplannen van (lokale) ondernemers en aan een goede bereikbaarheid en rol van betekenis in de regio Zwolle. De behoefte aan bedrijfsruimte wordt in samenwerking met het bedrijfsleven, de regio en de provincie Overijssel onderzocht.

Wat willen we bereiken?
Ondernemers moeten ruimte geboden krijgen om een bedrijf te kunnen starten of om door te kunnen groeien als dit op de huidige bedrijfslocatie niet meer mogelijk is. Er wordt ingezet op toekomstbestendige bedrijventerreinen met kwaliteitsaspecten zoals duurzaamheid, nieuwe energie, circulariteit en klimaatadaptie. Waarbij het gaat om hervestiging van een bedrijf, moet hergebruik van de ‘verlaten’ locatie duidelijk zijn. Dit om de huidige bedrijventerreinen vitaal te houden.

Wat gaan we daarvoor doen?
De Esch 0, Bullingerslag en De Esch 5 worden (verder) ontwikkeld.

Stand van zaken begroting 2025
We zien de ontwikkeling van bedrijventerreinen niet los van andere lokale en regionale speerpunten op het vlak van woningbouw, bereikbaarheid, energie etc. Ook is er samenhang tussen bedrijventerreinen. Welk type bedrijven wil je bijvoorbeeld waar hebben en waarom? Daarom stellen we een programma Bedrijventerrein op. Hierbij streven we naar een integrale en evenwichtige toedeling van functies, waarbij we ook inspelen op toekomstige ontwikkelingen zoals de Ruimtelijk-economische bouwsteen 2040 (REB2040) en de ontsluiting van Staphorst via weg en spoor. 

3.2 Circulair energielandschap

Terug naar navigatie - 3.2 Circulair energielandschap

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

We werken toe naar een circulair energielandschap.

Wat willen we bereiken?
We putten de aarde uit door te veel grondstoffen te gebruiken en deze vervolgens weg te gooien, met onder andere vervuiling als gevolg. Het is noodzakelijk om anders om te gaan met grondstoffen. We moeten onze systemen zodanig inrichten dat we primaire grondstoffen niet meer weggooien, maar gebruiken als grondstof. Dit is circulaire economie. Duurzaamheid en circulaire economie gaan in de toekomst steeds meer onderdeel uitmaken van verdienmodellen voor ondernemers en coöperaties. De gemeente Staphorst heeft voor 2050 een circulaire economie als doelstelling gesteld.

Wat gaan we daarvoor doen?
In de omgeving van de Uithofsweg ontwikkelen we gezamenlijk met de Provincie Overijssel een circulair energielandschap. Hier bieden we ruimte aan bedrijven die energie produceren of opslaan én die een concrete bijdrage leveren aan de transitie naar een circulaire economie. Uitgangspunt is organische groei: de gemeente geeft daarbij kaders aan, maar past geen actief grondbeleid toe.

Stand van zaken begroting 2025
Het ontwerp bestemmingsplan ‘Buitengebied, partiele herziening Uithofsweg 2 te Rouveen wordt ter inzage gelegd.  Daaraan voorafgaand zijn de omwonenden in een aantal bijeenkomsten geïnformeerd door de initiatiefnemers over de plannen. Voor de ontsluiting van de bestaande duurzame initiatieven is een klankbordgroep opgericht met deelnemers uit de omgeving. In deze klankbordgroep zijn maatregelen afgesproken voor ontsluiting van de twee initiatieven via de bestaande infra. Onderdeel van deze maatregelen is het veiliger maken van de zuidelijke aansluiting op de N377.
Naar aanleiding van de ter inzage legging van het ontwerp bestemmingsplan zijn zienswijzen ingediend. Deze zienswijzen worden  door de initiatiefnemers verwerkt. Daarna kan het bestemmingsplan worden vastgesteld door de gemeenteraad. 

3.3 Een aantrekkelijk winkelhart in Staphorst

Terug naar navigatie - 3.3 Een aantrekkelijk winkelhart in Staphorst

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Wij zetten in op een aantrekkelijk winkelhart van Staphorst, waarbij wij letten op wensen van omwonenden, ondernemers en bezoekers van het winkelcentrum.

