Uitgaven

10,16%
€ -6.297.379
10,16% Complete

Inkomsten

7,65%
€ 4.829.036
7,65% Complete

Saldo

127,45%
€ -1.468.343

Programma 7 - Gezondheid en milieu

Uitgaven

10,16%
€ -6.297.379
10,16% Complete

Inkomsten

7,65%
€ 4.829.036
7,65% Complete

Saldo

127,45%
€ -1.468.343

Bestuurlijk verantwoordelijk

Terug naar navigatie - Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. Taakveld Portefeuillehouder
7.1 Volksgezondheid A. Mussche
7.2 Riolering A. Mussche
7.3 Afval A. Mussche
7.4 Milieubeheer L. Mulder / A. Mussche / H. Brinkman 
7.5 Begraafplaatsen A. Mussche

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

7.1 Energiebesparing door isolatie

Terug naar navigatie - 7.1 Energiebesparing door isolatie

“Het goed en beter isoleren van woningen en gebouwen is voor verduurzaming een eerste belangrijke en noodzakelijke stap. Daarin valt de eerste en forse winst te behalen.”

Wat willen we bereiken?
We willen dat in 2030 alle woningen in Staphorst – met uitzondering van de monumentale panden – voldoen aan de standaard voor woningisolatie.

Wat gaan we daarvoor doen?
Er wordt in 2022 een advies uitgebracht over de verschillende scenario’s voor regievoering door een gemeente op het isoleren van particuliere woningen. Onderdeel van dit advies is een gedegen risico-inventarisatie en een inschatting van proceskosten en benodigde capaciteit. Daarnaast gaan we experimenteren met de Gemeentelijke VerduurzamingsRegeling (de GVR). Ook verstrekken we energieadviezen en adviseren we inwoners via ons duurzaam bouwloket. Tot slot gaan we wijkgericht aan de slag om het energieverbruik terug te dringen en om voorbereidingen of maatregelen te treffen om aardgasvrij te kunnen wonen.

Stand van zaken begroting 2024
We gaan aan de slag met de Lokale Aanpak Isolatie, het betreft een regeling waarbij eigenaren met een woning met een laag energielabel en een WOZ-waarde onder het gemiddelde een subsidie kunnen aanvragen voor isolerende maatregelen. Daarnaast wordt in aanvulling op de energieadviseurs en een energiecoach onderzocht of er behoefte is aan het opzetten van een fixbrigade. Deze brigade bestaat uit vrijwilligers die kunnen helpen om kleine aanpassingen in woningen te doen om energie te besparen.

7.2 Tegengaan energiearmoede

Terug naar navigatie - 7.2 Tegengaan energiearmoede

“We zien graag dat landelijke maatregelen om energiearmoede tegen te gaan, zo goed en efficiënt mogelijk worden benut.”

Wat willen we bereiken?
We willen bereiken dat optimaal gebruik wordt gemaakt van mogelijkheden die landelijke maatregelen bieden om energiearmoede tegen te gaan.

Wat gaan we daarvoor doen?
Momenteel wordt een bestuursopdracht en een projectplan uitgewerkt voor energiebesparende maatregelen voor huishoudens met een laag besteedbaar inkomen. Daarnaast is er invulling gegeven aan de Energietoeslagregeling van € 800,- voor huishoudens met een laag besteedbaar inkomen. Inwoners die vanuit de gemeente een uitkering ontvangen, hebben dit bedrag ambtshalve toegekend gekregen, dus zonder hiervoor een aanvraag in te hoeven dienen. Inwoners waarvan het inkomen bij de gemeente niet bekend is, kunnen nog tot het einde van dit jaar een aanvraag voor de energietoeslag indienen.

