Uitgaven

7,24%
€ -4.650.943
7,24% Complete

Inkomsten

1,06%
€ 695.254
1,06% Complete

Saldo

262,25%
€ -3.955.689

Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme

Uitgaven

7,24%
€ -4.650.943
7,24% Complete

Inkomsten

1,06%
€ 695.254
1,06% Complete

Saldo

262,25%
€ -3.955.689

Bestuurlijk verantwoordelijk

Terug naar navigatie - Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. Taakveld Portefeuillehouder
5.1 Sportbeleid en activering H. Brinkman
5.2 Sportaccommodaties H. Brinkman
5.3 Cultuurpresentatie J.C. Bos
5.4 Musea J.C. Bos
5.5 Cultureel erfgoed L. Mulder / J.C. Bos
5.6 Media J.C. Bos
5.7 Openbaar groen en recreatie J.C. Bos / H. Brinkman

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

5.1 Optimaal, functioneel, breed en toekomstbestendig faciliteitengebruik voor beweging en sport

Terug naar navigatie - 5.1 Optimaal, functioneel, breed en toekomstbestendig faciliteitengebruik voor beweging en sport

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

We hechten, vanuit het belang van gezondheid, veel waarde aan beweging en sport. Vanuit dat belang zien we graag dat bestaande faciliteiten voor beweging of sport optimaal worden benut, waarbij budgetten effectief en doelmatig worden besteed. We starten een verkenning naar mogelijkheden (en initiatieven) om faciliteiten optimaler, functioneler, breder en toekomstbestendig te kunnen benutten en inzicht te krijgen in wat daarvoor nodig is.

Wat willen we bereiken?
Sportaccommodaties hebben een belangrijke plek in onze samenleving. Naast bewegen en sporten is er ook ruimte voor ontmoeten. Daarom willen we dat de faciliteiten voor bewegen en sporten optimaal, functioneel, breed en toekomstbestendig gebruikt worden.

Wat gaan we daarvoor doen?
We onderzoeken waar mogelijkheden en initiatieven liggen om faciliteiten optimaler, functioneler, breder en toekomstbestendiger te benutten. Dat kan bijvoorbeeld door de faciliteiten voor meerdere doelgroepen toegankelijk te maken door het zogenaamde ‘open club’ concept, waarbij een accommodatie van een vereniging de ontmoetingsplek wordt voor alle buurtbewoners (leden en niet-leden). Dat kan bijvoorbeeld ook door het verduurzamen van gemeentelijke sportaccommodaties (gebouwen en velden). Daarnaast willen we ook kijken of en op welke manier de gemeentelijke accommodaties multifunctioneler kunnen worden ingezet.

Stand van zaken begroting 2025
In 2024 onderzoeken we waar mogelijkheden en initiatieven liggen om faciliteiten voor bewegen en sport optimaler, functioneler, breder en toekomstbestendiger te benutten. Ook willen we kijken of en op welke manier de gemeentelijke accommodaties multifunctioneler ingezet kunnen worden. Door ruimte te bieden aan mogelijkheden en initiatieven investeren we in de toekomst van het dorp en de gezondheid van de inwoners uit onze gemeente. Dit is in lijn met de in ontwikkeling zijnde Sportwet waarmee sport in Nederland toekomstbestendig georganiseerd gaat worden. Vanwege de grote maatschappelijk waarde van sport en bewegen wordt het daarmee een publieke verantwoordelijkheid. (Zie ook ambitie 6.1 Uitvoering ambities beleidsplan Iedereen doet mee en nieuw aandachtspunt Sociale infrastructuur.

Op 28 mei 2024 is door de raad een eerste voorstel om verder onderzoek te doen naar een multifunctioneel complex Noorderslag goedgekeurd. Er lopen verschillende onderzoeken om te kijken hoe we het evenemententerrein ‘de Tippe’ voor meerdere activiteiten kunnen inzetten. Ook het zwembad onderzoekt hoe zij meer ruimte kunnen bieden aan verschillende activiteiten binnen hun complex.  
In mei 2024 is er een verenigingsmonitor uitgezet onder alle verenigingen in Staphorst. Dit onlineonderzoek bestaat uit vragen die betrekking hebben op de verenigingssituatie; van beleidsvoering tot vrijwilligers en van vitaliteit tot maatschappelijke betrokkenheid. Dit onderzoek wordt breed in de regio Overijssel uitgezet en bekostigd vanuit de specifieke uitkering die we vanuit het Rijk ontvangen voor sport- en bewegen.

