Uitgaven

7,13%
€ -4.418.860
7,13% Complete

Inkomsten

1,06%
€ 668.113
1,06% Complete

Saldo

325,57%
€ -3.750.746

Programma 5 - Sport, cultuur, recreatie en toerisme

Uitgaven

7,13%
€ -4.418.860
7,13% Complete

Inkomsten

1,06%
€ 668.113
1,06% Complete

Saldo

325,57%
€ -3.750.746

Bestuurlijk verantwoordelijk

Terug naar navigatie - Bestuurlijk verantwoordelijk
Nr. Taakveld Portefeuillehouder
5.1 Sportbeleid en activering H. Brinkman
5.2 Sportaccommodaties H. Brinkman
5.3 Cultuurpresentatie A. Mussche
5.4 Musea A. Mussche
5.5 Cultureel erfgoed L. Mulder / A. Mussche
5.6 Media A. Mussche
5.7 Openbaar groen en recreatie  A. Mussche / H. Brinkman

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

5.1 Optimaal, functioneel, breed en toekomstbestendig faciliteitengebruik voor beweging en sport

Terug naar navigatie - 5.1 Optimaal, functioneel, breed en toekomstbestendig faciliteitengebruik voor beweging en sport

“We hechten, vanuit het belang van gezondheid, veel waarde aan beweging en sport. Vanuit dat belang zien we graag dat bestaande faciliteiten voor beweging of sport optimaal worden benut, waarbij budgetten effectief en doelmatig worden besteed. We starten een verkenning naar mogelijkheden (en initiatieven) om faciliteiten optimaler, functioneler, breder en toekomstbestendig te kunnen benutten en inzicht te krijgen in wat daarvoor nodig is.”

Wat willen we bereiken?
Sportaccommodaties hebben een belangrijke plek in onze samenleving. Naast bewegen en sporten is er ook ruimte voor ontmoeten. Daarom willen we dat de faciliteiten voor bewegen en sporten optimaal, functioneel, breed en toekomstbestendig gebruikt worden.

Wat gaan we daarvoor doen?
We onderzoeken waar mogelijkheden en initiatieven liggen om faciliteiten optimaler, functioneler, breder en toekomstbestendiger te benutten. Dat kan bijvoorbeeld door de faciliteiten voor meerdere doelgroepen toegankelijk te maken door het zogenaamde ‘open club’ concept, waarbij een accommodatie van een vereniging de ontmoetingsplek wordt voor alle buurtbewoners (leden en niet-leden). Dat kan bijvoorbeeld ook door het verduurzamen van gemeentelijke sportaccommodaties (gebouwen en velden). Daarnaast willen we ook kijken of en op welke manier de gemeentelijke accommodaties multifunctioneler kunnen worden ingezet.

Stand van zaken begroting 2024
In 2024 gaan we onderzoeken waar mogelijkheden en initiatieven liggen om faciliteiten optimaler, functioneler, breder en toekomstbestendiger te benutten. Ook willen we kijken of en op welke manier de gemeentelijke accommodaties multifunctioneler kunnen worden ingezet. De sporthal en de verschillende gymzalen zijn in 2023 voorzien van LED verlichting. Vanuit diverse sportverenigingen zijn er al verschillende initiatieven tot verduurzaming, zoals aanleg van zonnepanelen.

5.2 Inclusief sporten en aanjagen sport- en bewegingsonderwijs

Terug naar navigatie - 5.2 Inclusief sporten en aanjagen sport- en bewegingsonderwijs

“We willen dat beweging en sport voor iedereen toegankelijk is. Iedereen moet de mogelijkheid hebben mee te doen, ook mensen met een beperking. Inclusief sporten dragen wij een warm hart toe. We vinden het belangrijk dat in het onderwijs voldoende aandacht is voor beweging en sport. De gemeente heeft een verbindende rol in het stimuleren van kwalitatief goed bewegingsonderwijs.”