Stand van zaken begroting 2024
In december 2022 en februari 2023 hebben inwoners die mogelijk energiearmoede ervaren (inwoners die de energietoeslag kregen, inwoners in een sociale huurwoning met energielabel D, E, F of G en inwoners die in een particuliere huurwoning wonen waarvan de woning ouder is dan bouwjaar 2000) een bon gekregen t.w.v. €300,-. Hiervoor konden zij energiebesparende producten aanschaffen. Dit was een succesvolle actie, bijna driekwart van de bonnen is gebruikt. De actie was vooral bedoeld om mensen op de korte termijn te helpen in de stijgende energiekosten. Momenteel werken we aan een Lokale Aanpak Isolatie. We gaan in het 3e kwartaal 2023 geld aanvragen om koopwoningen in onze gemeente te isoleren (Spuk Lokale Aanpak Isolatie). In het plan van aanpak hebben we speciaal aandacht voor de doelgroep waarbij mogelijk sprake is van energiearmoede. De energietoeslag 2023 kan nog niet worden aangevraagd. Op 3 juli 2023 is hiervoor pas een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd. Na vaststelling van deze wet kan het college de beleidsregels voor 2023 vaststellen. De uitvoering zal vóór 1-1-2024 worden afgerond waarbij zoveel mogelijk ambtshalve wordt afgehandeld. 

7.3a Zonnepanelen op daken van gebouwen en niet op landbouwgrond

Terug naar navigatie - 7.3a Zonnepanelen op daken van gebouwen en niet op landbouwgrond

“Wij werken aan een klimaatneutrale gemeente in 2050 en zetten ons vol in om dat te bereiken en werken de startnotitie ‘Grootschalige opwek’ uit. We willen zonnepanelen zoveel mogelijk op daken van gebouwen (ook gemeentelijke- en schoolgebouwen). Landbouwgrond willen we niet opofferen voor zonnevelden. Met zes windmolens in onze gemeente leveren we een passende bijdrage aan de opgave die hier ligt.”

Wat willen we bereiken?
Met het vaststellen van de Regionale Energiestrategie (RES) West-Overijssel heeft de gemeenteraad ingestemd met de ambitie om 50 gigawattuur (GWh) aan zon op daken in Staphorst te realiseren in 2030. Het is daarbij de wens om landbouwgrond te vrijwaren van grootschalige opwek door zonneparken.

Wat gaan we daarvoor doen?
Er is een projectleider aangesteld om samen met het bedrijfsleven te zoeken naar een werkwijze waarbij de ambitie (50 GWh zon op daken in 2030) gerealiseerd wordt. Daarnaast wordt gewerkt aan de totstandkoming van een (beleids)kader Grootschalige Opwek. Hierin kan beleidsmatig vastgelegd worden dat zon op landbouwgrond wordt uitgesloten.

Stand van zaken begroting 2024
In 2023 heeft het college besloten om een bijdrage ad. € 50.000,- te verlenen aan de Industriële Contact Club Staphorst voor het laten uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek voor de realisatie van een zonnedak-park op bedrijventerrein. In 2024 zal dit onderzoek verder worden uitgewerkt in een businesscase, waarbij bedrijven onderling afspraken maken over het gebruik van de beschikbare netcapaciteit. 

7.3b Zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen

Terug naar navigatie - 7.3b Zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen

“Wij werken aan een klimaatneutrale gemeente in 2050 en zetten ons vol in om dat te bereiken en werken de startnotitie ‘Grootschalige opwek’ uit. We willen zonnepanelen zoveel mogelijk op daken van gebouwen (ook gemeentelijke- en schoolgebouwen). Landbouwgrond willen we niet opofferen voor zonnevelden. Met zes windmolens in onze gemeente leveren we een passende bijdrage aan de opgave die hier ligt.”

Wat willen we bereiken?
Met het vaststellen van de Regionale Energiestrategie (RES) West-Overijssel heeft de gemeenteraad ingestemd met de ambitie om 50 gigawattuur (GWh) aan zon op daken in Staphorst te realiseren in 2030. Het is daarbij de wens om landbouwgrond te vrijwaren van grootschalige opwek door zonneparken.

Wat gaan we daarvoor doen?
Er is een projectleider aangesteld om samen met het bedrijfsleven te zoeken naar een werkwijze waarbij de ambitie (50 GWh zon op daken in 2030) gerealiseerd wordt. Daarnaast wordt gewerkt aan de totstandkoming van een (beleids)kader Grootschalige Opwek. Hierin kan beleidsmatig vastgelegd worden dat zon op landbouwgrond wordt uitgesloten.