Rondom verduurzaming zijn er belangrijke stappen gezet om accommodaties toekomstbestendiger in te richten. Zo zijn de gymzalen en de voetbalverenigingen van Staphorst en Rouveen in 2023 voorzien van LED verlichting. Ook vanuit diverse sportverenigingen zelf is er geïnvesteerd om de accommodatie verder te verduurzamen door bijvoorbeeld de aanleg van zonnepanelen. Vanuit het Rijk heeft de gemeente een specifieke uitkering ontvangen voor meerkosten energie voor openbare zwembaden (SPUK MEOZ). In het voorjaar 2024 heeft het zwembad een verduurzamingsplan opgesteld. Aan de hand van dit plan wordt er in afstemming tussen gemeente en zwembad gekeken hoe de specifieke uitkering besteed wordt omdat zwembaden van groot belang zijn voor de huidige sportinfrastructuur. 

5.2 Inclusief sporten en aanjagen sport- en bewegingsonderwijs

Terug naar navigatie - 5.2 Inclusief sporten en aanjagen sport- en bewegingsonderwijs

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

We willen dat beweging en sport voor iedereen toegankelijk is. Iedereen moet de mogelijkheid hebben mee te doen, ook mensen met een beperking. Inclusief sporten dragen wij een warm hart toe. We vinden het belangrijk dat in het onderwijs voldoende aandacht is voor beweging en sport. De gemeente heeft een verbindende rol in het stimuleren van kwalitatief goed bewegingsonderwijs.

Wat willen we bereiken?
In de afgelopen periode is samen met partijen in de samenleving het Vitaliteitsakkoord opgesteld. Het Vitaliteitsakkoord geeft invulling aan acht doelstellingen op het gebied van bewegen, sport en preventie. Met de thema’s ‘inclusief bewegen en sporten’ en ‘van jongs af aan vaardig in bewegen’ van het Vitaliteitsakkoord maken we beweeg- en sportaanbod voor iedereen in de gemeente Staphorst toegankelijk. Door ook vanaf jonge leeftijd kwalitatief en voldoende bewegingsonderwijs aan te bieden, willen we iedereen een leven lang laten bewegen en sporten.

Wat gaan we daarvoor doen?
We geven verdere invulling aan de uitvoeringsagenda van het Vitaliteitsakkoord. Hierin is de buurtsportcoach onmisbaar. Daarom investeren we in de inzet van de combinatiefunctionaris/buurtsportcoach door minimaal aan de landelijke fte-norm te voldoen. We stellen buurtsportcoaches aan met de focus op verschillende aandachtsgebieden, zoals onderwijs, sportverenigingen, ouderen en inclusief sporten.

Stand van zaken begroting 2025
We geven invulling aan de uitvoeringsagenda voor inclusief sporten en bewegen. Om dit te kunnen realiseren heeft een voorliggende partij een projectplan gemaakt voor de komende vier jaar om inclusief sporten en bewegen in Staphorst aan te jagen. In september 2023 is de uitvoering van het eerste gedeelte van het projectplan gestart. In juli 2024 verwachten we de eerste resultaten vanuit het onderzoek wat gedaan is onder inwoners en verenigingen. 

Per januari 2024 voldoen we aan de landelijke norm van 3.5 FTE inzet van de brede combinatiefunctionaris in Staphorst.  De brede combinatiefunctie is onderverdeeld in sport en bewegen (2.5 FTE ) en cultuur (1 FTE).
Er is een uitvoeringsplan opgesteld door de sport- en beweegcoaches aan de hand van de bijdrage die zij kunnen leveren aan de maatschappelijke resultaten in het beleidsplan sociaal domein ‘Iedereen doet mee’. Door de uitbreiding van het aantal FTE is het aanbod  aan sport- en beweegactiviteiten door de buurtsportcoaches verder uitgebreid voor verschillende aandachtsgebieden. Denk hierbij aan aanbod voor onderwijs, kinderopvang, sportverenigingen, ouderen en het stimuleren van inclusief bewegen en sporten. 

Met betrekking tot verenigingen is er extra aandacht voor een sociaal veilig sportklimaat op de vereniging. Er heeft in april 2024 een informatieavond van NOC-NSF plaatsgevonden om verenigingen praktische tools rondom de vier V’s van veiligheid mee te geven. In september 2024 wordt er in Staphorst een opleiding voor verenigingen aangeboden voor de rol van de vertrouwenscontactpersoon. Er zijn verschillende verenigingen die zich voor deze opleiding hebben aangemeld.  