Wat willen we bereiken?
In de afgelopen periode is samen met partijen in de samenleving het Vitaliteitsakkoord opgesteld. Het Vitaliteitsakkoord geeft invulling aan acht doelstellingen op het gebied van bewegen, sport en preventie. Met de thema’s ‘inclusief bewegen en sporten’ en ‘van jongs af aan vaardig in bewegen’ van het Vitaliteitsakkoord maken we beweeg- en sportaanbod voor iedereen in de gemeente Staphorst toegankelijk. Door ook vanaf jonge leeftijd kwalitatief en voldoende bewegingsonderwijs aan te bieden, willen we iedereen een leven lang laten bewegen en sporten.

Wat gaan we daarvoor doen?
We geven verdere invulling aan de uitvoeringsagenda van het Vitaliteitsakkoord. Hierin is de buurtsportcoach onmisbaar. Daarom investeren we in de inzet van de combinatiefunctionaris/buurtsportcoach door minimaal aan de landelijke fte-norm te voldoen. We stellen buurtsportcoaches aan met de focus op verschillende aandachtsgebieden, zoals onderwijs, sportverenigingen, ouderen en inclusief sporten.

Stand van zaken begroting 2024
We geven invulling aan de uitvoeringsagenda voor inclusief sporten en bewegen. Om dit te kunnen realiseren heeft MEE een projectplan gemaakt voor de komende vier jaar om inclusief sporten en bewegen in Staphorst aan te jagen. In september 2023 is MEE gestart met de uitvoering van het eerste gedeelte van het projectplan. Dit wordt gefinancierd vanuit de gelden uit het sport- en beweegakkoord. In de begroting en meerjarenraming zijn extra financiële middelen opgenomen om uitvoering te geven aan het project voor de jaren 2024-2026.
Daarnaast is er in de begroting en meerjarenraming een uitbreiding voor de brede combinatiefunctie opgenomen. Met deze uitbreiding voldoen we aan de landelijke norm van 3.5 FTE inzet voor Staphorst. De brede combinatiefunctie wordt onderverdeeld in sport en bewegen (2.5 FTE ) en cultuur (1 FTE).
Door de uitbreiding van het aantal FTE kunnen we buurtsport- en beweegcoaches aanstellen met de focus op verschillende aandachtsgebieden, zoals onderwijs, sportverenigingen, ouderen en inclusief sporten.

5.3 Inzet behoud cultureel erf- en gedachtegoed

Terug naar navigatie - 5.3 Inzet behoud cultureel erf- en gedachtegoed

“Cultuur maakt Staphorst uniek en is diep geworteld en verweven in onze samenleving. Onze identiteit en eigenheid willen we behouden. Wij stimuleren deelname aan culturele activiteiten door scholen. Wij willen de krachten bundelen als het gaat om (lokale) initiatieven tot verspreiding van kennis over de Staphorster historie, cultuur en erfgoed, zowel voor onze inwoners als voor bezoekers. We zien graag dat vanuit de samenleving de Staphorster cultuur, erfgoed en cultureel gedachtegoed niet alleen wordt behouden, maar ook wordt meegegeven aan de volgende generaties.
We zijn trots op onze cultuur en we willen graag een platform bieden om het behoud ervan te steunen.”

Wat willen we bereiken?
We willen bereiken dat het binnenschoolse aanbod voor cultuureducatie wordt uitgebreid en verdiept en daarnaast ook breder in de samenleving (buiten de school) vorm gaat krijgen.

Wat gaan we daarvoor doen?
Om het uitdragen van onze cultuur te borgen en verstevigen, zullen wij verbinding zoeken binnen het culturele veld en de Staphorster samenleving. Dit kan gerealiseerd worden door de cultuurcoach een bredere rol te geven dan alleen binnen het basisonderwijs, wat nu het geval is. Geïnvesteerd zal worden in de inzet van een cultuurcoach in de positie als verbinder en aanjager van culturele initiatieven binnen de samenleving.

Wanneer gaan we dat doen?
In 2023.