Wat willen we bereiken?
Staphorst hecht grote waarde aan een vitale detailhandelstructuur in een aantrekkelijk winkelgebied. In de kern Staphorst bevindt zich het grootste winkelhart van de gemeente. We willen het winkelhart versterken. We streven naar een compleet voorzieningenaanbod in de kern van Staphorst, met meer ruimte om te verblijven en te ontmoeten.

Wat gaan we daarvoor doen?
We willen de toegevoegde waarde van fysiek winkelbezoek ten opzichte van online winkelen bij de consument duidelijk in beeld gebracht hebben. Dit vereist een samenspel tussen detailhandel, horeca, vastgoedeigenaren en de gemeente. In samenspel met de Stichting Recreatie en Toerisme Staphorst en andere belangengroepen, wordt gezamenlijk gekomen tot een breed gedragen (centrum)visie met een uitvoeringsprogramma.

Stand van zaken begroting 2025
In het najaar 2024 zal er een raadsstartnotitie naar de gemeenteraad gebracht worden waarin/waarmee de scope en reikwijdte van de op te stellen centrumvisie wordt vastgesteld.

Het proces van de centrumvisie is voor 2025 voorzien waarbij de centrumvisie als bouwsteen voor de omgevingsvisie zal worden opgesteld.

3.4 Een vitale agrarische sector

Terug naar navigatie - 3.4 Een vitale agrarische sector

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

De agrarische sector is een essentiële bedrijfstak en van wezenlijk belang voor onze gemeente. We willen instandhouding en versterking van een vitale agrarische sector met een goed toekomstperspectief. Wij ondersteunen initiatieven op gebied van innovatie en alternatieve verdienmodellen. Ondanks weinig (speel)ruimte maken wij ons toch sterk om deze sector te ondersteunen.

Wat willen we bereiken?
We willen een duurzame en sterke agrarische economie met voldoende toekomstperspectief voor onze bestaande agrarische ondernemers, waarbij de balans met de natuurbelangen onze leidraad is. Welke gevolgen het beleid van het Rijk of van de Provincie Overijssel ook krijgen, deze moeten leiden tot instandhouding van het bruto regionaal product, zodat de sociaal economische structuur van onze gemeente in stand blijft en waar mogelijk versterking krijgt.

Wat gaan we daarvoor doen?
Als gemeente zetten we in op verbinding. We laten de regie niet door anderen bepalen, maar hebben van onderop een eigen plan voor het landelijk gebied van Staphorst gemaakt. Samen met verschillende partijen die opkomen voor de belangen van agrarische ondernemers, natuur en bewoners van het landelijk gebied. De tien kernpunten uit het Coöperatief Plan Staphorst zijn voor ons leidend bij het toekomstbestendig houden van ons buitengebied. Zo is dit plan de basis voor diverse projecten die daaraan bijdragen. Inmiddels doen meerdere partners mee, in samenwerking met ons als gemeente en de provincie.

Stand van zaken begroting 2025
Het coöperatief plan heeft de basis en vertrekpunt gevormd voor de volgende ontwikkelingen: 
 
1.    In Rouveen is een koplopersproject. Dit is één van de 40 koplopersprojecten binnen Overijssel. Dat zijn initiatieven van mensen (inwoners, ondernemers, organisaties) uit Overijssel die wonen in het landelijk gebied. In koploperprojecten willen zij zorgen voor een toekomstbestendige leefomgeving. 
2.    In het Staphorsterveld start het eerste gezamenlijk feitenonderzoek binnen de provincie Overijssel. Het onderzoek houdt verband met te nemen besluiten voor natuurherstel. De provincie wil daarbij kijken naar de werkelijke staat van de natuur. De provincie wil dat doen op basis van gezamenlijk onderzoek om de feiten scherp te krijgen. In dit kader wordt o.a. de waterkwaliteit in beeld gebracht.
3.    In het gebied zijn diverse pilots, o.a een pilot overlagen van veengrond, een proef met omzetten bermmaaisel tot bodemverbeteraar door ANV en SBB en een proef met terugdringen Pitrus en Ridderzuring door ANV en SBB. Vanuit de gemeente wordt daarnaast gewerkt aan een proef waarbij we willen onderzoeken of we veenoxidatie kunnen terugdringen door gebruik van drijfmest en bodemleven katalysator die van nature aanwezige zuurstof minnende micro-organismen en schimmels reactiveren.   