De doelen rondom sport- en bewegen zijn vastgelegd in het sport- en beweegakkoord 2.0 van de gemeente Staphorst. De doelen zijn in overeenstemming met de maatschappelijke resultaten die we hebben vastgesteld in het beleidsplan van het sociaal domein ‘Iedereen doet mee’. Vanuit het Rijk ontvangen we een specifieke uitkering om verder uitvoering te geven aan deze sport- en beweegactiviteiten. Er is een kernteam sport- en bewegen die bestaat uit verenigingen, onderwijs, de buurtsport- en beweegcoaches en andere betrokkenen uit de samenleving om mee te bepalen hoe we dit budget gaan inzetten om verder uitvoering te geven aan sport- en beweegactiviteiten in de gemeente.

5.3 Inzet behoud cultureel erf- en gedachtegoed

Terug naar navigatie - 5.3 Inzet behoud cultureel erf- en gedachtegoed

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Cultuur maakt Staphorst uniek en is diep geworteld en verweven in onze samenleving. Onze identiteit en eigenheid willen we behouden. Wij stimuleren deelname aan culturele activiteiten door scholen. Wij willen de krachten bundelen als het gaat om (lokale) initiatieven tot verspreiding van kennis over de Staphorster historie, cultuur en erfgoed, zowel voor onze inwoners als voor bezoekers. We zien graag dat vanuit de samenleving de Staphorster cultuur, erfgoed en cultureel gedachtegoed niet alleen wordt behouden, maar ook wordt meegegeven aan de volgende generaties.
We zijn trots op onze cultuur en we willen graag een platform bieden om het behoud ervan te steunen.

Wat willen we bereiken?
We willen bereiken dat het binnenschoolse aanbod voor cultuureducatie wordt uitgebreid en verdiept en daarnaast ook breder in de samenleving (buiten de school) vorm gaat krijgen.

Wat gaan we daarvoor doen?
Om het uitdragen van onze cultuur te borgen en verstevigen, zullen wij verbinding zoeken binnen het culturele veld en de Staphorster samenleving. Dit kan gerealiseerd worden door de cultuurcoach een bredere rol te geven dan alleen binnen het basisonderwijs, wat nu het geval is. Geïnvesteerd zal worden in de inzet van een cultuurcoach in de positie als verbinder en aanjager van culturele initiatieven binnen de samenleving.

Stand van zaken begroting 2025
De nieuwe cultuurnota is op 27 februari 2024 vastgesteld door de raad. Vanaf maart 2024 is de cultuurcoach/makelaar begonnen bij de gemeente Staphorst. Zij heeft zich in eerste instantie beziggehouden om het cultuurmenu van de scholen up-to-date maken en uitbreiden. Daarnaast leert ze het culturele veld van de gemeente Staphorst kennen door het  inplannen van afspraken. Door in het culturele veld van Staphorst op te halen weet ze wat er leeft. Op die manier kunnen er nieuwe culturele initiatieven aangejaagd worden en ingespeeld worden op initiatieven die leven bij culturele partijen en de samenleving. Dit wordt verwerkt in een uitvoeringsplan voor de komende jaren. Hiervoor is extra budget aangevraagd in de zomernota zoals reeds is aangegeven in de cultuurnota.

Eén van de initiatieven die volop in voorbereiding is de viering van het 80-jarig lustrum van de bevrijding. Op 14 april 2025 is het 80 jaar geleden dat Staphorst is bevrijd en op 5 mei wordt dit landelijk gevierd. Aan de 80-jarige vrijheid willen we lokaal aandacht besteden door culturele partijen en scholen te betrekken bij de invulling hiervan. Er is een bijeenkomst op 11 september georganiseerd, waaruit een werkgroep wordt gevormd om, zowel educatief als in de samenleving vorm te geven aan de viering. Om de 80-jarige vrijheid te vieren loopt ook de wandelroute de Canadian Trail ook door de gemeente Staphorst. Door de route te wandelen loopt de wandelaar als het ware in de (voet-) sporen van de Canadese bevrijders.  Ook wordt er naar de omgevingsvisie en IHP-plan gekeken, om cultuur al vanaf het ontwerp op te nemen en op die manier breder buitenschools in te zetten. 