Stand van zaken begroting 2024
De nieuwe Cultuurnota wordt naar verwachting eind 2023 vastgesteld in de raad. In de Cultuurnota zijn cultuurparticipatie en cultuureducatie belangrijke speerpunten van beleid, dit in aansluiting op de ambities van het integraal beleidsplan Sociaal Domein. 
De afgelopen jaren is er geïnvesteerd in een cultuurmenu voor de basisscholen. Daarin zijn zowel activiteiten voor cultuur als erfgoededucatie opgenomen. Dit loopt goed. Om ook een buitenschools aanbod te realiseren zijn in 2023 de uren van de cultuurcoach uitgebreid van 8 naar 16 uur. Financiering hiervan is deels vanuit de Brede Combinatieregeling. Cofinanciering is opgenomen in de begroting en meerjarenraming.
De ontwikkeling van een buitenschools aanbod loopt gelijk op met de ontwikkeling van de Cultuurnota.

5.4 Versterking natuur- en recreatiegebieden, vitale vakantieparken

Terug naar navigatie - 5.4 Versterking natuur- en recreatiegebieden, vitale vakantieparken

“We willen toegankelijke natuur- en recreatiegebieden, waarin de beleving, in goede balans voor zowel inwoners als recreanten, wordt versterkt. We zetten ons in voor vitale vakantieparken. Dat kan betekenen dat door de eigenaren een revitaliseringslag gemaakt moet worden. Bij het revitaliseren van vakantieparken staat de functie van recreatie voorop en wordt permanente bewoning aangepakt.”

Wat willen we bereiken?
Natuur- en recreatiegebieden moeten voor zowel inwoners als recreanten toegankelijk zijn. We willen een beter toeristisch recreatief klimaat, waarbij er meer samenhang is tussen samen doen en ambitie en waarbij de belangen van inwoners en recreanten met elkaar in evenwicht zijn. Een actualisatie van het fiets- en wandelnetwerk dat de komende tien jaar meekan, draagt hieraan bij. We hanteren het uitgangspunt dat vakantieparken hun recreatieve functie behouden en dat alle vakantieparken een kansrijk en vitaal niveau bereiken.

Wat gaan we daarvoor doen?
Om de niet-vitale vakantieparken te versterken, wordt een provinciedekkende aanpak gehanteerd. Het expertisecentrum Vitale Vakantieparken Overijssel biedt daarbij ondersteuning. Eigenaren van vakantieparken zullen in bepaalde gevallen een vitaliseringsslag moeten maken en daarin hebben wij een sturende en aanjagende rol.

Binnen het Project Vitale Vakantieparken gaan we verder op het reeds ingeslagen pad tot vitalisering van de vakantieparken in IJhorst. We gaan in gesprek met de verschillende (verenigingen van) eigenaren en ondernemers en we stimuleren uitvoeringsgerichte vitaliseringsplannen per park. We komen met een voorstel tot aanpak van permanente bewoning.

Stand van zaken begroting 2024
We werken aan versterking van de recreatie. Daarvoor wordt het fietspad langs de Heerenweg aangelegd. De samenwerking met de Stichting Ontdek Staphorst wordt vervolgd. Voor de gemeente voert deze stichting veel werkzaamheden uit die het toerisme en recreatie ondersteunen. We spreken met de vakantieparken over hun toekomstvisie.  Om de toeristische functie te versterken willen we de permanente bewoning  terugbrengen, Daarbij houden we rekening  met de menselijke maat en bespreken we waar we ondernemersplannen kunnen ondersteunen..

5.5 Verlagen administratieve lastendruk

Terug naar navigatie - 5.5 Verlagen administratieve lastendruk

“We kijken naar mogelijkheden om de administratieve lastendruk voor passende initiatieven door verenigingen op gebied van sport, cultuur, recreatie en toerisme te verminderen.”

Wat willen we bereiken?
We willen bereiken dat administratieve lastendruk geen belemmering vormt voor (het indienen en ontplooien van) passende initiatieven op gebied van sport, cultuur, recreatie en toerisme. Daar waar de lastendruk als fors wordt ervaren, willen we onderzoeken waarin en op welke manier we de lastendruk kunnen verlagen.