3.5 Ruimte voor Defensie (Nieuw)

Terug naar navigatie - 3.5 Ruimte voor Defensie (Nieuw)

Defensie verkent in Staphorst de mogelijkheid voor realisatie van grootschalige munitieopslag nabij de bestaande munitieopslag aan de Gorterlaan

Wat willen we bereiken? 

Tijdens de raadsvergadering van 27 februari 2024 is gesproken over het nationale programma ruimte voor defensie. Vanuit de fracties zijn daarin de volgende signalen meegegeven:
1. De zoektocht van defensie dient het landsbelang. Staphorst moet deze zoektocht niet onnodig tegenwerken of vertragen. 
2. Komst van een grootschalige munitieopslag kan mogelijk ook een kans bieden om andere ambities te kunnen realiseren.

Wat is de ontwikkeling en opgave?

Defensie zoekt in Nederland naar munitieopslag- en oefenlocaties. Defensie onderzoekt nu (naast andere locaties in het land) of het huidige munitiedepot na uitbreiding geschikt is voor grootschalige munitieopslag. Wanneer het kabinet besluit dat de locatie in Staphorst de voorkeur heeft, willen we daar onder voorwaarden aan meewerken. Staphorst wil garanties op het gebied van veiligheid en transport. Hierbij horen de ondertunneling van de spoorwegovergang bij de J.J. Gorterlaan en een adequate verbinding met de snelweg. 

Wat mag economie en ondernemen ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag economie en ondernemen ons kosten?

De grondexploitaties voor bedrijven maken deel uit van programma 3. Hierdoor kunnen de lasten en baten behoorlijk afwijken per jaarschijf. Toekomstige, nog door de raad vast te stellen grondexploitaties zijn nog niet meegenomen in de (meerjarige)exploitatiebegroting, hierdoor zijn de lasten en baten voor bestemming in de jaren 2026 t/m 2028 lager dan in 2024 en 2025.

Exploitatie Realisatie 2023 Actuele begroting 2024 Begroting 2025 Meerjarenbegroting 2026 Meerjarenbegroting 2027 Meerjarenbegroting 2028
Lasten -755.539 -4.348.395 -3.764.095 -1.297.684 -594.171 -923.254
Baten 972.474 3.905.974 3.590.976 1.150.850 438.197 768.496
Saldo van baten en lasten voor bestemming 216.934 -442.421 -173.119 -146.834 -155.975 -154.758
Stortingen -284.317 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 71.620 314.000 34.000 5.000 5.000 5.000
Mutaties reserves -212.697 314.000 34.000 5.000 5.000 5.000

Afwijkingen t.o.v. 2024 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. 2024 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 125.000 naar €139.000 . Dit is het verschil tussen de meerjarenschijf 2025 uit de begroting 2024 versus huidige begroting 2025. 
De belangrijkste afwijkingen zijn:
Loonkosten
De loonsombegroting en indexatie van de lonen leidt tot mutaties in alle programma's. Daarnaast is er sprake van verschuivingen van de loonkosten tussen de verschillende programma's en taakvelden. De totale loonsombegroting  is nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering en kan hier het beste geanalyseerd worden.
  14

Reservemutaties programma

Terug naar navigatie - Reservemutaties programma
 Omschrijving (bedragen x € 1.000) Onttrekking  Storting 
Jaarlijkse onttrekking voor dekking kapitaallasten van beveiliging bedrijventerrein 5  
Agrarische coaching (incidenteel)
De laatste jaren is de onzekerheid onder agrarische inwoners toegenomen, met name vanwege de stikstofcrisis. Gemeente Staphorst erkent het belang van het bieden van ondersteuning aan agrarische ondernemers die te maken hebben met deze onzekerheden. Daarom heeft de gemeente in 2022 een contract afgesloten met een organisatie die gespecialiseerde, neutrale en professionele hulpverlening biedt die aansluit bij de behoeften van agrariërs.
Deze organisatie beschikt over een team van vertrouwenspersonen/hulpverleners die klaarstaan om agrarische inwoners bij te staan in deze moeilijke periode. Na twee jaar is de onzekerheid nog steeds aanwezig en daarom blijft de beschikbaarheid van neutrale en professionele hulpverlening van essentieel belang voor de agrarische inwoners van Staphorst
29