Uitgaven

3,17%
€ -2.033.677
3,17% Complete

Inkomsten

0,13%
€ 86.934
0,13% Complete

Saldo

129,06%
€ -1.946.743

Programma 1 - Openbare orde en veiligheid

Uitgaven

3,17%
€ -2.033.677
3,17% Complete

Inkomsten

0,13%
€ 86.934
0,13% Complete

Saldo

129,06%
€ -1.946.743

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

1.1 Een veilige gemeente

Terug naar navigatie - 1.1 Een veilige gemeente

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Staphorst is een veilige gemeente en we zetten ons ervoor in om de gemeente veilig te houden. We willen een weerbare samenleving blijven tegen invloeden van (ondermijnende) criminaliteit.

Wat willen we bereiken?
We willen de gemeente Staphorst veilig houden en de weerbaarheid van de samenleving vergroten waar dat wenselijk is.

Wat gaan we daarvoor doen?
Het is belangrijk dat de gemeente Staphorst overlast en criminaliteit in een vroegtijdig stadium signaleert. Dat vraagt om ogen en oren in de wijk, niet alleen van politie en gemeentelijke handhavers en toezichthouders, maar ook van onze inwoners. Er zullen acties worden ingezet om bewustwording te vergroten. Bewustwording draagt bij aan het vergroten van weerbaarheid, zowel van onze inwoners als van onze (gemeentelijke) organisatie. Ook zullen er lokaal gerichte veiligheidsactiviteiten worden georganiseerd.

We willen graag in goed contact staan met de jeugd. Er zijn jongeren die extra aandacht, ondersteuning en bijsturing nodig hebben. De gemeente heeft daarin een taak, binnen zowel het jeugddomein als het veiligheidsdomein. We zetten ons ervoor in dat het contact met de jeugd verbetert, omdat dit bijdraagt aan veiligheidsbeleving, aan het bieden en benutten kansen voor risicojongeren en aan afname van (jeugd)criminaliteit.

Stand van zaken begroting 2025
Ook in 2025 streven we er naar om de gemeente veiliger en weerbaarder te maken. Dit betekent dat we niet alleen onze inwoners beter willen beschermen tegen overlast en criminaliteit, maar ook hun vermogen willen vergroten om zelfbewust en weerbaar te reageren op veiligheidsvraagstukken. Het versterken van de sociale cohesie en het bevorderen van een gevoel van veiligheid staat centraal in onze aanpak. De betrokkenheid van de gemeenschap is essentieel voor het creëren van een veilige omgeving, daarom zullen we verschillende acties organiseren die de bewustwording van de inwoners te vergroten. 
Daarnaast zullen we in 2025 het contact blijven versterken met de jeugd in Staphorst. We hebben in voorgaande jaren gezien dat een goede relatie met jongeren essentieel is voor het voorkomen van ongeregeldheden.
In 2025 zullen we de bevindingen van het rioolwateronderzoek naar drugsgebruik binnen de gemeente blijven opvolgen. We gaan werken aan een verdere aanpak van maatschappelijke onrust, zoals we dat in 2024 ook hebben gedaan. Hierbij blijven we onze aandacht richten op thema’s als polarisatie, vluchtelingen en het in verbinding komen met de samenleving.

1.2 Goed beschikbare en toegeruste hulpdiensten

Terug naar navigatie - 1.2 Goed beschikbare en toegeruste hulpdiensten

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Wij zetten ons in voor een goede beschikbaarheid van en voldoende toegeruste hulpdiensten. We willen de brandweerkazerne, een ambulancepost en het politiebureau behouden. Wij hechten veel waarde aan de zichtbaarheid van wijkagenten.

Wat willen we bereiken?
Hulpdiensten moeten goed en adequaat hulp kunnen verlenen. We willen dat aanrijtijden op orde blijven en we monitoren dat periodiek. Ook willen we graag een goede zichtbaarheid van de politie in de verschillende wijken, mede door de inzet van vaste wijkagenten.

Wat gaan we daarvoor doen?
We blijven monitoren of hulpdiensten goed beschikbaar en toegerust zijn. Waar nodig en mogelijk worden projecten gezamenlijk opgepakt. We vinden het belangrijk dat de wijkagent zichtbaar is. Zo sturen wij er op aan dat de wijkagent vaker aansluit bij verschillende overleggen met bewoners in bijvoorbeeld wijk- en dorpsraden.

Stand van zaken begroting 2025
In 2025 willen we ervoor zorgen dat hulpdiensten in de gemeente Staphorst nog steeds snel en adequaat kunnen reageren op noodsituaties. Dit betekent dat de aanrijtijden van deze diensten op peil blijven en regelmatig worden gemonitord om eventuele verbeteringen door te voeren. We blijven naar een sterke en zichtbare aanwezigheid van de politie en handhaving in alle wijken van de gemeente streven. In 2025 zullen we doorgaan met het monitoren van de beschikbaarheid en bereikbaarheid van onze hulpdiensten.