Wat gaan we daarvoor doen?
We gaan met organisatoren van evenementen of andere initiatiefnemers in gesprek om hun ervaringen op te halen. We willen inzicht in hoe zij de administratieve lastendruk ervaren en waar die lastendruk het grootst is en mogelijk zelfs belemmerend. Vervolgens onderzoeken we waar lastendruk weggenomen of verlaagd kan worden. Daarbij nemen we het gehele vergunningproces in ogenschouw, vanaf het eenvoudig(er) aanvragen van een vergunning, tot het verstrekken van de eenvoudig(ere) vergunning – alles binnen de mogelijkheden en kaders die er zijn.

Stand van zaken begroting 2024
We werken aan een actualisatie en doorontwikkeling van het evenementenbeleid. Onderdeel daarvan is de beoogde verlaging van de lastendruk. In 2024 gaan we de toepasbaarheid van Decos onderzoeken. Dit betreft een module waarin een organisatie digitaal een aanvraag voor een evenementenvergunning kan doen en waarbij bij een volgende editie alle voorgaande gegevens al ingevuld zijn en alle voormalig ingediende bestanden weer te hergebruiken zijn.  

Wat mag sport, cultuur, recreatie en toerisme ons kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag sport, cultuur, recreatie en toerisme ons kosten?
Exploitatie Realisatie 2022 Actuele begroting 2023 Begroting 2024 Meerjarenbegroting 2025 Meerjarenbegroting 2026 Meerjarenbegroting 2027
Lasten -4.384.471 -4.774.123 -4.418.860 -4.474.329 -4.520.637 -4.484.832
Baten 358.263 275.617 211.361 207.905 210.930 214.000
Saldo van baten en lasten voor bestemming -4.026.208 -4.498.506 -4.207.498 -4.266.424 -4.309.707 -4.270.832
Stortingen 0 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 802.812 1.058.328 456.752 371.307 322.307 202.307
Mutaties reserves 802.812 1.058.328 456.752 371.307 322.307 202.307

Afwijkingen t.o.v. 2023 toegelicht (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Afwijkingen t.o.v. 2023 toegelicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving Voordeel Nadeel
Het saldo van dit programma is gemuteerd van € 3.317 naar € 3.751. De mutatie betreft meerjarenschijf 2024 uit de begroting 2023 versus huidige begroting 2024.
De belangrijkste afwijkingen zijn:
Er zijn een aantal mutaties doorgevoerd die niet nader worden toegelicht in de programma's.
  1. Dit betreffen vastgestelde begrotingswijzigingen in 2023 met een structureel effect.
  2. Het aframen van diverse budgetten waar 3 jaar op rij onderuitputting heeft plaatsgevonden, zoals opgenomen in de zomernota 2023.
  3. De toewijzing van de aanvullende indexatie ten laste van de stelpost zoals opgenomen in de voortgangsrapportage.
  4. De loonsombegroting en indexatie van de lonen leidt tot mutaties in alle programma's. De totale loonsombegroting (incl. uitbreiding) is nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
  75
Bijstelling groenonderhoud door areaaluitbreiding en niet realiseerbare bezuiniging
Zoals aangegeven in de zomernota is een aantal jaren geleden een berekening gemaakt van de bezuiniging op het groenonderhoud die ongeveer € 100.000 zou opleveren. De bezuiniging kan niet volledig gerealiseerd worden. Er is in werkelijkheid namelijk sprake geweest van meer areaaluitbreiding dan in de berekening vanuit is gegaan, hierdoor kan € 25.000 niet gerealiseerd worden. De komende jaren zal er ook nog meer areaaluitbreiding plaatsvinden. Hierdoor is bijstelling onvermijdelijk.