Stand van zaken begroting 2024
Het gemeentehuis van Staphorst is in 2023 voorzien van zonnepanelen. Er wordt gewerkt aan een inventarisatie/onderzoek welke overige  gemeentelijke daken geschikt zijn voor plaatsing van zonnepanelen. Verschillende daken (van de sporthal, de gemeentewerf en de gymzaal burg. v.d. Walstraat) zijn hierbij door een constructeur al doorgerekend.

7.4 Ondersteuning initiatieven groen gas en andere hernieuwbare gassen

Terug naar navigatie - 7.4 Ondersteuning initiatieven groen gas en andere hernieuwbare gassen

“Initiatieven voor groen gas of andere hernieuwbare gassen zoals biogas en waterstof worden door ons ondersteund.”

Wat willen we bereiken?
We streven ernaar dat in 2030 uitsluitend duurzame gassen op het netwerk ingevoed worden. We staan open voor initiatieven op gebied van technische aanpassingen en die ervoor zorgen dat er meer groen gas, andere hernieuwbare gassen of waterstof als energiebron, worden gebruikt. Dit draagt bij aan een oplossing voor het stikstof- en klimaatprobleem binnen de energietransitie.

Wat gaan we daarvoor doen?
We hebben afspraken met de netbeheerder gemaakt voor wat betreft het streven dat in 2030 uitsluitend duurzame gassen op het netwerk ingevoed worden.

We stimuleren en faciliteren dat het totale potentieel voor mestvergisting in Staphorst gerealiseerd wordt. Hiervoor is een project opgestart. Eind 2022 behandelen we een eindrapportage met een overzicht van agrarische bedrijven met belangstelling en intentie voor deelname in een lokale biogashub, waarbij ook voorwaarden voor vervolgacties in beeld worden gebracht. Door het geproduceerde biogas van meerdere agrarische bedrijven gezamenlijk te verwaarden, wordt een efficiënt, rendabel en duurzaam systeem gecreëerd. We willen ook planologische obstakels voor realisatie van monomestvergisters op boerderijschaal beperken.

Stand van zaken begroting 2024
Staphorst en Rendo streven er naar dat in 2030, uitsluitend duurzame gassen op het netwerk ingevoed worden. Staphorst heeft daarom onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden voor clusters van monomestvergisters. Voor drie gebieden (het gebied ten westen van de A28, het energielandschap en IJhorst oost) blijken er technisch en financieel gezien mogelijkheden te zijn voor groengasclusters. Vanuit onze faciliterende rol zetten we er op in dat de omgeving deze projecten in 2024 en 2025 verder tot ontwikkeling brengt. Ook gaan we de mogelijkheden tot het vergisten van bermgras onderzoeken.      

7.5 Ondersteuning initiatieven tegengaan zwerfafval

Terug naar navigatie - 7.5 Ondersteuning initiatieven tegengaan zwerfafval

“We ondersteunen en faciliteren initiatieven om zwerfafval tegen te gaan.”

Wat willen we bereiken?
Door initiatieven te faciliteren en te ondersteunen is er geen of minder zwerfafval.

Wat gaan we daarvoor doen?
We zetten het faciliteren van bestaande acties, zoals de Week van Mooi Schoon en de Jan Vos dag, voort. Daarnaast willen we samen met lokale ambassadeurs, zoals @zwerfafval.staphorst, werken aan een intensivering van acties die inwoners ondersteunen en motiveren om minder afval weg te gooien en meer afval op te ruimen. Specifiek aandachtspunt is blikjes in bermen, omdat we het bermmaaisel willen verwerken tot bodemverbeteraar.

Stand van zaken begroting 2024
Tot 1 augustus 2025 loopt de subsidie voor zwerfafvalinitiatieven scholen. In 2024 gaan we deze regeling monitoren. 

Wat mag gezondheid en milieu ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag gezondheid en milieu ons kosten?
Exploitatie Realisatie 2022 Actuele begroting 2023 Begroting 2024 Meerjarenbegroting 2025 Meerjarenbegroting 2026 Meerjarenbegroting 2027
Lasten -5.534.603 -6.193.416 -6.297.379 -6.425.774 -5.966.774 -6.093.401
Baten 3.804.765 4.035.479 4.159.079 4.125.547 4.168.065 4.217.977
Saldo van baten en lasten voor bestemming -1.729.838 -2.157.937 -2.138.300 -2.300.227 -1.798.708 -1.875.424
Stortingen -188.582 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 610.112 810.683 669.957 686.447 83.447 83.447
Mutaties reserves 421.530 810.683 669.957 686.447 83.447 83.447