5.4 Versterking natuur- en recreatiegebieden, vitale vakantieparken

Terug naar navigatie - 5.4 Versterking natuur- en recreatiegebieden, vitale vakantieparken

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

We willen toegankelijke natuur- en recreatiegebieden, waarin de beleving, in goede balans voor zowel inwoners als recreanten, wordt versterkt. We zetten ons in voor vitale vakantieparken. Dat kan betekenen dat door de eigenaren een revitaliseringslag gemaakt moet worden. Bij het revitaliseren van vakantieparken staat de functie van recreatie voorop en wordt permanente bewoning aangepakt.

Wat willen we bereiken?
Natuur- en recreatiegebieden moeten voor zowel inwoners als recreanten toegankelijk zijn. We willen een beter toeristisch recreatief klimaat, waarbij er meer samenhang is tussen samen doen en ambitie en waarbij de belangen van inwoners en recreanten met elkaar in evenwicht zijn. Een actualisatie van het fiets- en wandelnetwerk dat de komende tien jaar meekan, draagt hieraan bij. We hanteren het uitgangspunt dat vakantieparken hun recreatieve functie behouden en dat alle vakantieparken een kansrijk en vitaal niveau bereiken.

Wat gaan we daarvoor doen?
Om de niet-vitale vakantieparken te versterken, wordt een provinciedekkende aanpak gehanteerd. Het expertisecentrum Vitale Vakantieparken Overijssel biedt daarbij ondersteuning. Eigenaren van vakantieparken zullen in bepaalde gevallen een vitaliseringsslag moeten maken en daarin hebben wij een sturende en aanjagende rol.

Binnen het Project Vitale Vakantieparken gaan we verder op het reeds ingeslagen pad tot vitalisering van de vakantieparken in IJhorst. We gaan in gesprek met de verschillende (verenigingen van) eigenaren en ondernemers en we stimuleren uitvoeringsgerichte vitaliseringsplannen per park. We komen met een voorstel tot aanpak van permanente bewoning.

Stand van zaken begroting 2025
Eind 2024 is het toeristisch recreatief beleid  vastgesteld en in 2025 wordt een uitvoeringsprogramma  opgesteld. Het fietspad langs de Herenweg wordt afgerond (1e fase) en verlengd naar de gemeentegrens met Hardenberg en sluit daar aan op het fietspad dat ook daar wordt aangelegd (2e fase). Met de parken zijn ideeën uitgewerkt om hun gezamenlijke toeristisch-recreatief potentieel te verbeteren. De verkenning van de Zwarte Dennen als recreatieve voorziening wordt besproken met SBB. De samenwerking met SOS wordt gecontinueerd.

De permanente bewoning wordt gemonitord aan de hand van het aantal BRP-inschrijvingen. Voor de lange verhuur is met de individuele eigenaren een plan van aanpak gemaakt. Met de eigenaren die de woning zelf bewonen worden gesprekken gevoerd. Daarmee is er eind 2025 per woning in beeld wat de stand van zaken is en welk vervolg eventueel nodig is. 

5.5 Verlagen administratieve lastendruk

Terug naar navigatie - 5.5 Verlagen administratieve lastendruk

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

We kijken naar mogelijkheden om de administratieve lastendruk voor passende initiatieven door verenigingen op gebied van sport, cultuur, recreatie en toerisme te verminderen.

Wat willen we bereiken?
We willen bereiken dat administratieve lastendruk geen belemmering vormt voor (het indienen en ontplooien van) passende initiatieven op gebied van sport, cultuur, recreatie en toerisme. Daar waar de lastendruk als fors wordt ervaren, willen we onderzoeken waarin en op welke manier we de lastendruk kunnen verlagen.

Wat gaan we daarvoor doen?
We gaan met organisatoren van evenementen of andere initiatiefnemers in gesprek om hun ervaringen op te halen. We willen inzicht in hoe zij de administratieve lastendruk ervaren en waar die lastendruk het grootst is en mogelijk zelfs belemmerend werkt. Vervolgens onderzoeken we waar lastendruk weggenomen of verlaagd kan worden. Daarbij nemen we het gehele vergunningproces in ogenschouw, vanaf het eenvoudig(er) aanvragen van een vergunning, tot het verstrekken van de eenvoudig(ere) vergunning – alles binnen de mogelijkheden en kaders die er zijn.

Daarnaast wordt gekeken naar de mogelijkheden wat betreft het eenvoudiger indienen van een vergunningaanvraag door middel van automatisering.