Verder zijn er delen van de groenrenovatie niet uitgevoerd. Op papier waren deze vlakken ingetekend, in de praktijk zijn deze vlakken niet als dusdanig te beheren. Bijvoorbeeld heesters omvormen naar gras. Op papier is dit een bezuiniging, in de realiteit buiten zijn dit soort vlakken niet te beheren (niet te maaien). Verder is de kostprijs in het bestek van de eigen dienst voor niveau hoog op de begraafplaats hoger dan in de oorspronkelijke berekening. Om deze redenen kan € 30.000 van de oorspronkelijke bezuiniging niet gerealiseerd worden.
  55
Hogere dotatie onderhoudsvoorziening
De hoogte van de jaarlijkse dotatie aan de voorziening groot onderhoud wordt bepaald op basis van een recent (meerjarig) beheerplan. De dotatie dient minimaal gebaseerd te zijn op de onderhoudslasten die in het beheerplan zijn opgenomen voor het begrotingsjaar plus de drie jaren van de meerjarenraming. Bij het opstellen van de begroting 2023 is een periode gehanteerd van vier jaar (2023-2026). Echter hoe langer de gehanteerde periode waarover de jaarlijkse dotatie wordt berekend, hoe meer er sprake is van het egaliserende karakter van de voorziening. Om te kunnen voldoen aan het doel van een voorziening, het egaliseren van kosten, zijn de dotaties voor de (meerjaren)begroting gebaseerd op de onderhoudslasten die voor de jaren 2024 tot en met 2029 zijn opgenomen in het beheerplan. Dit leidt tot een nadeel van € 61.000 in programma 5. 
  61
Bijstelling onderhoud sportvelden
De speelintensiteit op de sportvelden is de laatste jaren erg hoog, waardoor speelschade ontstaat. Deze schades kunnen niet hersteld worden door regulier onderhoud. Groot onderhoud is hier noodzakelijk om de velden voor het nieuwe seizoen weer speelklaar te krijgen. Door de hoge speelintensiteit moet ook meer klein materiaal vervangen worden. In de afgelopen voortgangsrapportages zijn de budgetten daarom jaarlijks tussentijds bijgesteld, voor de komende jaren wordt voorgesteld om het budget structureel bij te stellen met € 25.000.
  25
Sportstimulering uitbreiding buurtcoaches
In  het coalitieakkoord is opgenomen dat buurtsportcoach onmisbaar is om invulling te geven aan de uitvoeringsagenda van het vitaliteitsakkoord. Daarom investeren we in de inzet van de combinatiefunctionaris/buurtsportcoach door minimaal aan de landelijke fte-norm te voldoen, zij zijn inzetbaar op verschillende aandachtsgebieden, zoals onderwijs, sportverenigingen, ouderen en inclusief sporten. In de brede SPUK 2023-2026 zijn hiervoor middelen beschikbaar gesteld, middels cofinanciering.
  141
Inclusief sporten en bewegen
Het thema inclusief sporten en bewegen is o.a. opgenomen in het coalitieakkoord en in het beleidsplan Sociaal Domein en is het een belangrijk onderdeel in het Sportakkoord II. Meedoen aan sport- en beweegactiviteiten is niet voor iedereen vanzelfsprekend, waardoor een deel van de inwoners weinig of niet sport. Zeker voor inwoners die verminderd zelfredzaam zijn, bijvoorbeeld vanwege een zichtbare of niet-zichtbare beperking. We willen de komende jaren extra accent leggen op inclusief bewegen en sporten.
  30
Cultuureducatie uitbreiding cultuurcoach
Door uitbreiding van de cultuurcoach is het mogelijk om het binnenschoolse aanbod voor cultuureducatie uit te breiden en te verdiepen en daarnaast ook breder in de samenleving (buiten de school) vorm gaat krijgen. Door deze brede inzet van de cultuurcoach als verbinder en aanjager van culturele initiatieven is verbinding mogelijk binnen het culturele veld en de Staphorster samenleving. In de brede SPUK 2023-2026 zijn hiervoor middelen beschikbaar gesteld, middels cofinanciering.
  64
Lagere afschrijvingslasten
Door uitstel van investeringen (verlichting sportvelden VV Staphorst/SC Rouveen) zijn de afschrijvingslasten in 2024 lager. 
13  
Diverse posten
In programma 5 zijn diverse budgetten bijgesteld met een saldo van € 5.000 voordelig.
5  