1.3 Voorlichting en bewustwording

Terug naar navigatie - 1.3 Voorlichting en bewustwording

Collegeprogramma 2022-2026 Bouwen en Verbinden:

Een goede voorlichting en bewustwording versterkt de alertheid en meldingsbereidheid en daarmee de veiligheid en de veiligheidsbeleving. Digitale veiligheid verdient, als onderdeel van voorlichting en bewustwording, aandacht. De hoge deelname aan Burgernet en buurtpreventieapps waarderen wij. We maken gebruik van middelen die nodig zijn om de veiligheid te borgen.

Wat willen we bereiken?
We willen de gemeente Staphorst veilig houden en de weerbaarheid van de samenleving vergroten waar dat wenselijk is.

Wat gaan we daarvoor doen?
Een goede voorlichting en bewustwording – zowel bij onze inwoners als bij onze (gemeentelijke) organisatie – draagt bij aan weerbaarheid en versterkt dus in het tegengaan van criminaliteit. Door preventieve maatregelen en het herkennen van signalen van criminaliteit, kan criminaliteit (eerder) worden opgespoord. We kunnen dit niet alleen en hebben daarbij de ogen en oren van onze inwoners nodig.

Om meldingsbereidheid te vergemakkelijken en te vergroten, zijn we per 1 april 2022 aangesloten bij Meld Misdaad Anoniem (MMA). Van belang is dat inwoners op de hoogte zijn van dit meldpunt en daarom verdient MMA de nodige aandacht in communicatie.

Toenemende digitalisering maakt het verbeteren van de informatieveiligheid bij overheidsorganisaties en het creëren van bewustzijn bij onze inwoners steeds belangrijker. Digitale kwetsbaarheden en dreigingen zijn aan de orde van de dag. We monitoren die kwetsbaarheden en dreigingen continu en geven uitvoering aan de Baseline Informatiebeveiliging Overheden (BIO).

Stand van zaken begroting 2025
In 2025 streven we ernaar om de gemeente Staphorst nog veiliger en weerbaarder te maken. Door onze voortdurende inzet op het gebied van voorlichting, bewustwording en samenwerking met onze inwoners, willen we criminaliteit effectief bestrijden en de gemeenschap sterker maken. Tegelijkertijd blijven we ons inzetten op het versterken van de digitale veiligheid en het verminderen van polarisatie. Zo werken we samen aan een Staphorst waarin iedereen zich veilig en betrokken voelt. Voorlichting en bewustwording blijven sleutelonderdelen van onze aanpak. We blijven maatregelen als het aanbieden van voorlichting voor onze inwoners als de gemeentelijke organisatie, zodat zij in staat zijn om signalen van criminaliteit vroegtijdig te herkennen en de juiste preventieve maatregelen te nemen. Daarnaast gaan we in 2025 de ontwikkelingen die in 2024 hebben plaatsgevonden, zoals het inrichten van een lokale ondermijningstafel en het bondgenotennetwerk, evalueren en door ontwikkelen.

Wat mag openbare orde en veiligheid ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag openbare orde en veiligheid ons kosten?
Exploitatie Realisatie 2023 Actuele begroting 2024 Begroting 2025 Meerjarenbegroting 2026 Meerjarenbegroting 2027 Meerjarenbegroting 2028
Lasten -1.649.292 -1.795.183 -2.033.677 -2.078.004 -2.126.512 -2.145.872
Baten 68.310 77.572 78.752 79.664 80.589 81.798
Saldo van baten en lasten voor bestemming -1.580.983 -1.717.611 -1.954.925 -1.998.340 -2.045.923 -2.064.074
Stortingen 0 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 23.182 53.182 8.182 8.182 8.182 8.182
Mutaties reserves 23.182 53.182 8.182 8.182 8.182 8.182

Afwijkingen t.o.v. 2024 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. 2024 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 1.712.000 naar € 1.947.000. Dit is het verschil tussen de meerjarenschijf 2025 uit de begroting 2024 versus huidige begroting 2025. 
De belangrijkste afwijkingen zijn:
Verhoging bijdrage GR Veiligheidsregio 2025
Zoals toegelicht in het raadvoorstel van de Programmabegroting 2025 Veiligheidsregio IJsselland wordt de jaarlijkse bijdrage verhoogd. De grootste oorzaak van de gestegen bijdrage is de hoge indexatie voor 2025. Verder wil de Veiligheidsregio de komende jaren investeringen doen om de brandweer toekomstbestendig te maken en te houden. Dit leidt tot een structurele bijstelling van (afgerond) € 80.000.
  80

Diverse kleine bijstellingen (meegenomen in de zomernota)
De bijstellingen hebben betrekking op gestegen kosten rondom de jaarwisseling, cameratoezicht en bijstelling van budget meldpunt discriminatie.

  30

Loonkosten
De loonsombegroting en indexatie van de lonen leidt tot mutaties in alle programma's. Daarnaast is er sprake van verschuivingen van de loonkosten tussen de verschillende programma's en taakvelden. De totale loonsombegroting  is nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering en kan hier het beste geanalyseerd worden.

  111