Afwijkingen t.o.v. 2023 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. 2023 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 1.302 naar € 1.468 De mutatie betreft meerjarenschijf 2024 uit de begroting 2023 versus huidige begroting 2024.
De belangrijkste afwijkingen zijn:
Er zijn een aantal mutaties doorgevoerd die niet nader worden toegelicht in de programma's.
  1. Dit betreffen vastgestelde begrotingswijzingen in 2023 met een structureel effect.
  2. Het aframen van diverse budgetten waar 3 jaar op rij onderuitputting heeft plaatsgevonden, zoals opgenomen in de zomernota 2023.
  3. De toewijzing van de aanvullende indexatie ten laste van de stelpost zoals opgenomen in de voortgangsrapportage.
  4. De loonsombegroting en indexatie van de lonen leidt tot mutaties in alle programma's. De totale loonsombegroting (incl. uitbreiding) is nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
  5. In programma 7 wordt jaarlijks de kostendekkendheidberekening van riool en afval gemaakt. De toerekening van meer extracomptabele posten, zoals de btw en overhead, leiden tot een voordeel in de exploitatie en een nadeel in de kostprijs van de producten afval en riool.
  188
CDOKE
Vanuit de regeling CDOKE ontvangt de gemeente structurele middelen voor het uitvoeren van het Klimaat- en energiebeleid. Met de regeling CDOKE kunnen nieuwe medewerkers aangesteld worden en/of externe deskundigen worden ingehuurd. De middelen moeten er aan bijdragen dat de gemeente de interne organisatie versterkt voor het uitvoeren van klimaat- en energietaken. Deze middelen worden besteed aan de apparaatskosten van de gemeente voor het uitvoeren van de projecten die vallen onder het Klimaat- en energiebeleid. De inhuur- en personeelskosten zullen tegenover de ontvangen middelen staan, waardoor de regeling budgettair neutraal is opgenomen. 
303 303
Lagere afschrijvingslasten 
Door uitstel van investeringen (begraafplaats Staphorst uitbreiding en groot onderhoud begraafplaats Staphorst) zijn de afschrijvingslasten in 2024 lager. 
15  
Diverse posten
In programma 7 zijn diverse budgetten bijgesteld met een saldo van € 7.000 voordelig.
7  

Reservemutaties programma

Terug naar navigatie - Reservemutaties programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Onttrekking Storting
Jaarlijkse incidentele onttrekking voor duurzaamheid (2025: € 603.000)
Op 12 mei 2020 heeft de gemeenteraad ingestemd met een raadsvoorstel over het programma Energie en klimaat 2020-2025. Omdat er door het rijk geen middelen beschikbaar werden gesteld, heeft de gemeente haar eigen middelen ingezet voor de uitvoering van het programma Energie en klimaat. Deze middelen zijn opgenomen in de begroting tot en met het jaarschijf 2025 en worden gedekt uit de reserve duurzaamheid. De gemeente ontvangt vanaf 2024 structurele middelen vanuit het rijk om de apparaatskosten te dekken die de gemeente maakt voor het uitvoeren van energiebeleid klimaat. Deze middelen worden beschikbaar gesteld vanuit de CDOKE regeling. In het E&K budget is er een inhuurpost opgenomen. Deze post zal deels niet meer benodigd zijn omdat de kosten voortaan worden gedekt uit de CDOKE regeling. Het E&K budget wordt voor de jaarschijven 2024 en 2025 afgeraamd met € 100.000 ten gunste van de algemene reserve. 
620  
Onttrekking reserve voor het product afval 50  

Betrokkenheid verbonden partijen

Terug naar navigatie - Betrokkenheid verbonden partijen

GGD IJsselland te Zwolle
Betrokkenheid GGD als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
N.V. Rova te Zwolle
Betrokkenheid ROVA als verbonden partij bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten
Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle

Betrokkenheid Omgevingsdienst IJsselland bij te bereiken gemeentelijke doelstellingen/effecten

Meer (financiële) informatie over de verbonden partijen is opgenomen in Paragraaf 5 | Verbonden partijen.