Reservemutaties programma

Terug naar navigatie - Reservemutaties programma
Omschrijving (bedragen x € 1.000) Onttrekking Storting
Jaarlijkse onttrekking voor dekking kapitaallasten van speeltoestellen en gebouwen sportaccommodaties 211  
Jaarlijkse onttrekking breedtesport tot en met 2024 2  
Groenrenovatie (Kastanjelaan, Staphorst-Zuid/Noord, Rouveen) (incidenteel)
Betreft incidenteel budget voor groenrenovatie bomen.
110  
Toekomstbestending maken bibliotheek cofinanciering (incidenteel)
Betreft een provinciale subsidie voor bibliotheekinnovatie, zodat bibliotheken in Overijssel voldoen aan de eisen en wensen van inwoners nu en in de toekomst. 
24  
Investeringsvergoeding opengestelde schoolpleinen (incidenteel)
Eens in de 10 jaar mogen scholen waarvan hun schoolplein opengesteld is € 15.000 opvoeren voor de vervanging van een versleten speeltoestel. Vorig jaar is hier wederom de mogelijkheid voor geweest. Dit is de laatste keer dat de regeling op deze manier wordt toegepast. Vanaf 2024 wordt het jaarlijkse onderhoudsbedrag verhoogd, hierdoor kunnen de scholen zelf 'sparen' voor vervangingsinvesteringen. Het is dan niet meer mogelijk om eens in de 10 jaar € 15.000 te claimen. Eind 2023 wordt daartoe een nieuwe overeenkomst met de scholen afgesloten. De scholen zijn op de hoogte en zijn het eens met deze verandering.

Vorig jaar hebben 2 scholen geen aanvraag gedaan, waardoor dit niet meegenomen kon worden in begroting 2023. Op verzoek van de betreffende scholen wordt er nog eenmalig € 30.000 gevraagd voor 2024, zodat zij ook voor de laatste keer gebruik kunnen maken van de oude regeling.
30  
Cultuurmakelaar (incidenteel)
Voor uitbreiding van het aanbod van cultuureducatie is het nodig verbinding te zoeken en culturele initiatieven aan te jagen binnen de samenleving.
10  
Bijdrage stichting recreatie & toerisme (projectondersteuning) (incidenteel)
De Stichting Recreatie en Toerisme wordt door de gemeente ondersteund. De stichting heeft haar nut bewezen: de website www.ontdekstaphorst.nl is al een belangrijk ontwikkeld instrument. Deze stimuleert nadrukkelijk de trots op onze cultuur en de wens de kennis over de Staphorster historie, cultuur en erfgoed voor de eigen inwoners en bezoekers te etaleren en te verspreiden. De stichting betrekt nadrukkelijk inwoners en organisaties bij de ontwikkeling en ontplooiing van activiteiten. En vormt een spil in het netwerk. Het coalitieakkoord spreekt van een vitaliseringsslag voor de vakantieparken. De steun van de stichting recreatie en toerisme vormt daarin een belangrijke schakel.

Met de lancering van het platform ‘Ontdekstaphorst.nl’ is een komma gezet. Het markeert de start van een beweging die in gang is gezet, een fundament is gelegd, waar we na 2023 op willen voortbouwen. Er breekt dus een nieuwe fase aan. We willen in samenwerking met de stichting de kansen verzilveren en verder doorbouwen op het fundament dat in de afgelopen twee jaar samen met verschillende partijen in Staphorst is opgebouwd. De stichting heeft een positie verworven die haar en ons in staat stelt een essentiële bijdrage te leveren aan het aantrekkelijker maken van de vitale leefomgeving van Staphorst en de groei van trots in het dorp en de omgeving. Om dat te kunnen realiseren is het nodig om te blijven investeren.
70