Over het concept-evenementenbeleid gaan we in gesprek met de jongerenraad en de organisaties. Nadat de APV is vastgesteld leggen we het evenementenbeleid ter vaststelling voor aan de raad en maken we een uitvoeringsprogramma.

Wat mag sport, cultuur, recreatie en toerisme ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag sport, cultuur, recreatie en toerisme ons kosten?
Exploitatie Realisatie 2023 Actuele begroting 2024 Begroting 2025 Meerjarenbegroting 2026 Meerjarenbegroting 2027 Meerjarenbegroting 2028
Lasten -4.597.633 -5.152.135 -4.650.943 -4.701.286 -4.595.260 -4.629.798
Baten 287.712 297.855 224.947 227.973 231.044 234.208
Saldo van baten en lasten voor bestemming -4.309.921 -4.854.280 -4.425.996 -4.473.313 -4.364.215 -4.395.590
Stortingen 0 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 752.144 1.071.525 470.307 424.307 202.307 202.307
Mutaties reserves 752.144 1.071.525 470.307 424.307 202.307 202.307

Afwijkingen t.o.v. 2024 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. 2024 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 3.895.000 naar € 3.956.000. Dit is het verschil tussen de meerjarenschijf 2025 uit de begroting 2024 versus huidige begroting 2025. 
De belangrijkste afwijkingen zijn:
Bijstelling groenonderhoud
Zoals aangegeven in de zomernota is het groenareaal in Staphorst uitgebreid met de woonwijk De Slagen. Deze uitbreiding is nog niet in het bestek opgenomen maar wordt wel al door de aannemer van het groenonderhoud Staphorst onderhouden en kost ruim € 17.000. Door klimaatverandering zijn de pieken en dalen in natte en droge periodes steeds groter. De droge periodes hebben hun weerslag op de beplanting. Dit heeft tot gevolg dat er veel beplanting dood gaat en opnieuw moet worden ingeboet. Om dit te voorkomen zijn extra rondes met watergeven noodzakelijk. Hier is in het huidige budget geen rekening mee gehouden en dit kost ongeveer € 15.000 per jaar. 
  33
Hogere indexatie subsidies conform verordening   23
Loonkosten
De loonsombegroting en indexatie van de lonen leidt tot mutaties in alle programma's. Daarnaast is er sprake van verschuivingen van de loonkosten tussen de verschillende programma's en taakvelden. De totale loonsombegroting  is nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering en kan hier het beste geanalyseerd worden.
  18
Lagere afschrijvingslasten
Door bijstelling van het investeringsplan zijn bepaalde investeringen uitgesteld t.o.v. de planning in de begroting 2024. Dit geldt ook voor de investering Dorpspark Rouveen, waarbij in de voorgaande begroting rekening was gehouden met afronding in 2024 en daarmee afschrijvingslasten in 2025.
26  
Voorziening groot onderhoud gebouwen
De jaarlijkse dotatie aan de voorziening groot onderhoud wordt bepaald aan de hand van het meerjarig beheersplan. In de oorspronkelijke raming van het (meerjarig) beheersplan zijn er een aantal aanpassingen doorgevoerd. Dit leidt tot mutaties in verschillende programma's. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf onderhoud en kapitaalgoederen.
  12

Reservemutaties programma

Terug naar navigatie - Reservemutaties programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Onttrekking Storting
Jaarlijkse onttrekking voor dekking kapitaallasten van gebouwen sportaccommodaties en speeltoestellen. 202  
Groenrenovatie (incidenteel)
Betreft incidenteel budget voor groenrenovatie bomen.
75  

Vitale vakantieparken
De gemeenteraad heeft voor de jaarschijven 2024 t/m 2026 incidentele budgetten beschikbaar gesteld ter hoogte van € 397.800 (2024), € 123.000 (2025) en € 102.000 (2026) voor de uitvoering van het plan van aanpak project vitale vakantieparken. De budgetten en dekking uit de reserve is door middel van een begrotingswijziging verwerkt.

123  
Bijdrage stichting Ontdek Staphorst (projectondersteuning) (incidenteel)
De gemeente Staphorst heeft in de begroting 2024 aangegeven voor 3 jaar (2024 t/m 2026) een incidentele bijdrage aan stichting Ontdek Staphorst (voorheen stichting recreatie & toerisme) te verstrekken om te blijven investeren, onder andere ter behoeve van projectondersteuning.
70